• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-02 12:39
Misschien iets wat niet altijd hoort. Maar reken erop dat het bij bepaalde bedrijven normaal is dat je jezelf 'laat zien'. Zeker als je promotie wil maken richting een hogere functie.
Als je dus een collega bent die nooit meedoet bij niet werk gerelateerde activiteiten dan wordt het lastiger om die promotie te pakken te krijgen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

..waar hele volksstammen gelukkig helemaal niet jagen op een managementbaantje.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:57
F_J_K schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:33:
..waar hele volksstammen gelukkig helemaal niet jagen op een managementbaantje.
Helaas levert dat dan vaak wel weer de verkeerde mensen op de verkeerde positie op.. Maar hea ze zijn wel lekker sociaal rond de biertafel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:35
Ik zou zeker meegaan, maar niet in het weekend :P
Zou ook niet weten waarom zoeits in eigen tijd zou moeten?

Naar mijn idee heeft het een enorm positief effect om collegas/leveranciers "casual" met elkaar om te laten gaan. Daar ga je als werkgever enorm veel profijt van hebben in verdere zakelijke samenwerking.

Een activiteit in de avond vind ik wat anders (etentje). Is technisch natuurlijk vrije tijd mrja dat is beetje geven en nemen (denk ook niet dat iedereen vrij neemt voor de tandarts bijvoorbeeld)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 10:51

Wuursj

want worst is al bezet

Er zijn bij ons ook wat collega's die dat nooit doen en ook alle gewone borrels etc. afslaan. Dat is prima, daar hangen dan ook geen consequensties aan op de werkvloer. Ook niet indirect zover ik dat kan beoordelen, er is gewoon respect voor zo'n keuze.

Ikzelf sta meestal wel vooraan :P

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 05-02-2026 13:34 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:02
Furion2000 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:20:
[...]

Toch een vrij beperkende wijsheid als je het mij vraagt.

(...)

Hoe rustiger het leven hoe meer collega's vrienden worden. Dit zou volgens mij best een goede hypothese zijn.
Dat betwijfel ik toch. Dit filmpje zou je toch wel aan het denken moeten zetten. Voor mij vielen in elk geval wel een paar puzzelstukjes op hun plek.

[ Voor 6% gewijzigd door Koos Werkloos op 07-02-2026 09:53 ]

• Koos Werkloos
Deruxian schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:05:
Volgens de regels hoeft het natuurlijk niet.

Maar verwacht dan omgekeerd ook precies volgens de regels behandeld te worden. En kijk niet raar op als collegae dan wellicht soms net wat beter behandeld worden.
Daar heb ik toch wat problemen mee. Ik werk al een tijdje en ik heb absoluut niet het idee dat een bedrijfsuitje echt toegevoegde waarde heeft voor de sfeer of de omgang met collega's. Zo'n uitje kan best leuk zijn en de eerste dagen heb je wat om over te praten bij de koffie-automaat en de lunch, maar verder... niets eigenlijk. Na een week heeft niemand het er nog over. Je doet gewoon je werk met elkaar zoals altijd en daar heeft het uitje weinig invloed op.

Wat ik een groot nadeel vind, is dat medewerkers zich gedwongen voelen tegen hun zin in mee te gaan. Ze gaan mee terwijl ze eigenlijk niet willen omdat ze bang zijn anders buiten de groep te vallen, negatieve beoordeling krijgen, promotie mislopen, etc. Dit is iets wat je als werkgever niet moet willen. Ik vind dat ook net zoiets als leidinggevenden vrouwelijke ondergeschikten zoenen op nieuwjaarsborrels. Veruit de meeste vrouwen willen dat helemaal niet, maar durven dat niet te weigeren van hun leidinggevende. Dat vind ik best erg. Gelukkig gebeurt dat nauwelijks nog dankzij MeToo en Corona.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ga lekker mee en maak foto's, zie het als investering in de toekomst. >:)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Dat betwijfel ik toch. Dit filmpje zou je toch wel aan het denken moeten zetten:
[YouTube: 4 Reasons Why Coworkers Are NOT Your Friends]
Kan je uitleggen waarom dat filmpje mij aan het denken moet zetten? Want meeste van zijn punten zijn helemaal niet werk specifiek (en dan zou je uberhaupt geen vrienden moeten hebben?), of ze zijn zo'n versimpeling van de werkelijkheid dat ze niet relevant zijn. Plus dat ik nou niet weet of iemand die alleen met de situaties waarbij het fout gaat in aanraking komt nou de beste bron is. Dat is alsof je vraagt aan een scheidingsadvocaat of je moet gaan trouwen of niet...

