Vloer niet evenwijdig aan binnenmuren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Skynett schreef op maandag 27 april 2026 @ 00:11:
Goed dat je bij jezelf doorhebt wat de impact van de hele situatie is, dat helpt altijd. Van dat bedrog heb je nu gewoon ook last, hier botsen zakelijke belangen met emoties, en dat helpt jou niet in het maken van keuzes.

Het kost je moeite om het zakelijk te bekijken, maar probeer dat wel te doen, anders wordt het een verhaal van zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Maak een keuze die ook een einde maakt aan die maandenlange gesprekken hierover die je partner zat is, dat gaat de boel ook helpen.

Goed dat je beseft dat je je bedrogen voelt, laat de verwerking daarvan nou niet deze zakelijke afweging(en) in de weg zitten.
Dit en je eerdere post. @PutsMartijn Scherpe messen maken schone wonden. Je geeft al aan dat het door modderen zijn weerslag heeft en je er eigenlijk niet in geloofd.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:36
PutsMartijn schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:41:
Wat het ook lastig maakt: op persoonlijk vlak is het gewoon een aardige gast. Dat botst enorm met wat er geleverd is, en daar krijg ik een beetje kortsluiting van.
Los van of dat hier aan de hand is, aardige mensen komen het langst weg met het leveren van prutswerk, vergeet dat niet.

Ik heb ooit een hele aardige gast een schuurtje laten bouwen, geklaagd over dingen, een vriendelijke gesprek gehad, dingen laten fixen, niemand boos op elkaar, hij doet zo z'n best. Schuurtje is binnen 3 jaar volledig weggerot.

[ Voor 21% gewijzigd door Makkelijk op 27-04-2026 13:59 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• PutsMartijn
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-05 09:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvH59MK1iLGM0EYMaee30Cu3mnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qEpLMRT2I5oiEmKsbj71Wht.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar denkt onze jurist vanuit onze rechtsbijstand verzekering hier anders over...

[ Voor 19% gewijzigd door PutsMartijn op 28-04-2026 15:01 ]

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:19
Misschien moet de AI-jurist nog wat bijscholing genieten.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:17
Zo, die rechtsbijstand kan je opzeggen. Ook dat kan je zelf beter.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:30
klinkt als AI-bot of stagaire reactie :X

als ik dit zo in mijn mail zou hebben zou ik meteen in de telefoon hangen denk ik.. niet zozeer op de uitspraak maar dat het als een hork is gecommuniceerd.. de term: geen poot om op te staan is redelijke redflag.. -O-

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• PutsMartijn
De vorige keer tijdens ons telefonisch contact was zij helaas ook niet erg vriendelijke en leek ze zich er niet goed in verdiept te hebben. Ik heb daarom de volgende reactie hierop gegeven en ben benieuwd naar haar terugkoppeling..

Bedankt wederom voor het meedenken mede tweakers!

Goedemiddag,

Naar aanleiding van mijn eerdere e-mail wil ik graag nader toelichten waar een uitzetvoeg (dilatatie) had moeten worden aangebracht.

De belangrijkste situatie betreft de overgang tussen een droge ruimte (slaapkamer met vloerverwarming) en een natte ruimte (badkamer zonder vloerverwarming). Hier is sprake van een duidelijke onderbreking en verschil in ondergrond, wat ook zichtbaar is op de foto’s. Op deze overgang had een dilatatievoeg in het tegelwerk moeten worden doorgezet. Dit is in de praktijk niet gebeurd.

Conform de richtlijnen had deze voeg minimaal circa 4 mm breed moeten zijn en afgewerkt moeten worden met een flexibele kit. In plaats daarvan is de voeg dichtgezet met voegmiddel, wat onjuist is.

Daarnaast verwijs ik naar passages uit een uitvoeringsrichtlijn voor tegelwerk, waarin onder meer staat dat afwijkingen van meer dan 2 mm uit het haaks staan van wanden tijdig en duidelijk met de opdrachtgever besproken moeten worden. Op basis van overleg hadden vervolgens afspraken gemaakt moeten worden over de verdere uitvoering. Ook dit is niet gebeurd.

Graag verneem ik uw reactie hierop.

