Het grote Kia EV2 topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 23:04
Wij zijn erg positief verrast door het bereik van de EV2 met 42kWh Accu. in de dagelijkse praktijk zie ik niet meteen het voordeel van de grotere accu. Wij halen makkelijk de 350km, met de kanttekening dat er eigenlijk nooit harder gereden wordt dan 100KmH. Laden gewoon tot 100%, want LFP.

Wat me wel irriteert, als ik de Driver Attention Warning uitzet dat deze na een aantal minuten gewoon weer aan gaat. Dat is in onze EV3 niet het geval. Dacht eerst dat ik gek was. Maar het viel de vrouw ook meteen op.

Voor wat betreft de levertijd, wij hadden hem binnen 2 weken op de oprit staan na bestelling.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:13
Das mooi en goed om te horen. Onze gtline zou in augustus komen hoorde ik van de week. De e-Niro (die ingeruild wordt) van nu rijdt met gemak meer dan 400km op een volle accu, ben benieuwd naar het bereik van de ev2.

• Pandorian
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:49
Via een duits forum, een 61kWh reeds in productie met levering naar de dealer eind volgende week. (Eind apr besteld).

Bretreffende de mijne nog geen info... Dealer geeft aan dat ze in Juli met de 61kWh beginnen.. (maar die is de 19 juni reeds begonnen) we wachten maar af.

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:10
Ik volg dit topic vanaf het begin aangezien we geïnteresseerd zijn in dit model, kwam nog een goede video tegen met interessante items over dit model:

YouTube: KIA EV2 (2026): dit wist je nog NIET! - VERRASSEND ZUINIG - REVIEW - AutoRAI TV

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
uray schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:13:
Wat me wel irriteert, als ik de Driver Attention Warning uitzet dat deze na een aantal minuten gewoon weer aan gaat.
Driver Attention Warning wordt weer aangezet wanneer je de Smart Cruise Control aanzet.
Nog niet meegemaakt dat DAW aangaat zonder gebruik van de cruise control.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 23:04
hhmmm, dat zou het ook geweest kunnen zijn aangezien ik de Cruise Control best veel gebruik.

Maar dan nog, onze EV3 heeft dat niet. En ik persoonlijk vindt het bloed irritant.

• Kroonkurk
  • Nu online
Dat het irritant is, dat ben ik volkomen met je eens.

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Zojuist contact gehad met de dealer over de leverdatum van mijn EV2 Plus Advanced 61 kWh en die staat nu voor ergens in de eerste twee weken van augustus. Dat is eerder dan verwacht, want bij bestelling begin mei hield men het nog op medio september. Goed nieuws dus!

• MariekevO
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 12:00
Ik heb de Plus in Wolf Grey, heerlijke auto en de range valt mij meer dan mee! Is het iemand al gelukt om de leuke thema's te installeren?

• Pandorian
Moet ik de auto eerst geleverd krijgen..En de knul in me gaat wel even kijken naar het starwars thema!

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-08 16:44
Hier is het nog even wachten op de EV2 (42kwh met Tech Pack), verwachte levering staat nu op 30 of 31 juli. Besteld op 15 april. Beetje jammer dat de dealer de vraag niet aankan, de auto staat al sinds 2 juli bij hun centrale depot. Met de EV9 ging het veel sneller 15 maanden geleden, dat was 1 week wachten na aankomst. Dat was wel een andere dealer…

• Pandorian
Zie links en rechts 61kWh en tech packs uitgeleverd worden, goed nieuws (nog geen datum voor mijn bestelling....)

• MichelK1973
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21-07 15:14
mission completed, blij mee ziet er gaaf uit dat deluxe white vooral in de zon mooi effect

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_EAQyC7Ym781Lirokz23XXqiME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gvf748yII0E98MKl9tFLFbtB.png?f=fotoalbum_large

• cozy59
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:03
MichelK1973 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:58:
mission completed, blij mee ziet er gaaf uit dat deluxe white vooral in de zon mooi effect

[Afbeelding]
Als een zonnetje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzw0a52kzDBtdg2WxX3gKjz_3r0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BTcPZx7DlrxQ4xeOlmq1ZLy.jpg?f=fotoalbum_large Als een zonnetje zo mooi wit met zwarte accenten. En bij toeval een heel mooi kenteken......eerste en laatste letter komen over een met mijn eerste letter en laatste letter van mijn naam en cijfers van mijn geboortejaar.

[ Voor 12% gewijzigd door cozy59 op 15-07-2026 09:16 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Heeft iemand al het onderhoudsschema van de Kia EV2 en kan die deze hier posten? Die kun je raadplegen via MijnKia, zoals ik begreep.

En nog een aantal andere vragen.

Wat is de breedte inclusief buitenspiegels (eventueel opmeten voor iemand die de EV2 al heeft)? Ik kan online alleen maar zonder buitenspiegels vinden (1800 mm) en alleen maar schattingen inclusief buitenspiegels.

Alleen de GT-line heeft:
〉 360°-camera (AVM)
〉 Dodehoekcamera (BVM)
Mijn vragen hierover. Dus alleen bij de GT-line zie bij richting aangeven ook in het dashboard de dode-hoek beeld? En alle andere modellen hebben wel de achteruitrijcamera?

