• Rottweiler
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15:22
Hallo allemaal,

Ik zit met een lastige situatie. Tijdens mijn sollicitatiegesprek heb ik aangegeven dat ik mijn mbo-diploma had behaald. Nu vraagt de werkgever voor de indiensttreding om een kopie van dat diploma, maar eigenlijk heb ik dat diploma niet.

In het systeem is het verplicht om een document te uploaden. Een vervalst diploma uploaden is geen goed idee, omdat dat strafbaar is. Tegelijkertijd vragen ze voor de functie eigenlijk een hbo-diploma. Ik volg momenteel wel een hbo-opleiding, maar heb die nog niet afgerond.

Ik zie nu twee mogelijkheden: eerlijk aangeven dat ik het mbo-diploma niet heb behaald, of laten weten dat ik toch afzie van de functie.

Wat kan ik in deze situatie het beste doen?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Altijd open kaart spelen, het liefst had je dat gewoon netjes vooraf gedaan natuurlijk, maar dat is nu te laat.
Om hier echt wat van te leren, kun je het beste het gesprek aangaan met je potentiële werkgever. Je bent nu dus aangenomen, dus ze zien wel wat in je gok ik? Of is dat allemaal en alleen gebaseerd op een diploma?

Laat dit een les zijn voor nu en de toekomst, want zulke dingen gaan je echt niet verder helpen in het leven.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Rottweiler
CLB schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:51:
Altijd open kaart spelen, het liefst had je dat gewoon netjes vooraf gedaan natuurlijk, maar dat is nu te laat.
Om hier echt wat van te leren, kun je het beste het gesprek aangaan met je potentiële werkgever. Je bent nu dus aangenomen, dus ze zien wel wat in je gok ik? Of is dat allemaal en alleen gebaseerd op een diploma?

Laat dit een les zijn voor nu en de toekomst, want zulke dingen gaan je echt niet verder helpen in het leven.
Nee, ik heb ook wel eerdere werkervaring in deze functie. Zal ik de manager bellen of appen om mijn verhaal te doen?

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Eerlijk zijn. Met wat geluk kunnen ze dat juist waarderen. Zo niet dan zal je de functie alsnog niet krijgen.

Alternatief; de politiek in gaan 👍

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:58
Rottweiler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:57:
[...]

Nee, ik heb ook wel eerdere werkervaring in deze functie. Zal ik de manager bellen of appen om mijn verhaal te doen?
Als het kan altijd bellen! Of nog liever fysiek, niet via app.

• GurbieV
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:18
Op zoek naar de derde optie.

Bel ze op, geef aan dat je je versproken hebt tijdens het sollicitatiegesprek en bied ruimhartig je excuses daarvoor aan. Zeg dat je je schuldig voelt en dat je ja hebt gezegd omdat je weet dat je het niveau hebt. Als je merkt dat ze ervoor open staan, geef aan dat je nog steeds erg gemotiveerd bent en de functie graag wilt. Je hebt cursus a, b en c gedaan dus je hebt vakkennis en een bepaald niveau. Je bent bezig met de hbo en dus zul je zeker groeien in de functie.

Dat is de meest volwassen en eerlijke optie. Hangt af van het type bedrijf of ze dit accepteren, maar er is zeker een kans.

• jeroen_119
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:17
Je zegt dat je met een HBO opleiding bezig bent.

Heb je niet je hbo propedeuse, dan kan je die gebruiken?

• Rottweiler
GurbieV schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:58:
Op zoek naar de derde optie.

Bel ze op, geef aan dat je je versproken hebt tijdens het sollicitatiegesprek en bied ruimhartig je excuses daarvoor aan. Zeg dat je je schuldig voelt en dat je ja hebt gezegd omdat je weet dat je het niveau hebt. Als je merkt dat ze ervoor open staan, geef aan dat je nog steeds erg gemotiveerd bent en de functie graag wilt. Je hebt cursus a, b en c gedaan dus je hebt vakkennis en een bepaald niveau. Je bent bezig met de hbo en dus zul je zeker groeien in de functie.

Dat is de meest volwassen en eerlijke optie. Hangt af van het type bedrijf of ze dit accepteren, maar er is zeker een kans.
Het probleem is dat ik twee sollicitatiegesprekken achter de rug heb en in beide gesprekken heb aangegeven dat ik de mbo-opleiding heb afgerond. In het 2e gesprek was de CEO ook aanwezig.

• Rottweiler
jeroen_119 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:00:
Je zegt dat je met een HBO opleiding bezig bent.

Heb je niet je hbo propedeuse, dan kan je die gebruiken?
Nee, ik volg een deeltijd Ad opleiding.

• Rottweiler
Gisae schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:57:
Eerlijk zijn. Met wat geluk kunnen ze dat juist waarderen. Zo niet dan zal je de functie alsnog niet krijgen.

Alternatief; de politiek in gaan 👍
_O- _O-

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:40

Dido

heforshe

Rottweiler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:04:
Het probleem is dat ik twee sollicitatiegesprekken achter de rug heb en in beide gesprekken heb aangegeven dat ik de mbo-opleiding heb afgerond. In het 2e gesprek was de CEO ook aanwezig.
Dat dat niet zo handig was, heb je zelf intussen ook verzonnen... laat het een les voor de toekomst zijn.

Voor nu: niet verder liegen, opbiechten en de consequenties aanvaarden (mogelijk dat je dus deze baan niet krijgt). En als je mazzel hebt accepteren ze je excuses.

In de toekomst altijd eerlijk zijn over diploma's - de ironie is dat je, als je genoeg werkervaring opdoet (zeker als je naar HBO-niveau doorgroeit) uiteindelijk niemand meer geïnteresseerd is in je diploma, maar aleen in je werkervaring. Daar schiet je alleen nu geen moer mee op.

Wat betekent mijn avatar?

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:25

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

Hoe maak ik geen goede indruk: Les 1.

Hoe kan je zo naïef zijn om te denken dat ze toch niet om bewijs van je opleiding gaan vragen? Nu heb je dus 2x gelogen tegen je (potentieel) nieuwe werkgever en moet je terugkrabbelen wanneer ze om bewijs vragen. Je kunt open kaart spelen en hopen dat ze nog enig vertrouwen in je willen tonen. Of je gaat nog verder met je leugen en vertelt dat je je diploma niet meer kunt vinden om e.o.a. BS-reden, met alle mogelijke gevolgen van dien wanneer ze er op een later tijdstip achterkomen dat je uit je nek hebt lopen zwetsen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Rottweiler
FooLsKi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:16:
[...]

