Oude pc als homelab/NAS: beste setup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:49
Hallo allemaal,
Ik wil een oude desktop hergebruiken als homeserver/homelab en hoor graag wat jullie technisch de beste aanpak vinden.

Hardware
• Gigabyte GA-H81M-S2H
• Intel i3-4160 / 16GB RAM
• 2×1TB HDD + 128GB SSD + 256GB SSD
• GPU: HD4400 (iGPU)
• PSU: Xilence XP400R6
• Binnenkort: Dell H200 HBA
• Toekomstplan: 2× 2.5Gb NIC via PCIe x1 slots

Wat moet hij draaien
• Home Assistant + Zigbee + integraties
• Plex
• Adblock (Pi-hole / AdGuard)
• ADS-B + AIS feeders (later mee expirimenteren)
• Docker services
• Windows + Mac backups
• Offsite NAS backup (2 richtingen)
• Later mogelijk camera opslag
• 1-disk redundantie
• Moet uitbreidbaar blijven

Waar ik twijfel
Ik zit tussen drie richtingen:
1. TrueNAS
2. SnapRAID + MergerFS
3. Proxmox met:
- VM NAS
- VM Home Assistant
- containers voor rest

Vraag
Wat zouden jullie kiezen met deze hardware en use-case — en zien jullie technische valkuilen die ik mis?
Alle feedback, kritiek of alternatieve aanpakken zijn welkom

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je de server altijd aan wil laten staan is deze computer met een HBA controller te oud om zuinig te kunnen draaien. Het is weliswaar goedkoop in aanschaf (€ 0,00), maar je betaalt alsnog een flink bedrag aan de energieleverancier. Reken met € 3 per Watt per jaar of € 15 over een economische levensduur van 7 jaar. Stel dat je 20W meer verbruikt gaat dat over € 420. Een tweedehands systeem met 8th/9th gen Intel processor of 10/11th gen kan goedkoper uitvallen. Zie het zuinige server topic deel 2 en deel 3 onder gepinde posts.

Een geoptimaliseerd systeem kan het verbruik flink omlaag brengen. Daarvoor heb je nodig: een zuinig moederbord, geen RAID, Intel i210/i219 netwerkchip, zo weinig mogelijk disks, externe cold backup, indien nodig een volwaardige zuinige SATA controller en Linux (geen FreeBSD).

Voor kleine oude disks geldt dat die meer kosten aan energie dan ze waard zijn.

Mechanische disks kunnen niet zoveel data produceren. Het is de vraag of je in de praktijk veel data op hoge snelheid zal gaan transporteren. Voor streaming heb je voor 4k video minder dan 60 Mbps nodig. Daarom hebben 4k tv's vaak nog een 100 Mbps verbinding.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Voor wat betreft de verschillende OS-en: die kan je eerst uitproberen in een VM. Ik zou dan ook eens naar IncusOS kijken, of dat wat is.

• doopsuiker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:03
Ik draai Arr-stack + Plex in dockers op Debian met Snapraid en MergerFS op dit 10 jaar oud systeem:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CPU: Intel Pentium G3258 @ 3.20 GHz (by Intel)
Motherboard: B85M Pro3 (ASRock)
RAM: 8 GB DDR3 1333 MHz ValueSelect (Corsair)
System SSD: Kingston SA400S37 240 GB (Kingston Technology)
Data drives:
1× Seagate ST6000DM003 — 6 TB (Seagate Technology)
3× WD WD80EMAZ — 8 TB each (Western Digital)
Case: Elite 344 USB 3.0 (Cooler Master)
Power Supply: System Power B8 — 300 W (be quiet!)
Ik draai een custom script dat suspend naar disk bij inactivteit.
Systeem resumed met WOL en via cron. Als je de always-on services kan draaien op een Pi, lijkt me dit de meest economische oplossing. Vergt wel meer planning en bash kennis