Aangezien ze wel sproeien is het wel misschien tijd om met de buurman te gaan praten of de balletjes er misschien onderweg moeten.
Verder ben ik bang dat je gewoon je best moet gaan doen je tuin zo kat onvriendelijk mogelijk te maken.
Heb je rondom schuttingen? Kijk of je hierboven op van die kattenrollers of gaas kunt plaatsen. Als je ziet dat ze een vaste route nemen, kijk dan of je daar prei/bieslook/citroenmelisse kunt poten.
De sproeiers vind ik een prima oplossing. Kijk of je dat dooie hoekje ook nog ermee kunt bedekken.
Beetje lullig dat het jou geld gaat kosten, maar als het niet zijn katten zijn die jou tuin bij hun territorium trekken, dan zal een andere kater de boel wel innemen.
Let wel op: Dit kan door andere buurtbewoners wel als erg hinderlijk worden ervaren. Ik ben zelf in staat om deze apparaten te horen, terwijl de meesten dat niet kunnen. Ik hoor dit dan als een zeer hoge piep die overal overheen klinkt. Misschien zal dat voor jullie geen probleem zijn, maar ik zou het heel vervelend vinden als mijn buren dit neer zouden zetten.dfbt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:10:
heb je al van die ultrasone geluid dingen geprobeerd?
Schijnt goed te werken.
Een hond nemen moet je alleen doen omdat je een hond wil (wel erg leuk voor de kinderen). Maar anders kun je misschien een vriend of familielid aanbieden een keer op de hond te passen.Bockelaar schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
oef, pittig als de eigenaar niet snapt dat zijn HUISdier overlast veroorzaakt en hij daar iets aan moet doen. Is zelf een hond nemen een idee?
Zelf merk ik dat als mijn hond in de zomer overdag weer meer buiten is, ik ook s nachts eigenlijk geen katten meer spot. Maar nu de hond weer meer binnen is, lijken ze dat dat na een paar weken weer door te hebben/vergeten te zijn, en inmiddels mag ik voor de hond naar buiten gaat eerst weer zelf een ronde over de tuin doen, om al het achtergelaten 'lekkers' op te ruimen.
mensen van 2 straten verderop hebben er 1 in voortuin staan omdat er dus altijd katten liepen te poepen. Komt nu helemaal niks meer in de tuin daar sinds dat apparaat er staat.KipInBraadzak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:15:
[...]
Let wel op: Dit kan door andere buurtbewoners wel als erg hinderlijk worden ervaren. Ik ben zelf in staat om deze apparaten te horen, terwijl de meesten dat niet kunnen. Ik hoor dit dan als een zeer hoge piep die overal overheen klinkt. Misschien zal dat voor jullie geen probleem zijn, maar ik zou het heel vervelend vinden als mijn buren dit neer zouden zetten.
Ik hoor ze zelf ook ondanks melding: Mens kan dit niet horen. Een hele erge vervelende piep. Maarja..
Maar als je katten verjagen tuin googled krijg je ook heel veel opties van bepaalde planten, korrels, geuren etc die je zou kunnen uit proberen.
Klinkt alsof buurman niet voor z'n eigen huisdieren wil zorgen en ze daarom buiten zet. Mening terzijde, hier is gewoon onderzoek naar gedaan en katten zijn absoluut niet minder tevreden als ze de hele dag binnen zitten, dus het is zelfs beter voor ze (veiliger, rustiger) als ze niet buiten komen.Headshot_NL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:01:
“Het zijn katten, die lopen nu eenmaal buiten. Ik kan ze niet binnenhouden.”
Afschieten of vergiftigen mag niet (en is ook zielig, blijft toch een levend wezen) maar je kunt wél alle aantoonbare schade op de eigenaar verhalen. Als jij een tuinstoel buiten hebt staan (die je voor een prikkie op Marktplaats hebt gevonden maar eigenlijk veel geld waard is) en kunt aantonen dat zijn kat die beschadigd heeft dan kan katten laten rondzwerven een duur grapje worden.
De eigenaar van een kat is aansprakelijk voor alle schade die het beest aanricht. Dus ook als jij je deur iedere week professioneel moet laten reinigen omdat zijn kat er tegenaan pist en door het vele reinigen de deur iedere maand opnieuw moet laten schilderen. Ik zou 'm aangeven dat je voornemens bent om een schoonmaakbedrijf langs te laten komen en dat je hem aansprakelijk gaat stellen voor de kosten, dan mag hij zelf de keuze maken hoe graag hij z'n beesten heeft.
Weet niet waar je die info vanaf haalt maar voor katten werken die echt niet, alleen jongeren kunnen er last van hebben. Er is ook geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor, alleen maar marketing. Zonde van het geld.dfbt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:10:
Schijnt goed te werken.
Hier heb ik over nagedacht. Iets met buizen zie ik eigenlijk niet zitten qua kosten en ook de uitstraling. Wij wonen op en hoek en dat zou betekenen dat ik 50 meter buis moet installeren. Dat lijkt mij eerder een oplossing voor de eigenaar om de katten in eigen tuin te houden als hij mee zou willen werken. Hiermee zou ik ook enkel mijn achtertuin kunnen "beschermen" maar is de voordeur nog steeds dagelijks doelwit.jack zomer schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
Stap 1.zorgen dat de katten niet in je tuin kunnen komen.
En ja, dat is lastig en ingrijpend..
Maar draaiende buizen op de schutting.
Netten, gaas, etc. Er staan op YouTube een paar systemen met water een een automatische richtinstallatie. In de standaard nld tuin moet dat het probleem echt wel oplossen.
Sproeier in het midden, en de hele tuin valt binnen zijn bereik
Daar zit je oplossing.
De buurman gaat je geen oplossing geven.
De katten blijven niet binnen.
Extra sproeiers is misschien nog een optie, nu zien ze het eerder als een uitdaging dan als preventie.
Helaas is dat geen optie. Deze dingen horen wij overduidelijk en hebben er dan waarschijnlijk zelf heel veel last van.dfbt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:10:
Schijnt goed te werken.
Balletjes eraf zal deels wel helpen denk ik. Tuin staat nu bewust ook een groot stuk vol met een wildgroei van munt. Die plek lijken ze minder aantrekkelijk te vinden.NESFreak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:10:
Ik denk niet dat je buurman het bij zijn katten influistert dat ze naar jou tuin moeten gaan.
Aangezien ze wel sproeien is het wel misschien tijd om met de buurman te gaan praten of de balletjes er misschien onderweg moeten.
Verder ben ik bang dat je gewoon je best moet gaan doen je tuin zo kat onvriendelijk mogelijk te maken.
Heb je rondom schuttingen? Kijk of je hierboven op van die kattenrollers of gaas kunt plaatsen. Als je ziet dat ze een vaste route nemen, kijk dan of je daar prei/bieslook/citroenmelisse kunt poten.
De sproeiers vind ik een prima oplossing. Kijk of je dat dooie hoekje ook nog ermee kunt bedekken.
Beetje lullig dat het jou geld gaat kosten, maar als het niet zijn katten zijn die jou tuin bij hun territorium trekken, dan zal een andere kater de boel wel innemen.
Hond nemen is nu helaas geen optie, wellicht in de toekomst. Onze vorige hond is een half jaar geleden overleden. Toen hij hier nog was en regelmatig in de tuin liep hadden we eigenlijk geen overlast.Bockelaar schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
oef, pittig als de eigenaar niet snapt dat zijn HUISdier overlast veroorzaakt en hij daar iets aan moet doen. Is zelf een hond nemen een idee?
Ja ik heb ook het idee dat ze thuis nu teveel overlast veroorzaken en hij ze daarom (in ieder geval in de nacht) buiten opsluit. Het laten reinigen etc. is in theorie natuurlijk een optie om dan de kosten op hem te verhalen. Maar toch sta ik dan alsnog in de zomer elke ochtend in de tuin kak te scheppen van de voorgaande nacht. En daarbij zal de eigenaar vast ontkennen dat het zijn kat is om de kosten te ontlopen. In theorie is het leuk maar in praktijk gaat dat me denk ik structureel zelf geld kosten.Oon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Klinkt alsof buurman niet voor z'n eigen huisdieren wil zorgen en ze daarom buiten zet. Mening terzijde, hier is gewoon onderzoek naar gedaan en katten zijn absoluut niet minder tevreden als ze de hele dag binnen zitten, dus het is zelfs beter voor ze (veiliger, rustiger) als ze niet buiten komen.
Afschieten of vergiftigen mag niet (en is ook zielig, blijft toch een levend wezen) maar je kunt wél alle aantoonbare schade op de eigenaar verhalen. Als jij een tuinstoel buiten hebt staan (die je voor een prikkie op Marktplaats hebt gevonden maar eigenlijk veel geld waard is) en kunt aantonen dat zijn kat die beschadigd heeft dan kan katten laten rondzwerven een duur grapje worden.
De eigenaar van een kat is aansprakelijk voor alle schade die het beest aanricht. Dus ook als jij je deur iedere week professioneel moet laten reinigen omdat zijn kat er tegenaan pist en door het vele reinigen de deur iedere maand opnieuw moet laten schilderen. Ik zou 'm aangeven dat je voornemens bent om een schoonmaakbedrijf langs te laten komen en dat je hem aansprakelijk gaat stellen voor de kosten, dan mag hij zelf de keuze maken hoe graag hij z'n beesten heeft.
[...]
