Overlast katten oplossen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00
Ik weet dat er vaker van dit soort topics zijn geweest welke vaak escaleren. Dus ik hoop dat dit gewoon on topic kan blijven en ik wat tips en/of hulp kan krijgen met het volgende.

Sinds ongeveer een jaar wonen er nieuwe buren in onze straat. Kort na hun verhuizing hebben zij twee katten aangeschaft. In het begin zagen we deze jonge katten nauwelijks buiten. Sinds een half jaar ervaren wij echter steeds meer overlast. De katten gebruiken ons terrein, zowel de voor- als achtertuin, als kattenbak en als plek om hun territorium af te bakenen. Ze urineren, poepen en sproeien overal, zelfs tegen de deuren. Vooral het sproeien veroorzaakt een zeer sterke en vieze geur. Wie dit eenmaal heeft geroken, weet hoe hardnekkig dit is. Zelfs een emmer water eroverheen helpt vaak niet.

Enkele maanden geleden heb ik dit bij de buurman aangegeven. Helaas was er geen enkel begrip. Het enige wat hij zei was: β€œHet zijn katten, die lopen nu eenmaal buiten. Ik kan ze niet binnenhouden.” Mijn mening daarover laat ik verder in het midden. Ik heb hem nog gevraagd of hij iets wilde voorstellen of proberen om de overlast samen te verminderen, maar daar wilde hij niets van weten.
Daarop heb ik aangegeven dat ik een tuinsproeier zou plaatsen die automatisch aangaat bij detectie van dieren. Volgens hem was dat dierenmishandeling. Toch heb ik dit gedaan. In het begin werkte dit enigszins: de katten schrokken en liepen weg. Later bleken ze echter via een andere kant over de schutting te gaan (net buiten bereik van de sproeier) en deden alsnog hun behoefte in onze tuin.

Op dit moment is de overlast zeer groot. Ik heb zelfs het idee dat de katten bewust buiten worden gelaten, omdat ze regelmatig drie tot vier uur per nacht in onze tuin verblijven. Uiteindelijk gaan ze op een tuinstoel liggen slapen. Die stoelen heb ik inmiddels binnengezet, wat in de zomer eigenlijk geen optie is, maar vervolgens vinden ze gewoon een andere slaapplek.

Mijn conclusie is dat ik de katten niet in onze tuin wil hebben. Als ze er een keer doorheen lopen of er incidenteel komen, is dat geen probleem. Maar onze tuin is inmiddels structureel hun kattenbak geworden. Met de zomer in aantocht wil ik dat ons kind gewoon in een schone tuin kan spelen.

Zijn er nog andere effectieve middelen om deze overlast te verminderen? Ik ga nog een nieuw gesprek voeren met de buren, maar verwacht eerlijk gezegd weinig medewerking. Misschien is buurtbemiddeling een optie, al gaf men mij enkele maanden geleden aan dat kattenoverlast vrijwel nooit te handhaven is.
Zowel de voortuin als achtertuin hebben een camera met detectie van huisdieren. Ik kan gemakkelijk aantonen hoe groot onze overlast is en wat ze ook daadwerkelijk doen.
Feitelijk blijf je als eigenaar natuurlijk verantwoordelijk voor je dieren. Naar mijn idee is hier sprake van structurele overlast en hoort de eigenaar daar iets aan te doen.

πŸš— Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | β˜€οΈ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌑️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | πŸ”‹ Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

Alle reacties

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:54
oef, pittig als de eigenaar niet snapt dat zijn HUISdier overlast veroorzaakt en hij daar iets aan moet doen. Is zelf een hond nemen een idee?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Stap 1.zorgen dat de katten niet in je tuin kunnen komen.
En ja, dat is lastig en ingrijpend..

Maar draaiende buizen op de schutting.
Netten, gaas, etc. Er staan op YouTube een paar systemen met water een een automatische richtinstallatie. In de standaard nld tuin moet dat het probleem echt wel oplossen.

Sproeier in het midden, en de hele tuin valt binnen zijn bereik

Daar zit je oplossing.

De buurman gaat je geen oplossing geven.
De katten blijven niet binnen.

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 19-01-2026 11:10 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:49
heb je al van die ultrasone geluid dingen geprobeerd?

Schijnt goed te werken.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
Ik denk niet dat je buurman het bij zijn katten influistert dat ze naar jou tuin moeten gaan.

Aangezien ze wel sproeien is het wel misschien tijd om met de buurman te gaan praten of de balletjes er misschien onderweg moeten.

Verder ben ik bang dat je gewoon je best moet gaan doen je tuin zo kat onvriendelijk mogelijk te maken.

Heb je rondom schuttingen? Kijk of je hierboven op van die kattenrollers of gaas kunt plaatsen. Als je ziet dat ze een vaste route nemen, kijk dan of je daar prei/bieslook/citroenmelisse kunt poten.

De sproeiers vind ik een prima oplossing. Kijk of je dat dooie hoekje ook nog ermee kunt bedekken.

Beetje lullig dat het jou geld gaat kosten, maar als het niet zijn katten zijn die jou tuin bij hun territorium trekken, dan zal een andere kater de boel wel innemen.

• KipInBraadzak
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:22
dfbt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:10:

Schijnt goed te werken.
Let wel op: Dit kan door andere buurtbewoners wel als erg hinderlijk worden ervaren. Ik ben zelf in staat om deze apparaten te horen, terwijl de meesten dat niet kunnen. Ik hoor dit dan als een zeer hoge piep die overal overheen klinkt. Misschien zal dat voor jullie geen probleem zijn, maar ik zou het heel vervelend vinden als mijn buren dit neer zouden zetten.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
Bockelaar schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
oef, pittig als de eigenaar niet snapt dat zijn HUISdier overlast veroorzaakt en hij daar iets aan moet doen. Is zelf een hond nemen een idee?
Een hond nemen moet je alleen doen omdat je een hond wil (wel erg leuk voor de kinderen). Maar anders kun je misschien een vriend of familielid aanbieden een keer op de hond te passen.

