Komen nu wel veel video's online (Youtube) waar de GT line in te zien is. Wel vooral engels, maar iets is beter dan niks. 😎
Haha ja, ik kan haast niet wachten op onze Wolf Grey GT line
Ziet er mooi uit. Veel plezier ermee.
Welk nummer heeft de voertuigsoftwareversie in de GT line ? Ook 26.2.0 ?
Welk nummer heeft de voertuigsoftwareversie in de GT line ? Ook 26.2.0 ?
Hele mooie auto hoor, dat is de gt - Line, begin oktober kan ik de gt blackline ophalen, was eerst september.
Veel rijplezier gewenst.
Veel rijplezier gewenst.
[ Voor 26% gewijzigd door hjfrddv op 30-08-2026 15:17 ]
Is GT line met zwarte logo's. Deze zijn er pas bij de dealer opgezet op ons verzoek.hjfrddv schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 00:45:
Hele mooie auto hoor, dat is de gt Black Line, die kan ik begin oktober ophalen.
Veel rijplezier gewenst.
vrouw lief rijdt nu 6 weken mee (333km op tellerMichelK1973 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:58:
mission completed, blij mee ziet er gaaf uit dat deluxe white vooral in de zon mooi effect
[Afbeelding]
Absoluut een van de betere EV2’s zo!M4xxtr3m3 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onze GT line. De zwarte logo's maakt het wel af. Zijn er super blij mee. En het rijd fantastisch.
iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line
@MichelK1973 Die app is veel te optimistisch met het aantal mogelijke kilometers.
Vanmorgen eens de knop gebruikt om de standen te proberen: eco, normal etc. En wat schetst mijn verbazing. Op eco gaat mijn bereik in een keer naar 378 km. we gaan het meemaken.
Vandaag mijn eerste echt lange rit gemaakt. 400 snelwegkilometers, van 98% terug naar 8%. Ik ben erg onder de indruk van het bereik van de 61 kWh versie.
Wat was jouw gemiddelde snelheid en verbruik per 100km?Magnatic schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:26:
Vandaag mijn eerste echt lange rit gemaakt. 400 snelwegkilometers, van 98% terug naar 8%. Ik ben erg onder de indruk van het bereik van de 61 kWh versie.
Heenweg gemiddeld 90 kmh, 203 km, 25,5 kWh gebruikt en 2 kWh teruggewonnen. Druk verkeer, niet echt files.
Terugweg gemiddeld 85 kmh, 204 km, 20,5 kWh gebruikt en 2kWh teruggewonnen. Rustig verkeer, maar wel even een aantal kilometers langzaam (< 20 kmh) op de snelweg door een ongeluk.
Getallen komen uit de Kia-app.
Terugweg gemiddeld 85 kmh, 204 km, 20,5 kWh gebruikt en 2kWh teruggewonnen. Rustig verkeer, maar wel even een aantal kilometers langzaam (< 20 kmh) op de snelweg door een ongeluk.
Getallen komen uit de Kia-app.
[ Voor 5% gewijzigd door Magnatic op 01-09-2026 20:59 ]
Dat is dan wel heel er zuinig, 12.5kWh/100km, zelfs met 90km/uur lijkt me
Vandaar dat ik onder de indruk ben. Ook als ik op een andere manier reken op basis van het percentage verbruikt: Met 90% verbruik van de 58 kWh effectief beschikbaar van de 61 kWh accu kom je dus op 52,2 kWh verbruikt op 407km, dan kom je op 12,8 kWh per 100km. Op eerdere kortere ritten op de snelweg kwam ik daar ook op.
Mijn gemiddelde verbruik ligt nog een stuk lager, omdat ik voor woon-werk voornamelijk over lokale wegen ga. Over de laatste 30 dagen, dus eigenlijk zolang ik de auto heb en inclusief de lange rit van gisteren, zit ik op 10,7 kWh per 100km.
Mijn gemiddelde verbruik ligt nog een stuk lager, omdat ik voor woon-werk voornamelijk over lokale wegen ga. Over de laatste 30 dagen, dus eigenlijk zolang ik de auto heb en inclusief de lange rit van gisteren, zit ik op 10,7 kWh per 100km.
Beetje jaloers op je kenteken KTT, ik zie er toch een pontiac in...
haha, ik had ook die gedachtePandorian schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:08:
Beetje jaloers op je kenteken KTT, ik zie er toch een pontiac in...
Gefeliciteerd met je nieuwe auto, prachtige kleur ook, veel rijplezier gewenst.squzzi schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:59:
Zojuist onze EV2 Morning Haze Plus 61kwh opgehaald.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je nieuwe EV2, mooie kleur, die krijg ik ook, maar moet nog een maand geduld hebben.
Heeft iemand de (toegezonden) Kia Charge pas al kunnen koppelen in de app? Ik krijg het helaas niet voor elkaar. Tips zijn welkom.
Bij mij ging het heel gemakkelijk. Ben je wel ingelogd?M4xxtr3m3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:33:
Heeft iemand de (toegezonden) Kia Charge pas al kunnen koppelen in de app? Ik krijg het helaas niet voor elkaar. Tips zijn welkom.