Met vriendelijke groet,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pi4bM4lzRJ1o68smPnmzFHskD-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2ltHlRzM6RwLUq8D2MylcDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFsLcYhaNw0eongAjnvBNBWjZaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQ5nKntdtdane4tGZ8BAvWVR.jpg?f=fotoalbum_large

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:17

LankHoar

Langharig tuig

PutsMartijn schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:37:
De vorige keer tijdens ons telefonisch contact was zij helaas ook niet erg vriendelijke en leek ze zich er niet goed in verdiept te hebben. Ik heb daarom de volgende reactie hierop gegeven en ben benieuwd naar haar terugkoppeling..

Bedankt wederom voor het meedenken mede tweakers!

Goedemiddag,

Naar aanleiding van mijn eerdere e-mail wil ik graag nader toelichten waar een uitzetvoeg (dilatatie) had moeten worden aangebracht.

De belangrijkste situatie betreft de overgang tussen een droge ruimte (slaapkamer met vloerverwarming) en een natte ruimte (badkamer zonder vloerverwarming). Hier is sprake van een duidelijke onderbreking en verschil in ondergrond, wat ook zichtbaar is op de foto’s. Op deze overgang had een dilatatievoeg in het tegelwerk moeten worden doorgezet. Dit is in de praktijk niet gebeurd.

Conform de richtlijnen had deze voeg minimaal circa 4 mm breed moeten zijn en afgewerkt moeten worden met een flexibele kit. In plaats daarvan is de voeg dichtgezet met voegmiddel, wat onjuist is.

Daarnaast verwijs ik naar passages uit een uitvoeringsrichtlijn voor tegelwerk, waarin onder meer staat dat afwijkingen van meer dan 2 mm uit het haaks staan van wanden tijdig en duidelijk met de opdrachtgever besproken moeten worden. Op basis van overleg hadden vervolgens afspraken gemaakt moeten worden over de verdere uitvoering. Ook dit is niet gebeurd.

Graag verneem ik uw reactie hierop.

Met vriendelijke groet,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoewel ik je reactie volkomen snap denk ik niet dat het iets uithaalt. De jurist in kwestie wil er inhoudelijk duidelijk niet naar kijken, dus een inhoudelijke reactie gaat waarschijnlijk aan haar voorbij.

Wat een kul redenering trouwens, dat estiek niets uitmaakt. In dat geval had hij dus bij wijze van spreke alle tegels ook in random stukken mogen breken, of allerlei verbanden door elkaar heen. Het gaat blijkbaar niet om hoe het er uitziet maar puur om dat er een tegel ligt 7(8)7

Lijkt me een gevalletje "RBV wil er graag zo goedkoop mogelijk vanaf" en probeert je daarom af te poeieren :(

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:46
Ik vak serieus van mijn stoel van deze reactie. Overigens ben je vrij om zelf een civiele procedure te starten....kost wel geld..dat wel...

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@PutsMartijn Je kunt op kosten van de rechtsbijstand een eigen advocaat inschakelen, moet je wel in de voorwaarden uitzoeken hoe en wat. (ook @Orkaan)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• PutsMartijn
@onetime Bedankt voor de tip.

Het telefonische overleg is verplaatst naar 30 april. Diezelfde avond zal ook de tegelzetter bij ons langskomen voor een gesprek.

Ondertussen heb ik geprobeerd mij verder te verdiepen in rechtszaken en uitspraken die redelijk overeenkomen met onze situatie. Eén van de zaken die ik als vrij vergelijkbaar zie met onze situatie is de volgende, al is deze wel wat gedateerd (18-04-2007).

https://uitspraken.rechts...ord=scheve%2Btegels&idx=2

Naast het esthetisch beeld, zijn er ook voldoende rechtszaken geweest ivm ontbreken dilatatie(s):

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2020:6294

Ook eerder aangehaald document met richtlijnen is in veel rechtszaken gebruikt als norm (86 resultaten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHL6uZNKIjIkhbYheywDlAAhLc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pgzgZNIu7qsXd19QLnpiMTKm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door PutsMartijn op 30-04-2026 01:32 ]

• onetime
  • Niet online
@PutsMartijn Goede jurisprudentie gevonden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-05 20:46
Wat een verhaal. Het gaat om serieuze bedragen. Het lijkt me moeilijk om de huidige situatie te accepteren. Ik kan juridisch niets bijdragen. Kan me wel voorstellen dat ergens wordt aangevoerd of je de tekortkomingen niet eerder had kunnen zien. Mijn gedachte is, als je daar open voor staat, dat het ook een mooie casus is voor de rijdende rechter.