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Wat ik een groot nadeel vind, is dat medewerkers zich gedwongen voelen tegen hun zin in mee te gaan. Ze gaan mee terwijl ze eigenlijk niet willen omdat ze bang zijn anders buiten de groep te vallen, negatieve beoordeling krijgen, promotie mislopen, etc. Dit is iets wat je als werkgever niet moet willen. Ik vind dat ook net zoiets als leidinggevenden vrouwelijke ondergeschikten zoenen op nieuwjaarsborrels. Veruit de meeste vrouwen willen dat helemaal niet, maar durven dat niet te weigeren van hun leidinggevende. Dat vind ik best erg. Gelukkig gebeurt dat nauwelijks nog dankzij MeToo en Corona.
Tja die dingen liggen toch echt niet alleen bij de werkgever. Als je niet mee wil op bedrijfsuitjes moet je niet gaan. Als je daarmee dingen misloopt, zal je dat op andere vlakken moeten compenseren. Promoties draaien niet alleen om technische skills, soft skills zijn net zo belangrijk. Dus als jij niet goed in het team past of niemand jou eigenlijk kent behalve je technische werk, tja, ben je dan wel geschikt als leidinggevende? Niet iedereen is dat en dat is ook helemaal prima. Dus ja, de werkgever wil dat onderscheid zeker wel maken.

En als vrouw kan ik zeggen dat je prima duidelijk kan zijn dat je 0 behoefte hebt aan je collega's te zoenen. Ik geef sinds COVID ook geen handen meer. Dat begrijpen mijn collega's en mijn leidinggevende meer dan prima. Dus dat zijn echt onzinnige redenen om niet mee te gaan naar een bedrijfsuitje of borrel.

[ Voor 15% gewijzigd door SmurfLink op 07-02-2026 11:17 ]

I have stability. The ability to stab.

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-02 14:30
Liever spijt van wat je deed dan spijt van wat je liet.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:21

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

Dat betwijfel ik toch. Dit filmpje zou je toch wel aan het denken moeten zetten. Voor mij vielen in elk geval wel een paar puzzelstukjes op hun plek.
Ik zou de Amerikaanse werkcultuur nou niet 1-op-1 met de Nederlandse werkcultuur willen vergelijken, al zijn er natuurlijk wel wat raakvlakken. In mijn ervaring zijn 'wij' een stuk minder achterbaks/ieder voor zich, al heb je overal wel types die in je gezicht lachen en een figuurlijk mes in je rug steken zodra je je omdraait. Dat gezegd hebbende, is het m.i. wel verstandig om e.e.a. puur zakelijk te houden. Ik kom nog altijd om te werken en niet om vriendjes te maken

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:21

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Marber schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:17:
Ik draai die liever om. Spijt van wat je deed kan véél langer duren dan spijt van wat je liet.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

[...]

Spreek ajb voor jezelf ;) Er zijn 'werk-vrienden' waar ik ook vele jaren na wat anders te hebben gevonden biertjes, etentjes, weekendjes weg en vakanties mee worden gedaan.
Een YT filmpje maakt geen waarheid. Laat staan een van een Amerikaans 'employment lawyer'.

