• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Mijn werkgever organiseert elke jaar een bedrijfsuitje, een weekend naar een stad. Het is niet verplicht, maar veruit de meesten gaan wel mee.

Zelf ga ik niet mee. De belangrijkste reden voor mij is dat ik geen zin heb om een heel weekend te besteden aan iets werkgerelateerds. Bovendien, met collega's heb ik liever een professionele verstandhouding en dat vind ik niet goed samengaan met een heel weekend met elkaar optrekken en een hotelkamer delen. Ook vind ik het niet zo leuk om met een grote groep iets te gaan doen, zeker niet een heel weekend.

Ook is er uiteraard kans dat er iets vervelends gebeurt op zo'n weekend. Af en toe lees je in de media wel iets over een bedrijfsweekend dat uit de hand liep met ontslag tot gevolg. Zelf ook (bij een andere werkgever) twee keer meegemaakt dat op een bedrijfsuitje of zoiets iets vervelends gebeurde. Niet dat ik bang ben voor ontslag, maar ik zou het wel vervelend als er op een weekend iets gebeurt wat vervolgens nog nabrandt op de werkvloer.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Als je niet wilt niet gaan, simpel toch?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hangt erg af van het bedrijf, soort werkzaamheden, hoe groot etc.

Ik zou zelf meer een probleem hebben met een weekend, zeker als het een heel weekend is. Het betekent dat mensen met kinderen of verplichtingen niet mee kunnen, dan krijg je een selectief groepje.

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 31-01-2026 13:10 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:27
hoevenpe schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:07:
Dit dus. Ik ga zelf ook meestal niet

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:06
Ik vind het een bizar idee. Ontslag nemen en ergens anders gaan werken…

Door niet te gaan isoleer jij jezelf wellicht iets van de rest. Aan je post te lezen is dat ok.

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:29
Dit is niet aanvallend bedoelt, maar je komt zo over als de collega die de meeste het liefst toch niet mee willen hebben.

Dus maak je niet druk en blijf lekker thuis.

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:06
Ik ga eigenlijk altijd wel mee naar etentjes en andere uitjes. Die hebben wij meerdere keren per jaar. Uiteindelijk zie m'n collega's vaker dan m'n vrouw en kind dus dan vind ik dat het maar zo gezellig mogelijk met ze moet maken.

Dat gezegd hebbende vind ik een compleet weekend wel heel erg veel van je eigen tijd vragen. Bij ons beginnen uitjes vaak na de lunch en dan eten er achteraan, dus dan ga je uiterlijk om 20:00 - 20:30 weer naar huis en dat vind ik prima.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik ga nooit naar dit soort evenementen.

Geen kerst, geen nieuwjaarsborrel.
En ik ben daar duidelijk in: niet ik moet het even met de agenda bekijken, niet misschien. Gewoon duidelijk NEE.

Tenzij de baas mijn aanwezigheid verplicht. Maar betaald hij er ook voor.

[ Voor 17% gewijzigd door jack zomer op 31-01-2026 13:38 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:24

Frenkpie

"Crocs Rule !"

mathy_ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:27:
Dit is niet aanvallend bedoelt, maar je komt zo over als de collega die de meeste het liefst toch niet mee willen hebben.

Dus maak je niet druk en blijf lekker thuis.
Interessant, ik lees juist een collega die ik wel graag zou mogen en erbij zou willen hebben. Dit is iemand die nadenkt wat bij hem/haar past ipv toegeven aan iets "semi-verplicht" terwijl ie er eigenlijk geen zin in heeft. Kan ik waarderen.

Zo te lezen heb je er goed over nagedacht en weet je dat het niet bij je past. Waarschijnlijk doen ze nog andere dingen naast een weekendje weg (dagje uit, een barbecue, borrel) en dan ga je daar wel af en toe mee. Prima toch? Zo doe ik het ook.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:54
Je hebt je gedrag toch zelf in de hand?
Als het een zuip weekend zou zijn, dan zou ik ook niet meegaan. Maar ook niet als ik met een collega op een kamer moet slapen.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:17

DarkSide

theres no place like ::1

Er kan ook thuis of tijdens werkdagen iets vervelends gebeuren. Daar zou ik me geen druk om maken. Of rekening mee houden in je beslissing.