Hoe kan je zo naïef zijn om te denken dat ze toch niet om bewijs van je opleiding gaan vragen? Nu heb je dus 2x gelogen tegen je (potentieel) nieuwe werkgever en moet je terugkrabbelen wanneer ze om bewijs vragen. Je kunt open kaart spelen en hopen dat ze nog enig vertrouwen in je willen tonen. Of je gaat nog verder met je leugen en vertelt dat je je diploma niet meer kunt vinden om e.o.a. BS-reden, met alle mogelijke gevolgen van dien wanneer ze er op een later tijdstip achterkomen dat je uit je nek hebt lopen zwetsen.
Bij mijn vorige werkgevers is er nooit naar een diploma gevraagd, dus ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat dat hier ook niet nodig zou zijn. Daarom heb ik er op dat moment niet bij stilgestaan dat ze er alsnog om bewijs van zouden kunnen vragen. Een wijze les inderdaad.

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:48
Ik weet niet of er risico's aan een bekentenis zitten zoals reputatie en blacklisting. Ging het via een bemiddelingsbureau? Of is het een grote werkgever zoals de overheid? Je zou je eventueel nog terug kunnen trekken.

Aan de andere kant, nooit geschoten is altijd mis. Ben je met mbo gestopt om hbo te gaan doen? Hoe ben je eigenlijk op het hbo terechtgekomen zonder mbo?

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Het oude liedje

necessaryevil schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:20:
Ik weet niet of er risico's aan een bekentenis zitten zoals reputatie en blacklisting. Ging het via een bemiddelingsbureau? Of is het een grote werkgever zoals de overheid? Je zou je eventueel nog terug kunnen trekken.

Aan de andere kant, nooit geschoten is altijd mis. Ben je met mbo gestopt om hbo te gaan doen? Hoe ben je eigenlijk op het hbo terechtgekomen zonder mbo?
Hij heeft gezegd dat hij dat diploma had?
;)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

Qwerty-273

Meukposter

Tja optie 1, opbiechten en toch aangenomen worden
optie 2, opbiechten en ergens anders werk moeten gaan zoeken
optie 3, photoshoppen en altijd achterom moeten blijven kijken of ze er achter komen.

Nummer 1 en 2 zijn dan toch veel beter dan optie 3.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:50

Hoe ben je eigenlijk op het hbo terechtgekomen zonder mbo?
Dat is niet zo spannend, waarschijnlijk met de 21+ toets.

• Rottweiler

Omdat het best wel een kleine wereld is kan het invloed hebben op mijn reputatie en eventueel "blacklisting". Het gaat om een bemiddelingsbureau waar ik in de backoffice aan de slag zou gaan. Tijdens mijn mbo-opleiding heb ik in mijn laatste jaar een auto-ongeluk gehad, waardoor ik noodgedwongen ben gestopt.

Later ben ik via een 21+ toelatingstoets toegelaten tot een hbo-opleiding.

• Rottweiler
Daniel36 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:21:
[...]

Hij heeft gezegd dat hij dat diploma had?
;)
Nee, dat kan helaas niet. Studielink is gekoppeld met DUO, dus die checkt automatisch of je wel of niet een vooropleiding hebt alvorens je toegelaten wordt tot een hbo-opleiding.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Kan je die toets-uitslag niet uploaden?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Het probleem is natuurlijk helemaal niet dat ze om een bewijs van je diploma vragen. Het probleem is dat je blijkbaar in staat bent om daar glashard over te liegen tegen een nieuwe werkgever.

Ik heb jarenlang mensen aangenomen en voor mij zou dit een dikke no-go zijn. Als iemand in een sollicitatiegesprek al liegt over een diploma (terwijl je met de AD opleiding bezig bent en dat laat zien dat je graag wil!) zou ik zo helaas iemand nooit meer vertrouwen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Je kan alles uitleggen en motiveren. Maar liegen is gewoon echt niet okee.

• Rottweiler
bombadil schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:24:
Kan je die toets-uitslag niet uploaden?
Dat kan, maar het is geen diploma. Je kunt alleen kiezen tussen:
  • HAVO
  • HBO
  • HTS
  • MAVO
  • MBA
  • MBO
  • MTS
  • VMBO
  • VWO
  • WOA
  • WOT

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:49

DirtyBird

Praktiserend denker

[...]

Bedankt spuit11. TS stelt zich hier behoorlijk kwetsbaar op en jouw reactie is totaal niet uitnodigend om dat te (blijven) doen en bovendien giftig geformuleerd.
Ik denk dat meer mensen zichzelf wel eens in een lastige situatie werken en dan kan een topic als dit heel erg helpend zijn, waarvoor een forum ook bedoeld is; helpend zijn.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:22
Rottweiler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:22:
[...]

Omdat het best wel een kleine wereld is kan het invloed hebben op mijn reputatie en eventueel "blacklisting". Het gaat om een bemiddelingsbureau waar ik in de backoffice aan de slag zou gaan.
Wil je de baan graag: dan met de billen bloot, met alle risico's van dien

Is de reputatie belangrijker dan de baan: dan niets opbiechten en zeggen dat je, "met pijn in het hart", toch hebt besloten de functie niet aan te nemen. Je wilt je meer focussen op je HBO-studie. Je kwam een ander aanbod tegen. [vul je favoriete excuus in]

• Rottweiler
DirtyBird schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:26:
[...]

Bedankt spuit11. TS stelt zich hier behoorlijk kwetsbaar op en jouw reactie is totaal niet uitnodigend om dat te (blijven) doen en bovendien giftig geformuleerd.
Ik denk dat meer mensen zichzelf wel eens in een lastige situatie werken en dan kan een topic als dit heel erg helpend zijn, waarvoor een forum ook bedoeld is; helpend zijn.
Dank voor je begrip. Ik zit echt met mijn handen in mijn haar. Ik heb ChatGPT gevraagd, die zegt dat ik het beste eerlijk kan zijn.

• squashedraven
  • Nu online
[...]

Heel eerlijk kan het soms wel eens nuttig zijn om keihard met de neus op de feiten gedrukt te worden.

• dehardstyler
Rottweiler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Dank voor je begrip. Ik zit echt met mijn handen in mijn haar. Ik heb ChatGPT gevraagd, die zegt dat ik het beste eerlijk kan zijn.
Als je daar chatGPT voor nodig hebt.... :+

Maar goed, ja helemaal eens. Ik zou in ieder geval niet het hoekje ingaan waarbij je stelt dat je het diploma kwijt bent ofzo. Dat is een slecht excuus in 2026, want die is zo opgevraagd dan.

• Rottweiler
dehardstyler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:31:
[...]