Zelf merk ik dat als mijn hond in de zomer overdag weer meer buiten is, ik ook s nachts eigenlijk geen katten meer spot. Maar nu de hond weer meer binnen is, lijken ze dat dat na een paar weken weer door te hebben/vergeten te zijn, en inmiddels mag ik voor de hond naar buiten gaat eerst weer zelf een ronde over de tuin doen, om al het achtergelaten 'lekkers' op te ruimen.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:49
KipInBraadzak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:15:
[...]

Let wel op: Dit kan door andere buurtbewoners wel als erg hinderlijk worden ervaren. Ik ben zelf in staat om deze apparaten te horen, terwijl de meesten dat niet kunnen. Ik hoor dit dan als een zeer hoge piep die overal overheen klinkt. Misschien zal dat voor jullie geen probleem zijn, maar ik zou het heel vervelend vinden als mijn buren dit neer zouden zetten.
mensen van 2 straten verderop hebben er 1 in voortuin staan omdat er dus altijd katten liepen te poepen. Komt nu helemaal niks meer in de tuin daar sinds dat apparaat er staat.
Ik hoor ze zelf ook ondanks melding: Mens kan dit niet horen. Een hele erge vervelende piep. Maarja..

Maar als je katten verjagen tuin googled krijg je ook heel veel opties van bepaalde planten, korrels, geuren etc die je zou kunnen uit proberen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Headshot_NL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:01:
β€œHet zijn katten, die lopen nu eenmaal buiten. Ik kan ze niet binnenhouden.”
Klinkt alsof buurman niet voor z'n eigen huisdieren wil zorgen en ze daarom buiten zet. Mening terzijde, hier is gewoon onderzoek naar gedaan en katten zijn absoluut niet minder tevreden als ze de hele dag binnen zitten, dus het is zelfs beter voor ze (veiliger, rustiger) als ze niet buiten komen.

Afschieten of vergiftigen mag niet (en is ook zielig, blijft toch een levend wezen) maar je kunt wΓ©l alle aantoonbare schade op de eigenaar verhalen. Als jij een tuinstoel buiten hebt staan (die je voor een prikkie op Marktplaats hebt gevonden maar eigenlijk veel geld waard is) en kunt aantonen dat zijn kat die beschadigd heeft dan kan katten laten rondzwerven een duur grapje worden.

De eigenaar van een kat is aansprakelijk voor alle schade die het beest aanricht. Dus ook als jij je deur iedere week professioneel moet laten reinigen omdat zijn kat er tegenaan pist en door het vele reinigen de deur iedere maand opnieuw moet laten schilderen. Ik zou 'm aangeven dat je voornemens bent om een schoonmaakbedrijf langs te laten komen en dat je hem aansprakelijk gaat stellen voor de kosten, dan mag hij zelf de keuze maken hoe graag hij z'n beesten heeft.

Schijnt goed te werken.
Weet niet waar je die info vanaf haalt maar voor katten werken die echt niet, alleen jongeren kunnen er last van hebben. Er is ook geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor, alleen maar marketing. Zonde van het geld.

• Headshot_NL
jack zomer schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
Stap 1.zorgen dat de katten niet in je tuin kunnen komen.
En ja, dat is lastig en ingrijpend..

Maar draaiende buizen op de schutting.
Netten, gaas, etc. Er staan op YouTube een paar systemen met water een een automatische richtinstallatie. In de standaard nld tuin moet dat het probleem echt wel oplossen.

Sproeier in het midden, en de hele tuin valt binnen zijn bereik

Daar zit je oplossing.

De buurman gaat je geen oplossing geven.
De katten blijven niet binnen.
Hier heb ik over nagedacht. Iets met buizen zie ik eigenlijk niet zitten qua kosten en ook de uitstraling. Wij wonen op en hoek en dat zou betekenen dat ik 50 meter buis moet installeren. Dat lijkt mij eerder een oplossing voor de eigenaar om de katten in eigen tuin te houden als hij mee zou willen werken. Hiermee zou ik ook enkel mijn achtertuin kunnen "beschermen" maar is de voordeur nog steeds dagelijks doelwit.
Extra sproeiers is misschien nog een optie, nu zien ze het eerder als een uitdaging dan als preventie.

Schijnt goed te werken.
Helaas is dat geen optie. Deze dingen horen wij overduidelijk en hebben er dan waarschijnlijk zelf heel veel last van.
NESFreak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:10:
Ik denk niet dat je buurman het bij zijn katten influistert dat ze naar jou tuin moeten gaan.

Aangezien ze wel sproeien is het wel misschien tijd om met de buurman te gaan praten of de balletjes er misschien onderweg moeten.

Verder ben ik bang dat je gewoon je best moet gaan doen je tuin zo kat onvriendelijk mogelijk te maken.

Heb je rondom schuttingen? Kijk of je hierboven op van die kattenrollers of gaas kunt plaatsen. Als je ziet dat ze een vaste route nemen, kijk dan of je daar prei/bieslook/citroenmelisse kunt poten.

De sproeiers vind ik een prima oplossing. Kijk of je dat dooie hoekje ook nog ermee kunt bedekken.

Beetje lullig dat het jou geld gaat kosten, maar als het niet zijn katten zijn die jou tuin bij hun territorium trekken, dan zal een andere kater de boel wel innemen.
Balletjes eraf zal deels wel helpen denk ik. Tuin staat nu bewust ook een groot stuk vol met een wildgroei van munt. Die plek lijken ze minder aantrekkelijk te vinden.
Bockelaar schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
Hond nemen is nu helaas geen optie, wellicht in de toekomst. Onze vorige hond is een half jaar geleden overleden. Toen hij hier nog was en regelmatig in de tuin liep hadden we eigenlijk geen overlast.
Oon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Klinkt alsof buurman niet voor z'n eigen huisdieren wil zorgen en ze daarom buiten zet. Mening terzijde, hier is gewoon onderzoek naar gedaan en katten zijn absoluut niet minder tevreden als ze de hele dag binnen zitten, dus het is zelfs beter voor ze (veiliger, rustiger) als ze niet buiten komen.