Verder is het denk ik goed dat het niet verplicht is. Dus kijk vooral naar wat jij wilt.

Zelf doe ik veel met collega's. Na het werk even wat eten. Maar ook in het weekend. En dan niet alleen omdat het bedrijf dat wil. We doen dit dus ook uit ons zelf.
Vind dat persoonlijk wel de band versterken.
Wij nodigen vaak iedereen uit. Maar niet iedereen wil of kan. En dat respecteren we ook.

Sommige vinden het super gezellig van 08:00 tot 17:00 zeg maar.
Maar willen daarna gewoon werkvrij zijn. En dat is dan ook even geen (gezellige) collega om je heen.

Wat ik lees is een bedrijf die iets wil doen wat meer dan alleen werk is. En dat organiseert in een weekendje weg.( ga er even vanuit dat je geen werk dingen doet, maar andere activiteit) En iemand die dat wel kan waarderen, maar liever lekker thuis zit.
Volgens mij win-win.

[ Voor 3% gewijzigd door DarkSide op 31-01-2026 13:51 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Snap je standpunt. Bij mij doen ze een sportief weekend, ik ga mee omdat ik het sportieve gedeelte leuk vind én mij niet wil laten kennen op dat vlak. Verder drink ik dan niet en zorg dat ik niet nog ff mee "die kroeg" in ga, ik ga gewoon naar huis en bed. Dat laat capriolen lekker bij een ander :-)

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dit. Ik mis verder van de TS wat het probleem precies is, wat wil je bereiken met dit topic? Zoek je bevestiging of wil je overgehaald worden om toch te gaan?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:19
gambieter schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:09:
..

Ik zou zelf meer een probleem hebben met een weekend, zeker als het een heel weekend is. Het betekent dat mensen met kinderen of verplichtingen niet mee kunnen, dan krijg je een selectief groepje.
Nou dit vind ik een heel vreemde conclusie. Wij hebben elk jaar met ons bedrijf een weekendje weg, geheel vrijwillig, ook qua planning en indeling wordt zoveel mogelijk met iedereen rekening gehouden. We doen dit al jaren en drie keer raden welke mensen het liefste meegaan.. juist, die met kinderen thuis. Héél even weg uit de wekelijkse sleur. Héél even gezellig met collega's op pad.
Ben zelf absoluut niet extravert, sterker nog de meeste collega's zijn zo introvert als de pest, maar toch heeft iedereen altijd heel erg veel plezier en is het altijd gezellig.
We doen ook geen activiteiten die niet bij ons team passen (dus geen groot bierzuip festijn of feesten in de kroeg) maar gewoon uit eten en dan een spelletjes avond in de gezamenlijke ruimte. En zelfs bij zo'n avond mag iedereen kiezen of hij of zij meedoet. Zo hebben we mensen die bordspellen doen, anderen gaan achter de Switch en weer anderen stoken de openhaard (of buiten een vuurtje) om gezellig omheen te zitten en te kletsen.

@Koos Werkloos
Maar als je het niet prettig vind, moet je het gewoon niet doen. Wees daar gewoon eerlijk over naar je collega's daar is niets mis mee. Wij hebben ook collega's die niet mee gaan naar zo'n weekend. Helemaal prima, dat respecteert bij ons iedereen.

*sowieso

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Koos Werkloos schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:06:
Bovendien, met collega's heb ik liever een professionele verstandhouding en dat vind ik niet goed samengaan met een heel weekend met elkaar optrekken en een hotelkamer delen.
Ik ben van mening dat collega's leren kennen op persoonlijk vlak ook kan helpen in de professionele samenwerking. Mensen zijn toch geneigd om iemand beter te helpen die ze beter kennen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:03
@Koos Werkloos Ik zou lekker gaan vissen aan de waterkant...

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:31
Met het oog op een duurzame en lange loopbaan bij de werkgever zou je het natuurlijk eens een jaartje kunnen proberen. Wellicht ontzeg je jezelf hiermee onbedoeld iets heel moois. Geen gek idee toch?