Anyway, heel veel succes. Hopelijk komt er vlot een acceptabele oplossing.

• seraxje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 14:58
Ik was van plan niet te reageren, maar na het lezen alle pagina's en reacties wil ik toch ook nog even een 'kort' berichtje plaatsen.

Ik denk dat je jezelf goed af moet vragen of je de juridische mangel in wilt gaan, jullie zitten al zo lang met deze kwestie. Dus aan de ene kant 'moet' je er volledig in duiken, maar dan zou ik persoonlijk ook direct afscheid nemen van de tegelzetter, hem aansprakelijk stellen, etc.

Het lastige is dat er niks zeker is.. oude rechtszaken, voorwaarden, legplannen, richtlijnen, allemaal leuk een aardig.. maar op het moment dat de rechter besluit, - als het al zo ver komt. - vaak proberen advocaten onderling met wat handjeklap de zaak af te doen, wat er misschien voor zorgt dat je nog niet het gevoel hebt de kwestie echt af te ronden, zoals je dat voor ogen had.

Geeft een rechter je geen gelijk, dan heb je nog niks, en ben je een hele hoop stress, tijd, en emoties verder. Geeft hij je wel gelijk, dan moet je alsnog maar zien te krijgen waar je 'recht' op hebt. En op het moment dat het om grote bedragen gaat doen mensen rare dingen, en kom je weer in een nieuwe mangel om je geld te krijgen.. Zeker wanneer een eenmanszaak niet verzekerd is (wat vaak het geval is, aangezien de bedragen soms zo hoog zijn...)

Het enige wat ik aan wil geven is dat jullie vanaf het begin al niet tevreden zijn met hoe het gelegd is - los van hoe het moet/hoort volgens de vakmannen - Ik denk dat jullie jezelf heel goed af moeten vragen of je genoegen kunt nemen met een 6je voor de vloer(wat zeker zorgt voor de looks van een woning), terwijl je de rest van je woning voor een 10 (zelf) afwerkt.

Die +/- 30.000 aan kosten om het opnieuw uit te voeren lijken hoog, en het is echt een gigantisch bedrag, maar je geeft aan dat het een woning van bijna 2 miljoen betreft( incl verbouwingen) Persoonlijk zou ik dit kleine stukje niet zo'n nare na-smaak willen laten geven aan de verbouwing. Rust binnen je relatie is ook een hoop waard.

Ik zou daarom persoonlijk eerder zoeken naar oplossingen/mogelijkheden voor het laten vernieuwen van de vloer.

Uiteraard hoop ik dat alle gesprekken(ook het gesprek van vanavond) adviezen van vakmensen, famillie, en alle andere mensen om jullie heen ervoor zorgen dat de verbouwing met een fijn gevoel kunnen afronden. Met of zonder de vriendelijke tegelzetter.

In ieder geval, veel geluk in jullie nieuwe woning. :)

• mipa6686
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-04 12:24
Goedemiddag,

Ik herken jou mate van perfectionisme. Ik heb dit zelf namelijk ook.

Voor zulke bedragen dus voorbereiding 10K en bijna 40k voor het leggen had het er bij mij allemaal uit gegaan en opnieuw begonnen. Dit is zo zonde en al helemaal met als je naar je eigen legplan kijkt.

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:34
Voor mij valt dit hele verhaal toch wel in het communicatie- en "ik ben pietje precies achteraf"-categorie.
Als je zoveel belang hecht aan de voeglijnen, had je dit best vooraf overlegd met de plaatser. Die had dan met jou een legplan kunnen uittekenen.

Verder heb ik je startpost toch een paar keer moeten lezen om te begrijpen waar je naartoe wilde en wat het probleem net is.
Het start al bij de titel : "Vloer niet evenwijdig aan binnenmuren" -> dat gaf al een probleem in mijn (visueel) brein.
"De vloer loopt gemiddeld ongeveer 8 mm per strekkende meter naar de wand toe" -> idem.
Dus het precieze, vind ik niet terug in je communicatie.

Verder denk ik dat je voor de rechtbank inderdaad geen kans maakt (al weet je daar natuurlijk nooit). Op de dilatatievoeg na, maar die komen ze dan wel uitslijpen.

