• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Weekendje is hier een no-go. Etentje, of het nu wordt betaald door de baas of niet, vind ik altijd wel leuk. Ik probeer het tot een minimum te beperken. En hoewel ik op mijn werk niet sociaal bijtank, is dat voor veel collega's wel het geval. Dus ik probeer daar dan af en toe mijn steentje aan bij te dragen. Het is een beetje geven en nemen wat dat betreft.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:24
Koos Werkloos schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Sporten is natuurlijk wel een beetje een risico bij een bedrijfsuitje, zeker als dat iets is als een klimwand, contactsport, survivalen, raften. Dat soort activiteiten kan je beter niet doen op een bedrijfsuitje. De werkgever zou zoiets misschien beter niet kunnen organiseren en als werknemer doe ik daar zeker niet (meer) aan mee.
Oh zeker. Wij hebben uit een vliegtuig gesprongen, daarna gemountainbiked. We zijn gaan skiien, we doen wielrennen. Het is een risico. Keuze van de werkgever :-) Maar snap dat dat niet jouw keuze is, mag je zelf weten. Jij vraagt hoe anderen ertegenaan kijken, nu heb ik het idee dat je mij en mijn werkgever de maat neemt, vind ik jammer. Succes ermee.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-02 21:42
Als je een introvert bent, dan kan je beter niet gaan als het je uitput. Ikzelf oordeel er niemand op als degene weigert mee te gaan met bedrijfsuitjes in eigen vrije tijd. Het weekend is ervoor om jezelf op te laden en voor sommigen is een bedrijfsuitje uitputtend i.p.v. ontspannend.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Vld1989 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:34:
Ik ga eigenlijk altijd wel mee naar etentjes en andere uitjes. Die hebben wij meerdere keren per jaar. Uiteindelijk zie m'n collega's vaker dan m'n vrouw en kind dus dan vind ik dat het maar zo gezellig mogelijk met ze moet maken.
Wat een vergelijking 8)7
Mijn vrouw ben ik al 19 jaar mee samen en mijn kinderen gaan ook al wat jaartjes mee (en hopelijk nog veeeeel meer) maar ik heb geen enkele collega langer gehad dan mijn oudste kind op dit moment (en die is 8 jaar).
Collega's komen en gaan, sommige heb je meer mee dan andere, sommige worden misschien zelfs vrienden maar om het nou te vergelijken met partner en kind? Nee compleet anders.

Persoonlijk ligt het bij mij aan heel veel dingen. Bij mijn vrouw doen ze 1x in de zoveel jaar een weekend (één overnachting emt partner en dan ga ik wel mee.
Met mijn huidige collega's, neuh....te weinig aansluiting.

Gabriël AM5

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een weekend wat ik wel wat leuks had kunnen doen. Dus zo'n uitje in eigen tijd? Ik zou het doen als het mij leuk lijkt, anders niet. Met wat TS beschrijft, mij niet gezien. Maar als het wel een leuk iets is, waarom niet?
Koos Werkloos schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:06:
Bovendien, met collega's heb ik liever een professionele verstandhouding en dat vind ik niet goed samengaan met een heel weekend met elkaar optrekken en een hotelkamer delen.
Je hoeft echt geen vrienden met (al) je collega's te zijn. Maar je besteedt zoveel tijd met ze, dat ik toch ook niet bij voorbaat een (werk) vriendschap zou gaan uitsluiten.
FooLsKi schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Ik heb een aantal verhalen gelezen waarbij iemand met een leidinggevende functie is ontslagen n.a.v. een bedrijfsuitje/-feestje. Teveel alcohol, geen zelfbeheersing, een aantrekkelijke vrouwelijke collega, met als gevolg ongewenste handtastelijkheden. Sommige mensen hebben zichzelf niet zo goed in de hand als anderen, en dan vind ik het wel getuigen van zelfkennis en verstand als je dan liever niet gaat.
Die is dus niet ontslagen vanwege een bedrijfuitje. Maar vanwege aanranden van een collega...

En ja, het is zelfkennis als je weet dat je die neiging hebt en dus niet gaat. Maar ik denk dat je dan ook beter professionele hulp kan inschakelen als je weet dat je je handen niet thuis kan houden.

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-02 13:32
jack zomer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:36:
Ik ga nooit naar dit soort evenementen.

Geen kerst, geen nieuwjaarsborrel.
En ik ben daar duidelijk in: niet ik moet het even met de agenda bekijken, niet misschien. Gewoon duidelijk NEE.

Tenzij de baas mijn aanwezigheid verplicht. Maar betaald hij er ook voor.
Dit klinkt als een ramp voor je carrièrepad / likeability.

Mijn advies: Als je niet wilt gaan, lekker niet gaan. Ik ben zelf freelancer en zie dit soort evenementen buiten werk als win/win: Je doet iets leuks, en je bouwt betere relaties op met mensen in je vakgebied. Dus ook mensen die je niet vaak tijdens de dagelijkse werksleur spreekt. Dit hangt natuurlijk ook helemaal af van het bedrijf waar je werkt qua grootte etc.
Ik ben niet de beste, goedkoopste of slimste kracht. Maar mensen werken graag met mij omdat ik standaard wel te porren ben voor een evenementje of biertje, en laten mensen nou net de rekeningen betalen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door KirovAir op 31-01-2026 16:27 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Etentje ja (dat is met de afdeling/team), bedrijfsfeest nee. Weekend is nog nooit voorgekomen, maar dat zie ik mezelf ook niet doen. Ik zit net zo lief thuis, rustig met een lekker speciaalbiertje :)

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:45
sapphire schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Wat een vergelijking 8)7
Mijn vrouw ben ik al 19 jaar mee samen en mijn kinderen gaan ook al wat jaartjes mee (en hopelijk nog veeeeel meer) maar ik heb geen enkele collega langer gehad dan mijn oudste kind op dit moment (en die is 8 jaar).
Collega's komen en gaan, sommige heb je meer mee dan andere, sommige worden misschien zelfs vrienden maar om het nou te vergelijken met partner en kind? Nee compleet anders.
Dan snap je de vergelijking niet. Het ging me ook niet om hoe lang je die collega's al kent of samen met ze werkt, maar dat in een gemiddelde week m'n collega's de mensen zijn waar ik het meeste van mijn tijd mee door breng. Ik heb echt geen zin om zoveel van mijn tijd te besteden aan mensen waar ik alleen werkgerelateerde dingen mee kan bespreken, dus investeer ik graag tijd in zo'n etentje om ze ook op persoonlijk vlak te leren kennen en ook eens over andere dingen te kunnen praten. Ook als die collega na z'n eerste tijdelijke contract van een jaar weer zou vertrekken.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-02 14:12
KirovAir schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:23:

Ik ben zelf freelancer en zie dit soort evenementen buiten werk als win/win: Je doet iets leuks, en je bouwt betere relaties op met mensen in je vakgebied. Dus ook mensen die je niet vaak tijdens de dagelijkse werksleur spreekt. Dit hangt natuurlijk ook helemaal af van het bedrijf waar je werkt qua grootte etc.
Ik ben niet de beste, goedkoopste of slimste kracht. Maar mensen werken graag met mij omdat ik standaard wel te porren ben voor een evenementje of biertje, en laten mensen nou net de rekeningen betalen. ;)
In heel veel sectoren geldt dit natuurlijk. Ook als niet freelancer. Netwerken, gezien worden, een persoonlijke connectie. Mensen die meer zichtbaar zijn, zijn vaak toch al snel de mensen die de carrière ladder beter weten te doorlopen.

Natuurlijk wat alles niet enkel en alleen bepaald door je aanwezigheid op werk uitjes. Maar binnen de uiteindelijke afweging om iemand promotie te geven, worden zowel kwantitatieve als kwalitatieve eigenschappen gewogen. Deels gewoonweg te zien als gunfactor.
Vld1989 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:34:
Ik ga eigenlijk altijd wel mee naar etentjes en andere uitjes. Die hebben wij meerdere keren per jaar. Uiteindelijk zie m'n collega's vaker dan m'n vrouw en kind dus dan vind ik dat het maar zo gezellig mogelijk met ze moet maken.
Verder sta ik er soortgelijk in als dit. Het aantal contacturen met collega's is hoog. Sommige ken ik al vele jaren. Ook buiten werk om, is er dan ook gewoon een gezellige sfeer. Veelal gaat het dan verder ook helemaal niet zozeer over werk. Veel van dit soort uitjes is gewoon als met een vriendengroep.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
@Koos Werkloos Gewoon doen waar je je prettig bij voelt. En als het je eerste keer is en je twijfelt door het onbekende dan zou ik het gewoon eens proberen.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:20
Waarom moet ik nu ineens denken aan die aflevering van Better Call Saul, waarin Jimmy het hele advocatenkantoor ophitst dat de baas zijn personeel een skivakantie in niet het minste ski-oord zou moeten aanbieden? :+

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 31-01-2026 17:31 ]

KPN is een drieletterwoord

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-02 14:45
Hoe dit uitpakt hangt helemaal af van de bedrijfscultuur. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar je eigenlijk wel mee moest doen met al dit soort dingen omdat je er anders echt uit lag (familiebedrijf) maar ook bij bedrijven waar het totaal niets uitmaakte of je wel niet mee ging.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:28
Een weekend kan je makkelijk weigeren, iedereen snapt dat dat een grote inbreuk op je privéleven is. Een werkende partner en kinderen thuis, rijden naar de sportclub of andere verplichtingen, vaak genoeg dat ik ook niet langer weg kan.

Dat gezegd hebbende: als je goed met je collega's bent en de baas het grotendeels betaald waarom niet? Wel eens op een zaterdag met het hele bedrijf, partners en kinderen naar de Efteling geweest. Borrel en eten na afloop, iederen vrij om zo lang te blijven als praktisch kon.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:38

DropjesLover

Dit dus ->

Ligt in ieders geval geheel aan het type bedrijf, type werknemers en levensfase van de werknemers.