[ Voor 7% gewijzigd door 49euro op 31-01-2026 14:46 ]

• Koos Werkloos
  • Nu online
Zelf ga ik niet mee, maar ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Gaan mensen bijvoorbeeld mee omdat ze zich onder druk gezet voelen of bang zijn er op aangekeken te worden?

• Koos Werkloos
  • Nu online
jongetje schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:41:
Je hebt je gedrag toch zelf in de hand?
Dat is zeker zo, maar ja, er blijft altijd iets van een risico bestaan. Bijvoorbeeld het is erg gezellig en voor je het weet heb je net een paar glazen te veel op. Of iemand doet iets waar je verkeerd op reageert. Er kan echt vanalles gebeuren. Mensen die ontslagen zijn door hun gedrag op een bedrijfsuitje hadden ook gewoon de intentie om er een leuk uitje van te maken.

• Koos Werkloos
  • Nu online
DarkSide schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:49:
Er kan ook thuis of tijdens werkdagen iets vervelends gebeuren.
Dat is ook zo, alleen tijdens een uitje is die kans waarschijnlijk wat groter. Bovendien is een bedrijfsuitje iets wat je in principe aan je voorbij kan laten gaan, dat is anders dan een gewone werkdag.

• Koos Werkloos
  • Nu online
Jelle Brolnir schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:08:
Snap je standpunt. Bij mij doen ze een sportief weekend, ik ga mee omdat ik het sportieve gedeelte leuk vind én mij niet wil laten kennen op dat vlak.
Sporten is natuurlijk wel een beetje een risico bij een bedrijfsuitje, zeker als dat iets is als een klimwand, contactsport, survivalen, raften. Dat soort activiteiten kan je beter niet doen op een bedrijfsuitje. De werkgever zou zoiets misschien beter niet kunnen organiseren en als werknemer doe ik daar zeker niet (meer) aan mee.

• Koos Werkloos
  • Nu online
Cartman! schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:13:
[...]

Dit. Ik mis verder van de TS wat het probleem precies is, wat wil je bereiken met dit topic? Zoek je bevestiging of wil je overgehaald worden om toch te gaan?
Ik ben gewoon benieuwd naar hoe anderen hier naar kijken en wat ze hebben meegemaakt.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bedrijfsuitje kan hartstikke leuk zijn: .geek: MoaM '25 - Koning in eigen kasteel

Maar hoe dan ook, het is helemaal aan jezelf. Alleen doen als je verwacht het leuk te vinden. Tenzij je een carrièretijger bent die het doet om te netwerken. Al heeft @g0tanks wel gelijk: enige sociale band hebben met collega's is vaak goed voor ook de professionele werkzaamheden. Koffieautomaat-gesprekken++ zeg maar.
Ook is er uiteraard kans dat er iets vervelends gebeurt op zo'n weekend. Af en toe lees je in de media wel iets over een bedrijfsweekend dat uit de hand liep met ontslag tot gevolg.
Daar ben je helemaal zelf bij. Niet (te veel) drinken. De-escaleren als er al wat zou gebeuren. Etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• hoevenpe
  • Nu online
Koos Werkloos schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:02:
Zelf ga ik niet mee, maar ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Denk vooral, wat voor een leuke werkgever dat dit geregeld en waarschijnlijk deels betaald wordt. :)

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Zelf ga ik niet mee, maar ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Gaan mensen bijvoorbeeld mee omdat ze zich onder druk gezet voelen of bang zijn er op aangekeken te worden?
Ik ga er graag heen omdat ik dat leuk vind, mijn baas leuke dingen organiseert en er altijd een goeie maaltijd bij zit. Gezelligheid met mijn leuke collega's, op kosten van de baas, dikke prima! d:)b

I have stability. The ability to stab.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat heb je te verliezen? Ontslag naar aanleiding van een bedrijfsuitje, terwijl je als medewerker ontzettend beschermd bent door de Wet heeft echt een hele kleine kans alhier in NL althans. Als een bedrijf toch van mening is dat er nav een bedrijgsuitje ontslag moet zijn, dan moet het ook wel erg bont gemaakt zijn.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