Als je daar chatGPT voor nodig hebt.... :+

Maar goed, ja helemaal eens. Ik zou in ieder geval niet het hoekje ingaan waarbij je stelt dat je het diploma kwijt bent ofzo. Dat is een slecht excuus in 2026, want die is zo opgevraagd dan.
Klopt en het uploaden van een vals diploma is zwaar strafbaar. Ik heb nu 2 opties: of ik trek me terug met de reden dat ik de baan toch niet zo zitten, of ik ben transparant.

• squaadgras
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:09
Andere optie: MBO selecteren in uploadportaal, toelatingsexamen HBO uploaden. Als er vragen worden gesteld kan je beargumenteren dat dit examen gelijkwaardig is aan een MBO diploma, en je er daarom vanuit ging dat dit voldoende was. En in de toekomst uiteraard gewoon eerlijk zijn.. duurt het langst maar voorkomt een hoop stress! Succes.

• Rottweiler
squaadgras schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:33:
Andere optie: MBO selecteren in uploadportaal, toelatingsexamen HBO uploaden. Als er vragen worden gesteld kan je beargumenteren dat dit examen gelijkwaardig is aan een MBO diploma, en je er daarom vanuit ging dat dit voldoende was. En in de toekomst uiteraard gewoon eerlijk zijn.. duurt het langst maar voorkomt een hoop stress! Succes.
Wat als ze alsnog om een mbo-diploma vragen?

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

[...]

Naast het eerlijk zijn, heb ik nog een tip om vooral geen ChatGPT te gebruiken voor dit soort (persoonlijke) zaken.

[This is what you get when you mess with us]

• squashedraven
  • Nu online
als je even terug gaat naar het begin, waarom voelde je de noodzaak om over zoiets simpels te liegen terwijl er gewoon een goede reden voor het niet hebben van het papiertje was?
dacht je na het gesprek (1e of 2e) niet, hmm wat ik nu heb gezegd is niet zo handig geweest of denk je nu pas shit nu de leugen dreigt uit te komen?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[...]

ChatGPT als moraal kompas gebruiken. _O-

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:29

Clush

Do as I say...

Joh, gewoon eerlijk aangeven.

“Ik vond het gesprek spannend en wil de baan heel graag, daarom durfde ik op het moment zelf niet het misverstand over mijn diploma weg te nemen. Nu ik de tijd heb gehad daar over na te denken wil ik dat bij deze graag alsnog doen.”

Maakt natuurlijk wel verschil of je voorzichtig geknikt hebt toen ze vroegen of je de opleiding had afgerond, of complete lulverhalen hebt opgehangen over hoe vet de diploma-uitreiking was.

En vervolgens mogen zij zelf weten wat ze daarmee doen.

... not as I do.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:39

Jorissie87

No diggity

Niet het antwoord dat je wilt horen maar ik hoop eerlijk gezegd dat je na het opbiechten de functie niet meer krijgt. Eerst op je CV liegen en vervolgens nog in twee verschillende gesprekken die leugen continueren/bevestigen is echt not-done. Een prestatie uit het verleden wat aandikken hebben we vast allemaal wel eens gedaan maar zoiets fundamenteels als dit is gewoon fraude. Mogelijk zijn andere kandidaten die beter geschikt zijn nu weggestuurd omdat jij (volgens je CV) de betere papieren zou hebben. Ik zou het opbiechten, hopen op het beste en hier een keiharde les uit trekken.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• squaadgras
Rottweiler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:33:
[...]

Wat als ze alsnog om een mbo-diploma vragen?
Eerlijk zijn, aangeven dat je geen MBO diploma bezit maar wel een toelatingsexamen HBO hebt behaald wat gelijkwaardig is aan het bezit van een MBO diploma en daarbij aangeeft dat je denk- en werkniveau voldoende zijn. Aangezien je het toelatingsexamen in hun portaal upload ben je afhankelijk van hoe zij hierover oordelen. Vinden ze het voldoende? Hoor je er misschien niks over. Zijn er aanvullende vragen: eerlijk beantwoorden.

Je bent niet de eerste, en zal niet de laatste zijn - die op jonge leeftijd een stomme inschattingsfout maakt. Het leven gaat door. Leer ervan.

[ Voor 13% gewijzigd door squaadgras op 24-02-2026 14:45 ]

• Rottweiler
Clush schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:37:
Joh, gewoon eerlijk aangeven.

“Ik vond het gesprek spannend en wil de baan heel graag, daarom durfde ik op het moment zelf niet het misverstand over mijn diploma weg te nemen. Nu ik de tijd heb gehad daar over na te denken wil ik dat bij deze graag alsnog doen.”

Maakt natuurlijk wel verschil of je voorzichtig geknikt hebt toen ze vroegen of je de opleiding had afgerond, of complete lulverhalen hebt opgehangen over hoe vet de diploma-uitreiking was.

En vervolgens mogen zij zelf weten wat ze daarmee doen.
Ik heb voorzichtig ja gezegd toen ze vroegen of ik de opleiding had afgerond, geen lulverhalen over hoe vet de diploma-uitreiking was.

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:30
Uiteindelijk komt het hier op neer:

Durf je de eventuele consequenties aan / ze te accepteren?
Ja: opbiechten
nee: terugtrekken

• Rottweiler
Jorissie87 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:37:
Niet het antwoord dat je wilt horen maar ik hoop eerlijk gezegd dat je na het opbiechten de functie niet meer krijgt. Eerst op je CV liegen en vervolgens nog in twee verschillende gesprekken die leugen continueren/bevestigen is echt not-done. Een prestatie uit het verleden wat aandikken hebben we vast allemaal wel eens gedaan maar zoiets fundamenteels als dit is gewoon fraude. Mogelijk zijn andere kandidaten die beter geschikt zijn nu weggestuurd omdat jij (volgens je CV) de betere papieren zou hebben. Ik zou het opbiechten, hopen op het beste en hier een keiharde les uit trekken.
Op mijn cv staat er niet dat ik de opleiding heb behaald, alleen de naam van de opleiding, naam van de school en begin- & einddatum.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je gaat in je leven tegen grotere problemen aanlopen, zie het als een leermoment om eens goed om te tafel te gaan zitten, eerlijk zijn en je fout erkennen. Ergste geval einde oefening, beste geval zien ze het als misverstand en ga je straks lekker werken.

Er zullen meer redenen zijn geweest om jou aan te nemen dan enkel een MBO diploma, je hebt per saldo het grootste deel ervan wel gedaan (je geeft aan laatste jaar), nu het hele verhaal gaan verbloemen en ze komen er later alsnog achter brengt je enkel in grotere problemen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:13
[...]

