Telefoon van zoon werkt niet goed op WiFi thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46
Probleem:
Waarom werkt de WiFi-verbinding van ons thuisnetwerk niet goed op de telefoon van mijn zoon?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Ziggo aansluiting
- Router in bridge
- In en om het huis 5 Deco M5: allemaal bedraad aangesloten (m.u.v. die in de schuur in de tuin)
- Telefoon zoon: Lenovo Moto g54 5G op Android 15, laatste beveiligingsupdates 1 november 2025,
- Mijn telefoon: Nothing Phone 2(a) op Android 16, laatste beveiligingsupdates 1 december 2025

Wat gaat er niet goed:
De symptomen zijn een zeer onstabiele verbinding. Mijn zoon gamet graag op zijn telefoon en als hij op de WiFi zit, hoor ik hem vaak klagen dat hij geen verbinding heeft of enorme haperingen.
Op die momenten doe ik wel eens een 'speedtest' die dan niet ongunstig uitvalt.
Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jHnIYdAa95WmN4_7XlGflvrLMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6emJJMZFrG5jNeRdwVSgs4sz.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb geprobeerd om de telefoon alleen via 2,4 GHz en 5 GHz te laten verbinden en dat zorgt niet voor verbetering.
Ik heb gekeken in de verbindingsmogelijkheden in de app van Deco en daar lijkt alles goed te staan en de software is up-to-date.

Het enige wat opvalt in de WiFi-instellingen van de telefoon van mijn zoon, is dat bij alle 3 de huisnetwerken staat dat de beveiliging zwak is. Het wachtwoord is een willekeurig gegenereerd wachtwoord met willekeurige letters, cijfers en tekens. De netwerken, die gezien worden in de buurt, hebben de vermelding 'zwak' niet.
Zie hieronder. Die met de rode punt zijn de thuisnetwerken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWgY-wPGnIQTs0--ZgS28Ynb-ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAApVB5GcSwGwDHSA54tTGIW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zoonlief nu dus doet is op zijn databundel gamen wat er afgelopen maand gezorgd heeft voor een overschrijding van de bundel en een €50,- extra kostende telefoonrekening.

Offtopic: het is een Lebara abonnement. Vandaag contact gehad met de helpdesk en na uitleg, heb ik €50,- refund gekregen. Topservice! En natuurlijk de optie van het dataplafond ingesteld.

Vraag
Wat zie ik over het hoofd?
Welke instellingen zou ik nog na kunnen kijken?

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:00

lier

MikroTik nerd

Welk security protocol en encryptie heb je ingesteld?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Ik denk dat die 'zwak' niet over het wachtwoord gaat maar over het protocol, immers heb je waarschijnlijk niet die van alle netwerken van de buren.
Gebruik je bewust nog WEP, WPA, of WPA2-TKIP voor oude apparaten?
Dat zou WPA2-AES of WPA3 moeten zijn.

• BvZwolle
lier schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:40:
Welk security protocol en encryptie heb je ingesteld?
Bedoel je WEP enzo?
dutchgio schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:40:
Ik denk dat die 'zwak' niet over het wachtwoord gaat maar over het protocol, immers heb je waarschijnlijk niet die van alle netwerken van de buren.
Gebruik je bewust nog WEP, WPA, of WPA2-TKIP voor oude apparaten?
Dat zou WPA2-AES of WPA3 moeten zijn.
Ik kies niet echt bewust. Ik heb onderstaande mogelijkheden in de app van Deco. Voor zover ik weet is dit de meest veilige optie...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6831E1sZb-uZ5x0W86an_AxXfM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h1Xpgj6yntFIISja6INvVt8z.png?f=user_large

• dutchgio
  • Niet online
Dan zou ik in ieder geval voor die WPA2 optie kiezen, dat is waarschijnlijk al beter ook al kun je niet kiezen tussen AES/TKIP.

• BvZwolle
dutchgio schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:51:
Dan zou ik in ieder geval voor die WPA2 optie kiezen, dat is waarschijnlijk al beter ook al kun je niet kiezen tussen AES/TKIP.
Gedaan. Na de WiFi-verbinding van de telefoon te verversen staat er nog steeds 'zwak'.
Vandaag maar eens kijken of er verbetering is.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:31
Zet een laptop neer en laat een keer een ping mee draaien als hij aan het gamen is.