CH4OS schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:27:
Wat heb je te verliezen? Ontslag naar aanleiding van een bedrijfsuitje, terwijl je als medewerker ontzettend beschermd bent door de Wet heeft echt een hele kleine kans alhier in NL althans. Als een bedrijf toch van mening is dat er nav een bedrijgsuitje ontslag moet zijn, dan moet het ook wel erg bont gemaakt zijn.
Ik heb een aantal verhalen gelezen waarbij iemand met een leidinggevende functie is ontslagen n.a.v. een bedrijfsuitje/-feestje. Teveel alcohol, geen zelfbeheersing, een aantrekkelijke vrouwelijke collega, met als gevolg ongewenste handtastelijkheden. Sommige mensen hebben zichzelf niet zo goed in de hand als anderen, en dan vind ik het wel getuigen van zelfkennis en verstand als je dan liever niet gaat.

Mijn werkgever organiseert ook regelmatig teamuitjes e.d. Soms ga ik mee, soms niet, ligt eraan of het iets is wat ik leuk vind. Weekendje weg zou ik denk ik ook voor bedanken, zeker als ik een hotelkamer met (een) collega('s) zou moeten delen. Ik ben best wel gehecht aan mijn privacy. Het zou dan ook echt iets heel bijzonders/leuks moeten zijn mocht ik ervoor kiezen om mijn vrije weekend daarvoor "op te offeren"

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Weekendje is hier een no-go. Etentje, of het nu wordt betaald door de baas of niet, vind ik altijd wel leuk. Ik probeer het tot een minimum te beperken. En hoewel ik op mijn werk niet sociaal bijtank, is dat voor veel collega's wel het geval. Dus ik probeer daar dan af en toe mijn steentje aan bij te dragen. Het is een beetje geven en nemen wat dat betreft.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
[...]

Sporten is natuurlijk wel een beetje een risico bij een bedrijfsuitje, zeker als dat iets is als een klimwand, contactsport, survivalen, raften. Dat soort activiteiten kan je beter niet doen op een bedrijfsuitje. De werkgever zou zoiets misschien beter niet kunnen organiseren en als werknemer doe ik daar zeker niet (meer) aan mee.
Oh zeker. Wij hebben uit een vliegtuig gesprongen, daarna gemountainbiked. We zijn gaan skiien, we doen wielrennen. Het is een risico. Keuze van de werkgever :-) Maar snap dat dat niet jouw keuze is, mag je zelf weten. Jij vraagt hoe anderen ertegenaan kijken, nu heb ik het idee dat je mij en mijn werkgever de maat neemt, vind ik jammer. Succes ermee.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:02
Als je een introvert bent, dan kan je beter niet gaan als het je uitput. Ikzelf oordeel er niemand op als degene weigert mee te gaan met bedrijfsuitjes in eigen vrije tijd. Het weekend is ervoor om jezelf op te laden en voor sommigen is een bedrijfsuitje uitputtend i.p.v. ontspannend.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Vld1989 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:34:
Ik ga eigenlijk altijd wel mee naar etentjes en andere uitjes. Die hebben wij meerdere keren per jaar. Uiteindelijk zie m'n collega's vaker dan m'n vrouw en kind dus dan vind ik dat het maar zo gezellig mogelijk met ze moet maken.
Wat een vergelijking 8)7
Mijn vrouw ben ik al 19 jaar mee samen en mijn kinderen gaan ook al wat jaartjes mee (en hopelijk nog veeeeel meer) maar ik heb geen enkele collega langer gehad dan mijn oudste kind op dit moment (en die is 8 jaar).
Collega's komen en gaan, sommige heb je meer mee dan andere, sommige worden misschien zelfs vrienden maar om het nou te vergelijken met partner en kind? Nee compleet anders.

Persoonlijk ligt het bij mij aan heel veel dingen. Bij mijn vrouw doen ze 1x in de zoveel jaar een weekend (één overnachting emt partner en dan ga ik wel mee.
Met mijn huidige collega's, neuh....te weinig aansluiting.

