Structureel misbruik van openbare laadpaal, hoe escaleren?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:23
ramrodwillem schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:07:
Als de stekker uit de auto en paal te halen zijn ivm niet laden zou ik de kabel ff lenen en een briefje achterlaten met waar de kabel op te halen is, mooi moment voor een fijn gesprek lijkt me.
Wat @evilution zegt. Daarnaast is de auto wel vergrendeld, dus dan zou ik m alleen uitpluggen aan de paal.
Is die wel 1-op-1 over te nemen op mijn casus? De uitspraak gaat over parkeerheffing. Dat is hier niet van toepassing, noch het laden aangezien dit overduidelijk gedaan wordt om die €3 per uur boete van Allego te ontduiken.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
evilution schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Mooi moment ook voor aangifte van diefstal.
Onzin, je laat een briefje achter met je gegevens waar op te halen, kan er altijd uitvallen als deze niet vergrendeld is, bezorgde burger....

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:10

Snow_King

Konijn is stoer!

ramrodwillem schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:07:
Als de stekker uit de auto en paal te halen zijn ivm niet laden zou ik de kabel ff lenen en een briefje achterlaten met waar de kabel op te halen is, mooi moment voor een fijn gesprek lijkt me.
Gaat niet lukken, de kabel zal vergrendelen in de auto. Ik zou op een gegeven moment ook zoiets doen en dus netjes aangeven waar de kabel te halen is. Als bezorgde burger heb je gewoon een andere burger behoed voor een diefstal. Maar helaas kan die kabel er niet uit en gaat dit niet.

Betreffende persoon heeft gewoon maling aan andere mensen en fatsoensnormen, dan mag je ook wel iets minder fatsoenlijks terug doen. Helaas hebben brutale mensen de halve wereld. Altijd braaf zijn helpt gewoon niet.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

WP_Pj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Wat @evilution zegt. Daarnaast is de auto wel vergrendeld, dus dan zou ik m alleen uitpluggen aan de paal.
Maar dan vooral natuurlijk niet zijn laadkabel met een fatsoenlijk hangslot wel weer vastzetten aan diezelfde laadpaal of iets in de directe omgeving en je telnr achterlaten voor vrijgeving van zijn kabel. Echt niet doen :+

Alles kan stuk.

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:43
Waarom haal je de kabel niet los en leg je die netjes bij de auto neer? En dan de handhaving vragen om te kijken. Na een paar keer is het dan vast duidelijk.

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:56
Waarom niet eerst nog een BuitenBeter-melding dat je van de exploitant bevestiging hebt gekregen dat zij zelf niet handhaven, maar dat het bij de gemeente ligt, en dat je eventueel de reactie van Alego door kan mailen?

Misschien heeft de behandelende handhaver de melding verkeerd of te kortzichtig geïnterpreteerd. Even op wijzen kan voldoende zijn; uiteindelijk werken er gewoon mensen bij de gemeente, een super formele brief met een handhavingsverzoek klinkt als vééll meer moeite dan nodig in dit stadium.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@WP_Pj Al contact opgenomen met de wijkagent?
Uiteindelijk is dit horkengedrag niet bevorderlijk voor de sfeer in de wijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• WP_Pj
@Yaksa dat is een goeie. Sinds we een nieuwe wijkagent hebben is dat misschien wel een goede stap.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je al een extra paal aagevraagd? Als deze paal zo vaak bezet is zal dit ook uit de rapportages blijken.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:07
Als het een officieel bord is dan mag de politie of BOA een boete uitdelen. De gemeente doet over het algemeen niet veel.

Je kunt dus de politie bellen. Van de ene kant wil ik wel aanraden om de stekker uit de paal te halen zodat het voor de politie ook direct duidelijk is zonder dat ze de kleuren van de lamp moeten ontcijferen, maar van de andere kant blijft je met je poten van andermans spullen af. Ik weet ook niet of de politie het waardeert.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:11
@Wolly Als er iemand aanhangt zonder effectief te laden (dus geen laadkaart gebruikt), dan zal die rapportage niets tonen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:08
Ik las zo 'de kabel zit los' en kreeg toen hele duistere gedachtes :+

Enfin, weer zo'n fijne wel de lusten en niet de lasten situatie. Ben benieuwd hoe dit afloopt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vraag een extra paal aan, kost je waarschijnlijk minder moeite. :P

• NiGeLaToR
jadjong schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:42:
Vraag een extra paal aan, kost je waarschijnlijk minder moeite. :P
Ik gok dat die aanvraag eindigt in 'er staat er eentje die ongebruikt is' :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

WP_Pj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:40:
Is die wel 1-op-1 over te nemen op mijn casus? De uitspraak gaat over parkeerheffing. Dat is hier niet van toepassing, noch het laden aangezien dit overduidelijk gedaan wordt om die €3 per uur boete van Allego te ontduiken.
Zoals ik je vraag begrijp is het zeker direct over te nemen. De vraag is of er opgetreden kan worden door de gemeente/politie. Deze kunnen enkel opreden als er sprake is van een gedraging in strijd met de WAHV in dit geval. Als het strafbaar zou zijn mag er geen parkeerbelasting geheven worden, omdat er geen parkeerbelasting geheven mag worden als er in strijd met een wettelijk verbod geparkeerd is. Aangezien de hoogste rechter heeft geoordeeld dat er geen sprake is van een overtreding in deze zaak zou ik geen gemeente aanraden op te treden hiertegen.

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:44
De juridische instrumenten zijn in zo'n geval weer eens bot en wat mij betreft ook niet het aangewezen middel.

Zo iemand moet eerst persoonlijk geconfronteerd worden met het ongemak wat hij of zij veroorzaakt. Liefst vanuit verschillende hoeken. Een briefje kan je nog lekker negeren, een persoon al weer wat lastiger.

Het lastige vind ik dat je eerst lekker makkelijk een briefje naar de werkgever hebt gestuurd. Begrijpelijk, maar dat maakt mensen niet coöperatiever.

Het is misschien nog niet te laat om via een gesprek begrip voor jouw situatie te krijgen. Ik zou dat proberen te regelen hoe vervelend dat ook kan zijn.

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:13
benieuwd naar ervaringen en inzichten van anderen:
Zelf werk ik voor een gemeente. Deze klacht komt bij ons regelmatig voorbij en de BOA's ondernemen hier actie op bij klachten. Zoals je zelf al stelt omdat het bord aangeeft dat je hier uitsluitend mag staan om te laden. De capaciteit (in uren) van de BOA's is echter wel beperkt waardoor ze niet altijd direct op locatie kunnen kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door weekend warrior op 12-01-2026 20:49 ]

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:58

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ik zou eens proberen die persoon aan te spreken. Is natuurlijk eng en vervelend, maar wie weet kan dat net de druppel zijn.

