Problemen met aangekochte occassion

Pagina: 1
Acties:

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:37
We waren al enige tijd op zoek naar een extra auto ( automaat ) en hebben een oud beestje aangeschaft inclusief recente APK, 150.000KM op de teller voor 1500 euro.

Bij de proefrit hoorde wij linksvoor een vreemd geluid wat leek op een kapotte v-snaar ( hoog geluid alsof 2 componenten tegen elkaar aan schuren ). Wij vroegen de verkoper wat dat kon zijn en als het eventueel de v-snaar was dat dat voor ons geen probleem was, immers je koopt een oude auto en die kosten om te vervangen zijn niet heel hoog. Verkoper gaf aan dat dat geluid waarschijnlijk wordt veroorzaakt door een koude motorstart. Aangezien dit een bekende occassiondealer is in de buurt gaan wij uit van zijn expertise. Na ongeveer 1 minuut rijden hoorde wij dit vreemde geluid niet meer en konden we gewoon rijden. Wel had hij af en toe wat moeite met op gang komen, maar goed het is een automaatje van 25 jaar oud met weinig PK ( Suzuki Wagon R ).

Amper 1 dag nadat we de wagen hadden overgeschreven kregen we een melding in het dashboard. Hierop heb ik de auto langsgebracht bij een Autovakmeester, aangezien die melding 1001 dingen kunnen zijn en we dit toch even wilde laten onderzoeken/uitlezen. Het bleek dat de EGR buis? niet goed was schoongemaakt, dus vandaar de melding, maar toen bleek dat er veel meer mis was met de auto.

Er is geconstateerd dat de koppelingsplaten verbrand zijn ( zou dat geluid verklaren en af en toe rook je ook iets wat leek op slijtage ) + de versnellingsbak vervangen moet worden. Totale kosten ( bij aanschaf tweedehands versnellingsbak met 20K op de teller ) = 1800 euro.

Nu hebben wij de garage een ingebrekestelling via mail gestuurd en zijn wij niet voornemens ook maar 1 euro te betalen hiervoor. Naast de mail hebben wij de garagist telefonisch gesproken en heb ik hem aangegeven dat we zaterdag de auto langs willen brengen zodat zijn bevriende monteur er naar kan kijken.

Wel kwam de garagist meteen met allerlei argumenten zoals:

- De prijs is laag dus je kan niks verwachten. Lijkt mij dat je als verkoper ook je spullen moet controleren voor je ze verkoopt?

- Prijs laag dus geen garantie. Volgens o.a. BrandMR.nl heb je gewoon recht op een deugdelijk product, ook bij occassions ( prijs is daarbij niet van belang ).

- Ja wij willen hem wel nakijken, daarna samen onderhandelen over de kosten. Uhh nee?

- Ja de Autovakmeester heeft een diagnose gedaan, maar daar komt altijd wat uit meneer, zodat ze u geld uit de zak kunnen kloppen. De Autovakmeester is onafhankelijk en heeft mij totaal niet nodig als klant. Dat is ook wel te zien aan de lange wachttijd voor o.a. onderhoud.

Wat kunnen wij naast de ingebrekestelling en een eventuele mail om de koop te ontbinden nog meer doen? We hebben hem meerdere opties voorgelegd:

- Koop ontbinden
- Reparatie op zijn kosten
- Inruilen voor een andere auto die hij heeft staan zonder bijbetaling of als het verschil heel groot is wel een bijbetaling

Mijn vrouw wil de koop ontbinden, omdat ze denkt dat zijn bevriende monteur er misschien een hele oude/goedkope/slechte versnellingsbak in gaat zetten met bijvoorbeeld heel veel KM in plaats van een relatief jonge en ze heeft er geen vertrouwen meer in. Ik wil ze wel een kans geven, maar dan wil ik zien wat ze gaan doen en welke onderdelen ze erin gaan zetten. Overigens nemen we ook het diagnose rapport van de Autovakmeester mee naar de garage.

PS Wij hebben geen rechtsbijstand.

SiberischeHusky Shepsky

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:04

servies

Veni Vidi Servici

Koppelingsplaten verbrand bij een automaat??? Hoe dan?

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
1500 euro aankoop voor een auto is en blijft natuurlijk een gok. En kennelijk heb je niet zelf iemand meegenomen bij die aankoop die jou hierin geadviseerd heeft. Auto is rijdend verkocht, as is, naar ik aanneem zonder garantie, en je hebt een proefrit kunnen maken. Fijn als je er met je garage uit kunt komen, maar dat wordt lastig als je als uitgangspunt hebt: hier ga ik geen euro aan betalen....

• CryptoNL
servies schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:37:
Is niet iets unieks hoor. Had er weleens vaker van gehoord en ik weet niets van auto's :D

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
gysman11 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:37:
1500 euro aankoop voor een auto is en blijft natuurlijk een gok. En kennelijk heb je niet zelf iemand meegenomen bij die aankoop die jou hierin geadviseerd heeft. Auto is rijdend verkocht, as is, naar ik aanneem zonder garantie, en je hebt een proefrit kunnen maken. Fijn als je er met je garage uit kunt komen, maar dat wordt lastig als je als uitgangspunt hebt: hier ga ik geen euro aan betalen....
Prijs maakt niets uit. Al was de auto 50 euro, aldus Juridisch Loket en BrandMR onder andere. Ook het meenemen van iemand zegt niets over de onderzoeksplicht die de garage ook heeft VOORDAT hij de auto verkoopt.

Het is natuurlijk makkelijk om auto's in te nemen/inruil en er niet naar te kijken en ze online te koop aan te bieden, maar zo werkt het niet, althans niet volgens de wet. En nogmaals garantie daar heb je altijd recht op, zie onder andere https://www.brandmr.nl/wa...vertoont-gebreken-wat-nu/

SiberischeHusky Shepsky

• gysman11
  • Niet online
Ja. Voor de volgende aankoop: neem iemand mee die iets van auto's weet...

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:34
Een auto van 25 jaar oud met 150K op de teller van 1500 euro die al rammelt tijdens de proefrit? Dat word een lastig verhaal....

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 13:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een 2000 automaat was nog niet zo 'exotisch' als nu, ding heeft ook gewoon koppelingsplaten met een hydrolisch (gok) 4-bak en een koppelomvormer.

Geen/oude ATF olie in de bak, platen droog -> verbranden.

En in het kort, die bak is zonder enig onderhoud gewoon 'afgeragt', waarschijnlijk of te vaak zwaar beladen of gewoon flink trappen (nouja.. voor die handvol pk's), geluid wat je hoorde was waarschijnlijk dat dus.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• CryptoNL
stylezzz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:47:
Een auto van 25 jaar oud met 150K op de teller van 1500 euro die al rammelt tijdens de proefrit? Dat word een lastig verhaal....
Hij rammelde niet laat dat duidelijk zijn. Reed ook gewoon prima toen we eenmaal op weg waren zeg maar.

@SinergyX Juist. Wel zitten alle onderhoudsboekjes erbij evenals recente apk. Enige wat gedaan is is een band vervangen. Ook heeft de auto NAP.

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
Overigens hebben wij expliciet gevraagd wat dat geluid was. Leek beetje op de v snaar, zeker omdat de garage goed bekend staat, mag je wel uitgaan van hun expertise/betrouwbaarheid lijkt mij. In de mail hebben wij ook beschreven dat we dit hebben gevraagd trouwens.

Het had namelijk ook de v snaar kunnen zijn of iets anders etc.

SiberischeHusky Shepsky

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:05
Daar heb ik mij ook over verbaasd toen de monteur vertelde dat de koppelingsplaten van de Fiat Panda (“automaat”) op waren. Dat blijkt dus niet een traditionele automaat te zijn, maar een gerobotiseerde handbak. Ik kan er ook niet bij hoe ze dan kunnen verbranden, want die elektronica moet toch veel beter weten hoe en wanneer er gekoppeld moet worden dan dat een mens dat zou kunnen. Koppelingsplaten zouden naar mijn idee dan veel langer mee moeten gaan.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als ik even snel autoscout kijk, zie ik 2000s modellen met soortgelijke kilometers is de prijs niet onrealisch laag, al weet ik natuurlijk niet hoe al die auto's qua technische staat zijn, maar dat is aanname.

Als dit enige probleem is en het wordt opgelost, met een 50/50 heb je voor 900 euro een goede automaat, maar voor 2700 euro zie ik toch wat 'betere' advertenties staan die ik eerder zou kiezen en niets geeft garantie dat er niet meer problemen zijn, een automaat moeten vervangen bij 150k kilometers geeft nu niet echt de indruk dat het een 'goed verzorgde' auto is.