Maar goed, voor jezelf spreken mag :P Als je dat uitgangspunt hebt voor jouw werkende leven en je daar alle voldoening uithaalt, dan mag dat natuurlijk gewoon.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Voor mij hangt het er allemaal heel erg vanaf. Van jezelf als persoon, tot de organisatie en de datum/locatie. @F_J_K is voorlopig nog niet van mij af (terwijl ik wel bij tweakers ben gestopt) ;)

Met een startend bedrijf waar ik werkte hadden we af en toe borrels, zijn we ook naar feestjes geweest die tot de volgende ochtend doorgingen en waren we meer vrienden dan collega's. Bij mijn eerste baan (met veel jonge collega's) werd er regelmatig wat georganiseerd vanuit het bedrijf en vanuit de mensen. Vanuit het bedrijf deed ik niet veel mee maar wat mensen zelf organiseerde dan wel weer.

Mijn huidige werk zijn mensen meer gesettled en moet spul ver van te voren worden aangekondigd om ook maar een kans van slagen te hebben dat er mensen na 5 uur willen blijven. Vond ik de eerste keer enigzins jammer, maar nu weet ik dat dat de cultuur is en ga ik daar in mee. Soms is er een middagactiviteit waar ieder graag aan mee doet. Maar als er dan ineens een weekend weg zou worden georganiseerd, dan ga ik mij ook wel even achter de oren krabben of ik dat zou willen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Koos Werkloos als je filmpjes gaat zoeken die je mening bevestigen, dan doe je aan confirmation bias. Zo werken alle twitter "experts" en ook de aluhoedjes die met allerlei onzin komen, of het nu maanlanding, covid of UFO's of NWO zijn. En een Amerikaanse advocaat die klanten wil werven is al helemaal geen informatiebron.

Het is duidelijk dat je niet wilt, en werk en prive compleet wil scheiden. Gewoon doen en dan niet klagen als het toch negatieve consequenties heeft.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:37
Dan ben je wel bang aangelegd als je er al over nadenkt dat er “iets” kan gebeuren.
Ik vind dat soort dingen wel leuk als mensen zichzelf zijn. Dan moet het niet zo’n verplicht rondje zijn maar als je zelf een beetje met een groep kunt rondstruinen in een stad en wat lichte activiteiten…helemaal prima. 👍

Mijn advies: doe leuke dingen zonder na te denken. Ga niet twijfelen, doemdenken of piekeren. Wees altijd jezelf, en blijf relaxt.
Leef het leven alsof het een potje poker is zonder inleg.

[ Voor 23% gewijzigd door Technician- op 07-02-2026 19:23 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:26

Blokker_1999

Full steam ahead

jack zomer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:36:
Ik ga nooit naar dit soort evenementen.

Geen kerst, geen nieuwjaarsborrel.
En ik ben daar duidelijk in: niet ik moet het even met de agenda bekijken, niet misschien. Gewoon duidelijk NEE.

Tenzij de baas mijn aanwezigheid verplicht. Maar betaald hij er ook voor.
Bij ons is het tijdens de werkuren, dus de baas betaald ervoor. En dan blijf ik alleen achter (soms met 1 andere collega) op kantoor. Houden wij de boel wel recht.

Ik ben introvert. Ik hou niet van groepsgebeuren. Zet mij in een ruimte waar vele mensen zijn en ik wordt gek van al het lawaai dat er dan is. Ik ga tijdens de middag zelfs niet in onze eetzaal zitten om die reden.

En als er ooit een baas de aanwezigheid zou verplichten, dan zou ik het alsnog niet doen. Heeft die baas daar een probleem mee, dan mag die gerust op zoek naar een andere medewerker.

De jaarlijkse teambuilding (die wel buiten de werkuren is) bekijk ik ook jaar per jaar. Is het iets dat ik graag wil proberen? Dan zal ik aanwezig zijn. Staat het me echt niet aan? Ook dan zal ik gewoon thuisblijven.
Marber schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:17:
Hier gebruikt men vaak het spreekwoord "je weet niet wat je mist" waarop ik altijd repliceer "daar ik het niet weet, mis ik het niet" :+

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:11
Ik ga meestal niet mee, maar als er kamers gedeeld moeten worden houdt het sowieso op. Heb prima vrienden gemaakt op het werk, maar nooit bij een slechte werkgever gewerkt waar dat tot problemen zou leiden.