Ikzelf ben wel groot voorstander van iets doen met collega's buiten werk, ook (deels) in eigen tijd. Je ziet elkaar toch wel erg veel uren per week en informeel / niet-werkgerelateerd iets doen helpt enorm met elkaar beter leren kennen / begrip hebben voor elkaar. Al is het maar "dat was een leuke kart-middag, ik heb een week later nog blauwe plekken van die harde stoeltjes".

Een heel weekend weg is wel veel tijd, dat kan wanneer iedereen ook weg kan en ook het type daar voor is.
Wanneer 90% daar op mee wil, 5% een $geldige_reden heeft en jij gewoon niet mee wil, niet gezellig wilt zijn en werk/prive strikt gescheiden wilt houden, tsja... dat kan, maar moet je ook niet raar vinden wanneer je toch iets uit de groep ligt of geen gun-factor krijgt/hebt voor leuk werk of promotie.

Bij de detacheerder waar ik werkte in mn eind 20'er jaren hadden we een activiteitencommissie en elke 2 maanden een activiteit. Slechts 5-10% van de werknemers ging daar op mee, maar de werkgever legde wel in de pot voor alle werknemers, dus daar was veel budget beschikbaar :7
Ook gingen we 1x per jaar ergens heen, ook met overnachting. Was echt een tof weekend. Altijd leuk wanneer de hogere manager de 2e dag niet mee kan omdat z'n kater te erg is _O-
Wel allemaal leuke lui, niemand slechte dronk, maar Stef Stuntpiloot met shotjes hakt er in

[ Voor 23% gewijzigd door DropjesLover op 31-01-2026 18:05 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Zelf ga ik niet mee, maar ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Gaan mensen bijvoorbeeld mee omdat ze zich onder druk gezet voelen of bang zijn er op aangekeken te worden?
Ik ga ergens mee als ik er zin in heb. Vorige werkgever was een kleiner bedrijf waarbij 'het zo leuk is als iedereen altijd meegaat' en dan had je een baas die dan letterlijk bij je komt polsen "Ga je niet mee?". |:(

Daar had je o.a. familiedagen, dus met z'n allen zitten kwekken. Ik vind daar op z'n Hollands gezegd geen donder aan (niet per se werkgerelateerd, ik hou er gewoon écht niet van). Dus elke keer pertinent geweigerd. 0.0 moeite mee.

Dan had je ook uitjes waarbij je daadwerkelijk wat deed (Breakout Run). Daar mag je me wel meenemen hoor :+ Dus daar ging ik wel mee en was net zo leuk, zonder uren te moeten stilzitten.

Het is heel simpel: doe wat je leuk vindt en zo niet, dan niet. En als iemand er wat van vindt dan heb je daar mooie gezegdes voor.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Sissors
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:01:
Ligt in ieders geval geheel aan het type bedrijf, type werknemers en levensfase van de werknemers.

Ikzelf ben wel groot voorstander van iets doen met collega's buiten werk, ook (deels) in eigen tijd. Je ziet elkaar toch wel erg veel uren per week en informeel / niet-werkgerelateerd iets doen helpt enorm met elkaar beter leren kennen / begrip hebben voor elkaar. Al is het maar "dat was een leuke kart-middag, ik heb een week later nog blauwe plekken van die harde stoeltjes".

Een heel weekend weg is wel veel tijd, dat kan wanneer iedereen ook weg kan en ook het type daar voor is.
Wanneer 90% daar op mee wil, 5% een $geldige_reden heeft en jij gewoon niet mee wil, niet gezellig wilt zijn en werk/prive strikt gescheiden wilt houden, tsja... dat kan, maar moet je ook niet raar vinden wanneer je toch iets uit de groep ligt of geen gun-factor krijgt/hebt voor leuk werk of promotie.

Bij de detacheerder waar ik werkte in mn eind 20'er jaren hadden we een activiteitencommissie en elke 2 maanden een activiteit. Slechts 5-10% van de werknemers ging daar op mee, maar de werkgever legde wel in de pot voor alle werknemers, dus daar was veel budget beschikbaar :7
Ook gingen we 1x per jaar ergens heen, ook met overnachting. Was echt een tof weekend. Altijd leuk wanneer de hogere manager de 2e dag niet mee kan omdat z'n kater te erg is _O-
Wel allemaal leuke lui, niemand slechte dronk, maar Stef Stuntpiloot met shotjes hakt er in
Zal ik wel geen 'cultural fit' zijn op zulk soort plaatsen, en godzijdank werk ik daar ook niet.

En ja ik ga gewoon naar het kerstdiner, vind ik leuk. En daarnaast vaak een uitje met iets van bbq na afloop, dus uitje in de tijd van de baas, bbq in eigen tijd, ook leuk. Maar als iemand niet komt, ook prima. Je werkt een ~200 dagen per jaar met collega's, ik heb echt geen uitje nodig om ze te leren kennen. (Hebben ze wel een keer geprobeerd na een reorganisatie, lukte totaal niet). Maar als je ergens werkt waar je promotie kans in elkaar storten als je niet mee gaat? Of waar het een zuipfestijn is? Mij niet gezien.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Eens in de zoveel tijd een activiteit is wel leuk om te doen met Collega's voor een aantal uren, mits het uit komt.
Maar een heel weekend dat zou voor mij niet hoeven en zou dan ook zeker niet mee gaan.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
ByteMe_ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Ik ga ergens mee als ik er zin in heb. Vorige werkgever was een kleiner bedrijf waarbij 'het zo leuk is als iedereen altijd meegaat' en dan had je een baas die dan letterlijk bij je komt polsen "Ga je niet mee?". |:(
In plaats van het heel negatief opvatten, kan je het ook zien als dat hij incheckt waarom je niet mee wil en dat ze daar wellicht rekening kunnen houden. En/of dat ze je er graag bij hebben

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 31-01-2026 19:56 ]

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
418O2 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:56:
[...]

In plaats van het heel negatief opvatten, kan je het ook zien als dat hij incheckt waarom je niet mee wil en dat ze daar wellicht rekening kunnen houden. En/of dat ze je er graag bij hebben
M'n verhaal was wat te kort: van tevoren werd altijd verzocht wie wel of niet meegaat in een enquête. Prima. Dan heb je dus al een antwoord. En ik weet dat ie het doet om in te checken, maar accepteer gewoon nee na mijn antwoord. Want het werd wel eens vaker dan 1x gevraagd over bijv hetzelfde uitje. Dat iedereen X leuk vindt betekent niet dat ik erop sta te springen, 1x vragen is voldoende. Ik vind Y leuker. En dat punt probeer ik ook duidelijk te maken: TS moet gewoon duidelijk maken dat hij er geen behoefte aan heeft, hij voelt zich er niet goed bij. Mag best in de trant van: ik vind een avondje samen uit leuk, maar een weekend hoeft voor mij niet. Niks negatiefs aan.

Bij mn huidige werk vind ik dat zoveel beter, we staan er redelijk allemaal hetzelfde in ons kleine team. We hebben allemaal geen behoefte aan de grote nieuwjaarsborrels e/d (groot bedrijf) en samen eens n diner/avondje uit, prima.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vroegah deden we een afdelings dag uit, op een werkdag. Twee activiteiten, eentje meer cultureel, eentje meer actief. Er waren altijd mensen die niet mee wilden en dan dachten een dag vrij te krijgen. En zo werkte dat niet, je gaat mee of je gaat werken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 19:06
Als het een stad in Nederland is, dan zou je ook de eerste dag kunnen bijwonen tot na het avondeten en dan naar huis gaan (wel vooraf melden natuurlijk). Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar een probleem van zou maken.

Wanneer wij een bedrijfsuitje hebben ga ik altijd weg wanneer de kroegentocht begint en kijk ik 's nachts nog even of er compromitterende foto's zijn gepost in de whatsappgroep.

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:52
Hier geen volledig weekend, maar vrijdag de hele dag en ’s avonds diner en feest, en zondag na het ontbijt rond 11 uur weer naar huis. Ik ben altijd wel meegegaan. Ja, collega’s gingen weleens vreemd en er gebeurde van alles als er wat alcohol in het spel was. Maar er werd wel op je ''neergekeken'' als je niet meeging. Je kon overigens zelf bepalen of je bij het feest aansloot of niet.

Maar goed, ik zat in de consultancybranche, dus het werd eigenlijk wel van je verwacht dat je meeging.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:52
Ik zou ook niet gaan. Iets meer dan jaar geleden organiseerde ons bedrijf een uitje voor 1 week naar Oostenrijk met collega's. Ik ben niet gegaan. Er was een bijdrage nodig. Ik zou zelfs niet zijn gegaan als het geheel gratis is. Ik snap heel goed jou gedachten hierom.

Wij hebben ook feesten en sommige collega's heb je er bij, die dan heel negatief gaan doen van ga jij naar die feest? Je wordt onderdruk gezet door collega's die niet willen gaan. Maar ik heb altijd zelf gekozen om te gaan of om niet te gaan.

Ze brachten ons steeds naar All you can eat en daar zeg ik nooit nee tegen. Ik zag wel collega's ga jij wel mee.. toch ben ik gegaan.

Ik zou ook niet gaan als ik met collega's in 1 kamer moet overnachten. In dit geval zou ik zeker niet gaan als je de kamer moet delen en dat is voor mij ook niks.

Ik hoorde een paar jaar geleden van collega's die ooit feestzaal en een hotel was afgehuurd, te dronken waren geworden en uiteindelijk bij het slapen gaan chaotisch aan toe ging.