Weet niet waar je die info vanaf haalt maar voor katten werken die echt niet, alleen jongeren kunnen er last van hebben. Er is ook geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor, alleen maar marketing. Zonde van het geld.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
https://www.dumpert.nl/item/100107923_1b22edcc
YouTube: René langs bij de PussyWetter™
ps. Ik weet natuurlijk niet of er een vrouwelijk iemand in je huis woont met een kinderwens maar kattenschijt kan schadelijk zijn voor een ongeboren kind, dus indien van toepassing kun je daar mooi mee slaan
doe dan zoietsSCIxX schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:53:
Weet niet of de Pussy Wetter nu publiekelijk wordt verkocht, maar lijkt me exact wat je nodig hebt.
YouTube: Starwars Musquito Defense System
Dit zou wat kunnen zijn. ga het even onderzoeken. Hele tuin vol sproeiers is lastig te realiseren. Dit werkt wel doeltreffend, letterlijkSCIxX schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:53:
Weet niet of de Pussy Wetter nu publiekelijk wordt verkocht, maar lijkt me exact wat je nodig hebt.
Ja, dat is er wel in de toekomst, hier weten we vanaf. Dat is ook de reden om even geen kattenbak te verschonen in deze periode.squashedraven schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:53:
Bewijs op film verzamelen van het sproeien, kakken en wat ze nog meer doen. Offertes opvragen voor hovenier en schoonmaker etc. en deze bij de buurman neerleggen van dit mag je dokken als het niet stopt. Evt naar rechtsbijstand als laatste redmiddel (al wil je natuurlijk wel met de buren door 1 deur kunnen).
ps. Ik weet natuurlijk niet of er een vrouwelijk iemand in je huis woont met een kinderwens maar kattenschijt kan schadelijk zijn voor een ongeboren kind, dus indien van toepassing kun je daar mooi mee slaan
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Nu hebben we 2x lavendel en 1x rozemarijn in de moestuin verspreid staan. Dat werkt ook onwijs goed. Er zijn nog wel meer planten/kruiden waar katten een hekel aan hebben. Voor jezelf een leuke en lekker geurende tuin voor katten een stinkplek.
Deze dingen zouden verboden moeten worden, zelfs als 30 jarige hoor ik deze dingen nog, extreem irritant.dfbt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:10:
Schijnt goed te werken.
Korte versie: de oplossing zit hem in de dieren wijsmaken dat ze niet meer bij jou moeten komen. Daar zijn allerlei methodes voor.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Wie heeft dit onderzoek gedaan, en wanneer? Is dat ergens online te vinden?Oon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Klinkt alsof buurman niet voor z'n eigen huisdieren wil zorgen en ze daarom buiten zet. Mening terzijde, hier is gewoon onderzoek naar gedaan en katten zijn absoluut niet minder tevreden als ze de hele dag binnen zitten, dus het is zelfs beter voor ze (veiliger, rustiger) als ze niet buiten komen.
An unbreakable toy is useful to break other toys
Dit dus.The Eagle schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:53:
Een dier leeft in het hier en nu. Het bakent zijn terrein af en gaat waar het kan gaan. Als het zijn behoefte moet doen, doet het dat, op een bekende plek. Tenzij dat consequenties heeft.
Korte versie: de oplossing zit hem in de dieren wijsmaken dat ze niet meer bij jou moeten komen. Daar zijn allerlei methodes voor.
- Cacaodoppen op de grond (kun je in grote zakken kopen)
- Planten die citrus-geur hebben, zoals citroenmelisse enz., of een sterke geur in het algemeen.
- Watersproeiers binnen je eigen tuin lijkt me prima. Dat is echt geen mishandeling (zeg ik als kattenliefhebber), een kat gaat echt niet dood van een beetje water op hun vacht, en ze leren dan prima dat ze daar niet moeten zijn.
Voor urinegeur (tegen de deuren, dat is wel echt heel irritant zeg), UF2000 is een geweldig middel daartegen. Uiteraard is dat wel alleen symptoombestrijding.
Je kunt als eigenaar katten niet vertellen dat ze ergens niet mogen komen. Je kunt ze wel binnenhouden, maar dat is met veel katten wel op zijn allerminst een uitdaging, vooral als ze gewend zijn om buiten te komen.
In de planten ga ik me ook eens verdiepen. In de tuin wil ik daar best iets voor aanpassen, Voortuin is dan echter weer een lastig verhaal omdat daar een groot deel bestrating ligt als parkeerplek.Wilke schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:01:
[...]
Dit dus.
- Cacaodoppen op de grond (kun je in grote zakken kopen)
- Planten die citrus-geur hebben, zoals citroenmelisse enz., of een sterke geur in het algemeen.
- Watersproeiers binnen je eigen tuin lijkt me prima. Dat is echt geen mishandeling (zeg ik als kattenliefhebber), een kat gaat echt niet dood van een beetje water op hun vacht, en ze leren dan prima dat ze daar niet moeten zijn.
Voor urinegeur (tegen de deuren, dat is wel echt heel irritant zeg), UF2000 is een geweldig middel daartegen. Uiteraard is dat wel alleen symptoombestrijding.
Je kunt als eigenaar katten niet vertellen dat ze ergens niet mogen komen. Je kunt ze wel binnenhouden, maar dat is met veel katten wel op zijn allerminst een uitdaging, vooral als ze gewend zijn om buiten te komen.
Hier een vergelijkbare overlast maar helaas zonder toewijsbaar baasje. Beetje jammer dat een ander de lasten mag dragen van andermans huisdier.
Ja daar gaat het me ook om. Mijn doel is geen ontlasting in de tuin en tegen de voordeuren. Dat ik tuinstoelkussens naar binnen moet doen in de zomer is nog tot daar aan toe. Maar wanneer er niks te bespreken valt met de eigenaar (die 100% verantwoordelijk is) moet je iets. Ik ga eens overleggen met de buren, daar zitten ze ook veel in de tuin maar wel minder. Niet om samen te spannen maar wel om eens wat te verzamelen wat later handig kan zijn voor een handhavingsverzoek waar je het over hebt.Kapotto schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:09:
Je kan ook altijd eens het APV van jouw gemeente kijken of er een artikel staat over hinderlijke dieren. Met je bewijsmiddelen (log en camerabeelden van jouw tuin) van jou en eventuele buren kan je dan een handhavingsverzoek indienen bij de gemeente.
Hier een vergelijkbare overlast maar helaas zonder toewijsbaar baasje. Beetje jammer dat een ander de lasten mag dragen van andermans huisdier.
Stukje uit de APV: In artikel 4.3 van de Verordening Fysieke Leefomgeving staat dat het verboden is om hinderlijke of schadelijke dieren buiten een inrichting te hebben, te houden of te voeren, als dit leidt tot overlast of schade aan de openbare gezondheid.
[ Voor 11% gewijzigd door Headshot_NL op 19-01-2026 13:15 ]
Heeft geen zin. Naast dat het de relatie met de buren kapot maakt, is het niet te handhaven. En de buurman gaat die beesten echt niet 24/7 binnen houden zo lang ze leven.Kapotto schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:09:
Je kan ook altijd eens het APV van jouw gemeente kijken of er een artikel staat over hinderlijke dieren. Met je bewijsmiddelen (log en camerabeelden van jouw tuin) van jou en eventuele buren kan je dan een handhavingsverzoek indienen bij de gemeente.
Makkelijkste manier is je tuin oninteressant/gevaarlijk maken voor die katten zodat ze niet meer langskomen. Vieze bodembedekkers en stinkende plantjes helpen daarbij.
Voor de voortuin / bestrating kan je wellicht "Ecostyle kattenschrik" gebruiken (linkje). Nadeel: na iedere regenbui kan je opnieuw strooien.Headshot_NL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:09:
[...]
In de planten ga ik me ook eens verdiepen. In de tuin wil ik daar best iets voor aanpassen, Voortuin is dan echter weer een lastig verhaal omdat daar een groot deel bestrating ligt als parkeerplek.
George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..
Als je als katteneigenaar de uitdaging niet aan kan moet je geen katten nemen is mijn mening (als kat eigenaar). Je kan ook prima de eigen tuin katproof maken dat deze er niet uit kan, maarja dat is wat minder mooiWilke schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:01:
[...]
Uiteindelijk de hele tuin afgerasterd maar dat mocht ook niet baten (daar springen ze gewoon overheen natuurlijk). Maar ik heb toch een originele oplossing gevonden: Ik had voor onze tuin al een irrigatiesysteem met een Rainbird controller aangelegd en die op Home Assistant aangesloten (handig voor als we op vakantie zijn). Die heb ik nu aan een bewegingsmelding van mijn beveiligingscamera gekoppeld waardoor de sproeiers 's nachts/'s ochtends aan gaan (ze komen hier vaak rond een uur of 5 - 6 's ochtends) als er beweging wordt gedetecteerd.
Het werkt echt perfect, gevoeligheid van de sensor was nog even een ding omdat hij in het begin ook op vogels af ging. En soms is het irritant als je vergeet dat het systeem actief is en even naar het schuurtje moet lopen, maar verder werkt het echt perfect. Katten komen na twee jaar eigenlijk nooit meer in de tuin (hooguit 1 keer in de paar maanden). Daarnaast is het ook leuk om die katten te zien rennen op de camera haha.
Edit 2\ Heb ook overwogen om hier misschien nog iets voor te maken dat stand-alone draait. Mocht er veel interesse zijn dan kan ik wel wat uitwerken
[ Voor 9% gewijzigd door Maks op 19-01-2026 13:31 ]
M'n oom had schrikdraad geplaatst om z'n tuin heen, boven de schuttingen enzo. Dat lijkt best te werken en volgens mij is dat niet verboden. Buren zullen dat alleen ook niet heel erg leuk vinden. *knip*
Als we dit voorstellen, dan wel op de juiste manier aub.