Maar het zit meer in zijn argumenten (en diagnose op het geluid), dat ik eerder zou zeggen, ontbinden en ga opzoek naar een andere/betere. Ene kant Autovakmeester afzeiken, andere kant 'met zon prijs had je het kunnen verwachten', zou mij zeker geen goed gevoel meer geven.

Onderhoudbeurtje zegt ook lang niet alles, kan gewoon bijvullen zijn van vloeistoffen, volgens mij wordt dat niet eens bij grote beurt gedaan (transmissieolie vervangen of zelfs flushen), en als ik snel zoek zou dat elke 60-80k km moeten worden gedaan.
Raling schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:13:
[...]

Daar heb ik mij ook over verbaasd toen de monteur vertelde dat de koppelingsplaten van de Fiat Panda (“automaat”) op waren. Dat blijkt dus niet een traditionele automaat te zijn, maar een gerobotiseerde handbak. Ik kan er ook niet bij hoe ze dan kunnen verbranden, want die elektronica moet toch veel beter weten hoe en wanneer er gekoppeld moet worden dan dat een mens dat zou kunnen. Koppelingsplaten zouden naar mijn idee dan veel langer mee moeten gaan.
Ja en nee. Normale koppeling (handbak) zijn droge platen, principe van slijtage en 'slippen' bepalen beetje de leeftijd van zoiets. Bij zulke automaten zitten de platen in transmissieolie (natte koppeling), en dan is het net als je versnellingsbak bij een handbak.. geen onderhoud aan je olie, beperkt de levensduur aanzienlijk. Electronica doet wel iets qua peil, maar niet aan meting van kwaliteit.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• stylezzz
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:53:
[...]

Hij rammelde niet laat dat duidelijk zijn. Reed ook gewoon prima toen we eenmaal op weg waren zeg maar.

@SinergyX Juist. Wel zitten alle onderhoudsboekjes erbij evenals recente apk. Enige wat gedaan is is een band vervangen. Ook heeft de auto NAP.
Rammelen was even figuurlijk gesproken. Maar het schurende geluid, en het moeilijk op gang komen zijn 2 punten die je benoemde tijdens de proefrit.

Nogmaals, bij een 25 jaar oude auto met 150K op de teller voor een dergelijk bedrag kun je geen nieuwstaat of überhaupt probleemloze auto verwachten.

• CryptoNL
SinergyX schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:16:
Als ik even snel autoscout kijk, zie ik 2000s modellen met soortgelijke kilometers is de prijs niet onrealisch laag, al weet ik natuurlijk niet hoe al die auto's qua technische staat zijn, maar dat is aanname.

Als dit enige probleem is en het wordt opgelost, met een 50/50 heb je voor 900 euro een goede automaat, maar voor 2700 euro zie ik toch wat 'betere' advertenties staan die ik eerder zou kiezen en niets geeft garantie dat er niet meer problemen zijn, een automaat moeten vervangen bij 150k kilometers geeft nu niet echt de indruk dat het een 'goed verzorgde' auto is.

Maar het zit meer in zijn argumenten (en diagnose op het geluid), dat ik eerder zou zeggen, ontbinden en ga opzoek naar een andere/betere. Ene kant Autovakmeester afzeiken, andere kant 'met zon prijs had je het kunnen verwachten', zou mij zeker geen goed gevoel meer geven.

Onderhoudbeurtje zegt ook lang niet alles, kan gewoon bijvullen zijn van vloeistoffen, volgens mij wordt dat niet eens bij grote beurt gedaan (transmissieolie vervangen of zelfs flushen), en als ik snel zoek zou dat elke 60-80k km moeten worden gedaan.

[...]

Ja en nee. Normale koppeling (handbak) zijn droge platen, principe van slijtage en 'slippen' bepalen beetje de leeftijd van zoiets. Bij zulke automaten zitten de platen in transmissieolie (natte koppeling), en dan is het net als je versnellingsbak bij een handbak.. geen onderhoud aan je olie, beperkt de levensduur aanzienlijk. Electronica doet wel iets qua peil, maar niet aan meting van kwaliteit.
Zou het niet gewoon zo moeten zijn dat hun dit volledig betalen? Dat zegt BrandMR wel. Het valt namelijk onder ernstige verborgen gebreken die NIET te constateren zijn zonder een diagnose te doen. Dus je had iemand mee kunnen nemen met verstand van auto's, dan nog hadden we dit probleem niet kunnen constateren. Immers moet hij daarvoor echt even de brug op.

Ook vroeg mijn vrouw nog: Kan ik er sowieso paar jaar veilig mijn dochter mee naar school brengen? Ja hoor mevrouw geen probleem.

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
stylezzz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Rammelen was even figuurlijk gesproken. Maar het schurende geluid, en het moeilijk op gang komen zijn 2 punten die je benoemde tijdens de proefrit.

Nogmaals, bij een 25 jaar oude auto met 150K op de teller voor een dergelijk bedrag kun je geen nieuwstaat of überhaupt probleemloze auto verwachten.
Dan hadden ze dat moeten zeggen; Meneer let op dit en dat verwachten wij nog aan kosten. Hun hebben ook onderzoeksplicht he.

SiberischeHusky Shepsky

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Ik koop al jaren auto's van max 1500, maar wat je dan tegenkomt is idd maar afwachten. Heb eigenlijk nog nooit een auto voor dat geld gekocht waar geen werk aan zat. Huidige auto was "goed onderhouden", dat heb ik geweten... gelukkig het meeste goedkoop zelf op te lossen. Ben zelf ook in de running voor een automaatje binnenkort, maar vind dat heel erg lastig vanwege gebrek aan ervaring met automaatbakken.

Maargoed, liefst breng je de auto gewoon terug en je geld terug, als de auto verkocht is als goed moet die niet na 1 dag in storing schieten. Dan is het gewoon een verzwegen gebrek. Leuk dat de handelaar de kosten wil delen, maar hij had 'm in eerste instantie niet zo moeten verkopen aan een particulier zonder kennis.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

stylezzz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Er is een groot verschil tussen 'problemen' en 'problemen'. Versleten bandjes, v-snaar, airco-pomp, zaken die over de jaren minder worden, absoluut. Maar versleten koppelingsplaten en een te vervangen versnellingsbak is geen 'probleempje', dat is een groter probleem, welke voor leeftijd (of belangrijker km-stand) bijzonder is, terwijl er nog genoeg anderen te koop staan die deze grotere problemen zeker niet hebben.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een auto van 1500 euro is altijd een beetje een gok, maar een dag is wel erg kort. Ik vermoed dat je de versnellingbak al hoorde tijdens het rijden.

Ik kocht vroeger auto's van 3500/4000 euro van ongeveer 7/8 jaar oud (kleine Suzuki's bijvoorbeeld) en kon daar probleemloos 7 a 8 jaar mee rijden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• stylezzz
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:23:
[...]

Dan hadden ze dat moeten zeggen; Meneer let op dit en dat verwachten wij nog aan kosten. Hun hebben ook onderzoeksplicht he.
De eerste autohandelaar die pro-actief alle gebreken en tekortkomingen van zijn koopwaar op tafel gooit moet ik nog tegenkomen. Andersom geld het ook overigens, als koper heb je ook een onderzoeksplicht.....

• CryptoNL
SinergyX schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Er is een groot verschil tussen 'problemen' en 'problemen'. Versleten bandjes, v-snaar, airco-pomp, zaken die over de jaren minder worden, absoluut. Maar versleten koppelingsplaten en een te vervangen versnellingsbak is geen 'probleempje', dat is een groter probleem, welke voor leeftijd (of belangrijker km-stand) bijzonder is, terwijl er nog genoeg anderen te koop staan die deze grotere problemen zeker niet hebben.
Ja exact. We hebben ook aangegeven; Joh als er wat kleine dingen zijn logisch, dan betalen we dat om te repareren helemaal prima. Hebben ons wel voorgenomen dat we aankomende week echt op onze strepen gaan staan en ons geld terug willen, want mijn vrouw heeft hier behoorlijk lang voor moeten sparen.

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
stylezzz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:30:
[...]

De eerste autohandelaar die pro-actief alle gebreken en tekortkomingen van zijn koopwaar op tafel gooit moet ik nog tegenkomen. Andersom geld het ook overigens, als koper heb je ook een onderzoeksplicht.....
Hebben we ook en dat hebben we ook gedaan. Historie bekeken auto, APK bekeken, motorkap bekeken, vragen gesteld, banden gecontroleerd, achterbank nog gecontroleerd (die zat los bijvoorbeeld ) etc etc. Probleem is alleen dat je dit NIET kunt controleren zonder een diagnose te laten doen, dus aan de stekker en op de brug.