[ Voor 64% gewijzigd door ZuinigeRijder op 15-07-2026 11:34 ]

• janne_nl
Volgens mij kun/kon je dat goed zien op de site van Kia. Breedte weet ik zo even niet.

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:53
Deze Kia kan een interessante volgende auto zijn volgend jaar. Ben alleen niet zo overtuigd van de voordelen van een EV als je niet thuis kunt laden. Zijn er hier eigenaren die ook afhankelijk zijn van openbare laadpalen?

• LievenRo
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:44
Ik ben afhankelijk van openbare laadpalen. Daarom ook de grotere 61kw batterij besteld, gezien ik iedere dag 100 km woon-werk verkeer heb en niet de mogelijkheid om op m'n werk te laden. Voordeel is wel dat ik altijd 's avonds werk dus als de laadpalen bezet zijn als ik diep in de nacht thuis kom ze 's ochtends als ik wakker wordt wel vrij zijn als iedereen naar zijn werk is. Dit is ook de reden dat ik het techpack erbij besteld heb dat de auto sneller kan laden op 22kw, laadpalen zijn hier in de buurt meestal 17-22kw en als je daar dan alleen aan staat kan je dit vermogen ten volle benutten (met 2 auto's aan zo'n paal wordt het vermogen verdeeld tussen die 2 auto's)...

• Pandorian
ZuinigeRijder schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:18:
Heeft iemand al het onderhoudsschema van de Kia EV2 en kan die deze hier posten? Die kun je raadplegen via MijnKia, zoals ik begreep.
Op pagina 880 van de handleiding
Alleen de GT-line heeft:
〉 360°-camera (AVM)
〉 Dodehoekcamera (BVM)
Mijn vragen hierover. Dus alleen bij de GT-line zie bij richting aangeven ook in het dashboard de dode-hoek beeld? En alle andere modellen hebben wel de achteruitrijcamera?
Ja (de blackline heeft ook de avm en bvm)

[ Voor 3% gewijzigd door Pandorian op 15-07-2026 19:45 ]

• NeWSJuNK
  • Laatst online: 12:53
LievenRo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:25:
Ik ben afhankelijk van openbare laadpalen. Daarom ook de grotere 61kw batterij besteld, gezien ik iedere dag 100 km woon-werk verkeer heb en niet de mogelijkheid om op m'n werk te laden. Voordeel is wel dat ik altijd 's avonds werk dus als de laadpalen bezet zijn als ik diep in de nacht thuis kom ze 's ochtends als ik wakker wordt wel vrij zijn als iedereen naar zijn werk is. Dit is ook de reden dat ik het techpack erbij besteld heb dat de auto sneller kan laden op 22kw, laadpalen zijn hier in de buurt meestal 17-22kw en als je daar dan alleen aan staat kan je dit vermogen ten volle benutten (met 2 auto's aan zo'n paal wordt het vermogen verdeeld tussen die 2 auto's)...
In een vergelijkbare situatie zit ik dus ook. Maar de prijzen aan openbare laadpalen lopen ook behoorlijk op. Eerst maar afwachten wat de brandstof prijzen gaan doen de komende tijd.

• LievenRo
NeWSJuNK schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:09:
[...]

In een vergelijkbare situatie zit ik dus ook. Maar de prijzen aan openbare laadpalen lopen ook behoorlijk op. Eerst maar afwachten wat de brandstof prijzen gaan doen de komende tijd.
Voor de beste kilometerprijs (wanneer je alleen openbaar kan laden) kan je op dit moment elektrisch alleen evenaren als je een Dacia Sandero op LPG koopt. Als je een beetje zoekt vind je LPG nog voor zo n 80 cent per liter in NL. Vertaal dat naar een verbruik van 7 liter op 100 kilometer is dat €5.60 per 100 kilometer. Als je uit gaat van 14kw per 100 kilometer zit je bij een goedkope laadpaal met 39 cent per kilowatt op €5.46 per 100 kilometer. Door het verschil in gewicht zit je in de verzekering en wegenbelasting bij elkaar opgeteld op ongeveer het zelfde bedrag per maand voor die 2. Maar dankzij Trump en z'n vriendjes blijft het gissen wat de energieprijzen gaan doen de komende tijd...

• janne_nl
Stijgen, straks komt daar co2 tax bij, net als bij de mrb voor fossiele brandstof auto's. Tenminste ik neem aan dat niet voor niks die optie in de mrb erbij gekomen is.

• Kroonkurk
  • Nu online

Bij de andere modellen heb je inderdaad geen "dode-hoek beeld", maar je ziet wel in het dashboard dat er een auto/motor in de "dode-hoek" zit.
In de GT-line zitten er camera's in de spiegels, bij de andere modellen worden er (parkeer)sensoren aan de voor-en achterkant gebruikt voor signalering in de "dode-hoek"

• Kgt123
  • Laatst online: 16-07 11:05
Technisch vraagje, zijn er mensen die de auto al rijden en hoe bevalt de software? Geen problemen? Ik hoor namelijk dat er best wel problemen zijn met de multimedia functies.