[ Voor 20% gewijzigd door Van der Berg op 31-01-2026 22:12 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik ging altijd wel mee, maar de laatste jaren nooit meer.
Meestal eindigt het in een zuipfestijn en weet de helft de volgende dag niet meer wat er gebeurd is.
Wel een hoop lol gehad in de tijd dat ik nog mee ging maar op zeker moment is dat "feestvieren" wel mooi geweest.
Ik ben daar wat dat betreft ook wel duidelijk in, gaan jullie maar mooi op stap ik neem er thuis wel één.
Overigens wordt daar verder ook niks van gevonden of je wel of niet mee gaat.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42
Heel weekend mee zou ik zelf waarschijnlijk niet doen. Nu zeker niet want heb een gezin. En niet meegaan is je goed recht. Is ook maar net wat voor band je met je collega's hebt. Mijn vriendin gaat ook niet naar personeelsfeestjes van haar werk.

Ik weet nog dat we een hele vrijdag een bedrijfsuitje hebben gehad naar een indoor skihal in Bottrop. Met de bus erheen, daar een dagje rondhangen, eten, zuipen en daarna naar huis. Verder prima dag gehad, maar toen de directeur van het bedrijf in de bus een veel jongere werknemer ging tongen (beide dronken) is daar nog lang over gesproken.

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:04
Er is ook een midden weg, in plaats van het hele weekend een dag/avond deel erbij te zijn en dan naar huis?
Toch leuk joh beetje borrelen met je collega's, iedereen aan de shotjes zetten en daarna zelf in de auto naar huis stappen :+

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:38

DropjesLover

Dit dus ->

Sissors schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Zal ik wel geen 'cultural fit' zijn op zulk soort plaatsen, en godzijdank werk ik daar ook niet.

En ja ik ga gewoon naar het kerstdiner, vind ik leuk. En daarnaast vaak een uitje met iets van bbq na afloop, dus uitje in de tijd van de baas, bbq in eigen tijd, ook leuk. Maar als iemand niet komt, ook prima. Je werkt een ~200 dagen per jaar met collega's, ik heb echt geen uitje nodig om ze te leren kennen. (Hebben ze wel een keer geprobeerd na een reorganisatie, lukte totaal niet). Maar als je ergens werkt waar je promotie kans in elkaar storten als je niet mee gaat? Of waar het een zuipfestijn is? Mij niet gezien.
Ik heb van vrienden, mijn vrouw en die paar eigen bedrijfsuitjes en dat weekend nooit een "zuipfestijn" meegemaakt/gehoord.
Wel een enkeling die net te diep in het glaasje gekeken heeft.

Mijn vrouw werkte vroeger voor Unilever, die us eens na een uitzonderlijk goed jaar met het halve bedrijf (heel Europa) betaald paar dagen all-inclusive Egypte geweest :')

Promotie en dergelijke is gebaseerd op de gun& factor. Zat mensen zijn absoluut capabel, maar missen net die persoonlijke klik met de manager en komen zelden hogerop. Persoonlijke connecties worden gevormd op feestjes en activiteiten.
En inderdaad, als je dat constateert dat het zo werkt bij je werkgever en daar niet aan mee wilt doen maar wel promotie, dan een andere werkgever zoeken.

Aan de andere kant, dergelijke bedrijfsfeesten, uitjes of weekendjes ken ik met name van verhalen van oude lullen "vroeger was alles beter" maar toen werden sie dingen nog gedaan. Zo lang ik werk hoor ik er nauwelijks over, er is geen geld meer voor overhead en fun.
De zomer bbq en kerstborrel iedereen om 19:00 naar huis, als die al georganiseerd wordt en niet alleen een envelop met een Pluim op je bureau vinden...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Sissors
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Ik heb van vrienden, mijn vrouw en die paar eigen bedrijfsuitjes en dat weekend nooit een "zuipfestijn" meegemaakt/gehoord.
Wel een enkeling die net te diep in het glaasje gekeken heeft.
Zo'n erge kater dat je de dag erna niet meer mee kan doen valt bij mij niet onder 'net te diep' in het glaasje kijken.
Promotie en dergelijke is gebaseerd op de gun& factor. Zat mensen zijn absoluut capabel, maar missen net die persoonlijke klik met de manager en komen zelden hogerop. Persoonlijke connecties worden gevormd op feestjes en activiteiten.
Niet bij ons dus. (We hebben geen feestjes, en echt dat ene uitje die we hebben in een jaar gaat geen persoonlijke connecties vormen, echt niet. Ook nogal lullig overigens als je anders niet in de groep met je manager zit bij het uitje, dan kan je de promotie wel vergeten?).

En natuurlijk snap ik ook dat een gun factor niet mee zou moeten spelen, maar dat wel doet. Maar dat gaat bij ons echt niet om de uitjes en het kerstdiner.
Zo lang ik werk hoor ik er nauwelijks over, er is geen geld meer voor overhead en fun.
De zomer bbq en kerstborrel iedereen om 19:00 naar huis, als die al georganiseerd wordt en niet alleen een envelop met een Pluim op je bureau vinden...
Dat dus ja :P

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je het niet ziet zitten, gewoon niet doen. Een heel weekend zou ik ook geen trek in hebben. Ik heb weekend om dingen voor mezelf te doen en niks met werk te maken te hebben.

Maar als het een weekend is met beperkte gezamenlijke activiteiten en alsnog veel tijd zelf te besteden zou ik het wel overwegen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:38
Je moet uiteindelijk je gevoel volgen. Wij hebben 1x als team een prijs gewonnen voor onze prestaties, dat was zaterdagochtend op het vliegtuig en zondagavond weer thuis. Met voor ieder wat wils, een soort citytrip. Ik had het echt niet willen missen, we hebben het er nog steeds over al werk ik er niet meer. Het kan dus ook een bepaalde band met elkaar scheppen.

Maar onderaan de streep is het je eigen vrije tijd en daar mag je je eigen keuzes maken. Maar het kan er wel voor zorgen dat je in sommige gesprekken even niet mee kan praten over iets wat andere collega's wel hebben "meegemaakt". Maar ja, met verloop lost dat probleem zich ook vanzelf weer op :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:10
Ik wordt iederjaar uitgenodigd door een bedrijf waar ik mee samenwerk, we gaan ergens heen voor een (lang) weekeinde. Er is een programma in elkaar gesleuteld maar ook voldoende ruimte om zelf wat te doen of met degene waarmee je een klik hebt.

Voor teambuilding en je collegas op een andere manier kennen of andere dingen doen is het gewoon leuk. Drank en feesterij heb jezelf in de hand. Dat je collega brak aan de ontbijt tafel zit tja dat is zijn ding/probleem.

De rit er naar toe vind ik altijd lastig, ik ben altijd wel bezig... ook op een rustige zondag ochtend zit ik meestal al achter de knoppen te 'rammelen' of iets anders te doen.

Een kamer delen is een no-go voor mij, begin wel eens gedaan, maar begin er niet meer aan. Wil een eigen kamer desnoods betaal ik hem zelf. In de laatste setting (met m'n zakenpartners) niet meer van toepassing, in het verleden wel gehad en ik pas er voor, van die NLP'ers, coaches of teambuilding sessies. Opzouten daarmee, een of andere huppeldinges of jojoclown die mij dingen gaat vertellen. Je begrijpt het ben er zwaar alergisch voor.. . . :)

[ Voor 32% gewijzigd door Drharlin op 01-02-2026 06:31 ]

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
Ik vind het vaak we leuk om de collegas ook te zien bij een sociale activiteit.
Maar z'n heel weekend zou ik alleen doen als je slechts een paar gezamelijke dingen doet en tussendoor ook "vrij" bent.

Zelf ga ik niet mee. De belangrijkste reden voor mij is dat ik geen zin heb om een heel weekend te besteden aan iets werkgerelateerds.
Wat ik lees is dat je een heel weekend te veel vind, begrijp ik heel goed.
Wat houd je tegen om bijvoorbeeld alleen de eerste avond mee te eten? En daarna weer rustig naar huis te gaan.
Voordeel: je hebt de collegas wel even in een andere setting gezien, en mogelijk is het ook nog gezellig
Voordeel: je bent er slechts een avondje aan kwijt en kunt weer naar huis voor de gekkigheid begind

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:02
CH4OS schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:27:
Wat heb je te verliezen? Ontslag naar aanleiding van een bedrijfsuitje, terwijl je als medewerker ontzettend beschermd bent door de Wet heeft echt een hele kleine kans alhier in NL althans. Als een bedrijf toch van mening is dat er nav een bedrijgsuitje ontslag moet zijn, dan moet het ook wel erg bont gemaakt zijn.
Er zijn wel degelijk mensen ontslagen vanwege hun gedrag op een bedrijfsuitje. Die hadden het dan ook wel bont gemaakt. Zelf verwacht ik niet zo snel dat zoiets mij of een collega zal overkomen, maar als er iets vervelends gebeurt, ook al is dat zonder ontslag, dan vind ik dat toch heel ervelend, want je moet toch weer verder met elkaar werken. Je ziet elkaar elke dag en je kan elkaar moeilijk ontlopen.

• Koos Werkloos
Distoration schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:41:
Er is ook een midden weg, in plaats van het hele weekend een dag/avond deel erbij te zijn en dan naar huis?
Toch leuk joh beetje borrelen met je collega's, iedereen aan de shotjes zetten en daarna zelf in de auto naar huis stappen :+
Zelf heb ik zoiets van, je gaat mee of niet. Komt toch een beetje raar over om in je eentje eerder weg te gaan omdat je het niet leuk vindt om er het hele weekend bij te zijn.