SiberischeHusky Shepsky

• stylezzz
SinergyX schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Mwah.... Een automaatbak die bij 150K de geest geeft? Zeker een met de techniek van 25 jaar oud is dat helemaal niet onrealistisch. Er zijn er zat die al ruim voor die km stand het begeven....

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:28
Het kan best zijn dat de garage deze auto heeft overgekocht van iemand en dat hier al een APK op stond, vervolgens een testrit hebben gedaan en een snelle visuele inspectie. Hieruit is dan mogelijk niets gekomen en hebben ze hem te koop gezet. Zeker voor de goedkopere auto's zijn naar mijn ervaring de inspecties altijd wat nalatig.

Je geeft aan dat deze dingen niet gevonden kunnen worden zonder hem op een lift te zetten en dat is niet per se waar. Je geeft aan dat de auto een beetje terughoudend voelde en dat kan de diagnose van een vervuilde EGR klep verklaren, dit is een van de symptomen ervan net zoals een dat hij bijvoorbeeld slecht stationair draait een andere symptoom is. Koppelingsplaten zou je kunnen testen op verschillende manieren, zoals normaal wegrijden en daarna het gaspedaal volledig indrukken. Als de auto dan veel toeren maakt maar heel sloom optrekt, kan dat wijzen op een slippende koppeling. Ook kan het schakelen schokkerig, sloom of in het algemeen raar kunnen voelen.

Verder sta je gewoon in je recht, gezien de auto non-conform is aangeleverd. Zeker als dit na 24 uur al ontdekt wordt, dan is het een bestaand gebrek ten tijde van aankoop. Een koper kan dingen zeggen zoals "prijs is laag, dus kan je niet zoveel verwachten", maar redelijke verwachtingen blijven gewoon gelden. Dat er wordt gezegd dat de autovakmeester alleen geld probeert te verdienen is ook gewoon afleiding en slaat nergens op.

Zelf zou ik de koop ontbinden, tenzij jullie echt vertrouwen hebben in de garage. Dan zou je eventueel het kunnen laten repareren door hen.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
stylezzz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:33:
[...]

Mwah.... Een automaatbak die bij 150K de geest geeft? Zeker een met de techniek van 25 jaar oud is dat helemaal niet onrealistisch. Er zijn er zat die al ruim voor die km stand het begeven....
Vaak zegt leeftijd meer dan kilometers. Ik heb liever een auto met 3 ton op de teller bij die leeftijd dan eentje met lage kilometerstanden. Of je moet er sluitende onderhoudshistorie bij krijgen, maar dan is de prijs er ook naar.
Dergelijke auto's maken meestal alleen korte ritjes, veel in de stad. Komt nooit op temperatuur en het onderhoud is ook altijd maar zo-zo. Ook kijken naar vorige eigenaren op Finnik, als iemand zo'n auto al jaren rijd heb ik er meer vertrouwen in dan een doorschuif-gebakje.

Maargoed, ook dat laatste kan je je mee vergissen. Mijn vorige auto kwam van een handelaar met nieuwe APK. Sleuteltje in dashboard stond met 20.000km aangegeven, die bleek op te lopen... die zat 20.000km over de beurt heen met 30.000km interval. 50.000km met dezelfde olie, dat heb ik ververst met goedkope 5W40 van de Action en 5.000km daarna nogmaals met fatsoenlijke olie. Over de APK zullen we het maar niet hebben... fuseekogel zat niet eens geborgd, schoot op klaverblad gewoon los als je te scherp de bocht in stuurde.

• targaryanwolf
  • Laatst online: 16:10
(jarig!)
gysman11 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:37:
Je hebt gewoon rechten en recht op een deugdelijk product. Onlangs heb ik een reparatie van a €1000,- terug kunnen krijgen via een particulier aangekochte auto, waar de verkoper schriftelijk en mondeling beweerde dat de auto 100% in orde was. Hij kwam ook met argumenten aan dat de onlangs auto APK gekeurd was en "dat soort dingen kun je verwachten van een 20jaar oude auto" en hiermee zijn verantwoordelijkheid ophield, al met al na een poosje over en weer mailen toch mijn gelijk gehaald.

Wanneer je een auto bij een garage koopt heb je gewoon wettelijke garantie, TS kan gewoon Non-conformiteit claimen, aan de garage om de koop te ontbinden of de auto kosteloos te herstellen. Wel is het zo wanneer het om slijtage delen gaan, zoals banden remmen e.d, je geen Non-conformiteit kan claimen.

Niemand koopt een auto met het idee om er slechts 1 dag in te kunnen rijden, tevens gaat niemand €1800,- in een auto van €1500,- investeren.

@CryptoNL Ik zou gewoon jou rechtsbijstand inschakelen als jij die hebt.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Na 1 dag is wel heel erg snel, ik zou er ook geen vertrouwen meer in hebben wat er daarna nog komt en voor ontbinden gaan.
Voor dit bedrag hoef je geen nieuwe auto te verwachten maar ook niet een die na één dag al stuk is.
Verkoper had de auto beter moeten controleren en herstellen voor de verkoop en die kosten meenemen, dan dus niet verkopen voor 1500 euro.

Zie:
https://www.anwb.nl/auto/kopen/garantie/wettelijke-garantie
Verkoper kan natuurlijk nooit aantonen dat het defect er een dag eerder nog niet was.

• targaryanwolf
(jarig!)
gysman11 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:46:
Ja. Voor de volgende aankoop: neem iemand mee die iets van auto's weet...
Altijd handig, maar biedt nog steeds geen garanties, je mag namelijk vanuit gaan dat de verkoper welke in dit geval bedrijfsmatig handelt de waarheid spreek en de expert is. Je voldoet aan aan je onderzoeksplicht door de vraag te stellen "is de auto vrij van gebreken"of "is de auto in orde?"

• targaryanwolf
(jarig!)
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:22:
[...]
Ook vroeg mijn vrouw nog: Kan ik er sowieso paar jaar veilig mijn dochter mee naar school brengen? Ja hoor mevrouw geen probleem.
Onhandige uitspraak van hem, echter lastig om hem er aan te houden als er niks zwart op wit staat.

• CryptoNL
targaryanwolf schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:13:
[...]

Onhandige uitspraak van hem, echter lastig om hem er aan te houden als er niks zwart op wit staat.
Staat wel in de mail die we verzonden hebben. Ben benieuwd aankomende week :)

SiberischeHusky Shepsky

• targaryanwolf
(jarig!)
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:36:
[...]

Staat wel in de mail die we verzonden hebben. Ben benieuwd aankomende week :)
Wat zou voor jou een passende oplossing zijn? Als hij de auto kosteloos voor je gaat repareren zal dat zo goedkoop mogelijk zijn voor de verkopende partij, alleen moet je hem wel die mogelijkheid bieden helaas.

Waarschijnlijk heeft hij slechts een paar 100euro winst op die auto gemaakt, dus zal wel allemaal beun gefixt worden. Als je kan hardmaken dat hij bewust informatie heeft achtergehouden kun je wel direct sommeren tot ontbinding.

• CryptoNL
targaryanwolf schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:49:
[...]

Wat zou voor jou een passende oplossing zijn? Als hij de auto kosteloos voor je gaat repareren zal dat zo goedkoop mogelijk zijn voor de verkopende partij, alleen moet je hem wel die mogelijkheid bieden helaas.

Waarschijnlijk heeft hij slechts een paar 100euro winst op die auto gemaakt, dus zal wel allemaal beun gefixt worden. Als je kan hardmaken dat hij bewust informatie heeft achtergehouden kun je wel direct sommeren tot ontbinding.
Kostenloos repareren of ontbinding of een andere auto maar hebben niks staan.

Overigens pakken ze ongeveer €1000 op zon auto. Inruil is vaak €500 met dit soort autootjes

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Overigens pakken ze ongeveer €1000 op zon auto. Inruil is vaak €500 met dit soort autootjes
Overigens moet hij hem ook degelijk repareren. Dat betekent geen half werk.

SiberischeHusky Shepsky

• targaryanwolf
(jarig!)
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:57:
[...]

Overigens moet hij hem ook degelijk repareren. Dat betekent geen half werk.
Hij hoeft het maar 1 jaar vol te houden hè, dan vervalt zijn verantwoordelijkheid.

• CryptoNL
targaryanwolf schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:58:
[...]

