• stuko
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:53
Ik wil dit jaar een deel van mijn spaargeld gaan beleggen. En om eerlijk te zijn, ik zie door de bomen het bos niet meer :O Na wat onderzoek heb ik twee opties op tafel liggen, dat is Landed en dat is BridgeFund.

Vanwege de dekking (110%) heb ik gekozen voor BridgeFund. En bij Landed is het een compacte organisatie die investeert in vastgoed met een relatief hoog rendement (9%).

Wie heeft er praktijk ervaring met 1 van de 2, of misschien zelfs wel beide? Andere praktijk beleggingstips ook welkom, maar dan wel graag van mensen die het ook daadwerkelijk doen ipv gehoord hebben. Het internet staat bol van adviezen van non-users.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Waarom die partijen?

Wat zijn je doelen en horizon?

Mogelijk goede beginpunten om eerst eens door te nemen:

Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Financiële onafhankelijkheid - Deel 5
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:26
Iets wat hier veel voorbijkomt zijn Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Als je al bij de rabo, ing, of abn zit, dan zou je relatief eenvoudig in de indexfondsen van NT kunnen instappen. Dit is ook wat ik zelf doe.

Bedoel je bij bridgefund die met de 100k minimum inleg? https://www.bridgefund.nl/beleggen/

• stuko
Thanks! Ik snap je reactie, maar het is allemaal relatief generieke informatie waar ik uit 50 pagina's net die ene voor mij relevante post moet halen. En daar staat het internet bol van. Ik wil graag praktijk ervaring van mensen die daadwerkelijk belegd met vergelijkbare situaties of aanbieders. Ik ben dan ook niet geheel onbekend met beleggen.

Mijn doel is een deel van het spaargeld te beleggen, simpelweg om daar rendement uit te halen.

• stuko
NESFreak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:43:
Iets wat hier veel voorbijkomt zijn Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Als je al bij de rabo, ing, of abn zit, dan zou je relatief eenvoudig in de indexfondsen van NT kunnen instappen. Dit is ook wat ik zelf doe.

Bedoel je bij bridgefund die met de 100k minimum inleg? https://www.bridgefund.nl/beleggen/
Bij BridgeFund kijk ik inderdaad naar die 100k inleg optie, omdat die een vaste opbrengst garanderen van 5.75%. Dus daarmee is het risico iets lager.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
stuko schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:12:
Thanks! Ik snap je reactie, maar het is allemaal relatief generieke informatie waar ik uit 50 pagina's net die ene voor mij relevante post moet halen. En daar staat het internet bol van. Ik wil graag praktijk ervaring van mensen die daadwerkelijk belegd met vergelijkbare situaties of aanbieders. Ik ben dan ook niet geheel onbekend met beleggen.
Vandaar dat ik vroeg, beleggingshorizon? Mate van risicobereidheid? Waarom deze partijen? Oftewel hoe kwam je tot deze keuze?

Zonder meer informatie over wat je overwegingen zijn om voor een bepaalde vorm van beleggen te kiezen, zijn specifieke reacties niet mogelijk.

• stuko
Wilke schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:18:
[...]

Vandaar dat ik vroeg, beleggingshorizon? Mate van risicobereidheid? Waarom deze partijen? Oftewel hoe kwam je tot deze keuze?

Zonder meer informatie over wat je overwegingen zijn om voor een bepaalde vorm van beleggen te kiezen, zijn specifieke reacties niet mogelijk.
Hopelijk geeft dit wat antwoord:

Ik heb een budget van +/- 100k wat ik van mijn spaargeld wil verplaatsen naar een relatief risicoloze belegging (voor zover dat bestaat). Wat ik heb overwogen is (deposito) sparen in het buitenland, maar te lage rente (op dit moment). Een bedrag maandelijks inleggen wil ik niet, ik wil een vast bedrag storten en dat voor langere tijd laten renderen met zoveel mogelijk zekerheid.

Wat mij aanspreekt bij BridgeFund is dat er 1 tarief tegenover een bedrag + periode staat. Helder, duidelijk.
Wat mij niet aanspreekt is beleggen in iets wat doorlopend (groots) fluctueert: dat maakt me ontzettend zenuwachtig. Om die reden ben ik gestopt met crypto's en aandelen.

Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde vorm, maar wel 'afkeur' als je het zo mag noemen.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57
stuko schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Mijn doel is een deel van het spaargeld te beleggen, simpelweg om daar rendement uit te halen.
Begin eens met de startpost als die ene relevante post O-)

Gewoon bij de bij jou vertrouwde bank beleggen in indexfondsen. Het indexfonds doet de spreiding en als je op het juiste moment instapt krijg je nog een welkomstbonus ook van je bank. Verder geen omkijken meer naar en over een aantal jaar eens kijken wat de beurs gedaan heeft. En ja, dat is mijn praktijkervaring.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:58

Internet Janny

He does it for free

Als het allemaal zo spannend is, lees deze openingspost door: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
en beleg bij Meesman. Geen omkijken naar.

Zero compensation

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:46
Internet Janny schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:54:
Als het allemaal zo spannend is, lees deze openingspost door: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
En op het moment dat je kijkt is de data verouderd en of nog niet geupdate waardoor je er aan herrinnerd word dat passief beleggen een strategie is waarbij je niet elke dag kijkt naar wat de koersen doen. Dat is een Meesman dingetje en helemaal niet erg. d:)b

* __R__ kijkt elke week even uit interesse op zijn ING rekening....

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

stuko schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Hopelijk geeft dit wat antwoord:

Ik heb een budget van +/- 100k wat ik van mijn spaargeld wil verplaatsen naar een relatief risicoloze belegging (voor zover dat bestaat).
BridgeFund doet toch risicovolle leningen aan het MKB? Speciaal voor het segment MKB wat graag zonder kredietcheck wil lenen?
Dus als hun klanten de leningen niet betalen en failliet gaan bijvoorbeeld komt die rekening gewoon op jouw bordje terecht?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• stuko
Internet Janny schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:54:
Will do! Thanks

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@stuko persoonlijk ben ik fan van deze blog met een hoop praktische informatie over investeren/beleggen: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl. Ook het verschil tussen indexfondsen kopen via Meesman en Groot banken wordt goed uitgelegd.

Bridgefund:
Spreiding over +9.500 leningen: Je belegging wordt verdeeld over duizenden leningen aan uiteenlopende Nederlandse ondernemers.
Dat is natuurlijk een groot nadeel ten opzichte van een wereldwijd gespreid indexfonds met 6.000 grote beursgenoteerde bedrijven (hoewel je daar ook van kan zeggen dat de VS concentratie op dit moment vrij groot is in die fondsen).

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat mij niet aanspreekt is beleggen in iets wat doorlopend (groots) fluctueert: dat maakt me ontzettend zenuwachtig. Om die reden ben ik gestopt met crypto's en aandelen.
Begrijp niet goed waarom mensen hier herhaaldelijk indexfondsen noemen, die fluctueren ook (soms) flink. In april -19%, einde van het jaar +8% bijvoorbeeld.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

Waarom is het bij Bridgefund €100.000? Nou, dat is omdat ze dan buiten AFM toezicht vallen.

De marketingteksen geven enorm veel schijnzekerheid, maar jij wordt de risicodrager van de lening die zij verstrekken. Daar kan 110% dekking tegenover staan, maar dat geeft bij een paar problematische leningen geen enkele dekking.

Qua risico lijkt het dus beter dan een breed index-fonds, maar ik schat die risico’s juist groter in. Wat gebeurt er in een situatie als 2008 met deze leningen?

Als je een beetje zoekt, kom je betere informatie tegen dan de marketingteksten van Bridefund. Dit is de conclusie van de VEB:
De summiere informatie bemoeilijkt een analyse van een belegging in Bridgefund. Maar de suggestie van Bridgefund dat een belegging in het platform vergelijkbaar is met een deposito is op zijn minst gedurfd en bijna misleidend te noemen.

Spaarrekeningen en deposito’s vallen veelal onder het depositogarantiestelsel. Rekeninghouders hebben daardoor in principe de garantie dat hun spaartegoeden tot honderdduizend euro veilig zijn als een bank in de problemen komt. Die achtervang hebben Bridgefund-beleggers niet.