Vandaag de Plus Advanced (Penta Metal 4 zitter opgehaald. Kom van een schakel benzine auto, dus nog wel even wennen. En ja bij een plotselinge handeling toch nog linker voet gebruikt om te “schakelen” 🫣. Auto rijdt echt heerlijk. Mijn vriend rijdt nu ID5 (gaat over naar EV5) en vond hem verrassend ruim. Moet nog wel even een handigheidje vinden mbt de hoedenplank en de “lappen”. Iemand tips?
Ja, gooi hem in je berging, niet meer gebruiken. Is een onding vind ikDebsL schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:20:
….
Moet nog wel even een handigheidje vinden mbt de hoedenplank en de “lappen”. Iemand tips?
We hebben ook het laadvloertje eruit gehaald, zo heb je tenminste een fijne bagageruimte waar je snel even wat flinke boodschappentassen ingooit
[ Voor 27% gewijzigd door Dutchmaik op 04-09-2026 19:59 ]
Heb mezelf geregistreerd en de app geinstalleerd. Kan alleen de ontvangen pas nergens toevoegen.DePruus schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:15:
[...]
Bij mij ging het heel gemakkelijk. Ben je wel ingelogd?
In de mail die je gekregen hebt staat een link, daarmee kun je hem toevoegen. Gebruik je wel hetzelfde mail adress?
Via 'meer' in de app kun je naar opladen. Daar kun je je contract en laadpas regelen.
Bij mijn registratie stond de pas al ingevuld in de app. Kun jij in de app ook het dashboard bekijken? Of bij wallet?M4xxtr3m3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:45:
[...]
Heb mezelf geregistreerd en de app geinstalleerd. Kan alleen de ontvangen pas nergens toevoegen.
Had zelf al een druppel aangevraagd, maar kan de gekregen kaart niet ook nog eens registreren omdat deze aan een ander mail adres gelinkt zit.
Ja, dat is een probleem. Kan Kia oplossen hoor.Pandorian schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:42:
Had zelf al een druppel aangevraagd, maar kan de gekregen kaart niet ook nog eens registreren omdat deze aan een ander mail adres gelinkt zit.
Ondertussen een nieuwe laadpas ontvangen en deze wel kunnen toevoegen. Alles werkt nu.DePruus schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:33:
[...]
Bij mijn registratie stond de pas al ingevuld in de app. Kun jij in de app ook het dashboard bekijken? Of bij wallet?
Krijg je die automatisch toegestuurd?DePruus schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:15:
[...]
Bij mij ging het heel gemakkelijk. Ben je wel ingelogd?
Ja.Gevami1961 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:13:
[...]
Krijg je die automatisch toegestuurd?
Die werkte bij mij juist niet. 😂Gevami1961 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:13:
[...]
Krijg je die automatisch toegestuurd?
Prachtig. Ik ben zo aan het twijfelen. Dark penta Metal. Of Morning haze. Help, keuze stresssquzzi schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:59:
Zojuist onze EV2 Morning Haze Plus 61kwh opgehaald.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je de auto niet zo vaak wilt wassen, dan zou ik Morning Haze nemen. Wij hebben hem in Penta Metal, en hoewel je wel vervuiling ziet, is het een mooie kleur. Maakt de auto af, vinden wij.ivonb schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:36:
[...]
Prachtig. Ik ben zo aan het twijfelen. Dark penta Metal. Of Morning haze. Help, keuze stress
Welke voertuigafstand (1-4) gebruiken jullie bij de smart cruise control ? En is die geschikt voor het rijden in een file ? Want daar wil je ook niet te grote afstand tot de voorganger hebben bij langzaam rijden of bij stilstaan.
Heb hem zelf op 2 staan, een prettige afstand tijdens het rijden vind ik zelf. Maar in de file zou ik hem misschien aanpassen.
Zit zelf nog een beetje te klooien met de recuperatie standen en de cruise control. Bij mijn vorige auto reed ik constant op cruise, en zette deze op pauze wanneer ik af zou moeten remmen, voor een bebouwde kom bv, om dat de auto uit te laten rollen. Als ik dat nu doe en heb nog i-pedal stand 2 aan staan gooit ie hem in de ankers. Standje Auto, remt dan regelmatig helemaal niet. Ben daar nog niet helemaal uit.
Kwa snelheid zie ik dat de auto 4km afwijkt van de gps snelheid. 18" wielen. Zet de cruise dan ook +4km, maar dan knippert de snelheidswaarschuwing...
Voor de rest prima auto!
Heb hem nu iets meer dan een week, en onlangs voor het eerst met de fam weg, klaagde mijn dochter over de plaats achterin, (heb de 4 zits) schuif ik haar stoel naar achteren en de leuning ook, ging het ooooh, en heb ze de hele rit niet meer gehoord.
Zit zelf nog een beetje te klooien met de recuperatie standen en de cruise control. Bij mijn vorige auto reed ik constant op cruise, en zette deze op pauze wanneer ik af zou moeten remmen, voor een bebouwde kom bv, om dat de auto uit te laten rollen. Als ik dat nu doe en heb nog i-pedal stand 2 aan staan gooit ie hem in de ankers. Standje Auto, remt dan regelmatig helemaal niet. Ben daar nog niet helemaal uit.
