Koos Werkloos schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:56:
[...]
Die advocaat legt heel helder uit dat vriendschap en werk moeilijk samen gaan. Niet iedere werknemer, en dan vooral de wat jongere, realiseert zich dat. Als je je collega's ziet als (een soort) vrienden, word je door die video wel wakker geschud. Het klinkt hard, maar je gaat naar je werk om je brood te verdienen, niet om vrienden te maken. En als het moet, steekt die aardige collega zo een mes in je rug. Niet iedereen staat daar bij stil.
Zoals ik al schreef, ik ben er niet wakker door geschud. Dus kan je in eigen woorden uitleggen wat nou de reden zou zijn waarom je geen vriendschap op het werk aan moet gaan? Laat ik kort door zijn primaire punten zelf al maar gaan om dit te versnellen.
Punt 1 (in willekeurige volgorde

), is dat degene die je dachten dat vrienden waren, je een mes in de rug kunnen steken. Zoals @
Torched schrijft ook, dat heeft helemaal niks met werk te maken, maar gewoon met mensen in zijn algemeenheid. Je vriend kan ook met je partner er vandoor gaan. Je vriend van het voetbal kan blijken dat bij de selectie van het jaar erna hij heeft voorgesteld aan de technische commissie dat jij maar een team lager blijft, etc. Geen vriendschappen aangaan want "het zou toch eens kunnen dat diegene je later naait", zou betekenen dat je nooit vriendschappen moet aangaan.
Punt 2 is dat alleen een vriendschap aangaan omdat je baas nou net hem verteld met jou samen te werken een slecht idee is. Dit is ook uiteraard onzin. Want niemand stelt hier dat je vrienden met al je collega's moet worden. Enkel dat er niks mis is met een vriendschap hebben als het zo uitkomt.
En punt 3, was dat als je ergens anders gaat werken die vriendschap toch geen stand blijkt te houden. So what? Dan heb je toch tot die tijd het gezellig gehad? En ook hier, hoe is dit anders dan een vriend bij de voetbalclub hebben? Kan ook zomaar geen stand houden als je ergens anders gaat voetballen. Of een vriend waar je bent opgegroeid, en als je verhuisd blijkt het contact toch te verdwijnen. Oftewel als je geen vriendschappen op je werk meer aan gaat omdat het mogelijk een einddatum heeft? Dan kan je beter helemaal geen vriendschappen meer aangaan.
Uiteraard zijn daar altijd wel uitzonderingen op... Mijn ouders bijvoorbeeld. Zij waren collega's en gingen wat verder dan vriendschap... met mij als resultaat.
Dat is toch wel het toppunt van ironie van iemand die als punt heeft dat je absoluut nooit vriendschappelijk met collega's moet zijn.