Vraag

• jorritsmit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:54
Hoi,

ik zou graag wat advies en commentaar willen vragen voor maken van een plan voor mijn zonnepanelen.

Bijgevoegd mijn plan voor de zonnepanelen op het dak. Wat vinden jullie hiervan? En nog tips voor welke zonnepanelen, omvormers etc ik zou moeten kiezen? Het zijn nu Jinko JKM-460N-48HL4M-DB-Z2-EN Tiger Neo N-Type, maar daar ben ik zeker niet mee getrouwd. Wat fijn zou zijn eigenlijk is als ze net wat minder breed waren want dan kan ik nog wat meer kwijt.

Verder vroeg ik me af of jullie er voor zouden kiezen om wat panelen op de noordkant te leggen (niet volledig noord zoals je kan zien, het plaatje heeft noord naar boven), of is dat nutteloos?

Bedankt alvast voor de feedback

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH5smUfC6AYRWgtyEz460j9T3tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m473bvU77fIq0eVT1WURTYK0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31

Termy

valt er nog wat te fragge?

jorritsmit schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:13:
Hoi,

ik zou graag wat advies en commentaar willen vragen voor maken van een plan voor mijn zonnepanelen.

Bijgevoegd mijn plan voor de zonnepanelen op het dak. Wat vinden jullie hiervan? En nog tips voor welke zonnepanelen, omvormers etc ik zou moeten kiezen? Het zijn nu Jinko JKM-460N-48HL4M-DB-Z2-EN Tiger Neo N-Type, maar daar ben ik zeker niet mee getrouwd. Wat fijn zou zijn eigenlijk is als ze net wat minder breed waren want dan kan ik nog wat meer kwijt.

Verder vroeg ik me af of jullie er voor zouden kiezen om wat panelen op de noordkant te leggen (niet volledig noord zoals je kan zien, het plaatje heeft noord naar boven), of is dat nutteloos?

[Afbeelding]
In principe zou je een eigen topic moeten maken voor je specifieke situatie maar aangezien het topic vrij traag is tegenwoordig lijkt het me wel leuk om het hier eens te bespreken :).

Wat dat betreft: wat is precies de oriëntatie en helling van het dak (en schaduw)? Dat geeft je een idee van de opbrengst (bv via PVCalc) en of dat de moeite waard is. Daarmee kun je ook bekijken welk vermogen omvormer past. Nog beter is de designer van SMA gebruiken ivm stringvoltage etc, maar voor stap 1 is hoogover met pvcalc prima.

Daar komt dan ook bij wat je doel en budget precies is. Met het oog op aflopen van salderen is het interessant om zo veel mogelijk je eigen verbruik af te dekken met opwek, dus zo min mogelijk momenten waar je stroom moet importeren (vermogen), niet je verbruik op jaarbasis (energie). Als je dat in de winter wil doen kun je niet genoeg panelen leggen, maar als je dat voor x periode in het jaar wilt bereiken (samen met een batterij), dan kun je bepalen wat de panelen op noord bijdragen.

Wat de panelen zelf betreft: kijk bij welke breedte je de meeste panelen op je dak weet te puzzelen en zoek daar een paneel bij. Kijk dan hoeveel Wp dat is tov van andere panelen die minder goed puzzelen maar misschien wel meer Wp hebben. Het specifieke merk/type paneel is niet zo spannend, de afmetingen wel.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Termy schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:07:
[...]

In principe zou je een eigen topic moeten maken voor je specifieke situatie
Precies. @jorritsmit je hebt een eigen topic.

Wise enough to play the fool

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@jorritsmit Wat voor zaken zitten er nog in de weg om meer panelen te kunnen leggen? Verplaats / haal die zoveel mogelijk weg. Ventilatie dakpan in plaats van een pijp bijvoorbeeld. Voor vriendin ook gedaan. Hier bij vriendin plastic dakraampje kapot gewaaid, dakpannen ervoor terug en 2 panelen extra op het noord dak...
Verder met @Termy, we zien je wel met meer informatie. Succes.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
jorritsmit schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:13:
Hoi,

[Afbeelding]
Als je voor weinig kan leggen zou ik ze ook op Noord gooien.
Ik heb hier een set die voorheen op zuid lag met 14 stuks verwijderd en 8 daarvan op Noord gelegd.
Niet wereldschokkende opbrengsten maar wel een vaste opbrengst per jaar.
8x260wp zijn nu 12 jaar oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQpW1OwgtZW8X7PHmeZp3F12AkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4SzUYlVqvs7qPYqv81rLQI3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_I0RvhsZEhYf4wLC6CaVbVBZV-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFcntHXGdPDcL2z9K2vC3YtH.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:00
Nu nog op noord leggen levert niets op… die tijd is voorbij… dat geld kun je beter in een klein accu systeem gooien, doet veel meer voor je eigen verbruik.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vul het eens in
Het grote SMA topic

