Het grote Kia EV2 topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-07 18:08
Wij zijn erg positief verrast door het bereik van de EV2 met 42kWh Accu. in de dagelijkse praktijk zie ik niet meteen het voordeel van de grotere accu. Wij halen makkelijk de 350km, met de kanttekening dat er eigenlijk nooit harder gereden wordt dan 100KmH. Laden gewoon tot 100%, want LFP.

Wat me wel irriteert, als ik de Driver Attention Warning uitzet dat deze na een aantal minuten gewoon weer aan gaat. Dat is in onze EV3 niet het geval. Dacht eerst dat ik gek was. Maar het viel de vrouw ook meteen op.

Voor wat betreft de levertijd, wij hadden hem binnen 2 weken op de oprit staan na bestelling.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:36
Das mooi en goed om te horen. Onze gtline zou in augustus komen hoorde ik van de week. De e-Niro (die ingeruild wordt) van nu rijdt met gemak meer dan 400km op een volle accu, ben benieuwd naar het bereik van de ev2.

• Pandorian
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:43
Via een duits forum, een 61kWh reeds in productie met levering naar de dealer eind volgende week. (Eind apr besteld).

Bretreffende de mijne nog geen info... Dealer geeft aan dat ze in Juli met de 61kWh beginnen.. (maar die is de 19 juni reeds begonnen) we wachten maar af.

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:45
Ik volg dit topic vanaf het begin aangezien we geïnteresseerd zijn in dit model, kwam nog een goede video tegen met interessante items over dit model:

YouTube: KIA EV2 (2026): dit wist je nog NIET! - VERRASSEND ZUINIG - REVIEW - AutoRAI TV

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:59
uray schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:13:
Wat me wel irriteert, als ik de Driver Attention Warning uitzet dat deze na een aantal minuten gewoon weer aan gaat.
Driver Attention Warning wordt weer aangezet wanneer je de Smart Cruise Control aanzet.
Nog niet meegemaakt dat DAW aangaat zonder gebruik van de cruise control.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-07 18:08
hhmmm, dat zou het ook geweest kunnen zijn aangezien ik de Cruise Control best veel gebruik.

Maar dan nog, onze EV3 heeft dat niet. En ik persoonlijk vindt het bloed irritant.

• Kroonkurk
Dat het irritant is, dat ben ik volkomen met je eens.

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:21
Zojuist contact gehad met de dealer over de leverdatum van mijn EV2 Plus Advanced 61 kWh en die staat nu voor ergens in de eerste twee weken van augustus. Dat is eerder dan verwacht, want bij bestelling begin mei hield men het nog op medio september. Goed nieuws dus!

• MariekevO
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 07:25
Ik heb de Plus in Wolf Grey, heerlijke auto en de range valt mij meer dan mee! Is het iemand al gelukt om de leuke thema's te installeren?

• Pandorian
Moet ik de auto eerst geleverd krijgen..En de knul in me gaat wel even kijken naar het starwars thema!

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-07 18:05
Hier is het nog even wachten op de EV2 (42kwh met Tech Pack), verwachte levering staat nu op 30 of 31 juli. Besteld op 15 april. Beetje jammer dat de dealer de vraag niet aankan, de auto staat al sinds 2 juli bij hun centrale depot. Met de EV9 ging het veel sneller 15 maanden geleden, dat was 1 week wachten na aankomst. Dat was wel een andere dealer…

• Pandorian
Zie links en rechts 61kWh en tech packs uitgeleverd worden, goed nieuws (nog geen datum voor mijn bestelling....)

• MichelK1973
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21-07 15:14
mission completed, blij mee ziet er gaaf uit dat deluxe white vooral in de zon mooi effect

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_EAQyC7Ym781Lirokz23XXqiME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gvf748yII0E98MKl9tFLFbtB.png?f=fotoalbum_large

• cozy59
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-07 09:27
MichelK1973 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:58:
mission completed, blij mee ziet er gaaf uit dat deluxe white vooral in de zon mooi effect

[Afbeelding]
Als een zonnetje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzw0a52kzDBtdg2WxX3gKjz_3r0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BTcPZx7DlrxQ4xeOlmq1ZLy.jpg?f=fotoalbum_large Als een zonnetje zo mooi wit met zwarte accenten. En bij toeval een heel mooi kenteken......eerste en laatste letter komen over een met mijn eerste letter en laatste letter van mijn naam en cijfers van mijn geboortejaar.

[ Voor 12% gewijzigd door cozy59 op 15-07-2026 09:16 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Heeft iemand al het onderhoudsschema van de Kia EV2 en kan die deze hier posten? Die kun je raadplegen via MijnKia, zoals ik begreep.

