Uitroepteken naast wifi-symbool op Android

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46
Relevante software en hardware die ik gebruik
Verschillende apparaten zoals de Samsung Galaxy A40, A51, A52, A56 en Tab A9. Ze draaien op Android versie 11 en hoger. (De A40 heeft al een jaar geen updates meer gehad en draait op Android 11, maar de A56 draait op Android 15 en krijgt nog steeds updates.)

Ik heb helaas niet met andere merken kunnen testen.

De wifi-apparaten waarmee ik heb getest zijn o.a. de D-Link DIR-655, Ziggo modem "Arris of Compal", ZyXEL NWA1123-AC, en de TP-link TL-WR940N V6.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik met zo'n telefoon in de buurt van een bekend wifi-netwerk kom, probeert deze automatisch daarmee verbinding te maken. Verbinding maken gaat goed, maar soms komt naast het wifi-symbool een uitroepteken te staan en is er geen internetverbinding.
Soms is er wel een internetverbinding, maar is de latency niet constant en vrij hoog variërend tussen de 50 en 300ms.

Om dit probleem te verhelpen zet ik handmatig de wifi van de mobile telefoon even uit en aan, en daarna werkt het wifi perfect. Dit werkt in alle gevallen.

Het probleem is niet direct te herleiden tot een bepaalde combinatie of omstandigheden en het maakt ook niet uit of ik van het ene wifi-netwerk direct (automatisch) overschakel naar een ander wifi-netwerk, of dat hij eerst over gaat op mobiele data omdat het netwerk buiten bereik is, en daarna het nieuwe netwerk ziet.

Mijn vraag
Waar moet ik de oorzaak van dit probleem zoeken?
En hoe kan ik er voor zorgen dat zo'n apparaat meteen een internetverbinding heeft zodra deze met wifi verbonden is, zonder de handmatige actie te hoeven uitvoeren?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

naast het wifi icoon, zal wel iets zijn van samsung. Bij mij is het in het wifi icoon en dat wil zeggen dat je verbinding hebt maar dat je geen ip krijgt of er geen dns is.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Onbekend
Je hebt gelijk, het is een uitroepteken in het wifi-icon zelf (aan de rechterzijde).

Nu je over het ip-adres hebt, ik heb niet gecontroleerd of in het modem/router zelf ook daadwerkelijk een ip-adres is uitgegeven en het apparaat actief is.
Ik zal morgen dit verder onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat uitroepteken komt er te staan als dns niet resolved kan worden. Oftewel "geen internet", en das iets anders dan geen netwerk ;)

Dus ga eens het en der naar je dns settings zoeken, met name in die van de routers. Die van Ziggo is alvast brak, liever Cloudflare.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En dns cache van je telefoon even clearen, via chrome://net-internals/#dns

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 17:38
@The Eagle
Wat een onzin, hij heeft geen/slechte wifi verbinding en dus geen internet en dan kan hij uiteraard ook geen DNS server bereiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Laatst online: 22:55
Kijk eens even met een wifi analyzer hoe vol jou gebruikte channel(s) zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ben(V) schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:15:
@The Eagle
Wat een onzin, hij heeft geen/slechte wifi verbinding en dus geen internet en dan kan hij uiteraard ook geen DNS server bereiken.
Er zijn twee verschillende problemen. Uitroepteken in het wifi taartpuntje betekent wel verbinding, maar dns kan niet bereikt worden. Door welke oorzaak dan ook, maar dat is de test die men doet of er internet is of niet.
Al het andere kan gerelateerd zijn (klapperende dns kan ook latency veroorzaken), maar hoeft dat niet te zijn.

@Ben(V) Mag je zelf testen, verander in je router je dns settings van je dhcp maar eens naar iets niet bestaands, en kijk wat je icoontje doet. Ik blaat geen onzin :)

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 28-09-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:20
@The Eagle @Ben(V)
Beide eens :P
Ja dat uitroeptekentje krijgt hij als hij bv de DNS server niet kan bereiken.