[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 21-01-2026 16:36 ]
Facts don't care about your feelings
Ja een betere dekking van mijn huidige sproeiers is wellicht een oplossing. Nu heb ik Reolink camera's met daarop huisdier detectie. In combinatie met Home Assistant en zigbee tuinsproeiers werkt dit nu. En ze gaan over het algemeen alleen een hit geven op een hond of kat. De detectie werkt perfect. Ik heb talloze beelden waarom ze vol natgespoten worden, maar deze zijn hardleers. Ik zie ze weglopen, ze staan op de straat te kijken. lopen via de zijkant, sprinten over de schutting daar en sproeien de boel onder. Alsof ze het erom doenMaks schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:27:
Heel erg irritant en een herkenbaar probleem. Wij wonen in de binnenstad van Amsterdam, daar laten sommige buren hun katten ook vrij in de binnentuinen lopen met alle gevolgen van dien. Edit\ Ik neem het hen niet echt heel erg kwalijk trouwens, maar het is wel super smerig.
Uiteindelijk de hele tuin afgerasterd maar dat mocht ook niet baten (daar springen ze gewoon overheen natuurlijk). Maar ik heb toch een originele oplossing gevonden: Ik had voor onze tuin al een irrigatiesysteem met een Rainbird controller aangelegd en die op Home Assistant aangesloten (handig voor als we op vakantie zijn). Die heb ik nu aan een bewegingsmelding van mijn beveiligingscamera gekoppeld waardoor de sproeiers 's nachts/'s ochtends aan gaan (ze komen hier vaak rond een uur of 5 - 6 's ochtends) als er beweging wordt gedetecteerd.
Het werkt echt perfect, gevoeligheid van de sensor was nog even een ding omdat hij in het begin ook op vogels af ging. En soms is het irritant als je vergeet dat het systeem actief is en even naar het schuurtje moet lopen, maar verder werkt het echt perfect. Katten komen na twee jaar eigenlijk nooit meer in de tuin (hooguit 1 keer in de paar maanden). Daarnaast is het ook leuk om die katten te zien rennen op de camera haha.
Edit 2\ Heb ook overwogen om hier misschien nog iets voor te maken dat stand-alone draait. Mocht er veel interesse zijn dan kan ik wel wat uitwerken
In de tuin achter hetzelfde. Daar weten ze meestal waar ze geraakt kunnen worden. Zodra ik de sproeier weer verplaats gaat het 2-3x mis en daarna ontlopen ze hem gewoon weer.
Alle andere buurtkatten waar we overigens ooit last van hadden hebben we nooit meer gezien. Dat kan ook komen doordat ons gebied nu tactisch is besproeid.
Ja dat is mijn mening ook, een hond buiten laten zonder baasje die zijn behoefte doet tegen je voordeur is een schande, maar van een kat is de acceptatie toch ineens heel anders. Daar zie ik ook geen oplossing voor en is mijn doel ook niet.YoshiBignose schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:32:
Het is een grof schandaal dat het überhaupt nog mag. Een huisdier aanschaffen waar je zo min mogelijk tijd aan wil besteden en daarom maar buiten andere mensen laat lastig vallen. Ik heb het ook opgegeven... je zal het maar gewoon moeten accepteren als je geen knallende ruzie wil.
M'n oom had schrikdraad geplaatst om z'n tuin heen, boven de schuttingen enzo. Dat lijkt best te werken en volgens mij is dat niet verboden. Buren zullen dat alleen ook niet heel erg leuk vinden. Een keertje bleef een kat klem zitten in het schrikdraad en werd hij 10 min. lang geëlektrocuteerd. Nooit meer in z'n tuin geweest, dat wel
Schrikdraad is wellicht ook nog iets, misschien kan ik deze op een aantal plekken plaatsen waar ze veel passeren. Ik sta eigenlijk open voor alle mogelijke oplossingen mits het niet (teveel) pijn doet. Even een tik van het schrikdraad is niet fijn maar uiteraard niet dodelijk of blijvende schade.
Verder hebben mijn ouders nu "anti klim strips" van kunststof geplaatst op de schutting. Vrijwel geen kat meer te vinden. https://www.praxis.nl/ijz...trip-50-x-4-5-cm/10599416
[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 21-01-2026 16:28 . Reden: Toch maar niet aub. ]
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Nee zonder gekheid.
Zelf heb ik 2 katten, alleen blijven deze altijd binnen. Er is er wel eens 1 ontsnapt, die dan de volgende ochtend met een zielig gezicht weer naar binnen wil.
Tegen het sproeien kan de buurman gewoon wat doen, dat is ff naar de dierenarts.. Mijn kater denkt dat hij nog wel kan sproeien, echter.... heeft geen zin (meer)
Katten houden niet van veranderingen, dus als je inderdaad je sproeiers met enige regelmaat kan en wil verplaatsen worden ze gek. De kans is dan wat groter dat ze de tuin met rust laten.
Ultrasone geluid heb ik wel eens gehoord, geen idee of het werkt.
Van horen zeggen, dat men ook worden van aluminium. Als je dit op een stok maakt, en om de 2 dagen op andere plekken in de tuin prikt, is dit een verandering. Katten zijn an zich redelijk schrikkerig
Het is zo vervelend dat je (hoop ik) de kat zelf niets aan wil doen, al kan je op een gegeven moment de buurman wel wurgen.
Ja veranderingen is misschien wel de key om even wat langer vol te houden. Wat plantjes die wellicht afschrikken en een extra sproeier. Verder kon je niet zonder ze daadwerkelijk iets aan te doen. Dat doe ik niet, dan had ik ze hier in de straat al zowat wekelijks kunnen doodrijden. Ook dat luchtdrukpistool kan de zaak wel oplossen. Maar ik ben tegen geweld naar dieren, dan eerder de eigenaarChielioj schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:50:
Je kan ook je nick name eer aan doen
Nee zonder gekheid.
Zelf heb ik 2 katten, alleen blijven deze altijd binnen. Er is er wel eens 1 ontsnapt, die dan de volgende ochtend met een zielig gezicht weer naar binnen wil.
Tegen het sproeien kan de buurman gewoon wat doen, dat is ff naar de dierenarts.. Mijn kater denkt dat hij nog wel kan sproeien, echter.... heeft geen zin (meer)
Katten houden niet van veranderingen, dus als je inderdaad je sproeiers met enige regelmaat kan en wil verplaatsen worden ze gek. De kans is dan wat groter dat ze de tuin met rust laten.
Ultrasone geluid heb ik wel eens gehoord, geen idee of het werkt.
Van horen zeggen, dat men ook worden van aluminium. Als je dit op een stok maakt, en om de 2 dagen op andere plekken in de tuin prikt, is dit een verandering. Katten zijn an zich redelijk schrikkerig
Het is zo vervelend dat je (hoop ik) de kat zelf niets aan wil doen, al kan je op een gegeven moment de buurman wel wurgen.
Maar ergens begrijp ik soms wel dat mensen ze iets aandoen in soortgelijke situaties.
Oa een review in 2020, waarin duidelijk werd dat er aan belangrijke voorwaarden moet worden voldaan, als de kat niet naar buiten kan. (Genoeg beweging, uitdaging en onderzoek binnenshuis, oftewel de eigenaar moet dan actief aan de slag).MartinMeijerink schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:56:
[...]
Wie heeft dit onderzoek gedaan, en wanneer? Is dat ergens online te vinden?
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7070728/
Het jaaggedrag waar ze oorspronkelijk op geselecteerd werden is de afgelopen decennia uitgefaseerd. Anders dan bij honden is het fokken minder gericht op gedrag en meer op uiterlijk. Hierdoor is het jachtinstinct meer op de achtergrond gekomen, en dus niet meer een essentieel onderdeel voor een tevreden en gezonde kat. Wel blijft het uitdagen en onderzoek een essentieel onderdeel. Ook het kunnen rondkijken vanaf een hoogte is zeer gewenst. Wanneer dit niet mogelijk is binnenshuis zal je zien dat schuurtjes hier ideaal voor zijn.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7909512/
De afdeling diergeneeskunde van de universiteit van Utrecht had er ook een lang onderzoek naar gedaan, alleen die zag ik zo snel niet, mogelijk moet ik beter kijken
[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 19-01-2026 14:00 ]
Wat een ongelofelijke asociale dierenmishandeling is dit.YoshiBignose schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:32:
...
M'n oom had schrikdraad geplaatst om z'n tuin heen, boven de schuttingen enzo. Dat lijkt best te werken en volgens mij is dat niet verboden. Buren zullen dat alleen ook niet heel erg leuk vinden. Een keertje bleef een kat klem zitten in het schrikdraad en werd hij 10 min. lang geëlektrocuteerd. Nooit meer in z'n tuin geweest, dat wel
Er zijn humanere methoden om katten weg te houden uit je tuin.
De leukste methode is om zelf een kat te nemen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Vind het wel mooi dat je de boel hier nu omdraait. Het is asociaal om huisdieren te nemen en er vervolgens geen verantwoordelijkheid voor te nemen.Punkrocker schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:43:
[...]
Wat een ongelofelijke asociale dierenmishandeling is dit.
Er zijn humanere methoden om katten weg te houden uit je tuin.
De leukste methode is om zelf een kat te nemen.
Daarnaast wordt schrikdraad bij heel veel dieren gebruikt. En volgens mij heb jij het vroeger zelf ook wel eens een keer aangeraakt, om daarna te leren dat je dat niet opnieuw moet doen.