Anderzijds zou je ook als de kabel toch niet aangesloten is. Je auto in de buurt zetten en dan alsnog laden aan de paal?

En als je in een vervelende bui bent, je auto voor zijn auto zetten dan kun je ook meteen het gesprek aangaan :+

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

WP_Pj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:02:
@Yaksa dat is een goeie. Sinds we een nieuwe wijkagent hebben is dat misschien wel een goede stap.
In veel gemeentes zijn wijkagenten, politieteams en handhaving ook actief op social media. Daar is de reactietijd vaak een stuk sneller en pragmatischer dan een mail naar het serviceloket van de gemeente.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:53
weekend warrior schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Zelf werk ik voor een gemeente. Deze klacht komt bij ons regelmatig voorbij en de BOA's ondernemen hier actie op bij klachten. Zoals je zelf al stelt omdat het bord aangeeft dat je hier uitsluitend mag staan om te laden. De capaciteit (in uren) van de BOA's is echter wel beperkt waardoor ze niet altijd direct op locatie kunnen kijken.
Je kan ook de wijkmanager of dorpen coördinator aanspreken. Vooral als er van meerdere wijkbewoners klachten komen kan dat helpen.

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Heb ook zo’n vent die zijn hybride lynk & co altijd op een oplaadplek zet zelfs heel weekend. Gelukkig hebben we nu meerdere oplaadpunten maar heb wel eens aangebeld en gevraagd te verplaatsen omdat een 100% elektrische auto moest laden. Vaak werkt direct benaderen en vragen het beste. Het kost anders allemaal zoveel energie

• GeeMoney
  • Laatst online: 20:22
Gewoon de laadpaal boer bellen dat "de kabel vast zit" en deze laten ontgrendelen om vervolgens je eigen auto dwars voor die van hem aan de lader te zetten met onder je ruit je eigen telefoonnummer. Als hij weg moet belt hij wel (dan even een goed half uur laten wachten) en dan als je aan komt lopen even vragen hoe vervelend hij dit vond.

Als hij het echt aantoonbaar structureel zo doet dan neig ik direct naar bovenstaande.
Wil je dat niet dan blijft het helaas bij gewoon handhaving bellen lijkt mij of de laadpaal boer blijven bellen en de kabel laten ontgrendelen zodat de paal in ieder geval vrij komt als hij vol zit.

Ik begrijp werkelijk niet waarom er nog niet overal een kleeftarief geldt tussen 08:00-21:00 uur als je vol zit en langer dan een half uur toch blijft staan.
In België (Brugge) 2 jaar geleden was dat daar al overal perfect aangegeven en werkte perfect.
Is ook nog eens een prima verdien model voor de laadpaal aanbieders.

[ Voor 49% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2026 22:03 ]

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Wees zo vriendelijk om zijn laadsessie te starten vlak voordat hij vertrekt. Als mede EV eigenaar weet je immers hoe vervelend het is als je 'vergeten' bent om je sessie te starten en ongewild met een lege accu moet vertrekken...

Laat hem zelf maar uitvogelen hoe hij zijn kabel weer los krijgt... Kost je wel een paar euro, maar in gedachten verdien je dat dubbel en dwars terug >:)

@Richh Typ je zo langzaam? :>

[ Voor 16% gewijzigd door -MD- op 12-01-2026 22:38 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:28

mjl

Ugh

GeeMoney schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:59:
Gewoon de laadpaal boer bellen dat "de kabel vast zit" en deze laten ontgrendelen om vervolgens je eigen auto dwars voor die van hem aan de lader te zetten met onder je ruit je eigen telefoonnummer. Als hij weg moet belt hij wel (dan even een goed half uur laten wachten) en dan als je aan komt lopen even vragen hoe vervelend hij dit vond.

Als hij het echt aantoonbaar structureel zo doet dan neig ik direct naar bovenstaande.
Wil je dat niet dan blijft het helaas bij gewoon handhaving bellen lijkt mij of de laadpaal boer blijven bellen en de kabel laten ontgrendelen zodat de paal in ieder geval vrij komt als hij vol zit.

Ik begrijp werkelijk niet waarom er nog niet overal een kleeftarief geldt tussen 08:00-21:00 uur als je vol zit en langer dan een half uur toch blijft staan.
In België (Brugge) 2 jaar geleden was dat daar al overal perfect aangegeven en werkte perfect.
Is ook nog eens een prima verdien model voor de laadpaal aanbieders.
Is niet eens nodig, er is gee sessie dus de stekker in de laadpaal zit niet vergrendeld.

Ik zou de stekker uit de paal trekken (gevoegelijk in de modder) en een handhavingsverzoek indienen met een foto er bij.

Deze dan ook gebruiken voor de aanvraag van Een extra laadpaal.

Is het niet mogelijk om er vlak bij te parkeren en alsnog in te steken? 1 plek verder moet toch wel lukken?

Wat ik me wel afvraag, start hij/zij de sessie dan via een app? Op die manier hoeft ie het bed niet uit om de laadsessie 5 uur voor vertrek te starten, lostrekken is dan wellicht na een paar keer al effectief want dan kan er niet geladen worden.

[ Voor 11% gewijzigd door mjl op 12-01-2026 22:21 ]

-------

• Richh
  • Laatst online: 17:21
jaspermeul schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:24:
Waarom haal je de kabel niet los en leg je die netjes bij de auto neer? En dan de handhaving vragen om te kijken. Na een paar keer is het dan vast duidelijk.
Nog leuker: je laaddruppel tegen de paal aan houden. Kost je wel een laadsessie (maar gezien die persoon klaarblijkelijk niet wil laden zal het wel meevallen hoe duur dat gaat worden) maar daarna krijgt de betreffende klever die kabel niet meer uit de paal (daar is immers jouw druppel voor nodig). Hij zal dan met Allego moeten bellen. Kost gezeik en tijd en moet ie uitleggen hoe het kan dat hij de druppel niet heeft.

Wellicht vind ie dat irritant genoeg om het af te leren om te doen alsof ie ingeplugd is... :P

Als het een Tesla betreft staat je actie waarschijnlijk wel op beeld trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 12-01-2026 22:09 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• NiGeLaToR
@Richh :7 omg, das een fraaie.

Edit: het zal toch niet ook nog een Tesla zijn? Houd je een bordje met je nr omhoog, kan die bellen :+

[ Voor 62% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-01-2026 22:21 ]

• mjl

mjl

Ugh

Richh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Nog leuker: je laaddruppel tegen de paal aan houden. Kost je wel een laadsessie (maar gezien die persoon klaarblijkelijk niet wil laden zal het wel meevallen hoe duur dat gaat worden) maar daarna krijgt de betreffende klever die kabel niet meer uit de paal (daar is immers jouw druppel voor nodig). Hij zal dan met Allego moeten bellen. Kost gezeik en tijd en moet ie uitleggen hoe het kan dat hij de druppel niet heeft.