Ik denk ook dat eens je huis "gevuld" is je het nooit gaat zien. Alhoewel het nu een tijdje gaat blijven hangen doordat je er zo over doorgaat. Maar ik ben dan ook geen pietje precies.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:21

Shunt

Boe

xmen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:16:
Voor mij valt dit hele verhaal toch wel in het communicatie- en "ik ben pietje precies achteraf"-categorie.
Als je zoveel belang hecht aan de voeglijnen, had je dit best vooraf overlegd met de plaatser. Die had dan met jou een legplan kunnen uittekenen.
Je had natuurlijk ook kunnen lezen en gezien hebben dat dit besproken was samen met het leg plan ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:17

LankHoar

Langharig tuig

xmen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:16:

Verder heb ik je startpost toch een paar keer moeten lezen om te begrijpen waar je naartoe wilde en wat het probleem net is.
Het start al bij de titel : "Vloer niet evenwijdig aan binnenmuren" -> dat gaf al een probleem in mijn (visueel) brein.
"De vloer loopt gemiddeld ongeveer 8 mm per strekkende meter naar de wand toe" -> idem.
Dus het precieze, vind ik niet terug in je communicatie.

Verder denk ik dat je voor de rechtbank inderdaad geen kans maakt (al weet je daar natuurlijk nooit). Op de dilatatievoeg na, maar die komen ze dan wel uitslijpen.

Ik denk ook dat eens je huis "gevuld" is je het nooit gaat zien. Alhoewel het nu een tijdje gaat blijven hangen doordat je er zo over doorgaat. Maar ik ben dan ook geen pietje precies.
Volgens mij voegt dit weinig toe, en gaat richting "victim blaming" wat mij betreft. TS heeft namelijk heel duidelijk zijn wensen aangegeven, middels zijn legplan. Maar de tegelzetter wilde daar niets van weten en is maar wat gaan leggen.

M.i. is TS zeker een pietje precies, maar de huidige staat van oplevering prima vinden is het andere uiterste. Dat tegels niet evenwijdig aan loodrechte muren lopen is gewoon slecht vakmanschap, en stukjes tegel hier en daar plaatsen waar ook een hele strook/tegel gebruikt had kunnen worden, niet doorleggen tot onder een kast terwijl het zichtwerk is etc. het is echt amateuristisch en niet iets dat je specifiek hoeft te overleggen.

Het enige wat jammer is, is dat TS het niet eerder heeft opgemerkt, na 1 ruimte tegelen bijvoorbeeld. Maar dat had de fout niet weggenomen, enkel het probleem minder ernstig gemaakt. Maar een probleem zou ik het zeker noemen, en niet met mijn pietje precies pet op.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:13
PutsMartijn schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:55:
@Frappuccino
Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat hier de juiste keuze is. We hebben helaas geen bewezen, betrouwbare tegelzetter voor dit formaat tegels—anders hadden we deze tegelzetter überhaupt niet in dienst genomen.
Dit is natuurlijk bijna altijd zo: je hebt meestal geen ervaring als je ergens nieuw gaat wonen (en ook niet voor elk soort klus waar je al wel woont. Mijn ouders zijn veel verhuist, ikzelf ook: als ik 1 ding zeker weet: het is altijd een crapshoot met het beoordelen van de kunde van zulke lieden. Je zit er even makkelijk naast als goed, ook al doe je je uitzoekwerk goed. Je neemt een gok. Enige wat je kunt doen is alert zijn: hoe netjes werkt hij, neemt hij je evident uitvoerige voorbereiding en wensen serieus (en hoe dan)?

Als je iets heel precies wil, doe het zelf, of maak mondeling en vervolgens schriftelijk afspraken over dat wat jij wil. Maak je geen zorgen over het krenken van z'n professionaliteit of het gezien worden als pietje precies, jij bent klant en dus koning. Een professional kan omgaan met een eventueel overbezorgde of bemoeizuchtige klant.
Nu we weten dat hij wél de mankracht en in theorie de kennis heeft, blijft het verleidelijk om hem de doucheruimtes te laten afmaken, zoals jij aangaf, maar dan onder mijn eigen toezicht.
Dat deel van onder jouw toezicht zou ik zeker doen. Jij betaalt toch, dan mag hij het uitlijnen met lasers als jij dat leuk vind.