Dat vind ik geen dierenmishandeling, dat is puur een dier laten weten dat hij daar niet mag komen.
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Heb zelf dus helaas ook overlast van andere katten - want katten die altijd buiten zijn hebben veel tijd en zoeken altijd een slaap- pis- en kakplek. Ik heb de doorloop geblokkeerd met kippengaas, zodat ze hooguit over de schutting (en die is hoog en kunnen ze niet doorheen kijken dus zie ik ze nooit doen) moeten springen. Zie enkele keer een kat en die kan ik dan even goed laten schrikken of een van onze katten lost het zelf op.
Verder heeft een vriend die verderop woont z'n tuin afgezet met een combinatie van die prikkertjes strips voor plekken waar ze op klommen en een schrikdraadje over de schutting. Blijven zijn eigen katten in de tuin en komen andere katten niet in hun tuin. Vind dat dus geen groot probleem, schrikdraad, het is niet dodelijk en wel een vorm van afschrikking waar katten een herinnering aan houden. Ze hebben zelf katten zonder jachtinstinct.
Onze katten hebben overigens wel een jachtinstinct en daarom krijg ik geregeld dode ratten en muizen thuisbezorgd. Dat zie ik wel als een voordeel.
@Saeverix ben ik dus met je eens, ook als kattenliefhebber. Vind het namelijk nog erger om ze permanent binnen te moeten houden, in ons geval. Ik zou m'n buren als ze last hebben van mijn katten zelfs zo'n set op mijn kosten aanbieden als ze er voor open staan. Kippengaas op doorloop ook samen met de buren afgestemd, gelukkig goed contact mee.
[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-01-2026 14:57 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Ben je aansprakelijk voor schade door je kat?
Als je een kat hebt, ben jij altijd aansprakelijk voor schade die jouw huisdier veroorzaakt. Over het algemeen zijn dieren – en daarmee dus ook katten - onberekenbaar. Voor elk onberekenbare situatie waarin jouw kat schade veroorzaakt, ben jij verantwoordelijk. Zo blijven katten vaak niet netjes in jouw achtertuin, maar zwerven ze door de buurt. Daarbij kan het voorkomen dat je kat bijvoorbeeld uithaalt naar een buurvrouw en een wond veroorzaakt. Of misschien zorgt je kat wel voor schade in haar tuin. In zulke gevallen ben je als kattenbezitter altijd aansprakelijk.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik zou simpelweg camerabeelden regelen en facturen aan de buren overleggen van schade, die blijven verantwoordelijk voor de schade die hun huisdier veroorzaakt en als ze dat niet willen betalen, de rechterlijke gang maken. Kost wel wat inspanning en doorzettingsvermogen maar is wel effectief.
Dan gaat het niet om een drol in de tuin maar wel om het sproeien tegen de deur of tuinkussens.
Je kunt bijvoorbeeld prima (oude) tuinkussens buiten laten liggen, kijken wat de kat er mee doet en zorgen dat het op camera staat en daar een schadeformulier van maken.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
10 minuten lang?Saeverix schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:52:
[...]
Dat vind ik geen dierenmishandeling, dat is puur een dier laten weten dat hij daar niet mag komen.
Vind je dit ook van de stroomstokken waarmee sommige k# boeren hun vee naar de slachterij slaan? Het is maar een schokje....
Natuurlijk is het aso om je kat bij een ander te laten schijten. Maar om een kat 10 minuten lang stroomschokjes toe te dienen vind ik nog veel aso-er.
Edit:
10 minuten lang?
Heeft hij er minuten lang op staan kijken? Hij kon ook de kat losmaken en wegjagen.
[ Voor 9% gewijzigd door Punkrocker op 19-01-2026 15:21 ]
als mijn kat daar had gezeten dan was het je niet gelukt die kat te bevrijden zonder daarna langs een huisarts te kunnen.Punkrocker schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:19:
[...]
10 minuten lang?
Vind je dit ook van de stroomstokken waarmee sommige k# boeren hun vee naar de slachterij slaan? Het is maar een schokje....
Natuurlijk is het aso om je kat bij een ander te laten schijten. Maar om een kat 10 minuten lang stroomschokjes toe te dienen vind ik nog veel aso-er.
Edit:
10 minuten lang?
Heeft hij er minuten lang op staan kijken? Hij kon ook de kat losmaken en wegjagen.
en de 10 minuten kunnen natuurlijk ook op camera gezien zijn.
Na een paar weken kan de stekker er uit. Werkt hier perfect voor kippen, katten en hond. En de paarden uiteraard.
In de winter wel vullen met anti-vries, anders kan de boel vastvriezen.SCIxX schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:53:
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik had ook zo'n buurman.Headshot_NL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:01:
Enkele maanden geleden heb ik dit bij de buurman aangegeven. Helaas was er geen enkel begrip. Het enige wat hij zei was: “Het zijn katten, die lopen nu eenmaal buiten. Ik kan ze niet binnenhouden.”
Die tijden heeft zitten kijken hoe ik de stront van hun kat uit de tuin op aan het ruimen was.
Toen heb ik schrikdraad op paaltjes van 15cm hoog geplaatst.
Op dat moment was er opeens reactie: "Daar gaan m'n katten toch niet dood aan?"
Dat was het moment waarop ik dacht, "Vuile #@!*, je hebt dus al die tijd gezien dat ik de stront van je kat opruimde, geen initiatief genomen om het zelf te doen en nu vind je wat?"
Dat schrikdraad is gewoon blijven staan.
Niet het laffe spul voor katten, gewoon het degelijke agrarische spul met een koe op het apparaat.
Die kat ook niet meer gezien.
Als een buurman zich zo opstelt dan kan ik me niet druk maken over de relatie met ze, dat doen ze zelf blijkbaar ook niet als de reactie zo is.
Schrikdraad is gewoon toegestaan, mits je er een bordje bij hangt. En aangezien katten nog steeds niet kunnen lezen komen ze er vanzelf achter.
Op dit moment doe ik de ontlasting in zakjes wat uiteindelijk bij het restafval gaat. Nu laat ik het nog wel eens liggen want het is aardig onbegonnen werk. In de zomer pak ik het wel sneller weg want wil niet in de stank zitten. En een kind van bijna 2 gaat ook op onderzoek uit en steekt van alles in haar mond. Dus ik heb er weer een taak bij zo rond april/mei.Nougat schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:52:
Wat doe je met de kattenontlasting? Gooi je die in de groenbak of over de schutting? Ik zou i.i.g. het laatste doen en eventueel nog meer en kijken hoe fijn hij dat vind.
Ik kan het een keer bij ze deponeren maar ik verwacht niet dat dit de onderlinge relatie beter maakt en uiteindelijk het probleem oplost. Ik moet ook over 3 schuttingen gooien, dus de kans dat ik die tuin mis is ook aanwezig
[ Voor 15% gewijzigd door Headshot_NL op 19-01-2026 15:55 ]
Zou zo'n ding niet te combineren zijn met bijvoorbeeld een bewegingsmelder? Als het echt zo goed werkt dan moet het toch snel stil worden omdat de katten leren dat ze hem zelf aanzetten.KipInBraadzak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:15:
[...]
Let wel op: Dit kan door andere buurtbewoners wel als erg hinderlijk worden ervaren. Ik ben zelf in staat om deze apparaten te horen, terwijl de meesten dat niet kunnen. Ik hoor dit dan als een zeer hoge piep die overal overheen klinkt. Misschien zal dat voor jullie geen probleem zijn, maar ik zou het heel vervelend vinden als mijn buren dit neer zouden zetten.
Uiteindelijk heb ik een drietal ultrasone verjagers gekocht en geïnstalleerd. Door deze juist te instaleren is zo ongeveer de hele tuin "gecoverd".
Deze:
Wotre Kattenverjager
Later kwam ik hetzelfde product een stuk goedkoper zonder de merknaam op Aliexpres tegen:
Alieexpes
Sinds het plaatsen van deze verjagers (eerst 1, daarna nog 2) is de enorme overlast per direct gestopt. Deze verjagers hebben meerder modi voor de geluidsfrequentie. De laagste hoor ik (32 jaar oud), maar de eerstvolgende frequentie (en degene die het beste werkt voor katten volgens de manual) hoor ik niet meer en zit ver buiten het menselijk gehoor voor zover ik weet.
Ik kan je aanraden om toch nog eens na te denken over zulke verjagers.
Bijkomend voordeel is dat ook de overlast van steenmarters hier in de tuin gelijk afgelopen was.
[ Voor 4% gewijzigd door Daam op 19-01-2026 16:20 ]
| MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |
Dus jij verzamelt andermans katten schijt en gooit dit weg. Wow jij heb echt next level geduld.Headshot_NL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:54:
[...]
Op dit moment doe ik de ontlasting in zakjes wat uiteindelijk bij het restafval gaat. Nu laat ik het nog wel eens liggen want het is aardig onbegonnen werk. In de zomer pak ik het wel sneller weg want wil niet in de stank zitten. En een kind van bijna 2 gaat ook op onderzoek uit en steekt van alles in haar mond. Dus ik heb er weer een taak bij zo rond april/mei.
