• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:14
Omdat ik zelf overweeg om vertikale bifacial panelen op een plat dak te gaan plaatsen had ik even gezocht op tweakers en dit draadje gevonden.

Ik was zelf ook het systeem van overeasy tegengekomen en heb een prijs opgevraagd.
Die is niet mals maar het systeem is wel heel erg makkelijk.

Maar een groot bezwaar vind ik de afstand tussen de stroken. Ik wil de midwinter opbrengst maximaliseren en dan moeten de panelen ongeveer 4x de hoogte aan onderlinge afstand hebben, anders dekken ze elkaar af bij de zonnehoek van 14 graden.

Ik neig nu richting standaard bifacials, geplaatst in een cirkelboog.
Als ik er 5 zou plaatsen in de optimale winterstand dan dek ik mijn gewone dagelijkse verbruik helemaal af, ook mid winter. En die opstelling levert door het jaar heen zelfs meer op dan 16 panelen op 15 graden oost-west.

Op jaarbasis dekt de opwek zelfs de verwarming met airco af, alleen is de opwek in de winter te klein en in de zomer te groot.
(situatie is bedrijfsruimte, ongeveer 1300 kwh per jaar incl verwarming, 5 panelen rechtop op zuid geven ongeveer 2300kwh, 16 stuks plat ongeveer 2100)

Dan blijft wel het praktische deel over om op te lossen, dat is best een puzzel. Ik heb nog geen oplossingen voor deze opstelling gevonden en het moet ook bij windkracht 12 blijven staan en heel blijven....

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SvenHe schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:32:
Omdat ik zelf overweeg om vertikale bifacial panelen op een plat dak te gaan plaatsen had ik even gezocht op tweakers en dit draadje gevonden.

Ik was zelf ook het systeem van overeasy tegengekomen en heb een prijs opgevraagd.
Die is niet mals maar het systeem is wel heel erg makkelijk.

Maar een groot bezwaar vind ik de afstand tussen de stroken. Ik wil de midwinter opbrengst maximaliseren en dan moeten de panelen ongeveer 4x de hoogte aan onderlinge afstand hebben, anders dekken ze elkaar af bij de zonnehoek van 14 graden.
Ik neig nu richting standaard bifacials, geplaatst in een cirkelboog.?
Als ik er 5 zou plaatsen in de optimale winterstand dan dek ik mijn gewone dagelijkse verbruik helemaal af, ook mid winter. En die opstelling levert door het jaar heen zelfs meer op dan 16 panelen op 15 graden oost-west.

Op jaarbasis dekt de opwek zelfs de verwarming met airco af, alleen is de opwek in de winter te klein en in de zomer te groot.
(situatie is bedrijfsruimte, ongeveer 1300 kwh per jaar incl verwarming, 5 panelen rechtop op zuid geven ongeveer 2300kwh, 16 stuks plat ongeveer 2100)

Dan blijft wel het praktische deel over om op te lossen, dat is best een puzzel. Ik heb nog geen oplossingen voor deze opstelling gevonden en het moet ook bij windkracht 12 blijven staan en heel blijven....
Ik heb moeite om dit te geloven. Kan je je cijfers controleren en de onderbouwing er hier bij geven?
Ja, in de winter brengen panelen steil op zuid meer op dan plat liggende panelen. Maar meer dan 3x zoveel over het hele jaar??? per paneel dus

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@onetime Het klopt ook gewoon niet.

90/120: 655 kWh/kWp op jaarbasis
90/150: 728 kWh/kWp op jaarbasis
90/180: 747 kWh/kWp op jaarbasis
90/210: 727 kWh/kWp op jaarbasis
90/240: 652 kWh/kWp op jaarbasis

13/180 doet 921 kWh/kWp op jaarbasis

Waarbij de 90/180 opstelling niet eens 2x de opbrengst van de gebruikelijke 13/180 opstelling haalt (20 tegen 36 kWh/kWp) in december. Als de zon niet schijnt dan zal de rechtopstaande opstelling minder doen dan de platliggende. De platliggende ziet veel meer hemelboog, en dat is het enige wat met diffuus licht telt.

Met de PVGis tool van de EU kun je diffuus en directe instraling ophalen... Ik ga dat niet zelf doen... wie claimt bewijst... Ik ruik teveel AI bij de vraagsteller.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 12-01-2026 13:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SvenHe
Ik had zulke sterke reactie wel verwacht ; )
Ik hoop dat mijn argumenten kloppen, daarom schrijf ik er ook over.

