• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Hi, ik zit een beetje te stoeien en twijfel wat ik moet gaan doen. Op dit moment hebben wij een financieel adviseur die de afgelopen jaren uitstekend werk heeft gedaan. Alles is nu geregeld zowel de hypotheek als een aantal spaarpotten. Wij hebben nu 2 beleggingsrekeningen (1 voor mijn vrouw en ik en 1 voor ons zoontje) en daarnaast 2 lijfrente rekeningen. Dit zit allemaal bij OAKK.
Echter, OAKK kun je alleen zaken mee doen via een financieel adviseur en nu komt het stuk waar ik het lastig mee heb.

Zowel de adviseur als OAKK snoept percentages van dat rendement af (rendement is trouwens prima) maar daarnaast betaal ik ook nog eens 40 euro per maand abbonementskosten aan mijn adviseur die, in mijn ogen, nu niet zoveel meer hoeft te doen.

Ik wil dus het heft in handen nemen om die kosten te drukken. Hierbij vind ik ETF's bij deGIRO niet echt mijn ding want dan ben ik er zelf mee bezig en kan ik emotioneel betrokken raken bij een dip (greed is good, buy the dip >:) ) en neig ik meer naar een Meesman of bijvoorbeeld Brightpensioen. Er zijn veel aanbieders maar ik heb gewoon een sterk gevoel dat ik aan de kostenkant te hoog zit en te veel mondjes aan het voeden ben. Er zijn hier al veel topics over maar er is zoveel informatie dat ik er toch voor kies om mijn situatie in een topic te gieten en een beroep te doen op de kennis van anderen.

We praten over zo'n 140k verdeeld over de 4 potjes waarbij de lijfrente 40k is dus eigenlijk 100k aan beleggingsgeld. De maandelijkse inleg verdeeld over de twee beleggingsrekeningen is 600 eurie.

Graag jullie mening, reacties of tips. Dank!! Waar zou ik dit geld het best kunnen laten om het genoeg te laten groeien met lage kosten. Ik wil er niet elke maand mee bezig zijn maar wel elke maand storten.

[ Voor 5% gewijzigd door INsaiGN op 25-02-2026 12:14 ]

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:30

Internet Janny

He does it for free

Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Lees de OP eens. Verder geef ik geen advies want ik ben geen gediplomeerd financieel adviseur.
Tevens beantwoordt je al grotendeels je eigen vraag.

Zero compensation

• INsaiGN
  • Nu online
Internet Janny schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:17:
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Lees de OP eens. Verder geef ik geen advies want ik ben geen gediplomeerd financieel adviseur.
Tevens beantwoordt je al grotendeels je eigen vraag.
Dankjewel! Daar staat al veel in net zoals de beleggingsplatform vergelijker. Echter, in die vergelijker mis ik Bright bijvoorbeeld. Desondanks kan ik op basis van dat topic al concluderen dat mijn kosten nu te hoog zijn.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:30

Internet Janny

He does it for free

INsaiGN schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:28:
[...]

Dankjewel! Daar staat al veel in net zoals de beleggingsplatform vergelijker. Echter, in die vergelijker mis ik Bright bijvoorbeeld. Desondanks kan ik op basis van dat topic al concluderen dat mijn kosten nu te hoog zijn.
Bekijk ook eens de site van @Mr FOB
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/

Zero compensation

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

INsaiGN schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:28:
[...]

Volgens mij heeft Bright een pensioenproduct. Dat is iets anders dan een belegging wat je in box 3 doet. Die twee moet je dus goed uit elkaar houden en zul je dus niet terug zien bij bijvoorbeeld https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/indexfondsen-vergelijken/.

Als je over pensioen wil lezen, kun je dat in dit topic doen: Het grote Pensioen topic. Bright is niet heel gunstig vanwege een bedrag aan lidmaatschap en dividendlekkage.

Dus, eerst bepalen wat je aan verdeling tussen pensioen (met alle regels die daarbij horen) en box 3 wilt. Je kunt vervolgens indexfondsen, ETF's en brokers vergelijken voor wat je in Box 3 wilt en kijken naar een aanbieder voor je pensioen.

• INsaiGN
  • Nu online
orf schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Volgens mij heeft Bright een pensioenproduct. Dat is iets anders dan een belegging wat je in box 3 doet. Die twee moet je dus goed uit elkaar houden en zul je dus niet terug zien bij bijvoorbeeld https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/indexfondsen-vergelijken/.

Als je over pensioen wil lezen, kun je dat in dit topic doen: Het grote Pensioen topic. Bright is niet heel gunstig vanwege een bedrag aan lidmaatschap en dividendlekkage.

Dus, eerst bepalen wat je aan verdeling tussen pensioen (met alle regels die daarbij horen) en box 3 wilt. Je kunt vervolgens indexfondsen, ETF's en brokers vergelijken voor wat je in Box 3 wilt en kijken naar een aanbieder voor je pensioen.
Ah, dankjewel. Ja, op de site van Bright lijkt het alsof ze ook een mix aanbieden van beleggingen maar dan laat ik dat even varen. Ik verdiep me even in FOB maar neig dan nu het meest naar Meesman omdat ik niet zelf ETF's wil gaan kopen en bijhouden. Daarnaast kan ik naar Meesman ook die lijfrente potjes heen schuiven. ETF's via de Giro wellicht op kleinere schaal. Ik lees nog even verder!
Pagina: 1