Ik was van plan niet te reageren, maar na het lezen alle pagina's en reacties wil ik toch ook nog even een 'kort' berichtje plaatsen.
Ik denk dat je jezelf goed af moet vragen of je de juridische mangel in wilt gaan, jullie zitten al zo lang met deze kwestie. Dus aan de ene kant 'moet' je er volledig in duiken, maar dan zou ik persoonlijk ook direct afscheid nemen van de tegelzetter, hem aansprakelijk stellen, etc.
Het lastige is dat er niks zeker is.. oude rechtszaken, voorwaarden, legplannen, richtlijnen, allemaal leuk een aardig.. maar op het moment dat de rechter besluit, - als het al zo ver komt. - vaak proberen advocaten onderling met wat handjeklap de zaak af te doen, wat er misschien voor zorgt dat je nog niet het gevoel hebt de kwestie echt af te ronden, zoals je dat voor ogen had.
Geeft een rechter je geen gelijk, dan heb je nog niks, en ben je een hele hoop stress, tijd, en emoties verder. Geeft hij je wel gelijk, dan moet je alsnog maar zien te krijgen waar je 'recht' op hebt. En op het moment dat het om grote bedragen gaat doen mensen rare dingen, en kom je weer in een nieuwe mangel om je geld te krijgen.. Zeker wanneer een eenmanszaak niet verzekerd is (wat vaak het geval is, aangezien de bedragen soms zo hoog zijn...)
Het enige wat ik aan wil geven is dat jullie vanaf het begin al niet tevreden zijn met hoe het gelegd is - los van hoe het moet/hoort volgens de vakmannen - Ik denk dat jullie jezelf heel goed af moeten vragen of je genoegen kunt nemen met een 6je voor de vloer(wat zeker zorgt voor de looks van een woning), terwijl je de rest van je woning voor een 10 (zelf) afwerkt.
Die +/- 30.000 aan kosten om het opnieuw uit te voeren lijken hoog, en het is echt een gigantisch bedrag, maar je geeft aan dat het een woning van bijna 2 miljoen betreft( incl verbouwingen) Persoonlijk zou ik dit kleine stukje niet zo'n nare na-smaak willen laten geven aan de verbouwing. Rust binnen je relatie is ook een hoop waard.
Ik zou daarom persoonlijk eerder zoeken naar oplossingen/mogelijkheden voor het laten vernieuwen van de vloer.
Uiteraard hoop ik dat alle gesprekken(ook het gesprek van vanavond) adviezen van vakmensen, famillie, en alle andere mensen om jullie heen ervoor zorgen dat de verbouwing met een fijn gevoel kunnen afronden. Met of zonder de vriendelijke tegelzetter.
In ieder geval, veel geluk in jullie nieuwe woning.