Roomba E5 te koop

• BvZwolle
sig69 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:56:
Zet een laptop neer en laat een keer een ping mee draaien als hij aan het gamen is.
Ik ken de term van het gamen op de pc en uit jouw opmerking maak ik op dat de ping dus niet apparaatgebonden, maar netwerkgebonden is en dus op mij laptop te meten is en daardoor eventuele haperingen op de telefoon van mijn zoon kan herleiden?

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:22
Je zou eens kunnen proberen om die telefoon met een USB-naar-Ethernet dongel bedraad op het netwerk aan te sluiten om te zien of dat beter gaat. Dan weet je daarna in ieder geval zeker of het aan de WiFi ligt of niet :)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:58
Ook al eens met een WiFi monitor tool gekeken hoe/met welk AP de telefoon dan is verbonden?

Bijvoorbeeld:
Android: WiFi Analyzer (open-source)

• BvZwolle
The_Doman schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:18:
Ook al eens met een WiFi monitor tool gekeken hoe/met welk AP de telefoon dan is verbonden?

Bijvoorbeeld:
Ik kan in de Deco-app zien met welke AP hij verbonden is. Hij gaat netjes naadloos over van de begane grond via de 1e verdieping naar de zolder. En de verbinding blijft perfect. Het gekke is dat veel oudere apparaten, waaronder een Poco X3 NFC, geen last hebben van een wegvallende verbinding.
theblindman schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:10:
Je zou eens kunnen proberen om die telefoon met een USB-naar-Ethernet dongel bedraad op het netwerk aan te sluiten om te zien of dat beter gaat. Dan weet je daarna in ieder geval zeker of het aan de WiFi ligt of niet :)
Ik ga eens kijken waar ik deze kan bestellen. Als het te betalen is, ga ik dit ook proberen.

• laurens0619
  • Nu online
Aantal hypotheses:
A: Er is een algemeen internet/WiFi probleem, alleen het valt door het gebruik alleen op bij je zoon
B: Er is een WiFi probleem in het toestel van je zoon
C: De relatie tussen de Wifi van je Zoon en de Deco is niet goed.

Paar punten die je kunt proberen qua diagnose:
- Start vanuit een bedrade plek een ping (of smokeping) naar het IP adres van je zoon en kijk of er iets wegvalt. Moet hij wel het toetsel aanlaten want in standby gaat de wifi ook vaak uit.
- Zet je Ziggo router uit bridge mode terug naar Wifi en laat je zoon verbinding maken met dit Wifi punt en kijk of dit stabiel blijft of vraag je zoon hoe het gaat bij een avondje gamen bij een vriendje ofzo.
- Zet in de Deco de volgende instellingen uit: Beamforming, Fast roaming. Die kunnen bij sommige toestellen roet in het eten gooien.

CISSP! Drop your encryption keys!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Welke game speelt hij op de telefoon? Kan het zijn dat het een zware game is waardoor de telefoon niet alles goed meer kan handelen, waaronder een stabiele verbinding?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BvZwolle schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Gedaan. Na de WiFi-verbinding van de telefoon te verversen staat er nog steeds 'zwak'.
Als je op WPA1/TKIP draaide kan dat al veel verklaren. In de WiFi standaarden staat dat als je met TKIP verbonden bent, alle features boven WiFi-g disabled moeten worden. Dus max bruto link rate van 54Mbps, wat netto nog veel minder over laat.

Maar die 'zwak' is opvallend. Er is al voorgesteld om WiFi Analyzer op die telefoon te zetten. Doe dat eens en geef aan wat de RSSI van de verbinding is. Als die slecht is, ontvangt het gewoon te weinig signaal. Hebben andere toestellen op dezelfde plek beter signaal, dan lijkt het op een hardware probleem met die ene telefoon. Hebben andere toestellen op dezelfde plek ook problemen, dan heb je betere dekking nodig in de tienerkamer.

Oslik blyat! Oslik!