Wellicht vind ie dat irritant genoeg om het af te leren om te doen alsof ie ingeplugd is... :P

Als het een Tesla betreft staat je actie waarschijnlijk wel op beeld trouwens.
Gezien het kleeftarief lijkt me dat best wat kosten en is een beetje zonde geld. Overigens zal het geen Tesla zijn want het is een bedrijfswagen.

-------

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:27
snip: laten we niet deze kant op gaan qua oplossingen

[ Voor 83% gewijzigd door We Are Borg op 16-01-2026 12:40 ]

• mjl

mjl

Ugh

RobbieT schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:21:
Likje grafietvet aan de onderkant van het handvat van de kabel.
Die smerige troep krijg je bijna niet van je handen af, en al helemaal niet uit je kleren.
Ik had wel wat andere gedachtes, maar uiteindelijk ben je dan zelf ook strafbaar bezig en is het effect averechts. Je zal zien dat er wel opgetreden wordt tegen vernieling of poging tot doodslag/moord.

-------

• RobbieT
snip: laten we niet deze kant op gaan qua oplossingen

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 16-01-2026 12:40 ]

• mjl

mjl

Ugh

snip: inderdaad niet handig :)

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 16-01-2026 12:41 ]

-------

• WP_Pj
@GeeMoney deze persoon omzeilt ook het kleeftarief van Allego door wel in te pluggen maar daarna niks te doen. Vanavond weer eens langs de paal gelopen en de stekker zat weer los. Dan is het geen "oepsie pasje te snel langs de lezer gehaald" meer. Zelf heb ik dat één keer gehad en sindsdien let ik hier zelf op

• GeeMoney
  • Laatst online: 20:22
Wellicht ontgrendeld zijn auto de kabel als het laden voltooid is. Bij sommige merken is dat gewoon een optie. Ook bij die van mij kan ik dat instellen.
Maar dan structureel zijn kabel eruit halen en naast de auto leggen. Dan is de paal vrij voor een ander in ieder geval.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2026 22:50 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:03
-MD- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:04:
Wees zo vriendelijk om zijn laadsessie te starten vlak voordat hij vertrekt. Als mede EV eigenaar weet je immers hoe vervelend het is als je 'vergeten' bent om je sessie te starten en ongewild met een lege accu moet vertrekken...

Laat hem zelf maar uitvogelen hoe hij zijn kabel weer los krijgt... Kost je wel een paar euro, maar in gedachten verdien je dat dubbel en dwars terug >:)
Richh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:09:

De palen hier in de wijk beëindigen de laadsessie als je de kabel uit het voertuig trekt... Dus hier zou die truc niet werken. :-(

Maar anders lijkt het me wel een mooie optie, dat zou me wel een paar tientjes waard zijn als het effect had. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Richh
  • Laatst online: 17:21
Xander schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:50:
[...]

[...]

De palen hier in de wijk beëindigen de laadsessie als je de kabel uit het voertuig trekt... Dus hier zou die truc niet werken. :-(
Da's wel een hele mooie feature! Is anders ook irritant om aan 2 kanten die kabel te unlocken haha. Ik heb zoiets nog nooit gezien op AC laders maar ik laad maar weinig publiek, dus kan aan mij liggen.

Goed om voor TS eens te testen in ieder geval. Anders is het wat zonde geld en heeft je actie een averechts effect :)

@-MD- haha. Jij was eerder idd _/-\o_

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:49:
Wellicht ontgrendeld zijn auto de kabel als het laden voltooid is. Bij sommige merken is dat gewoon een optie. Ook bij die van mij kan ik dat instellen.
Maar dan structureel zijn kabel eruit halen en naast de auto leggen. Dan is de paal vrij voor een ander in ieder geval.
Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ontgrendeld hij dan niet juist aan de kant van de auto?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Persoonlijk zou ik gewoon iedere avond als ik de hond uit laat even langs lopen, zijn kabel uittrekken en die de eerste paar keren netjes naast zijn auto leggen. Als hij het blijft doen, dan op de stoep en daarna midden op straat, dan is het snel afgelopen verwacht ik.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:46

Dennis1812

Amateur prutser

Je kan je auto ernaast zetten en gewoon laden? Immers kan je zijn stekker netjes aan de auto hangen?

Vernielen met vetten of geleidende meuk erin om een elektrocutie te bewerkstelligen zou ik niet dood. Mocht je op camera staan en deze man gaat dood door elektrocutie heb jij iets uit te leggen.

Zeker als je dit hebt voorbereid middels online openbare berichten. Dan zie jij je familie langere tijd niet meer.

Handhaving hoef je, gezien reactie gemeente, niet te verwachten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:29

Jorissie87

No diggity

Bij mij in de straat niet exact hetzelfde maar wel mensen die hun auto op vrijdagmiddag aan de paal hangen en maandagochtend (of soms daarna) pas weer weghalen. Het record is dat iemand zijn auto er 8 dagen had staan. Heb een briefje achter de ruitenwisser gedaan met het verzoek of de auto indien vol verplaatst kan worden omdat mensen anders misgrijpen. Sindsdien (met die auto) geen issues meer gehad.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• mjl

mjl

Ugh

Jorissie87 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:08:
Bij mij in de straat niet exact hetzelfde maar wel mensen die hun auto op vrijdagmiddag aan de paal hangen en maandagochtend (of soms daarna) pas weer weghalen. Het record is dat iemand zijn auto er 8 dagen had staan. Heb een briefje achter de ruitenwisser gedaan met het verzoek of de auto indien vol verplaatst kan worden omdat mensen anders misgrijpen. Sindsdien (met die auto) geen issues meer gehad.
Nieuwe EV rijders moeten het ook leren :)

-------

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:29

Jorissie87

No diggity

mjl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Nieuwe EV rijders moeten het ook leren :)
Ik probeer dan ook maar uit te gaan van het goede van de mens, op vrijdag voor zn vakantie aan de paal gezet en vervolgens vergeten weg te halen voordat hij het vliegtuig instapte ofzo. Mijn vriendin vergeet ook altijd de auto weer om te zetten wanneer deze aan de paal opgeladen is ondanks dat we er met de hond uitlaten 3x per dag voorbij lopen. Ik ben er zelf wat punctueler in.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• armaste
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-01 01:18
Als deze persoon vroeg thuis is dan zou ik een keer een donderdag en vrijdag verlof nemen en mijn auto er gewoon neerkwakken. Weekendje laten staan, kijken wat er gebeurt. Zou er zelfd een auto voor huren indien ik een auto nodig had. Gelijke munt terugbetalen.......