En welke ervaring en kennis is dat dan precies he. Bij tegels is uitlijning een elementair onderdeel van het geheel, en een moskee en supermarkt is geen plek waar mensen veel aandacht hebben voor de strakke lijnen. Het moet vlak zijn, en dat doet ie goed.
Aan de andere kant: in diezelfde 3–4 maanden zou ik ook alles opnieuw kunnen (laten) doen. Alleen praat je dan wel over €15.000–€30.000 extra kosten, met opnieuw het risico op fouten, al is die kans wel aanzienlijk kleiner door huidige kennis en opgedane negatieve ervaring
Het is aan jou om te besluiten of je ermee kunt leven (en misschien iets van de prijs af te krijgen) of dat je het opnieuw maar dan precies volgens je wensen wil doen. Op de prijs van het huis lijkt het me een kleinigheid.

Dat juridische, alleen doen als je dat oprecht leuk vind. De werkelijke kosten zitten hem anders in je energie, humeur en nachtrust. Als je al iets wint.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Orkaan
onetime schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:29:
@PutsMartijn Je kunt op kosten van de rechtsbijstand een eigen advocaat inschakelen, moet je wel in de voorwaarden uitzoeken hoe en wat. (ook @Orkaan)
Klopt weet ik. (Real life ervaring van dichtbij....die persoon kreeg 2500 euro vergoed, civile zaak..betrof verkoop van een paard) je hebt vrije advocaat keuze..echter vaak naar wel tot een x bedrag en de rechtsbijstand moet er ook heil in zien......aangezien ze enorm stellig zijn dat het een totaal kansloze zaak is...betwijfel ik of je echt een advocaat kan afdwingen. En kosten met een advocaat lopen snel en flink op een een RB is nu niet zo van het betalen...

En stel een rechter geeft je gelijk....is er een reële kans dat je je geld/schadevergoeding überhaupt gaat krijgen? (Bedrijf zou zomaar failliet kunnen gaan alvorens er überhaupt een uitspraak is). Daarnaast duurt zo'n traject maanden...en voor het eens op de rol komt bij de rechtbank. En al die tijd kun je niets aan je tegelvloer doen.

Is het jouw je negatieve energie waard om nog minimaal 1 jaar tegen die vloer en onbetegelde ruimtes aan te kijken en daarnaast met een zeer grote kans op dat je toch bot vangt financiële gezien. (En je wellicht zelf ook nog substantiele advocaat kosten moet maken). Het mag al niet via de kantoor rechter...want bedrag is boven die 25.000...

[ Voor 32% gewijzigd door Orkaan op 30-04-2026 15:47 ]

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:21
@PutsMartijn Ik wens je vooral heel veel sterkte toe!

Jouw werk- en denkwijze lijkt heel erg op die van mij. Dingen tot op de bodem (en net daaronder) uitzoeken. Vervolgens verwachten dat een vakman mee kan in betreffende kennis en denkwijze. Loop toch wel heel vaak tegen de lamp. Of de vakman/beunhaas. Draai/kiepramen en schuifpui die niet goed afsluiten, vloerenboer die na egaliseren meer hoogteverschil veroorzaakt dan er was. Keukenboer die sommige details toch niet zo netjes achterlaat. Waar trek ik de grens, daar denk ik ook altijd over na.

De hoogteverschil heb ik geaccepteerd in de vloer. Ik zie er niks van, voel het wel bij het lopen. De kozijnenboer laat ik nog wel komen om dit op te lossen.

Zo iets met je vloer. Vooral heel zuur dat je een legplan hebt gemaakt, de vloerenboer zegt dat hij het zelf wel kan zonder, maar het vervolgens juist op dat punt verkl**t. Je hebt het jezelf vast al verweten niet standvastig te zijn hierin, dus daar zal ik niets in bijdragen.

Als er nou geen legplan van tevoren was gemaakt en de vloerenboer het zo had opgeleverd was je waarschijnlijk eerder geneigd de boel te accepteren. Maar juist omdat je dat al had, kan ik me goed voorstellen dat je eerder geneigd bent het goed te willen.

Wat je ook kiest, ik volg dit topic omdat ik het leerzaam en interessant vind wat je gaat doen. En ik hoop vooral op acceptatie in de keuze die je maakt. Maak een keuze, en blijf er bij. Dat is makkelijker (maar niet beter) dan continue blijven denken.

Je hebt een juridisch sterke zaak. Denk hier echter niet alleen in "je recht willen halen". Denk vooral in: "ben ik over een jaar hier nog steeds ontevreden over". Dan zou je evt een goede financiële tegemoetkomen kunnen overwegen. Bedenk zelf wat het minimale is waarmee je tevreden bent.