Afschieten of vergiftigen mag niet (en is ook zielig, blijft toch een levend wezen) maar je kunt wΓ©l alle aantoonbare schade op de eigenaar verhalen. Als jij een tuinstoel buiten hebt staan (die je voor een prikkie op Marktplaats hebt gevonden maar eigenlijk veel geld waard is) en kunt aantonen dat zijn kat die beschadigd heeft dan kan katten laten rondzwerven een duur grapje worden.

De eigenaar van een kat is aansprakelijk voor alle schade die het beest aanricht. Dus ook als jij je deur iedere week professioneel moet laten reinigen omdat zijn kat er tegenaan pist en door het vele reinigen de deur iedere maand opnieuw moet laten schilderen. Ik zou 'm aangeven dat je voornemens bent om een schoonmaakbedrijf langs te laten komen en dat je hem aansprakelijk gaat stellen voor de kosten, dan mag hij zelf de keuze maken hoe graag hij z'n beesten heeft.

[...]

Weet niet waar je die info vanaf haalt maar voor katten werken die echt niet, alleen jongeren kunnen er last van hebben. Er is ook geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor, alleen maar marketing. Zonde van het geld.
Ja ik heb ook het idee dat ze thuis nu teveel overlast veroorzaken en hij ze daarom (in ieder geval in de nacht) buiten opsluit. Het laten reinigen etc. is in theorie natuurlijk een optie om dan de kosten op hem te verhalen. Maar toch sta ik dan alsnog in de zomer elke ochtend in de tuin kak te scheppen van de voorgaande nacht. En daarbij zal de eigenaar vast ontkennen dat het zijn kat is om de kosten te ontlopen. In theorie is het leuk maar in praktijk gaat dat me denk ik structureel zelf geld kosten.

πŸš— Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | β˜€οΈ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌑️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | πŸ”‹ Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:23
Weet niet of de Pussy Wetter nu publiekelijk wordt verkocht, maar lijkt me exact wat je nodig hebt.

https://www.dumpert.nl/item/100107923_1b22edcc

YouTube: RenΓ© langs bij de PussyWetterβ„’

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Bewijs op film verzamelen van het sproeien, kakken en wat ze nog meer doen. Offertes opvragen voor hovenier en schoonmaker etc. en deze bij de buurman neerleggen van dit mag je dokken als het niet stopt. Evt naar rechtsbijstand als laatste redmiddel (al wil je natuurlijk wel met de buren door 1 deur kunnen).

ps. Ik weet natuurlijk niet of er een vrouwelijk iemand in je huis woont met een kinderwens maar kattenschijt kan schadelijk zijn voor een ongeboren kind, dus indien van toepassing kun je daar mooi mee slaan

• squashedraven
  • Nu online

• Headshot_NL
SCIxX schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:53:
Weet niet of de Pussy Wetter nu publiekelijk wordt verkocht, maar lijkt me exact wat je nodig hebt.

Dit zou wat kunnen zijn. ga het even onderzoeken. Hele tuin vol sproeiers is lastig te realiseren. Dit werkt wel doeltreffend, letterlijk
squashedraven schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:53:
Bewijs op film verzamelen van het sproeien, kakken en wat ze nog meer doen. Offertes opvragen voor hovenier en schoonmaker etc. en deze bij de buurman neerleggen van dit mag je dokken als het niet stopt. Evt naar rechtsbijstand als laatste redmiddel (al wil je natuurlijk wel met de buren door 1 deur kunnen).

ps. Ik weet natuurlijk niet of er een vrouwelijk iemand in je huis woont met een kinderwens maar kattenschijt kan schadelijk zijn voor een ongeboren kind, dus indien van toepassing kun je daar mooi mee slaan
Ja, dat is er wel in de toekomst, hier weten we vanaf. Dat is ook de reden om even geen kattenbak te verschonen in deze periode.

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:30
Wij hadden ook last van katten in de moestuin. Eerst hadden we een ultrasoon apparaat. 3 van de 5 standen kon ik horen, 2 niet. 1 stand werkte goed en 1 stand hoorde de katten ook niet...

Nu hebben we 2x lavendel en 1x rozemarijn in de moestuin verspreid staan. Dat werkt ook onwijs goed. Er zijn nog wel meer planten/kruiden waar katten een hekel aan hebben. Voor jezelf een leuke en lekker geurende tuin voor katten een stinkplek.

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:47
Wij hebben ultrasoonunits van Lidl. Doen hen werk prima. Wel opletten dat de batterij diep ontladen kan zijn, dan zijn ze niet meer te gebruiken en moet je ze omruilen. Mijn dochters hebben er ook geen last van, dat is een kwestie van even de juiste stand kiezen. Als we in de tuin zijn zetten we ze uit of draaien ze om.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:14

Schijnt goed te werken.
Deze dingen zouden verboden moeten worden, zelfs als 30 jarige hoor ik deze dingen nog, extreem irritant.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een dier leeft in het hier en nu. Het bakent zijn terrein af en gaat waar het kan gaan. Als het zijn behoefte moet doen, doet het dat, op een bekende plek. Tenzij dat consequenties heeft.

Korte versie: de oplossing zit hem in de dieren wijsmaken dat ze niet meer bij jou moeten komen. Daar zijn allerlei methodes voor.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

MartinMeijerink

Computerrorist

Oon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Wie heeft dit onderzoek gedaan, en wanneer? Is dat ergens online te vinden?

An unbreakable toy is useful to break other toys

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44
The Eagle schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:53:
Een dier leeft in het hier en nu. Het bakent zijn terrein af en gaat waar het kan gaan. Als het zijn behoefte moet doen, doet het dat, op een bekende plek. Tenzij dat consequenties heeft.

Korte versie: de oplossing zit hem in de dieren wijsmaken dat ze niet meer bij jou moeten komen. Daar zijn allerlei methodes voor.
Dit dus.

- Cacaodoppen op de grond (kun je in grote zakken kopen)
- Planten die citrus-geur hebben, zoals citroenmelisse enz., of een sterke geur in het algemeen.
- Watersproeiers binnen je eigen tuin lijkt me prima. Dat is echt geen mishandeling (zeg ik als kattenliefhebber), een kat gaat echt niet dood van een beetje water op hun vacht, en ze leren dan prima dat ze daar niet moeten zijn.