• Kroonkurk
  • Nu online
Ik rijd de auto al een aantal weken, maar de multimedia heb ik nog niet gebruikt.
Geen problemen met de software. Navigatie werkt op zich wel aardig, maar kaarten zijn niet echt up to date.
Live verkeersinfo, zoals afgesloten wegen, vaste flitspalen werkt ook, al gebruik ik daar FlitsMeister voor (op de telefoon, naast de ingebouwde navigatie, met meldingen via de audio van de auto). Multimedia gebruik is alleen de radio, staat ingesteld op een "vaste" DAB zender en werkt ook goed voor mij. Draadloze Android Auto werkt ook zonder problemen samen met mijn telefoon, maar gebruik ik verder niet. Maar heb ik wel getest. Heb geen abbo op streamingdiensten voor de muziek in de auto, dus dat stuk multimedia kan ik niet beoordelen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:54
Heeft iemand al achterhaald wat het verbruik is bij 130 kmh?

Heb een stukje snelweg gedaan met een proefrit maar was nog niet bekend met de UI. Zag achteraf vreemde waardes; 10km 12.3 en 2km 27.3. Maar de proefrit was 26km obv kilometerstand en ging van 64% naar 54% en de range van 233 naar 212km. Dus die eerdere waardes zal iemand anders op dezelfde dag zijn geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 16-07-2026 19:16 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Magnatic
  • Nu online
Er zijn inmiddels wat gegevens op Spritmonitor gepubliceerd. Daar zitten ook Duitse snelweg ritten tussen. Zie https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/23-Kia/2304-EV2.html?powerunit=2

De snelheid staat daar helaas niet bij, maar wel de mix van gereden wegtypes.

Dit geeft wel een indruk van in de praktijk gehaalde gemiddelden.

• Kroonkurk
  • Nu online
Op auto(snel)weg verbruik ik zo'n beetje 16 kWh/100 km bij een rijsnelheid van 100 km/h.
Vanaf begin tot heden gemiddeld 13,9 kWh/100 km.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:54
Ondertussen een test gevonden;
Kia EV2: actieradius bij 100 km/h

Op 100 km/h komt het gemiddelde stroomverbruik van de Kia EV2 Air uit op 13,4 kWh/100 km. Dat is een indrukwekkend lage score. Zou je een volle batterij leeg rijden, dan kom je 298 kilometer ver. Dat ligt verrassend dicht in de buurt van de WLTP-actieradius van 317 kilometer.

Kia EV2: actieradius bij 130 km/h

Bij 130 km/h klimt het stroomverbruik tot 20,7 kWh/100 km en dat staat gelijk aan een rijbereik van 193 kilometer.
Voor mijn moeder is een bijna dagelijkse typische rit 71,8% snelweg. Waarbij op de terugweg 130 mag worden gereden, wat ook wordt gedaan.

Incidenteel is verder weg maar dan zit je meer richting randstad met 100 kmh en wat met N-wegen van 80. Die 70 km is 58,3% snelweg (21% 130 kmh 37% 100 kmh). Dus dan ben ik er redelijk uit qua rekenen.

Behalve dat het winterverbruik! Kwam een website tegen waar je allerlei variabelen kunt invullen en die kwam dan op een verbruik van 33 kWh/100 km bij 8 graden en 130 Kmh. Dat lijkt mij erg overdreven.

Iemand toevallig iets gevonden over verbruik bij 0-10 graden icm 100 kmh?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• LievenRo
sdk1985 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:01:
Ondertussen een test gevonden;

[...]

Voor mijn moeder is een bijna dagelijkse typische rit 71,8% snelweg. Waarbij op de terugweg 130 mag worden gereden, wat ook wordt gedaan.

Incidenteel is verder weg maar dan zit je meer richting randstad met 100 kmh en wat met N-wegen van 80. Die 70 km is 58,3% snelweg (21% 130 kmh 37% 100 kmh). Dus dan ben ik er redelijk uit qua rekenen.

Behalve dat het winterverbruik! Kwam een website tegen waar je allerlei variabelen kunt invullen en die kwam dan op een verbruik van 33 kWh/100 km bij 8 graden en 130 Kmh. Dat lijkt mij erg overdreven.

Iemand toevallig iets gevonden over verbruik bij 0-10 graden icm 100 kmh?
Kijk hier eens naar

Noorse Automobiel Federatie ziet Kia EV2 als referentie https://share.google/7ATBvg6siKnEIY9um

• arjola
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-07 23:41
Gisteren de 5 jaar oude Picanto GT-line van m’n vrouw ingeruild op een EV2 Plus 42 kWh in Frost Blue. Vanwege vakantie is de levering in de 3e week van augustus, auto staat al in de haven klaar voor transport naar de dealer.

Leuk voor naast de EV9, kan ik de EV2 pakken als ik naar een krappe parkeergarage moet 😂

• ZuinigeRijder
  • Niet online

Wat is de breedte inclusief buitenspiegels (eventueel opmeten voor iemand die de EV2 al heeft)? Ik kan online alleen maar zonder buitenspiegels vinden (1800 mm) en alleen maar schattingen inclusief buitenspiegels.
Mezelf maar even quoten:
Hier zegt iemand dat de breedte inclusief uitgeklapte buitenspiegels 1,98 meter is.

