Je maakt m.i. wel een paar denkfouten. De (AC) laadsnelheid heb je ongeveer 3x te laag staan, dat maakt verder niet zo veel verschil tussen de twee, maar je kunt dus ook de grote batterij 's nachts prima vol laden op 1 fase.
Als je kijkt naar het overhouden van 40km om bij een laadstation aan te komen, houd je geen rekening met de 20% die je al in reserve had gehouden. Bij de grote batterij heeft die in jouw slechtste geval (winter snelweg) dan al 54km, en kan dus zelfs nog een stukje verder rijden voor je 40km over houdt. De kleine batterij komt met 20% dan net 2km tekort.
Als je bij een laadstation aankomt (voordat je op bestemming komt) wil je ook die LFP batterij niet tot 100% laden, dat duurt van 80-100 veel te lang. Je zult dus eerder stoppen, minder km laden en (als je een echt lange trip maakt) weer iets vaker stoppen.
Het is ook met een NMC batterij niet erg om die af en toe naar 100% te laden. Voor incidentele trips waar je de range nodig hebt kun je dat dus prima doen, en kom je gewoon een stuk verder met de grote batterij. Als je twijfelt, zou ik voor 90% gaan. Dan heb je het meeste degradatierisico er al af en heb je wel weer 27km (worst case) er bij in de praktijk.
Uiteindelijk zal erg veel afhangen van de typische trip lengtes die je maakt en waar je kunt laden. Maar voor mij is je vergelijking veel te pessimistisch voor de grote batterij. Ik zou kijken naar:
* wat is je grootste afstand die je bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks moet afleggen, kan dat met de kleine batterij in de winter zonder laadstops?
* wat is de range van beide batterijen van 100% naar 40km (of bij nmc dan 90% naar 40km), heb je dan nut van de grotere batterij voor trips die je, laten we zeggen meer dan 1x of 2x per jaar maakt
* als je vaak lange trips maakt, kun je nog voor zo'n afstand kijken wat het verschil is als je met 100% (of 90%) start, en dan steeds tot 40km reserve rijdt, en dan tot 80% laadt, tot je op bestemming bent. Dat geeft wat gevoel van het verschil tussen beide opties.
Of dat extra bereik wanneer je het nodig hebt die 3500 euro meerprijs waard is zal natuurlijk voor iedereen verschillen. En met de gemiddelde dagelijkse afstand die mensen rijden ben ik het wel eens dat dat ook op die kleine batterij helemaal prima kan natuurlijk. Ik vind het steeds vooral jammer dat ze de grote (minder efficiente) wielen bij de hogere modellen zo opdringen. Dan verlies je dus juist weer een deel van het voordeel.