Ik loop tegen het volgende aan en ben benieuwd naar ervaringen en advies van anderen.
In mijn woonplaats staat een openbare AC-laadpaal (Allego), met bijbehorende verkeersborden die aangeven dat hier alleen geparkeerd mag worden voor het opladen van een elektrisch voertuig. Ik ben (net als meerdere buurtbewoners) (nog) afhankelijk van publieke laadinfra.
de stekker is niet vergrendeld en kan zonder autorisatie uit de laadpaal worden verwijderd. In de praktijk betekent dit dat de plek soms urenlang of het hele weekend (bijv. van halverwege de middag tot de volgende ochtend) bezet is, terwijl er feitelijk niet wordt geladen.
Omdat de paal dan “bezet” lijkt, maar niet functioneel beschikbaar is, mijd ik die locatie eigenlijk altijd, ook als apps aangeven dat er één vrije socket is.
De reactie die ik daarop ontving was (letterlijk citaat):
Allego gaf aan dat:
Voor mij onderstreept dit dat aanspreken zonder daadwerkelijke handhaving geen structurele oplossing biedt.
In mijn woonplaats staat een openbare AC-laadpaal (Allego), met bijbehorende verkeersborden die aangeven dat hier alleen geparkeerd mag worden voor het opladen van een elektrisch voertuig. Ik ben (net als meerdere buurtbewoners) (nog) afhankelijk van publieke laadinfra.
De situatie
Regelmatig staat er een auto ingeplugd bij deze laadpaal, maar zonder actieve laadsessie. Dit is objectief vast te stellen:de stekker is niet vergrendeld en kan zonder autorisatie uit de laadpaal worden verwijderd. In de praktijk betekent dit dat de plek soms urenlang of het hele weekend (bijv. van halverwege de middag tot de volgende ochtend) bezet is, terwijl er feitelijk niet wordt geladen.
Omdat de paal dan “bezet” lijkt, maar niet functioneel beschikbaar is, mijd ik die locatie eigenlijk altijd, ook als apps aangeven dat er één vrije socket is.
Contact met de gemeente
Omdat het hier gaat om een parkeerplaats met een verkeersteken (en niet om voorwaarden van de exploitant), heb ik eerst de gemeente benaderd via de BuitenBeter app met de vraag of hier handhavend kan worden opgetreden.De reactie die ik daarop ontving was (letterlijk citaat):
Dit verbaasde mij, omdat het hier niet gaat om gebruiksvoorwaarden van de laadpaal, maar om een verkeersregel die parkeren beperkt tot de tijd dat daadwerkelijk wordt geladen.Bedankt voor uw melding, echter hebben wij als gemeente hier geen beleid op.
De eigenaar/beheerder van de laadpaal schrijft zelf laadpaalklevers aan.
Contact met exploitant (ter verificatie)
Na deze reactie heb ik ook contact opgenomen met de exploitant (Allego), nadrukkelijk ter verificatie en bewijsvoering, omdat ik zelf al wist dat zij hier geen handhavingsbevoegdheid hebben. Allego heeft enkel een tarief van €0,05 per minuut na 5 uur verbonden te zijn met de laadpaal.Allego gaf aan dat:
- de laadpaal van hen is,
- maar de parkeervakken en handhaving onder de verantwoordelijkheid van de gemeente vallen,
- en dat zij zelf geen middelen hebben om voertuigen te sanctioneren of te verwijderen.
Waarom ik dit structureel noem
Het gaat hier niet om een eenmalige situatie. Ik zie dit gedrag al langere tijd terug (sinds april vorig jaar toen ik mijn EV in gebruik nam) bij dezelfde laadlocatie. In het verleden heb ik hierover ook contact gezocht met de betrokken partij (de auto is duidelijk als bedrijfsvoertuig herkenbaar), waarna het gedrag tijdelijk veranderde (auto werd verplaatst). Inmiddels doet de situatie zich opnieuw voor en heb ik opnieuw melding gedaan bij de werkgever.Voor mij onderstreept dit dat aanspreken zonder daadwerkelijke handhaving geen structurele oplossing biedt.
Mijn reactie richting de gemeente
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mijn vragen aan jullie
Ik ben inmiddels het formele traject richting de gemeente gestart zoals jullie kunnen lezen, maar ik ben benieuwd naar ervaringen en inzichten van anderen:- Hebben jullie vergelijkbare ervaringen met structureel laadpaalkleven zonder laden?
- Zijn er gemeenten die hier aantoonbaar wél actief op handhaven?
- Wordt “ingeplugd maar niet laden” elders als overtreding gezien?
- Wat heb ik nog als eventuele vervolgstappen behalve bezwaarschriften?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jcnSPQToDUPJzKABbyawxbFR.jpg?f=user_large)