• boutio
  • Laatst online: 28-07 15:48
Ik heb mijn Kia EV2 Plus (Zwart) vorige week woensdag in ontvangst mogen nemen. Wat een ding. Alleen betrap ik mij er regelmatig op dat de auto gewoon nog openstaat, omdat de portieren klaarblijkelijk niet automatisch op slot gaan. Reeds in de instellingen gekeken maar daar zie ik niets van terug. Kijk ik niet goed, of is deze mogelijkheid er simpelweg niet?

• Magnatic
  • Nu online
Op het Duitse forum dat ZuinigeRijder heeft gevonden, staat ook zo'n bericht https://www.ev2forum.de/thread/224-was-nervt-am-ev2/?postID=3397#post3397. Die functie lijkt er inderdaad niet te zijn. Heel vervelend, want dit gaat bij mij in het begin vast ook een paar keer fout. Ben bij mijn Peugeot ondertussen wel heel erg gewend aan die functie.

• janne_nl
Bij mijn e-Niro gaan ze ook niet automatisch, maar ik krijg een notificatie via de app als de auto nog open is. Werkt dat bij de EV2 wellicht ook zo?

• MariekevO
janne_nl schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:53:
Bij mijn e-Niro gaan ze ook niet automatisch, maar ik krijg een notificatie via de app als de auto nog open is. Werkt dat bij de EV2 wellicht ook zo?
Ja, je krijgt via de app bericht als de auto niet afgesloten is.

• Pandorian
Nou dacht ik na mijn proefrit gezien te hebben dat de auto op slot ging nadat ik weg liep, hier nog extra op gelet. Kan het helaas nog niet bevestigen....

• Kroonkurk
  • Nu online
Vrijdag heeft mijn EV2 een tijdje in een ondergrondse parkeergarage gestaan. Daar is de netwerkverbinding verbroken en die werd niet automatisch hersteld bij het verlaten van de parkeergarage. Vanmiddag (na 3 dagen) was er nog steeds geen verbinding met het netwerk. Toen maar met de punt van een paperclip een reset gedaan in de auto. Nu is er weer verbinding met het netwerk en heeft de KIA app ook weer connectie met de auto. Paperclip blijft vanaf nu standaard in de auto.

• MariekevO
Ik heb inmiddels antwoord van Kia. De Disneythema's zijn voorlopig niet beschikbaar. Er is niet bekend wanneer ze wel beschikbaar komen.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kia EV3 gaat ook niet automatisch op slot, alleen van het slot bij aan komen lopen. Op zich went het snel genoeg om even op de handgreep te drukken (als dat bij de EV2 ook kan).

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Kroonkurk
  • Nu online
Gisteren heeft Kia navigatie updates uitgebracht. Ben benieuwd wanneer wij de OTA update gaan krijgen, want huidig adres is op de kaart nog onbekend.
Is (helaas) nog niet beschikbaar via de download site voor de EV2.

• squzzi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:10
Maandje geleden een EV2 plus 61kwh (kleur Morning Haze) besteld voor de vrouw, volgens de dealer zou deze eind augustus/begin september geleverd moeten worden.

Ben benieuwd of dit ook daadwerkelijk zo gaat zijn :)

• M4xxtr3m3
  • Laatst online: 01:28
Wij hebben op 1 april een EV2 GT-line (4 zits, Techpack, Wolfgrey) besteld. Eerste verwachting voor levering was eind juli/begin augustus. Vandaag gebeld en te horen gekregen dat de aflevering eind augustus gaat worden. Nog even wachten dus. 🤞🏻 Heeft iemand ervaring met de screenprotector voor het multimedia display?

• Magnatic
  • Nu online
Kreeg zojuist bericht dat ik mijn EV2 Plus Advanced 61kWh met Tech pack volgende week vrijdag kan ophalen! De auto was vandaag binnengekomen bij de dealer.

• M4xxtr3m3
Magnatic schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:59:
Kreeg zojuist bericht dat ik mijn EV2 Plus Advanced 61kWh met Tech pack volgende week vrijdag kan ophalen! De auto was vandaag binnengekomen bij de dealer.
Wel bijzonder dat jij 5 a 6 weken later je auto besteld hebt, maar deze 4 weken eerder krijgt als wij. Terwijl het in beide gevallen gaat om een 61kWh batterij versie gaat.

• Magnatic
  • Nu online
M4xxtr3m3 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:43:
[...]

Wel bijzonder dat jij 5 a 6 weken later je auto besteld hebt, maar deze 4 weken eerder krijgt als wij. Terwijl het in beide gevallen gaat om een 61kWh batterij versie gaat.
Misschien dat Plus Advanced vs GT het verschil verklaart? De kleur in ieder geval niet, want die van mij is ook Wolfgrey.

• Michelbliek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-08 06:48
LievenRo schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:03:
Ik ben wel benieuwd wat de GT-Line bestellers als leveringstermijn opgekregen hebben van de dealer.