Ik kan het een keer bij ze deponeren maar ik verwacht niet dat dit de onderlinge relatie beter maakt en uiteindelijk het probleem oplost. Ik moet ook over 3 schuttingen gooien, dus de kans dat ik die tuin mis is ook aanwezig
Wat ik mij vooral afvraag is het volgende. Als jij kan bewijzen met een (video beelden) dat die katten het veroorzaken) Dan lijkt het mij dat ze verantwoordelijk ervoor zijn toch? Dus camera erop? En zeggen hey jouw katten doen dit, raap het zelf even op, of betaal voor de schoonmaak kosten. Ik weet niet in hoeverre dit juridisch houdbaar is natuurlijk. Maar lijkt mij niet meer dan logisch?
How are you doing?
De muntplanten die je noemt zou ik niet gebruiken; dat woekert als een gek en je komt er niet meer van af. Ik heb een plantenbak compleet uitgegraven om alles met wortel en tak uit te roeien.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
<knip>
We houden het fatsoenlijk.
[ Voor 32% gewijzigd door tweakduke op 21-01-2026 16:30 ]
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
We houden het zelf fatsoenlijk aub.
[ Voor 90% gewijzigd door tweakduke op 21-01-2026 16:38 ]
VrolijkeFrans!1 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:20:
Het sproeien/pissen is lastig, maar de stront kan je toch gewoon over de schutting terug gooien naar de eigenaar?
Headshot_NL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:54:
[...]
Op dit moment doe ik de ontlasting in zakjes wat uiteindelijk bij het restafval gaat. Nu laat ik het nog wel eens liggen want het is aardig onbegonnen werk. In de zomer pak ik het wel sneller weg want wil niet in de stank zitten. En een kind van bijna 2 gaat ook op onderzoek uit en steekt van alles in haar mond. Dus ik heb er weer een taak bij zo rond april/mei.
Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch
Dit voegt niets toe.
[ Voor 85% gewijzigd door tweakduke op 21-01-2026 16:39 ]
Ik heb hier zelf ook last van gehad. Daarom heb ik een camera met bewegingsdetectie geplaatst en een emmer water klaargezet. Zodra ik een melding kreeg, ging ik de tuin in en kreeg de kat een emmer water over zich heen.
Na drie keer begreep de kat van de buren het en blijft hij nu netjes op zijn eigen terrein. Het doet het dier geen pijn, en eerlijk gezegd weet ik niet hoe je het een kat anders duidelijk moet maken.
Heb er ook een pesthekel dat een kat in m'n tuin komt om z'n behoefte te doen, kan me dus voorstellen dat de buren daar ook last van hebben...
Opgelost door aluminium strips te buigen, boven op de schutting geplaatst, en gaas/net er tussen gespannen.
Zo konden onze katten de tuin niet uit, maar konden ze wel lekker buiten spelen...voor hun behoeften gingen ze toch weer naar binnen.
Misschien met de buur bespreken of ie zoiets wil plaatsen. Lijkt me beetje van de zotte dat jij kosten moet gaan lopen maken.
Succes!
PS. ook schrikdraad geprobeerd, deerde ze niks...je hoorde het tikken, maar de kat gaf geen krimp.
[ Voor 8% gewijzigd door hansie_k op 19-01-2026 18:15 ]
Live from Denmark
Het wordt tijd dat de Tweede Kamer hier (wederom) vragen over gaat stellen.
De Europese Vogel- en Habitatrichtlijn stelt dat elk land moet voorkomen dat beschermde dieren opzettelijk worden gedood. Baasjes van een kat die hun dier vrij buiten laten lopen zouden moeten weten dat hun dier in feite een vogeltjes moordenaar is.
Ik heb zelf ook katten gehad, maar deze zaten of binnen, of in een door mij gebouwde, afgesloten buitenren.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Interessante artikelen, maar wat @Oon beweert kom ik in beide artikelen niet tegen eigenlijk.99ruud99 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:59:
[...]
Oa een review in 2020, waarin duidelijk werd dat er aan belangrijke voorwaarden moet worden voldaan, als de kat niet naar buiten kan. (Genoeg beweging, uitdaging en onderzoek binnenshuis, oftewel de eigenaar moet dan actief aan de slag).
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7070728/
Het jaaggedrag waar ze oorspronkelijk op geselecteerd werden is de afgelopen decennia uitgefaseerd. Anders dan bij honden is het fokken minder gericht op gedrag en meer op uiterlijk. Hierdoor is het jachtinstinct meer op de achtergrond gekomen, en dus niet meer een essentieel onderdeel voor een tevreden en gezonde kat. Wel blijft het uitdagen en onderzoek een essentieel onderdeel. Ook het kunnen rondkijken vanaf een hoogte is zeer gewenst. Wanneer dit niet mogelijk is binnenshuis zal je zien dat schuurtjes hier ideaal voor zijn.
De afdeling diergeneeskunde van de universiteit van Utrecht had er ook een lang onderzoek naar gedaan, alleen die zag ik zo snel niet, mogelijk moet ik beter kijken.
An unbreakable toy is useful to break other toys
https://www.researchgate....ns_for_indoor_cat_welfareMartinMeijerink schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:29:
[...]
Interessante artikelen, maar wat @Oon beweert kom ik in beide artikelen niet tegen eigenlijk.
https://academy.royalcani...indoor-lifestyle-for-cats
https://wildlifecenter.or...2025/keeping-cats-indoors
https://agnr.umd.edu/news...alth-and-local-ecosystem/
Hier een paar vrij willekeurige bronnen. Komt er op neer dat er gewoon geen enkel goed argument is om je kat buiten te laten tenzij je er zelf binnen geen 'overlast' van wil hebben, maar dan kun je misschien beter geen huisdier kopen. Daarmee wegen de risico's die buiten spelen, de overlast die ze onbedoeld veroorzaken en de ecologische schade die ze kunnen aanrichten totaal niet op tegen het onderbuikgevoel van een baasje dat denkt dat het beest daar gelukkiger is.
Sterk bewijs dat de kat zelf binnen gelukkiger zou zijn is er niet, maar er is meer dan voldoende sterk bewijs dat met de juiste inrichting binnen een kat het geen reet uitmaakt of die binnen of buiten is. Het idee dat een kat buiten zou moeten zwerven om gelukkig te zijn of het daar beter zou hebben is consequent ontkracht in verschillende onderzoeken over de hele wereld.
Je kan de stroom toch afsluiten lijkt me?squashedraven schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:25:
[...]
als mijn kat daar had gezeten dan was het je niet gelukt die kat te bevrijden zonder daarna langs een huisarts te kunnen.
en de 10 minuten kunnen natuurlijk ook op camera gezien zijn.
Als het op camera achteraf gezien is, dan is er niks meer aan te doen…
Ik zit er overigens zelf een beetje dubbel in. Wij hadden vroeger (ouderlijk huis) ook twee avontuurlijke katers en die vonden het prachtig om buiten te zijn, lekker jagen. Kwamen ook vaak thuis met kikkers , muizen, vissen etc… Maar wij woonden wel landelijk en ze waren gecastreerd…
De vinex wijk waar ik nu woon vind ik eigenlijk ongeschikt voor honden en katten. Behalve misschien als je echt een oude binnenkat hebt ofzo.. Wij hadden in dezelfde tijd van die katers ook nog een wat oudere poes maar die ging de tuin eigenlijk niet uit… Teveel gedoe ofzo…
Ik snap ergens wel dat je katten buiten laat ravotten. Maar castreer ze iig… Er lopen er hier ook vaak door de tuin btw maar verder geen overlast van. En ze zitten vaak op de schuur, hoogte is natuurlijk machtig….
Persoonlijk heb ik nog de beste ervaring met een supersoaker oid. Als ik een kat zie heb ik dat ding bij de hand. Raak mikken is niet nodig, spetters in de buurt is vaak voldoende. Op een gegeven moment leren ze het wel.
Koffiedik schijnt ook te helpen, net als kattenkruid. Poepen doen ze bij voorkeur op een zacht stukje zand, dus begroeiing doet vaak al wonderen. Op een bestrating is dat natuurlijk lastiger maar daar kan dan weer koffiedik oid gebruikt worden. Of gewoon de spuit. Of voortuin bestrating er uit en groen er in, scheelt ook nog eens in warmte in de zomer
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De grootste boosdoeners in het verdwijnen van vogels zijn de boeren.Yaksa schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:33:
Elke minuut worden er door buiten lopende huiskatten zo'n 30 vogels (waar ook zeldzame soorten tussen zitten) gedood. Het is gewoon van de zotte dat katteneigenaren hier mee weg komen.
Het wordt tijd dat de Tweede Kamer hier (wederom) vragen over gaat stellen.
De Europese Vogel- en Habitatrichtlijn stelt dat elk land moet voorkomen dat beschermde dieren opzettelijk worden gedood. Baasjes van een kat die hun dier vrij buiten laten lopen zouden moeten weten dat hun dier in feite een vogeltjes moordenaar is.
Ik heb zelf ook katten gehad, maar deze zaten of binnen, of in een door mij gebouwde, afgesloten buitenren.
En niet alleen de vogels ook bij de bijensterfte is de boer de grootste schuldige.
Om het nog maar niet te hebben over het doelbewust doden van (welliswaar geen zeldzame ) dieren.
Ja, de kat vermoordt teveel vogels. Maar ze is niet oorzaak nummer 1. Dus als je de hoofdschuldige aan wil pakken weet je waar je moet zijn.
Onze laatste kat kwam niet verder dan onze tuin. Hadden we niets voor te doen. Hij vond het wel ver genoeg, de luilak.
Onze kat daarvoor zwierf door de halve stad maar kwam luid mauwend naar huis rennen om zijn behoefte op de bak te doen. Kwestie van opvoeden. (en de bak schoon houden)
[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 19-01-2026 20:26 . Reden: Type foutje ]
En wat nou als mijn kat zelf duidelijk aangeeft dat ie naar buiten wil?Oon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:36:
[...]