Kwa snelheid zie ik dat de auto 4km afwijkt van de gps snelheid. 18" wielen. Zet de cruise dan ook +4km, maar dan knippert de snelheidswaarschuwing...
Voor de rest prima auto!
Heb hem nu iets meer dan een week, en onlangs voor het eerst met de fam weg, klaagde mijn dochter over de plaats achterin, (heb de 4 zits) schuif ik haar stoel naar achteren en de leuning ook, ging het ooooh, en heb ze de hele rit niet meer gehoord.
Je kan een afwijking van de snelheidslimiet ingeven. Ik rijd niet met i-pedal en de recuperatie staat op level 2.
Bij de cruise control op pauze zetten trap ik het stroompedaal in en druk dan op de pauze knop en ga daarna het via het stroompedaal afremmen.
Bij de cruise control op pauze zetten trap ik het stroompedaal in en druk dan op de pauze knop en ga daarna het via het stroompedaal afremmen.
Gisteren heb ik de knoop doorgehakt. De bestelling voor de EV2 Plus is gedaan. De kleur morning haze, is het geworden. Ik vind een opvallend kleurtje bij een kleine auto wel passend. Ik noem het nu al een playmobiel auto van buiten en van binnen een echt volwassen wagen. Hij is sober maar ruim. En geeft rust. Heb ook in de R5 gereden. Echt een stoer bakkie, maar echt niet praktisch. Er kan nooit een volwassen mens achterin zitten. En waar ik mij aan stoorde was het geluid wat er in de auto zit als je 30 rijd. Voor mij is dat gezoem echt irritant. (Kia is zo stil…)In een aygoX (hybride)heb je nog meer ruimte. Ook daar in proef gereden. Daar was ik positief verrast over. Maar ook daar kan niets achter in de laadruimte.DePruus schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:57:
[...]
Als je de auto niet zo vaak wilt wassen, dan zou ik Morning Haze nemen. Wij hebben hem in Penta Metal, en hoewel je wel vervuiling ziet, is het een mooie kleur. Maakt de auto af, vinden wij.
In de EV2, met de banken plat past mijn MTB er zelfs in wielen natuurlijk wel uit het frame. Echt fijn dat de vloer zo vlak is.
Nú wachten tot december vrees ik.
Hebben er al mensen naar andere sets velgen gekeken met all-seasons of winter banden? Ik wil GT line velgen met banden netjes houden, vandaar de dubbele set. Iemand tips?
Ik heb er direct all seasons banden laten opleggen, 18 inch. Michelin cross climat. Banden wisselen zie ik niet zitten. En dubbele set. Rij alle langer, meer dan 13 jaar alleen op all season banden. Wel meer slijtage, dus eerder wisselen. Maar weinig gepruts.M4xxtr3m3 schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:24:
Hebben er al mensen naar andere sets velgen gekeken met all-seasons of winter banden? Ik wil GT line velgen met banden netjes houden, vandaar de dubbele set. Iemand tips?
Wat heb je hier als meerprijs voor betaald?DePruus schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:53:
[...]
Ik heb er direct all seasons banden laten opleggen, 18 inch. Michelin cross climat. Banden wisselen zie ik niet zitten. En dubbele set. Rij alle langer, meer dan 13 jaar alleen op all season banden. Wel meer slijtage, dus eerder wisselen. Maar weinig gepruts.
€ 895,-. Het schijnt dat elke dealer weer iets anders verzint. Maar dit hebben wij betaald.NelgNL schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:36:
[...]
Wat heb je hier als meerprijs voor betaald?
Dus hun een set "nieuwe" banden (voor de voorraad) en jij betaald de prijs van een nieuwe set. 🤯DePruus schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:46:
[...]
€ 895,-. Het schijnt dat elke dealer weer iets anders verzint. Maar dit hebben wij betaald.
Dus hun een set "nieuwe" banden (voor de voorraad) en jij betaald de prijs van een nieuwe set. 🤯
ja, dat is de handel. Als je wat wilt, betalen! Ik heb wel een setje verf erbij gekregen, autokleur, gratis.
ja, dat is de handel. Als je wat wilt, betalen! Ik heb wel een setje verf erbij gekregen, autokleur, gratis.
Dan was ik toch naar kwikfit of zo gegaan. Een set nieuwe lichtmetalen velgen van 18 of 19 inch gratis weggeven.....
janne_nl schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:33:
Dan was ik toch naar kwikfit of zo gegaan. Een set nieuwe lichtmetalen velgen van 18 of 19 inch gratis weggeven.....
Alles is wel ergens voordeliger. Alleen heb ik geen zin meer in rond te trekken. Garantie nu op een plek. Geen gezeur.
Ik heb 450 moeten betalen voor 215/50 R18 92H Hankook Kinergy 4S2 x H750. Bij de EV2Plus.NelgNL schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:36:
[...]
Wat heb je hier als meerprijs voor betaald?
Ik heb vandaag proefgereden in een EV2 Plus Advanced. Na de positieve reacties hier waren mijn verwachtingen hooggespannen. De ervaring was echter gemengder dan voorzien.