• Koos Werkloos
_JGC_ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:13:
Verder prima dag gehad, maar toen de directeur van het bedrijf in de bus een veel jongere werknemer ging tongen (beide dronken) is daar nog lang over gesproken.
Dit is een van de redenen dat ik niet mee wil gaan op een bedrijfsuitje. Zelfs de directeur kan zich dus kennelijk misdragen. Van de directeur mag je toch wel iets van verantwoordelijk gedrag verwachten. Maar dat soort gasten denken natuurlijk ook dat ze alles maar kunnen flikken.

• Koos Werkloos
Ronald.42 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:13:
Ik ging altijd wel mee, maar de laatste jaren nooit meer.
Meestal eindigt het in een zuipfestijn en weet de helft de volgende dag niet meer wat er gebeurd is.
Weer een voorbeeld.

• Koos Werkloos
Cheezborger schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:44:
Ja, collega’s gingen weleens vreemd en er gebeurde van alles als er wat alcohol in het spel was.
En weer een mooi voorbeeld.

• Koos Werkloos
gambieter schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:32:
Vroegah deden we een afdelings dag uit, op een werkdag. Twee activiteiten, eentje meer cultureel, eentje meer actief. Er waren altijd mensen die niet mee wilden en dan dachten een dag vrij te krijgen. En zo werkte dat niet, je gaat mee of je gaat werken.
Of je neemt een dag vrij / gaat op vakantie wanneer het weekend plaatsvindt.

• Koos Werkloos
psfan schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:46:
Wat ik lees is dat je een heel weekend te veel vind, begrijp ik heel goed.
Wat houd je tegen om bijvoorbeeld alleen de eerste avond mee te eten? En daarna weer rustig naar huis te gaan.
Dat roept waarschijnlijk meer vragen op dan wanneer je helemaal niet gaat. En dan moet je waarschijnlijk zelf de reiskosten terugbetalen.

• hoevenpe
@Koos Werkloos je hebt voor jezelf besloten dat je niet meegaat, helemaal prima lijkt me.

Snap de reden van deze discussie dan ook niet, wil je overgehaald worden om wel te gaan? Wat wil je van ons horen?

• Sissors
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:50:
[...]

Er zijn wel degelijk mensen ontslagen vanwege hun gedrag op een bedrijfsuitje. Die hadden het dan ook wel bont gemaakt. Zelf verwacht ik niet zo snel dat zoiets mij of een collega zal overkomen, maar als er iets vervelends gebeurt, ook al is dat zonder ontslag, dan vind ik dat toch heel ervelend, want je moet toch weer verder met elkaar werken. Je ziet elkaar elke dag en je kan elkaar moeilijk ontlopen.
Maar dan ga je op het werk ook niet bijvoorbeeld lunchen met collega's, of zelfs maar bij de koffieautomaat staan? Immers ook daar kan je een collega aanranden danwel ruzie krijgen.

• Sissors
  • Niet online
En nogmaals, wat is nu het doel van dit topic? Je wil bevestiging dat je niet naar dat bedrijfsuitje moet? Ik zou het zelf lekker overslaan met hoe je het omschrijft, maar doe dat dan gewoon omdat je het zelf niet wil, niet omdat je bang bent dat je directeur gaat staan zoenen met die jongere collega.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
Dit zijn allemaal sterke verhalen en enorme extremen.

• hoevenpe
Sissors schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:19:
En nogmaals, wat is nu het doel van dit topic? Je wil bevestiging dat je niet naar dat bedrijfsuitje moet? Ik zou het zelf lekker overslaan met hoe je het omschrijft, maar doe dat dan gewoon omdat je het zelf niet wil, niet omdat je bang bent dat je directeur gaat staan zoenen met die jongere collega.
Het is imo redelijk simpel:
  • Activiteit tijdens werktijd, je gaat gewoon mee
  • Incidentele kleine activiteit na werktijd, je gaat mee tenzij het echt niet uitkomt
  • Grote activiteit in het weekend, wordt gewaardeerd maar eigen keus
Heeft het gevolgen voor promoties, dat zal je nooit weten. Die sociale collega die altijd mee gaat heeft bij gelijke geschiktheid waarschijnlijk een streepje voor op degene die uit principe niets buiten werktijd doet. Wat op zich al een factor is, in hoeverre geldt dat dan ook voor werkgerelateerde zaken?

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je niet wil dan ga je niet. De meeste werkgevers weten ook wel dat er werknemers zijn die het niet leuk vinden. Om wat voor reden dan ook. Dat was bij mijn voorgaande werkgevers zo en bij mij huidige bedrijf ook. Tegelijkertijd zie ik ook groepen collega's zelf buiten werktijd zonder dat het georganiseerd is door het werk, ook prima. Qua promotie zie ik het geen invloed hebben, tenzij het voor een leidinggevende functie is. Als je nooit bij sociale activiteiten bent, of dat nu binnen of buiten werk is, is dat wel een vraagteken als je naar een leidinggevende functie wil.

Een weekend weg is wel echt een beslag op je vrije tijd, hoe leuk je het wel of niet vind met collega's. Ik zie ook vaak genoeg collega's die (als het mogelijk is) maar een deel mee gaan. Ook prima. En we proberen ook het programma gevarieerd te houden met vrij tijd (en geen of nauwelijks werk gerelateerde zaken).

• Koos Werkloos
PolarBear schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:24:
Een weekend weg is wel echt een beslag op je vrije tijd, hoe leuk je het wel of niet vind met collega's. Ik zie ook vaak genoeg collega's die (als het mogelijk is) maar een deel mee gaan. Ook prima. En we proberen ook het programma gevarieerd te houden met vrij tijd (en geen of nauwelijks werk gerelateerde zaken).
Ik zie mijn collega's al 40 uur per week (er wordt vrij weinig thuisgewerkt). Dan vind ik wel genoeg, ook al vind ik het nog zulke leuke collega's. Om dan tussen twee werkweken een heel weekend met ze op te trekken, nee bedankt. Aan het programma en aan de foto's te zien doen ze tijdens zo'n weekend heel veel samen.

Misschien ben ik ook gewoon te oud voor lollige dingen. De meeste collega's zijn een stuk jonger dan ik.

• Koos Werkloos
Sissors schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Gewoon een discussie. Ik hoef geen bevestiging. Misschien had ik het topic beter "Gaan jullie mee op bedrijfsuitjes?" kunnen noemen, maar dat kan ik nu niet meer veranderen.

• Koos Werkloos
Sissors schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:18:
[...]

Maar dan ga je op het werk ook niet bijvoorbeeld lunchen met collega's, of zelfs maar bij de koffieautomaat staan? Immers ook daar kan je een collega aanranden danwel ruzie krijgen.
Dat zijn dingen die je sowieso niet echt kan vermijden. Bovendien is de kans tijdens op dat soort dingen tijdens een bedrijfsuitje groter natuurlijk vanwege alcohol, andere setting, feeststemming, etc.

• Koos Werkloos
hoevenpe schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:58:
@Koos Werkloos je hebt voor jezelf besloten dat je niet meegaat, helemaal prima lijkt me.

Snap de reden van deze discussie dan ook niet, wil je overgehaald worden om wel te gaan? Wat wil je van ons horen?
Nou, gewoon ervaringen en gedachtes uitwisselen over bedrijfsuitjes. Niet alleen voor mij interessant, maar wellicht ook voor anderen.

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-02 17:59
Als er wordt verwacht dat je een hotelkamer moet delen, dan zou ik persoonlijk ook afhaken. Dat is echt een no-go en bovendien vind ik dat ook gierig van je werkgever. Niet iedereen zal het daarmee eens zijn, maar iedereen hecht andere waarden aan zijn of haar privacy.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
nee hotelkamer delen is ook niks voor mij maar een bedrijfsuitje vind ik altijd wel gezellig. je komt dan ook eens op een andere manier met elkaar in contact. soms is diegene die je altijd op kantoor zo'n klootzak vond best wel aardig buiten werk om, en dat maakt het ook weer makkelijker met elkaar omgaan op de werkvloer. en het omgekeerde helaas ook wel eens meegemaakt. maar over het algemeen positieve ervaringen hier. tenminste, als je ook iets samen onderneemt en niet alleen maar de kroeg in duikt of een heel weekend naar presentaties zit te luisteren.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-02 19:48
Of je mee gaat of niet, of je drinkt of niet, of je vreemd gaat of niet. Lekker allemaal zelf weten.

Ik word alleen een beetje kriegelig van mensen die er allemaal wat van vinden. Daar gaat het vaak mis. Het mooie is dat die meningen vaak ontstaan doordat je zelf niet capabel bent om jezelf te verplaatsen in een ander. Ik betrap mijzelf er ook wel eens op, want de gedachtes poppen vanzelf op, maar dat maakt het niet juist.

De drinkers die je een saaie doos vinden als je niet drinkt en de niet drinkers die het ongehoord vinden om zoveel te drinken (om maar iets te noemen). Als beiden dat niet zouden doen, dan wordt alles leuker.

Als een werkgever besluit zo vrijgevig te zijn om zoiets te organiseren siert hem dat, ongeacht wat het is. Hij geeft veel geld uit en had dat niet hoeven doen.

Persoonlijk: ja ik ben er bij als ik een eigen hotelkamer heb (ik snurk als een malle), drink niet, feest wel en ben iemand die gerust een collega thuis op de koffie krijgt. Een collega kan evengoed een goede vriend worden of moeten we het dan kennis noemen? :+

[ Voor 12% gewijzigd door Furion2000 op 02-02-2026 09:56 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Of ik mee ga met een bedrijfsuitje, hangt van het uitje zelf af.

Met z'n allen ergens iets gaan eten is prima en ben ik vrijwel altijd bij. Maar als het meer wordt dan dat, dan moet het wel bij mij passen anders doe ik het niet. Ik ga bijvoorbeeld niet een hele dag in een pretpark rondlopen terwijl ik daar niets mee heb, tenzij mijn gezin mee mag natuurlijk.

