• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-12 12:50
Dag tweakers, nieuw huisje met plat dak, nog maagdelijk, dus daar moeten wat paneeltjes op maar vraag me af wat beste orientatie is. 4 opties uitgewerkt met PVcalc hieronder (noord is boven). Getallen in kwh. Gezien toekomstige ontwikkelingen zat ik zelf te denken om meer te focusses op winter productie (dus optie 2,3 of 4), maar dan lever je wel erg veel op je jaarlijkse totaal in. En dak ligt op 9m hoog, dus dan is optie 1 juist wel weer lekker qua windbelasting. Afin, benieuwd naar jullie mening. En negeer die buizen maar op dak, die ga ik eraf slopen. Afstanden tussen de rijen bepaald met instraalhoek van december (link)

PS, weet niet hoe ik die fotos kleiner kan maken, wordt wel erg lange post zo 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCM-ztiPvim2FoOvr0QOGoom4x8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XZ9F1wJDILIdygpmymAUvmws.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VPpKnGn7F559j3zZbGWzMp_pKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QXIeqx5k2hx37Fs7jq0PlmeN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnwwP070RJMNVCTrg41tjpawkCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ppyHuvin85fB85y2UGXZ7uMv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7PfO-ecBFgO9fZFLTXJ8jpNNMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMCTZCg8ZuX5m85jbqVb4MDq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1smlzmmd2I160V3RHPjeMsj2d8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fqQxwEMl7ajFfVqCrK35keIU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Cruiseronline op 21-11-2025 17:24 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:37
Cruiseronline schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:13:
Dag tweakers, nieuw huisje met plat dak, nog maagdelijk, dus daar moeten wat paneeltjes op maar vraag met af wat beste orientatie is. 4 opties uitgewerkt met PVcalc hieronder (noord is boven). Getallen in kwh. Gezien toekomstige ontwikkelingen zat ik zelf te denken om meer te focusses op winter productie (dus optie 2,3 of 4), maar dan lever je wel erg veel op je jaarlijkse totaal in. En dak ligt op 9m hoog, dus dan is optie 1 juist wel weer lekker qua windbelasting. Afin, benieuwd naar jullie mening. En negeer die buizen maar op dak, die ga ik eraf slopen. Afstanden tussen de rijen bepaald met instraalhoek van december (link)

PS, weet niet hoe ik die fotos kleiner kan maken, wordt wel erg lange post zo 8)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het hangt natuurlijk erg af van je verbruik, heb je een EV? Heb of krijg je een warmtepomp?
Als je geen EV hebt is die hoge opbrengst in de zomer niet zo zinvol, heb je een warmtepomp dan is opbrengst is de winter extra welkom.
Ook maakt het verschil of je een thuisaccu hebt.

• Cruiseronline
deejeebv schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:24:
[...]

Het hangt natuurlijk erg af van je verbruik, heb je een EV? Heb of krijg je een warmtepomp?
Als je geen EV hebt is die hoge opbrengst in de zomer niet zo zinvol, heb je een warmtepomp dan is opbrengst is de winter extra welkom.
Ook maakt het verschil of je een thuisaccu hebt.
Geen mogelijkheid voor EV, ligt in het centrum vd stad. Warmtepomp is zeker de bedoeling, zoveel mogelijk elektrisch verwarmen. Vandaar focus op winter productie......maar valt me wel tegen wat ik win met een optimale orientatie. Mede omdat de afstand tussen de panelen zo groot moet zijn om de winterzon te kunnen vangen :'( Ow, en thuisaccu.....daar puzzel ik nog over, maar is zeker een serieuze optie

[ Voor 5% gewijzigd door Cruiseronline op 21-11-2025 17:33 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
Optie 2 lijkt mij het mooiste: het verschil in opbrengst nov-feb tov optie 3 is minimaal en in okt, maart en april heb je duidelijk meer opwek met optie 2 dan optie 3. En in die maanden kun je ook nog best wat verbruiken met oa een WP.
Ook is het verschil in jaaropbrengst tussen optie 2 en optie 1 nog geen 5%. Niet echt schokkend wat mij betreff.