Positief zijn de rijeigenschappen: meer dan genoeg trekkracht (heel prettig bij inhalen op de snelweg), stabiele wegligging, mooi strak door de bocht en lekker stil. Ook bij lage snelheden had de EV2 geen last van storende geluiden van de vermogenselektronica (dat heb ik wel eens anders gehoord) en bij hogere snelheden hoef je de radio niet hard te zetten om bv. van klassieke muziek te genieten.
Minder blij was ik met een deel van de assistentiesystemen. Hoewel ik de Lane Keeping Assist had uitgeschakeld, bleef de Lane Following Assist (die van het stuurwielsymbool) zich er te pas en te onpas mee bemoeien. Het was alsof er een onzichtbare passagier was die voortdurend met zijn handen aan het stuur zit. Hoogst irritant. Misschien had ik iets verkeerd ingesteld, de verkoper kwam niet verder dan dat ik op het knopje aan het stuur kon drukken om e.e.a. weer uit te schakelen. Maar dan ben je feitelijk bezig met het vechten tegen de auto. Ik hou mijn aandacht liever bij het verkeer. In de handleiding staan ook waslijsten met beperkingen van de rijhulpsystemen. Feitelijk zijn die gewoon niet af (dat geldt denk ik voor alle auto's).
Twee andere zaken vielen in de korte tijd nog op.
Bij lange mensen voorin (ik ben 1,92m) is de ruimte achterin erg beperkt. Dat de achterkant van de voorstoelen van harde kunststof is, helpt in deze niet. Als je regelmatig met volwassen achterin op pad moet, is de optie voor de verschuifbare stoelen achterin bijna een must.
Dan is er het doorlopende display (dat eigenlijk uit 3 displays bestaat). Dat ziet mooi strak uit, maar heeft een nadeel: het deel voor de klimaatregeling zit half verscholen achter het stuur. Om dat te zien moet je je hoofd uitdrukkelijk naar rechts bewegen waardoor je relatief lang niet met het verkeer bezig bent.
Binnenkort is de concurrentie aan de beurt.
Positief zijn de rijeigenschappen: meer dan genoeg trekkracht (heel prettig bij inhalen op de snelweg), stabiele wegligging, mooi strak door de bocht en lekker stil. Ook bij lage snelheden had de EV2 geen last van storende geluiden van de vermogenselektronica (dat heb ik wel eens anders gehoord) en bij hogere snelheden hoef je de radio niet hard te zetten om bv. van klassieke muziek te genieten.
Minder blij was ik met een deel van de assistentiesystemen. Hoewel ik de Lane Keeping Assist had uitgeschakeld, bleef de Lane Following Assist (die van het stuurwielsymbool) zich er te pas en te onpas mee bemoeien. Het was alsof er een onzichtbare passagier was die voortdurend met zijn handen aan het stuur zit. Hoogst irritant. Misschien had ik iets verkeerd ingesteld, de verkoper kwam niet verder dan dat ik op het knopje aan het stuur kon drukken om e.e.a. weer uit te schakelen. Maar dan ben je feitelijk bezig met het vechten tegen de auto. Ik hou mijn aandacht liever bij het verkeer. In de handleiding staan ook waslijsten met beperkingen van de rijhulpsystemen. Feitelijk zijn die gewoon niet af (dat geldt denk ik voor alle auto's).
Twee andere zaken vielen in de korte tijd nog op.
Bij lange mensen voorin (ik ben 1,92m) is de ruimte achterin erg beperkt. Dat de achterkant van de voorstoelen van harde kunststof is, helpt in deze niet. Als je regelmatig met volwassen achterin op pad moet, is de optie voor de verschuifbare stoelen achterin bijna een must.
Dan is er het doorlopende display (dat eigenlijk uit 3 displays bestaat). Dat ziet mooi strak uit, maar heeft een nadeel: het deel voor de klimaatregeling zit half verscholen achter het stuur. Om dat te zien moet je je hoofd uitdrukkelijk naar rechts bewegen waardoor je relatief lang niet met het verkeer bezig bent.
Binnenkort is de concurrentie aan de beurt.
Tsja, het is een kleinere auto, dan krijg je consessies als je zelf groot bent.
De rijhulpsystemen zijn op nieuwe auto's verplicht, enige manier om daar onderuit te komen is geen nieuwe auto kopen.
De rijhulpsystemen zijn op nieuwe auto's verplicht, enige manier om daar onderuit te komen is geen nieuwe auto kopen.
Welke systemen zijn eigenlijk voorgeschreven door Brussel? Allemaal? Dat mag ik niet hopen.
Geen nieuwe auto kopen is helaas geen optie: de huidige is end-of-life (brakke motor).
Geen nieuwe auto kopen is helaas geen optie: de huidige is end-of-life (brakke motor).
Ik heb ook proefgereden in deze versie. Mijn verkoper zette op mijn verzoek alles uit en ik had nergens last van. Geen ingrepen.ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:24:
Op mijn (nog een week) e-niro heb ik eigenlijk niks uitgezet. De lane assist is soms lastig op een smallere weg, maar ik heb er geen last van. En ik rij eigenlijk (behalve in een 30km/u zone) altijd 5km sneller dan de limiet.
Ik kan me niet echt voorstellen dat dat aan mijn rijstijl ligt. Die lane assist doet het trouwens niet bij lagere snelheden.