Nou ja, gewoon fout en niet slim om te liegen maar naïef? Ik heb in 1999 mijn bachelor gehaald en in 2023(!) werd mij voor het eerst naar mijn fysieke papiertje gevraagd, dus de kans lijkt me klein. Dit was na meerdere banen en nog wat meer sollicitaties.

Sidenote: na x verhuizingen was het document zoek en ik bleek net in een jaartal/opleidingssoort bracket te vallen waar de overheid geen gegevens van had.. dus ik heb bij het opleidingsinstituut wat flessen wijn uitgedeeld aan een stel toppers die een nieuwe HBO ICT diploma voor me hebben kunnen regelen bij de examencommissie _/-\o_

Mijn nieuwe werkgever geloofde me wel (En de opleider had direct al per mail bevestigd dat ik was afgestudeerd) , maar de regels zijn bij ons keihard: geen fysiek papiertje = geen baan.
Rottweiler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:22:
[...]
Tijdens mijn mbo-opleiding heb ik in mijn laatste jaar een auto-ongeluk gehad, waardoor ik noodgedwongen ben gestopt.

Later ben ik via een 21+ toelatingstoets toegelaten tot een hbo-opleiding.
Ok! Maar dit is wel een verzachtende omstandigheid, liegen is fout, maar dit klinkt als een vervelende periode uit je leven waar je niet graag aan herinnerd wordt. Ik zou persoonlijk langs gaan en je verhaal doen. Je hebt toen je jong was het er op egzet en gewoon al die jaren nooit meer je cv aangepast blabla..

Face to face maak je een goede kans.

[ Voor 18% gewijzigd door _Anvil_ op 24-02-2026 14:45 ]

• GurbieV
  • Laatst online: 19:18
[...]

Dat maakt het wel erg lastig inderdaad. Terwijl een auto-ongeluk en bezig met een HBO-studie juist open en eerlijke alternatieven waren geweest waarmee je de werkgever in kwestie best wel eens had kunnen overtuigen.

Dan sluit ik me aan bij de alternatieven hierboven. Kans dat je dit nog gedraaid krijgt is miniem. Voor m'n eigen gemoedsrust zou ik denk ik toch bellen, zeggen dat je niet de waarheid hebt gesproken, en jezelf terugtrekken uit de procedure. Gelukkig is de werkloosheid ook weer niet zo groot dat er geen alternatieven zullen komen.

• squashedraven
  • Nu online
Rottweiler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:40:
[...]

Op mijn cv staat er niet dat ik de opleiding heb behaald, alleen de naam van de opleiding, naam van de school en begin- & einddatum.
Je probeert het volgens mij wel een beetje recht te praten.
Meer dan "heb jij MBO diploma?" "Ja meneer" is het niet. En als het "nee meneer maar..." had moeten zijn ben je gewoon het tegenovergestelde van slim bezig geweest en mag je zeker de consequenties daarvan wel ervaren en ook het even gaan uitleggen aan de potentiële werkgever, die heeft tenslotte misschien ook al geschiktere kandidaten afgewezen omdat ze voor jou zijn gegaan (onder valse voorwendselen)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:23

D4NG3R

kiwi

:)

Of je je nu zelf terugtrekt, of de potentiële werkgever zich terugtrekt maakt toch niet meer uit? Speel open kaart, nee heb je en ja kan je krijgen. :)

De enige manier waarop je er nu nog op achteruit kan gaan is door nog meer te liegen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Kid Buu

Huh, Pietje?

GioStyle schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:36:
[...]

Snap het cynisme, maar toch goed advies in dit geval?

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• VanBerkel
  • Laatst online: 16:55
|-knip- nope

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 24-02-2026 16:37 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:09
squaadgras schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:37:
toelatingsexamen HBO hebt behaald wat gelijkwaardig is aan het bezit van een MBO diploma
Nou nee, echt elke aardappel kan die 21+ toets maken. Dus dan wordt er weer gelogen om leugens goed te praten. Wel lastig als je toevallig net iemand tegenover je hebt die ook ooit de 21+ toets heeft gedaan.

• dehardstyler
squaadgras schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:37:
[...]

Eerlijk zijn, aangeven dat je geen MBO diploma bezit maar wel een toelatingsexamen HBO hebt behaald wat gelijkwaardig is aan het bezit van een MBO diploma en daarbij aangeeft dat je denk- en werkniveau voldoende zijn. Aangezien je het toelatingsexamen in hun portaal upload ben je afhankelijk van hoe zij hierover oordelen. Vinden ze het voldoende? Hoor je er misschien niks over. Zijn er aanvullende vragen: eerlijk beantwoorden.

Je bent niet de eerste, en zal niet de laatste zijn - die op jonge leeftijd een stomme inschattingsfout maakt. Het leven gaat door. Leer ervan.
Dat heb je nu al 2 keer in korte tijd gepost, maar een MBO 4 die iemand 4 jaar gevolgd heeft, staat niet gelijk aan een HBO 21+ toets, hoe kom je daarbij? :P

edit: wat @TheBrut3 zegt.

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:48
Ik zou bij zoiets serieus niet uitgaan van chatgpt. Je moet zoiets gebruiken om te kijken welke opties je hebt. Ik zou wel de optie stille terugtrekking overwegen, dan ben je niet minder oneerlijk. Maar misschien wil je de baan alsnog graag en wil je de gok vragen. Ik weet ook niet hoe groot de kans is dat je geblacklist wordt, of dat je op een zwarte lijst komt.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:13
[...]

Zit je toevallig op het spectrum? :P Dit soort dingen *niet* aan chat vragen, maar aan echte mensen! En nooit appen bij dit soort gevoelige materie. Recht in de ogen kijken en eerlijk zijn, geeft de grootste kans op vertrouwen. Oefen het gesprek in de spiegel, op je familie/vrienden etc. Suc6 man!

• Kid Buu
  • Nu online

Kid Buu

Huh, Pietje?

_Anvil_ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:48:
[...]

Zit je toevallig op het spectrum? :P Dit soort dingen *niet* aan chat vragen, maar aan echte mensen! En nooit appen bij dit soort gevoelige materie. Recht in de ogen kijken en eerlijk zijn, geeft de grootste kans op vertrouwen. Oefen het gesprek in de spiegel, op je familie/vrienden etc. Suc6 man!
Kan me best voorstellen dat dit wel een drempel is om even in het echte leven aan iemand op te biechten. Ik leg bepaalde vraagstukken ook weleens voor aan een LLM zonder dat ik het direct leidend laat zijn. En en is ook een optie.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• donleone83
  • Nu online
[...]