En nog een aantal andere vragen.

Wat is de breedte inclusief buitenspiegels (eventueel opmeten voor iemand die de EV2 al heeft)? Ik kan online alleen maar zonder buitenspiegels vinden (1800 mm) en alleen maar schattingen inclusief buitenspiegels.

Alleen de GT-line heeft:
〉 360°-camera (AVM)
〉 Dodehoekcamera (BVM)
Mijn vragen hierover. Dus alleen bij de GT-line zie bij richting aangeven ook in het dashboard de dode-hoek beeld? En alle andere modellen hebben wel de achteruitrijcamera?

[ Voor 64% gewijzigd door ZuinigeRijder op 15-07-2026 11:34 ]

• janne_nl
Volgens mij kun/kon je dat goed zien op de site van Kia. Breedte weet ik zo even niet.

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Deze Kia kan een interessante volgende auto zijn volgend jaar. Ben alleen niet zo overtuigd van de voordelen van een EV als je niet thuis kunt laden. Zijn er hier eigenaren die ook afhankelijk zijn van openbare laadpalen?

• LievenRo
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:12
Ik ben afhankelijk van openbare laadpalen. Daarom ook de grotere 61kw batterij besteld, gezien ik iedere dag 100 km woon-werk verkeer heb en niet de mogelijkheid om op m'n werk te laden. Voordeel is wel dat ik altijd 's avonds werk dus als de laadpalen bezet zijn als ik diep in de nacht thuis kom ze 's ochtends als ik wakker wordt wel vrij zijn als iedereen naar zijn werk is. Dit is ook de reden dat ik het techpack erbij besteld heb dat de auto sneller kan laden op 22kw, laadpalen zijn hier in de buurt meestal 17-22kw en als je daar dan alleen aan staat kan je dit vermogen ten volle benutten (met 2 auto's aan zo'n paal wordt het vermogen verdeeld tussen die 2 auto's)...

• Pandorian
ZuinigeRijder schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:18:
Heeft iemand al het onderhoudsschema van de Kia EV2 en kan die deze hier posten? Die kun je raadplegen via MijnKia, zoals ik begreep.
Op pagina 880 van de handleiding
Alleen de GT-line heeft:
〉 360°-camera (AVM)
〉 Dodehoekcamera (BVM)
Mijn vragen hierover. Dus alleen bij de GT-line zie bij richting aangeven ook in het dashboard de dode-hoek beeld? En alle andere modellen hebben wel de achteruitrijcamera?
Ja (de blackline heeft ook de avm en bvm)

[ Voor 3% gewijzigd door Pandorian op 15-07-2026 19:45 ]

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
LievenRo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:25:
Ik ben afhankelijk van openbare laadpalen. Daarom ook de grotere 61kw batterij besteld, gezien ik iedere dag 100 km woon-werk verkeer heb en niet de mogelijkheid om op m'n werk te laden. Voordeel is wel dat ik altijd 's avonds werk dus als de laadpalen bezet zijn als ik diep in de nacht thuis kom ze 's ochtends als ik wakker wordt wel vrij zijn als iedereen naar zijn werk is. Dit is ook de reden dat ik het techpack erbij besteld heb dat de auto sneller kan laden op 22kw, laadpalen zijn hier in de buurt meestal 17-22kw en als je daar dan alleen aan staat kan je dit vermogen ten volle benutten (met 2 auto's aan zo'n paal wordt het vermogen verdeeld tussen die 2 auto's)...
In een vergelijkbare situatie zit ik dus ook. Maar de prijzen aan openbare laadpalen lopen ook behoorlijk op. Eerst maar afwachten wat de brandstof prijzen gaan doen de komende tijd.

• LievenRo
NeWSJuNK schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:09:
[...]

In een vergelijkbare situatie zit ik dus ook. Maar de prijzen aan openbare laadpalen lopen ook behoorlijk op. Eerst maar afwachten wat de brandstof prijzen gaan doen de komende tijd.
Voor de beste kilometerprijs (wanneer je alleen openbaar kan laden) kan je op dit moment elektrisch alleen evenaren als je een Dacia Sandero op LPG koopt. Als je een beetje zoekt vind je LPG nog voor zo n 80 cent per liter in NL. Vertaal dat naar een verbruik van 7 liter op 100 kilometer is dat €5.60 per 100 kilometer. Als je uit gaat van 14kw per 100 kilometer zit je bij een goedkope laadpaal met 39 cent per kilowatt op €5.46 per 100 kilometer. Door het verschil in gewicht zit je in de verzekering en wegenbelasting bij elkaar opgeteld op ongeveer het zelfde bedrag per maand voor die 2. Maar dankzij Trump en z'n vriendjes blijft het gissen wat de energieprijzen gaan doen de komende tijd...