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:56
Zij geven aan dat er überhaupt geen vastgesteld beleid is, dus ook niet dat “aangesloten zijn” automatisch voldoende maakt. Daarmee ontbreekt ook een basis om structureel bezet houden zonder actieve laadsessie als toegestaan te beschouwen.
Zo werkt het natuurlijk niet. ALLES is toegestaan, tenzij het verboden is.

Er is ook geen beleid geschreven over het eten van gummibeertjes op een bankje in het park. Maar je staat toch raar te kijken als de BOA je een boete komt geven omdat er geen beleid is dat jou WEL toestaat om gummibeertjes te eten op het bankje in het park.

Kortom, je hebt te maken met een knap asociale buurtbewoner die middels een "ik was hier eerst" methode permanent een laadpaal bezet houdt, zonder dat daarbij regels overtreden worden. Kennelijk mag hij dit juridisch gewoon doen, ondanks dat het moreel verwerpelijk is.

Of de regels moeten aangescherpt worden of je moet je buurtgenoot opvoeden of je moet het accepteren.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:01

m-vw

Dus?

Vogel666 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 06:21:
[...]

Er is ook geen beleid geschreven over het eten van gummibeertjes op een bankje in het park. Maar je staat toch raar te kijken als de BOA je een boete komt geven omdat er geen beleid is dat jou WEL toestaat om gummibeertjes te eten op het bankje in het park.

Kortom, je hebt te maken met een knap asociale buurtbewoner die middels een "ik was hier eerst" methode permanent een laadpaal bezet houdt, zonder dat daarbij regels overtreden worden. Kennelijk mag hij dit juridisch gewoon doen, ondanks dat het moreel verwerpelijk is.

Of de regels moeten aangescherpt worden of je moet je buurtgenoot opvoeden of je moet het accepteren.
Volgens mij bedoelt @WP_Pj met deze opmerking dat omdat er geen specifiek lokaal beleid is je dus terug kan vallen op landelijke wet en regelgeving op basis van de borden. (Zou het sowieso vreemd vinden dat lokale regels zaken toelaten die verboden zijn. Denk eerder dat het hem in de handhaving zit.)

Als deze aangeven dat parkeren enkel is toegestaan als je laadt, dan is er dus wel degelijk sprake van een overtreding en kan er gehandhaafd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door m-vw op 13-01-2026 06:59 ]

• WP_Pj
Vogel666 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 06:21:
[...]

Die vergelijking klopt alleen als het bankje vrij gebruik is. De laadplek is dat niet.

Een betere vergelijking zou zijn: een bankje waarop expliciet staat “alleen bedoeld voor het eten van gummibeertjes”.

Dan is de vraag niet of er beleid bestaat dat je mag zitten, maar of je gebruik binnen het aangegeven doel valt.

Ga je daar uren zitten zonder gummibeertjes te eten, dan is dat misschien lastig te handhaven, maar het is geen gebruik conform het doel van het bankje.

• WP_Pj
@m-vw inderdaad, zo bedoel ik het.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:59
armaste schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:29:
Als deze persoon vroeg thuis is dan zou ik een keer een donderdag en vrijdag verlof nemen en mijn auto er gewoon neerkwakken. Weekendje laten staan, kijken wat er gebeurt. Zou er zelfd een auto voor huren indien ik een auto nodig had. Gelijke munt terugbetalen.......
Zul je zien dat de handhaving net dan wel optreedt :+

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:53
Hier op het werk is een deel van de parkeerplekken naast de ingang voorzien van laadpalen en er zijn collega's die hun hybride (die ze alleen thuis laden) daar neerzetten, inpluggen en dan niet laden (want kost geld). Waarom doen ze dit? Mijn directe collega's en ik vermoeden zodat ze een meter of 30m dichter bij de ingang staan op een "vast plekje" , I kid you not 8)7

Zelf laad ik vooral bij superchargers en af en toe thuis, maar bij mn vriendin laad ik wel eens aan openbare palen. Men lijkt zich daar (stadje in de buurt van Antwerpen) best netjes te gedragen, want de plekken worden doorgaans weer vrijgemaakt in de loop van de dag. Zelf laat ik hem alleen 's nachts wel eens staan, mn ANWB pas/app blokkeert ook kleefkosten tijdens die uren als ik het wel heb..

[ Voor 38% gewijzigd door _Anvil_ op 13-01-2026 09:09 ]

• RobbieT
Dennis1812 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:04:
Vernielen met vetten of geleidende meuk erin om een elektrocutie te bewerkstelligen zou ik niet dood. Mocht je op camera staan en deze man gaat dood door elektrocutie heb jij iets uit te leggen.
Jullie lijken het niet te snappen, likje vet op het handvat is alleen bedoelt om meneer smerige handen te bezorgen, nergens anders voor.

Zwart vet omdat je dat niet ziet zitten.

Als je werkelijk bang bent dat een klein likje vet wat amper geleid op het handvat gevaarlijk is, dan kan je beter nooit je auto meer stekkeren als het regent.

[ Voor 14% gewijzigd door RobbieT op 13-01-2026 09:01 ]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:51

Aganim

I have a cunning plan..

RobbieT schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Jullie lijken het niet te snappen, likje vet op het handvat is alleen bedoelt om meneer smerige handen te bezorgen, nergens anders voor.
Die troep is nooit in 1x weg, dus met een beetje pech mag niet alleen deze persoon zijn (werk)kleding wegknikkeren, maar de nietsvermoedende persoon erna ook. :(

• RobbieT
Aganim schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Die troep is nooit in 1x weg, dus met een beetje pech mag niet alleen deze persoon zijn (werk)kleding wegknikkeren, maar de nietsvermoedende persoon erna ook. :(
Is het handvat van z'n eigen kabel, dus daar heeft niemand anders wat mee te maken.
Niet de laadpaal natuurlijk, die moet je schoon laten.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Vincm schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:28:
Waarom niet eerst nog een BuitenBeter-melding dat je van de exploitant bevestiging hebt gekregen dat zij zelf niet handhaven, maar dat het bij de gemeente ligt, en dat je eventueel de reactie van Alego door kan mailen?

Misschien heeft de behandelende handhaver de melding verkeerd of te kortzichtig geïnterpreteerd. Even op wijzen kan voldoende zijn; uiteindelijk werken er gewoon mensen bij de gemeente, een super formele brief met een handhavingsverzoek klinkt als vééll meer moeite dan nodig in dit stadium.
Imho is het de gemeente die niet handhaaft (daar hebben ze gewoon geen zin in).
Wij hebben hier ook een beter buiten app (equivalent, maa rzelfde principe), doe je melding, staat er netjes op de kaart "over dit object zijn al meer dan 30 meldingen gedaan, verwachte oplosdatum, datum over 4 weken".
Er is vanuit de gemeente totaaaaal geen verantwoordelijk noch urgentie.