Sorry maar wat een onzin. Liegen op je CV en in twee gesprekken is niet goed te praten. Punt. Fijn dat TS om hulp vraagt, maar hij vraagt ook of eventueel een vals diploma nog een optie is. Koekoek.

• squaadgras
dehardstyler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:46:
[...]

Dat heb je nu al 2 keer in korte tijd gepost, maar een MBO 4 die iemand 4 jaar gevolgd heeft, staat niet gelijk aan een HBO 21+ toets, hoe kom je daarbij? :P

edit: wat @TheBrut3 zegt.
Gelijkwaardig is het woord dat ik gebruikte bij gebrek aan beter. Het staat niet gelijk, maar mijn insteek is dat het aangeeft dat de desbetreffende persoon een denkniveau heeft om een HBO studie succesvol te kunnen afronden.

• Rottweiler
donleone83 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Sorry maar wat een onzin. Liegen op je CV en in twee gesprekken is niet goed te praten. Punt. Fijn dat TS om hulp vraagt, maar hij vraagt ook of eventueel een vals diploma nog een optie is. Koekoek.
Hallo allemaal,

Ik zit met een lastige situatie. Tijdens mijn sollicitatiegesprek heb ik aangegeven dat ik mijn mbo-diploma had behaald. Nu vraagt de werkgever voor de indiensttreding om een kopie van dat diploma, maar eigenlijk heb ik dat diploma niet.

In het systeem is het verplicht om een document te uploaden. Een vervalst diploma uploaden is geen goed idee, omdat dat strafbaar is. Tegelijkertijd vragen ze voor de functie eigenlijk een hbo-diploma. Ik volg momenteel wel een hbo-opleiding, maar heb die nog niet afgerond.

Ik zie nu twee mogelijkheden: eerlijk aangeven dat ik het mbo-diploma niet heb behaald, of laten weten dat ik toch afzie van de functie.

Wat kan ik in deze situatie het beste doen?
Ik zeg letterlijk dat het geen goed idee is en dat ik het ook niet zal doen.

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
squaadgras schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:51:
[...]

Gelijkwaardig is het woord dat ik gebruikte bij gebrek aan beter. Het staat niet gelijk, maar mijn insteek is dat het aangeeft dat de desbetreffende persoon een denkniveau heeft om een HBO studie succesvol te kunnen afronden.
Ook niet correct. Enkel een diploma is een bewijs dat je het succesvol afrond. Zo 21+ toets, is enkel een toelating op de opleiding.

• Kid Buu
  • Nu online

Kid Buu

Huh, Pietje?

[...]

Het denk niveau om er mee te starten, anders zou ik ook alleen mijn VWO diploma kunnen opvoeren als argument dat ik succesvol een WO studie zou kunnen afronden.

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Kid Buu schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:52:
[...]
Het denk niveau om er mee te starten, anders zou ik ook alleen mijn VWO diploma kunnen opvoeren als argument dat ik succesvol een WO studie zou kunnen afronden.
Het standaard geneuzel, die ik altijd uit de mond hoor komen van mensen die geen diplomas hebben >:)

• squashedraven
  • Nu online
[...]

nee, totaal niet gelijkwaardig. Met een MBO diploma heb je 4 jaar gestuurd in een bepaalde richting voor een vak. een 21+ toets is meer om te kijken of je het HBO theoretisch aan zou kunnen en is dus eerder te vergelijken met een Havo diploma

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Rottweiler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:52:
[...]

[...]

Wil je koste wat kost de functie hebben, en een long shot doen? Heeft het bedrijf alternatieven, en kan je een gebrek aan opleiding compenseren met een (langere) periode van werkervaring?
Zo nee, terugtrekken.

Je gaat beginnen met 1-0 achterstand. Je creëert op voorhand een vertrouwensissue.

[ Voor 13% gewijzigd door gorgi_19 op 24-02-2026 14:56 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• donleone83
  • Nu online
Rottweiler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:52:
[...]

[...]

Het feit dat je het opschrijft betekent dat je de optie overwogen hebt en zegt voor mij genoeg.

Wees een vent. Wees eerlijk. En laat dit een hele dure les zijn dat je dit nooit meer doet.

• squashedraven
  • Nu online
gorgi_19 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:54:
[...]

Wil je koste wat kost de functie hebben, en een long shot doen?
Zo nee, terugtrekken.

Je gaat beginnen met 1-0 achterstand. Je creëert op voorhand een vertrouwensissue.
sowieso dat gevraagd wordt naar de reden van terugtrekking. Dus dan maar verder gaan liegen?

• squaadgras
Vooruit, aangezien het toelatingseisen zijn. Dat je mag starten. Daarom staat er ook ‘kunnen’ afronden.

Verder, zie: https://www.rijksoverheid...niversiteit-of-hogeschool

Aangezien het verder niet bijdraagt aan het antwoord wat TS zoekt, zal ik niet verder off topic gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door squaadgras op 24-02-2026 15:02 ]

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:19

Bever!

3

Ik zou je echt niet aannemen als ik dit hoorde van een sollicitant. Nofi.

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:21
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:21
squashedraven schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:55:
[...]

sowieso dat gevraagd wordt naar de reden van terugtrekking. Dus dan maar verder gaan liegen?
Voor terugtrekking hoef je geen reden te geven. Gewoon aangeven dat je afziet van de functie volstaat. Hoef je ook niet te liegen.

• squashedraven
  • Nu online
eric.1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Voor terugtrekking hoef je geen reden te geven. Gewoon aangeven dat je afziet van de functie volstaat. Hoef je ook niet te liegen.
is dat netjes? nee ik vindt totaal van niet.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:15

Rmg

De enige optie die er op uit kan lopen dat je de baan alsnog krijgt is transparant zijn.

• Kid Buu
  • Nu online

Kid Buu

Huh, Pietje?

Bever! schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:56:
Ik zou je echt niet aannemen als ik dit hoorde van een sollicitant. Nofi.
Dit zal dan ook de meest waarschijnlijke uitkomst zijn. Gevoelsmatig neig ik ook naar de optie opbiechten, maar je moet je er wel degelijk bewust van zijn dat je wellicht inderdaad "geblacklist" kan worden. Men praat met elkaar en dit kan je kansen negatief beïnvloeden bij een volgende/toekomstige sollicitatieprocedure (ook wanneer je je diploma wel bemachtigd hebt). Het is niet per se een simpele "nee heb je, ja kan je krijgen" situatie.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03
[...]