Komt er op neer dat er gewoon geen enkel goed argument is om je kat buiten te laten tenzij je er zelf binnen geen 'overlast' van wil hebben, maar dan kun je misschien beter geen huisdier kopen. Daarmee wegen de risico's die buiten spelen, de overlast die ze onbedoeld veroorzaken en de ecologische schade die ze kunnen aanrichten totaal niet op tegen het onderbuikgevoel van een baasje dat denkt dat het beest daar gelukkiger is.
Sterk bewijs dat de kat zelf binnen gelukkiger zou zijn is er niet, maar er is meer dan voldoende sterk bewijs dat met de juiste inrichting binnen een kat het geen reet uitmaakt of die binnen of buiten is. Het idee dat een kat buiten zou moeten zwerven om gelukkig te zijn of het daar beter zou hebben is consequent ontkracht in verschillende onderzoeken over de hele wereld.
betreft overlast en schade; heel wat mensen kunnen ook beter binnen blijven
Dit is een klassiek geval van whataboutism. Het ging over katten, dus niet snel ergens anders over beginnen.Punkrocker schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:23:
[...]
De grootste boosdoeners in het verdwijnen van vogels zijn de boeren.
En niet alleen de vogels ook bij de bijensterfte is de boer de grootste schuldige.
Om het nog maar niet te hebben over het doelbewust doden van (welliswaar geen zeldzame ) dieren.
Ja, de kat vermoordt teveel vogels. Maar ze is niet oorzaak nummer 1.
Het is voor de discussie niet relevant dat het de nummer 2 is en niet de nummer 1. Dat werd overigens ook totaal niet beweerd.
Heel simpel, niet naar buiten laten? 1 van onze katten zeurt daar soms wel om, vooral in de zomer als de buitendeur open staat, maar de hordeur dicht is.JWL92 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:31:
[...]
En wat nou als mijn kat zelf duidelijk aangeeft dat ie naar buiten wil?
Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch
Je hebt gelijk. Volledig of topic.de Peer schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:37:
[...]
Dit is een klassiek geval van whataboutism. Het ging over katten, dus niet snel ergens anders over beginnen.
Het is voor de discussie niet relevant dat het de nummer 2 is en niet de nummer 1. Dat werd overigens ook totaal niet beweerd.
Maar dat was de opmerking over de vogels ook.
Het gaat de TS immers om de kattenstront.
En zoals ik al aangaf is de leukste methode om dit te voorkomen een eigen kat te nemen. Die jaagt de rest uit je tuin.
Koffiedik werkt maar mag je helaas na een regenbui weer opnieuw strooien en het is giftig voor honden.The Eagle schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:05:
Een beetje slimme kat klimt toch wel over schrikdraad heen. Is wat het beestje zelf wil.
Persoonlijk heb ik nog de beste ervaring met een supersoaker oid. Als ik een kat zie heb ik dat ding bij de hand. Raak mikken is niet nodig, spetters in de buurt is vaak voldoende. Op een gegeven moment leren ze het wel.
Koffiedik schijnt ook te helpen, net als kattenkruid. Poepen doen ze bij voorkeur op een zacht stukje zand, dus begroeiing doet vaak al wonderen. Op een bestrating is dat natuurlijk lastiger maar daar kan dan weer koffiedik oid gebruikt worden. Of gewoon de spuit. Of voortuin bestrating er uit en groen er in, scheelt ook nog eens in warmte in de zomer
Groen in de tuin, dat lijkt bij mij juist katten aan te trekken
[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 19-01-2026 21:42 ]
Hier kan best een oorzaak zitten. Als een tuin sterk naar een ander dier ruikt (hebben er voor jou ook katten gewoond?) dan hebben katten de neiging om dat terrein te veroveren als het dier weg is. Daarom komen ze ook naar jouw tuin en niet naar die van andere buren of de eigenaar zelf. Blijkbaar is het instinct van je buurkatten sterk en dat kun je ze niet afleren. (Castratie helpt overigens wel en is om andere redenen ook heel wenselijk). Instinct is ook sterker dan hun hekel aan piepjes, dus ze blijven het heel lang proberen.Headshot_NL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:46:
Hond nemen is nu helaas geen optie, wellicht in de toekomst. Onze vorige hond is een half jaar geleden overleden. Toen hij hier nog was en regelmatig in de tuin liep hadden we eigenlijk geen overlast.
Je hebt dus iets nodig dat die geur overheerst. Al genoemd zijn koffiedrek, munt en citrusplanten. Lavendel is ook een goede verjager. Het beste maak je potten met lavendel, zodat je ze makkelijk op plaatsen kunt zetten waar ze vaak komen, maar ook weer
kunt verplaatsen. (Check wel of het geurende lavendel is!) Mogelijk had je hond favoriete plekken in de tuin? Behandel die vooral.
Plaatsen als de deur zou ik inspuiten met ‘mispoes’ of een vergelijkbare geurenverjager speciaal voor dit doel. Of eventueel opnieuw in de lak zetten.
En nog een tip: zet geen buxus in je tuin. Dat ruikt ook zonder katten naar kattenpis.
[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 19-01-2026 22:22 ]
Binnen achter deur en glas hoor je die dingen echt niet. Zeker als je er één hebt met meerdere mogelijke frequenties. Het is de simpelste en goedkoopste oplossing, en dan ook geen ingrijpende verandering in je tuin.
Als buren er toch last van hebben (of zeggen te hebben): Verwijs ze door naar de eigenaar van de katten.
nee nu doe jet het weer.Punkrocker schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:51:
[...]
Je hebt gelijk. Volledig of topic.
Maar dat was de opmerking over de vogels ook.
Het gaat de TS immers om de kattenstront.
En zoals ik al aangaf is de leukste methode om dit te voorkomen een eigen kat te nemen. Die jaagt de rest uit je tuin.
Katten eten vogels, boeren niet
En het advies om zelf in de stank van je eigen kat te gaan zitten om die van een andere kat te vermijden is wel geniaal inderdaad
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Lekker kipfiletje op z'n tijd, zal de gemiddelde boer of burger vast eten...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Beste schrikmiddel is leeuwenpis (of van een andere grote katachtige), er is alleen lastig aan te komen als je zelf geen echte leeuw hebtfranssie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:06:
[...]
nee nu doe jet het weer.
Katten eten vogels, boeren niet![]()
En het advies om zelf in de stank van je eigen kat te gaan zitten om die van een andere kat te vermijden is wel geniaal inderdaad
Werkt lange tijd door (maar ruikt ook sterk)
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Dus als jij zelf buiten bent zet je die dingen uit omdat je er last van hebt maar wanneer je buren buiten zijn en er last van hebben maar jij lekker binnen zit dan mogen ze het uitzoeken omdat je het dan zelf niet hoort, juist ja.Nyarlathotep schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:36:
Bij mij werkt de ultrasone verjager toch het beste. En op het moment dat je zelf in de tuin zit of werkt zet je deze even uit.
Binnen achter deur en glas hoor je die dingen echt niet. Zeker als je er één hebt met meerdere mogelijke frequenties. Het is de simpelste en goedkoopste oplossing, en dan ook geen ingrijpende verandering in je tuin.
Als buren er toch last van hebben (of zeggen te hebben): Verwijs ze door naar de eigenaar van de katten.
https://www.vulpesgoods.com/product/ultrasone-kattenverjager
Werkt bij ons dus super goed tegen de 2 buurtkatten die bij ons hun behoefte kwamen doen , hij heeft verschillende standen , in de meest geavanceerde stand wil je zelfs als mens niet in de buurt komen 😂
Maar op de 'normale' katten / marter stand merk ik er niets van maar zie ik katten opspringen en hard wegrennen als hij ze detecteert,,,,, enige is da je hem in de winter regelmatig moet opladen , in de zomer minder vaak door het kleine zonnepaneel
Ik heb dit ding nu 2 jaar en hij werkt dus boven verwachting goed , ook overigens tegen vogels ( duiven meeuwen etc etc )
Ik heb er twee geopend en die onderschrijven je punt niet tot niet geheel. Sterker nog, bv het artikel van Royal Canin geeft zelfs nadelen aan van binnenblijven en gaat in op het compenseren van de ontbrekende factoren wanneer je een kat binnen wilt houden.Oon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:36:
[...]
https://www.researchgate....ns_for_indoor_cat_welfare
https://academy.royalcani...indoor-lifestyle-for-cats
https://wildlifecenter.or...2025/keeping-cats-indoors
https://agnr.umd.edu/news...alth-and-local-ecosystem/
Hier een paar vrij willekeurige bronnen.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Daar heb je een kattenren voor, of een systeem dat ze de tuin niet uit kunnen, hebben wij ook, werkt uitstekend.JWL92 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:31:
[...]
En wat nou als mijn kat zelf duidelijk aangeeft dat ie naar buiten wil?
betreft overlast en schade; heel wat mensen kunnen ook beter binnen blijven
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Als het goed is dan hoor je dit in het begin best vaak maar erna steeds minder vaak omdat katten het ook een onprettig geluid vinden en leren om er niet bij in de buurt te komen.KipInBraadzak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:15:
[...]
Ik hoor de middentonen slecht maar de hoge tonen hoor ik juist wel erg goed. Toch heb ik ervoor gekozen om 2 van deze apparaten aan te schaffen. De kat leert best snel wat het bereik is van die apparaten en dan hoor je die steeds minder vaak af gaan.
Als je zelf in de tuin bent kun je ze uiteraard uitzetten.