• janne_nl
Stijgen, straks komt daar co2 tax bij, net als bij de mrb voor fossiele brandstof auto's. Tenminste ik neem aan dat niet voor niks die optie in de mrb erbij gekomen is.

• Kroonkurk

Bij de andere modellen heb je inderdaad geen "dode-hoek beeld", maar je ziet wel in het dashboard dat er een auto/motor in de "dode-hoek" zit.
In de GT-line zitten er camera's in de spiegels, bij de andere modellen worden er (parkeer)sensoren aan de voor-en achterkant gebruikt voor signalering in de "dode-hoek"

• Kgt123
  • Laatst online: 16-07 11:05
Technisch vraagje, zijn er mensen die de auto al rijden en hoe bevalt de software? Geen problemen? Ik hoor namelijk dat er best wel problemen zijn met de multimedia functies.

• Kroonkurk
Ik rijd de auto al een aantal weken, maar de multimedia heb ik nog niet gebruikt.
Geen problemen met de software. Navigatie werkt op zich wel aardig, maar kaarten zijn niet echt up to date.
Live verkeersinfo, zoals afgesloten wegen, vaste flitspalen werkt ook, al gebruik ik daar FlitsMeister voor (op de telefoon, naast de ingebouwde navigatie, met meldingen via de audio van de auto). Multimedia gebruik is alleen de radio, staat ingesteld op een "vaste" DAB zender en werkt ook goed voor mij. Draadloze Android Auto werkt ook zonder problemen samen met mijn telefoon, maar gebruik ik verder niet. Maar heb ik wel getest. Heb geen abbo op streamingdiensten voor de muziek in de auto, dus dat stuk multimedia kan ik niet beoordelen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:45
Heeft iemand al achterhaald wat het verbruik is bij 130 kmh?

Heb een stukje snelweg gedaan met een proefrit maar was nog niet bekend met de UI. Zag achteraf vreemde waardes; 10km 12.3 en 2km 27.3. Maar de proefrit was 26km obv kilometerstand en ging van 64% naar 54% en de range van 233 naar 212km. Dus die eerdere waardes zal iemand anders op dezelfde dag zijn geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 16-07-2026 19:16 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Magnatic
Er zijn inmiddels wat gegevens op Spritmonitor gepubliceerd. Daar zitten ook Duitse snelweg ritten tussen. Zie https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/23-Kia/2304-EV2.html?powerunit=2

De snelheid staat daar helaas niet bij, maar wel de mix van gereden wegtypes.

Dit geeft wel een indruk van in de praktijk gehaalde gemiddelden.

• Kroonkurk
Op auto(snel)weg verbruik ik zo'n beetje 16 kWh/100 km bij een rijsnelheid van 100 km/h.
Vanaf begin tot heden gemiddeld 13,9 kWh/100 km.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:45
Ondertussen een test gevonden;
Kia EV2: actieradius bij 100 km/h

Op 100 km/h komt het gemiddelde stroomverbruik van de Kia EV2 Air uit op 13,4 kWh/100 km. Dat is een indrukwekkend lage score. Zou je een volle batterij leeg rijden, dan kom je 298 kilometer ver. Dat ligt verrassend dicht in de buurt van de WLTP-actieradius van 317 kilometer.

Kia EV2: actieradius bij 130 km/h

Bij 130 km/h klimt het stroomverbruik tot 20,7 kWh/100 km en dat staat gelijk aan een rijbereik van 193 kilometer.
Voor mijn moeder is een bijna dagelijkse typische rit 71,8% snelweg. Waarbij op de terugweg 130 mag worden gereden, wat ook wordt gedaan.

Incidenteel is verder weg maar dan zit je meer richting randstad met 100 kmh en wat met N-wegen van 80. Die 70 km is 58,3% snelweg (21% 130 kmh 37% 100 kmh). Dus dan ben ik er redelijk uit qua rekenen.

Behalve dat het winterverbruik! Kwam een website tegen waar je allerlei variabelen kunt invullen en die kwam dan op een verbruik van 33 kWh/100 km bij 8 graden en 130 Kmh. Dat lijkt mij erg overdreven.

Iemand toevallig iets gevonden over verbruik bij 0-10 graden icm 100 kmh?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• LievenRo
sdk1985 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:01:
Ondertussen een test gevonden;

[...]

