Structureel misbruik van openbare laadpaal, hoe escaleren?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:47
FooLsKi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Yup, ik ken 'm. Er wordt iig nooit iets met mijn meldingen incl foto e.d. gedaan.
Natuurlijk niet. Anders heb je geen reden om het hier te posten |:(

"Er wordt toch niets mee gedaan" is ongeveer de domste dooddoener. Als je het niet meldt, gebeurt er zeker niets. Hoeveel je ook post op een forum. Tenzij dat dat je bedoeling is.

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Bij was ooit een sessie niet geactiveerd - waardoor ik zonder laden aan een paal hing - en dat leverde een print op van €100,-.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans is handhavingsjurist

Om even terug te gaan naar de initiële vraag: een handhavingsverzoek zal in deze situatie altijd worden afgewezen. Weliswaar voldoet het verzoek aan het vereiste dat duidelijk is over welke concrete overtreding wordt geklaagd, maar tegen de tijd dat iemand het verzoek behandelt is de overtreding waarop het verzoek ziet, al beeindigd (want auto weg).

Je zou wel een reeks overtredingen kunnen hardmaken (logboek met tijd, kenteken en foto), en dan een verzoek indienen om een preventieve last onder dwangsom (of bestuursdwang) op te leggen wegens de concrete vrees voor herhaling van de overtreding. Maar gemeenteland kennende heeft men daar helemaal geen zin in en zeggen ze "onvoldoende aannemelijk dat de overtreding herhaald wordt" (wat beleidschinees is voor "geen prioriteit").

Een heel algemeen verzoek om extra aandacht te hebben voor deze situatie is een verzoek om feitelijk handelen en daarop volgt sowieso geen besluit (op zijn best een brief).

Je kunt beter persoonlijk contact zoeken met de (ondersteuning van) de wethouder bij wie woon- en leefomgeving is belegd en het probleem bespreken. Dat is in mijn ervaring effectiever. En zo niet: dan spreek je in bij de gemeenteraadsvergadering om vanuit de raad druk te krijgen op het college.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:51
Zet de wekker.. Swipe je laadpas er langs en ga rustig koffie drinken. De klever kan dan zijn/haar laadkabel niet meer meenemen. Alleen jij kan dan de kabel vrijgeven.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jantje112 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:31:
Zet de wekker.. Swipe je laadpas er langs en ga rustig koffie drinken. De klever kan dan zijn/haar laadkabel niet meer meenemen. Alleen jij kan dan de kabel vrijgeven.
Dat is al een paar keer geopperd en gedebunked door TS: zodra de bestuurder de autozijde loskoppelt stopt de laadsessie en daarmee de vergrendeling.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:37

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

wheez50 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Natuurlijk niet. Anders heb je geen reden om het hier te posten |:(

"Er wordt toch niets mee gedaan" is ongeveer de domste dooddoener. Als je het niet meldt, gebeurt er zeker niets. Hoeveel je ook post op een forum. Tenzij dat dat je bedoeling is.
Ik zal mijn reactie wat anders verwoorden: Ik ken het meldformulier; ik heb diverse keren melding gemaakt via dat formulier en er lijkt vooralsnog niets met mijn meldingen incl foto's gedaan te worden.
Iets met begrijpend lezen...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:37

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Thijsmans schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:31:
* Thijsmans is handhavingsjurist

Om even terug te gaan naar de initiële vraag: een handhavingsverzoek zal in deze situatie altijd worden afgewezen. Weliswaar voldoet het verzoek aan het vereiste dat duidelijk is over welke concrete overtreding wordt geklaagd, maar tegen de tijd dat iemand het verzoek behandelt is de overtreding waarop het verzoek ziet, al beeindigd (want auto weg).

Je zou wel een reeks overtredingen kunnen hardmaken (logboek met tijd, kenteken en foto), en dan een verzoek indienen om een preventieve last onder dwangsom (of bestuursdwang) op te leggen wegens de concrete vrees voor herhaling van de overtreding. Maar gemeenteland kennende heeft men daar helemaal geen zin in en zeggen ze "onvoldoende aannemelijk dat de overtreding herhaald wordt" (wat beleidschinees is voor "geen prioriteit").

Een heel algemeen verzoek om extra aandacht te hebben voor deze situatie is een verzoek om feitelijk handelen en daarop volgt sowieso geen besluit (op zijn best een brief).

Je kunt beter persoonlijk contact zoeken met de (ondersteuning van) de wethouder bij wie woon- en leefomgeving is belegd en het probleem bespreken. Dat is in mijn ervaring effectiever. En zo niet: dan spreek je in bij de gemeenteraadsvergadering om vanuit de raad druk te krijgen op het college.
Goede tips. Ik denk dat ik de gemeente straks en van het weekend maar weer eens ga spammen via hun eigen meldformulier. Die hufter heeft z'n bus weer op dezelfde aso-manier geparkeerd (plekken zijn maximaal voor personenauto's en dit is een verlengde bus...) en dat ding gaat er vast weer het hele weekend staan zonder van z'n plek te komen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:51
Thijsmans schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:52:
[...]

Dat is al een paar keer geopperd en gedebunked door TS: zodra de bestuurder de autozijde loskoppelt stopt de laadsessie en daarmee de vergrendeling.
Ok, dit is/was bij de meeste palen niet zo. Jammer :)

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:08
Ik zou ook gewoon elke keer de stekker eruit trekken en op de grond leggen. Dit laat degene die geparkeerd staat al zien dat er iemand in de gaten heeft waarmee die bezig is. Daarnaast zou TS dan foto's kunnen namen van de auto + kenteken en dat de laadpaal ontkoppeld is terwijl de auto er wel staat. Misschien als je dat dan vaak genoeg doet en het bewijs overhandigd aan de wijkagent of handhavers dat er wel eindelijk actie op komt.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:18
Gewoon de kabel doorslijpen met een haakse slijper kost iedere keer €200 voor een nieuwe dat zijn ze zo bij waarschijnlijk

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:18
De stekker uit de paal trekken gaat niet omdat het pasje van de kabel CQ auto eigenaar moet worden aangeboden om de kabel te unlocken

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:23
Los van dat het asociaal is: is het probleem niet gewoon dat er te weinig laadpalen in jouw buurt zijn? Misschien kan je het op die boeg gooien bij de gemeente in plaats van proberen de ‘schuld’ bij de plakker te leggen.

Is het asociaal? Ja. Mag het? Ja. Plakkers tegengaan is niet te handhaven.

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Edje44magnum schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:18:
De stekker uit de paal trekken gaat niet omdat het pasje van de kabel CQ auto eigenaar moet worden aangeboden om de kabel te unlocken
Heb je überhaupt de openingspost gelezen?

Ik ben voor de optie om de kabel eruit te halen aan beide zijden en deze netjes bij/naast/onder de auto te leggen, desnoods met een briefje.

Punt 1: dan kan handhaving wel optreden, want oneigenlijk gebruik
Punt 2: je triggert mogelijk de eigenaar dat het niet zo slim is wat hij/zij doet
Punt 3: wat is het toch met volk die moeite heeft om een paar meter te lopen? Move that ass!
Pagina: 1 2 Laatste