• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-02 17:21
Nu hebben wij de garage een ingebrekestelling via mail gestuurd en zijn wij niet voornemens ook maar 1 euro te betalen hiervoor. Naast de mail hebben wij de garagist telefonisch gesproken en heb ik hem aangegeven dat we zaterdag de auto langs willen brengen zodat zijn bevriende monteur er naar kan kijken.
Heb je eerst gebeld, of meteen de ingebrekestelling gemaild en later maar een keer gebeld?

Als verkoper zou ik ook meteen mijn hakken in het zand zetten als een pipo meteen met ingebrekestellingen gaat slingeren, en lopen roeptoeteren dat ze niet voornemens zijn ook maar 1 euro te betalen.

Een telefoontje als volgt:
Goh, luister we hebben gisteren een auto bij je gekocht, maar naast het gepiep met koude motor ging mijn motorlampje branden, en blijken ook de koppelingsplaten en versnellingsbak niet in orde.
Hoe kunnen we dit oplossen zodat we beide tevreden zijn? Heb je toevallig nog een vergelijkbare auto, of geef je de voorkeur aan koop ontbinden zodat je hem kunt repareren en voor een juiste prijs weer kunt verkopen?
wek je meer sympathie mee op dan meteen van de toren te schreeuwen,
Mocht de garagist niet willen meedenken aan een oplossing kun je altijd nog een ingebrekestelling sturen.

Vriendelijkheid kost niks, behalve een beetje energie in sommige gevallen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:43
Ik heb iets dergelijks ook wel eens gehad. Iets duurdere auto maar nog de dag dat ik hem kocht bleek er een flink mankement aan te zijn. Ik ben terug naar de garage gegaan en gezegd dat ik de koop ongedaan wilde maken. Dat kon allemaal niet en ze konden de auto wel terugkopen voor heel weinig...

Ik heb toen een tijdlijn gemaakt met de feiten, ondersteund door mail en whatsapp gesprekken. Daarmee ben ik bij een jurist consumentenrecht geweest. Die heeft het hele pakket feiten doorgelezen, de garage gebeld en iets gezegd in de trant van: wat je nu probeert te doen is niet zoals het werkt, deze auto gaat terug omdat deze non conform is, de koper hoort zijn geld terug te krijgen anders komt er een rechtszaak waarvoor alle kosten bij jou worden gelegd.
Binnen anderhalve dag was het volledige bedrag op de derdengeldenrekening van de jurist gestort en kreeg ik het terug, minus 300 euro voor dat belletje.

Dat was de beste 300 euro ooit besteed. Gewoon omdat die garage dacht er even mee weg te komen en niet verwacht hadden dat er binnen een week een advocaat zou bellen.
Als ik terugdenk aan het moment dat ik die auto daar weer voor de deur zette en het geld weer op mijn rekening stond krijg ik nog steeds een glimlach op mijn gezicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-02 21:01
MaD_co schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:18:
[...]

Heb je eerst gebeld, of meteen de ingebrekestelling gemaild en later maar een keer gebeld?

Als verkoper zou ik ook meteen mijn hakken in het zand zetten als een pipo meteen met ingebrekestellingen gaat slingeren, en lopen roeptoeteren dat ze niet voornemens zijn ook maar 1 euro te betalen.

Een telefoontje als volgt:

[...]

wek je meer sympathie mee op dan meteen van de toren te schreeuwen,
Mocht de garagist niet willen meedenken aan een oplossing kun je altijd nog een ingebrekestelling sturen.

Vriendelijkheid kost niks, behalve een beetje energie in sommige gevallen.
Heb ze eerst telefonisch gesproken en gewoon normaal uitgelegd wat er geconstateerd was. Daarna pas de brief toegezonden per mail.

SiberischeHusky Shepsky

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:40
Maar je hebt ze ook niet eens de kans gegeven zelf te kijken :X

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
*knip* Offtopic.

[ Voor 95% gewijzigd door Yorinn op 11-02-2026 18:38 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:52
Dus als ik de TS nog eens duidelijk lees:

- Tijdens de testrit al en geluid, plus een auto die langzaam optrekt. Garage geeft aan dat het waarschijnlijk een koude start is.
- Auto gaat direct naar een andere garage bij de eerste storing
- Het volgende contact is een ingebrekestelling per mail

Dus garage heeft helemaal niet de mogelijkheid gehad om ernaar te kijken voordat je er met gestrekt been ingaat? Die vakgarage die ernaar gekeken heeft, is die wel objectief en onafhankelijk? (Vermoed van niet).

Ik denk dat je een lange weg te gaan hebt om die 1500 euro terug krijgen/vorderen.

Waarom ben je niet gewoon bij de garage langsgegaan om de stand van zaken te bespreken toen dat lampje ging branden?

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• CryptoNL
Rene schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:33:
Dus als ik de TS nog eens duidelijk lees:

- Tijdens de testrit al en geluid, plus een auto die langzaam optrekt. Garage geeft aan dat het waarschijnlijk een koude start is.
- Auto gaat direct naar een andere garage bij de eerste storing
- Het volgende contact is een ingebrekestelling per mail

Dus garage heeft helemaal niet de mogelijkheid gehad om ernaar te kijken voordat je er met gestrekt been ingaat? Die vakgarage die ernaar gekeken heeft, is die wel objectief en onafhankelijk? (Vermoed van niet).

Ik denk dat je een lange weg te gaan hebt om die 1500 euro terug krijgen/vorderen.

Waarom ben je niet gewoon bij de garage langsgegaan om de stand van zaken te bespreken toen dat lampje ging branden?
- Nee eerst telefonisch contact met garage gehad, daarna ingebrekestelling toegezonden. Werd aangeraden door juridisch advies, dan heb je in ieder geval alvast wat op papier staan.

- Autovakmeester waarom zou die niet onafhankelijk zijn? Die heeft mijn geld echt niet nodig zeg maar.

- Waarom Autovakmeester? Die zit bij mij om de hoek ( 500 meter rijden ) en in verband met werk is dat wel handig om even bij een spoedje naar je auto te laten kijken. Deze garage zit ook dichtbij, maar toch nog 15 minuten rijden ongeveer. Aankomend weekend gaan we er heen.

SiberischeHusky Shepsky

• Archioak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-02 13:39
Over Autovakmeester zijn ook wel een aantal reviews te vinden dat ze het niet helemaal juist hebben met de diagnose.

Het is een auto van 25 jaar oud, welke benzine zit er in de auto? Misschien stond de auto al een paar weken stil met euro 95 in de tank.
Dat kan soms ook voor een motorstoringslampje zorgen en raar gedrag. Misschien eens euro 98 tanken als dit nog niet is gedaan?
Dat de koppelingsplaten en versnellingsbak niet meer nieuw zijn lijkt me niet vreemd voor een auto van 25 jaar oud. Maar dat kan misschien heus nog wel een x aantal duizend kilometer mee.(los van als dit werkelijk het probleem is, maar dat kan de garage zelf dan ook constateren waar de auto is aangeschaft)

• CryptoNL
Update:

Zojuist langsgeweest. Onderweg ernaartoe besloot de auto met een snelheid van 90 km constant rond de 6500 rpm te rijden. Kon niet harder, want dan zou ik in het rood rijden.

Afijn. Geld is teruggestort zonder problemen, minus hun advertentiekosten. Vond het voor hun ook wel lullig, want dit was voor hun ook een miskoop qua inkoop zo blijkt

SiberischeHusky Shepsky

Pagina: 1 2 Laatste