Mocht je voor de juridische route gaan: Je wil niet te lang vertraging hebben door dat traject. Stuur daar dan ook op bij de advocaten of juristen. "Ik wil mijn recht halen, maar wil geen extra vertraging. Wanneer verloopt de termijn dat hij het mag oplossen en ik zelf de opdracht mag verstrekken aan een andere vloerenlegger? Dan schiet ik in de tussentijd de andere vloerenlegger en overige kosten wel voor".

Zie dan het traject met de vriendelijke beunhaas parallel aan je leven en vloer. Hopelijk krijg je dan zo veel mogelijk van je schade vergoed. Wellicht niet alles of genoeg. Accepteren en door.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zichzelf snap ik de reactie van de rechtbijstand wel deels. Esthetische gebreken zijn juridisch aanzienlijk lastiger te verhalen dan bouwkundig ondeugdelijk werk. De schade bestaat in dat geval namelijk uit een eventuele waardevermindering door het scheef leggen, en die is zowel moeilijk vast te stellen als lastig te onderbouwen. Een scheve voeg heeft immers nog steeds waarde; het is niet hetzelfde als een volledig ondeugdelijk of onbruikbaar resultaat. Om die reden wordt zelden een volledige vervanging toegewezen uitsluitend op basis van esthetische bezwaren.

Een rechter zal doorgaans niet oordelen over wat “mooi” of “lelijk” is, maar over de vraag of het werk voldoet aan de overeenkomst en aan de geldende normen van vakmanschap.

Alleen wanneer kan worden aangetoond dat de tegelzetter de aangedragen normen heeft erkend (bijvoorbeeld via de offerte algemene voorwaarden of een branchevereniging) en zich daar niet aan heeft gehouden, of wanneer in de opdracht expliciet is opgenomen dat een bepaald legplan gevolgd moest worden, ontstaat er een stevigere juridische grondslag om te stellen dat het werk niet conform de overeenkomst is uitgevoerd.

Daarom is het niet per definitie verstandig om te schermen met normen wanneer niet zeker is dat deze daadwerkelijk van toepassing zijn. Overigens komt het voor dat een rechter een dergelijke norm alsnog als maatstaf hanteert bij de beoordeling van het werk, maar dat is minder een strategie en meer een kwestie van hoe de zaak wordt gewogen, soms bijna een loterij.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:18
Welkom bij Achmea rechtsbijstand. Ik dacht het al aan de eerste mail te zien, maar later had je ook screenshots gepast van hun portaal.

Bij ons was de tegelvloer (60x60 tegels) niet gelegd volgens het buttering-floating methode. Gevolg overal holle klanken onder de tegels. Kwam ik achter door een rubberen stekker achter mij te laten slepen en dat stuiterde over de tegelvloer waardoor ik ineens afwijking hoorde.
Schade expert is geweest: vloer moet eruit.
Tegenpartij haalt ook rechtsbijstand erbij. Schakelt schade expert in. Leest het rapport en adviseert injectiehars toe te passen. Beide gaan in gesprek ergens bij een Van der Valk. Resultaat: mijn schade expert neemt het advies over.
Allemaal onder de juridische onderbouwing: tegenpartij moet de kans krijgen het op te lossen op haar/zijn manier. Dat als ik later de vloer eruit wil hebben, het waarschijnlijk een drama wordt, is dan maar jammer. :)

Heb je holle klanken @PutsMartijn ? Of werkt dat niet zo bij gebruik van ontkoppelmatten (ik heb wat geleerd uit dit topic) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 01-05-2026 01:20 ]

• PutsMartijn
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Beslissing
Tegelzetter maakt het project af onder mijn begeleiding met korting.

Waarom deze keuze
Rechtsbijstand: enige kans bij procederen, maar geen garantie
Volledig opnieuw doen was voor mij wenselijk, maar niet voor mijn vriendin
Compromis bleek uiteindelijk de minst slechte optie

Afspraken
Geen extra betaling voor 2 douches (vloer + wand)
€5.000 korting op project van +/- 25.000eu
±80m plinten geplaatst (nog niet gekit), resterende ±140m doe ik zelf

Situatie
Discussie met tegelzetter liep vast (welles/nietes). Oorzaak volgens hem: gestart vanuit een glazen wand naast trapgat die zelf niet haaks op rest wanden bleek, waardoor de rest van de vloer is “meegelopen”.