Voor urinegeur (tegen de deuren, dat is wel echt heel irritant zeg), UF2000 is een geweldig middel daartegen. Uiteraard is dat wel alleen symptoombestrijding.

Je kunt als eigenaar katten niet vertellen dat ze ergens niet mogen komen. Je kunt ze wel binnenhouden, maar dat is met veel katten wel op zijn allerminst een uitdaging, vooral als ze gewend zijn om buiten te komen.

• Headshot_NL
Wilke schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Dit dus.

- Cacaodoppen op de grond (kun je in grote zakken kopen)
- Planten die citrus-geur hebben, zoals citroenmelisse enz., of een sterke geur in het algemeen.
- Watersproeiers binnen je eigen tuin lijkt me prima. Dat is echt geen mishandeling (zeg ik als kattenliefhebber), een kat gaat echt niet dood van een beetje water op hun vacht, en ze leren dan prima dat ze daar niet moeten zijn.

Voor urinegeur (tegen de deuren, dat is wel echt heel irritant zeg), UF2000 is een geweldig middel daartegen. Uiteraard is dat wel alleen symptoombestrijding.

Je kunt als eigenaar katten niet vertellen dat ze ergens niet mogen komen. Je kunt ze wel binnenhouden, maar dat is met veel katten wel op zijn allerminst een uitdaging, vooral als ze gewend zijn om buiten te komen.
In de planten ga ik me ook eens verdiepen. In de tuin wil ik daar best iets voor aanpassen, Voortuin is dan echter weer een lastig verhaal omdat daar een groot deel bestrating ligt als parkeerplek.

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:58
Je kan ook altijd eens het APV van jouw gemeente kijken of er een artikel staat over hinderlijke dieren. Met je bewijsmiddelen (log en camerabeelden van jouw tuin) van jou en eventuele buren kan je dan een handhavingsverzoek indienen bij de gemeente.

Hier een vergelijkbare overlast maar helaas zonder toewijsbaar baasje. Beetje jammer dat een ander de lasten mag dragen van andermans huisdier.

• Headshot_NL
Kapotto schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:09:
Je kan ook altijd eens het APV van jouw gemeente kijken of er een artikel staat over hinderlijke dieren. Met je bewijsmiddelen (log en camerabeelden van jouw tuin) van jou en eventuele buren kan je dan een handhavingsverzoek indienen bij de gemeente.

Hier een vergelijkbare overlast maar helaas zonder toewijsbaar baasje. Beetje jammer dat een ander de lasten mag dragen van andermans huisdier.
Ja daar gaat het me ook om. Mijn doel is geen ontlasting in de tuin en tegen de voordeuren. Dat ik tuinstoelkussens naar binnen moet doen in de zomer is nog tot daar aan toe. Maar wanneer er niks te bespreken valt met de eigenaar (die 100% verantwoordelijk is) moet je iets. Ik ga eens overleggen met de buren, daar zitten ze ook veel in de tuin maar wel minder. Niet om samen te spannen maar wel om eens wat te verzamelen wat later handig kan zijn voor een handhavingsverzoek waar je het over hebt.

Stukje uit de APV: In artikel 4.3 van de Verordening Fysieke Leefomgeving staat dat het verboden is om hinderlijke of schadelijke dieren buiten een inrichting te hebben, te houden of te voeren, als dit leidt tot overlast of schade aan de openbare gezondheid.

[ Voor 11% gewijzigd door Headshot_NL op 19-01-2026 13:15 ]

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Kapotto schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:09:

Heeft geen zin. Naast dat het de relatie met de buren kapot maakt, is het niet te handhaven. En de buurman gaat die beesten echt niet 24/7 binnen houden zo lang ze leven.

Makkelijkste manier is je tuin oninteressant/gevaarlijk maken voor die katten zodat ze niet meer langskomen. Vieze bodembedekkers en stinkende plantjes helpen daarbij.

• oehoe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:20

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Headshot_NL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:09:
[...]

In de planten ga ik me ook eens verdiepen. In de tuin wil ik daar best iets voor aanpassen, Voortuin is dan echter weer een lastig verhaal omdat daar een groot deel bestrating ligt als parkeerplek.
Voor de voortuin / bestrating kan je wellicht "Ecostyle kattenschrik" gebruiken (linkje). Nadeel: na iedere regenbui kan je opnieuw strooien.

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

• squashedraven
  • Nu online
Wilke schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Als je als katteneigenaar de uitdaging niet aan kan moet je geen katten nemen is mijn mening (als kat eigenaar). Je kan ook prima de eigen tuin katproof maken dat deze er niet uit kan, maarja dat is wat minder mooi

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:38
Heel erg irritant en een herkenbaar probleem. Wij wonen in de binnenstad van Amsterdam, daar laten sommige buren hun katten ook vrij in de binnentuinen lopen met alle gevolgen van dien. Edit\ Ik neem het hen niet echt heel erg kwalijk trouwens, maar het is wel super smerig.

Uiteindelijk de hele tuin afgerasterd maar dat mocht ook niet baten (daar springen ze gewoon overheen natuurlijk). Maar ik heb toch een originele oplossing gevonden: Ik had voor onze tuin al een irrigatiesysteem met een Rainbird controller aangelegd en die op Home Assistant aangesloten (handig voor als we op vakantie zijn). Die heb ik nu aan een bewegingsmelding van mijn beveiligingscamera gekoppeld waardoor de sproeiers 's nachts/'s ochtends aan gaan (ze komen hier vaak rond een uur of 5 - 6 's ochtends) als er beweging wordt gedetecteerd.

Het werkt echt perfect, gevoeligheid van de sensor was nog even een ding omdat hij in het begin ook op vogels af ging. En soms is het irritant als je vergeet dat het systeem actief is en even naar het schuurtje moet lopen, maar verder werkt het echt perfect. Katten komen na twee jaar eigenlijk nooit meer in de tuin (hooguit 1 keer in de paar maanden). Daarnaast is het ook leuk om die katten te zien rennen op de camera haha.