Maar ik zou zeker wel even briefje achterlaten als je de kabel er zo uit kan trekken. Want je weet dus echt nog niet van wie deze wagen is?

In dit soort gevallen zou ik het prima vinden als er een paaltje komt die het vak blokkeert, te ontgrendelen met een laadpas. Kosten 5 eu, wordt met laadsessie verrekent.

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 13-01-2026 09:42 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

WP_Pj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:44:
In mijn geval heb ik expliciet navraag gedaan bij de gemeente. Zij geven aan dat er überhaupt geen vastgesteld beleid is, dus ook niet dat “aangesloten zijn” automatisch voldoende maakt. Daarmee ontbreekt ook een basis om structureel bezet houden zonder actieve laadsessie als toegestaan te beschouwen.
Ik denk dat je gelijk hebt. :)

De letterlijke tekst van bord "08c" is "“Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen". Aangezien laden dé randvoorwaarde is, mag hier simpelweg niet geparkeerd worden zonder te laden.(tenzij gemeentes via een lokaal beleid daar wat andere regelgeving omheen bouwen).

Overigens heb ik alle begrip dat een gemeente daar wat soepel mee omgaat, maar in het geval waar jij last van hebt wordt er gewoon misbruik gemaakt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dennis1812
  • Laatst online: 20:46

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Als je werkelijk bang bent dat een klein likje vet wat amper geleid op het handvat gevaarlijk is, dan kan je beter nooit je auto meer stekkeren als het regent.
Een persoon na jou had het al over in de kabel smeren.
Wat jij doet vind ik persoonlijk ook niet kunnen maar is vernieling. Dan kom je wel weg met een boete.
Bewust gevaar creëren is niet handig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:46
Vervelende situatie. Heb je de beste man/vrouw al eens persoonlijk kunnen spreken?

Anders zou ik het toch nog eens via werkgever proberen.
Dennis1812 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Een persoon na jou had het al over in de kabel smeren.
Wat jij doet vind ik persoonlijk ook niet kunnen maar is vernieling. Dan kom je wel weg met een boete.
Bewust gevaar creëren is niet handig.
Vernielen of insmeren met iets is natuurlijk niet de oplossing. Wie de bal kaatst..

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:32

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Goh, en een week later een topic openen op GoT 'Hoe schade verhalen op persoon die moedwillig een kras van 2 meter op mijn auto heeft gemaakt' :X

Vaak bu'j te bang!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Henvar schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:24:
Heb ook zo’n vent die zijn hybride lynk & co altijd op een oplaadplek zet zelfs heel weekend. Gelukkig hebben we nu meerdere oplaadpunten maar heb wel eens aangebeld en gevraagd te verplaatsen omdat een 100% elektrische auto moest laden. Vaak werkt direct benaderen en vragen het beste. Het kost anders allemaal zoveel energie
zeg je hier nu dat een PHEV daar niet mag laden? of dat jij vindt dat een BEV voorrang moet hebben?
kan zijn dat ik je verkeerd begrijp hoor

• RobbieT
squashedraven schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:41:
[...]

zeg je hier nu dat een PHEV daar niet mag laden? of dat jij vindt dat een BEV voorrang moet hebben?
kan zijn dat ik je verkeerd begrijp hoor
Volgens mij heeft hij het erover dat die kar er een heel weekend staat.
Zo lang duurt laden niet.

Dus gewoon een laadpaalklever die het als parkeerplaats misbruikt waardoor anderen niet kunnen laden.

En dat is gewoon een mentaliteitsprobleem. stel je doet dat bij een benzinepomp?
Dan duurt het niet heel lang voor er een oplossing komt, met of zonder jou.

[ Voor 14% gewijzigd door RobbieT op 13-01-2026 10:59 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
RobbieT schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:54:
[...]

Volgens mij heeft hij het erover dat die kar er een heel weekend staat.
Zo lang duurt laden niet.

Dus gewoon een laadpaalklever die het als parkeerplaats misbruikt waardoor anderen niet kunnen laden.
Dan heb ik het verkeerd begrepen my bad :). Snap ik nog steeds niet waarom specifiek de lynk genoemd moest worden maar vooruit

• RobbieT
-tom-562 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Goh, en een week later een topic openen op GoT 'Hoe schade verhalen op persoon die moedwillig een kras van 2 meter op mijn auto heeft gemaakt' :X
Tja,als je niks doet verandert er ook niks aan het gedrag van mensen
YouTube: Ray Does Society a Favor - Scene | Mr Inbetween | FX

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:00
squashedraven schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:57:
[...]

Dan heb ik het verkeerd begrepen my bad :). Snap ik nog steeds niet waarom specifiek de lynk genoemd moest worden maar vooruit
In combinatie met de dikgedrukte opmerking snap ik wel waarom je dat zo leest.
Henvar schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:24:
Daar zou ik ook uit opmaken dat hij/zij vond voorrang te hebben bij laden i.v.m. een 100% elektrische auto.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8bMkDZrGN_Cr6dCOIm_YaL_Bvw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jcnSPQToDUPJzKABbyawxbFR.jpg?f=user_large

Anders zoiets doen :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Jnn1
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:13
Misschien 2 autos naast zijn auto parkeren (1 links en 1 rechts) zodat de eigenaar zijn/haar auto niet inkan? Dan maak je niets kapot en het is best vervelend.

• mjl

mjl

Ugh

Rensjuh schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:58:
[...]

In combinatie met de dikgedrukte opmerking snap ik wel waarom je dat zo leest.

[...]

Daar zou ik ook uit opmaken dat hij/zij vond voorrang te hebben bij laden i.v.m. een 100% elektrische auto.
Als PhEV rijder snap ik zo een verzoek wel, een EV opladen kost extra tijd onderweg en benzine tanken is een stuk sneller. Daarnaast zijn de meeste laadpalen icm starttarieven op laadpassen totaal niet interessant meer voor PHEV rijders omdat op benzine rijden vaak zelfs goedkoper is.

Ik heb collega’s die zo nu en dan bij ons op site komen en die moeten ruim 200km rijden, op 1 lading red je het dan vaak niet en is bijladen tijdens je werkzaamheden wel zo handig, dus bij een vriendelijk verzoek zou ik daar zeker aan meewerken.

[ Voor 17% gewijzigd door mjl op 16-01-2026 13:30 ]

-------

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Jnn1 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:49:
Misschien 2 autos naast zijn auto parkeren (1 links en 1 rechts) zodat de eigenaar zijn/haar auto niet inkan? Dan maak je niets kapot en het is best vervelend.
En hoe gaat de eigenaar / bestuurder doorhebben dat de frustratie om het - gebrek aan - laadgedrag gaat?