Conclusie

Niet tevreden en voelt nog steeds wrang, maar dit leek de beste keuze onder de omstandigheden. Focus nu op begeleiden van het resterende werk om verdere fouten te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW6TWfSEK4oUv8-Z_RwLgPzsVyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9amGYB2QQrdNGIJ0dg84u3rB.jpg?f=fotoalbum_large

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:13
PutsMartijn schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:51:

Situatie
Discussie met tegelzetter liep vast (welles/nietes). Oorzaak volgens hem: gestart vanuit een glazen wand naast trapgat die zelf niet haaks op rest wanden bleek, waardoor de rest van de vloer is “meegelopen”.
Tsja, dat is precies waarom je niet gewoon maar ergens begint, maar even wat touwtjes spant of met lasers checkt....

Troost je met het feit dat het niemand gaat opvallen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• PutsMartijn
@Brent Dank je, dat gevoel heb ik ook — ik denk dat het de meeste mensen niet direct zal opvallen.

@mgizmo Ik ben gelukkig regelmatig bij de werkzaamheden aanwezig geweest. Voor zover ik kon zien, is er niet bespaard op de lijm: er is dubbele verlijming toegepast en volgens mij ook een flexibele tegellijm (S1).

Wat betreft de ontkoppelmatten: deze worden rechtstreeks op de uitgeharde egaline verlijmd, waarna de tegels er bovenop worden gelijmd. Door de rasterstructuur aan de bovenzijde gaven ze wel aan dat dit iets meer lijm verbruikt dan zonder matten. De tegels klinken gelukkig niet hol. Dat is gister ook getest door een andere tegelzetter die ik op bezoek had om zijn mening te ventileren, mede doordat de verzekering dat had gewenst in geval dat we de zaak zouden voortzetten, omdat het anders enkel zijn tegen mijn woord was geweest

[ Voor 20% gewijzigd door PutsMartijn op 01-05-2026 23:46 ]

• mgizmo
PutsMartijn schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:44:
@Brent Dank je, dat gevoel heb ik ook — ik denk dat het de meeste mensen niet direct zal opvallen.
Hoor ik daar een Tweakers party? O-)

• onetime
  • Niet online
mgizmo schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:22:
[...] Hoor ik daar een Tweakers party? O-)
@PutsMartijn We zijn gewoon benieuwd naar je mooie huis... wanneer is de party? :+

• PutsMartijn
Nou lieve mensen,

Vanochtend heb ik toch nog één laatste traan gelaten toen ik mijn berichten met de tegelzetter teruglas. Daarbij gaf ik mezelf opnieuw van alles de schuld. Zo heb ik op dag één – terwijl ik onderweg was naar mijn werk – het tegelplan via WhatsApp gestuurd met de vraag of het nog aangepast kon worden ten opzichte van hoe hij al begonnen was. Daarna heb ik telefonisch contact gehad met mijn vriendin (die thuis was) om hem te vragen te stoppen. In een later gesprek gaf hij echter aan dat er geen weg meer terug was.

Ik merkte vanochtend dat ik boos was op mezelf omdat ik dit, ondanks alle voorbereiding op het gesprek van eergisteren, niet heb benoemd. Had het iets uitgemaakt? Waarschijnlijk niet. De uitkomst was vermoedelijk hetzelfde geweest. Toch voelt het alsof ik belogen en bedrogen ben.

Lang verhaal kort: het gaat mij inmiddels minder om de afwijkingen zelf, en meer om de manier waarop er met mijn ideeën is omgegaan – toen en nu. En dat iemand je vervolgens recht in je gezicht iets anders vertelt, blijft gewoon knagen.

Ik heb met mezelf afgesproken om het hier thuis verder niet meer over te hebben. Het is nu accepteren en doorgaan. Ik zie nog wel een beetje op tegen eventuele nieuwe fouten of gesprekken met hem, maar ik ga mijn uiterste best doen om alles zo snel mogelijk af te ronden, zodat we er kunnen gaan wonen.

Daarnaast besef ik me ook dat de mensen om mij heen het onderwerp “vloer” inmiddels wel een beetje zat zijn 😉.