Edit 2\ Heb ook overwogen om hier misschien nog iets voor te maken dat stand-alone draait. Mocht er veel interesse zijn dan kan ik wel wat uitwerken ;). Oh shit bestaat al en is al voorgesteld hier haha

[ Voor 9% gewijzigd door Maks op 19-01-2026 13:31 ]

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:32
Het is een grof schandaal dat het ΓΌberhaupt nog mag. Een huisdier aanschaffen waar je zo min mogelijk tijd aan wil besteden en daarom maar buiten andere mensen laat lastig vallen. Ik heb het ook opgegeven... je zal het maar gewoon moeten accepteren als je geen knallende ruzie wil.

M'n oom had schrikdraad geplaatst om z'n tuin heen, boven de schuttingen enzo. Dat lijkt best te werken en volgens mij is dat niet verboden. Buren zullen dat alleen ook niet heel erg leuk vinden. Een keertje bleef een kat klem zitten in het schrikdraad en werd hij 10 min. lang geΓ«lektrocuteerd. Nooit meer in z'n tuin geweest, dat wel :')

Facts don't care about your feelings

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:19
Zelfde soort probleem gehad bij ons, na het plaatsen van schrikdraad nooit meer een drol gezien of nare luchtjes geroken.

• Headshot_NL
Maks schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:27:
Heel erg irritant en een herkenbaar probleem. Wij wonen in de binnenstad van Amsterdam, daar laten sommige buren hun katten ook vrij in de binnentuinen lopen met alle gevolgen van dien. Edit\ Ik neem het hen niet echt heel erg kwalijk trouwens, maar het is wel super smerig.

Uiteindelijk de hele tuin afgerasterd maar dat mocht ook niet baten (daar springen ze gewoon overheen natuurlijk). Maar ik heb toch een originele oplossing gevonden: Ik had voor onze tuin al een irrigatiesysteem met een Rainbird controller aangelegd en die op Home Assistant aangesloten (handig voor als we op vakantie zijn). Die heb ik nu aan een bewegingsmelding van mijn beveiligingscamera gekoppeld waardoor de sproeiers 's nachts/'s ochtends aan gaan (ze komen hier vaak rond een uur of 5 - 6 's ochtends) als er beweging wordt gedetecteerd.

Het werkt echt perfect, gevoeligheid van de sensor was nog even een ding omdat hij in het begin ook op vogels af ging. En soms is het irritant als je vergeet dat het systeem actief is en even naar het schuurtje moet lopen, maar verder werkt het echt perfect. Katten komen na twee jaar eigenlijk nooit meer in de tuin (hooguit 1 keer in de paar maanden). Daarnaast is het ook leuk om die katten te zien rennen op de camera haha.

Edit 2\ Heb ook overwogen om hier misschien nog iets voor te maken dat stand-alone draait. Mocht er veel interesse zijn dan kan ik wel wat uitwerken ;)
Ja een betere dekking van mijn huidige sproeiers is wellicht een oplossing. Nu heb ik Reolink camera's met daarop huisdier detectie. In combinatie met Home Assistant en zigbee tuinsproeiers werkt dit nu. En ze gaan over het algemeen alleen een hit geven op een hond of kat. De detectie werkt perfect. Ik heb talloze beelden waarom ze vol natgespoten worden, maar deze zijn hardleers. Ik zie ze weglopen, ze staan op de straat te kijken. lopen via de zijkant, sprinten over de schutting daar en sproeien de boel onder. Alsof ze het erom doen :P
In de tuin achter hetzelfde. Daar weten ze meestal waar ze geraakt kunnen worden. Zodra ik de sproeier weer verplaats gaat het 2-3x mis en daarna ontlopen ze hem gewoon weer.

Alle andere buurtkatten waar we overigens ooit last van hadden hebben we nooit meer gezien. Dat kan ook komen doordat ons gebied nu tactisch is besproeid.
YoshiBignose schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:32:
Het is een grof schandaal dat het ΓΌberhaupt nog mag. Een huisdier aanschaffen waar je zo min mogelijk tijd aan wil besteden en daarom maar buiten andere mensen laat lastig vallen. Ik heb het ook opgegeven... je zal het maar gewoon moeten accepteren als je geen knallende ruzie wil.

M'n oom had schrikdraad geplaatst om z'n tuin heen, boven de schuttingen enzo. Dat lijkt best te werken en volgens mij is dat niet verboden. Buren zullen dat alleen ook niet heel erg leuk vinden. Een keertje bleef een kat klem zitten in het schrikdraad en werd hij 10 min. lang geΓ«lektrocuteerd. Nooit meer in z'n tuin geweest, dat wel :')
Ja dat is mijn mening ook, een hond buiten laten zonder baasje die zijn behoefte doet tegen je voordeur is een schande, maar van een kat is de acceptatie toch ineens heel anders. Daar zie ik ook geen oplossing voor en is mijn doel ook niet.
Schrikdraad is wellicht ook nog iets, misschien kan ik deze op een aantal plekken plaatsen waar ze veel passeren. Ik sta eigenlijk open voor alle mogelijke oplossingen mits het niet (teveel) pijn doet. Even een tik van het schrikdraad is niet fijn maar uiteraard niet dodelijk of blijvende schade.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:33
Bij mijn ouders hadden we vroeger een Supersoaker gevult met azijn klaarliggen voor de katten van de buren. Zodra ze in onze tuin kwamen kregen ze een azijn-douche. Na een paar keer herhalen bleef het grootste deel van de katten weg.

Verder hebben mijn ouders nu "anti klim strips" van kunststof geplaatst op de schutting. Vrijwel geen kat meer te vinden. https://www.praxis.nl/ijz...trip-50-x-4-5-cm/10599416

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:24
Je kan ook je nick name eer aan doen :)

Nee zonder gekheid.
Zelf heb ik 2 katten, alleen blijven deze altijd binnen. Er is er wel eens 1 ontsnapt, die dan de volgende ochtend met een zielig gezicht weer naar binnen wil.
Tegen het sproeien kan de buurman gewoon wat doen, dat is ff naar de dierenarts.. Mijn kater denkt dat hij nog wel kan sproeien, echter.... heeft geen zin (meer)

Katten houden niet van veranderingen, dus als je inderdaad je sproeiers met enige regelmaat kan en wil verplaatsen worden ze gek. De kans is dan wat groter dat ze de tuin met rust laten.
Ultrasone geluid heb ik wel eens gehoord, geen idee of het werkt.