Voor mijn moeder is een bijna dagelijkse typische rit 71,8% snelweg. Waarbij op de terugweg 130 mag worden gereden, wat ook wordt gedaan.

Incidenteel is verder weg maar dan zit je meer richting randstad met 100 kmh en wat met N-wegen van 80. Die 70 km is 58,3% snelweg (21% 130 kmh 37% 100 kmh). Dus dan ben ik er redelijk uit qua rekenen.

Behalve dat het winterverbruik! Kwam een website tegen waar je allerlei variabelen kunt invullen en die kwam dan op een verbruik van 33 kWh/100 km bij 8 graden en 130 Kmh. Dat lijkt mij erg overdreven.

Iemand toevallig iets gevonden over verbruik bij 0-10 graden icm 100 kmh?
Kijk hier eens naar

Noorse Automobiel Federatie ziet Kia EV2 als referentie https://share.google/7ATBvg6siKnEIY9um

• arjola
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-07 23:41
Gisteren de 5 jaar oude Picanto GT-line van m’n vrouw ingeruild op een EV2 Plus 42 kWh in Frost Blue. Vanwege vakantie is de levering in de 3e week van augustus, auto staat al in de haven klaar voor transport naar de dealer.

Leuk voor naast de EV9, kan ik de EV2 pakken als ik naar een krappe parkeergarage moet 😂

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Wat is de breedte inclusief buitenspiegels (eventueel opmeten voor iemand die de EV2 al heeft)? Ik kan online alleen maar zonder buitenspiegels vinden (1800 mm) en alleen maar schattingen inclusief buitenspiegels.
Mezelf maar even quoten:
Hier zegt iemand dat de breedte inclusief uitgeklapte buitenspiegels 1,98 meter is.

• boutio
  • Laatst online: 20-07 11:28
Ik heb mijn Kia EV2 Plus (Zwart) vorige week woensdag in ontvangst mogen nemen. Wat een ding. Alleen betrap ik mij er regelmatig op dat de auto gewoon nog openstaat, omdat de portieren klaarblijkelijk niet automatisch op slot gaan. Reeds in de instellingen gekeken maar daar zie ik niets van terug. Kijk ik niet goed, of is deze mogelijkheid er simpelweg niet?

• Magnatic
Op het Duitse forum dat ZuinigeRijder heeft gevonden, staat ook zo'n bericht https://www.ev2forum.de/thread/224-was-nervt-am-ev2/?postID=3397#post3397. Die functie lijkt er inderdaad niet te zijn. Heel vervelend, want dit gaat bij mij in het begin vast ook een paar keer fout. Ben bij mijn Peugeot ondertussen wel heel erg gewend aan die functie.

• janne_nl
Bij mijn e-Niro gaan ze ook niet automatisch, maar ik krijg een notificatie via de app als de auto nog open is. Werkt dat bij de EV2 wellicht ook zo?

• MariekevO
janne_nl schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:53:
Bij mijn e-Niro gaan ze ook niet automatisch, maar ik krijg een notificatie via de app als de auto nog open is. Werkt dat bij de EV2 wellicht ook zo?
Ja, je krijgt via de app bericht als de auto niet afgesloten is.

• Pandorian
Nou dacht ik na mijn proefrit gezien te hebben dat de auto op slot ging nadat ik weg liep, hier nog extra op gelet. Kan het helaas nog niet bevestigen....

• Kroonkurk
Vrijdag heeft mijn EV2 een tijdje in een ondergrondse parkeergarage gestaan. Daar is de netwerkverbinding verbroken en die werd niet automatisch hersteld bij het verlaten van de parkeergarage. Vanmiddag (na 3 dagen) was er nog steeds geen verbinding met het netwerk. Toen maar met de punt van een paperclip een reset gedaan in de auto. Nu is er weer verbinding met het netwerk en heeft de KIA app ook weer connectie met de auto. Paperclip blijft vanaf nu standaard in de auto.

• MariekevO
Ik heb inmiddels antwoord van Kia. De Disneythema's zijn voorlopig niet beschikbaar. Er is niet bekend wanneer ze wel beschikbaar komen.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kia EV3 gaat ook niet automatisch op slot, alleen van het slot bij aan komen lopen. Op zich went het snel genoeg om even op de handgreep te drukken (als dat bij de EV2 ook kan).

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Kroonkurk
Gisteren heeft Kia navigatie updates uitgebracht. Ben benieuwd wanneer wij de OTA update gaan krijgen, want huidig adres is op de kaart nog onbekend.
Is (helaas) nog niet beschikbaar via de download site voor de EV2.
Pagina: 1 2 Laatste