Tot slot wil ik zeggen dat deze vervelende situatie me óók iets moois heeft gebracht. Ik heb fijne mensen leren kennen: mijn jurist, die bewust voor dit werk kiest via rechtsbijstand in plaats van alleen voor geld, mensen bij o.a. Bouwmaat die direct meedenken en zelfs iemand langs sturen, en jullie hier op het forum – die mij niet eens kennen, maar toch de moeite nemen om mee te denken. Daar ben ik oprecht dankbaar voor.

Ik sluit af met een belofte waar ik eigenlijk mee had kunnen beginnen: ik laat weten wanneer het feestje is! 🎉

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:50
Je lijkt erop dat je het onbehagelijke gevoel, wat je zelf omschrijft als jezelf de schuld geven van alles, wilt wegstoppen "het hier thuis verder niet meer over te hebben".

Ik zou je willen aanraden om dit niet te doen. Dat andere mensen in je gezicht liegen of een loopje nemen met de werkelijkheid, daar heb je geen invloed op. Maar dit gaat mijns inziens iets verder dan de tegelzetter. Het lijkt er op dat de ware kwestie is om voor jezelf op te komen.

Geef jezelf af en toe de tijd om eraan terug te denken. Met of zonder andere mensen erbij. Laat het nare/ongemakkelijke gevoel op je inwerken en laat de emoties die komen, komen. Dat is gewoon onderdeel van de verwerking van deze ervaring. In plaats van er een deksel op te leggen. Daarmee is de ervaring namelijk niet weg, en kost het je alsnog energie om het weg te houden. Als je boosheid ervaart is dat zo.

Uit eigen ervaring, en vanuit therapie, heb ik mensen denkbeeldig een paar/hoop klappen geven. Niet te zuinig, gewoon echt even helemaal los gaan in je hoofd. Ik kan je vertellen dat mij dat enorm opluchtte. Daarnaast is het gewoon een onderdeel van je leven geworden tegen wil en dank. Praat erover wanneer je wil. :)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:40
het is tegenwoordig ook lastig om echte vaklui te krijgen. En hoeveel je betaalt staat vaak ook niet in verhouding met de kwaliteit.
Zoveel topics op tweakers....

Neem het jezelf niet te veel kwalijk. En wees een volgende keer nog explicieter bij uit gunnen van een opdracht aan iemand. Soms komt dat bij de vaklui als zeikerig over of iemand die alles wil controleren. Ik heb daar zelf ook wel eens moeite mee. Maar liever dat vooraf, dan dit wat je nu hebt achteraf.
En dan nog zijn fouten niet uit te sluiten natuurlijk..

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• onetime
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 03-05-2026 02:18 ]

• Orkaan
Wij houden ook iedere keer ons hart vast als we mensen in huis aan het werk hebben. Van vervangen van kozijnen tot dakkapellen in het werk maken. (En straks nog een aanbouw met keuken). Bijna altijd is er wel iets (kleins).

(Of met de bouw van een schuur een faillissement......3* piep...)

Aankomende week komt de stucadoor.....nu al stress van. Maar ja stuccen kunnen we echt niet en willen we ook niet zelf doen

Vaak zit het nog in het echt netjes werken waar ik mij dan al snel aan stoor.

Daarom dingen als kozijnen en deuren lakken. Ik doe dat iig zelf. Goede kwaliteit verf, goede voorbereiding en pietje precies met afplakken(Dan maar langzamer dan een echte schilder).

• mgizmo
Dat klopt. Ik zou überhaupt geen tweakers in deze fase uitnodigen (juist omdat ze "anoniem" zijn en geen vrienden.) :)

• mgizmo
Veel tweakers herkennen zich erin dat recht hebben iets anders is dan recht krijgen en dat komt vooral denk ik omdat we veelal een hoog mate van gevoel van rechtvaardigheid hebben en het uiterste verwachten. Het is daarom denk ik ook dat vele topics in (dit gedeelte van) de forum die gaan over het zelf doen/oplossen.

Uit principe wil je doorgaan, maar je hebt ook met anderen rekening te houden die niet zo (hoeven te) zijn. Heel herkenbaar dit wat je uiteindelijk gaat doen. Er zit ook zoiets bij rechters als "billijk"; kun je verwachten dat een hele vloer eruit gaat omdat deze x graden scheef gelegd is. Vaak wilt een rechter hier niet een uitspraak over doen en stuurt aan op "er onderling uitkomen".
Pagina: 1 2 Laatste