• mjl

mjl

Ugh

_Apache_ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:23:
[...]

En hoe gaat de eigenaar / bestuurder doorhebben dat de frustratie om het - gebrek aan - laadgedrag gaat?
Ja precies, begin met een vriendelijk briefje onder de ruitenwisser met het verzoek ofwel te laden, danwel, elders te parkeren.

-------

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:18

Major_ton

Shoot!

We hebben het hier over één enkele situatie, maar al heel lang is dit gewoon een structureel probleem bij publieke laadpalen. Van 2019 t/m 2023 heb ik een BEV gereden (zelf gekocht, geen lease) en die heb ik van ellende maar weer van de hand gedaan. Helaas heb in geen eigen oprit en de parkeerplekken voor de deur zijn 95% van de tijd bezet, dus ik was noodgedwongen gebonden aan de publieke laadpaal. Meestal waren bij thuiskomst rond 18:00 uur beide laadplekken al bezet en als er dan vroeg in de avond een auto al klaar was met laden (te zien aan de kleur van het licht op de laadpaal), dan vezette nooit iemand zijn/haar auto om de laadplek vrij te maken voor een ander. Dit gebeurde uitsluitend pas de volgende ochtend of soms nog veel later. Het kwam ook heel vaak voor dat een elektrische auto op vrijdagmiddag aan de paal werd gehangen en deze er pas weer op maandagochtend werd weggehaald. Buren (die je goed kent) die het tóch niet kunnen laten om hun ICE auto er te parkeren. Bel je aan om te zeggen dat je moet opladen, dan is het antwoord heel gewoon "Ik moet over 2 uurtjes weg, dus dan kan je opladen". En als je daar wat van zegt dan ben je ineens moeilijk en een zeikerd.

Sinds kort hebben we een hond en loop ik veel rond in de wijk, waar er ondertussen 4 publieke laadpalen staan (8 laadplaatsen). Ik zou graag weer een elektrische auto willen, maar helaas constateer ik elke dag opnieuw dat men nog steeds niet normaal gebruik kan maken van de laadpalen. Auto's blijven echt véél te lang aan de palen hangen als ze vol zitten. Als je zelf eenmaal elektrisch hebt gereden, dan ga je het overal zien, niet alleen in je eigen wijk. Die blauw/groene kleur van het licht op laadpalen die aangeven dat de laadsessie klaar is. Je ziet het als je einde middag / begin avond thuiskomt en dan hoop je dat mensen hun auto's snel zullen weghalen, maar wanneer je de volgende ochtend de kinderen naar school brengt, dan staan diezelfde auto's nogsteeds aan de paal. En met regelmaat staan deze auto's er nog wanneer je de kinderen in de middag weer uit school haalt.

Wat nou samenleving? Het is iedereen voor zichzelf. Een beetje met elkaar en voor elkaar is er niet meer bij. Geen fatsoen, het kan niemand nog wat schelen.

Some infinities are bigger than others.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
Heel rot maar ik snap t wel. Je beschrijft een situatie met hoge parkeerdruk toch? Ik zou her ook vervelend vinden om dan mijn EV te verplaatsen en moeilijk te moeten zoeken naar een plekje om dan te gaan staan. Helaas.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011

Major_ton

Shoot!

Fr33z schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:36:
Heel rot maar ik snap t wel. Je beschrijft een situatie met hoge parkeerdruk toch? Ik zou her ook vervelend vinden om dan mijn EV te verplaatsen en moeilijk te moeten zoeken naar een plekje om dan te gaan staan. Helaas.
Een oplaadplek is hetzelfde als een tank plek bij de benzinepomp. Ben je klaar, dan ga je weer weg. Een oplaadplek is geen parkeerplaats, ook niet voor elektrische auto's. Het ene probleem (parkeerdruk) moet geen excuus zijn om een nieuw probleem te creëren en daarmee anderen te hinderen. Met deze mentaliteit kom je geen steek verder.

Some infinities are bigger than others.

• WP_Pj
Fr33z schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:36:
De parkeerdruk varieert, maar op de momenten dat de beste persoon thuiskomt zijn nagenoeg alle plekken vrij, die vullen in de loop van de avond. Aangezien deze persoon ook niet laadt kan die prima uit een ander plekje kiezen. Als hij wel zou laden kan het inderdaad voorkomen dat je 100 à 200 meter extra moet lopen (rijden waarschijnlijk iets meer).

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:01
Ik weet niet of je er geld voor over hebt. Maar je zou een keer je eigen pas er langs kunnen halen. Dan vergrendeld hij. Brief je er bij dat hij even kan aan bellen om te ontgrendelen bij jou.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• BasvanS
  • Laatst online: 19:30
Als de kabel er los in hang kun je kunt er voor kiezen om zelf het laden te starten, dan kan hij de volgende ochtend niet weg zonder jou pas.

• WP_Pj
@SonOfSam heb ik inderdaad over nagedacht, maar eerst in de handleiding van de auto gekeken. Deze heeft een knop bij de laadpoort om te ontgrendelen als de auto van het slot is. En de laadpaal ontgrendelt als de stekker wordt losgekoppeld van de auto.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:01
Ok jammer, dat gaat niet op dan.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• DutchJohnDoe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:19
@WP_Pj, heb je ondertussen wel al reactie van de gemeente gehad op je brief? Lijkt me dat ze hier in ieder geval wel íéts mee moeten doen (al is het maar registreren).

• NiGeLaToR
DutchJohnDoe schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:40:
@WP_Pj, heb je ondertussen wel al reactie van de gemeente gehad op je brief? Lijkt me dat ze hier in ieder geval wel íéts mee moeten doen (al is het maar registreren).
Of van de parkeerder. Wie weet is die voor rede vatbaar.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:58:
De letterlijke tekst van bord "08c" is "“Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen". Aangezien laden dé randvoorwaarde is, mag hier simpelweg niet geparkeerd worden zonder te laden.
Nee dat klopt niet. Je mag er niet parkeren met een ander doel dan op het (onder)bord staat aangegeven (zie art 24 RVV). Als jij je auto daar parkeert, de kabel aansluit en gaat laden heb je met het juiste doel je auto geparkeerd. Dat doel verandert niet plotseling als het laden gestopt is:
De omstandigheid dat de accu van een elektrische auto die is aangesloten op een laadpaal op enig moment niet of niet meer wordt opgeladen, dwingt, anders dan het middel veronderstelt, niet tot de gevolgtrekking dat de auto op de desbetreffende parkeerplaats is geparkeerd met een ander doel dan het opladen van de accu van die auto.
Bron: ECLI:NL:HR:2022:1127

• rvdvelden
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:38
Djordjo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Nee dat klopt niet. Je mag er niet parkeren met een ander doel dan op het (onder)bord staat aangegeven (zie art 24 RVV). Als jij je auto daar parkeert, de kabel aansluit en gaat laden heb je met het juiste doel je auto geparkeerd. Dat doel verandert niet plotseling als het laden gestopt is:

[...]