• The_Doman
BvZwolle schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:52:
Bepaalde (nieuwe) telefoons/OS's zien WPA2 ook als "zwak" omdat er nu WPA3 is.

Wifi versterken achter in tuin
Dirk0s schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:12:
Heb nu dezelfde wifi naam en password. Als ik achter in de tuin verbonden ben dan geeft hij op de iphone wel aan dat het zwakke beveiliging wifi is. Heeft dat met de oudheid van de adapter te maken en de beveiligingsmogelijkheden die daarbij komen?
The_Doman schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:35:
Ja dat kan wel kloppen, dat is een Apple dingetje weer.
Omdat er nu nieuwere WPA3 beveiliging is beschouwen ze WPA2 only al als onveilig/risico.
WPA3 is echter nog helemaal de standaard niet en kan soms zelfs ook bij oudere apparatuur compatibiliteitsproblemen geven.
Zolang je WPA2 PSK/Personal AES gebruikt, met natuurlijk een goed wachtwoord, is er niets aan de hand.
Google: Apple WiFi onveilig.
Aangezien je bij die Deco's vrijwel niets zelf kan instellen (vaste WiFi kanalen bijvoorbeeld) zou je eigenlijk eens een extra AP (bedraad) moeten aansluiten en zien of de telefoon daar wel goed mee verbonden blijft?
Een (oude) router/AP als je deze ergens beschikbaar hebt?

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:12
Heeft zwak niet gewoon te maken met de sterkte van het wachtwoord wat er op het wifi netwerk zit. Ik kan me voorstellen Wifi4me26 als zwak gezien kan worden en dat Wi3fi3FouRmie26 al wat sterker is. Probeer er eens een beter wachtwoord op te zetten.

• laurens0619
  • Nu online
Dat hele stuk met beveiliging sterk of zwak zou ik negeren. Is wss wpa2 wat weer niet goed genoeg is :P

• BvZwolle
Sparkiee schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:53:
Heeft zwak niet gewoon te maken met de sterkte van het wachtwoord wat er op het wifi netwerk zit. Ik kan me voorstellen Wifi4me26 als zwak gezien kan worden en dat Wi3fi3FouRmie26 al wat sterker is. Probeer er eens een beter wachtwoord op te zetten.
Ik heb een zeer sterk wachtwoord.
The_Doman schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:18:

Bijvoorbeeld:
Ik heb deze op mijn telefoon staan: https://play.google.com/s...s?id=com.mishuto.pingtest
De ping blijft tussen de 10 en 30 hangen, wat volgens mij gewoon goed is.
MarkyB schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:36:
Welke game speelt hij op de telefoon? Kan het zijn dat het een zware game is waardoor de telefoon niet alles goed meer kan handelen, waaronder een stabiele verbinding?
Mobile Legends en Brawlstar. Ook FaceTime met WhatsApp schijnt te haperen.
laurens0619 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:32:
Aantal hypotheses:
A: Er is een algemeen internet/WiFi probleem, alleen het valt door het gebruik alleen op bij je zoon
B: Er is een WiFi probleem in het toestel van je zoon
C: De relatie tussen de Wifi van je Zoon en de Deco is niet goed.

Paar punten die je kunt proberen qua diagnose:
- Start vanuit een bedrade plek een ping (of smokeping) naar het IP adres van je zoon en kijk of er iets wegvalt. Moet hij wel het toetsel aanlaten want in standby gaat de wifi ook vaak uit.
- Zet je Ziggo router uit bridge mode terug naar Wifi en laat je zoon verbinding maken met dit Wifi punt en kijk of dit stabiel blijft of vraag je zoon hoe het gaat bij een avondje gamen bij een vriendje ofzo.
- Zet in de Deco de volgende instellingen uit: Beamforming, Fast roaming. Die kunnen bij sommige toestellen roet in het eten gooien.
A: kan ik me niet voorstellen. De rest in huis werkt vlekkeloos. Nieuwe en oude apparaten.
B: mogelijk, al zegt een speedtest op de telefoon dat niet.
C: geen idee hoe ik dat kan testen.