Gabriël AM5

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een weekend wat ik wel wat leuks had kunnen doen. Dus zo'n uitje in eigen tijd? Ik zou het doen als het mij leuk lijkt, anders niet. Met wat TS beschrijft, mij niet gezien. Maar als het wel een leuk iets is, waarom niet?
Bovendien, met collega's heb ik liever een professionele verstandhouding en dat vind ik niet goed samengaan met een heel weekend met elkaar optrekken en een hotelkamer delen.
Je hoeft echt geen vrienden met (al) je collega's te zijn. Maar je besteedt zoveel tijd met ze, dat ik toch ook niet bij voorbaat een (werk) vriendschap zou gaan uitsluiten.
FooLsKi schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Ik heb een aantal verhalen gelezen waarbij iemand met een leidinggevende functie is ontslagen n.a.v. een bedrijfsuitje/-feestje. Teveel alcohol, geen zelfbeheersing, een aantrekkelijke vrouwelijke collega, met als gevolg ongewenste handtastelijkheden. Sommige mensen hebben zichzelf niet zo goed in de hand als anderen, en dan vind ik het wel getuigen van zelfkennis en verstand als je dan liever niet gaat.
Die is dus niet ontslagen vanwege een bedrijfuitje. Maar vanwege aanranden van een collega...

En ja, het is zelfkennis als je weet dat je die neiging hebt en dus niet gaat. Maar ik denk dat je dan ook beter professionele hulp kan inschakelen als je weet dat je je handen niet thuis kan houden.

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:50
jack zomer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:36:
Ik ga nooit naar dit soort evenementen.

Geen kerst, geen nieuwjaarsborrel.
En ik ben daar duidelijk in: niet ik moet het even met de agenda bekijken, niet misschien. Gewoon duidelijk NEE.

Tenzij de baas mijn aanwezigheid verplicht. Maar betaald hij er ook voor.
Dit klinkt als een ramp voor je carrièrepad / likeability.

Mijn advies: Als je niet wilt gaan, lekker niet gaan. Ik ben zelf freelancer en zie dit soort evenementen buiten werk als win/win: Je doet iets leuks, en je bouwt betere relaties op met mensen in je vakgebied. Dus ook mensen die je niet vaak tijdens de dagelijkse werksleur spreekt. Dit hangt natuurlijk ook helemaal af van het bedrijf waar je werkt qua grootte etc.
Ik ben niet de beste, goedkoopste of slimste kracht. Maar mensen werken graag met mij omdat ik standaard wel te porren ben voor een evenementje of biertje, en laten mensen nou net de rekeningen betalen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door KirovAir op 31-01-2026 16:27 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Etentje ja (dat is met de afdeling/team), bedrijfsfeest nee. Weekend is nog nooit voorgekomen, maar dat zie ik mezelf ook niet doen. Ik zit net zo lief thuis, rustig met een lekker speciaalbiertje :)

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:06
sapphire schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Wat een vergelijking 8)7
Mijn vrouw ben ik al 19 jaar mee samen en mijn kinderen gaan ook al wat jaartjes mee (en hopelijk nog veeeeel meer) maar ik heb geen enkele collega langer gehad dan mijn oudste kind op dit moment (en die is 8 jaar).
Collega's komen en gaan, sommige heb je meer mee dan andere, sommige worden misschien zelfs vrienden maar om het nou te vergelijken met partner en kind? Nee compleet anders.
Dan snap je de vergelijking niet. Het ging me ook niet om hoe lang je die collega's al kent of samen met ze werkt, maar dat in een gemiddelde week m'n collega's de mensen zijn waar ik het meeste van mijn tijd mee door breng. Ik heb echt geen zin om zoveel van mijn tijd te besteden aan mensen waar ik alleen werkgerelateerde dingen mee kan bespreken, dus investeer ik graag tijd in zo'n etentje om ze ook op persoonlijk vlak te leren kennen en ook eens over andere dingen te kunnen praten. Ook als die collega na z'n eerste tijdelijke contract van een jaar weer zou vertrekken.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:28
KirovAir schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:23:

Ik ben zelf freelancer en zie dit soort evenementen buiten werk als win/win: Je doet iets leuks, en je bouwt betere relaties op met mensen in je vakgebied. Dus ook mensen die je niet vaak tijdens de dagelijkse werksleur spreekt. Dit hangt natuurlijk ook helemaal af van het bedrijf waar je werkt qua grootte etc.
Ik ben niet de beste, goedkoopste of slimste kracht. Maar mensen werken graag met mij omdat ik standaard wel te porren ben voor een evenementje of biertje, en laten mensen nou net de rekeningen betalen. ;)
In heel veel sectoren geldt dit natuurlijk. Ook als niet freelancer. Netwerken, gezien worden, een persoonlijke connectie. Mensen die meer zichtbaar zijn, zijn vaak toch al snel de mensen die de carrière ladder beter weten te doorlopen.

Natuurlijk wat alles niet enkel en alleen bepaald door je aanwezigheid op werk uitjes. Maar binnen de uiteindelijke afweging om iemand promotie te geven, worden zowel kwantitatieve als kwalitatieve eigenschappen gewogen. Deels gewoonweg te zien als gunfactor.
Vld1989 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:34:
Verder sta ik er soortgelijk in als dit. Het aantal contacturen met collega's is hoog. Sommige ken ik al vele jaren. Ook buiten werk om, is er dan ook gewoon een gezellige sfeer. Veelal gaat het dan verder ook helemaal niet zozeer over werk. Veel van dit soort uitjes is gewoon als met een vriendengroep.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
@Koos Werkloos Gewoon doen waar je je prettig bij voelt. En als het je eerste keer is en je twijfelt door het onbekende dan zou ik het gewoon eens proberen.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:31
Waarom moet ik nu ineens denken aan die aflevering van Better Call Saul, waarin Jimmy het hele advocatenkantoor ophitst dat de baas zijn personeel een skivakantie in niet het minste ski-oord zou moeten aanbieden? :+

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 31-01-2026 17:31 ]

KPN is een drieletterwoord

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:38
Hoe dit uitpakt hangt helemaal af van de bedrijfscultuur. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar je eigenlijk wel mee moest doen met al dit soort dingen omdat je er anders echt uit lag (familiebedrijf) maar ook bij bedrijven waar het totaal niets uitmaakte of je wel niet mee ging.

• hoevenpe
  • Nu online
Een weekend kan je makkelijk weigeren, iedereen snapt dat dat een grote inbreuk op je privéleven is. Een werkende partner en kinderen thuis, rijden naar de sportclub of andere verplichtingen, vaak genoeg dat ik ook niet langer weg kan.

Dat gezegd hebbende: als je goed met je collega's bent en de baas het grotendeels betaald waarom niet? Wel eens op een zaterdag met het hele bedrijf, partners en kinderen naar de Efteling geweest. Borrel en eten na afloop, iederen vrij om zo lang te blijven als praktisch kon.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:20

DropjesLover

Dit dus ->

Ligt in ieders geval geheel aan het type bedrijf, type werknemers en levensfase van de werknemers.

Ikzelf ben wel groot voorstander van iets doen met collega's buiten werk, ook (deels) in eigen tijd. Je ziet elkaar toch wel erg veel uren per week en informeel / niet-werkgerelateerd iets doen helpt enorm met elkaar beter leren kennen / begrip hebben voor elkaar. Al is het maar "dat was een leuke kart-middag, ik heb een week later nog blauwe plekken van die harde stoeltjes".

Een heel weekend weg is wel veel tijd, dat kan wanneer iedereen ook weg kan en ook het type daar voor is.
Wanneer 90% daar op mee wil, 5% een $geldige_reden heeft en jij gewoon niet mee wil, niet gezellig wilt zijn en werk/prive strikt gescheiden wilt houden, tsja... dat kan, maar moet je ook niet raar vinden wanneer je toch iets uit de groep ligt of geen gun-factor krijgt/hebt voor leuk werk of promotie.