Hij hoeft het maar 1 jaar vol te houden hè, dan vervalt zijn verantwoordelijkheid.
Uiteraard maar als hij slim is handelt hij het goed af anders gaat hij nog weinig autootjes verkopen denk ik :D

SiberischeHusky Shepsky

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:33
Mooi topic dit. Auto kopen voor €1500 die al een vreemd geluid maakt bij een proefrit en dan gaan eisen dat de garage alles gratis(!) gaat repareren.

@CryptoNL je beroept je op non-conformiteit van de auto. Dit is beschreven in art. 7:17 van het Burgerlijk Wetboek:
1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Je kan je afvragen wat je mag verwachten van een 25(?) jaar oude auto die je voor €1500 aanschaft. Daar is "gelukkig" genoeg jurisprudentie over te vinden. In tegenstelling tot mijn studententijd kan je daar tegenwoordig prima een AI voor raadplegen, dus hierbij:

Een Alfa Romeo van 10 jaar oud voor € 2.750. Versnellingsbak kapot na 600 km. Rechter oordeelt: gezien de prijs en leeftijd is dit een risico voor de koper, tenzij de verkoper wist dat hij stuk was.

Bron: Rechtbank Overijssel, 14-05-2019 | ECLI:NL:RBOVE:2019:1646

De zaak: Een koper kocht een Opel Zafira (15 jaar oud, 218.000 km) voor € 1.950. Kort na aankoop bleek de cilinderkop defect. De koper eiste geld terug.

Het oordeel: De rechter stelde de verkoper in het gelijk. Gezien de leeftijd, kilometerstand en de lage prijs mocht de koper niet verwachten dat de motor nog lange tijd probleemloos zou meegaan. Het defect was "normale slijtage" die bij dit type auto te verwachten viel. Er was geen sprake van non-conformiteit.

Bron: Rechtbank Zeeland-West-Brabant, 22-12-2021 | ECLI:NL:RBZWB:2021:6558

TLDR: botte pech, risico van het vak als je in deze prijsklasse auto's koopt.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:05

Jorissie87

No diggity

CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:01:
[...]

Uiteraard maar als hij slim is handelt hij het goed af anders gaat hij nog weinig autootjes verkopen denk ik :D
mwa, 1 slechte review/ervaring zal niet zo snel andere klanten wegjagen als daar veel goede reviews tegenover (kunnen) staan. Mogelijk dat mensen die auto's kopen voor dit budget eerder kijken naar aanbod en mogelijkheden dan naar reviews. Als ik een auto van 1500 koop verwacht ik ook wel dat ik op korte termijn iets ga hebben, om dan de volledige schuld bij de verkoper neer te leggen vind ik naief. Een deugdelijk product leveren betekent dat het voldoet aan de verwachtingen die je als er koper redelijkerwijs van mag hebben, van een auto van 25 jaar oud voor dit budget verwacht ik niet veel

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• targaryanwolf
(jarig!)
Knul schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:04:
Mooi topic dit. Auto kopen voor €1500 die al een vreemd geluid maakt bij een proefrit en dan gaan eisen dat de garage alles gratis(!) gaat repareren.

[...]
Je kan je afvragen wat je mag verwachten van een 25(?) jaar oude auto die je voor €1500 aanschaft.

Hierin moet je wel gelijk geven, in de prijsklasse koop je vaak rommel/sloop autos. Echter weten we niet wat de verkoper allemaal wel en niet heeft beloofd over de auto toen TS met zijn vrouw naast de auto stonden. Tevens vind ik het ook een klein beetje ondernemersrisico voor verkopende partij, kan altijd een rotte appel tussen zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door targaryanwolf op 10-02-2026 13:12 ]

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:28

@CryptoNL je beroept je op non-conformiteit van de auto. Dit is beschreven in art. 7:17 van het Burgerlijk Wetboek:

[...]

Je kan je afvragen wat je mag verwachten van een 25(?) jaar oude auto die je voor €1500 aanschaft. Daar is "gelukkig" genoeg jurisprudentie over te vinden. In tegenstelling tot mijn studententijd kan je daar tegenwoordig prima een AI voor raadplegen, dus hierbij:

Een Alfa Romeo van 10 jaar oud voor € 2.750. Versnellingsbak kapot na 600 km. Rechter oordeelt: gezien de prijs en leeftijd is dit een risico voor de koper, tenzij de verkoper wist dat hij stuk was.

De zaak: Een koper kocht een Opel Zafira (15 jaar oud, 218.000 km) voor € 1.950. Kort na aankoop bleek de cilinderkop defect. De koper eiste geld terug.

Het oordeel: De rechter stelde de verkoper in het gelijk. Gezien de leeftijd, kilometerstand en de lage prijs mocht de koper niet verwachten dat de motor nog lange tijd probleemloos zou meegaan. Het defect was "normale slijtage" die bij dit type auto te verwachten viel. Er was geen sprake van non-conformiteit.

Heb je ook links van deze zaken? Het zoeken van de ECLI geeft geen baat voor mij. Ben wel benieuwd wat er precies in staat.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• dutchgio
  • Niet online

[...]

Je kunt met diezelfde AI genoeg voorbeelden vinden waar het juist de andere kant op viel:
1) Rechtbank Rotterdam — Opel Astra defect binnen korte tijd → ontbinding & terugbetaling

ECLI:NL:RBROT:2025:5087 (24 april 2025)
Een consument kocht in juni 2024 een tweedehands Opel Astra voor ca. € 2.514. Kort daarna bleek de auto meerdere gebreken te hebben (storingslampjes, tikkende motor, slechte banden). De koper stelde de verkoper in gebreke en ontbond de koopovereenkomst. De kantonrechter oordeelde dat:
  • de auto non‑conform was (niet voldeed aan wat een koper mocht verwachten);
  • de verkoper niet had bewezen dat de gebreken niet bestonden bij aflevering;
  • de koopovereenkomst daarom rechtsgeldig buitengerechtelijk kon worden ontbonden;
  • de verkoper de koopprijs grotendeels terug moest betalen plus kosten (zoals onderzoekskosten) en een vrijwaringsbewijs moest afgeven.
Praktische les: ook bij oudere, goedkope auto’s kan de rechter toch oordelen dat de verwachtingen wel degelijk bescherming verdienen, als gebreken de normale verkeersveiligheid verhinderen.

📌 2) Rechtbank Noord‑Nederland — Opel Signum (2005) met gevaarlijke defecten

ECLI:NL:RBMNE:2024:4382 (2024)
Een consument kocht een Opel Signum uit 2005 (kilometerstand ~213.520) en ontdekte direct een defecte hogedrukpomp waardoor de auto niet veilig aan het verkeer kon deelnemen. De rechter oordeelde dat:
  • ondanks de leeftijd en kilometerstand, de auto wel voldeed aan minimale verwachtingen van verkeersveiligheid;
  • het gebrek niet eenvoudig door koper te ontdekken was;
  • de verkoper daarom aansprakelijk was en de auto non‑conform was.
Dit speelde minder om lage koopprijs, maar laat zien dat ook bij echt oude auto’s een serieuze, moeilijk te ontdekken defect tot non‑conformiteit kan leiden.

📌 3) Rechtbank Zeeland‑West‑Brabant — Audi A6 niet conform koopovereenkomst

ECLI:NL:RBOVE:2023:4921 (november 2023)
Na aankoop van een tweedehands Audi A6 voor € 7.000 ontdekte de koper meerdere defecten (o.a. kettingspanner en cilinderproblemen). De verkoper reageerde onvoldoende. De rechter oordeelde dat de auto niet aan de overeenkomst voldeed en stond de koper ontbinding en schadevergoeding toe.

📌 4) Kantonrechter Utrecht — herstelkosten toegewezen wegens verborgen schade

Een kantonrechter (Utrecht, februari 2023) oordeelde op grond van deskundigenrapporten dat een tweedehands auto verborgen schade had die vóór verkoop bestond. De rechter kende herstelkosten, expertise‑ en diagnosekosten toe aan de koper.