Ik kan me niet echt voorstellen dat dat aan mijn rijstijl ligt. Die lane assist doet het trouwens niet bij lagere snelheden.
Bekijk de handleiding, pagina 599. En inderdaad, alle nieuwe auto’s hebben het nu actief. Handig op 60km wegen met rechts stippellijn en passerende auto’s. Je kunt het uizetten. Zie de handleiding.janne_nl schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:18:
Op mijn (nog een week) e-niro heb ik eigenlijk niks uitgezet. De lane assist is soms lastig op een smallere weg, maar ik heb er geen last van. En ik rij eigenlijk (behalve in een 30km/u zone) altijd 5km sneller dan de limiet.
@ZwarteIJsvogel het is ook echt een kleine stadsauto. En dan is deze nog verrassend ruim. Ik ben benieuwd waar jij je vergelijking mee gaat doen. Ik denk dat jij met 192 cm er niet veel auto’s zijn waar jij makkelijk in past als je in het zelfde segment gaat kijken. Zeker achterin. Ik kon met mijn 175 cm niet eens 1 voet achter in een R 5 krijgen als de voorstoel op de juiste positie staat. Veel plezier met je zoektocht.
Morgen staat de Skoda Epiq op het programma. Die heeft een iets grotere wielbasis. Een paar cm maakt een wereld van verschil. De opmerking over de ruimte achterin was overigens puur bedoeld als feitelijke opmerking. De ruimte achterin is voor mij hooguit een aandachtspunt.ivonb schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:41:
@ZwarteIJsvogel het is ook echt een kleine stadsauto. En dan is deze nog verrassend ruim. Ik ben benieuwd waar jij je vergelijking mee gaat doen.
Op de bestuurdersstoel had ik meer dan genoeg ruimte (ca. 2cm tussen haar en hemel). De EV2 is van binnen geen klein autootje.Ik denk dat jij met 192 cm er niet veel auto’s zijn waar jij makkelijk in past als je in het zelfde segment gaat kijken. Zeker achterin. Ik kon met mijn 175 cm niet eens 1 voet achter in een R 5 krijgen als de voorstoel op de juiste positie staat.
Dank je.Veel plezier met je zoektocht.
Nederlandse wegen zijn overdadig voorzien van belijning. Dat is voor mensen soms al lastig genoeg. Hier in de buurt ligt een grote rotonde waarvoor je als menselijke bestuurder gestudeerd moet hebben. Voor rijhulpsystemen is dat een drama. Daarom is het belangrijk dat je ze effectief de mond kunt snoeren.DePruus schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:56:
[...]
Bekijk de handleiding, pagina 599. En inderdaad, alle nieuwe auto’s hebben het nu actief. Handig op 60km wegen met rechts stippellijn en passerende auto’s. Je kunt het uizetten. Zie de handleiding.
Weet je nog wat de verkoper toen heeft gedaan? Voor de LFA zie ik in de handleiding geen instellingen. Die lijkt gekoppeld aan de LKA, maar die had ik dus al uit gezet.NelgNL schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:11:
[...]
Ik heb ook proefgereden in deze versie. Mijn verkoper zette op mijn verzoek alles uit en ik had nergens last van. Geen ingrepen.
Op het stuur iets lang ingedrukt gehouden. Ging mij even te snel!ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 16 september 2026 @ 05:55:
[...]
Weet je nog wat de verkoper toen heeft gedaan? Voor de LFA zie ik in de handleiding geen instellingen. Die lijkt gekoppeld aan de LKA, maar die had ik dus al uit gezet.
Dat had ik dus ook gedaan (een knop links aan het stuur). Maar dat was kennelijk niet voldoende (of ik deed iets verkeerd). Misschien moet ik eens in alle rust bij iemand met een EV2 gaan kijken i.p.v. een oordeel vormen onder de tijdsdruk van een proefrit.
Workaround:ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:10:
Dat had ik dus ook gedaan (een knop links aan het stuur). Maar dat was kennelijk niet voldoende (of ik deed iets verkeerd). Misschien moet ik eens in alle rust bij iemand met een EV2 gaan kijken i.p.v. een oordeel vormen onder de tijdsdruk van een proefrit.
Linksonder op stuur, lane assist, langer, knop even blijven indrukken. En rechts, volumeknop op stuur ook langer vasthouden. Dan ben je verlost van de afleidingsmeldingen omdat je te weinig naar buiten kijkt. Is echter wel tijdelijk, tot je de auto weer opnieuw start.
Ik heb echt geen last van die lane assist in de E-Niro, zelfs niet op een 60km weg. Wellicht rij ik stabieler tussen de lijnen 😂. Op 60km weg is het even kijken waar je rijd.
Ik ben 1.80 en ik pas als de bestuurders stoel in de ev2 op mij staat ingesteld heel prima mey genoeg ruimte achterin de ev2. Het enige is dat de bagageruimte kleiner is. De instaphoogte is blijkbaar een paar cm hoger vergeleken met de niro.
4 oktober met de ev2 naar Zuid Frankrijk is het plan. Mits dinsdag alles gewoon doorgaat.