Maar de reden dat hij de DNS niet kan vinden kan vervolgens nog steeds een probleem op Wifi/RF niveau (OSI 1) zijn OF een probleem op applicatie niveau van de DNS (Osi 7)

9/10 keer als je dat icoontje krijgt is het probleem alsnog op Wifi.RF niveau en is er niets mis met de DNS. Eigenlijk is het dan eigenlijk een onjuiste indicatie van het OS dat wifi succcessvol verbonden is

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:30
Onbekend schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:37:
Verschillende apparaten zoals de Samsung Galaxy A40, A51, A52, A56 en Tab A9.

Om dit probleem te verhelpen zet ik handmatig de wifi van de mobile telefoon even uit en aan, en daarna werkt het wifi perfect. Dit werkt in alle gevallen.
Wel een herkenbaar probleem.
Een tijdje terug ben ik daar bij een kennis ook heel lang mee bezig geweest
De oplossing was/is alle WiFi vaste kanalen geven.
Sindsdien geen klachten meer gehoord.

Vodafone & Ziggo Community: Ik heb internet maar....(Samsung Galaxy A16)
Het zal bij jou wel een ander probleem zijn maar Ik herken dat soort meldingen ook wel van een kennis (KPN) die ook steeds meldingen op hun (Samsung) phones/tablets/apps krijgen: Wel Wifi verbinding/geen internet.
WiFi even uit-/aanzetten lost dat dan (direct) weer op.
Daar zijn we ook al weken mee bezig om dat op te lossen.
Laatste verandering wat nu (lijkt) te werken is alle WiFi (Router/AP) op vaste kanalen ingesteld.
Daarvoor ook geprobeerd:
Google: Android willekeurig mac adres uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Ik heb vandaag het e.e.a. getest en ook met een wifi-analyzer gescand.
De D-Link DIR-655 heb ik uit het netwerk gehaald, want deze is overbodig geworden. Nu maken de mobiele devices direct verbinding met het Ziggo modem. Mij viel wel op dat de Samsung Galaxy A51 enorm moeite had om te verbinden met 2,4GHz, terwijl de andere telefoons daar geen moeite mee hadden. Soms stond er "Kan geen IP-adres ophalen", en was bij het wifi-icon een uitroepteken te zien. Op 5GHz werkt de telefoon wel goed.

Ik heb op dit moment het zo staan, en met een half uurtje testen lijkt dit stabiel. Op 5GHz is het signaal zo'n 10dB sterker dan die van de buren, en op 2,4GHz is deze overduidelijk sterk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlv2KFMpdKizDbvIM4dxKVORpCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbeZJLa4u20tsDUaaPk2lAvx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7366b7_bnJhbC82BKr2z8JcWBt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ye3dJ6A3XCcF521MtG6kqafD.jpg?f=fotoalbum_large

Op de Ziggo modem had ik de kanalen aangepast naar 13 en op 48, maar zo te zien wordt dat niet volledig doorgevoerd. :(
De komende week ga ik hiermee verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Laatst online: 22:55
Onbekend schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:35:
Ik heb vandaag het e.e.a. getest en ook met een wifi-analyzer gescand.
De D-Link DIR-655 heb ik uit het netwerk gehaald, want deze is overbodig geworden. Nu maken de mobiele devices direct verbinding met het Ziggo modem. Mij viel wel op dat de Samsung Galaxy A51 enorm moeite had om te verbinden met 2,4GHz, terwijl de andere telefoons daar geen moeite mee hadden. Soms stond er "Kan geen IP-adres ophalen", en was bij het wifi-icon een uitroepteken te zien. Op 5GHz werkt de telefoon wel goed.

Ik heb op dit moment het zo staan, en met een half uurtje testen lijkt dit stabiel. Op 5GHz is het signaal zo'n 10dB sterker dan die van de buren, en op 2,4GHz is deze overduidelijk sterk.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de Ziggo modem had ik de kanalen aangepast naar 13 en op 48, maar zo te zien wordt dat niet volledig doorgevoerd. :(
De komende week ga ik hiermee verder testen.
Pak voor 2.4 alleen de kanalen 1, 6 en 11...

Zo te zien, kan je het beste op 11 gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:20
Ik zou een goed ap bijplaatsen zodat je overal 5ghz dekking krijgt

2.4gh is vaak stabiel te krijgen. Behalve het op 20mhz laten/zetten is er weinig tunebaar wat ook zinvol is met vervuild spectrum

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1