Ik heb zelf half mei een GT-Line met tech-pack besteld. Inclusief trekhaak in de kleur Penta Metal. Expres niet de verschuifbare achterbank. Heb dit in het verleden gehad op m'n Renault Twingo II. De keren dat ik het gebruikt heb zijn op 1 hand te tellen en ik vind de afwerking rond de hoedenplank op z'n zachts gezecht niet mooi.

Ik heb van de dealer te horen gekregen eind september dat de auto geleverd wordt, maar wel met een ruime slag om de arm. Dus was wel benieuwd wat anderen die een GT-Line besteld hebben nou eigenlijk als levertijd gekregen hebben...

Ps. Ik zag dat de brochure nu ook online staat op de site van KIA https://www.kia.com/conte...herlands-EV2-brochure.pdf
Hier op 22 april de GT-line met Techpack en 4 zits besteld in Wolf Grey. Levertijd schatting eind Augustus.

• janne_nl
Mijn (nou ja onze) Wolf Grey GT-Line wordt 4 augustus in Rotterdam verwacht, dus aflevering zal in de 2de helft van augustus zijn schat ik. Begin mei besteld.

Geen techpack (vind ik nergens voor nodig) en gewoon 5 zits. Schuifbare achterbank doet me teveel aan een Twingo denken.

[ Voor 27% gewijzigd door janne_nl op 30-07-2026 08:33 ]

• Pandorian
Eindelijk nieuws, verwacht bij de dealer eind augustus. plus advanced 61 tech pack 4 zits. Besteld eind mei.

• teecee
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:17
Als ik de berichten hier volg kan ik er rustig van uitgaan dat het wachten op een fabriek bestelling (EV2 plus 42 kw in morning haze) van 4 juli gewoon dus echt 13-16 weken gaat duren. Dat valt dus tegen als je dit nooit eerder hebt meegemaakt.😉

• janne_nl
Wellicht, echter 16 weken is best snel voor een nieuwe auto die uit de fabriek komt. Er zijn wachtijden van een half jaar tot meer dan een jaar bekend.

Als je snel een auto wil isn2de hands of een showroom model meestal de enige oplossing.

Voordeel is hier ook dat de ev2 in tsjechie gemaakt wordt.

• squzzi
teecee schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:56:
Als ik de berichten hier volg kan ik er rustig van uitgaan dat het wachten op een fabriek bestelling (EV2 plus 42 kw in morning haze) van 4 juli gewoon dus echt 13-16 weken gaat duren. Dat valt dus tegen als je dit nooit eerder hebt meegemaakt.😉
Ik denk toch wel wat sneller, hier 24 juni besteld (plus 61kwh morning haze). Losdatum staat nu op 15 augustus. De dealer verwacht de auto eind augustus uiterlijk begin september te kunnen afleveren. Dan zitten we op 8-9 weken

[ Voor 7% gewijzigd door squzzi op 01-08-2026 09:18 ]

• teecee
squzzi schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:14:
[...]

Ik denk toch wel wat sneller, hier 24 juni besteld (plus 61kwh morning haze). Losdatum staat nu op 15 augustus. De dealer verwacht de auto eind augustus uiterlijk begin september te kunnen afleveren. Dan zitten we op 8-9 weken
I keep my fingers crossed.😉 Ik lees in dit topic ook regelmatig dat jullie meer info hebben over wanneer de auto gepland staat om geproduceerd te worden, de losdatum, etc. Hoe komen jullie aan deze info?

• janne_nl
Bellen met de dealer, die kunnen dat zien. Vanaf dat de productie begint ligt de vin vast en is e.e.a. te volgen (door de dealer).

Hier begin mei besteld, losdatum in Rotterdam is 4 augustus, daarna duurt het nog 1 a 2 weken.

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:10
Ben benieuwd of mensen de EV2 kopen of met een lease contract leasen.

• teecee
Tonny99 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:39:
Mijn EV2 wordt particulier aangeschaft.

• janne_nl
Hier ook. e-Niro wordt ingeruild voor de ev2.

Destijds bij de aanschaf van de niro (dan was het een kona of niro ev geworden) over private lease nagedacht. Maar ook niet gedaan.

• DePruus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-08 20:17
Wij kopen hem prive, met inruil.

• Kroonkurk
  • Nu online
Wij hebben hem ook prive gekocht, met inruil.

• LievenRo
Ik rij 30d kilometer per jaar. Dan is leasen niet leuk meer zoveel als je moet betalen per maand. Dus ik koop mijn auto's altijd privé

• M4xxtr3m3
Wij ruilen onze huidige auto in en kopen de EV2. Weet niet of private lease nog wel zo verstandig is tegenwoordig.

• squzzi
Ook hier prive gekocht, helaas zonder inruil. Ook heel even kort naar private lease gekeken, maar dat is niet interessant zodra je 10k> km op jaar basis gaat rijden.

[ Voor 57% gewijzigd door squzzi op 02-08-2026 09:41 ]

• Magnatic
  • Nu online
Ik kom ook bij private lease vandaan en na wat rekenwerk de conclusie getrokken dat kopen de voordeligere optie is.

