Structureel misbruik van openbare laadpaal, hoe escaleren?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:47
FooLsKi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Yup, ik ken 'm. Er wordt iig nooit iets met mijn meldingen incl foto e.d. gedaan.
Natuurlijk niet. Anders heb je geen reden om het hier te posten |:(

"Er wordt toch niets mee gedaan" is ongeveer de domste dooddoener. Als je het niet meldt, gebeurt er zeker niets. Hoeveel je ook post op een forum. Tenzij dat dat je bedoeling is.

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 22:30
Bij was ooit een sessie niet geactiveerd - waardoor ik zonder laden aan een paal hing - en dat leverde een print op van €100,-.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans is handhavingsjurist

Om even terug te gaan naar de initiële vraag: een handhavingsverzoek zal in deze situatie altijd worden afgewezen. Weliswaar voldoet het verzoek aan het vereiste dat duidelijk is over welke concrete overtreding wordt geklaagd, maar tegen de tijd dat iemand het verzoek behandelt is de overtreding waarop het verzoek ziet, al beeindigd (want auto weg).

Je zou wel een reeks overtredingen kunnen hardmaken (logboek met tijd, kenteken en foto), en dan een verzoek indienen om een preventieve last onder dwangsom (of bestuursdwang) op te leggen wegens de concrete vrees voor herhaling van de overtreding. Maar gemeenteland kennende heeft men daar helemaal geen zin in en zeggen ze "onvoldoende aannemelijk dat de overtreding herhaald wordt" (wat beleidschinees is voor "geen prioriteit").

Een heel algemeen verzoek om extra aandacht te hebben voor deze situatie is een verzoek om feitelijk handelen en daarop volgt sowieso geen besluit (op zijn best een brief).

Je kunt beter persoonlijk contact zoeken met de (ondersteuning van) de wethouder bij wie woon- en leefomgeving is belegd en het probleem bespreken. Dat is in mijn ervaring effectiever. En zo niet: dan spreek je in bij de gemeenteraadsvergadering om vanuit de raad druk te krijgen op het college.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 11:36
Zet de wekker.. Swipe je laadpas er langs en ga rustig koffie drinken. De klever kan dan zijn/haar laadkabel niet meer meenemen. Alleen jij kan dan de kabel vrijgeven.

• Thijsmans
  • Laatst online: 11:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jantje112 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:31:
Zet de wekker.. Swipe je laadpas er langs en ga rustig koffie drinken. De klever kan dan zijn/haar laadkabel niet meer meenemen. Alleen jij kan dan de kabel vrijgeven.
Dat is al een paar keer geopperd en gedebunked door TS: zodra de bestuurder de autozijde loskoppelt stopt de laadsessie en daarmee de vergrendeling.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

wheez50 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Natuurlijk niet. Anders heb je geen reden om het hier te posten |:(

"Er wordt toch niets mee gedaan" is ongeveer de domste dooddoener. Als je het niet meldt, gebeurt er zeker niets. Hoeveel je ook post op een forum. Tenzij dat dat je bedoeling is.
Ik zal mijn reactie wat anders verwoorden: Ik ken het meldformulier; ik heb diverse keren melding gemaakt via dat formulier en er lijkt vooralsnog niets met mijn meldingen incl foto's gedaan te worden.
Iets met begrijpend lezen...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Thijsmans schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:31:

Om even terug te gaan naar de initiële vraag: een handhavingsverzoek zal in deze situatie altijd worden afgewezen. Weliswaar voldoet het verzoek aan het vereiste dat duidelijk is over welke concrete overtreding wordt geklaagd, maar tegen de tijd dat iemand het verzoek behandelt is de overtreding waarop het verzoek ziet, al beeindigd (want auto weg).

Je zou wel een reeks overtredingen kunnen hardmaken (logboek met tijd, kenteken en foto), en dan een verzoek indienen om een preventieve last onder dwangsom (of bestuursdwang) op te leggen wegens de concrete vrees voor herhaling van de overtreding. Maar gemeenteland kennende heeft men daar helemaal geen zin in en zeggen ze "onvoldoende aannemelijk dat de overtreding herhaald wordt" (wat beleidschinees is voor "geen prioriteit").

Een heel algemeen verzoek om extra aandacht te hebben voor deze situatie is een verzoek om feitelijk handelen en daarop volgt sowieso geen besluit (op zijn best een brief).