Je voorstellen, om in de Deco te wijzigen, uitgevoerd. Ziggo laat ik vooralsnog in bridge. Heb te vaak gezeur gehad om alles daarna weer als wens te krijgen. Dat die ik dus als uiterste redmiddel. Hoe ik kan pingen naar de telefoon van mijn zoon weet ik niet, dus moet ik eerst uitvogelen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BvZwolle schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Ik heb een zeer sterk wachtwoord.

[...]

Ik heb deze op mijn telefoon staan: https://play.google.com/s...s?id=com.mishuto.pingtest
De ping blijft tussen de 10 en 30 hangen, wat volgens mij gewoon goed is.
Klopt. Maar daar vragen we niet om. We willen weten hoe het WiFi-signaal is ter plekke. Dat kan een ping test niet zeggen. Daarom: WiFi Analyzer. Idealiter zowel op telefoon zoon als op een andere telefoon waar geen problemen mee zijn. De verschillen tussen de twee zullen hopelijk verhelderend zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik lees even mee, hier ook een klagende zoon (met als enige een Samsung A16, rest iPhones).

Edit: is begonnen na overgaan van wifi via Fritzbox naar wifi via TPLink Omada ER706w. Nergens problemen behalve op samsung A16. Wifi Analyzer goeie tip, ga ik mee aan de gang.

[ Voor 50% gewijzigd door gysman11 op 05-02-2026 15:46 ]

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
@BvZwolle @gysman11 precies wat dion_b vraagt. Met wifi analyzer o.a. vaststellen of toestel op 2.4 of 5 ghz zit. En onafhankelijk, is er een patroon te onderkennen? Bijv. in de ochtend thuis werkt het prima, maar terug van school of werk heb je problemen.

• laurens0619
  • Nu online
Kan ook trouwens via de deco app.
Client aanklikken en dan zie je met welke ap en frequentie die verbonden is en of het signaal sterk is

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:07
Zijn de Deco's ingesteld dat ze beide 2.4Ghz en 5Ghz kunnen doen en dat de Deco zelf kan kiezen welke hij het meest stabiele vindt? Mogelijk dat de Lenovo telefoon slechter om kan gaan met de bandsteering, waardoor de verbinding dan korstandig wegvalt, doordat de telefoon dus van kanaal aan het wisselen is.

Je gaf aan geprobeerd te hebben om de telefoon alleen via 2.4Ghz of 5Ghz te laten verbinden, hoe heb je dit precies gedaan? Daarnaast is 5Ghz zeker voor gamen het meest gewenst.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• dutchgio
  • Niet online
Sparkiee schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:53:
Nee dat kan niet want je weet immers het wachtwoord van de wifi van de buren niet en die is wel sterk.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:51:
Kan ook trouwens via de deco app.
Client aanklikken en dan zie je met welke ap en frequentie die verbonden is en of het signaal sterk is
Ja en nee - dat geeft aan hoe goed de Deco het signaal van de telefoon ontvangt, maar niet hoe het signaal van de Deco op de telefoon aankomt - en het is de telefoon die klaagt over zwak signaal.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 05-02-2026 16:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

• The_Doman
gysman11 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:04:
Ik lees even mee, hier ook een klagende zoon (met als enige een Samsung A16, rest iPhones).

Edit: is begonnen na overgaan van wifi via Fritzbox naar wifi via TPLink Omada ER706w. Nergens problemen behalve op samsung A16. Wifi Analyzer goeie tip, ga ik mee aan de gang.
Mogelijk kan je hier ook wat mee?
The_Doman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:44:
Wel Wifi geen internet zijn ook wel meldingen die ik herken van (Samsung) Android apparaten.
Misschien kan je hier ook iets mee?

Telefoon geeft aan geen internet
Uitroepteken naast wifi-symbool op Android
The_Doman schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:43:
Wel een herkenbaar probleem.
Een tijdje terug ben ik daar bij een kennis ook heel lang mee bezig geweest
De oplossing was/is alle WiFi vaste kanalen geven.
Sindsdien geen klachten meer gehoord.