🧠 Wat leren deze uitspraken?
✅ Verkoper aansprakelijk = herstel / terugbetaling

De rechter kan de verkoper veroordelen tot herstelkosten, terugbetaling van de koopprijs of ontbinding, ook bij relatief goedkope auto’s, als:
  • de gebreken binnen een relatief korte termijn na aflevering zijn opgetreden, waardoor wordt vermoed dat ze al bij levering aanwezig waren;
  • het gebrek de verkeersveiligheid schaadt of de redelijke verwachting van de koper overschrijdt;
  • de verkoper niet kan aantonen dat de koper redelijkerwijs daarmee had moeten rekenen.
❌ Leeftijd/prijs ≠ automatisch voor rekening koper
Veel oudere zaken wijzen erop dat leeftijd en lage prijs alleen niet automatisch betekenen dat de koper het risico draagt. Dat was bijvoorbeeld het geval in jouw Zafira‑voorbeeld, maar recenter (zoals in de Opel Astra‑zaak) kan de rechter toch non‑conformiteit aannemen als het gebrek ernstig genoeg is.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

-tom-562

Oliesjeik

CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:01:
[...]

Ik denk dat je jezelf overschat. Garages/handelaren die in deze prijsklasse handelen kijken niet op van een negatieve review meer of minder, die auto's worden toch wel verkocht.

Vaak bu'j te bang!

• dutchbysight
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:08
Ik heb iets meer dan een jaar geleden dezelfde "gok" genomen met een auto die op de sloop stond, aankoopprijs 600 euro. Peugeot 307SW met meer dan 250K aan kilometers op de teller. Heb onlangs bij de APK ook de koppelingsplaten laten vervangen, maar ik was inclusief keuring en verschillende kleine reparaties 850 euro kwijt. (het piepende geluid wat je aangaf "verdween" bij het intrappen van de koppeling?).
Dat is de gok die je neemt, ik heb ik mijn gehele leven ook nooit meer dan 1500 euro betaald voor een auto.

Ik vind wel dat de kosten voor reparatie nogal hoog worden, maar dat kan voor een automaat wel hoger zijn dan bij mijn schakelbak.

Je moet jezelf afvragen wat je ermee wil, afrijden tot hij naar de sloop kan? Kan ik voor dat geld een andere vergelijkbare auto krijgen zonder deze "issues".
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als ik hem zo beoordeel zou ik zeggen dat als je met de verkoper de kosten deelt heb je geen superslechte deal.(maar dat is mijn mening).

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:53
Als ik zoek (met en zonder AI) en daarbij termen gebruik die in het voordeel van de eiser klinken, kom ik juist zaken tegen waarbij de rechter wel meegaat in non-conformiteit, of in ieder geval de koop ongedaan laat maken.

• CryptoNL
-tom-562 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:20:
[...]

Ik denk dat je jezelf overschat. Garages/handelaren die in deze prijsklasse handelen kijken niet op van een negatieve review meer of minder, die auto's worden toch wel verkocht.
Het is hier vlakbij. Dus gewoon dagelijks even langs om geïnteresseerden te melden dat ze er niks moeten kopen. Zal wel niet nodig zijn maar we zijn wel voorbereid.

SiberischeHusky Shepsky

• Knul
dutchgio schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:15:
[...]

Je kunt met diezelfde AI genoeg voorbeelden vinden waar het juist de andere kant op viel:

[...]
Ongetwijfeld, vooral in eerste aanleg worden er nog wel eens bijzondere uitspraken gedaan ;) Als de veiligheid van het voertuig in het geding is is de rechter eerder geneigd om de kopende partij in het gelijk te stellen (zie ook de casus over de Signum). Dat is hier echter niet het geval. De andere auto's zijn bovendien een klap duurder.

Bovendien was er al een geluid hoorbaar bij de proefrit. Je kan erover discussiëren of @CryptoNL aan zijn onderzoeksplicht voldaan heeft om de blauwe ogen van de verkoper te geloven.
KilleBladhark schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:14:
[...]

Heb je ook links van deze zaken? Het zoeken van de ECLI geeft geen baat voor mij. Ben wel benieuwd wat er precies in staat.
Welp, blijkbaar hallucineert een AI zelfs jurisprudentie, want ik kreeg ze ook niet gevonden. Weer wat geleerd :+ Om het goed te maken twee (daadwerkelijk uitgesproken) vonnissen:

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNHO:2025:7049

https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2025:306

Waarbij met name de tweede een relevante passage bevat:
Bij een gebruikte auto is daarbij van belang dat de koper een staat van de auto mag verwachten die bij die ouderdom, het aantal gereden kilometers en de onderhoudstoestand past. Het is dus geen gegeven dat de koper geen rekening hoeft te houden met reparaties. Dat betreft echter niet ernstige of uitzonderlijke gebreken die zich binnen relatief korte tijd voordoen, in aanmerking genomen het na de koop gereden aantal kilometers, die niet passen bij de kenmerken van de auto, waaronder de ouderdom, de kilometerstand en de onderhoudshistorie. (ECLI:NL:GHSHE:2019:601).

Zoals hiervoor overwogen heeft [eiser] een auto gekocht van bijna twintig jaar oud met een kilometerstand van bijna 130.000 voor € 3.950,-. Gesteld noch gebleken is dat een onderhoudsboekje is verstrekt noch dat [eiser] daarom heeft gevraagd. [eiser] heeft slechts gesteld dat [gedaagde] bij de aankoop heeft medegedeeld dat de auto in goede staat verkeerde. Nu [gedaagde] geen garanties heeft verstrekt, noch expliciete toezeggingen heeft gedaan over de onderhoudsstaat of onderdelen van de auto, had [eiser] er op grond van de ouderdom en kilometerstand van de auto redelijkerwijs rekening mee moeten houden dat een (essentieel) onderdeel, zoals de elektrische koppelingsactuator door slijtage op korte termijn kapot zou kunnen gaan

[ Voor 59% gewijzigd door Knul op 10-02-2026 14:09 ]

• FSSF
  • Laatst online: 16:07
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Het probleem in je startpost is duidelijk. Je komt echter in elke reactie nogal over alsof je alles beter weet, en ook nog eens thuis bent in de autohandel. Terwijl het openen van dit topic dan weer het tegendeel bewijst... :+

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:24
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:04:
[...]

Het is hier vlakbij. Dus gewoon dagelijks even langs om geïnteresseerden te melden dat ze er niks moeten kopen. Zal wel niet nodig zijn maar we zijn wel voorbereid.
gebiedsverbod is zo aangevraagd... Je komt wel een beetje klein zielig over zo

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[...]

Met zo'n houding geloof ik gerust dat de garage je liever kwijt is dan rijk... :X

• CryptoNL
Knul schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:05:
[...]

Ongetwijfeld, vooral in eerste aanleg worden er nog wel eens bijzondere uitspraken gedaan ;) Als de veiligheid van het voertuig in het geding is is de rechter eerder geneigd om de kopende partij in het gelijk te stellen (zie ook de casus over de Signum). Dat is hier echter niet het geval. De andere auto's zijn bovendien een klap duurder.

Bovendien was er al een geluid hoorbaar bij de proefrit. Je kan erover discussiëren of @CryptoNL aan zijn onderzoeksplicht voldaan heeft om de blauwe ogen van de verkoper te geloven.

[...]

Welp, blijkbaar hallucineert een AI zelfs jurisprudentie, want ik kreeg ze ook niet gevonden. Weer wat geleerd :+ Om het goed te maken twee (daadwerkelijk uitgesproken) vonnissen:

[...]
Dat is hier dus WEL het geval. Onafhankelijke garage heeft al vastgesteld dat doorrijden levensgevaarlijk is. Auto kan afslaan op de snelweg etc.

SiberischeHusky Shepsky

• squashedraven
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:26:
[...]

Dat is hier dus WEL het geval. Onafhankelijke garage heeft al vastgesteld dat doorrijden levensgevaarlijk is. Auto kan afslaan op de snelweg etc.
afslaande auto noem ik nu niet direct levensgevaarlijk maar oke 8)7

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:41
[...]

.. overdrijf je niet een beetje?
Ik zou even proberen om terug te schroeven in je emotie want zoals je nu op bepaalde zaken reageert ... :X

Buiten dat:
Je koopt een auto (prijs doet in mijn ogen niet niet toe) zonder zelf degelijk onderzoek te doen (schoppen tegen een autoband en een kort rondje rijden is geen onderzoek), gaat vervolgens klagen op een forum dat je bepaalde zaken niet hebt gevonden?
De versleten koppeling had je zelf kunnen ontdekken zoals @KilleBladhark eerder ook al schreef.
Die EGR klep is ook te voelen tijdens rijden, en dat heb je gedaan:
Wel had hij af en toe wat moeite met op gang komen,
..maar dat heb je gewoon genegeerd?

De vraag is, vanwaar de constatering dat de versnellingsbak vervangen moet worden? Of ruikt de 'keuringsgarage' ook geld?