[ Voor 10% gewijzigd door Franciesco op 21-11-2025 18:52 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:44
Even praktisch... Ga je je eigen legmateriaal maken? Commercieel is er geen 35 graden voor plat dak.
Met 35 graden heb je ook een enorme windgevoeligheid. Hoe wil je daar mee omgaan?

Vergunningvrij leggen geld alleen als je hoogte opstelling = afstand tot dakrand aan houdt. Dus een goede 60-cm bij de 35 graden opstelling.

Optie 1 dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Cruiseronline
@Franciesco Inderdaad, het verschil tussen optie 1 en twee valt mee.

@Ronald
wel zelf installeren, maar geen ervaring met zelf met universele onderdelen iets in elkaar fabrieken. Als dat bestaat en goed te doen is hoor ik dat graat. Zat eerder aan kant en klaar materiaal (flat fix fusion, valk, etc.) te denken. Wist trouwens niet dat er geen kant en klare 35 graden plat dak setjes waren.

En ja, afstand tot dakrand belangrijk. Afgezien van vergunning is wind (en ballast naar 9m hoog sjouwen O-) ) mn grootste zorg aangezien op 9m zit (en in den haag, dus aan de kust). Dus ik neig ook erg naar optie 1, ondanks dat ik dan wat extra opbrengst in de winder misloop

PS 1: Bestaat er materiaal wat met liggers uit 1 stuk werkt? Ik dacht dat maakt het geheel stijver, dus minder gevoelig voor wind. Beetje idee als op foto hieronder. Of is spul als flat fix fusion of soortgelijk ook stijf als het gemonteerd is?

PS2: koppel ik dan de panelen in optie 1 aan de "schaduwkant" aan een aparte string? Met de winterzon op 16 graden boven de horizon (zie link) zullen de achterste panelen bijna geen zon krijgen en alles naar beneden trekken lijkt me? Dus string 1 alle panelen op zuidwesten, en string 2 alle panelen op noordoost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_c_RQcuinms1AJ2jkgso2r2L6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dIlepj92o9y9ds4hGVaNf4Ml.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Cruiseronline op 22-11-2025 11:48 ]

• Ronald
BluBase klikt alles in elkaar met verbindinsgstukken.
Dat in elkaar klikken heeft ook effect op hoeveel en waar ballast er in moet.
Maar reken er maar op dat je een paar 100 kilo nodig hebt.
Laat ballast berekening maken door materiaal leverancier.

De panelen zijn ook 25 kg per stuk, dus als je dat boven krijgt lukt het met klinkers ook wel.
Dus string 1 alle panelen op zuidwesten, en string 2 alle panelen op noordoost?
Correct.

Gooi het door een ontwerp tool als sunny design heen :-)
Daar rolt zo uit welk vermogen omvormer je nodig hebt

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 22-11-2025 12:56 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Cruiseronline
@Ronald
thx much. paar 100 kilo is peanuts :-)

kwam ook deze nog tegen. Claimt ballastvrij op plat dak, maar dat laat ik ze eerst maar eens uitrekenen voor 9m hoog.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:12
Iets van oost west lijkt me de beste iptie(heb het zelf ook)
Overdag een goede productie, kan je boilers opwarmen, wasmachines laten draaien airco’s aan.

En ‘s avonds met koken heb je met je west productie nog ruim voldoende.

Op een zomerse dag pak ik na 17:00 ‘s avonds nog wel eens 8kw met 9 panelen van 430wp per stuk.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Cruiseronline
@Krissiejj wat doet dat op een bewolkte of zonnige dag in november?

• Ronald
Niet best: https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

Bewolkt... soms genoeg voor een bakje thee. Als je de hele dag spaart

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 22-11-2025 16:24 ]

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:12
Cruiseronline schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:02:
@Krissiejj wat doet dat op een bewolkte of zonnige dag in november?
Kan je nog steeds 7 kWh pakken. Maja dat is geen vergelijk met juli/ augustus.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Cruiseronline
op een ander topic kreeg ik dit als tip (in combinatie met wit dak). verticale paneeltjes, ongevoelig voor wind, geen ballast.. foto is installatie in amersfoort. Denk wel prijzig gezien niet standaard. Heb mailtje gestuurd met vraag om info.

link

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGIuYUDdUmiQ0SNVwFnbEl95LBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0UHPjAdDGvhDEjJkRUpXcvWN.avif?f=fotoalbum_large