Ik ben 1.80 en ik pas als de bestuurders stoel in de ev2 op mij staat ingesteld heel prima mey genoeg ruimte achterin de ev2. Het enige is dat de bagageruimte kleiner is. De instaphoogte is blijkbaar een paar cm hoger vergeleken met de niro.
4 oktober met de ev2 naar Zuid Frankrijk is het plan. Mits dinsdag alles gewoon doorgaat.
Speciaal de 4 zits gekozen om flexibel te zijn met of meer been ruimte of meer kofferbak. Met de stoelen naar voren heb je alleen zo'n vervelend gat achter de stoelen.
Heb de hoedenplank eruit gehaald, maar die in de kofferbak laten zitten, die tussen ruimte zit al vol met klein spul. Zo blijft die ruimte mooi schoon.
Laat zelf alle rijhulpsystemen aan staan, (behalve dan de snelheids waarschuwing, die piep gaat meteen uit.)
Lane assist en dergelijk vind ik wel handig. Maar je moet wel ff opletten of dat de lijnen goed zijn, anders zit je zo op een plek waar je niet wilt zijn.
Het zal ff wennen zijn om deze systemen naar wens aan en uit te zetten. In mijn "domme" Kia Rio, had ik maar 1 syteem, "kijk uit", "niet zo hard", "pas op" en haar kon ik ook niet uitzetten. Maar goed zit toch meestal alleen in de auto.
Ik denk dat je deze systemen flexibel moet gebruiken, lane assist bij goede belijning, en ff uit zetten als dat niet zo is. Recuperatie ook afhankelijk van korte stukken met veel kruisingen, dan iets hoger, en een lagere stand op lange stukken = iets rustiger uitrollen.
Vandaag voor het eerst gereden met cruise control met automatische snelheid aanpassing (+5km). Ook een giller, ding remt automagisch af, en versneld zodra het weer mag. Je hoeft het stuur alleen nog maar lief aan te raken en de auto doet de rest vanzelf.
Heb de hoedenplank eruit gehaald, maar die in de kofferbak laten zitten, die tussen ruimte zit al vol met klein spul. Zo blijft die ruimte mooi schoon.
Laat zelf alle rijhulpsystemen aan staan, (behalve dan de snelheids waarschuwing, die piep gaat meteen uit.)
Lane assist en dergelijk vind ik wel handig. Maar je moet wel ff opletten of dat de lijnen goed zijn, anders zit je zo op een plek waar je niet wilt zijn.
Het zal ff wennen zijn om deze systemen naar wens aan en uit te zetten. In mijn "domme" Kia Rio, had ik maar 1 syteem, "kijk uit", "niet zo hard", "pas op" en haar kon ik ook niet uitzetten. Maar goed zit toch meestal alleen in de auto.
Ik denk dat je deze systemen flexibel moet gebruiken, lane assist bij goede belijning, en ff uit zetten als dat niet zo is. Recuperatie ook afhankelijk van korte stukken met veel kruisingen, dan iets hoger, en een lagere stand op lange stukken = iets rustiger uitrollen.
Vandaag voor het eerst gereden met cruise control met automatische snelheid aanpassing (+5km). Ook een giller, ding remt automagisch af, en versneld zodra het weer mag. Je hoeft het stuur alleen nog maar lief aan te raken en de auto doet de rest vanzelf.
@Pandorian Wat leuk om te lezen dat je de functies van de auto aan het ontdekken bent. Ik moet nog een paar maanden geduld hebben. Voor nu ben ik voorzien van alle hulpsystemen die mijn Niro executive uit 2017 mijn biedt. Lane assist is fijn, maar niet op wegen waar je eigenlijk over de streep moet rijden omdat de weg smal is. Dan is het gepiep irritant en zet ik deze functie uit. Adaptieve cruise control ben ik ook al gewend, vind ik een hele fijne functie. De Lane assist in de bochten is ook fijn, nu zit daar niet heel veel dwang in vanuit de auto zelf. In de Volvo van mijn partner, is dat wel anders, stuurt veel tegen. Ik weet even niet meer of de EV2 als hij stil staat, bijvoorbeeld in file, weer vanzelf gaat rijden als de auto ervoor optrekt.
Als je even moet stoppen, dan gaat hij vanzelf weer rijden. Als het langer duurt, krijg je een signaal dat de voorganger rijdt. Hulpsystemen blijven oppassen. Een rotonde is nog altijd gevaarlijk…..ivonb schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:31:
@Pandorian Wat leuk om te lezen dat je de functies van de auto aan het ontdekken bent. Ik moet nog een paar maanden geduld hebben. Voor nu ben ik voorzien van alle hulpsystemen die mijn Niro executive uit 2017 mijn biedt. Lane assist is fijn, maar niet op wegen waar je eigenlijk over de streep moet rijden omdat de weg smal is. Dan is het gepiep irritant en zet ik deze functie uit. Adaptieve cruise control ben ik ook al gewend, vind ik een hele fijne functie. De Lane assist in de bochten is ook fijn, nu zit daar niet heel veel dwang in vanuit de auto zelf. In de Volvo van mijn partner, is dat wel anders, stuurt veel tegen. Ik weet even niet meer of de EV2 als hij stil staat, bijvoorbeeld in file, weer vanzelf gaat rijden als de auto ervoor optrekt.