Afgaand op Bridgefunds klantenbestand – waar traditionele banken hun neus voor ophalen – en de hoge rentes die het platform in rekening brengt, lijkt het risicoprofiel van het kredietplatform hoger dan dat van een traditionele bank. Maar de gebrekkige informatieverschaffing van Bridgefund maakt een hard oordeel of 4,25 tot 6 procent rendement een adequate vergoeding is, niet mogelijk.

1: Hoe dik is het extra stootkussen van Bridgefund om klappen op te vangen?

• Op de website van Bridgefund wordt vermeld dat “je geld goed beschermd is (…) voor elk mogelijk scenario hebben we een oplossing, zonder dat dit ten koste gaat van jouw investering.” Naast een streng acceptatiebeleid, spreiding en andere waarborgen, heeft Bridgefund een extra financiële zekerheid ingebouwd: de zogenaamde dekkingswaarde.

• Voor elke euro die beleggers in Bridgefund stoppen is er “een vordering en/of cashpositie van minimaal 1,10 euro en gemiddeld 1,20 euro”, zo is te lezen op de website. Het extra dubbeltje moet als buffer fungeren om eventuele verliezen op verstrekte leningen op te vangen.

• Het is voor buitenstaanders lastig in te schatten hoe dik deze stootkussens -de dekkingswaarde - zijn. In de kleine lettertjes van de informatie is te lezen dat de dekkingsratio wordt berekend door “het totaal van uitstaande leningen en kredieten en de toekomstige te verwachten renteopbrengst daarop” te delen door “het door beleggers verstrekte geld dat is uitgeleend”.

• Gezien de torenhoge rentes, laten we even uitgaan van gemiddeld 20 procent, is dus niet uit te sluiten dat deze buffer op zijn minst gedeeltelijk bestaat uit nog te innen toekomstige rentes. Voor beleggers heeft het de voorkeur dat een zo groot mogelijk deel van deze buffer uit harde cash bestaat.

2: Wat u verder moet weten

• Een belegging in Bridgefund loopt juridisch gezien via de Stichting Capital BridgeFund. Een belegger leent feitelijk geld uit aan deze stichting die het weer doorschuift richting Bridgefund. Vervolgens verstrekt Bridgefund dit kapitaal in de vorm van leningen aan mkb-bedrijven.

• De AFM houdt geen toezicht op Bridgefund. Op de website valt wel te lezen dat BridgeFund wordt gecontroleerd door Vistra, een commercieel adviesbedrijf. Volgens het platform is Vistra “een onafhankelijke externe toezichthouder”, die bovendien “aansprakelijk kan worden gesteld als er problemen ontstaan”. Vistra bestempelen als onafhankelijke toezichthouder doet geen recht aan de realiteit. Het blijkt een partij waar het platform een innige band mee heeft. Zo blijkt Vistra enig bestuurder te zijn van twee stichtingen die onderdeel uitmaken van de juridische structuur van Bridgefund.

• De fiscus kwalificeert Bridgefund (terecht) als een belegging en niet als bankdeposito. Dat doet pijn. Want dit houdt in dat de belasting een hap van ruim 2 procentpunt uit het rendement neemt: een heffing van 36 procent op een fictief rendement van 6,04 procent. Zo blijft er van het door Bridgefund voorgespiegelde bruto-rendement van 4,25 procent per jaar (flexibel product) een nettorendement over van net iets meer dan 2 procent. Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om de heffing volgens de huidige belastingregels. Sparen via de bank valt in een aanzienlijk gunstiger fiscaal regime (voorlopig fictief rendement banktegoeden: 1,03 procent), en het risico lijkt hier een stuk lager – in ieder geval tot de ton euro die valt onder het depositogarantiestelsel.

• Een belegger kan kiezen zijn geld voor één, twee of drie jaar aan Bridgefund toe te vertrouwen. Een participatie in het fonds is tussentijds niet verhandelbaar. Iemand die zijn geld voor drie jaar heeft vastgezet - en dat onverhoopt tussentijds nodig heeft - kan niet bij zijn investering komen. Bridgefund biedt ook een product aan met flexibele looptijd en 4,25 procent rente. Bij deze belegging kan Bridgefund wel het rentetarief op kwartaalbasis eenzijdig wijzigen.

[ Voor 82% gewijzigd door orf op 13-01-2026 19:43 ]

Pagina: 1