Tip voor anderen gebruik een checklist alvorens je gaat kijken/rijden: https://www.chris-fix.com...20Checklist%20%20FULL.pdf

Te vaak worden mensen 'verliefd' en gaan dan over tot koop van een auto zonder eigenlijk de checklist af te maken. Een rondje rijden in een auto zegt wel iets, maar lang niet alles.

*sowieso

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

[...]

Er is wel een verschil met 'kort na aankoop' en 'direct na aankoop', zoals hier het geval is. Ik mag hopen dat elke garage wel inziet dat je zo een auto niet kan verkopen. Toen ik mijn eerste auto kocht, bleek binnen een week ook dat de accu defect was. Toen we langs gingen en verhaal deden (al was mijn eerste auto wel meer dan 1500 euro), kregen we gewoon een nieuwe accu mee en konden we de oude achterlaten.

• Knul
DonJunior schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:29:
Te vaak worden mensen 'verliefd' en gaan dan over tot koop van een auto zonder eigenlijk de checklist af te maken. Een rondje rijden in een auto zegt wel iets, maar lang niet alles.
Er staat veel onzin in dit topic, maar verliefd worden op een Suzuki Wagon R+, dat slaat echt alles

:+

(/s uiteraard)

@CH4OS Voor zover ik lees rijdt de auto nog gewoon. Sinds de proefrit is alleen een storinglampje gaan branden. De overige klachten, het bijzondere geluid en het moeilijk op gang komen, waren tijdens de proefrit al aanwezig. Dat is niet non-conform.

[ Voor 23% gewijzigd door Knul op 10-02-2026 14:43 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Knul schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:41:
@CH4OS Voor zover ik lees rijdt de auto nog gewoon. Sinds de proefrit is alleen een storinglampje gaan branden. De overige klachten, het bijzondere geluid en het moeilijk op gang komen, waren tijdens de proefrit al aanwezig. Dat is niet non-conform.
Zeker, maar dat betwist ik ook niet. Verschil is alleen wel, dat de voorbeelden die je aanhaalt ook niet direct na de aanschaf zijn maar later. De ene na 600km ermee te hebben gereden, de andere 'korte tijd na aanschaf' (whatever that may be). Terwijl dit dus direct na aanschaf is.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:19
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:26:
Mijn vrouw wil de koop ontbinden, omdat ze denkt dat zijn bevriende monteur er misschien een hele oude/goedkope/slechte versnellingsbak in gaat zetten met bijvoorbeeld heel veel KM in plaats van een relatief jonge en ze heeft er geen vertrouwen meer in. Ik wil ze wel een kans geven, maar dan wil ik zien wat ze gaan doen en welke onderdelen ze erin gaan zetten. Overigens nemen we ook het diagnose rapport van de Autovakmeester mee naar de garage.
Waarom zou een (gratis) vervangende versnellingsbak niet veel km's op de teller mogen hebben? Daar heb je immers voor betaald. Niet voor een vrijwel nieuwe bak met max. 20k km van €1800.
Je kunt (proberen) te eisen dat er een andere versnellingsbak of koppelplaten gemonteerd worden. Enige voorwaarde is vervolgens dat die moet werken. Je kunt geen eisen stellen zoals jong gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door henri86 op 10-02-2026 15:05 ]

• CryptoNL
henri86 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:03:
[...]

Waarom zou een (gratis) vervangende versnellingsbak niet veel km's op de teller mogen hebben? Daar heb je immers voor betaald. Niet voor een vrijwel nieuwe bak met max. 20k km van €1800.
Je kunt (proberen) te eisen dat er een andere versnellingsbak of koppelplaten gemonteerd worden. Enige voorwaarde is vervolgens dat die moet werken. Je kunt geen eisen stellen zoals jong gebruikt.
Eens maar ze kunnen er ook geen inzetten waar je slechts 100km mee kan rijden. Denk dat het een beetje naar redelijkheid en billijkheid zou moeten zijn.

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
Knul schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:41:
[...]

Er staat veel onzin in dit topic, maar verliefd worden op een Suzuki Wagon R+, dat slaat echt alles

:+

(/s uiteraard)

Moeilijk op gang komen is ook logisch met iets van 60pk. Voor ons leken zegt dat helemaal niets. Volgens jurisprudentie heb je onderzoeksplicht, maar tot hoever reikt dat? Ze kunnen ook niet verwachten dat je een auto als een soort semi automonteur helemaal controleert. Dat is ook weer overdreven. Wij hebben gedaan wat we moesten doen o.a. de juiste vragen gesteld etc. Verkoper heeft ook onderzoeksplicht voor hij zijn auto's aan gaat bieden.

SiberischeHusky Shepsky

• gysman11
  • Niet online
Het meeste lijkt wel gezegd denk ik. Ben benieuwd hoe het gesprek met de garage verloopt.

• henri86
  • Laatst online: 22:19
[...]
Onderzoeksplicht betekent niet dat je het zelf uit moet zoeken/controleren.
Bij de verkoper informeren naar zaken is ook je onderzoeksplicht uitvoeren. Als die vervolgens al wetende of niet onwaarheden verkondigt, heb jij wel degelijk aan je onderzoeksplicht voldaan.

• squashedraven
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:25:
[...]

Moeilijk op gang komen is ook logisch met iets van 60pk. Voor ons leken zegt dat helemaal niets. Volgens jurisprudentie heb je onderzoeksplicht, maar tot hoever reikt dat? Ze kunnen ook niet verwachten dat je een auto als een soort semi automonteur helemaal controleert. Dat is ook weer overdreven. Wij hebben gedaan wat we moesten doen o.a. de juiste vragen gesteld etc. Verkoper heeft ook onderzoeksplicht voor hij zijn auto's aan gaat bieden.
Een verkoper heeft meldingsplicht. Als hij van een kwaaltje niks weet kan hij daar ook geen melding over doen.
En jij geeft aan dat je te weinig pit aan de 60pk weet, zijn kan de verkoper er ook in staan als hij de wagens al proeftijd voor verkoop (wat absoluut geen verplichting is).
Je had hem met de kwaaltjes die je zelf al identificeerde ook de auto simpelweg kunnen laten staan natuurlijk

• gerritjan
  • Laatst online: 00:54
@CryptoNL
Als eens op https://ovi.rdw.nl gekeken of de km-stand wel logisch is?
Via Centraal Beheer krijg je wat meer inzicht in de historie van de auto:
https://www.centraalbehee...verzekering/kentekencheck
Zo'n bak mag best wat langer meegaan dan 150 kkm. Die stand is trouwens aan de lage kant voor een auto van 25 jaar oud.

[ Voor 20% gewijzigd door gerritjan op 10-02-2026 17:09 ]

• CryptoNL
gerritjan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:53:
@CryptoNL
Als eens op https://ovi.rdw.nl gekeken of de km-stand wel logisch is?
Via Centraal Beheer krijg je wat meer inzicht in de historie van de auto:
https://www.centraalbehee...verzekering/kentekencheck
Zo'n bak mag best wat langer meegaan dan 150 kkm. Die stand is trouwens aan de lage kant voor een auto van 25 jaar oud.
Yes ook gecheckt vooraf. Km stand is logisch, ook NAP en slechts 7 eigenaren tot nu toe.

SiberischeHusky Shepsky

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:09
Voor €1500,- een auto kopen is gewoon roulette.. dan mag je normaalgesproken ook wel €1500 reserveren aan onderhoud.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:38
Dit is voor mij klip en klaar: Dit komt met deze auto voor beide partijen niet meer goed.

Ik denk dat jullie beiden er bij gebaat zijn de koop te ontbinden, geld terug en auto terug en klaar.

Zet daar maar gewoon (op een vriendelijke manier, bereik je het meeste mee) op in en al het andere wordt pas relevant als je daar niet samen uit komt.

• CryptoNL
KnoxNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:01:
Dit is voor mij klip en klaar: Dit komt met deze auto voor beide partijen niet meer goed.

Ik denk dat jullie beiden er bij gebaat zijn de koop te ontbinden, geld terug en auto terug en klaar.

Zet daar maar gewoon (op een vriendelijke manier, bereik je het meeste mee) op in en al het andere wordt pas relevant als je daar niet samen uit komt.
Dat is uiteraard onze insteek. @Technofreakz prijs is een drogreden. Zij hadden vooraf kunnen melden dan hadden wij hem niet gekocht OF zij hadden het laten maken en de auto voor een hogere prijs te koop gezet. Ook zij hebben onderzoeksplicht.

We gaan er veel te makkelijk aan voorbij dat garagisten maar wat aanrommelen en dat we dat maar moeten slikken ofzo. Of je nu een videokaart, huis, wasmachine of whatever koopt, weet wat je verkoopt als verkoper en verkoop geen bullshit.