Bij de detacheerder waar ik werkte in mn eind 20'er jaren hadden we een activiteitencommissie en elke 2 maanden een activiteit. Slechts 5-10% van de werknemers ging daar op mee, maar de werkgever legde wel in de pot voor alle werknemers, dus daar was veel budget beschikbaar :7
Ook gingen we 1x per jaar ergens heen, ook met overnachting. Was echt een tof weekend. Altijd leuk wanneer de hogere manager de 2e dag niet mee kan omdat z'n kater te erg is _O-
Wel allemaal leuke lui, niemand slechte dronk, maar Stef Stuntpiloot met shotjes hakt er in

[ Voor 23% gewijzigd door DropjesLover op 31-01-2026 18:05 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
[...]

Ik ga ergens mee als ik er zin in heb. Vorige werkgever was een kleiner bedrijf waarbij 'het zo leuk is als iedereen altijd meegaat' en dan had je een baas die dan letterlijk bij je komt polsen "Ga je niet mee?". |:(

Daar had je o.a. familiedagen, dus met z'n allen zitten kwekken. Ik vind daar op z'n Hollands gezegd geen donder aan (niet per se werkgerelateerd, ik hou er gewoon écht niet van). Dus elke keer pertinent geweigerd. 0.0 moeite mee.

Dan had je ook uitjes waarbij je daadwerkelijk wat deed (Breakout Run). Daar mag je me wel meenemen hoor :+ Dus daar ging ik wel mee en was net zo leuk, zonder uren te moeten stilzitten.

Het is heel simpel: doe wat je leuk vindt en zo niet, dan niet. En als iemand er wat van vindt dan heb je daar mooie gezegdes voor.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:01:
Ligt in ieders geval geheel aan het type bedrijf, type werknemers en levensfase van de werknemers.

Ikzelf ben wel groot voorstander van iets doen met collega's buiten werk, ook (deels) in eigen tijd. Je ziet elkaar toch wel erg veel uren per week en informeel / niet-werkgerelateerd iets doen helpt enorm met elkaar beter leren kennen / begrip hebben voor elkaar. Al is het maar "dat was een leuke kart-middag, ik heb een week later nog blauwe plekken van die harde stoeltjes".

Een heel weekend weg is wel veel tijd, dat kan wanneer iedereen ook weg kan en ook het type daar voor is.
Wanneer 90% daar op mee wil, 5% een $geldige_reden heeft en jij gewoon niet mee wil, niet gezellig wilt zijn en werk/prive strikt gescheiden wilt houden, tsja... dat kan, maar moet je ook niet raar vinden wanneer je toch iets uit de groep ligt of geen gun-factor krijgt/hebt voor leuk werk of promotie.

Bij de detacheerder waar ik werkte in mn eind 20'er jaren hadden we een activiteitencommissie en elke 2 maanden een activiteit. Slechts 5-10% van de werknemers ging daar op mee, maar de werkgever legde wel in de pot voor alle werknemers, dus daar was veel budget beschikbaar :7
Ook gingen we 1x per jaar ergens heen, ook met overnachting. Was echt een tof weekend. Altijd leuk wanneer de hogere manager de 2e dag niet mee kan omdat z'n kater te erg is _O-
Wel allemaal leuke lui, niemand slechte dronk, maar Stef Stuntpiloot met shotjes hakt er in
Zal ik wel geen 'cultural fit' zijn op zulk soort plaatsen, en godzijdank werk ik daar ook niet.

En ja ik ga gewoon naar het kerstdiner, vind ik leuk. En daarnaast vaak een uitje met iets van bbq na afloop, dus uitje in de tijd van de baas, bbq in eigen tijd, ook leuk. Maar als iemand niet komt, ook prima. Je werkt een ~200 dagen per jaar met collega's, ik heb echt geen uitje nodig om ze te leren kennen. (Hebben ze wel een keer geprobeerd na een reorganisatie, lukte totaal niet). Maar als je ergens werkt waar je promotie kans in elkaar storten als je niet mee gaat? Of waar het een zuipfestijn is? Mij niet gezien.
Pagina: 1