• hjfrddv
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:04
Heb 24 juni een gt blackline besteld, wordt in september verwacht, heb mijn niro HEV er op ingeruild. Ben benieuwd of het ook daadwerkelijk september wordt.

• i2R
  • Laatst online: 13-08 00:20

i2R

Zit ook een EV2 te overwegen, al wordt dat waarschijnlijk pas ergens richting de zomer van volgend jaar. Ik merk alleen dat ik al snel bij de duurdere uitvoeringen uitkom. Voor ongeveer hetzelfde bedrag kun je dan ook een EV3 krijgen, met zo’n 200 km extra actieradius.

Zijn er hier mensen die ook een EV3 hebben overwogen? En wat heeft jullie uiteindelijk toch voor de EV2 doen kiezen?

• janne_nl
De goedkoopste EV3 met met de grotere accu is toch snel zon 7000 euro duurder dan de goedkoopste EV2 met de grotere accu?

Of vergelijk je een GTline EV2 met een Air EV3?

Mijn keuze voor de EV2 is ook het lagere gewicht. Waarom een heel jaar met een grotere auto rijden terwijl je die eigenlijk maar een week of 3 a 4 in een jaar nodig zou kunnen hebben. Ik denk dat ik zelfs onze grote tent van een paar jaar geleden in de EV2 zou krijgen.

[ Voor 44% gewijzigd door janne_nl op 03-08-2026 14:27 ]

• Skieur
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-08 13:58
i2R schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:19:
Zijn er hier mensen die ook een EV3 hebben overwogen? En wat heeft jullie uiteindelijk toch voor de EV2 doen kiezen?
Aanvankelijk was het de bedoeling om de EV2 te kopen naast de EV9 die we al hadden (hadden!). We hebben proefgereden in de EV2, EV3 en EV5.

De EV5 is teveel de EV9 (te groot).

De binnenruimte en vooral de uitstap uit de EV2 is beter dan de EV3. De EV3 vonden we er aanvankelijk leuker uitzien, maar viel direct af vanwege de binnenruimte en vooral de lagere uitstap.

De EV9 is ingeruild. Sinds vrijdag rijden we in de EV2 GT-Line.

• i2R
  • Laatst online: 13-08 00:20

i2R

janne_nl schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:26:
De goedkoopste EV3 met met de grotere accu is toch snel zon 7000 euro duurder dan de goedkoopste EV2 met de grotere accu?

Of vergelijk je een GTline EV2 met een Air EV3?

Mijn keuze voor de EV2 is ook het lagere gewicht. Waarom een heel jaar met een grotere auto rijden terwijl je die eigenlijk maar een week of 3 a 4 in een jaar nodig zou kunnen hebben. Ik denk dat ik zelfs onze grote tent van een paar jaar geleden in de EV2 zou krijgen.
EV3 GT-Line Business Edition 81.4KWh = 42k

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/nl/nl/assets/contents/utility/price-list/Kia-Netherlands-EV3-prijslijst-1.pdf

EV2 GT-Line 61KWh = 40k

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/nl/nl/assets/contents/utility/price-list/Kia-Netherlands-EV2-prijslijst.pdf

• janne_nl
Tsja, 2000 euro vind ik meer dan een beetje en het verschil is dan 150 km. Het maar wat je wil.

Plus een wat hogere mrb en de vraag is waar je die grotere wltp voor nodig hebt. Naast vakanties sta ik zelden bij een snelllader en ik verwacht straks bij de ev2 dat dat niet veel meer is dan bij de e-Niro, die nu 450km heeft. En eigenlijk moet je ook gtline met gtline vergelijken. De business is enigszins uitgekleed om de bijtelling laag te houden.

Maar als je regelmatig met meer dan 2 in de auto zit zou ik niet heel snel voor de ev2 kiezen denk ik.

• M4xxtr3m3
janne_nl schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:31:
Mijn (nou ja onze) Wolf Grey GT-Line wordt 4 augustus in Rotterdam verwacht, dus aflevering zal in de 2de helft van augustus zijn schat ik. Begin mei besteld.

Geen techpack (vind ik nergens voor nodig) en gewoon 5 zits. Schuifbare achterbank doet me teveel aan een Twingo denken.
Vandaag belde de dealer om te vertellen dat de auto geleverd was. Kenteken alvast gekregen. Maandag 17 augustus ophalen. 🎉 Toch sneller dan gedacht.

• THE_BASE
  • Niet online
Skieur schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:04:
[...]

Aanvankelijk was het de bedoeling om de EV2 te kopen naast de EV9 die we al hadden (hadden!). We hebben proefgereden in de EV2, EV3 en EV5.

De EV5 is teveel de EV9 (te groot).

De binnenruimte en vooral de uitstap uit de EV2 is beter dan de EV3. De EV3 vonden we er aanvankelijk leuker uitzien, maar viel direct af vanwege de binnenruimte en vooral de lagere uitstap.

De EV9 is ingeruild. Sinds vrijdag rijden we in de EV2 GT-Line.
Series? Van EV9 naar EV2 en de EV3 valt af vanwege de binnenruimte?!