Van horen zeggen, dat men ook worden van aluminium. Als je dit op een stok maakt, en om de 2 dagen op andere plekken in de tuin prikt, is dit een verandering. Katten zijn an zich redelijk schrikkerig

Het is zo vervelend dat je (hoop ik) de kat zelf niets aan wil doen, al kan je op een gegeven moment de buurman wel wurgen.

• Headshot_NL
Chielioj schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:50:
Je kan ook je nick name eer aan doen :)

Nee zonder gekheid.
Zelf heb ik 2 katten, alleen blijven deze altijd binnen. Er is er wel eens 1 ontsnapt, die dan de volgende ochtend met een zielig gezicht weer naar binnen wil.
Tegen het sproeien kan de buurman gewoon wat doen, dat is ff naar de dierenarts.. Mijn kater denkt dat hij nog wel kan sproeien, echter.... heeft geen zin (meer)

Katten houden niet van veranderingen, dus als je inderdaad je sproeiers met enige regelmaat kan en wil verplaatsen worden ze gek. De kans is dan wat groter dat ze de tuin met rust laten.
Ultrasone geluid heb ik wel eens gehoord, geen idee of het werkt.

Van horen zeggen, dat men ook worden van aluminium. Als je dit op een stok maakt, en om de 2 dagen op andere plekken in de tuin prikt, is dit een verandering. Katten zijn an zich redelijk schrikkerig

Het is zo vervelend dat je (hoop ik) de kat zelf niets aan wil doen, al kan je op een gegeven moment de buurman wel wurgen.
Ja veranderingen is misschien wel de key om even wat langer vol te houden. Wat plantjes die wellicht afschrikken en een extra sproeier. Verder kon je niet zonder ze daadwerkelijk iets aan te doen. Dat doe ik niet, dan had ik ze hier in de straat al zowat wekelijks kunnen doodrijden. Ook dat luchtdrukpistool kan de zaak wel oplossen. Maar ik ben tegen geweld naar dieren, dan eerder de eigenaar ;)

Maar ergens begrijp ik soms wel dat mensen ze iets aandoen in soortgelijke situaties.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:31
MartinMeijerink schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Wie heeft dit onderzoek gedaan, en wanneer? Is dat ergens online te vinden?
Oa een review in 2020, waarin duidelijk werd dat er aan belangrijke voorwaarden moet worden voldaan, als de kat niet naar buiten kan. (Genoeg beweging, uitdaging en onderzoek binnenshuis, oftewel de eigenaar moet dan actief aan de slag).
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7070728/

Het jaaggedrag waar ze oorspronkelijk op geselecteerd werden is de afgelopen decennia uitgefaseerd. Anders dan bij honden is het fokken minder gericht op gedrag en meer op uiterlijk. Hierdoor is het jachtinstinct meer op de achtergrond gekomen, en dus niet meer een essentieel onderdeel voor een tevreden en gezonde kat. Wel blijft het uitdagen en onderzoek een essentieel onderdeel. Ook het kunnen rondkijken vanaf een hoogte is zeer gewenst. Wanneer dit niet mogelijk is binnenshuis zal je zien dat schuurtjes hier ideaal voor zijn.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7909512/

De afdeling diergeneeskunde van de universiteit van Utrecht had er ook een lang onderzoek naar gedaan, alleen die zag ik zo snel niet, mogelijk moet ik beter kijken :) .

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 19-01-2026 14:00 ]

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10

Punkrocker

Mostly harmless

YoshiBignose schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:32:
...

Wat een ongelofelijke asociale dierenmishandeling is dit. :(
Er zijn humanere methoden om katten weg te houden uit je tuin.

De leukste methode is om zelf een kat te nemen. :+

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Saeverix
  • Laatst online: 16:33
Punkrocker schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Wat een ongelofelijke asociale dierenmishandeling is dit. :(
Er zijn humanere methoden om katten weg te houden uit je tuin.

De leukste methode is om zelf een kat te nemen. :+
Vind het wel mooi dat je de boel hier nu omdraait. Het is asociaal om huisdieren te nemen en er vervolgens geen verantwoordelijkheid voor te nemen.

Daarnaast wordt schrikdraad bij heel veel dieren gebruikt. En volgens mij heb jij het vroeger zelf ook wel eens een keer aangeraakt, om daarna te leren dat je dat niet opnieuw moet doen.

Dat vind ik geen dierenmishandeling, dat is puur een dier laten weten dat hij daar niet mag komen.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:53
@Headshot_NL heb zelf ook katten en de mijne komen ook/wel buiten. Die van alle buren ook en er zijn buren die ze nooit binnen laten. Die van ons zijn altijd binnen en ik heb zelf kattenbakken in de tuin gemaakt waar ze lekker kunnen doen wat ze doen. We wonen ruim met 400-800m2 tuinen.

Heb zelf dus helaas ook overlast van andere katten - want katten die altijd buiten zijn hebben veel tijd en zoeken altijd een slaap- pis- en kakplek. Ik heb de doorloop geblokkeerd met kippengaas, zodat ze hooguit over de schutting (en die is hoog en kunnen ze niet doorheen kijken dus zie ik ze nooit doen) moeten springen. Zie enkele keer een kat en die kan ik dan even goed laten schrikken of een van onze katten lost het zelf op.

Verder heeft een vriend die verderop woont z'n tuin afgezet met een combinatie van die prikkertjes strips voor plekken waar ze op klommen en een schrikdraadje over de schutting. Blijven zijn eigen katten in de tuin en komen andere katten niet in hun tuin. Vind dat dus geen groot probleem, schrikdraad, het is niet dodelijk en wel een vorm van afschrikking waar katten een herinnering aan houden. Ze hebben zelf katten zonder jachtinstinct.