• Ronald

• Cruiseronline
@Ronald thx voor de tip. Eerst bericht gestuurd naar OTG energy, dat wacht ik even af. Denk dat dat de installateur van de panelen is, en Sempergreen het groene dak. Op eerste gezicht geen fan van groen dak op 9m hoog ivm vervangen dak, risico dat dood gaat, sjouwen bij aanbrengen, etc., maar kan er naast zitten. Zal Sempergreen ook eens contacten of ze ook advies doen zonder groen dak. Misschien zijn er hier mensen met ervaring met een groen dak?. Huidige bitumen dak kan ik wit verven met zoiets als dit denk ik. Kost me 660 euro en een dagje klodderen met mn maat samen, en scheelt wel wat in opbrengst met die bifacial panelen

[ Voor 32% gewijzigd door Cruiseronline op 23-11-2025 12:41 ]

• Ronald
@Cruiseronline Ik verwacht dat zodra je de prijs hoort dat je heel rapjes richting solar outlet gaat rennen ... maar het is wel een mooi concept.

Ik zou het persoonlijk heel snel vergeten.

O-W
https://www.thomasberger....3000&temp_coeff2=0&max2=0

NO-SW

Want de opbrengst is heel zwaar teleurstellend.... en dan hebben we rij-op-rij schaduw nog niet meegerekend...

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 23-11-2025 13:03 ]

• Cruiseronline
@Ronald ik zie t, niet best. Voor zover ik kan zien ontwikkeld voor scandinavie om bij sneeuwval plat dak toch nog PV output te hebben (geen sneeuw op je panelen). Ik verwacht er ook niet veel van, focus me nu even op het beste (kosten, ballast) legsysteem voor NO-SW setup met 15gr. Even wat leveranciers benaderen volgende week. Jij tipte bluebase, zag ook flatfix fusion, rable, vd valk, novotegra. Dan laat ik even de systemen weg die je aan dak kunt vastmaken, want dan heb ik een dakdekker nodig om al die bevestigingsunten waterdicht te maken. Nog nooit bitumen gebrand, dus lijkt me niet handig om 20 bevestigingen op plat dak als eerste trial te doen. Met name rable spreekt me zo op eerste gezicht aan, gezien lage ballast eisen, maar volgens mij niet echt gangbaar in de PV wereld, dus daar zal de prijs dan ook wel naar zijn. Heb nog nooit 1 zonnepaneel gelegd, dus mooie leerschool. Pippi Langkous, "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan"

[ Voor 5% gewijzigd door Cruiseronline op 23-11-2025 14:45 ]

• Ronald
Plat dak is makkie... zodra het spul op je dak is is het net Lego.
Zonnepanelen plat dak & garage

• Cruiseronline
@Ronald
Mooie post! En netjes gedaan. Vragen:
- solarstell goed bevallen?
- ik zag dat een paar omvormers afvielen omdat ze geen polystring aankunnen.....waarom is dat? polystring is toch niks anders dan twee strings met verschillende orientatie paralel op 1 mppt aansluiten? Dat "weet" een omvormer toch niet? (afgezien van het dubbele amperage wat je erin stopt)
- je hebt t ook over bedrijfszekerheid 3-fase ivm overvoltage net. Das voor mij ook een afweging. Ik neem aan dat als 1 fase overvoltage heeft je hele 3f omvormer eruiit gaat Voor mij nog een argument om ipv 1 grote 3 fase omvormer, voor 2 of 3 kleinere MPPT controllers te gaan. Victron heeft daar wel wat in.

Verder mooie post met fotos. Ga het nog eens goed bestuderen, leer ik een hoop van.

• Ronald
Polystring is voor jou niet relevant, je kan het zonder nadelen op 2 richtingen houden ("O-W" opbrengstprofiel is vrijwel identiek binnen een dag, maar ook over het jaar heen, welke kompasrichting dan ook).

Polystring heb je te maken met de opgetelde stroom van de aangesloten strings. "Voordelige" Chinese omvormers zijn daar niet voor geschikt (dit is óók een veiligheid ding: De relais moeten veilig in vollast de kortsluitstroom kunnen schakelen). SMA kan het wel, maar die is weer niet goed met schaduwbeheer bij strings van 6.