ChatGPT is géén raadgever maar een in de basis gewoon een volgend-woord-voorspeller, hecht er nooit grote waarde aan. Maar in dit geval heeft "hij" gelijk, eerlijkheid gaat hier sowieso het langst duren. Dat kan in de vorm van terugtrekken uit de positie, of opbiechten.

[ Voor 6% gewijzigd door DoubleDot op 24-02-2026 15:03 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
squashedraven schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:59:
[...]

is dat netjes? nee ik vindt totaal van niet.
Dan zeg je dat je wegens privé-omstandigheden terugtrekt. Problem solved.
Kid Buu schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Snap het cynisme, maar toch goed advies in dit geval?
Er is niets cynisch aan mijn uitspraak. Het is eerder schokkend om te zien dat iemand een taalmodel gebruikt om advies te krijgen voor een real life scenario. Een gebrek aan een moraal kompas om die vervolgens door een taalmodel te laten oplossen. Ik vind het echt bedroevend om te zien.

• Kid Buu
  • Nu online

Kid Buu

Huh, Pietje?

GioStyle schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:04:
[...]

Dan zeg je dat je wegens privé-omstandigheden terugtrekt. Problem solved.

[...]

Er is niets cynisch aan mijn uitspraak. Het is eerder schokkend om te zien dat iemand een taalmodel gebruikt om advies te krijgen voor een real life scenario. Een gebrek aan een moraal kompas om die vervolgens door een taalmodel te laten oplossen. Ik vind het echt bedroevend om te zien.
Maar hij post ook een topic hier, om echte mensen om advies te vragen.

• laurens0619
  • Nu online
Een risico inschatting doen:
- Vals Dipoma uploaden: Grote kans dat je de baan krijgt maar ook grote impact als je gepakt wordt. Valsheid in geschrifte is niet mals (en terecht ;))
- Transparant zijn: Kleine kans dat je de baan krijgt maar wel groot reputatie risico (en terecht ;))
- Proces stopzetten: 0% kans dat je de baan krijgt maar klein reputatie risico

Los van het moraal, die ga ik niet voor jou bepalen.
Wat ik zou doen? Niet liegen over mn diploma.

Wel +1 voor account van @VanBerkel ik moest lachen :P

CISSP! Drop your encryption keys!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:14
Zou er persoonlijk van afzien, zeker als het zoals je aangeeft een kleine wereld is. Het klinkt uiteindelijk beter dat je je op je nieuwe opleiding gaat richten dan dat je bekend komt te staan om het liegen over je diploma’s.

[ Voor 5% gewijzigd door NotSoSteady op 24-02-2026 15:18 ]

• Clush

Clush

Do as I say...

laurens0619 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:10:
- Transparant zijn: Kleine kans dat je de baan krijgt maar wel groot reputatie risico (en terecht ;))
Onzin. Sowieso bestaan die zwarte lijsten nauwelijks, behalve in specifieke beroepsgroepen. En zelfs dan valt die schade wel mee als je zelf de vlucht naar voren neemt. Gaat echt niemand zijn die de moeite gaat nemen de hele sector op de hoogte stellen als jij zelf al hebt aangegeven een fout te hebben gemaakt.

Het kan zelfs positief uitpakken... mensen genoeg die creatief omgaan met de waarheid op hun cv, of zich ergens naar binnen bluffen, of in een gesprek iets zeggen wat later toch niet blijkt te kloppen.

Maar mensen die durven toegeven dat ze een fout hebben gemaakt? Daar heb je er niet zo heel veel van.

... not as I do.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:49

DirtyBird

Praktiserend denker

donleone83 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Dat is totaal niet relevant. Als TS dit topic niet had geopend, had je er ook niet van geweten en dus je (ongezouten) mening niet kunnen geven.

Dat dit topic er wel is hoef je volgens mij niet als een uitnodiging te zien om dat wel te doen. TS vraagt om hulp. Kun- of wil je dat niet geven: prima.
Alleen maar gaan zagen over hoe dom het is helpt echt helemaal niemand, behalve misschien je eigen genoegdoening over hoe goed je eigen morele kompas wel niet is.
In het slechtste geval schrikt het anderen af om zich ook kwetsbaar op te durven stellen en om hulp te durven vragen.

Dus nogmaals;
Wees constructief of hou je mond, maar ga niet een topic verzieken door er vanaf je high horse overheen te trappen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Rottweiler
Wat ik eventueel ook zou kunnen doen is in het systeem mijn hbo-opleiding invullen en bij "Status opleiding", "Wordt momenteel gevolgd" aanklikken. Ik moet dan nog wel verplicht een bijlage uploaden.

Ik heb de manager gebeld, maar kreeg hem helaas niet te pakken. Ik denk dat ik of hetgeen hierboven ga doen, of eerlijk zal zijn over het feit dat ik geen mbo-diploma heb.

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
[...]

Kijk, er is fraude gepleegd en TS staat op het punt om betrapt te worden. De andere sollicitanten tijdens de sollicitatie zijn gepasseerd, terwijl die (waarschijnlijk) wel jaren hebben gestudeerd en de gevraagde diploma hebben behaald. Hoe zit het met hun kwetsbaarheid? Maak van de dader geen slachtoffer aub.

• squashedraven
  • Nu online
het eerlijk zijn brengt je uiteindelijk (misschien niet direct) het verste

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:22
Wat voel je aan je water? maar snap niet dat je in zo'n positie hebt gebracht, heb je überhaupt die opleiding gevolgd en niet afgemaakt of helemaal gebakken lucht?

• laurens0619
  • Nu online
Clush schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Onzin. Sowieso bestaan die zwarte lijsten nauwelijks, behalve in specifieke beroepsgroepen. En zelfs dan valt die schade wel mee als je zelf de vlucht naar voren neemt. Gaat echt niemand zijn die de moeite gaat nemen de hele sector op de hoogte stellen als jij zelf al hebt aangegeven een fout te hebben gemaakt.

Het kan zelfs positief uitpakken... mensen genoeg die creatief omgaan met de waarheid op hun cv, of zich ergens naar binnen bluffen, of in een gesprek iets zeggen wat later toch niet blijkt te kloppen.

Maar mensen die durven toegeven dat ze een fout hebben gemaakt? Daar heb je er niet zo heel veel van.
Hangt van de sector/wereldje af. Zie ook TS zijn eigen woorden :)
Rottweiler in "Gelogen over diploma"

Verder vind ik "een fout maken" wel iets anders dan doelbewust liegen over je diploma.

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 24-02-2026 15:27 ]

• squashedraven
  • Nu online
DirtyBird schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:22:
[...]