Een stedentrip zou ik ook niet zo gauw doen. Dan wil ik sowieso mijn eigen hotelkamer en ga ik mij afvragen wat voor wissel het op mijn gezin trekt als ik er niet ben. Ik heb thuis ook genoeg te doen en allerlei verplichtingen, dus zomaar een paar dagen wegblijven is al een no-go.

Je hebt ook bedrijven waar ze gezellig op wintersport gaan... ook totaal niet aan mij besteed. Even afgezien ervan dat mijn knieën en rug dat niet meer trekken, ben ik er ook niet zo goed in. Tsja, als ik dan na een ochtendje onhandig doen op skies overal pijn heb en er voor de komende 3 dagen klaar mee ben... wat ga ik daar dan in vredesnaam verder nog doen? Beetje op een terrasje rondhangen en genieten van het uitzicht? Zie ik mijn collega's alsnog niet.

Dus het is gewoon zinloos eigenlijk (ik ben 2x op wintersport met familie geweest, ik weet hoe het is :X ).

Kortom... laagdrempelige uitjes zoals bowlen en uit eten doe ik niet moeilijk over, maar meer dan dat zit er eigenlijk niet in.

Oh ja, en ik hou sowieso niet van uitgaan verder. Ik drink geen druppel alcohol, hou niet van harde muziek, enzovoorts. Ja, ik ben een saaie lul :) En ook al 45 jaar oud, dus dat speelt wellicht ook mee. 20 jaar geleden was ik misschien makkelijker mee gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 02-02-2026 11:23 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Duke_Jay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02 15:36
Ik ga altijd zo veel mogelijk mee, en heb het ook zonder uitzondering altijd enorm leuk gevonden.
Van weekendjes weg, tot avonden uit eten. Leuke manier om je collegas ook op een andere manier te leren kennen.

Je gedrag heb je verder zelf in de hand, ik let er zelf op dat ik met mate drink, en niet ladderzat word (maar drink nog wel genoeg glaasjes hoor ;-))

Verder klink je niet als een leuke collega om mee te hebben als je hier al zo erg over twijfelt, dus blijf dan ook maar lekker thuis. Liever met een groep mensen die er wel zin in hebben.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-02 15:02
Heb nog nooit een nachtje gedaan, maar altijd dagje weg, spellen doen, survival dingetjes, koken met een groep mensen ( partners mochten allemaal mee) ik heb altijd op werkplekken gezeten waar ik t goed kon vinden met collega's. Vind t altijd wel leuk. Het is vaak maar 1x per jaar (proberen altijd na werktijd op vrijdag of met uitzondering zo'n dag spelletjes op een zaterdag. 1 jaar van te voren datum al vast gelegd en gestuurd in het bedrijf zodat iedereen er rekening mee kan houden.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:23

Internet Janny

He does it for free

Duke_Jay schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:31:
Ik ga altijd zo veel mogelijk mee, en heb het ook zonder uitzondering altijd enorm leuk gevonden.
Van weekendjes weg, tot avonden uit eten. Leuke manier om je collegas ook op een andere manier te leren kennen.

Je gedrag heb je verder zelf in de hand, ik let er zelf op dat ik met mate drink, en niet ladderzat word (maar drink nog wel genoeg glaasjes hoor ;-))

Verder klink je niet als een leuke collega om mee te hebben als je hier al zo erg over twijfelt, dus blijf dan ook maar lekker thuis. Liever met een groep mensen die er wel zin in hebben.
Dit slaat echt nergens op.
Ik heb collega's die niet meegaan naar etentjes enzo maar die zijn ook gewoon leuk hoor, en andersom.

Zero compensation

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-02 13:56
mathy_ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:27:
Dit is niet aanvallend bedoelt, maar je komt zo over als de collega die de meeste het liefst toch niet mee willen hebben.

Dus maak je niet druk en blijf lekker thuis.
Een heel weekend is teveel van het goede. Met vrienden geen probleem maar met werk...nee.

En doe dan als werkgever gewoon een dag/avond feest en laat personeel onderling zo'n weekend regelen.

• guReMcO
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:29

guReMcO

Praat mar frysk

Bij ons zijn uitjes erg vrijblijvend en wordt niemand er op afgerekend als ze niet meegaan.
Zelf ga ik met uitjes van de afdeling eigenlijk altijd mee, alleen als het me echt niks lijkt of het niet uit komt pas ik.

Croissant in hand, I was alone.

• Duke_Jay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02 15:36
Internet Janny schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Dit slaat echt nergens op.
Ik heb collega's die niet meegaan naar etentjes enzo maar die zijn ook gewoon leuk hoor, en andersom.
Ik zeg nergens dat je per definitie niet een leuke collega bent, ik zeg dat het niet leuk is om er bij te hebben op zon uitje (als je van te voren al zo veel twijfelt).
Geloof verder prima dat je dan nog wel een collega kan zijn waar je op de werkvloer normaal mee om kan gaan hoor.

En verder is dit natuurlijk een ervaringen topic, en mijn ervaring is dat de collegas die er voor kiezen om niet mee te gaan met bedrijfsuitjes, ook niet gemist werden door de rest. Klinkt misschien hard, maar het waren wel altijd dezelfde soort types. Zonder daarbij te willen zeggen dat die personen ook op de werkvloer niet leuk/kut waren, dat bedoel ik niet. Maar wel types waar je ook niet voor je plezier mee in de kroeg staat.

[ Voor 28% gewijzigd door Duke_Jay op 02-02-2026 14:08 ]

• Furion2000
nafofella schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:55:
[...]

Een heel weekend is teveel van het goede. Met vrienden geen probleem maar met werk...nee.

En doe dan als werkgever gewoon een dag/avond feest en laat personeel onderling zo'n weekend regelen.
Mag de werkgever toch lekker zelf weten?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:57
Uitjes zijn hier bijna altijd in eigen tijd. Dus dan beslis ik zelf of ik het uitje leuk genoeg vind om mijn eigen tijd er in te stoppen. Dat betekend dat ik er de ene keer wel bij ben en de andere keer niet.

En als het zo belangrijk is voor teambuilding? Waarom moet het dan in eigen tijd? ;)

[ Voor 18% gewijzigd door LordSinclair op 02-02-2026 17:01 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:46

Qwerty-273

Meukposter

Ook is er uiteraard kans dat er iets vervelends gebeurt op zo'n weekend. Af en toe lees je in de media wel iets over een bedrijfsweekend dat uit de hand liep met ontslag tot gevolg. Zelf ook (bij een andere werkgever) twee keer meegemaakt dat op een bedrijfsuitje of zoiets iets vervelends gebeurde. Niet dat ik bang ben voor ontslag, maar ik zou het wel vervelend als er op een weekend iets gebeurt wat vervolgens nog nabrandt op de werkvloer.
Je bent er zelf bij, er is net zo veel kans dat er iets op een bedrijfsuitje als dat op de werkvloer kan gebeuren. Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor je eigen handelen.

Verplicht een kamer delen met een collega, gaat voor mij te ver. Dat is namelijk juist de ruimte / het moment om jezelf even terug te kunnen trekken en te rusten. Als je dat moet delen met een collega zou dat voor mij echt zwaar wegen.

Verder snap ik deze besloten "uitjes" nooit. Alleen met collega's, waar zijn de partner en eventuele kinderen die wellicht ook wel van een uitje willen genieten? Zeker als je hiervoor een weekend boekt. Neem die gewoon ook allemaal mee - eventueel tegen een symbolische meerprijs. Om het Tweakers specifiek te houden, kunnen op de MOAM de partner en kinderen mee. En kan je dus zelf beslissen of je een weekendje uit wilt hebben met je thuis er bij, of dat je ze liever achterlaat voor die dagen.
Nu zal het standaard antwoord zijn van management, dat dit toch echt als teambuilding gezien moet worden en dus alleen de werknemers mee mogen. Maar ook juist een eventuele klik tussen kinderen of de partners van, kunnen die "teambuilding" en relaties bevorderen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Verder snap ik deze besloten "uitjes" nooit. Alleen met collega's, waar zijn de partner en eventuele kinderen die wellicht ook wel van een uitje willen genieten? Zeker als je hiervoor een weekend boekt. Neem die gewoon ook allemaal mee - eventueel tegen een symbolische meerprijs. Om het Tweakers specifiek te houden, kunnen op de MOAM de partner en kinderen mee. En kan je dus zelf beslissen of je een weekendje uit wilt hebben met je thuis er bij, of dat je ze liever achterlaat voor die dagen.
Nu zal het standaard antwoord zijn van management, dat dit toch echt als teambuilding gezien moet worden en dus alleen de werknemers mee mogen. Maar ook juist een eventuele klik tussen kinderen of de partners van, kunnen die "teambuilding" en relaties bevorderen.
Omdat partner en kinderen niet bij het bedrijf werken? Die hebben vrij weinig met het bedrijf van doen, dan heb je inderdaad ook niets meer aan teambuilding omdat iedereen op z'n eigen eilandje gaat zitten.

Het moment dat dat gebeurt ben ik de eerste die direct aangeeft niet mee te gaan. Ik vind mijn collega's hartstikke leuk maar ik heb echt 0 behoefte aan een zooi kinderen om me heen, of om iedereen met hun partners te zien. Dus nee, dat zie ik echt niet als een bevordering van de teambuilding. Meer als afbraak daarvan.

MOAM is veel meer een jaarlijks "bedrijfsfeestje" dan een teambuilding activiteit. Op mijn werkactiviteiten wordt in ieder geval nooit zoveel gezopen. Al helemaal niet in het bijzijn van kinderen.. maargoed.