• Koos Werkloos
gambieter schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:37:
@Koos Werkloos als je filmpjes gaat zoeken die je mening bevestigen, dan doe je aan confirmation bias. Zo werken alle twitter "experts" en ook de aluhoedjes die met allerlei onzin komen, of het nu maanlanding, covid of UFO's of NWO zijn. En een Amerikaanse advocaat die klanten wil werven is al helemaal geen informatiebron.
Goed dat je kritisch bent op wat een advocaat zegt (ben ik zelf ook), maar ik vind wel dat die advocaat een logisch en geloofwaardig verhaal heeft gebaseerd op ervaringen van zijn cliënten, waar ik zeker wat elementen uit herken.

Het is duidelijk dat je niet wilt, en werk en prive compleet wil scheiden. Gewoon doen en dan niet klagen als het toch negatieve consequenties heeft.
[/quote]
Nee, ik wil niet werk en privé compleet scheiden, want ik doe wel mee aan andere activiteiten. Ik geloof in een gezonde scheiding van werk en privé, dat is iets anders dan 100% scheiding van werk en privé (voor zover dat uberhaupt bestaat).

• Koos Werkloos
Sissors schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:52:
[...]

Kan je uitleggen waarom dat filmpje mij aan het denken moet zetten? Want meeste van zijn punten zijn helemaal niet werk specifiek (en dan zou je uberhaupt geen vrienden moeten hebben?), of ze zijn zo'n versimpeling van de werkelijkheid dat ze niet relevant zijn. Plus dat ik nou niet weet of iemand die alleen met de situaties waarbij het fout gaat in aanraking komt nou de beste bron is. Dat is alsof je vraagt aan een scheidingsadvocaat of je moet gaan trouwen of niet...
Die advocaat legt heel helder uit dat vriendschap en werk moeilijk samen gaan. Niet iedere werknemer, en dan vooral de wat jongere, realiseert zich dat. Als je je collega's ziet als (een soort) vrienden, word je door die video wel wakker geschud. Het klinkt hard, maar je gaat naar je werk om je brood te verdienen, niet om vrienden te maken. En als het moet, steekt die aardige collega zo een mes in je rug. Niet iedereen staat daar bij stil.

Uiteraard zijn daar altijd wel uitzonderingen op... Mijn ouders bijvoorbeeld. Zij waren collega's en gingen wat verder dan vriendschap... met mij als resultaat.

Die advocaat heeft wel meer goede video's, hij weet duidelijk waar hij het over heeft en wat hij zegt komt ook vaak overeen met wat hier eerder op dit forum is gezegd in andere topics.

• Koos Werkloos
SmurfLink schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:15:
[...]
Tja die dingen liggen toch echt niet alleen bij de werkgever. Als je niet mee wil op bedrijfsuitjes moet je niet gaan. Als je daarmee dingen misloopt, zal je dat op andere vlakken moeten compenseren. Promoties draaien niet alleen om technische skills, soft skills zijn net zo belangrijk. Dus als jij niet goed in het team past of niemand jou eigenlijk kent behalve je technische werk, tja, ben je dan wel geschikt als leidinggevende? Niet iedereen is dat en dat is ook helemaal prima. Dus ja, de werkgever wil dat onderscheid zeker wel maken.
Ja, je kan prima functioneren als leidinggevende zonder mee te gaan op zo'n weekend. Het gaat erom hoe je presteert op het werk. En juist op het werk gebruik je je soft skills.
En als vrouw kan ik zeggen dat je prima duidelijk kan zijn dat je 0 behoefte hebt aan je collega's te zoenen. Ik geef sinds COVID ook geen handen meer. Dat begrijpen mijn collega's en mijn leidinggevende meer dan prima. Dus dat zijn echt onzinnige redenen om niet mee te gaan naar een bedrijfsuitje of borrel.
Als mannelijke leidinggevende zou je gewoon nooit vrouwelijke ondergeschikten moeten zoenen (tenzij het initiatief vanuit de andere kant komt). Misschien niet de meeste, maar er zullen zeker vrouwen zijn die niet durven weigeren omdat er sprake is van een afhankelijkheidsrelatie en machtsverhouding. Ik weet nog voor corona dat er jaarlijks in de media wel tips langskwamen over hoe je zoenende collega's kan vermijden (eerste week van het jaar vrij nemen, "niet zoenen"-button dragen, doen alsof je verkouden bent, je collega een hand geven met een uitgestrekte arm).