@Vliegvlug waarom zou dat ding überhaupt af gaan als de buren in de tuin zitten? Als het goed is dan zit er een schutting of haag tussen de tuinen waardoor de sensor geen beweging detecteert bij de buren.
[ Voor 9% gewijzigd door DutchKel op 20-01-2026 08:19 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Proberen:
- Extra watersproeier installeren om de tuin wat extra dekking te geven. Wellicht schrikken ze hier meer van als er weinig plekken over zijn waar het nog droog is. Werkt natuurlijk alleen in de achtertuin.
- Plantenbakken ophangen met geurende lavendel. Die kan ik ophangen op de plekken waar ze meestal de schutting over klimmen. En ze zijn te verplaatsen als ze hun gedrag aanpassen. Kost weinig, kan ook geen kwaad. Dit werkt ook alleen voor de achtertuin. In de tuin zelf misschien ook wat geurende planten plaatsen. Maar dat kan niet op alle plekken waar de katten vooral zitten. Deels kan ik dit wel opvangen maar ze liggen ook gerust een uur lang in het gras of op de bestrating in de nacht.
- Voorkant goed schoonmaken met azijn. Ze pissen vooral tegen de voordeur aan en die kan ik niet zomaar over schilderen (kunststof deur). Ook bepaalde planten zijn voor het doelwit maar als ik die met azijn ga behandelen kan ik ze net zo goed weghalen.
- Als extra water niet helpt dan is een schrikdraadje spannen misschien ook niet zo gek. Een sproeier kan dan alsnog blijven staan als ze toch besluiten binnen te komen. Een schrikdraad apparaat met 100 meter snoer is ook niet erg duur. En dit is een stuk minder zichtbaar op een donkere schutting dan katwerende rolletjes of gaas.
- Bewijs verzamelen en tijden documenteren. Wellicht toch nog een keer (per brief) aan de eigenaren voorleggen of via buurtbemiddeling aankaarten dat er flinke overlast is. Alles wat er kapot gaat documenteren en declareren bij de eigenaren. Foto van de schade + fotobewijs van de kat + de totale kosten op een briefje door de brievenbus.
- Volgend jaar weer een hond nemen. Niet specifiek om dit probleem op te lossen maar dit zorgt wel voor een kat vrije achtertuin. Kat in de tuin = achterdeur open, rennen maar. Tot nu toe waren de katten altijd sneller dan de hond, dus als de schrik er goed in zit is het doel ook (voor even) bereikt.
- Een eigen kat nemen. Buiten dat ik een best heftige allergie heb voor katten ben ik een hondenmens en totaal niks met katten. Dus er zou eerder weer een hond komen. De hond is er sinds april niet meer en lag best regelmatig in de tuin maar niet op 1 vaste plek. Mogelijk ruiken de katten dit nog, geen idee.
- Een untrasone verjager. Wij horen deze dingen zelf ook. Of ze staan dan op een stand die voor ons te horen is. Ik wil daar de buurt niet mee lastig vallen en verwacht dat ik ze snel weghaal als we er zelf last van hebben. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ik ze 1-2 weken laat staan (nu in de winter) en ze het misschien kan afleren. Al denk ik dat deze katten dat niet zomaar doen want ze geven niet snel op. Ik denk dat ze nu wekelijks minimaal 20 keer per stuk worden natgespoten en ze komen nog steeds langs.
- Ontlastig verzamelen en over de schutting gooien. Voelt misschien wel lekker maar lost niet op, en moet je het nog steeds zelf vastpakken.
Als je een kind hebt denkt die er anders over, mijn zoon liep gillend verder als er zo'n ding stond.....dfbt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:10:
Schijnt goed te werken.
Het zijn ondingen, ook voor andere diersoorten, is al een kanon gebruiken op een mug.
Ah, oke, als je er een met bewegingssensor hebt wel ja, ik ging van zo’n ding uit die permanent aan staat.DutchKel schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:17:
[...].
@Vliegvlug waarom zou dat ding überhaupt af gaan als de buren in de tuin zitten? Als het goed is dan zit er een schutting of haag tussen de tuinen waardoor de sensor geen beweging detecteert bij de buren.
Was laatst bij iemand die er zo een had om marters te verjagen, zelf hoorde ik het niet maar mijn zoon werd er gillend gek van!
Maar als hij alleen aan gaat bij beweging en dat is niet bij iedere vogel of bewegende takje dan is het inderdaad een ander verhaal.
Ik kan ze ook horen en heb al eens buren aangesproken op overlast door die dingen. Het werkt ook nog eens niet goed tegen veel katten. Ze lijken er aan te wennen of negeren het gewoon.HvdBent schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:45:
[...]
Als je een kind hebt denkt die er anders over, mijn zoon liep gillend verder als er zo'n ding stond.....
Het zijn ondingen, ook voor andere diersoorten, is al een kanon gebruiken op een mug.
Die ik heb reageert alleen op grotere bewegende objecten. Er zit ook een lamp bij, als het donker is dan flitst die waardoor de kat meer alert is en het dus nog scherper hoort. Maar alles is inderdaad alleen als er dus een wat groter object wordt waargenomen.Vliegvlug schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:45:
[...]
Ah, oke, als je er een met bewegingssensor hebt wel ja, ik ging van zo’n ding uit die permanent aan staat.
Was laatst bij iemand die er zo een had om marters te verjagen, zelf hoorde ik het niet maar mijn zoon werd er gillend gek van!![]()
Maar als hij alleen aan gaat bij beweging en dat is niet bij iedere vogel of bewegende takje dan is het inderdaad een ander verhaal.
Ik heb nog niet gemerkt dat die reageert op vogels. Takken al helemaal niet.
Maar momenteel heb ik ze niet meer in gebruik. Sinds we honden hebben en die regelmatig in de tuin laten blijven de katten ook uit de buurt.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Hoe kan TS verder worden geholpen?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Nee, ik hoor ze zelf niet zoals ik al zei. Maar de accu gaat nogal snel leeg als dat ding uren achter elkaar aanslaat, voor niets.Vliegvlug schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 00:41:
[...]
Dus als jij zelf buiten bent zet je die dingen uit omdat je er last van hebt maar wanneer je buren buiten zijn en er last van hebben maar jij lekker binnen zit dan mogen ze het uitzoeken omdat je het dan zelf niet hoort, juist ja.
Mijn buren hebben er geen last van. En de (jonge) hond die ze hebben ook niet.
Er wordt nogal overtrokken gereageerd als het over ultrasone verjagers gaat. Daarom even deze nuance.
En ja, áls iemand er last van zou hebben zou ik uitleggen hoe de vork in de steel zit. De oorzaak en verantwoordelijkheid blijven bij de eigenaar van de overlastgevende katten. Of ze nou willen of niet.
Daarvoor is het te laat. Als ze eenmaal sproeien helpt ballen er af niet meer. Weet ik uit ervaring helaas. Sterker nog, onze al gecastreerde katers zijn alsnog gaan sproeien nadat we een niet-gecastreerde kater in huis hadden gehaald.NESFreak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:10:
Ik denk niet dat je buurman het bij zijn katten influistert dat ze naar jou tuin moeten gaan.
Ik zou buurman erop aanspreken en deze erop blijven aanspreken, en zeker goed blijven documenteren zodat je bewijs hebt en eventuele schade kunt verhalen op de buren. Geen idee hoe je tuin eruit ziet, maar wellicht kun je nog gaas proberen of eventueel prikkeldraad achtig iets.
Zucht...
Als een jonge hond er geen last van heeft dan heeft een kat dat waarschijnlijk ook niet lijkt mij. Veel van die apparaten werken niet, nauwelijks of slechts tijdelijk.Nyarlathotep schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Nee, ik hoor ze zelf niet zoals ik al zei. Maar de accu gaat nogal snel leeg als dat ding uren achter elkaar aanslaat, voor niets.
Mijn buren hebben er geen last van. En de (jonge) hond die ze hebben ook niet.
Er wordt nogal overtrokken gereageerd als het over ultrasone verjagers gaat. Daarom even deze nuance.
En ja, áls iemand er last van zou hebben zou ik uitleggen hoe de vork in de steel zit. De oorzaak en verantwoordelijkheid blijven bij de eigenaar van de overlastgevende katten. Of ze nou willen of niet.
Jij bent ten alle tijde verantwoordelijk voor wat je zelf plaatst.Nyarlathotep schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Je kunt (bijna) uitgebloeide lavendel uit de achtertuin verstrooien in de voortuin. Door het graven in grond met rondgestrooide lavendel gaat de geur zich goed verspreiden. Katten houden doorgaans niet van lavendel, dus je hoeft het niet exact op de plaatsen te leggen waar ze komen, verspreid in de achtertuin werkt al goed.Headshot_NL schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:21:
Bedankt voor alle tips.
Proberen:
- Plantenbakken ophangen met geurende lavendel. Die kan ik ophangen op de plekken waar ze meestal de schutting over klimmen. En ze zijn te verplaatsen als ze hun gedrag aanpassen. Kost weinig, kan ook geen kwaad. Dit werkt ook alleen voor de achtertuin.
De juiste verjager of de juist ingestelde verjager kán je als mens niet eens horen.
Het menselijk gehoor heeft een bereik van 20 Hz tot 20.000 Hz. En aangezien de meeste mensen hier in hun eind 20/30/40’er jaren zijn, is dit bereik waarschijnlijk eerder 50 tot ~ 17.000 Hz (of lager).