Dat is totaal niet relevant. Als TS dit topic niet had geopend, had je er ook niet van geweten en dus je (ongezouten) mening niet kunnen geven.

Dat dit topic er wel is hoef je volgens mij niet als een uitnodiging te zien om dat wel te doen. TS vraagt om hulp. Kun- of wil je dat niet geven: prima.
Alleen maar gaan zagen over hoe dom het is helpt echt helemaal niemand, behalve misschien je eigen genoegdoening over hoe goed je eigen morele kompas wel niet is.
In het slechtste geval schrikt het anderen af om zich ook kwetsbaar op te durven stellen en om hulp te durven vragen.

Dus nogmaals;
Wees constructief of hou je mond, maar ga niet een topic verzieken door er vanaf je high horse overheen te trappen.
Wederom iemand met de neus op de feiten drukken kan ook constructief werken. Als iedereen met zijden handschoentjes wordt behandeld gaan mensen minder snel inzien dat ze fout bezig zijn en maken ze potentieel de fout nog een keer want ja je komt er toch mee weg. Als dan iemand gewoon onverbloemd zegt dat je niet slim bezig bent en zo alle credits verspeeld kan dat zeer zeker een nieuw inzicht bieden. Het leven is tenslotte geen curling waar alle hobbels weggepoetst worden

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

Qwerty-273

Meukposter

Over blacklisten, dat zal echt meevallen. Je bent slechts één van de vele collicitanten. Jah de interviewende manager en de chef die zullen het wel even onthouden, maar de rest (zoals HR) is het de volgende dag al weer vergeten. Men praat echt niet in detail met concullega's over kandidaten die niet aangenomen worden, pas op het moment dat je het echt te bont maakt dan zal er wellicht op een borrelavond wat gedeeld worden (en dan spreek je al over zaken die onder het strafrecht vallen). En als je de volgende keer gewoon eerlijk bent over welke diploma's je wel hebt (wellicht een HBO papiertje tegen die tijd) dan valt niemand er over.

Oh en is gewoon regelgeving over een zwarte lijst - zie de AP https://www.autoriteitper...-en-justitie/zwarte-lijst

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:09
Rottweiler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:22:
Wat ik eventueel ook zou kunnen doen is in het systeem mijn hbo-opleiding invullen en bij "Status opleiding", "Wordt momenteel gevolgd" aanklikken. Ik moet dan nog wel verplicht een bijlage uploaden.
Je hebt toch een bewijs van inschrijving ofzo? Althans volgens mij kreeg ik dat vroeger altijd op het begin van het studiejaar, maar ik word ook al wat ouder.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:06

Agent47

I always close my contracts.

Jemig wat een discussie.

Gewoon aangeven dat je je versprak en dat je dat diploma niet hebt. Consequentie pakken en hopen op het beste, anders ergens anders proberen en niet meer liegen erover.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Kid Buu
  • Nu online

Kid Buu

Huh, Pietje?

Agent47 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:31:
Jemig wat een discussie.

Gewoon aangeven dat je je versprak en dat je dat diploma niet hebt. Consequentie pakken en hopen op het beste, anders ergens anders proberen en niet meer liegen erover.
Dan zou ik zeggen: wees dan helemaal eerlijk. Wanneer je tot tweemaal toe tijdens een sollicitatiegesprek expliciet naar je diploma gevraagd wordt en je hier bevestigend op antwoordt, in de volle wetenschap dat je helemaal niet over zo'n diploma beschikt; dan kan je niet meer spreken over "verspreken". Als je je geloofwaardigheid wil herwinnen, ga dan volledig met de billen bloot.

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:43
Je diploma is een papiertje. Als uit je werk ervaring van xx jaar blijkt dat je op HBO werk en denk niveau zit zal het wel meevallen. Je weet alleen niet hoe het opgevat gaat worden. Kan zijn dat ze waarderen dat je open kaart speelt en dat je een 2 de kans krijgt. Of ze zeggen vertrouwen is geschaad en jullie gaan niet samen verder. Denk dat niemand je zekerheid kan geven. Is een gok wat je moet nemen en hopen voor het beste.

<GOT>DrOPje #2516

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:13
Rottweiler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:22:

Ik heb de manager gebeld, maar kreeg hem helaas niet te pakken. Ik denk dat ik of hetgeen hierboven ga doen, of eerlijk zal zijn over het feit dat ik geen mbo-diploma heb.
Als ze specifiek om je MBO diploma vragen zou ik daar niet weer van afwijken. En daarmee vermijdt je alsnog het gesprek over de leugen.

Wat mij betreft zijn er echt maar twee opties: óf je terugtrekken 'om privéredenen', óf eerlijk aangeven dat je hierover gelogen hebt en je om die reden uit de procedure wilt terugtrekken. Als men dan doorvraagt of alsnog wil verder praten kun je verdere uitleg geven over het waarom (dan ook daar transparant zijn!)
Wat je niet wilt is dat dit voor jezelf in je achterhoofd blijft spelen (wat als ze erachter komen?) of dat het bij het bedrijf blijft hangen (vertrouwenskwestie).

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• donleone83
  • Nu online
DirtyBird schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:22:
[...]

Dus nogmaals;
Als je op een forum aan wildvreemden moet vragen of je eerlijk moet zijn over het feit dat je gelogen hebt of niet (omdat je iets niet kan leveren wat je gezegd hebt wel te hebben) mag er wat mij betreft ook ongezouten verteld worden dat dat niet okee is. Ik help hem ook. Door hem er op te wijzen dat ie dit nooit meer moet doen en eerlijk moet zijn.

@Rottweiler top dat je geprobeerd hebt te bellen. Maar waarom twijfel je nog of je eerlijk moet zijn? Als je eerlijk bent is er nog een kans dat het goed komt. Als dit later uit komt zou dit zomaar reden voor ontslag op staande voet kunnen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door donleone83 op 24-02-2026 15:46 ]

• Clush

Clush

Do as I say...

laurens0619 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:25:
Verder vind ik "een fout maken" wel iets anders dan doelbewust liegen over je diploma.
Ja, dat maak jij ervan. Volgens mij heeft TS dat helemaal niet doelbewust gedaan, maar is het gesprek gewoon zo gelopen dat hij op dat moment de interviewer niet heeft durven corrigeren.

En dan is het in het tweede gesprek natuurlijk nog lastiger, omdat er geen goed antwoord bestaat op de logische vraag 'waarom heb je dat de vorige keer niet gezegd?' Misverstand laten voortbestaan is op dat moment makkelijker.

Als TS een echte fraudeur was had ie ook geen moeite gehad met het in mekaar photoshoppen van een diploma.