Je kunt beter persoonlijk contact zoeken met de (ondersteuning van) de wethouder bij wie woon- en leefomgeving is belegd en het probleem bespreken. Dat is in mijn ervaring effectiever. En zo niet: dan spreek je in bij de gemeenteraadsvergadering om vanuit de raad druk te krijgen op het college.
Goede tips. Ik denk dat ik de gemeente straks en van het weekend maar weer eens ga spammen via hun eigen meldformulier. Die hufter heeft z'n bus weer op dezelfde aso-manier geparkeerd (plekken zijn maximaal voor personenauto's en dit is een verlengde bus...) en dat ding gaat er vast weer het hele weekend staan zonder van z'n plek te komen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 11:36
Thijsmans schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:52:
[...]

Dat is al een paar keer geopperd en gedebunked door TS: zodra de bestuurder de autozijde loskoppelt stopt de laadsessie en daarmee de vergrendeling.
Ok, dit is/was bij de meeste palen niet zo. Jammer :)

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:02
Ik zou ook gewoon elke keer de stekker eruit trekken en op de grond leggen. Dit laat degene die geparkeerd staat al zien dat er iemand in de gaten heeft waarmee die bezig is. Daarnaast zou TS dan foto's kunnen namen van de auto + kenteken en dat de laadpaal ontkoppeld is terwijl de auto er wel staat. Misschien als je dat dan vaak genoeg doet en het bewijs overhandigd aan de wijkagent of handhavers dat er wel eindelijk actie op komt.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:14
snip: opties binnen de wet houden

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 25-01-2026 19:19 ]

• Edje44magnum
De stekker uit de paal trekken gaat niet omdat het pasje van de kabel CQ auto eigenaar moet worden aangeboden om de kabel te unlocken

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:05
Los van dat het asociaal is: is het probleem niet gewoon dat er te weinig laadpalen in jouw buurt zijn? Misschien kan je het op die boeg gooien bij de gemeente in plaats van proberen de ‘schuld’ bij de plakker te leggen.

Is het asociaal? Ja. Mag het? Ja. Plakkers tegengaan is niet te handhaven.

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Edje44magnum schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:18:
De stekker uit de paal trekken gaat niet omdat het pasje van de kabel CQ auto eigenaar moet worden aangeboden om de kabel te unlocken
Heb je überhaupt de openingspost gelezen?

Ik ben voor de optie om de kabel eruit te halen aan beide zijden en deze netjes bij/naast/onder de auto te leggen, desnoods met een briefje.

Punt 1: dan kan handhaving wel optreden, want oneigenlijk gebruik
Punt 2: je triggert mogelijk de eigenaar dat het niet zo slim is wat hij/zij doet
Punt 3: wat is het toch met volk die moeite heeft om een paar meter te lopen? Move that ass!

• Abz87
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-02 18:44
Disclaimer: het volgende is puur eigen ervaring en is geen aanbeveling of tip ;)

Een aantal jaren geleden zette een over over buur (van 5 deuren verderop) zijn auto altijd voor mijn deur. Officieel mag het, wel super irri maar goed. Op een avond heb ik mijn auto achter hem geparkeerd, zat op de bank thuis en hoorde ik een knal. Beveiligings cam erbij gepakt; gozer reed 3 meter naar achter tegen mijn auto en reed weg. Achteraf aangesproken (kreeg nog een grote mond ook nog), maar uiteindelijk de belofte dat hij niet meer daar zou parkeren.

Volgende dag, parkeert 'ie alsnog voor mijn deur. Ik was teruggekomen met boodschappen (frisdrank en sauzen), gleed uit en een groot gedeelte kwam op zijn auto terecht. Excuus briefje achtergelaten, met de mededeling als 'ie hulp nodig met schoonmaken dan mag hij bij mij aankloppen. De beste man parkeerde vanaf die dag gewoon voor zijn eigen huis. Ik hoop dat OP niet zo onhandig is als ik :)

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:11
Abz87 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:45:
Disclaimer: het volgende is puur eigen ervaring en is geen aanbeveling of tip ;)

Een aantal jaren geleden zette een over over buur (van 5 deuren verderop) zijn auto altijd voor mijn deur. Officieel mag het, wel super irri maar goed. Op een avond heb ik mijn auto achter hem geparkeerd, zat op de bank thuis en hoorde ik een knal. Beveiligings cam erbij gepakt; gozer reed 3 meter naar achter tegen mijn auto en reed weg. Achteraf aangesproken (kreeg nog een grote mond ook nog), maar uiteindelijk de belofte dat hij niet meer daar zou parkeren.