Onze katten hebben overigens wel een jachtinstinct en daarom krijg ik geregeld dode ratten en muizen thuisbezorgd. Dat zie ik wel als een voordeel.

@Saeverix ben ik dus met je eens, ook als kattenliefhebber. Vind het namelijk nog erger om ze permanent binnen te moeten houden, in ons geval. Ik zou m'n buren als ze last hebben van mijn katten zelfs zo'n set op mijn kosten aanbieden als ze er voor open staan. Kippengaas op doorloop ook samen met de buren afgestemd, gelukkig goed contact mee.

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-01-2026 14:57 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:58
De schade op beeld vast leggen en de eigenaar aansprakelijk stellen, ze denk er vaak niet zo goed over na. Maar ook voor een kat ben je als eigenaar aansprakelijk voor de schade die je huisdier elders (buiten toezicht) veroorzaakt:
Ben je aansprakelijk voor schade door je kat?

Als je een kat hebt, ben jij altijd aansprakelijk voor schade die jouw huisdier veroorzaakt. Over het algemeen zijn dieren – en daarmee dus ook katten - onberekenbaar. Voor elk onberekenbare situatie waarin jouw kat schade veroorzaakt, ben jij verantwoordelijk. Zo blijven katten vaak niet netjes in jouw achtertuin, maar zwerven ze door de buurt. Daarbij kan het voorkomen dat je kat bijvoorbeeld uithaalt naar een buurvrouw en een wond veroorzaakt. Of misschien zorgt je kat wel voor schade in haar tuin. In zulke gevallen ben je als kattenbezitter altijd aansprakelijk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:03
Zelf hebben we zo'n systeem om katten binnen de tuin te houden, plantenbakhangers die schuin omhoog staan met mollengaas ertussen, maar ik kan mij voorstellen dat je zo'n oplossing niet wilt om katten buiten te houden, los dat het ook niet heel mooi is.

Ik zou simpelweg camerabeelden regelen en facturen aan de buren overleggen van schade, die blijven verantwoordelijk voor de schade die hun huisdier veroorzaakt en als ze dat niet willen betalen, de rechterlijke gang maken. Kost wel wat inspanning en doorzettingsvermogen maar is wel effectief.

Dan gaat het niet om een drol in de tuin maar wel om het sproeien tegen de deur of tuinkussens.
Je kunt bijvoorbeeld prima (oude) tuinkussens buiten laten liggen, kijken wat de kat er mee doet en zorgen dat het op camera staat en daar een schadeformulier van maken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10

Punkrocker

Mostly harmless

Saeverix schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Dat vind ik geen dierenmishandeling, dat is puur een dier laten weten dat hij daar niet mag komen.
10 minuten lang?
Vind je dit ook van de stroomstokken waarmee sommige k# boeren hun vee naar de slachterij slaan? Het is maar een schokje....

Natuurlijk is het aso om je kat bij een ander te laten schijten. Maar om een kat 10 minuten lang stroomschokjes toe te dienen vind ik nog veel aso-er.

Edit:
10 minuten lang?
Heeft hij er minuten lang op staan kijken? Hij kon ook de kat losmaken en wegjagen.

[ Voor 9% gewijzigd door Punkrocker op 19-01-2026 15:21 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

• squashedraven
  • Nu online
Punkrocker schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:19:
[...]

10 minuten lang?
Vind je dit ook van de stroomstokken waarmee sommige k# boeren hun vee naar de slachterij slaan? Het is maar een schokje....

Natuurlijk is het aso om je kat bij een ander te laten schijten. Maar om een kat 10 minuten lang stroomschokjes toe te dienen vind ik nog veel aso-er.

Edit:
10 minuten lang?
Heeft hij er minuten lang op staan kijken? Hij kon ook de kat losmaken en wegjagen.
als mijn kat daar had gezeten dan was het je niet gelukt die kat te bevrijden zonder daarna langs een huisarts te kunnen.

en de 10 minuten kunnen natuurlijk ook op camera gezien zijn.

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:25
Schrikdraad bovenlangs je hek met dat oranje draad, goed zichtbaar. Kruislings in en door je tuin met die witte plastic paaltjes. Enige definitieve oplossing voor niet al te veel geld.
Na een paar weken kan de stekker er uit. Werkt hier perfect voor kippen, katten en hond. En de paarden uiteraard.

• timovd
  • Laatst online: 16:18

timovd

Voorsprong door techniek

SCIxX schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:53:

In de winter wel vullen met anti-vries, anders kan de boel vastvriezen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:57
Headshot_NL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:01:
Enkele maanden geleden heb ik dit bij de buurman aangegeven. Helaas was er geen enkel begrip. Het enige wat hij zei was: β€œHet zijn katten, die lopen nu eenmaal buiten. Ik kan ze niet binnenhouden.”
Ik had ook zo'n buurman.

Die tijden heeft zitten kijken hoe ik de stront van hun kat uit de tuin op aan het ruimen was.
Toen heb ik schrikdraad op paaltjes van 15cm hoog geplaatst.

Op dat moment was er opeens reactie: "Daar gaan m'n katten toch niet dood aan?"

Dat was het moment waarop ik dacht, "Vuile #@!*, je hebt dus al die tijd gezien dat ik de stront van je kat opruimde, geen initiatief genomen om het zelf te doen en nu vind je wat?"

Dat schrikdraad is gewoon blijven staan.
Niet het laffe spul voor katten, gewoon het degelijke agrarische spul met een koe op het apparaat.

Die kat ook niet meer gezien.

Als een buurman zich zo opstelt dan kan ik me niet druk maken over de relatie met ze, dat doen ze zelf blijkbaar ook niet als de reactie zo is.

Schrikdraad is gewoon toegestaan, mits je er een bordje bij hangt. En aangezien katten nog steeds niet kunnen lezen komen ze er vanzelf achter.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:52
Wat doe je met de kattenontlasting? Gooi je die in de groenbak of over de schutting? Ik zou i.i.g. het laatste doen en eventueel nog meer en kijken hoe fijn hij dat vind.