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 02-02-2026 18:44 ]

I have stability. The ability to stab.

• Koos Werkloos
Dat is zeker zo, maar af en toe lees je toch iets over iemand die na 30 jaar trouwe dienst waarin nooit wat was voorgevallen vanwege een of andere stommiteit op staande voet wordt ontslagen. Denk niet dat zoiets altijd maar een ander overkomt.
er is net zo veel kans dat er iets op een bedrijfsuitje als dat op de werkvloer kan gebeuren. Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor je eigen handelen.
De kans is wel wat groter denk ik, alcohol, jolige sfeer, fysieke activiteiten, onverwachte situaties, etc.
Verplicht een kamer delen met een collega, gaat voor mij te ver. Dat is namelijk juist de ruimte / het moment om jezelf even terug te kunnen trekken en te rusten. Als je dat moet delen met een collega zou dat voor mij echt zwaar wegen.
Helemaal mee eens! Met collega's heb je toch een wat meer zakelijke, professionele band, werk je serieus mee samen. Om je collega dan in zijn onderbroek te zien...
Verder snap ik deze besloten "uitjes" nooit. Alleen met collega's, waar zijn de partner en eventuele kinderen die wellicht ook wel van een uitje willen genieten?
Het is werkgerelateerd, dus niet logisch dat partner en kinderen meegaan. Zou ook erg duur worden. Ik heb geen behoefte aan jonge kinderen of pubers om me heen bij een bedrijfsactivteit. Bovendien verstoort dat ook het contact met je collega's, want die zijn dan meer bezig met hun gezin.

• Koos Werkloos
Furion2000 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:51:
Een collega kan evengoed een goede vriend worden of moeten we het dan kennis noemen? :+
Een veelgehoorde wijsheid is toch "Je collega's zijn niet je vrienden". Dat heeft me wel aan het denken gezet. Ik denk dat het beter is om wat professionele afstand tot collega's te houden. Deed ik toch al, als je net begonnen bent met werken, zit je nog een beetje met je hoofd in het studentenleven, als je mijn leeftijd bereikt hebt, dan sta je wat serieuzer in het leven.

Voor mij is het:

Borrel, diner, onschuldige avondactiviteit (bijvoorbeeld bowlen): Ja.
Uitje van een middag of een dag: Ja, zolang het programma me aanspreekt en het me veilig lijkt.
Weekend: Nee.

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 18:25
Koos Werkloos schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Voor mij is het:

Borrel, diner, onschuldige avondactiviteit (bijvoorbeeld bowlen): Ja.
Uitje van een middag of een dag: Ja, zolang het programma me aanspreekt en het me veilig lijkt.
Weekend: Nee.
Lijkt mij prima , ieder zijn ding.

• Furion2000
[...]

Een veelgehoorde wijsheid is toch "Je collega's zijn niet je vrienden". Dat heeft me wel aan het denken gezet. Ik denk dat het beter is om wat professionele afstand tot collega's te houden. Deed ik toch al, als je net begonnen bent met werken, zit je nog een beetje met je hoofd in het studentenleven, als je mijn leeftijd bereikt hebt, dan sta je wat serieuzer in het leven.
Toch een vrij beperkende wijsheid als je het mij vraagt.

Door de drukte in je leven (sociaal netwerk/kinderen/verplichtingen) heb je niet genoeg energie voor nog meer goede relaties die je moet onderhouden. Het is een logisch gevolg dat je minder geneigd bent om 'vriendjes' te maken. Zelfde als met leren, we verliezen niet het vermogen om te leren met de jaren (lang niet zo hard als we vaak zeggen), we zijn gewoonweg te druk met van alles en nog wat.

Hoe rustiger het leven hoe meer collega's vrienden worden. Dit zou volgens mij best een goede hypothese zijn.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:29

g0tanks

Moderator CSA
Zelf ook (bij een andere werkgever) twee keer meegemaakt dat op een bedrijfsuitje of zoiets iets vervelends gebeurde. Niet dat ik bang ben voor ontslag, maar ik zou het wel vervelend als er op een weekend iets gebeurt wat vervolgens nog nabrandt op de werkvloer.
[...]
Als ik nog eens reflecteer op wat je allemaal hebt gedeeld, vind ik het vooral jammer dat je zulke 'pech' hebt gehad met je werkgevers en collega's dat het deze indrukken heeft achtergelaten.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:46

Qwerty-273

Meukposter

SmurfLink schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:43:
Omdat partner en kinderen niet bij het bedrijf werken? Die hebben vrij weinig met het bedrijf van doen, dan heb je inderdaad ook niets meer aan teambuilding omdat iedereen op z'n eigen eilandje gaat zitten.
Het is werkgerelateerd, dus niet logisch dat partner en kinderen meegaan. Zou ook erg duur worden. Ik heb geen behoefte aan jonge kinderen of pubers om me heen bij een bedrijfsactivteit. Bovendien verstoort dat ook het contact met je collega's, want die zijn dan meer bezig met hun gezin.
Zoals blijkt denkt iedereen er toch op zijn eigen manier over. Juist dat er verwacht wordt dat ik privétijd besteed aan collega's en werk verwacht ik dat ik de personen waarmee ik normaal die tijd doorbreng daar ook in mee mogen doen. Een vorige werkgever had jaarlijks in de zomer een bedrijfsfeest in het weekend (gewoon in de buurt) om te vieren dat ze x jaar bestaan. Dat is dus activiteiten, bbq, bar, voor alle werknemers en hun complete familie. Ja wellicht ben ik het softere type, maar juist die samensmelting en kennismaking met de omgeving van collega's spreekt mij persoon toch wel aan. En je kan er ook voor kiezen om toch alleen zelf te gaan.

Ook bij voldoende bedrijven gewerkt dat bij een diner of weekend uitje de partner ook mee wordt gevraagd, omdat men weet dat je meer bent dan een pure werknemer en dat je hier in je eigen tijd naar toe gaat. Dan kunnen eventuele kinderen niet mee, maar drijf je ook geen wig tussen de thuissituatie als werkgever.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• SmurfLink
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:19:
Ja wellicht ben ik het softere type, maar juist die samensmelting en kennismaking met de omgeving van collega's spreekt mij persoon toch wel aan. En je kan er ook voor kiezen om toch alleen zelf te gaan.
Tja en daar heb ik precies niks mee. Kinderen veranderen de hele dynamiek, zijn luid en vervelend. Dus nee, dan kan ik wel alleen gaan maar daar schiet ik precies niks mee op omdat ik dan nog steeds last heb van andermans kinderen. Dus dan kom ik gewoon niet. Als ik wat leuks wil doen met mijn collega's dan verwacht ik dat ook te doen met mijn collega's.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-02 11:57
Zelf ooit een weekend met het vliegtuig naar een eiland geweest. Erg leuk maar veel activiteiten. Leuk 2 uur mountainbiken, tsja, niet als je nooit op een fiets zit. S'avonds naar een kroeg met harde muziek. Samen op een kamer liggen.. Kortom weinig tijd voor jezelf. Vind daar dan ook weinig aan. Omdat ik niet overal aan mee deed gaf dat achteraf ook wat scheve ogen.

Ooit nog met werk een avond/nacht naar Duitsland geweest. Wederom erg gezellig gegeten, ontbijt alles super. Maar de avond de disco in dat trekt mij totaal niet. Met een collega op een twijfelaar van 140 breed slapen werd hem ook niet, zelf maar een kamer bijgeboekt.

Begrijp me niet verkeerd, ergens wat eten, karten, etc is erg gezellig. Bij een weekend wordt dat lastiger.

Er is vaak een groep die houdt van feesten, drinken etc. Een andere groep wilt meer rust. Helaas snapt de feest groep vaak niet dat wat hun gezellig vinden andere juist verschrikkelijk vinden. Waar ik bij een BBQ juist gezellig in gesprek wil en de muziek alleen maar vervelend vind huren ze bij de bedrijfs BBQ juist een DJ.
Zit je lekker bij een kampvuurtje moet iemand weer zijn box aan zetten met leuke muziek maar ik zat juist net zo lekker rustig.

Afhankelijk van het bedrijf kan je misschien wel over zaken praten en aangeven dat je met bepaalde dingen niet mee wilt doen, ff rust wilt pakken. Maarja, dat heb ik nog nooit aangegeven

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het is maar wat je zelf wilt. Hoe meer werknemers, hoe groter de verschillen ertussen. Persoonlijk zou ik alles langer dan een paar uur niet doen. Ik werk om te leven niet leven om te werken.

Mijn ervaringen zijn wisselend (afhankelijk van de grootte van het bedrijf): een mega hal met knetterharde muziek, presentaties met een maaltijd, alleen een maaltijd, uitjes (van alles: paintbal, wadlopen etc), met team naar leuke cafe voor maaltijde, maar eigenlijk altijd max (een deel) van een (mid)dag/avond. Nooit een (meerdere) dagen/nachten.

Als verder je werk prima is, je collega's ook en het wel of niet meedoen aan het uitje verder geen invloed heeft op de werksfeer (zou ik ook wel vreemd vinden als 1 dag invloed heeft op 200+ werkdagen), dan kies je toch gewoon wat het beste bij je past? En vraag gewoon je manager hoe 'verplicht' de uitjes zijn. Waardering voor een werknemer zou m.i. niet vast moeten zitten op al dan niet meedoen met uitjes, maar veel meer met inzet en collegialiteit op het werk.

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Volgens de regels hoeft het natuurlijk niet.