Ik had inderdaad zonder PV-invoeding al 250+ in de meterkast. dus daarom heb ik een enkele 3F omvormer. Nu opgelost overigens, dus gaat de omvormer ook een keer op een minder irritante plek komen.
Ik wilde ook liever niet met de Chinese omvormers werken. Dat is mijn gevoel, niet objectief... dus dat geef ik zelden mee in mijn adviezen.

Je strings gaan met 12 ook lang genoeg zijn voor alle 3-fase omvormers... Jouw situatie is wel een stuk eenvoudiger dan het bij mij was... (Op je dakhoogte na... ik kon overal bij vanaf of de straat of balkon)

Solarstell (nu Blubase) was letterlijk in elkaar klikken. Alleen opletten met soms wat scherpe randen. Het is gestanst in vorm gebogen staal uiteindelijk...

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 23-11-2025 15:40 ]

• Cruiseronline
@Ronald
ik snap je redenatie voor 3f omvormer (afstand>oplopende V>PV splitsen over 3f). Ik ben zelf bij uitpluizen diverse stories tegengekomen van wijken waar maar 1 fase is overbelast (door slechte coordinatie PV installatie bij netbeheerder), dan valt dus je hele 3f omv uit. Daarom dacht ik eerder aan 2 of 3 individuele 1 fase omvormers. Dan blijven 2 het doen als 1f overbelast is. Wel wat duurder denk ik. Slecht idee?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:20
heb je nu 3f in je huis? lees via de p1 meter even af wat de spanning per fase is.
Of met een multimeter zelf meten

• Ronald
Helemaal geen slecht idee, scheelt amper aan efficiëntie overal. (een 3F omvormer is aan de AC-zijde ook gewoon 3 omvormers, mooi te zien in mijn SE die in mijn topic open ligt)

Je kunt het ook rustig op een enkele 5 aderige kabel doen ... wel even onderverdelen naar individuele groepen bij de omvormers.

Alleen is eventueel direct koppelen van een accu aan 3 omvormers niet een ding wat je moet willen ;-)

• Ronald
@99ruud99 die is bij dit weer niet vergelijkbaar met een zonnige zomerdag. Gaat helemaal niets nada noppes aan info geven

• Cruiseronline
@99ruud99 12 dec de sleutel, dus dan kan ik mn p1 meter erin prikken. Maar zoals ronald zegt moet ik nog even wachten voor zinvolle data. Kan eens zoeken over er ergens een historie is van mn wijk

@Ronald ah, dat wist ik niet dat een 3f omvormer aan ac zijde 3x1f is. Dus individueel gesynced met fase sinus van het net. Zat naar victron spul te kijken, daar kun je 3 losse 1f omvormers in 3f opstellen. Wat er gebeurt als 1f uitvalt (of de overige 2 dan defaulten naar 2x 1f of dat ze mee uit gaan) moet ik nog uitzoeken. Als het al mogelijk is om met 2x1f door te draaien als 1f eruit gaat (eerst uitzoeken) dan wel goede keuzes maken mbt apparatuur in/om huis. Wel of geen native 3f apparatuur (WP, kookplaat, etc.). Als 1f uitvalt en 2x1f blijft wel online, daar wordt 3f apparatuur niet blij van denk ik?

victron doet wel 3x BAT out op 1 centrale batterij bus met 1 batterij. Moet ik nog uitzoeken hoe dat precies werkt. Batterij en backup zijn wel onderdeel van mn lange termijn systeemplan (wil ik op voorbereid zijn, hoeft niet perse gelijk al)

kortom, omvormer research is nog in begin stadium

• Ronald
de 3F in een 3F zijn zelden onafhankelijk. Maar heel weinig kunnen asymmetrisch leveren.

Kookplaat is geen native 3F. Het is meerdere 1F apparaten in 1.
WP is in verreweg de meeste gevallen ook 1F.

De omvormer heeft geen invloed... overschot op 1 fase gaat het net op, en tekort op de andere wordt geïmporteerd (en in de registers tegen elkaar weggestreept).

Victron... mooi spul... je kunt er alles mee...

Ik zou je batterij en je PV gescheiden zien. Accu's zijn NIET rendabel zonder handelen via Zonneplan, Tibber, Balans energie (mooie aanbieding, nog enkele tientallen systemen tegen pilotprijs) en dergelijken.