Eerst gekeken of ik wat gegevens over de stand van de zon bij elkaar kon sprokkelen. Basisgedachte is dat liggende panelen pas meer gaan opbrengen dan rechtopstaande als de zon hoger boven de horizon staat dan 45 graden. Dat gaat niet helemaal 1 op 1 op, daar ga ik later proberen grip op te krijgen.

De eerste resultaten:
- De zon komt alleen tussen 8 april en 15 september hoger dan 45 graden.
- Op die dagen varieert het aantal uren dat ie hoger staat dan 45 graden tussen de 3:30 uur en 6:06 uur per dag. Edit: op 8 april staat ie maar een minuut of 40 boven de 45 graden, dus deze tijden zijn niet helemaal scherp.
- Van de gemiddelde 1600 tot 1800 uren daglicht per jaar staat de zon ongeveer 700 uren boven de 45 graden.

Daarna verder gaan studeren op PVGIS, samen met wat schetsen van opstellingen voor mijn dak.
Ik kan in een rechte lijn of klein boogje 5 panelen kwijt, leunend op de langste kant. In een wat groter boogje 6 stuks.
Ik reken even met 5 stuks in rechte lijn.

Volgens PVGIS geeft dat 1674 kwh op jaarbasis, met de hoogste productie rond april en september
Plat/15 graden oost-west levert 1949 kwh op jaarbasis, met de piek in juni.

Maar...

PVGIS houd geen rekening met bifacial panelen. Alle uren zon vanuit de noordhoek zijn dus niet berekend door PVGIS.
Tussen 19 maart en 25 september straalt de zon ook op de noordkant van de panelen. Alleen wel voor de deel met schaduw van de dakrand.

Als ik de panelen naar het noorden laat kijken dan komt er 440 kwh uit. Samen met de zuid opbrengst is de jaaropbrengst dan ongeveer hetzelfde als voor de liggende panelen.
Maar de rechtop panelen hebben het veel gelijkmatiger over het jaar verdeeld.

Als ik de panelen naar het noorden laat kijken dan komt er 440 kwh uit. Samen met de zuid opbrengst is de jaaropbrengst dan ongeveer hetzelfde als voor de liggende panelen.
Maar de rechtop panelen hebben het veel gelijkmatiger over het jaar verdeeld.

Gecombineerde getalletjes uit pvgis, bifacial noord-zuid en plat 15 graden oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nont8LcO13W0bEG-78-v4hBmn2U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fxjrTcSmO7IRfHJxUFKuG9h2.png?f=user_large

Vijf panelen rechtop op het zuiden gericht kunnen in de donkerste dagen meer schaduw maken Ik kwam op rond de 40 m2 en dat is een van de kleinere oppervlakken, vroeg en laat is dat flink meer) dan 16 panelen liggend, enkel en alleen al met de zon op zijn hoogst, daarvoor en daarna is het verschil nog veel groter.

(No ai has been used in the making of these posts...)

[ Voor 12% gewijzigd door SvenHe op 12-01-2026 19:54 ]

• onetime
  • Niet online
@SvenHe Interessant. Dat filmpje kende ik al, maar ik denk dat je die getallen verkeert interpreteert.
Er is daar sprake van veel winter sneeuw met dus extra reflectie waardoor de opbrengst veel hoger is.
En het jaartotaal van verticale bifacials is toch echt lager dan standaard geplaatste panelen.
Wel is verdeling van de opbrengst veel gelijkmatiger over het jaar.

Maar ook op basis van dit filmpje kloppen je getallen dus niet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• SvenHe
Ik ben niet uit op de hoogste totaalopbrengst. Die heeft nagenoeg onbetaalde overproductie in de zomer en een groot tekort in de winter.

De getallen die ik aanhaal komen uit pvgis. Die suggereren dat ik met vijf panelen het hele jaar door mijn maandverbruik exclusief verwarmen kan afdekken, en mijn jaarverbruik inclusief verwarmen (met tekort in de winter en overschot in de zomer).

Als in die getallen pijnpunten zitten dan wil ik ze dolgraag vinden.
Want zoals ik ze nu lees moet ik een manier gaan vinden om het te realiseren.

Ik zal later nog wat plaatjes invoegen van mijn puzzelwerk.

• Ronald
  • Nu online
@SvenHe schrijf alsjeblieft in genormaliseerde waardes: kWh/kWp en kW/kWp. p=piek. Je verhaal is moeilijk te volgen want een paneel is geen constante.