Het gehoor van een kat zit tussen de 50 en 85.000 Hz. De verjagers die ik hier heb staan produceren een frequentie rond de 35.000 Hz. Voor een mens is het dus compleet onmogelijk dit waar te nemen.
Enige argument tegen wat ik zie is dat je er ook andere dieren (honden, vogels) mee tot last zou kunnen zijn. Voor mij weegde het feit dat ik dagelijks een stuk of vier drollen van mijn gazon stond te scheppen sterker dan die paar mussen verderop in de boom, waarvan ik überhaupt twijfel of ze de IR bewegingssensor triggeren van de verjager.
[ Voor 11% gewijzigd door Daam op 21-01-2026 11:01 ]
| MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |
FF zonder gekheid, bij ons is de kat van de buren eens onder een net getectyleerde klassieker doorgelopen. Beestje zat onder de tectyl maar het huis van de eigenaresse ook, dat resulteerde in een kattenren buiten. Het is een idee om zoiets te maken, onschuldig voor het beestje maar als je als eigenaar grafiet, smeervet, tectyl in je huis hebt dan wordt het voor diegene heel vervelend om de katten naar buiten te doen. Zo'n PVC buis kun je mooi verbergen dat de buren het niet zien.
Verder zou ik op bewegings detectie sproeiers plaatsen, leuk projectje! Die katten denken dan echt wel 2 keer na voordat ze in de tuin komen.
Hier loopt een duitse dog zijn patrouilles in de tuin en als meneer ligt te slapen voor het raam is één blaf voldoende om de katten er vandoor te laten gaan.
Mocht je het overwegen, een paar kippen en (helaas) 1 haan is voldoende om je katten uit de tuin te krijgen. Beetje haan kan zeer gemeen zijn tegen katten en vlak een moederkip met kuikens niet uit!! We horen regelmatig van de direnarts dat die weer een oog van een kat heeft moeten verwijderen omdat die de kuikens interesant vond, pa en ma van de kuikens zijn wat dat betreft echte slopers.
[ Voor 71% gewijzigd door twain4me op 21-01-2026 15:50 . Reden: dat gaan ook maar niet doen ]
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
Dat hangt heel erg van de kat af, bij onze eerste kat verdwenen buurhonden met de staart tussen de poten naar binnen als Tijger in de tuin verscheen.... Hij was wel gecastreerd overigens en deed niet aan sproeien, gebruikte de kattenbak gewoon.Wippie1234 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 00:39:
We laten af en toe de hond los in de achtertuin, hierna zien we minimaal een week geen kat meer in de achtertuin. Voor katten op de schutting ligt er een waterpistool
Het helpt ook als je geen "zwarte grond" a.k.a. buitenkattenbak in de tuin hebt, gewoon alles dichtplanten, en hier en daar een plant waar katten niet van houden.
Waterpistool heb ik geen bezwaar tegen overigens (als kattenliefhebber) zolang je er water in doet, ik heb buren gehad die met chloor spoten, en dat is gewoon dierenmishandeling. (die bleven gelukkig niet naast ons wonen, waren echt horrorburen)
Ik heb een zoon van 20 die die dingen gewoon hoort, en er horendol van werd, er stond er een naast school..... die de hele dag afging door fietsende scholierenDaam schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:46:
Ik zou nog steeds een ultrasone verjager overwegen. Zoals ik eerder in dit topic noemde , is dit bij mij zeer effectief gebleken, maar dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik snap de argumenten niet zo goed dat dit storend zou zijn voor jou als mens.
De juiste verjager of de juist ingestelde verjager kán je als mens niet eens horen.
Het menselijk gehoor heeft een bereik van 20 Hz tot 20.000 Hz. En aangezien de meeste mensen hier in hun eind 20/30/40’er jaren zijn, is dit bereik waarschijnlijk eerder 50 tot ~ 17.000 Hz (of lager).
Het gehoor van een kat zit tussen de 50 en 85.000 Hz. De verjagers die ik hier heb staan produceren een frequentie rond de 35.000 Hz. Voor een mens is het dus compleet onmogelijk dit waar te nemen.
Enige argument tegen wat ik zie is dat je er ook andere dieren (honden, vogels) mee tot last zou kunnen zijn. Voor mij weegde het feit dat ik dagelijks een stuk of vier drollen van mijn gazon stond te scheppen sterker dan die paar mussen verderop in de boom, waarvan ik überhaupt twijfel of ze de IR bewegingssensor triggeren van de verjager.
Het hangt van de kat en de hond en de situatie af. Op eigen terrein is onze hond fel richting katten, maar op straat toont hij veel meer respect.HvdBent schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:36:
[...]
Dat hangt heel erg van de kat af, bij onze eerste kat verdwenen buurhonden met de staart tussen de poten naar binnen als Tijger in de tuin verscheen.... Hij was wel gecastreerd overigens en deed niet aan sproeien, gebruikte de kattenbak gewoon.
Het helpt ook als je geen "zwarte grond" a.k.a. buitenkattenbak in de tuin hebt, gewoon alles dichtplanten, en hier en daar een plant waar katten niet van houden.
Waterpistool heb ik geen bezwaar tegen overigens (als kattenliefhebber) zolang je er water in doet, ik heb buren gehad die met chloor spoten, en dat is gewoon dierenmishandeling. (die bleven gelukkig niet naast ons wonen, waren echt horrorburen)
Inderdaad zit er uiteraard gewoon water in het waterpistool. Het is dan ook bedoeld om de katten een ongemakkelijk gevoel te geven, niet om ze iets aan te doen.
En waar koop je die dan? Afgaande op wat je hier stelt zijn er geen of bijna geen juiste of juist afgestelde verjagers. Ik hoor ze allemaal als ik een rondje door de buurt loop en dan passeer ik tenminste een stuk of 50 van dit soort apparaten. Overlast veroorzakende rommel is het.Daam schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:46:
Wetenschappelijk bewijs is tegenstrijdig en noemt hooguit een afname van bezoeken totdat gewenning optreed.
Lees mijn voorgaande bericht nog eens zorgvuldig. Een goed afgestelde ultrasoon verjager kan een mens absoluut niet horen, die zit ver buiten het menselijk gehoor.HvdBent schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:39:
[...]
Ik heb een zoon van 20 die die dingen gewoon hoort, en er horendol van werd, er stond er een naast school..... die de hele dag afging door fietsende scholieren
Zie mijn voorgaande bericht met twee links:Bor schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:55:
[...]
En waar koop je die dan? Afgaande op wat je hier stelt zijn er geen of bijna geen juiste of juist afgestelde verjagers. Ik hoor ze allemaal als ik een rondje door de buurt loop en dan passeer ik tenminste een stuk of 50 van dit soort apparaten. Overlast veroorzakende rommel is het.
Wetenschappelijk bewijs is tegenstrijdig en noemt hooguit een afname van bezoeken totdat gewenning optreed.
Dat er gewenning optreedt zou inderdaad kunnen. Hier werkt het al twee jaar. Zegt dat iets? Niet echt, ik zou alleen zeggen dat het het proberen waard is.Daam schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:18:
Dit is een heel herkenbaar probleem hier. Mijn tuin werd gebruikt als de "kattenbak van de buurt" zo ongeveer. De buren hier zijn over het algemeen welwillend, maar ik had geen idee van wie de katten waren die hier telkens in de tuin liepen.
Uiteindelijk heb ik een drietal ultrasone verjagers gekocht en geïnstalleerd. Door deze juist te instaleren is zo ongeveer de hele tuin "gecoverd".
Deze:
Wotre Kattenverjager
Later kwam ik hetzelfde product een stuk goedkoper zonder de merknaam op Aliexpres tegen:
Alieexpes
Sinds het plaatsen van deze verjagers (eerst 1, daarna nog 2) is de enorme overlast per direct gestopt. Deze verjagers hebben meerder modi voor de geluidsfrequentie. De laagste hoor ik (32 jaar oud), maar de eerstvolgende frequentie (en degene die het beste werkt voor katten volgens de manual) hoor ik niet meer en zit ver buiten het menselijk gehoor voor zover ik weet.
Ik kan je aanraden om toch nog eens na te denken over zulke verjagers.
Bijkomend voordeel is dat ook de overlast van steenmarters hier in de tuin gelijk afgelopen was.
De WOTRE bedoel je? Die hoor je ook helaas afgaande op dat dit het device is die je ook onder andere merken kan kopen. Dit is afaik gewoon een relabeled product (met een significant deel 1 ster recenties trouwens die allemaal klagen over dat het apparaat niet werkt).
Nog los van de overlast die dit soort apparaten veroorzaken vraag ik mij nog steeds af of dit wetenschappelijk gezien wel werkt. Het zelfde geldt voor ultrasone marterverjagers. De enige onderzoeken die ik tot nu toe kan vinden zijn niet conclusive, hebben het over een beperkte afname van bezoek, een tijdelijke afname van bezoek of kennen veel mitsen en maren. Zijn dit niet met name devices waar veel aan wordt verdiend? Of werkt het op basis van het principe "je tuin onaantrekkelijker maken dan de tuin van een ander" net als bij het weren van inbrekers? Uiteindelijk zal dan iedereen zonder kat zo'n piepend, flitsend etc apparaat moeten hebben binnen het territorium van het dier...
Mijn ervaring met dit soort devices is matig tot slecht.
[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 21-01-2026 15:35 ]
[ Voor 92% gewijzigd door Orion84 op 21-01-2026 15:43 . Reden: zullen we dat gewoon niet doen ]
Zodra de mods tijd hebben gehad om een en ander op te schonen zal het weer open gaan.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dit topic is gesloten.
![]()