Maar verwacht dan omgekeerd ook precies volgens de regels behandeld te worden. En kijk niet raar op als collegae dan wellicht soms net wat beter behandeld worden.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-02 12:39
Misschien iets wat niet altijd hoort. Maar reken erop dat het bij bepaalde bedrijven normaal is dat je jezelf 'laat zien'. Zeker als je promotie wil maken richting een hogere functie.
Als je dus een collega bent die nooit meedoet bij niet werk gerelateerde activiteiten dan wordt het lastiger om die promotie te pakken te krijgen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

..waar hele volksstammen gelukkig helemaal niet jagen op een managementbaantje.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:57
F_J_K schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:33:
..waar hele volksstammen gelukkig helemaal niet jagen op een managementbaantje.
Helaas levert dat dan vaak wel weer de verkeerde mensen op de verkeerde positie op.. Maar hea ze zijn wel lekker sociaal rond de biertafel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:35
Ik zou zeker meegaan, maar niet in het weekend :P
Zou ook niet weten waarom zoeits in eigen tijd zou moeten?

Naar mijn idee heeft het een enorm positief effect om collegas/leveranciers "casual" met elkaar om te laten gaan. Daar ga je als werkgever enorm veel profijt van hebben in verdere zakelijke samenwerking.

Een activiteit in de avond vind ik wat anders (etentje). Is technisch natuurlijk vrije tijd mrja dat is beetje geven en nemen (denk ook niet dat iedereen vrij neemt voor de tandarts bijvoorbeeld)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 10:51

Wuursj

want worst is al bezet

Er zijn bij ons ook wat collega's die dat nooit doen en ook alle gewone borrels etc. afslaan. Dat is prima, daar hangen dan ook geen consequensties aan op de werkvloer. Ook niet indirect zover ik dat kan beoordelen, er is gewoon respect voor zo'n keuze.

Ikzelf sta meestal wel vooraan :P

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 05-02-2026 13:34 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Koos Werkloos
Furion2000 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:20:
[...]

Toch een vrij beperkende wijsheid als je het mij vraagt.

(...)

Hoe rustiger het leven hoe meer collega's vrienden worden. Dit zou volgens mij best een goede hypothese zijn.
Dat betwijfel ik toch. Dit filmpje zou je toch wel aan het denken moeten zetten. Voor mij vielen in elk geval wel een paar puzzelstukjes op hun plek.

[ Voor 6% gewijzigd door Koos Werkloos op 07-02-2026 09:53 ]

• Koos Werkloos
Deruxian schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:05:
Volgens de regels hoeft het natuurlijk niet.

Maar verwacht dan omgekeerd ook precies volgens de regels behandeld te worden. En kijk niet raar op als collegae dan wellicht soms net wat beter behandeld worden.
Daar heb ik toch wat problemen mee. Ik werk al een tijdje en ik heb absoluut niet het idee dat een bedrijfsuitje echt toegevoegde waarde heeft voor de sfeer of de omgang met collega's. Zo'n uitje kan best leuk zijn en de eerste dagen heb je wat om over te praten bij de koffie-automaat en de lunch, maar verder... niets eigenlijk. Na een week heeft niemand het er nog over. Je doet gewoon je werk met elkaar zoals altijd en daar heeft het uitje weinig invloed op.

Wat ik een groot nadeel vind, is dat medewerkers zich gedwongen voelen tegen hun zin in mee te gaan. Ze gaan mee terwijl ze eigenlijk niet willen omdat ze bang zijn anders buiten de groep te vallen, negatieve beoordeling krijgen, promotie mislopen, etc. Dit is iets wat je als werkgever niet moet willen. Ik vind dat ook net zoiets als leidinggevenden vrouwelijke ondergeschikten zoenen op nieuwjaarsborrels. Veruit de meeste vrouwen willen dat helemaal niet, maar durven dat niet te weigeren van hun leidinggevende. Dat vind ik best erg. Gelukkig gebeurt dat nauwelijks nog dankzij MeToo en Corona.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ga lekker mee en maak foto's, zie het als investering in de toekomst. >:)

• Sissors
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Dat betwijfel ik toch. Dit filmpje zou je toch wel aan het denken moeten zetten:
[YouTube: 4 Reasons Why Coworkers Are NOT Your Friends]
Kan je uitleggen waarom dat filmpje mij aan het denken moet zetten? Want meeste van zijn punten zijn helemaal niet werk specifiek (en dan zou je uberhaupt geen vrienden moeten hebben?), of ze zijn zo'n versimpeling van de werkelijkheid dat ze niet relevant zijn. Plus dat ik nou niet weet of iemand die alleen met de situaties waarbij het fout gaat in aanraking komt nou de beste bron is. Dat is alsof je vraagt aan een scheidingsadvocaat of je moet gaan trouwen of niet...

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Wat ik een groot nadeel vind, is dat medewerkers zich gedwongen voelen tegen hun zin in mee te gaan. Ze gaan mee terwijl ze eigenlijk niet willen omdat ze bang zijn anders buiten de groep te vallen, negatieve beoordeling krijgen, promotie mislopen, etc. Dit is iets wat je als werkgever niet moet willen. Ik vind dat ook net zoiets als leidinggevenden vrouwelijke ondergeschikten zoenen op nieuwjaarsborrels. Veruit de meeste vrouwen willen dat helemaal niet, maar durven dat niet te weigeren van hun leidinggevende. Dat vind ik best erg. Gelukkig gebeurt dat nauwelijks nog dankzij MeToo en Corona.
Tja die dingen liggen toch echt niet alleen bij de werkgever. Als je niet mee wil op bedrijfsuitjes moet je niet gaan. Als je daarmee dingen misloopt, zal je dat op andere vlakken moeten compenseren. Promoties draaien niet alleen om technische skills, soft skills zijn net zo belangrijk. Dus als jij niet goed in het team past of niemand jou eigenlijk kent behalve je technische werk, tja, ben je dan wel geschikt als leidinggevende? Niet iedereen is dat en dat is ook helemaal prima. Dus ja, de werkgever wil dat onderscheid zeker wel maken.

En als vrouw kan ik zeggen dat je prima duidelijk kan zijn dat je 0 behoefte hebt aan je collega's te zoenen. Ik geef sinds COVID ook geen handen meer. Dat begrijpen mijn collega's en mijn leidinggevende meer dan prima. Dus dat zijn echt onzinnige redenen om niet mee te gaan naar een bedrijfsuitje of borrel.

[ Voor 15% gewijzigd door SmurfLink op 07-02-2026 11:17 ]

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-02 14:30
Liever spijt van wat je deed dan spijt van wat je liet.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:21

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

Dat betwijfel ik toch. Dit filmpje zou je toch wel aan het denken moeten zetten. Voor mij vielen in elk geval wel een paar puzzelstukjes op hun plek.
Ik zou de Amerikaanse werkcultuur nou niet 1-op-1 met de Nederlandse werkcultuur willen vergelijken, al zijn er natuurlijk wel wat raakvlakken. In mijn ervaring zijn 'wij' een stuk minder achterbaks/ieder voor zich, al heb je overal wel types die in je gezicht lachen en een figuurlijk mes in je rug steken zodra je je omdraait. Dat gezegd hebbende, is het m.i. wel verstandig om e.e.a. puur zakelijk te houden. Ik kom nog altijd om te werken en niet om vriendjes te maken

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:21

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Marber schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:17:
Ik draai die liever om. Spijt van wat je deed kan véél langer duren dan spijt van wat je liet.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

[...]

Spreek ajb voor jezelf ;) Er zijn 'werk-vrienden' waar ik ook vele jaren na wat anders te hebben gevonden biertjes, etentjes, weekendjes weg en vakanties mee worden gedaan.
Een YT filmpje maakt geen waarheid. Laat staan een van een Amerikaans 'employment lawyer'.

Maar goed, voor jezelf spreken mag :P Als je dat uitgangspunt hebt voor jouw werkende leven en je daar alle voldoening uithaalt, dan mag dat natuurlijk gewoon.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Voor mij hangt het er allemaal heel erg vanaf. Van jezelf als persoon, tot de organisatie en de datum/locatie. @F_J_K is voorlopig nog niet van mij af (terwijl ik wel bij tweakers ben gestopt) ;)

Met een startend bedrijf waar ik werkte hadden we af en toe borrels, zijn we ook naar feestjes geweest die tot de volgende ochtend doorgingen en waren we meer vrienden dan collega's. Bij mijn eerste baan (met veel jonge collega's) werd er regelmatig wat georganiseerd vanuit het bedrijf en vanuit de mensen. Vanuit het bedrijf deed ik niet veel mee maar wat mensen zelf organiseerde dan wel weer.

Mijn huidige werk zijn mensen meer gesettled en moet spul ver van te voren worden aangekondigd om ook maar een kans van slagen te hebben dat er mensen na 5 uur willen blijven. Vond ik de eerste keer enigzins jammer, maar nu weet ik dat dat de cultuur is en ga ik daar in mee. Soms is er een middagactiviteit waar ieder graag aan mee doet. Maar als er dan ineens een weekend weg zou worden georganiseerd, dan ga ik mij ook wel even achter de oren krabben of ik dat zou willen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Koos Werkloos als je filmpjes gaat zoeken die je mening bevestigen, dan doe je aan confirmation bias. Zo werken alle twitter "experts" en ook de aluhoedjes die met allerlei onzin komen, of het nu maanlanding, covid of UFO's of NWO zijn. En een Amerikaanse advocaat die klanten wil werven is al helemaal geen informatiebron.

Het is duidelijk dat je niet wilt, en werk en prive compleet wil scheiden. Gewoon doen en dan niet klagen als het toch negatieve consequenties heeft.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:37
Dan ben je wel bang aangelegd als je er al over nadenkt dat er “iets” kan gebeuren.
Ik vind dat soort dingen wel leuk als mensen zichzelf zijn. Dan moet het niet zo’n verplicht rondje zijn maar als je zelf een beetje met een groep kunt rondstruinen in een stad en wat lichte activiteiten…helemaal prima. 👍

Mijn advies: doe leuke dingen zonder na te denken. Ga niet twijfelen, doemdenken of piekeren. Wees altijd jezelf, en blijf relaxt.
Leef het leven alsof het een potje poker is zonder inleg.