Volgende dag, parkeert 'ie alsnog voor mijn deur. Ik was teruggekomen met boodschappen (frisdrank en sauzen), gleed uit en een groot gedeelte kwam op zijn auto terecht. Excuus briefje achtergelaten, met de mededeling als 'ie hulp nodig met schoonmaken dan mag hij bij mij aankloppen. De beste man parkeerde vanaf die dag gewoon voor zijn eigen huis. Ik hoop dat OP niet zo onhandig is als ik :)
WTF, mag je ook al niet meer op een openbare parkeerplaats staan die niet recht voor je eigen woning ligt? :X

• Abz87
Stalensnuitje schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:16:
[...]

WTF, mag je ook al niet meer op een openbare parkeerplaats staan die niet recht voor je eigen woning ligt? :X
Jammer van het selectief lezen. Ik maak het simpel voor je.

1: aangegeven dat het officieel mag, maar wel irri gezien het feit dat hij gewoon ruimte voor zijn eigen deur heeft.
2: schade aan mijn auto veroorzaakt, ontkende het tot ik camera beelden liet zien
3: afgesproken dat hij gewoon voor zijn eigen huis parkeert wat normaal altijd leeg staat
4: afspraak niet nakomen terwijl je schade rijdt en probeert te ontkennen = treitergedrag.

Beter zo?

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FooLsKi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Yup, ik ken 'm. Er wordt iig nooit iets met mijn meldingen incl foto e.d. gedaan.
Hier in de buurt een eikel met zijn XC90 die hem in een bocht, half op de straat, half op het gras gooit, omdat hij te beroerd is om 10 meter verder te lopen. Als je hem aanspreekt doet hij alsof je lucht bent, snel de auto in of snel doorlopen. Ik denk dat ik al een 20 meldingen heb gedaan, met foto. Bellen ook. Er gebeurt niets.

Sta ik een keer met mijn EV bij een kapotte laadpaal, zonder stekker, storing braaf gemeld en al. Bij wie staan ze dan op de stoep denk je? Precies. Je wordt er horendol van.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:22

PauseBreak

derp!

Thijsmans schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:31:

Als aanvulling: dit soort zaken valt normaliter onder de portefeuille mobiliteit. Dus je moet de wethouder mobiliteit gaan lastigvallen. En dat gewoon blijven doen tot je resultaat hebt. Hetzelfde geldt voor handhaven op parkeren van bedrijfsbussen in woonwijken. Dat vonden de boa's hier ook lastig tot ze tekst en uitleg kregen over wat er in de apv staat. Sindsdien gaat dat prima. Wel hebben we nu een verzoek binnen om parkeerplaatsen in een woonwijk aan te wijzen voor het parkeren van bedrijfsbussen :')

Nee, merp!

• Stalensnuitje
  • Laatst online: 16:11
Abz87 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:21:
[...]

Jammer van het selectief lezen. Ik maak het simpel voor je.

1: aangegeven dat het officieel mag, maar wel irri gezien het feit dat hij gewoon ruimte voor zijn eigen deur heeft.
2: schade aan mijn auto veroorzaakt, ontkende het tot ik camera beelden liet zien
3: afgesproken dat hij gewoon voor zijn eigen huis parkeert wat normaal altijd leeg staat
4: afspraak niet nakomen terwijl je schade rijdt en probeert te ontkennen = treitergedrag.

Beter zo?
Niet selectief lezen, punt 1 heb je niet genoemd in je eerdere post. Die schade is een no-brained, daar doel ik (uiteraard) niet op.

Kijk, ik snap dat het irritant is he, ik heb ook zo’n buurman gehad. Was structureel eerder thuis dan ik en parkeerde dan voor mijn deur. En als ik geluk had met de bus van de zaak. Maar goed, hij betaalt net zo goed MRB als ik. Dus hoe irritant ik het soms ook vond, daar ga ik dus iemand niet op aanspreken, want ieders goed recht. Misschien was “zijn” plek wel bezet toen ie zelf thuiskwam, je weet t niet. Ik kies er dan liever voor om m’n energie ergens anders in te steken iig.