Vodafone & Ziggo Community: Ik heb internet maar....(Samsung Galaxy A16)

Daarvoor ook geprobeerd:
Google: Android willekeurig mac adres uitschakelen

• laurens0619
  • Nu online
dion_b schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Ja en nee - dat geeft aan hoe goed de Deco het signaal van de telefoon ontvangt, maar niet hoe het signaal van de Deco op de telefoon aankomt - en het is de telefoon die klaagt over zwak signaal.
Half eens, de linkrate is toch aan beide kanten te zien? Maar op toestel kun je beter kijken (en het liefst dan een net sh show interfaces achtige versie op android)

Overigens heb ik de telefoon niet zien klagen over een zwak signaal, alleen zwakke encryptie.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
In mijn ervaring kan de DTIM instelling ook instabiliteit op wifi netwerk veroorzaken. Dit is een instelling op het acces point. 1 of 2 is vaak de default. Op mijn unify ap's moest ik 3 instellen om mijn ios devices stabiel te verbinden.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• BvZwolle
dion_b schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:04:
[...]

Klopt. Maar daar vragen we niet om. We willen weten hoe het WiFi-signaal is ter plekke. Dat kan een ping test niet zeggen. Daarom: WiFi Analyzer. Idealiter zowel op telefoon zoon als op een andere telefoon waar geen problemen mee zijn. De verschillen tussen de twee zullen hopelijk verhelderend zijn.
Ik denk dat dit het gevraagde is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSfciXOWV8X57rILacbanuYUrOI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/utYP6LJHUfhNJHZbhq8KtpC0.png?f=user_large
KilleBladhark schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:10:
Zijn de Deco's ingesteld dat ze beide 2.4Ghz en 5Ghz kunnen doen en dat de Deco zelf kan kiezen welke hij het meest stabiele vindt? Mogelijk dat de Lenovo telefoon slechter om kan gaan met de bandsteering, waardoor de verbinding dan korstandig wegvalt, doordat de telefoon dus van kanaal aan het wisselen is.

Je gaf aan geprobeerd te hebben om de telefoon alleen via 2.4Ghz of 5Ghz te laten verbinden, hoe heb je dit precies gedaan? Daarnaast is 5Ghz zeker voor gamen het meest gewenst.
Ik heb in de Deco ingesteld dat de telefoon alleen gebruik maakt van 5 GHz. De signaalsterkte is overal top, dus 2,4 GHz lijkt minder noodzakelijk.

Inmiddels is bij zijn telefoon bij het WiFi-netwerk waarmee hij verbonden is, de vermelding gekomen dat de veiligheid goed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGi5g9AaYjsUk9q6-GFmtVCVeJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjZjTHw0Hnve8dJHtKNAuqtF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat de instelling van WPA2/nog wat naar WPA2 ervoor gezorgd heeft.

Nu nog testen wat de telefoon doet. Morgen weer schermtijd, dus dan ga ik het vast horen.

• laurens0619
  • Nu online
Vastzetten op 5ghz zou ik mee oppassen.
Dat kan contra effectief werken.

Je kan ook nog proberen “mesh technologie” uit te zetten op het detailscherm van de client in de deco app

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BvZwolle schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:22:
[...]

Ik denk dat dit het gevraagde is:

[Afbeelding]

[...]

Ik heb in de Deco ingesteld dat de telefoon alleen gebruik maakt van 5 GHz. De signaalsterkte is overal top, dus 2,4 GHz lijkt minder noodzakelijk.

Inmiddels is bij zijn telefoon bij het WiFi-netwerk waarmee hij verbonden is, de vermelding gekomen dat de veiligheid goed is.

[Afbeelding]

Ik vermoed dat de instelling van WPA2/nog wat naar WPA2 ervoor gezorgd heeft.

Nu nog testen wat de telefoon doet. Morgen weer schermtijd, dus dan ga ik het vast horen.
-45dBm is prima signaal inderdaad. Alles boven de -67dBm zou goed genoeg moeten zijn voor een redelijke verbinding.
laurens0619 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:33:
Vastzetten op 5ghz zou ik mee oppassen.
Dat kan contra effectief werken.
Alleen als je dekking beroerd is. Oplossing is niet om alsnog apparaten die hoge bandbreedte en stabiliteit en lage latency nodig hebben te laten modderen in 2.4GHz, maar de slechte dekking in de 5GHz op te lossen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1