... not as I do.

• laurens0619
  • Nu online
@Clush
Oja natuurlijk, zoiets kan natuurlijk ook op een andere manier zijn gegaan.
Moest meteen aan deze comic denken :+
Clush schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:46:
[...]
Als TS een echte fraudeur was had ie ook geen moeite gehad met het in mekaar photoshoppen van een diploma.
Valsheid in geschrifte wel een stap verder dan een (mondelinge) leugen. Ik vind het echt niet vreemd dat mensen wel liegen over een diploma maar valsheid in geschrifte een stap te ver is alhoewel beide natuurlijk fout is.

[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 24-02-2026 15:57 ]

• donleone83
  • Nu online
@Clush TS geeft aan dat hij in beide gesprekken de vraag gehad heeft of hij een Mbo diploma heeft en daar in beide gesprekken ja op heeft geantwoord.

• squashedraven
  • Nu online
Clush schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:46:
[...]

Ja, dat maak jij ervan. Volgens mij heeft TS dat helemaal niet doelbewust gedaan, maar is het gesprek gewoon zo gelopen dat hij op dat moment de interviewer niet heeft durven corrigeren.

En dan is het in het tweede gesprek natuurlijk nog lastiger, omdat er geen goed antwoord bestaat op de logische vraag 'waarom heb je dat de vorige keer niet gezegd?' Misverstand laten voortbestaan is op dat moment makkelijker.

Nee sorry "per ongeluk" het idee laten bestaan of niet ontkennen dat je een MBO diploma hebt gaat er bij mij niet in.
Je zou per ongeluk de indruk kunnen wekken dat je van een bepaald onderwerp meer weet dan je eigenlijk weet maar een diploma is een simpele ja of nee vraag

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Rottweiler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:26:
[...]

Dat kan, maar het is geen diploma. Je kunt alleen kiezen tussen:
  • HAVO
  • HBO
  • HTS
  • MAVO
  • MBA
  • MBO
  • MTS
  • VMBO
  • VWO
  • WOA
  • WOT
Is je diploma een basiseis voor je functie (bijv. een beschermd beroep)?
Mijn werkgever wilde ook een diploma toen ze erachter kwamen dat ze voor mij geen diploma hadden. Ik heb ze toen gezegd dat ik mijn veterstrikdiploma kon doorsturen maar dat aangezien ze geen enkele basis hebben om een diploma op te moeten slaan geen diploma met persoonsgegevens van mij gaan zien.
Tenzij het een eis is voor je functie heeft je werkgever hier niks mee te maken.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GioStyle schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Toch wel goed om te zien dat de soortvan gemiddelde woordvolgorde/mening op het internet/van de trainingsdata die de LLM gebruikt is om eerlijk te zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 24-02-2026 16:24 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:58

Format-C

Tracing Rays

Agent47 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:31:
Jemig wat een discussie.

Als hij zegt dat hij zich versprak liegt hij weer.

Maar idd: jemig wat een discussie.

Het is heel simpel: gewoon de waarheid vertellen en de gevolgen accepteren. En je verantwoordelijkheid nemen. Je hebt het zelf gedaan toch?

En niet meer liegen. En dit gebruiken als leermoment voor de toekomst dat liegen gewoon niet handig is. Nu niet, nooit niet, hier niet mee, en ook niet met andere situaties.

Simple as that.

Dan komt dit niet meer voor, en kan je jezelf altijd in de spiegel aankijken. En hoef je je nooit zorgen te maken over dat iets "uitkomt". Of dat je je "verlult".

[ Voor 18% gewijzigd door Format-C op 24-02-2026 16:05 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Clush

Clush

Do as I say...

squashedraven schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:54:
Nee sorry "per ongeluk" het idee laten bestaan of niet ontkennen dat je een MBO diploma hebt gaat er bij mij niet in.
Tja, dat vind ik toch een gebrek aan voorstellingsvermogen. Juist in stressvolle situaties (een sollicitatiegesprek) doen mensen gekke dingen.

... not as I do.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:58

Format-C

Tracing Rays

Clush schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:04:
[...]

Tja, dat vind ik toch een gebrek aan voorstellingsvermogen. Juist in stressvolle situaties (een sollicitatiegesprek) doen mensen gekke dingen.
In stressvolle situaties zou je juist GEEN gekke dingen moeten doen. En mensen die gaan liegen (of andere "gekke dingen" gaan doen) als ze gestresst zijn die zou ik niet in mijn bedrijf willen hebben werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 24-02-2026 16:09 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• laurens0619
  • Nu online
@Clush
Rottweiler in "Gelogen over diploma"
Klinkt iets anders.

Maar als we het over voorstellingsvermogen hebben:
Ik kan mij best voorstellen dat als je zonder baan, in principe het mbo niveau hebt maar geen diploma vanwege een auto-ongeluk, dit frustrerend is in een wereld papiertjes belangrijk zijn en je gekke sprongen maakt omdat je anders niet aan de bak komt (?).
Is natuurlijk makkelijk praten voor velen, inclusief mijzelf, die in de situatie zit van de juiste papieren.

Dus ja ik kan het mij voorstellen dat dit is gedaan met voorbedrachte rade, in the heat of the moment vanwege stress? neuh

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 24-02-2026 16:12 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:25

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Clush schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:04:
[...]

Wat imho -afhankelijk van de functie en bijbehorende werkdruk- een rode vlag zou zijn, zou ik de interviewer zijn. Een beetje "bluffen" (geen complete fantasieverhalen) tijdens je sollicitatiegesprek kan ik volledig inkomen maar 'door de stress' gaan liegen over het wel/niet hebben van een afgeronde opleiding vind ik een stap te ver. Sowieso zou dat voor mij reden zijn om diegene niet aan te nemen of, wanneer het later boven water komt, er alsnog uit te bonjouren. Als je daarover al liegt...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Format-C schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:08:
[...]

In stressvolle situaties zou je juist GEEN gekke dingen moeten doen. En mensen die gaan liegen (of andere "gekke dingen" gaan doen) als ze gestresst zijn die zou ik niet in mijn bedrijf willen hebben werken.
Stress zorgt er nu eenmaal voor dat mensen domme dingen doen, anders zou het geen stress zijn. Als je buiten je persoonlijke denkkader terechtkomt door stressvolle omstandigheden gaan je cognitieve capaciteiten pijlsnel naar beneden.

Ik zou het zelf ook kort en bondig opbiechten met 1 enkele reden(excuus): stress.

En dan zwijgen en het initiatief aan de gesprekspartner laten.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

Pagina: 1 2 Laatste