[ Voor 23% gewijzigd door Technician- op 07-02-2026 19:23 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:26

Blokker_1999

Full steam ahead

jack zomer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:36:
Ik ga nooit naar dit soort evenementen.

Geen kerst, geen nieuwjaarsborrel.
En ik ben daar duidelijk in: niet ik moet het even met de agenda bekijken, niet misschien. Gewoon duidelijk NEE.

Tenzij de baas mijn aanwezigheid verplicht. Maar betaald hij er ook voor.
Bij ons is het tijdens de werkuren, dus de baas betaald ervoor. En dan blijf ik alleen achter (soms met 1 andere collega) op kantoor. Houden wij de boel wel recht.

Ik ben introvert. Ik hou niet van groepsgebeuren. Zet mij in een ruimte waar vele mensen zijn en ik wordt gek van al het lawaai dat er dan is. Ik ga tijdens de middag zelfs niet in onze eetzaal zitten om die reden.

En als er ooit een baas de aanwezigheid zou verplichten, dan zou ik het alsnog niet doen. Heeft die baas daar een probleem mee, dan mag die gerust op zoek naar een andere medewerker.

De jaarlijkse teambuilding (die wel buiten de werkuren is) bekijk ik ook jaar per jaar. Is het iets dat ik graag wil proberen? Dan zal ik aanwezig zijn. Staat het me echt niet aan? Ook dan zal ik gewoon thuisblijven.
Marber schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:17:
Hier gebruikt men vaak het spreekwoord "je weet niet wat je mist" waarop ik altijd repliceer "daar ik het niet weet, mis ik het niet" :+

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:11
Ik ga meestal niet mee, maar als er kamers gedeeld moeten worden houdt het sowieso op. Heb prima vrienden gemaakt op het werk, maar nooit bij een slechte werkgever gewerkt waar dat tot problemen zou leiden.

• Koos Werkloos
gambieter schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:37:
@Koos Werkloos als je filmpjes gaat zoeken die je mening bevestigen, dan doe je aan confirmation bias. Zo werken alle twitter "experts" en ook de aluhoedjes die met allerlei onzin komen, of het nu maanlanding, covid of UFO's of NWO zijn. En een Amerikaanse advocaat die klanten wil werven is al helemaal geen informatiebron.
Goed dat je kritisch bent op wat een advocaat zegt (ben ik zelf ook), maar ik vind wel dat die advocaat een logisch en geloofwaardig verhaal heeft gebaseerd op ervaringen van zijn cliënten, waar ik zeker wat elementen uit herken.

Het is duidelijk dat je niet wilt, en werk en prive compleet wil scheiden. Gewoon doen en dan niet klagen als het toch negatieve consequenties heeft.
[/quote]
Nee, ik wil niet werk en privé compleet scheiden, want ik doe wel mee aan andere activiteiten. Ik geloof in een gezonde scheiding van werk en privé, dat is iets anders dan 100% scheiding van werk en privé (voor zover dat uberhaupt bestaat).

• Koos Werkloos
Sissors schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:52:
[...]

Kan je uitleggen waarom dat filmpje mij aan het denken moet zetten? Want meeste van zijn punten zijn helemaal niet werk specifiek (en dan zou je uberhaupt geen vrienden moeten hebben?), of ze zijn zo'n versimpeling van de werkelijkheid dat ze niet relevant zijn. Plus dat ik nou niet weet of iemand die alleen met de situaties waarbij het fout gaat in aanraking komt nou de beste bron is. Dat is alsof je vraagt aan een scheidingsadvocaat of je moet gaan trouwen of niet...
Die advocaat legt heel helder uit dat vriendschap en werk moeilijk samen gaan. Niet iedere werknemer, en dan vooral de wat jongere, realiseert zich dat. Als je je collega's ziet als (een soort) vrienden, word je door die video wel wakker geschud. Het klinkt hard, maar je gaat naar je werk om je brood te verdienen, niet om vrienden te maken. En als het moet, steekt die aardige collega zo een mes in je rug. Niet iedereen staat daar bij stil.

Uiteraard zijn daar altijd wel uitzonderingen op... Mijn ouders bijvoorbeeld. Zij waren collega's en gingen wat verder dan vriendschap... met mij als resultaat.

Die advocaat heeft wel meer goede video's, hij weet duidelijk waar hij het over heeft en wat hij zegt komt ook vaak overeen met wat hier eerder op dit forum is gezegd in andere topics.

• Koos Werkloos
SmurfLink schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:15:
[...]
Tja die dingen liggen toch echt niet alleen bij de werkgever. Als je niet mee wil op bedrijfsuitjes moet je niet gaan. Als je daarmee dingen misloopt, zal je dat op andere vlakken moeten compenseren. Promoties draaien niet alleen om technische skills, soft skills zijn net zo belangrijk. Dus als jij niet goed in het team past of niemand jou eigenlijk kent behalve je technische werk, tja, ben je dan wel geschikt als leidinggevende? Niet iedereen is dat en dat is ook helemaal prima. Dus ja, de werkgever wil dat onderscheid zeker wel maken.
Ja, je kan prima functioneren als leidinggevende zonder mee te gaan op zo'n weekend. Het gaat erom hoe je presteert op het werk. En juist op het werk gebruik je je soft skills.
En als vrouw kan ik zeggen dat je prima duidelijk kan zijn dat je 0 behoefte hebt aan je collega's te zoenen. Ik geef sinds COVID ook geen handen meer. Dat begrijpen mijn collega's en mijn leidinggevende meer dan prima. Dus dat zijn echt onzinnige redenen om niet mee te gaan naar een bedrijfsuitje of borrel.
Als mannelijke leidinggevende zou je gewoon nooit vrouwelijke ondergeschikten moeten zoenen (tenzij het initiatief vanuit de andere kant komt). Misschien niet de meeste, maar er zullen zeker vrouwen zijn die niet durven weigeren omdat er sprake is van een afhankelijkheidsrelatie en machtsverhouding. Ik weet nog voor corona dat er jaarlijks in de media wel tips langskwamen over hoe je zoenende collega's kan vermijden (eerste week van het jaar vrij nemen, "niet zoenen"-button dragen, doen alsof je verkouden bent, je collega een hand geven met een uitgestrekte arm).

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:23
Koos Werkloos schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:56:
[...]

Die advocaat legt heel helder uit dat vriendschap en werk moeilijk samen gaan. Niet iedere werknemer, en dan vooral de wat jongere, realiseert zich dat. Als je je collega's ziet als (een soort) vrienden, word je door die video wel wakker geschud. Het klinkt hard, maar je gaat naar je werk om je brood te verdienen, niet om vrienden te maken. En als het moet, steekt die aardige collega zo een mes in je rug. Niet iedereen staat daar bij stil.

Uiteraard zijn daar altijd wel uitzonderingen op... Mijn ouders bijvoorbeeld. Zij waren collega's en gingen wat verder dan vriendschap... met mij als resultaat.

Die advocaat heeft wel meer goede video's, hij weet duidelijk waar hij het over heeft en wat hij zegt komt ook vaak overeen met wat hier eerder op dit forum is gezegd in andere topics.
Genoeg aardige vrienden die ook vrolijk met je vrouw ervandoor gaan. Of die er met je geld vandoor gaan.
Het is en blijft mensenwerk en zo zijn je collega's ook maar mensen.
Een advocaat net als een politieagent ziet grotendeels alleen maar de sores in de samenleving want dat is het moment dat je die mensen nodig hebt.
Als je bij een bedrijf werkt wat er zo instaat kun je inderdaad maar beter ontslagen worden want dan ben je er ook direct vanaf.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:28
Een Amerikaanse advocaat vertrouwen en dat vervolgens toepassen op de Nederlandse situatie... Die is best grappig.

De banenmarkt in de VS is totaal niet te vergelijken met de Nederlandse. De cultuur ook niet. Ja, professioneel blijven terwijl er een vriendschappelijke band is kan lastig zijn, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn.

• hoevenpe
Wat is het doel van dit draadje? Twee getrouwde collega's die op een bedrijfsuitje elkaar met consent alle hoeken van de feestlocatie laten zien is niet jouw issue toch?

Wat je zelf doet ben je zelf bij, mag hopen dat die afweging vanzelfsprekend is.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:03
[...]

Goed dat je kritisch bent op wat een advocaat zegt (ben ik zelf ook), maar ik vind wel dat die advocaat een logisch en geloofwaardig verhaal heeft gebaseerd op ervaringen van zijn cliënten, waar ik zeker wat elementen uit herken.
Tenzij die advocaat alles uit z'n duim zuigt, zullen het vast ook best logische en geloofwaardige verhalen zijn. Maar hij is letterlijk een advocaat gespecialiseerd in het bijstaan van werknemers die hun werkgevers aanklagen... Dus hij krijgt de excessen mee, dat is niet de norm.
[...]

Als dit serieus jouw blik op collega's is, dan weet ik niet of ik meer medelijden met jou of met je collega's moet hebben...

Natuurlijk is het geen slecht iets om te bedenken dat collega's lang niet altijd je vrienden zijn, dat is gewoon een feit. Maar zoals je het nu stelt heb je volgens mij letterlijk het beeld dat collega's zelden tot nooit vrienden kunnen zijn.
Dat is echt geen bijzondere uitzondering...

Héél veel vriendschappen en relaties ontstaan op werk. Ik durf zelfs te zeggen dat er veel meer vriendschappen en relaties op werk ontstaan, dan dat er (extreme) ruzies ontstaan.

The devil is in the details.

Pagina: 1 2 Laatste