Zonder verdere gegevens van hellingshoek en dergelijke is het lastig advies geven

Er staan een hoop kleine solar frontier op markplaats, prima voor zomeravonden opwek verlenging en bewolkt weer met veel lichtweerkaatsing op noord.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2026 08:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jorritsmit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:54
wow thanks voor alle reacties. zie bijgevoegd alle plaatjes, heb het ontworpen met sunny web designer

@Termy klinkt logisch thanks, ik zal gaan zoeken naar panelen met een iets minder brede afmeting dan past er net een paneel bij. Het dak aan de zuidkant is relatief schaduw vrij, er staat een boomrij op ongeveer 40 m van het dak af richting het zuiden. Het dak aan de noordkant is dat niet, want ligt aan de straatkant. We zijn wel het hoogste dak in de omgeving, maar als de zon opkomt in het oosten kan ik me wel voorstellen dat huizen de zon blokkeren. Ik denk vooral dat er zon op staat in de zomer in de ochtend.

@onetime alle blokkades zijn ingetekend en kan ik niks meer aan doen helaas, het enige is dat ik net geen paneel meer links horizontaal en daarboven verticaal kan leggen omdat ik dan net een paar centimeter op het dak van de buren lig

@Ronald Een paar panelen extra kost een paar honderd euro, maar een batterij kost eerder duizenden euros toch? Ik ben eigenlijk wel heel geïnteresseerd in een batterij, maar dan vooral om andere redenen dan financieel omdat ik het idee heb dat het nog niet echt rendabel is op het moment. Ik heb er plek voor achter in de schuur dus het zou kunnen

Situatie alleen op zuid kant panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH5smUfC6AYRWgtyEz460j9T3tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m473bvU77fIq0eVT1WURTYK0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7BYlVXekLvJ77UHsYEmu4BbBpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uL4KjjtLG6drRaDguQOoGwzc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOUtkSOATmfoGPYWcafRCacdWjM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gOdcnXW8RiFcfdeLxfhSDvg1.png?f=user_large

Situatie op zuid kant en noordkant (wat) panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmkCAp2uHfcXZuIU_yzjKy-TCiU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6k6KNa57X11v6PsHPKZ70jZc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yqznd8DyhK_V-yTT6MCg7ZQmg-M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CANC6ouWvExDh0pXJHDXXQKK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhqYNimVTFuo6BI53wzQxV_eoKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b4OMTs2iy4LQPeV7hax1Bqdn.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
@jorritsmit Zelf consumptie toename van 95 kWh á €0,25. ... En stel het kost €400 (dat is wat optimistisch)...

17 jaar break-even.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb meestal dit soort afbeeldingen uit sunnydesignweb
Dat vind ik iets overzichtelijker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdg5kF74eSSSoylLGNYvvMhm1sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5c1SuYdHUUmUwhMg48VxkYGy.jpg?f=fotoalbum_large

Een 5.1 kWh batterij heb je al voor 1175 (code marstek25)

Ik heb 3 marsteks (v1/v2/v3) en 3 Sma's en stuur alles aan via HA/Nodered incl dynamisch Zonneplan kontrakt

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2026 10:08 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:06:
@jorritsmit Zelf consumptie toename van 95 kWh á €0,25. ... En stel het kost €400 (dat is wat optimistisch)...

17 jaar break-even.
Niet als de dynamische prijs op €0.60 ct ligt om 18.00 uur en je plugt de EV auto in en zonder batterij opslag.

Maar "noord" is leuk voor erbij (je moet het ook niet overdrijven en het dient zo goedkoop mogelijk te zijn op dezelfde omvormer als zuid/ scheelt weer extra kosten)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2026 10:30 ]

• Ronald
Die 4 panelen doen natuurlijk een deuk in een pakkie roomboter als je 11kW in je EV gaat stampen...
Moet je ook niet gaan doen op dynamisch contract... en een Marstek helpt daar ook niet bij...

Soms... is nadenken de oplossing...

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dynamisch kent geen terugleverboete.
De Marstek helpt er wel aan om de boter goed te houden bij een stroomstoring van 72 uur.
Maar we dwalen af.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2026 11:32 ]

Pagina: 1