Ja de panelen doen het gemiddeld over december heel goed, maar ik verwacht dat het heel extreem piekt; de korte momenten van directe zon gaat het echt heel heel hard (dan ga je richting 0,8 kW/kWp, dan ben je echt heel snel aan die extra opbrengst maar je hebt er weinig aan omdat het echt te hard piekt, dus het gaat het net op… (ik laat opslag in accu buiten beschouwing, accu’s zijn nog steeds te duur om zonnestroom opslag kosteneffectief te doen)

En monofacial “ziet” maar de helft van het diffuus licht… en produceert dus veel minder dan een platliggend monofacial die bijna 100% van de hemel ziet.

bifacial gain staat nooit fijn beschreven… als ik de achterzijde even veel belicht, verdubbeld het vermogen? Geen idee.

je kunt instralings geschiedenis gesplitst in diffuus en direct ophalen uit pvgis… In iets van 5 minuut interval. Daarmee kun je opbrengst grafiek bouwen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SvenHe
Ik noem toch nergens iets anders dan KWh?

In mijn eerste schetsen en de berekening in de tabel ga ik uit van panelen op een rechte lijn of een heel flauw boogje, vanwege de positie van de buitenunits van de airco's.

Inmiddels ga ik er van uit dat een unit naar het noorden verplaatst wordt. Dan kan ik 7 panelen kwijt op een halve cirkelboog met een straal van ongeveer 4 meter.
Je opmerking over piekvermogen waar ik niks aan heb vind ik een hele interessante, daar ga ik verder op kauwen. Maar speelt dat niet vooral als de panelen op een rechte lijn staan?

Ik ga kijken of ik de combinatie van difuus en direct licht er uit kan krijgen.
Dank voor je feedback!

@Cruiseronline Ik zal een eigen draadje starten om de jouwe niet te kapen.

• Ronald
  • Nu online
@SvenHe delen door opgesteld vermogen (kWp dus), dan normaliseer je het naar een eenheid onafhankelijk van opgesteld vermogen.

• SvenHe
Ah, dat is een goeie.

Ik zal mijn huiswerk even opnieuw doen voor de 7 panelen op een cirkelboog, maar effe snel voor de cijfers die ik al had, waarbij ik niet zeker ben of ik met 14 of 16 liggende panelen heb gerekend:

Januari 5 panelen rechtop, bijna rechte cirkelboog (grote straal) op een graad of 80 zuid oost, opgewekte kwh/opgestelde kwp: 0,041
idem, 16 panelen 15 graden oost-west, ook ongeveer 80 graden zuid-oost: 0,006

Juni rechtop: 0,099
Liggend: 0,046

Hele jaar, rechtop: 0,998
Liggend: 0,327

Als ik goed heb begrepen wat je vroeg en het goed heb uitgevoerd dan is het best shocking, zelfs met alle onduidelijkheden die er nog inzitten.

(Edit: wat zitten hannesen met verkeerd overschrijven)

[ Voor 5% gewijzigd door SvenHe op 13-01-2026 15:12 . Reden: Cijfers niet goed overgeschreven ]

• onetime
  • Niet online
@SvenHe rapporteer je eigen 1e post en vraag om hem af te splitsen met een voorstel voor een topic titel.

edit: Titel : Bifacial panel vertikaal op zuid; veel beter dan panelen liggend O-W?

[ Voor 28% gewijzigd door onetime op 13-01-2026 14:42 ]

• SvenHe
Ik heb 4 keer een enkel paneel door PVGIS gehaald en daarna samen gevoegd in 1 berekening, alsof de opwek symetrisch is, dus het meest oostelijke paneel doet hetzelfde als het meest westerse.

Rekenwerk met 7 panelen, monofacial op een halve cirkelboog. Geen rekening gehouden met de extra opwek door toepassing van bifacial omdat de panelen in de vroege en late uren rondom de zomer deels schaduw gaan werpen op de achterkant. De opbrengst zou dus nog hoger moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_SicQLTtSJZ9kfFQ3kEArH45gY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/89rQxT75xsMvDjWJSGKLIpCn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door SvenHe op 13-01-2026 17:16 . Reden: een cel te veel in de screenshot opgenomen in de berekening ]

• Ronald
  • Nu online
@SvenHe hoeveel meer dakoppervlak kun je benutten in een oost-west 13 graden opstelling (dat kan met bijna 0 tussenruimte)

En hoeveel december opbrengst ga je dan halen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb hier in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12" en hier in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." een vergelijkbaar sommetje gemaakt voor oost/west. Komt nog vrij gunstig uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 13-01-2026 19:39 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1