Maar dat is juist het twistpunt hier. De OP heeft aangegeven dat de auto NIET oplaadt, maar dat slechts de stekker in de paal gestoken wordt 'voor de vorm'. Geen actieve laadsessie dus, en zoals de OP omschrijft herhaaldelijk en dus bewust. Het doel van de bewuste automobilist is dus kennelijk nooit geweest om te laden, tenzij hij inderdaad een functie heeft dat de kabel automatisch losgekoppeld wordt nadat de laadsessie compleet is. Hoe je dat kan achterhalen is voor mij een raadsel, ik denk dat de wijkagent daar meer mee kan. Even een gesprekje aangaan met de bewuste bestuurder en vragen of hij kan aantonen dat hij wel degelijk een laadsessie gestart is. Dat kan je als individu wel vragen, maar ik denk dat een wijkagent iets meer autoriteit heeft om de bestuurder hieraan mee te laten werken.
Ik begrijp OP trouwens goed. Zelf jaren geleden een openbare laadpaal aangevraagd bij de gemeente, toen was ik de enige met een PHEV in de buurt. Netjes een paal met twee laadpunten, maar helaas wel maar één officiële laadplek (want was toen meer dan voldoende). Nu zijn er veel meer mensen met een elektrische auto (of hybride) in de buurt, maar helaas is één iemand met een bedrijfsbusje van mening dat parkeren op de plek naast de laadpaal voor hem toch echt 5 meter minder lopen is naar zijn rijtjeshuis (waar meestal ook gewoon parkeerplek is

), zodat de tweede laadplek niet gebruikt kan worden om daadwerkelijk ook op te laden. Aanspreken heeft helaas niet tot gedragsverandering geleid.
Verzoek bij gemeente om de tweede plek ook officieel een laadplek te maken heeft tot eenzelfde reactie geleid: "individuele verzoeken worden niet meer ingewilligd, dit is opgenomen in het gemeentebeleid", wat uiteraard nergens terug te vinden is, ook niet als je daar naar vraagt.