• Headshot_NL
Nougat schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:52:
Wat doe je met de kattenontlasting? Gooi je die in de groenbak of over de schutting? Ik zou i.i.g. het laatste doen en eventueel nog meer en kijken hoe fijn hij dat vind.
Op dit moment doe ik de ontlasting in zakjes wat uiteindelijk bij het restafval gaat. Nu laat ik het nog wel eens liggen want het is aardig onbegonnen werk. In de zomer pak ik het wel sneller weg want wil niet in de stank zitten. En een kind van bijna 2 gaat ook op onderzoek uit en steekt van alles in haar mond. Dus ik heb er weer een taak bij zo rond april/mei.
Ik kan het een keer bij ze deponeren maar ik verwacht niet dat dit de onderlinge relatie beter maakt en uiteindelijk het probleem oplost. Ik moet ook over 3 schuttingen gooien, dus de kans dat ik die tuin mis is ook aanwezig :)

[ Voor 15% gewijzigd door Headshot_NL op 19-01-2026 15:55 ]

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:12
KipInBraadzak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:15:
[...]

Zou zo'n ding niet te combineren zijn met bijvoorbeeld een bewegingsmelder? Als het echt zo goed werkt dan moet het toch snel stil worden omdat de katten leren dat ze hem zelf aanzetten.

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:20
Dit is een heel herkenbaar probleem hier. Mijn tuin werd gebruikt als de "kattenbak van de buurt" zo ongeveer. De buren hier zijn over het algemeen welwillend, maar ik had geen idee van wie de katten waren die hier telkens in de tuin liepen.

Uiteindelijk heb ik een drietal ultrasone verjagers gekocht en geΓ―nstalleerd. Door deze juist te instaleren is zo ongeveer de hele tuin "gecoverd".

Deze:
Wotre Kattenverjager

Later kwam ik hetzelfde product een stuk goedkoper zonder de merknaam op Aliexpres tegen:
Alieexpes

Sinds het plaatsen van deze verjagers (eerst 1, daarna nog 2) is de enorme overlast per direct gestopt. Deze verjagers hebben meerder modi voor de geluidsfrequentie. De laagste hoor ik (32 jaar oud), maar de eerstvolgende frequentie (en degene die het beste werkt voor katten volgens de manual) hoor ik niet meer en zit ver buiten het menselijk gehoor voor zover ik weet.

Ik kan je aanraden om toch nog eens na te denken over zulke verjagers.
Bijkomend voordeel is dat ook de overlast van steenmarters hier in de tuin gelijk afgelopen was. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Daam op 19-01-2026 16:20 ]

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:48
Headshot_NL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Op dit moment doe ik de ontlasting in zakjes wat uiteindelijk bij het restafval gaat. Nu laat ik het nog wel eens liggen want het is aardig onbegonnen werk. In de zomer pak ik het wel sneller weg want wil niet in de stank zitten. En een kind van bijna 2 gaat ook op onderzoek uit en steekt van alles in haar mond. Dus ik heb er weer een taak bij zo rond april/mei.
Ik kan het een keer bij ze deponeren maar ik verwacht niet dat dit de onderlinge relatie beter maakt en uiteindelijk het probleem oplost. Ik moet ook over 3 schuttingen gooien, dus de kans dat ik die tuin mis is ook aanwezig :)
Dus jij verzamelt andermans katten schijt en gooit dit weg. Wow jij heb echt next level geduld.

Wat ik mij vooral afvraag is het volgende. Als jij kan bewijzen met een (video beelden) dat die katten het veroorzaken) Dan lijkt het mij dat ze verantwoordelijk ervoor zijn toch? Dus camera erop? En zeggen hey jouw katten doen dit, raap het zelf even op, of betaal voor de schoonmaak kosten. Ik weet niet in hoeverre dit juridisch houdbaar is natuurlijk. Maar lijkt mij niet meer dan logisch?

How are you doing?

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hier ook een tuin met kattenoverlast (drollen). Beplanting bleek erg effectief. De buurtkatten poepten op de tuinaarde. Volgezet met planten en bodembedekkers, en nu doen ze het elders.

De muntplanten die je noemt zou ik niet gebruiken; dat woekert als een gek en je komt er niet meer van af. Ik heb een plantenbak compleet uitgegraven om alles met wortel en tak uit te roeien.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:13
Hier ook flink overlast van die k*t katten. Houdt die beesten lekker binnen. Het heet niet voor niets een huisdier. Hier opgelost door meer te planten te nemen aangezien ze vooral de stukken waar nog niks zat gebruikten als kattenbak. Vooral de geurende planten vinden ze niet leuk las ik. Die ultrasone apparaten hoor ik en mijn vriendin heel erg goed, dus helaas ook geen oplossing.

Als ik wist van wie deze katten zijn en dit kon bewijzen met een camera dan bracht ik de schijt ook elke keer naar hun huis. Dan gaat het of over de schutting of tegen het raam/voordeur aan :P En als ze me een keer erop zouden aanspreken dan kregen ze een paar A4tjes waarop hun kat te zien is die aan het schijten is in mijn tuin, hebben ze ook niks meer te zeggen denk ik zo :+

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Sinds wij konijnen hebben (die ook regelmatig loslopen) zien we de katten uit de buurt eigenlijk nooit meer in de achtertuin. Brengt wel weer andere nadelen met zich mee: ze graven holen en kakken zelf ook in de tuin (op een vaste plek). Het stinkt in ieder geval minder dan die kattenzooi.

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Het sproeien/pissen is lastig, maar de stront kan je toch gewoon over de schutting terug gooien naar de eigenaar?

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
VrolijkeFrans!1 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:20:
Het sproeien/pissen is lastig, maar de stront kan je toch gewoon over de schutting terug gooien naar de eigenaar?
Headshot_NL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:54:
[...]

;)

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Oops.. Dan maar tegen de voordeur of raam ;) Ik bedoel, als de eigenaar het probleem niet ziet, dan is dat omdat hij het probleem waarschijnlijk niet ervaart :P
Pagina: 1