SiberischeHusky Shepsky

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

[...]
Heb je het artikel van Tweakers gemist?
nieuws: OpenAI-rapport: hallucinaties zijn wiskundig inherent aan huidige AI-...

Het antwoord wat je krijgt is ook afhankelijk van de vraagstelling die je stelt.
Probeer als je iets aan AI vraagt het zo transparant mogelijk te doen en niet te buigen naar een bepaalde uitkomst.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:10
KnoxNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:01:

Ja dit lijkt mij ook. Succes.

Als ik me in de verkopende partij verplaats: waarom ga je eerst ergens anders heen voor diagnose als de auto een gebrek vertoont, in plaats van terug naar de verkoper?

PVO

• NicoHF
  • Niet online
S0epkip schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:10:
[...]

Ja dit lijkt mij ook. Succes.

Als ik me in de verkopende partij verplaats: waarom ga je eerst ergens anders heen voor diagnose als de auto een gebrek vertoont, in plaats van terug naar de verkoper?
Waarom? Heb je de TS überhaupt wel gelezen?
Verkoper gaf aan dat het waarschijnlijk aan een koude start lag.

Second opinion gag aan verbrande koppelingsplaten

Logsiche toch dat TS naar een andere toe gaat.

• squashedraven
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:07:
[...]

Dat is uiteraard onze insteek. @Technofreakz prijs is een drogreden. Zij hadden vooraf kunnen melden dan hadden wij hem niet gekocht OF zij hadden het laten maken en de auto voor een hogere prijs te koop gezet. Ook zij hebben onderzoeksplicht.

We gaan er veel te makkelijk aan voorbij dat garagisten maar wat aanrommelen en dat we dat maar moeten slikken ofzo. Of je nu een videokaart, huis, wasmachine of whatever koopt, weet wat je verkoopt als verkoper en verkoop geen bullshit.
Waar haal je toch steeds vandaan dat een verkoper onderzoeksplicht heeft?

• CryptoNL
squashedraven schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:25:
[...]

Waar haal je toch steeds vandaan dat een verkoper onderzoeksplicht heeft?
Omdat je recht hebt op een deugdelijk product volgens de wet oftewel een professionele kundige garage checkt toch wat hij inkoopt of is dat gek? Je staat toch achter je product wat je probeert te verkopen? Wel zo handig om te weten mocht er wat mankeren aan je product.

Als meubelzaak verkoop je toch ook geen bankstellen die bestaan uit vier planken? Je checkt je inkoop toch?

SiberischeHusky Shepsky

• We Are Borg

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@CryptoNL ik snap dat je hier van baalt en van mening bent dat de verkoper hier iets mee moet doen. Ja de verkoper heeft verplichtingen ( https://www.anwb.nl/auto/kopen/garantie/wettelijke-garantie ). Jij als koper had sterker gestaan als je het onderzoek had gedaan voor de aanschaf, maar goed dat is achteraf.

Vraag is: ben je bereid om gerechtelijk door te pakken aangezien je zelf aangeeft geen rechtsbijstand te hebben? Nu is dat niet nodig, advocaat kan je zelf inhuren, maar vraag is of dat financieel verstandig is. Op basis van jouw input lijkt de garage bereid mee te kijken en zou dus eerst eens in gesprek gaan. Simpel feit blijft: je hebt (al) betaald dus ongeacht waar je 'recht' op hebt, je moet nu eerst kijken in hoeverre ze willen meewerken en wat voor jou acceptabel is qua oplossing. Ze hebben het geld binnen en als ze niet meewerken (ze gaan al argumenten opgooien las ik): wat doe je dan? De opties die jij hem biedt: koop ontbinden, reparatie op zijn kosten of inruil zijn voor hem in ieder geval niet erg aantrekkelijk ;)

[ Voor 12% gewijzigd door We Are Borg op 10-02-2026 18:49 ]

• squashedraven
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:28:
[...]

Omdat je recht hebt op een deugdelijk product volgens de wet oftewel een professionele kundige garage checkt toch wat hij inkoopt of is dat gek? Je staat toch achter je product wat je probeert te verkopen? Wel zo handig om te weten mocht er wat mankeren aan je product.

Als meubelzaak verkoop je toch ook geen bankstellen die bestaan uit vier planken? Je checkt je inkoop toch?
Niet gek maar ook geen verplichting dus😉. Auto's van dit soort bedragen zijn directe doorschuivers waar je al blij mag zijn als ze er een poetsdoek overheen halen, het is dan aan de potentiële koper om een goed oordeel te vellen alvorens een beslissing te nemen.

• CryptoNL
We Are Borg schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:46:
@CryptoNL ik snap dat je hier van baalt en van mening bent dat de verkoper hier iets mee moet doen. Ja de verkoper heeft verplichtingen ( https://www.anwb.nl/auto/kopen/garantie/wettelijke-garantie ). Jij als koper had sterker gestaan als je het onderzoek had gedaan voor de aanschaf, maar goed dat is achteraf.

Vraag is: ben je bereid om gerechtelijk door te pakken aangezien je zelf aangeeft geen rechtsbijstand te hebben? Nu is dat niet nodig, advocaat kan je zelf inhuren, maar vraag is of dat financieel verstandig is. Op basis van jouw input lijkt de garage bereid mee te kijken en zou dus eerst eens in gesprek gaan. Simpel feit blijft: je hebt (al) betaald dus ongeacht waar je 'recht' op hebt, je moet nu eerst kijken in hoeverre ze willen meewerken en wat voor jou acceptabel is qua oplossing. Ze hebben het geld binnen en als ze niet meewerken (ze gaan al argumenten opgooien las ik): wat doe je dan? De opties die jij hem biedt: koop ontbinden, reparatie op zijn kosten of inruil zijn voor hem in ieder geval niet erg aantrekkelijk ;)
Ja ben ik toe bereid omdat ik echt helemaal klaar ben met deze branche. Zoveel louche figuren, dat mag weleens afgelopen zijn. De vraag is; Welke advocaat zou hiervoor geschikt zijn? BrandMR bied het een en ander aan, misschien die eens contacteren.

SiberischeHusky Shepsky

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:14
CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:57:
[...]

Ja ben ik toe bereid omdat ik echt helemaal klaar ben met deze branche. Zoveel louche figuren
Die zoek je ook wel zelf op natuurlijk. Een beetje autobedrijf gaat geen 1500-euro auto verkopen aan een particulier want een servicebeurt is al duurder dan dat bedrag. Zulke auto’s flippen ze naar de handel of een demontage bedrijf.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 10-02-2026 19:05 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Nee, helaas. Hoe minder je weet, hoe beter je slaapt. >:) Dus je koopt iets in en daar wil je zo min mogelijk over weten, dan kan je namelijk met een eerlijk gezicht tegen de volgende koper zeggen dat het een prima product is zonder bekende problemen waar je nog jarenlang kinderen mee naar school kan brengen.

Deze tactiek werkt bij 7 van de 10 voertuigen, waar het bij jou mis gaat is een verkoper die niet accepteert dat dit een missertje is en jou die 1500.- terug geeft. Ook dat kan een ingecalculeerd risico zijn, hij probeert het gewoon bij jou in de hoop dat je slikt en dan is hij alsnog van die auto af.

• NicoHF
  • Niet online
We Are Borg schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:46:

Hij had toch ook al onderzoek gedaan voor de aankoop, hij hoorde het geluid en had gevraagd wat dat zou kunnen zijn.
De verkoper gaf aan dat het wellicht zou kunnen komen door een koude motor.

Als we jou linkje erbij pakken dan kunnen we het volgende eruit pikken:
Wat je mag verwachten van een gebruikte auto, hangt onder meer af van wat de verkoper in de advertentietekst of in zijn verkooppraatje heeft genoemd,
Zie hierboven^
Koper heeft onderzoeksplicht

Als koper heb je verder een onderzoeksplicht: je mag er niet zomaar vanuit gaan dat een auto in goede staat verkeert. Maak dus een uitgebreide proefrit en biedt de auto bij voorkeur aan voor een aankoopkeuring. Dit laatste is extra belangrijk wanneer je de auto van een particulier koopt. Deze is nu eenmaal minder deskundig. Daarom weegt de onderzoeksplicht van de koper hier ook zwaarder dan wanneer je een auto koopt bij een autobedrijf.
Onderzoek had TS gedaan.
Vooral de laatste zin is belangrijk in deze aangezien het een autobedrijf is.