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online
hjfrddv schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:32:
Heb 24 juni een gt blackline besteld, wordt in september verwacht, heb mijn niro HEV er op ingeruild. Ben benieuwd of het ook daadwerkelijk september wordt.
Ik vind die Blackline wel grappig bedacht. Ze zagen meer vraag naar de zwartgelakte logo’s?

• THE_BASE
  • Niet online
janne_nl schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:38:
Bellen met de dealer, die kunnen dat zien. Vanaf dat de productie begint ligt de vin vast en is e.e.a. te volgen (door de dealer).

Hier begin mei besteld, losdatum in Rotterdam is 4 augustus, daarna duurt het nog 1 a 2 weken.
4 augustus is morgen. :)

• janne_nl
Jaaaaa😎

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Er zijn best al wel een aantal Kia EV2 op naam of nog in aantocht....net geen 1500

• Skieur
THE_BASE schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:13:
[...]

Serieus? Van EV9 naar EV2 en de EV3 valt af vanwege de binnenruimte?!
De EV9 is TE groot. Vooral te breed.

De EV3 viel met name af vanwege de lage uitstap.

• THE_BASE
  • Niet online
Skieur schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:09:
[...]

De EV9 is TE groot. Vooral te breed.

De EV3 viel met name af vanwege de lage uitstap.
Is de EV2 niet nog lager dan? Dat had ik eigenlijk wel verwacht.

• janne_nl
Internet is niet heel duidelijk hier in, maar het zou kunnen dat de ev3 1 a 1.5cm lager is qua instap en dakhoogte.

• THE_BASE
  • Niet online
janne_nl schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:32:
Internet is niet heel duidelijk hier in, maar het zou kunnen dat de ev3 1 a 1.5cm lager is qua instap en dakhoogte.
Dat je dat kunt voelen. Maar goed, blijft persoonlijk. Ik vind de EV2 een stoer autootje, maar jammer dat ze volgens mij geen glossy gebruiken voor de wielkasten.

• Skieur
In de EV9 stap je niet in. Daar stap je OP.

Bij de proefrit verbaasde het ons dat de uitstap uit de EV2 hoger was dan de EV3. De auto’s zijn namelijk even hoog. De verkoper bevestigde de hogere uitstap uit de EV2. De vloer van de auto is bij de EV2 namelijk hoger dan bij de EV3. Bij de GT-Line is de vloer nog iets hoger door de hogere velg/band.

• Skieur
Nog een bijzonderheid. De dagrijverlichting van de EV2 houdt in dat de dagrijverlichting vóór én de achterlichten branden. In het display is ook altijd het symbool van de verlichting (parkeerlichten) aan. Op een Duits forum is dat ook bevestigd. https://www.ev2forum.de/thread/180-lichtanzeige-an/

Daar wordt ook gezegd dat zelfs als je de verlichtingsschakelaar op 0 zet, de verlichting aangaat als je bijvoorbeeld een parkeergarage inrijdt.

Ik vind het prima. Veiligheid is belangrijk.

• Skieur
Nog meer opvallende zaken… Het geluid van het akoestisch voertuigwaarschuwingssysteem (AVAS) is afhankelijk van de omstandigheden. Als je stil staat is het geluid zwak. Als je begint te rijden wordt het sterker. Als je achteruit rijdt is het veel sterker.

[ Voor 3% gewijzigd door Skieur op 04-08-2026 10:41 ]

• LievenRo
Sterk info filmpje van AutoScout24 Nederland paar uur geleden online gegaan

YouTube: De belangrijkste Kia van het jaar, maar is hij goed genoeg? - Review...

• M4xxtr3m3
Heeft hier iemand ervaring met het plaatsen van een screenprotector voor het gehele display? Zag namelijk op youtube soortgelijke video's voorbij komen voor andere EV modellen van Kia.

• janne_nl
Waarom zou je dat willen? Ik heb nu een jaar of 3 een e-Niro en gebruik het scherm best intensief, maar zie geen krassen of zo. Wel elke keer in de wasstraat met een microvezeldoekje schoonmaken.

• DePruus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-08 20:17
En zelfs iemand die een aanhanger i.c.m. De KIA ev2 gebruikt: YouTube: Kia EV2 + 750 kg Anhänger: Damit hätte ich nicht gerechnet!

• M4xxtr3m3
janne_nl schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:21:
Waarom zou je dat willen? Ik heb nu een jaar of 3 een e-Niro en gebruik het scherm best intensief, maar zie geen krassen of zo. Wel elke keer in de wasstraat met een microvezeldoekje schoonmaken.
Om de vingerafdrukken en de spiegeling tegen te gaan. Dat zijn mijn voornaamste redenen eigenlijk.

• janne_nl
a duidelijk. Vingerafdrukken krijg je toch wel, ik ben wel benieuwd naar het evt blinken.

• Dutchmaik
Dinsdag is hij dan eindelijk geleverd, 2 juli stond hij al bij de dealer ergens in opslag… Leuk ding, sommige features zijn alweer een stapje verder/leuker/mooier dan bij de EV9, maar niet de bongbong voor de snelheidsborden… Wat een overdreven gedoe om bij elk snelheidsbord waarbij de snelheid verandert een bong te geven, en die kan je dus niet muten door middel van de volumeknop een paar seconde in te drukken. Vooral in de stad irritant waarbij snelheden veel wisselen.