Bron: ECLI:NL:HR:2022:1127
Maar dat is juist het twistpunt hier. De OP heeft aangegeven dat de auto NIET oplaadt, maar dat slechts de stekker in de paal gestoken wordt 'voor de vorm'. Geen actieve laadsessie dus, en zoals de OP omschrijft herhaaldelijk en dus bewust. Het doel van de bewuste automobilist is dus kennelijk nooit geweest om te laden, tenzij hij inderdaad een functie heeft dat de kabel automatisch losgekoppeld wordt nadat de laadsessie compleet is. Hoe je dat kan achterhalen is voor mij een raadsel, ik denk dat de wijkagent daar meer mee kan. Even een gesprekje aangaan met de bewuste bestuurder en vragen of hij kan aantonen dat hij wel degelijk een laadsessie gestart is. Dat kan je als individu wel vragen, maar ik denk dat een wijkagent iets meer autoriteit heeft om de bestuurder hieraan mee te laten werken. ;)

Ik begrijp OP trouwens goed. Zelf jaren geleden een openbare laadpaal aangevraagd bij de gemeente, toen was ik de enige met een PHEV in de buurt. Netjes een paal met twee laadpunten, maar helaas wel maar één officiële laadplek (want was toen meer dan voldoende). Nu zijn er veel meer mensen met een elektrische auto (of hybride) in de buurt, maar helaas is één iemand met een bedrijfsbusje van mening dat parkeren op de plek naast de laadpaal voor hem toch echt 5 meter minder lopen is naar zijn rijtjeshuis (waar meestal ook gewoon parkeerplek is 8)7 ), zodat de tweede laadplek niet gebruikt kan worden om daadwerkelijk ook op te laden. Aanspreken heeft helaas niet tot gedragsverandering geleid.

Verzoek bij gemeente om de tweede plek ook officieel een laadplek te maken heeft tot eenzelfde reactie geleid: "individuele verzoeken worden niet meer ingewilligd, dit is opgenomen in het gemeentebeleid", wat uiteraard nergens terug te vinden is, ook niet als je daar naar vraagt. :-(

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:02
WP_Pj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:10:
@SonOfSam heb ik inderdaad over nagedacht, maar eerst in de handleiding van de auto gekeken. Deze heeft een knop bij de laadpoort om te ontgrendelen als de auto van het slot is. En de laadpaal ontgrendelt als de stekker wordt losgekoppeld van de auto.
Je kan het een keer proberen. Vaak zijn mensen die dit soort praktijken uithalen niet echt bekend met de handleiding en gebruiken van hun auto. Helemaal niet 's ochtends vroeg. Het lijkt nu een gewoonte geworden van die persoon om hun auto daar neer te zetten, dus wellicht dat het ze helpt om deze gewoonte te doorbreken. En ik zou niet je adres er bij neerleggen, gezien je niet weet hoe die persoon reageert. Degene zoekt het zelf maar even uit.

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18
Needtocharge is wel een mooi initiatief, en zal eigenlijk in de oplaadapps geintegreerd moeten worden

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:05
Weet niet om welke woonplaats het gaat maar duidelijk niet Den Haag, daar zijn de Boa's er als de kippen bij om laadpaalklevers te bekeuren.

• WP_Pj
DutchJohnDoe schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:40:
Nee helemaal niks... Dus er staat al een herinnering in mn agenda voor een rappelbrief

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Heb wel eens een laadpaal exploiteur gebeld, omdat de tweede stekker van die paal niet wilde starten met laden.

Waarbij ik aan de telefoon vroeg :
'kun je zien of de auto naast mij nog aan het laden is'
- Ja kan ik zien, nee geen sessie bezig.
'Kan je zien sinds wanneer de sessie gereed is?'
- 'Mag er eigenlijk geen details over geven, maar 'meer dan 24u geleden.''

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:28
1Will schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Je kan het een keer proberen. Vaak zijn mensen die dit soort praktijken uithalen niet echt bekend met de handleiding en gebruiken van hun auto. Helemaal niet 's ochtends vroeg. Het lijkt nu een gewoonte geworden van die persoon om hun auto daar neer te zetten, dus wellicht dat het ze helpt om deze gewoonte te doorbreken. En ik zou niet je adres er bij neerleggen, gezien je niet weet hoe die persoon reageert. Degene zoekt het zelf maar even uit.
Als je je auto ontgrendelt dan ontgrendelt hij ook de laadkabel. Haal je hem eruit dan wordt de laadsessie gestopt. Dan heb je dus betaald voor een volle accu en niets bereikt.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:37

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Jiangtao.L schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:05:
Weet niet om welke woonplaats het gaat maar duidelijk niet Den Haag, daar zijn de Boa's er als de kippen bij om laadpaalklevers te bekeuren.
Hahahahahaha, dat zal dan aan de wijk liggen. Hier (Laak) staat regelmatig een of andere hufter met een verlengde PostNL-bus van vrijdag t/m zondag een laadplek in beslag te houden *en* de stoep erachter te blokkeren (achterkant staat letterlijk in de bosjes). Maar misschien idd eens eisen dat de BOA's gaan handhaven.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
FooLsKi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Hahahahahaha, dat zal dan aan de wijk liggen. Hier (Laak) staat regelmatig een of andere hufter met een verlengde PostNL-bus van vrijdag t/m zondag een laadplek in beslag te houden *en* de stoep erachter te blokkeren (achterkant staat letterlijk in de bosjes). Maar misschien idd eens eisen dat de BOA's gaan handhaven.
https://meldingen.denhaag.nl/incident/beschrijf

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Yup, ik ken 'm. Er wordt iig nooit iets met mijn meldingen incl foto e.d. gedaan.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:47
FooLsKi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Yup, ik ken 'm. Er wordt iig nooit iets met mijn meldingen incl foto e.d. gedaan.
Natuurlijk niet. Anders heb je geen reden om het hier te posten |:(

"Er wordt toch niets mee gedaan" is ongeveer de domste dooddoener. Als je het niet meldt, gebeurt er zeker niets. Hoeveel je ook post op een forum. Tenzij dat dat je bedoeling is.

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Bij was ooit een sessie niet geactiveerd - waardoor ik zonder laden aan een paal hing - en dat leverde een print op van €100,-.

