Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Dag tweakers, nieuw huisje met plat dak, nog maagdelijk, dus daar moeten wat paneeltjes op maar vraag me af wat beste orientatie is. 4 opties uitgewerkt met PVcalc hieronder (noord is boven). Getallen in kwh. Gezien toekomstige ontwikkelingen zat ik zelf te denken om meer te focusses op winter productie (dus optie 2,3 of 4), maar dan lever je wel erg veel op je jaarlijkse totaal in. En dak ligt op 9m hoog, dus dan is optie 1 juist wel weer lekker qua windbelasting. Afin, benieuwd naar jullie mening. En negeer die buizen maar op dak, die ga ik eraf slopen. Afstanden tussen de rijen bepaald met instraalhoek van december (link)

PS, weet niet hoe ik die fotos kleiner kan maken, wordt wel erg lange post zo 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCM-ztiPvim2FoOvr0QOGoom4x8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XZ9F1wJDILIdygpmymAUvmws.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VPpKnGn7F559j3zZbGWzMp_pKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QXIeqx5k2hx37Fs7jq0PlmeN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnwwP070RJMNVCTrg41tjpawkCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ppyHuvin85fB85y2UGXZ7uMv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7PfO-ecBFgO9fZFLTXJ8jpNNMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMCTZCg8ZuX5m85jbqVb4MDq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1smlzmmd2I160V3RHPjeMsj2d8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fqQxwEMl7ajFfVqCrK35keIU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Cruiseronline op 21-11-2025 17:24 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:16
Cruiseronline schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:13:
Dag tweakers, nieuw huisje met plat dak, nog maagdelijk, dus daar moeten wat paneeltjes op maar vraag met af wat beste orientatie is. 4 opties uitgewerkt met PVcalc hieronder (noord is boven). Getallen in kwh. Gezien toekomstige ontwikkelingen zat ik zelf te denken om meer te focusses op winter productie (dus optie 2,3 of 4), maar dan lever je wel erg veel op je jaarlijkse totaal in. En dak ligt op 9m hoog, dus dan is optie 1 juist wel weer lekker qua windbelasting. Afin, benieuwd naar jullie mening. En negeer die buizen maar op dak, die ga ik eraf slopen. Afstanden tussen de rijen bepaald met instraalhoek van december (link)

PS, weet niet hoe ik die fotos kleiner kan maken, wordt wel erg lange post zo 8)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het hangt natuurlijk erg af van je verbruik, heb je een EV? Heb of krijg je een warmtepomp?
Als je geen EV hebt is die hoge opbrengst in de zomer niet zo zinvol, heb je een warmtepomp dan is opbrengst is de winter extra welkom.
Ook maakt het verschil of je een thuisaccu hebt.

• Cruiseronline
  • Nu online
deejeebv schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:24:
[...]

Het hangt natuurlijk erg af van je verbruik, heb je een EV? Heb of krijg je een warmtepomp?
Als je geen EV hebt is die hoge opbrengst in de zomer niet zo zinvol, heb je een warmtepomp dan is opbrengst is de winter extra welkom.
Ook maakt het verschil of je een thuisaccu hebt.
Geen mogelijkheid voor EV, ligt in het centrum vd stad. Warmtepomp is zeker de bedoeling, zoveel mogelijk elektrisch verwarmen. Vandaar focus op winter productie......maar valt me wel tegen wat ik win met een optimale orientatie. Mede omdat de afstand tussen de panelen zo groot moet zijn om de winterzon te kunnen vangen :'( Ow, en thuisaccu.....daar puzzel ik nog over, maar is zeker een serieuze optie

[ Voor 5% gewijzigd door Cruiseronline op 21-11-2025 17:33 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:47
Optie 2 lijkt mij het mooiste: het verschil in opbrengst nov-feb tov optie 3 is minimaal en in okt, maart en april heb je duidelijk meer opwek met optie 2 dan optie 3. En in die maanden kun je ook nog best wat verbruiken met oa een WP.
Ook is het verschil in jaaropbrengst tussen optie 2 en optie 1 nog geen 5%. Niet echt schokkend wat mij betreff.

[ Voor 10% gewijzigd door Franciesco op 21-11-2025 18:52 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Even praktisch... Ga je je eigen legmateriaal maken? Commercieel is er geen 35 graden voor plat dak.
Met 35 graden heb je ook een enorme windgevoeligheid. Hoe wil je daar mee omgaan?

Vergunningvrij leggen geld alleen als je hoogte opstelling = afstand tot dakrand aan houdt. Dus een goede 60-cm bij de 35 graden opstelling.

Optie 1 dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Cruiseronline
  • Nu online
@Franciesco Inderdaad, het verschil tussen optie 1 en twee valt mee.

@Ronald
wel zelf installeren, maar geen ervaring met zelf met universele onderdelen iets in elkaar fabrieken. Als dat bestaat en goed te doen is hoor ik dat graat. Zat eerder aan kant en klaar materiaal (flat fix fusion, valk, etc.) te denken. Wist trouwens niet dat er geen kant en klare 35 graden plat dak setjes waren.

En ja, afstand tot dakrand belangrijk. Afgezien van vergunning is wind (en ballast naar 9m hoog sjouwen O-) ) mn grootste zorg aangezien op 9m zit (en in den haag, dus aan de kust). Dus ik neig ook erg naar optie 1, ondanks dat ik dan wat extra opbrengst in de winder misloop

PS 1: Bestaat er materiaal wat met liggers uit 1 stuk werkt? Ik dacht dat maakt het geheel stijver, dus minder gevoelig voor wind. Beetje idee als op foto hieronder. Of is spul als flat fix fusion of soortgelijk ook stijf als het gemonteerd is?

PS2: koppel ik dan de panelen in optie 1 aan de "schaduwkant" aan een aparte string? Met de winterzon op 16 graden boven de horizon (zie link) zullen de achterste panelen bijna geen zon krijgen en alles naar beneden trekken lijkt me? Dus string 1 alle panelen op zuidwesten, en string 2 alle panelen op noordoost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_c_RQcuinms1AJ2jkgso2r2L6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dIlepj92o9y9ds4hGVaNf4Ml.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Cruiseronline op 22-11-2025 11:48 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
BluBase klikt alles in elkaar met verbindinsgstukken.
Dat in elkaar klikken heeft ook effect op hoeveel en waar ballast er in moet.
Maar reken er maar op dat je een paar 100 kilo nodig hebt.
Laat ballast berekening maken door materiaal leverancier.

De panelen zijn ook 25 kg per stuk, dus als je dat boven krijgt lukt het met klinkers ook wel.
Dus string 1 alle panelen op zuidwesten, en string 2 alle panelen op noordoost?
Correct.

Gooi het door een ontwerp tool als sunny design heen :-)
Daar rolt zo uit welk vermogen omvormer je nodig hebt

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 22-11-2025 12:56 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1