Sinds 04-09 heb ik de auto. Afgelopen week roadtrip gedaan. Er staat nu 958 km op de teller. Gemiddeld verbruik 11,9. Merk wel dat als ik de DAW/Forward Attention Warning uitzet, deze op een gegeven moment vanzelf weer aan gaat. Hebben meer daar last van?
Die gaat zowiezo bij elke start weer aan, maar dacht ook bij het aanzetten van de cruise control.
Bij starten zet ik het standaard uit. Ik zal eens checken of aanzetten cruise control de “boosdoener” isPandorian schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:13:
Die gaat zowiezo bij elke start weer aan, maar dacht ook bij het aanzetten van de cruise control.
Zeker weten dat dat de boosdoener is.DebsL schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:08:
[...]
Bij starten zet ik het standaard uit. Ik zal eens checken of aanzetten cruise control de “boosdoener” is
Ik vind het heel bijzonder hoe men zich druk maakt om piepjes die mijn inziens in zijn geheeld niet storend zijn. En bedoelt zijn voor een ieder als waarschuwing. Nu wil ik niet iedereen beleren maar dan eens eerlijk, zeg eens hoeveel mensen zitten achter het stuur en zijn wel eens met hun mobieltje bezig? Leidt dat dan niet af???
De snelheids piep is vervelend! Met 4 km afwijking op de teller vs GPS en een in stelbare afwijking van 5 of 10 km. Zit je daar dus over en piept het maar deze is gemakkelijk uit te zetten. Het opletten piepje komt ook soms snel al je alleen maar op je navigatie kijkt. Nu is het op de zachtste stand niet echt storend.
Inderdaad de snelheidspiep is vervelend, maar gelukkig makkelijk uit te zetten. De piep voor over de lijnen gaan is de meest irritante. Op 60km/u wegen moet je soms je tegenligger (zeker tractoren en vrachtwagens) wat ruimte geven en dan raak je de lijn aan de rechterkant of ga je er een beetje overheen, dat is normaal op dat soort wegen. Er gebeuren ongelukken als je dat niet doet. Daarvoor hoeft de auto dus niet te piepen en ook niet tegen te sturen!
Let wel: Dit heeft niet meer specifiek te maken met de EV2, maar met de, in mijn ogen, doorgeschoten regelgeving.
Let wel: Dit heeft niet meer specifiek te maken met de EV2, maar met de, in mijn ogen, doorgeschoten regelgeving.
[ Voor 11% gewijzigd door Magnatic op 20-09-2026 13:14 ]
Zoals Pandorian aangeeft krijg je al erg snel een melding. Als je naar de navigatie kijkt of naar hetgeen een passagier aanwijst. Dat is dus niet te vergelijken.cozy59 schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:49:
Ik vind het heel bijzonder hoe men zich druk maakt om piepjes die mijn inziens in zijn geheeld niet storend zijn. En bedoelt zijn voor een ieder als waarschuwing. Nu wil ik niet iedereen beleren maar dan eens eerlijk, zeg eens hoeveel mensen zitten achter het stuur en zijn wel eens met hun mobieltje bezig? Leidt dat dan niet af???
En Kroonkurk heeft gelijk; cruise controle activeert het systeem weer (helaas).
4 Seconden. Zolang kun je "afgeleid" zijn. Is toch een 90 meter bij 80 kmh.
Overigens wel een zeer satisfying "click" bij het sluiten van de ventilatie roosters, kwam ik vandaag achter.!
Overigens wel een zeer satisfying "click" bij het sluiten van de ventilatie roosters, kwam ik vandaag achter.!
4 seconden? Bij onze EV9 en EV2 is het vaak een stuk korter. Vaak, want het is niet altijd hetzelfde (wat vreemd is).
Sinds vanmiddag de ev2 gtline. Ziet er mooi en stoer uit met die velgen. Nog niet heel veel gereden. Vooralsnog zijn de standaard instellingen van de rijhulpmiddelen prima, nog nergens last van zeg maar. Ik dacht dat de controle op opletten niet werkte, maar bewust niet kijken gaf wel een signaal naar een tijdje, maar niet hinderlijk voor mij.
O ja, wolf grey is de kleur, verder geen extra zaken.
[ Voor 7% gewijzigd door janne_nl op 22-09-2026 18:55 ]
Gefeliciteerd, met je nieuwe auto, wolf grey krijg ik ook in Black Line uitvoering.janne_nl schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:54:
Sinds vanmiddag de ev2 gtline. Ziet er mooi en stoer uit met die velgen. Nog niet heel veel gereden. Vooralsnog zijn de standaard instellingen van de rijhulpmiddelen prima, nog nergens last van zeg maar. Ik dacht dat de controle op opletten niet werkte, maar bewust niet kijken gaf wel een signaal naar een tijdje, maar niet hinderlijk voor mij.
Mooi. Volgens mij kon ik die blackline begin mei nog niet bestellen.
Klopt, Vanaf juni kon je de black line bestellen, en kon ik de gt line wolf Grey annuleren en alsnog de blackline bestellen, waardoor ik natuurlijk wel weer langer moet wachten.
De verwachting is 1e week oktober.