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:23
Koos Werkloos schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:56:
[...]

Die advocaat legt heel helder uit dat vriendschap en werk moeilijk samen gaan. Niet iedere werknemer, en dan vooral de wat jongere, realiseert zich dat. Als je je collega's ziet als (een soort) vrienden, word je door die video wel wakker geschud. Het klinkt hard, maar je gaat naar je werk om je brood te verdienen, niet om vrienden te maken. En als het moet, steekt die aardige collega zo een mes in je rug. Niet iedereen staat daar bij stil.

Uiteraard zijn daar altijd wel uitzonderingen op... Mijn ouders bijvoorbeeld. Zij waren collega's en gingen wat verder dan vriendschap... met mij als resultaat.

Die advocaat heeft wel meer goede video's, hij weet duidelijk waar hij het over heeft en wat hij zegt komt ook vaak overeen met wat hier eerder op dit forum is gezegd in andere topics.
Genoeg aardige vrienden die ook vrolijk met je vrouw ervandoor gaan. Of die er met je geld vandoor gaan.
Het is en blijft mensenwerk en zo zijn je collega's ook maar mensen.
Een advocaat net als een politieagent ziet grotendeels alleen maar de sores in de samenleving want dat is het moment dat je die mensen nodig hebt.
Als je bij een bedrijf werkt wat er zo instaat kun je inderdaad maar beter ontslagen worden want dan ben je er ook direct vanaf.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:28
Een Amerikaanse advocaat vertrouwen en dat vervolgens toepassen op de Nederlandse situatie... Die is best grappig.

De banenmarkt in de VS is totaal niet te vergelijken met de Nederlandse. De cultuur ook niet. Ja, professioneel blijven terwijl er een vriendschappelijke band is kan lastig zijn, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:28
Wat is het doel van dit draadje? Twee getrouwde collega's die op een bedrijfsuitje elkaar met consent alle hoeken van de feestlocatie laten zien is niet jouw issue toch?

Wat je zelf doet ben je zelf bij, mag hopen dat die afweging vanzelfsprekend is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:03
[...]

Goed dat je kritisch bent op wat een advocaat zegt (ben ik zelf ook), maar ik vind wel dat die advocaat een logisch en geloofwaardig verhaal heeft gebaseerd op ervaringen van zijn cliënten, waar ik zeker wat elementen uit herken.
Tenzij die advocaat alles uit z'n duim zuigt, zullen het vast ook best logische en geloofwaardige verhalen zijn. Maar hij is letterlijk een advocaat gespecialiseerd in het bijstaan van werknemers die hun werkgevers aanklagen... Dus hij krijgt de excessen mee, dat is niet de norm.
[...]

Als dit serieus jouw blik op collega's is, dan weet ik niet of ik meer medelijden met jou of met je collega's moet hebben...

Natuurlijk is het geen slecht iets om te bedenken dat collega's lang niet altijd je vrienden zijn, dat is gewoon een feit. Maar zoals je het nu stelt heb je volgens mij letterlijk het beeld dat collega's zelden tot nooit vrienden kunnen zijn.
Dat is echt geen bijzondere uitzondering...

Héél veel vriendschappen en relaties ontstaan op werk. Ik durf zelfs te zeggen dat er veel meer vriendschappen en relaties op werk ontstaan, dan dat er (extreme) ruzies ontstaan.

The devil is in the details.

Pagina: 1 2 Laatste