• Cruiseronline
@Ronald
balans mooie deal. als ik bij nkon zelfde capaciteit aan batterij bij elkaar sprokkel kom ik al op 5800 ex, en de omvormer is een serieuze Deye, die komt online op ruim 2100 incl. Zit er geen addertje? verdienen ze het terug met hogere tarieven misschien. Eens even speuren. Wat een ge-uitzoek dit zeg, haha.

Ja batterij is een afweging apart. Mijn voornaamste doel zou zijn eigen gebruik van van PV beetje spreiden, en paar dagen backup voor paar lampjes, koffiezetter en eventueel wat verwarming. Maar moet ook niet de wereld kosten. En kan ook later eventueel. Zie ook geruchten dat die zoutbatterijen een eventuele revolutie zouden zijn, dus ff uitzoeken wat de tijdlijn van die dingen gaat zijn, of het waard is die af te wachten. Jij plannen voor batterij?

[ Voor 11% gewijzigd door Cruiseronline op 23-11-2025 18:32 ]

• Ronald
Ik geloof vooral in evolutie van techniek. Revolutie zijn we al veel te goed voor. (We willen alleen vaak niet)

Ik zit in de pilot van Balans. Tegen nog iets lagere prijs die ze tot vorige week gaven.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39

JT

VETAK y0

Bedenk even of je ook een dynamisch energiecontract gaat nemen. Dan wil je zeker oost-west, dan produceer je veel meer tijdens de pieken = meer financiele opbrengst en meer voor jezelf bij bereiden van eten ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Cruiseronline
Dat is zeker een overweging. Maar misschien ook batterij. Dus dan kan ik zelf bepalen wanneer ik teruglever. Mijn dak volleggen levert sowieso meer op dan ik nodig heb in voor/najaar en zomer. Maar ik was ook benieuwd op ik opstelling zo kon bouwen dat ik zomers wat minder overschot heb, en swinters wat minder tekort. Maar volgens @Ronald heb ik swinters misschien net genoeg om een kop thee te zetten, als ik hele dag spaar, dus misschien moet ik maar gewoon focussen op de andere drie seizoenen :-) Dus dan wordt het NO-ZW of ZO-NW.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Cruiseronline @Ronald overdrijft met zijn 'alleen een kopje thee' Ja die dagen komen voor, maar er zijn ook dagen dat je zeker wel genoeg hebt. En dat hangt heel erg af van je opstelling. Als je toch al over hebt moet je zeker wel op de winterse dagen focussen, dat helpt ook in voor- en najaar...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ronald
@onetime Ik schreef "soms" hè... Gebeurd een klein aantal dagen in de winter.
December doet tussen de 0,1kWh en 3kWh met mijn (7,5kWp) systeem, gemiddeld rond de 2kWh.
Een steiler liggend systeem zal iets beter scoren per kWp, plat dak systeem is knudde in december.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39

JT

VETAK y0

Cruiseronline schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:42:
Dat is zeker een overweging. Maar misschien ook batterij. Dus dan kan ik zelf bepalen wanneer ik teruglever. Mijn dak volleggen levert sowieso meer op dan ik nodig heb in voor/najaar en zomer. Maar ik was ook benieuwd op ik opstelling zo kon bouwen dat ik zomers wat minder overschot heb, en swinters wat minder tekort. Maar volgens @Ronald heb ik swinters misschien net genoeg om een kop thee te zetten, als ik hele dag spaar, dus misschien moet ik maar gewoon focussen op de andere drie seizoenen :-) Dus dan wordt het NO-ZW of ZO-NW.
Zeker kun je een accu inzetten. Hou er alleen rekening mee dat dat niet gratis is. Afschrijving van een laagvoltage-accu loopt begint toch al wel bij 4 cent per kwh opgeslagen en afgegeven kwh. Daarbij moet je rekening houden met in het gunstigste geval 15-20 procent omzettingsverlies. Een hoogvoltage-accu geeft minder omzetverlies maar is een stukje duurder in aanschaf dus hogere afschrijving. Dus als je met panelen op het zuiden 20% meer opbrengst zou hebben dan moet je dat wegstrepen tegen bovenstaande.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 04-12-2025 23:16 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1