De verwachting is 1e week oktober.
Nee, echt 4 tellen. Duurt vrij lang als je zo bewust naar buiten tuurt (toch fijn dan die hulpsystemem.) Maar 4 tellen op je navigatie lijlt dan een stuk korter.
Vamorgen zo'n 150km gereden. De aandachts melding komt af en toe, niet echt heel storend vind ik. Ik vraag me alleen af of het daar bij blijft, na een seconde of 10 gebeurde er niets anders meer. Het knipperen van de snelheidsindicator is ook niet heel erg storend vind ik dan.
Hoe handig het 'automagisch' wisselen van rijbaan is weet ik ik nog net. Wel relaxed dat je het stuur niet meer zo hoeft vast te houden als in de e-Niro.
Weet iemand welke andere velgenmaat evt op een GTLine kan? Dit omdat ik wellicht de winterbanden met een andere velg weer zelf wil gaan wisselen (2 keer dik 160 euro per jaar aan kwikfit....) en een kleine velg/band is wat goedkoper.
Hoe handig het 'automagisch' wisselen van rijbaan is weet ik ik nog net. Wel relaxed dat je het stuur niet meer zo hoeft vast te houden als in de e-Niro.
Weet iemand welke andere velgenmaat evt op een GTLine kan? Dit omdat ik wellicht de winterbanden met een andere velg weer zelf wil gaan wisselen (2 keer dik 160 euro per jaar aan kwikfit....) en een kleine velg/band is wat goedkoper.
Ik heb zelf al gekeken om een extra set (19 inch) te bestellen met "All-seasons" Michelin CrossClimate 3. Dan zit ik meestal rond de € 2100,- inclusief Tmps en montage. Hieronder enkele voorbeelden.janne_nl schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:40:
Vamorgen zo'n 150km gereden. De aandachts melding komt af en toe, niet echt heel storend vind ik. Ik vraag me alleen af of het daar bij blijft, na een seconde of 10 gebeurde er niets anders meer. Het knipperen van de snelheidsindicator is ook niet heel erg storend vind ik dan.
/f/image/26HKJy18FOrLaLLZ1s7OqNVj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0pGBRc21ORlS5k9cwv9pXxGT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iUR8gQT6k8H5Sivp507EAdXX.png?f=fotoalbum_large)
Ja, precies, maar een kleinere maat is normaal wat goedkoper.
Waarom zou je een set all-seasons op aparte velgen leggen?
Waarom zou je een set all-seasons op aparte velgen leggen?
Je kunt all seasons banden op jouw huidige set velgen laten leggen. Scheelt gewoon veel geld. En je hoeft niet meer te wisselen
Nee. Ga ik niet doen. Je levert in op de zomer en de winter. In een groot deel van Nederland niet zo'n probleem, maar in Limburg zit je kort bij Belgie en Duitsland. En ja, het os goedgekeurd in die landen.
[ Voor 11% gewijzigd door janne_nl op 24-09-2026 19:27 ]
Ik merk dat de camera('s) van de auto de snelheidsborden/matrixborden langs de weg lang niet zo goed (soms traag, soms helemaal niet) oppakt als de niro dat deed.
Is dat ergens een instelling of hebben meerdere daar last van?
Persoonlijk vind ik het fijner om een deel van het jaar met zomerbanden te rijden en het andere deel met all-seasons. De extra set maakt het wisselen makkelijker en de slijtage van de sets is minder, waardoor ze langer meegaan.DePruus schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:38:
Je kunt all seasons banden op jouw huidige set velgen laten leggen. Scheelt gewoon veel geld. En je hoeft niet meer te wisselen
Vandaag gemerkt dat de matrixborden niet gepakt worden. Wellicht lichtinval? Snelheidsborden die wegens wegwerkzaamheden even bijgeplaatst zijn, en die niet helemaal netjes staan, wil hij ook wel eens niet zien.janne_nl schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 07:51:
Ik merk dat de camera('s) van de auto de snelheidsborden/matrixborden langs de weg lang niet zo goed (soms traag, soms helemaal niet) oppakt als de niro dat deed.
Zal wel met een update worden opgelost. De e-niro zag de allemaal, 1 van de redenen om nooit de automatische snelheidsaanpassing aan te zetten vind ik.
De matrixborden zijn natuurlijk een verplichte snelheid, maar om nu 50 te gaan rijden terwijl het verkeer om je heen nog veel sneller rijdt....
De matrixborden zijn natuurlijk een verplichte snelheid, maar om nu 50 te gaan rijden terwijl het verkeer om je heen nog veel sneller rijdt....
:strip_exif()/f/image/uPs0j3fEMVXBDV9iY9lG0NyD.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/VQ5SsMaGsK7wEwRwuTUR84Uy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lZOMwbAhylxIPDE5bLTBn6BD.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0oQcCsXgki4XqLN0pDG1Nmvq.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7pwGQoF2rHpbTfr2kva7eWF5.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mhrnBtyz60PMz8z1v43SkLmd.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VzH3uHCRrA5VoMblsScW7ysD.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vUao5o7MOXicghdYnnktkERU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/x1CFKWmZxQpOwS6MfHnYByJh.png?f=fotoalbum_large)