De EV2 42 kWh advanced plus met 4 zitplaatsen en tech pack:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSXs-nVQftrs27UGYrSoFn3L9bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkV1iGEpwlIV0vy44cYfJbJM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIfvkWYgIbwD5LdgnZD-HLMnOkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sazGB7lCuBLwFYGIxYn3aPq.jpg?f=fotoalbum_large

• Kroonkurk
  • Nu online
Als je de volumeknop op het stuur een 4 a 5 seconden ingedrukt houdt, dan krijg je een melding op het display dat het waarschuwingsgeluid is uitgeschakeld (blz. 522 van de fysieke handleiding). Uit eigen ervaring weet ik zeker dat dit werkt.

En programmeer dan direct de "favorietenknop" (*) aan de rechterkant op het stuurwiel om de DAW uit teschakelen..

[ Voor 19% gewijzigd door Kroonkurk op 06-08-2026 21:00 ]

• Dutchmaik
Kroonkurk schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:58:
Als je de volumeknop op het stuur een 4 a 5 seconden ingedrukt houdt, dan krijg je een melding op het display dat het waarschuwingsgeluid is uitgeschakeld (blz. 522 van de fysieke handleiding). Uit eigen ervaring weet ik zeker dat dit werkt.

En programmeer dan direct de "favorietenknop" (*) aan de rechterkant op het stuurwiel om de DAW uit teschakelen..
Ja, nee, dat werkt dus alleen bij een snelheidsoverschreiding, niet bij een snelheidsverandering. Bij de EV9 werkt het wel voor al het snelheidsbordgeneuzel, maar bij de EV2 dus maar voor de helft.

De favorietenknop op het stuurwiel staat ingesteld op switchen naar carplay, dat gebruik ik vaker op een rit dan DAW uitzetten (dat doe je maar 1x). De favorietenknop het op het dashboard heb ik dan weer geprogrammeerd voor DAW.

Bedankt voor het meedenken!

• M4xxtr3m3
M4xxtr3m3 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Om de vingerafdrukken en de spiegeling tegen te gaan. Dat zijn mijn voornaamste redenen eigenlijk.
Kan iemand mij aan de exacte afmetingen helpen van het gehele display (tellers, klimaat en media/nav)? Zodat deze vergeleken kunnen worden met de screenprotector van de EV3. Alvast bedankt.

• Kroonkurk
  • Nu online
Dutchmaik schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:02:
[...]

Ja, nee, dat werkt dus alleen bij een snelheidsoverschreiding, niet bij een snelheidsverandering.
Je kunt bij de instellingen het waarschuwingsvolume op de laagste stand zetten. Dan heb je er nauwelijks last van.
We zullen er mee moeten leven dat het zo is ingesteld in de software.

• janne_nl
Alle nieuwe auto's zullen de komende jaren meer piepjes en ander irritant gedrag gaan vertonen omdat dat vanuit Europa wordt voorgeschreven. Dat is niet alleen aan de EV2 voorbehouden. Alleen hoe verschillende leveranciers dat implementeren verschilt.

• Magnatic
  • Nu online
Ik heb mijn EV2 vandaag opgehaald en ik ben er heel blij mee.

Maar inderdaad al die piepjes! Het zijn er soms zoveel dat ze alle betekenis verliezen. Geef je een tegenligger ruimte op een 60km weg: piepje, want je gaat over de stippellijn aan de zijkant. Je rijdt 2 km te hard: piepje! Je let meer op je snelheid: weer een piepje, want je kijkt niet naar de weg. Het systeem detecteert een bord met een andere snelheid: piepje! Ik heb het geluidsniveau al op de laagste stand en ga me maar aanwennen om ze ieder keer uit te zetten, maar dit gaat op deze manier gewoon aan zijn doel voorbij.

Had ik al gezegd dat ik blij ben met mijn auto :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_opljS_2iZo9Cu2Wqrfm6KXQFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8q85PBnI83vn3mM8K5QlE1Y.jpg?f=fotoalbum_large

• Pandorian
En nog een week eerder ook nog...

Verdrie het zou de mijne kunnen zijn, maar de mijne moet volgens de dealer nog gemaakt worden. nog ff

• janne_nl
Als ik door de handleiding blader (jaja, heb de auto nog niet), zie ik op blz 652 dat je het piepen bij snelheidsoverschrijding kunt uitzetten. Net als een marge voor het evt waarschuwen. Klopt dat?

• Magnatic
  • Nu online
Ja, klopt. Je kunt een marge instellen, maar de waarschuwing ook uitschakelen, net als veel van de andere meldingen. Heb de marge nu al op 5 km gezet.

Maar je moet de meldingen wel iedere keer opnieuw uitzetten, want dat reset na iedere start.

[ Voor 23% gewijzigd door Magnatic op 07-08-2026 16:23 ]

• janne_nl
Das dan wel erg jammer.

• Kroonkurk
  • Nu online
Piepjes op het laagste niveau zetten en de muziek wat luider.
Pagina: 1 2 3 Laatste