• Thijsmans
  • Laatst online: 20:47

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans is handhavingsjurist

Om even terug te gaan naar de initiële vraag: een handhavingsverzoek zal in deze situatie altijd worden afgewezen. Weliswaar voldoet het verzoek aan het vereiste dat duidelijk is over welke concrete overtreding wordt geklaagd, maar tegen de tijd dat iemand het verzoek behandelt is de overtreding waarop het verzoek ziet, al beeindigd (want auto weg).

Je zou wel een reeks overtredingen kunnen hardmaken (logboek met tijd, kenteken en foto), en dan een verzoek indienen om een preventieve last onder dwangsom (of bestuursdwang) op te leggen wegens de concrete vrees voor herhaling van de overtreding. Maar gemeenteland kennende heeft men daar helemaal geen zin in en zeggen ze "onvoldoende aannemelijk dat de overtreding herhaald wordt" (wat beleidschinees is voor "geen prioriteit").

Een heel algemeen verzoek om extra aandacht te hebben voor deze situatie is een verzoek om feitelijk handelen en daarop volgt sowieso geen besluit (op zijn best een brief).

Je kunt beter persoonlijk contact zoeken met de (ondersteuning van) de wethouder bij wie woon- en leefomgeving is belegd en het probleem bespreken. Dat is in mijn ervaring effectiever. En zo niet: dan spreek je in bij de gemeenteraadsvergadering om vanuit de raad druk te krijgen op het college.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• jantje112
  • Laatst online: 17:51
Zet de wekker.. Swipe je laadpas er langs en ga rustig koffie drinken. De klever kan dan zijn/haar laadkabel niet meer meenemen. Alleen jij kan dan de kabel vrijgeven.

• Thijsmans
  • Laatst online: 20:47

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jantje112 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:31:
Zet de wekker.. Swipe je laadpas er langs en ga rustig koffie drinken. De klever kan dan zijn/haar laadkabel niet meer meenemen. Alleen jij kan dan de kabel vrijgeven.
Dat is al een paar keer geopperd en gedebunked door TS: zodra de bestuurder de autozijde loskoppelt stopt de laadsessie en daarmee de vergrendeling.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

wheez50 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Natuurlijk niet. Anders heb je geen reden om het hier te posten |:(

"Er wordt toch niets mee gedaan" is ongeveer de domste dooddoener. Als je het niet meldt, gebeurt er zeker niets. Hoeveel je ook post op een forum. Tenzij dat dat je bedoeling is.
Ik zal mijn reactie wat anders verwoorden: Ik ken het meldformulier; ik heb diverse keren melding gemaakt via dat formulier en er lijkt vooralsnog niets met mijn meldingen incl foto's gedaan te worden.
Iets met begrijpend lezen...

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Thijsmans schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:31:
* Thijsmans is handhavingsjurist

Om even terug te gaan naar de initiële vraag: een handhavingsverzoek zal in deze situatie altijd worden afgewezen. Weliswaar voldoet het verzoek aan het vereiste dat duidelijk is over welke concrete overtreding wordt geklaagd, maar tegen de tijd dat iemand het verzoek behandelt is de overtreding waarop het verzoek ziet, al beeindigd (want auto weg).

Je zou wel een reeks overtredingen kunnen hardmaken (logboek met tijd, kenteken en foto), en dan een verzoek indienen om een preventieve last onder dwangsom (of bestuursdwang) op te leggen wegens de concrete vrees voor herhaling van de overtreding. Maar gemeenteland kennende heeft men daar helemaal geen zin in en zeggen ze "onvoldoende aannemelijk dat de overtreding herhaald wordt" (wat beleidschinees is voor "geen prioriteit").

Een heel algemeen verzoek om extra aandacht te hebben voor deze situatie is een verzoek om feitelijk handelen en daarop volgt sowieso geen besluit (op zijn best een brief).

Je kunt beter persoonlijk contact zoeken met de (ondersteuning van) de wethouder bij wie woon- en leefomgeving is belegd en het probleem bespreken. Dat is in mijn ervaring effectiever. En zo niet: dan spreek je in bij de gemeenteraadsvergadering om vanuit de raad druk te krijgen op het college.
Goede tips. Ik denk dat ik de gemeente straks en van het weekend maar weer eens ga spammen via hun eigen meldformulier. Die hufter heeft z'n bus weer op dezelfde aso-manier geparkeerd (plekken zijn maximaal voor personenauto's en dit is een verlengde bus...) en dat ding gaat er vast weer het hele weekend staan zonder van z'n plek te komen.

• jantje112
  • Laatst online: 17:51
Thijsmans schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:52:
[...]

Dat is al een paar keer geopperd en gedebunked door TS: zodra de bestuurder de autozijde loskoppelt stopt de laadsessie en daarmee de vergrendeling.
Ok, dit is/was bij de meeste palen niet zo. Jammer :)

• hollandnick
  • Laatst online: 20:08
Ik zou ook gewoon elke keer de stekker eruit trekken en op de grond leggen. Dit laat degene die geparkeerd staat al zien dat er iemand in de gaten heeft waarmee die bezig is. Daarnaast zou TS dan foto's kunnen namen van de auto + kenteken en dat de laadpaal ontkoppeld is terwijl de auto er wel staat. Misschien als je dat dan vaak genoeg doet en het bewijs overhandigd aan de wijkagent of handhavers dat er wel eindelijk actie op komt.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
Gewoon de kabel doorslijpen met een haakse slijper kost iedere keer €200 voor een nieuwe dat zijn ze zo bij waarschijnlijk

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
De stekker uit de paal trekken gaat niet omdat het pasje van de kabel CQ auto eigenaar moet worden aangeboden om de kabel te unlocken

• Sito
  • Laatst online: 20:23
Los van dat het asociaal is: is het probleem niet gewoon dat er te weinig laadpalen in jouw buurt zijn? Misschien kan je het op die boeg gooien bij de gemeente in plaats van proberen de ‘schuld’ bij de plakker te leggen.

Is het asociaal? Ja. Mag het? Ja. Plakkers tegengaan is niet te handhaven.

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Edje44magnum schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:18:
De stekker uit de paal trekken gaat niet omdat het pasje van de kabel CQ auto eigenaar moet worden aangeboden om de kabel te unlocken
Heb je überhaupt de openingspost gelezen?

Ik ben voor de optie om de kabel eruit te halen aan beide zijden en deze netjes bij/naast/onder de auto te leggen, desnoods met een briefje.

Punt 1: dan kan handhaving wel optreden, want oneigenlijk gebruik
Punt 2: je triggert mogelijk de eigenaar dat het niet zo slim is wat hij/zij doet
Punt 3: wat is het toch met volk die moeite heeft om een paar meter te lopen? Move that ass!
Pagina: 1 2 Laatste