De bewijslast ligt in beginsel ook bij de verkoper want de 12 maanden zijn nog niet verstreken.
Dus ik wens het autobedrijf veel geluk toe om te bewijzen dat het defect er nog niet was tijdens de verkoop.

• CryptoNL
Dennisdn schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Die zoek je ook wel zelf op natuurlijk. Een beetje autobedrijf gaat geen 1500-euro auto verkopen aan een particulier want een servicebeurt is al duurder dan dat bedrag. Zulke auto’s flippen ze naar de handel of een demontage bedrijf.
Dat is natuurlijk grote onzin. Ook de Autovakmeester hier heeft auto's staan van 2000-3000 euro en die geven zelfs aanvullende garantie, omdat ze Autovakmeester zijn. Helaas voor ons hebben ze niks staan, want anders had ik er sowieso daar een gekocht. Het autobedrijf in kwestie staat overigens in de regio gewoon goed te boek hoor. Je kan altijd een misser hebben, maar dan moet je dat wel erkennen als verkopende partij. Dat niet doen lijkt mij niet slim voor de toekomst van je bedrijf.

SiberischeHusky Shepsky

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

TS heeft als eerste actie een 'ingebrekestelling' gestuurd.
maar verkoper moet wel eerst de kans krijgen het defect zelf te beoordelen en eventueel te verhelpen.
door gelijk een juridische strijd te openen vermoed ik dat alle goodwill van de verkoper de deur uit is. en als hij gaat volharden in het negeren van een ontbinding koop kan het zijn dat juridische kosten, die niet gegarandeerd succes op zullen leveren, hoger oplopen dan de reparatie.
van rechtsbijstand heb ik geen hoge pet op, die willen liever niet naar de rechtbank want ze hebben maar beperkt advocaten beschikbaar.
geld terugkrijgen kon nog wel eens lang gaan duren als het al lukt.

[ Voor 6% gewijzigd door JJ Le Funk op 10-02-2026 19:36 ]

d:)b :henk d:)b

• We Are Borg

We Are Borg

NicoHF schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:11:
[...]

Hij had toch ook al onderzoek gedaan voor de aankoop
Maar geen onafhankelijke keuring. Dat was mijn punt.
Dus ik wens het autobedrijf veel geluk toe om te bewijzen dat het defect er nog niet was tijdens de verkoop.
Dat is leuk qua theorie maar het autobedrijf kan ook afwimpelen en niet meegaan in verdere verzoeken van de TS. En dan? Geld hebben ze al binnen. Maar @CryptoNL gaf aan juridisch door te willen pakken wanneer nodig.

Daarom mijn advies: ga in gesprek en deel je wat daaruit komt. Theorie heb je, nu de praktijk door het gesprek aan te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 10-02-2026 20:07 ]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Tenzij je zelf kunt procederen is de enige die hieraan gaat verdienen je advocaat.
Ik geeft het weinig kans: je hebt een barrel gekocht en er zelfs een proefrit in gemaakt. Daar ga je niet glansrijk mee winnen bij de rechter en je koop ontbonden krijgen plus je advocaat kosten vergoed.

• NicoHF
  • Niet online
We Are Borg schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:06:
[...]

Maar geen onafhankelijke keuring. Dat was mijn punt.

[...]

Dat is leuk qua theorie maar het autobedrijf kan ook afwimpelen en niet meegaan in verdere verzoeken van de TS. En dan? Geld hebben ze al binnen. Maar @CryptoNL gaf aan juridisch door te willen pakken wanneer nodig.

Daarom mijn advies: ga in gesprek en deel je wat daaruit komt. Theorie heb je, nu de praktijk door het gesprek aan te gaan.
Waarom zou je ten alle tijden een onafhankelijke keuring moeten laten doen om je recht op conformiteit te krijgen?

Gezien de waarde van de auto, acht ik de kans ook heel klein dat de verkoper alles kosteloos gaat repareren.
Maar dan alsnog zou de aankoop dan ongedaan kunnen worden.
Want de verkoper wist van het gebrek af en was ook gemeld dat er iets waarneembaar te horen was tijdens de proefrit.
Dat TS op dat moment niet exact wist wat het gebrek was doet niks af aan zijn recht op conformiteit.
De verkoper had dat ook verder kunnen onderzoeken ipv een vage aannamen te doen, van een auto verkoper mag immens ook meer expertise verwacht worden.

• We Are Borg

We Are Borg

@NicoHF ik zeg nergens dat ten allen tijden dat moet laten doen ? Ik zei alleen dat dat wel handig was geweest, want je zit nu met de situatie dat je je recht moet gaan halen. Immers heeft de verkoper het geld al binnen. Als die niet meewerkt heb je weinig in te brengen anders dan een rechtsgang. Zonder rechtsbijstandsverzekering (niet dat ik daar een hoge pet van op heb) en dat voor een auto van 1500 euro.

Je kunt hier lang en breed discussiëren over rechten en plichten: @CryptoNL zal het gesprek moeten aangaan en kijken in hoeverre de verkopen wil meewerken aan een oplossing

[ Voor 33% gewijzigd door We Are Borg op 10-02-2026 22:21 ]

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:18
Wat mag je verwachten van een auto van €1500,-? Natuurlijk is het zuur maar naar mijn idee blijven autos in deze prijsklasse altijd een gok. Als je geluk hebt kan je er 1 of meerdere jaren mee rijden, in het ergste geval is het weg gegooid geld. Rijden tot hij ophoudt, wellicht gaat het nog een tijd goed.

Als je een betrouwbare auto wil moet je meer geld uitgeven of je geluk op de proef stellen in deze prijsklasse...

• CryptoNL
rp87 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:18:
Wat mag je verwachten van een auto van €1500,-? Natuurlijk is het zuur maar naar mijn idee blijven autos in deze prijsklasse altijd een gok. Als je geluk hebt kan je er 1 of meerdere jaren mee rijden, in het ergste geval is het weg gegooid geld. Rijden tot hij ophoudt, wellicht gaat het nog een tijd goed.

Als je een betrouwbare auto wil moet je meer geld uitgeven of je geluk op de proef stellen in deze prijsklasse...
Bijzondere redenering dat een auto van bijvoorbeeld €5.000 of meer wel betrouwbaar wordt geacht en daaronder niet.

SiberischeHusky Shepsky

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

-tom-562

Oliesjeik

CryptoNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:37:
[...]

Bijzondere redenering dat een auto van bijvoorbeeld €5.000 of meer wel betrouwbaar wordt geacht en daaronder niet.
Dat zegt niemand, dat is totaal afhankelijk van het merk en type auto. Voor 1500 euro (minder zelfs) kan ik morgen een Toyota Starlet uit 1996 voor je kopen waarmee je de aankomende 10 jaar geen pech mee hebt.
Je verwacht echt te veel, 1500 euro voor een auto met 7(!) eigenaren, dat zijn dus wss 7 particuliere eigenaren en niet eens alle tussenhandelaartjes. Dat soort auto's kocht ik nog niet eens in mijn studententijd 20 jaar geleden toen ik leefde van bijbaantje van de AH

[ Voor 22% gewijzigd door -tom-562 op 10-02-2026 22:57 ]

Vaak bu'j te bang!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55
De markt van 1500 autos is een beetje roulette ja

Technisch gezien klopt dat inderdaad niet volgens de wet.

Echter als de wet zo streng gespeeld zou worden dan is het resultaat dat deze hele prijsklasse aan autos gaat verdwijnen. Veels te veel risico en kosten voor verkopers.

Is dat beter? Mwoa, dan komen er dus heel veel extra autos op de sloop/export terecht terwijl er ook kopers zijn die wel het risico willen accepteren voor de prijs

CISSP! Drop your encryption keys!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]

Omdat je recht hebt op een deugdelijk product volgens de wet
Strikt genomen heb je recht op een auto met "de eigenschappen die je als koper mag verwachten". Lekker vaag, maar de verwachtingen bij een auto met 150.000KM en 7 eigenaren is natuurlijk een stuk lager dan een relatief nieuwe auto. Dat is relevanter dan de prijs (maar dat hangt natuurlijk direct samen).

Maar dit geval lijkt wel erg op deze casus: tijdens een proefrit een geluid horen, de verkoper zegt dat dat wel goed zit, dat blijkt toch niet zo te zijn, en je krijgt geen gratis reparatie. Het oordeel van de rechter was hierin duidelijk: als de garage specifiek over dat geluid zegt dat dat wel goed zit, dan valt die uitspraak dus onder de verwachtingen die je als koper mag hebben. Dus gratis reparatie of ontbinding.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1