• Abz87
Stalensnuitje schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Niet selectief lezen, punt 1 heb je niet genoemd in je eerdere post. Die schade is een no-brained, daar doel ik (uiteraard) niet op.

Kijk, ik snap dat het irritant is he, ik heb ook zo’n buurman gehad. Was structureel eerder thuis dan ik en parkeerde dan voor mijn deur. En als ik geluk had met de bus van de zaak. Maar goed, hij betaalt net zo goed MRB als ik. Dus hoe irritant ik het soms ook vond, daar ga ik dus iemand niet op aanspreken, want ieders goed recht. Misschien was “zijn” plek wel bezet toen ie zelf thuiskwam, je weet t niet. Ik kies er dan liever voor om m’n energie ergens anders in te steken iig.
Punt 1 had ik wel genoemd, je hebt te snel gereageerd maar np.

Mijn punt was dat de beste man 5 deuren verder moest lopen lopen. Zijn plek was altijd vrij. Sterker nog; er zijn parkeerplaatsen aan beide kanten van de wegen. Maar goed, ik wil verder deze topic niet vervuilen :)

• Edje44magnum
De kabel kun je niet verwijderen
zonder aanbieden van het pasje van degene die de laadkabel erin heb gestopt
dus slijpen is de enige optie

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:56
Edje44magnum schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:49:
De kabel kun je niet verwijderen
zonder aanbieden van het pasje van degene die de laadkabel erin heb gestopt
dus slijpen is de enige optie
Dit klopt echt niet. Ik heb er vandaag ook zelf geladen en mijn eigen sessie beëindigd door de stekker uit mijn auto te trekken na ontgrendelen. Het duurt bij deze paal zo'n 10-30 seconden voordat de paal doorheeft dat er geen actieve sessie meer is en ontgrendeld de stekker aan de paal zijde ook.

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-01 15:41
snip: niet constructief

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 24-01-2026 19:20 ]

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:52
FirePuma142 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:27:
1. Nee.
2. Nee, ik ken ze niet.
3. Eigenlijk dezelfde vraag als 2.
4.1. Parkeerder aanspreken
4.2. Paal permanent links laten liggen

Het is ook niet eenvoudig om dit met publieke informatie te handhaven. Wanneer is de laadsessie klaar, binnen hoeveel tijd moet je er dan van af zijn? Moet dat ook midden in de nacht? Het is vrees ik primair een gevalletje fatsoen.

Aan de andere kant, ik had vanochtend om 09:00 een afspraak op een bedrijventerrein.Het is daar altijd lastig parkeren door de enorme hoeveelheid auto's van daar gevestigde dealers die op openbare parkeerplaatsen staan. Ik kom dus een 40 minuten van tevoren aan. Na 20 minuten rondjes rijden en geen enkele parkeerplek, zet ik hem toch echt op de enige laadpaalplek die toevallig open is, ook al zit ik op 95%.

Ik bedoel maar te zeggen, dit soort fratsen zie je vooral als de parkeerdruk heel hoog is.
Hier in de straat is de gemeente zo debiel geweest 2 laadpalen te plaatsen.
Iedereen uit de hele wijk komt in onze straat laden.

Wij hebben privé 2 EV’s, maar ik noem die laadpalen altijd leuk voor mensen met een laadpas van de zaak, privé totaal niet interessant.

Als het weer eens vol is in onze straat. 4 van de 14 plekken ingepikt.
Dan gooi ik toch echt de EV op die plek, gooi de kabel eraan, pas er langs en het laadmaximum op 50%. Daar zit hij bijna altijd boven, dus springt direct op groen.

Het interesseert mijn vrij weinig wat anderen ervan vinden.

Het kromme is dat we gesprekken met de wethouder hebben gehad, betere locaties hebben geopperd, daar was hij het compleet mee eens,. Vervolgens wethouder weg, paal geplaatst en nu gaat de gemeente opeens niets meer veranderen.

Wij laden uitsluitend thuis, met kabelmat over de stoep. Ivm terugleverkosten, zonnepanelen en 50% van de prijs bij de laadpaal.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Heb je voor de gemeente een Beter Buiten app?
Daar al meldingen gemaakt?
Daar kan je ook buren oproepen om dergelijke meldingen te doen, wellicht zet je melding dat wat kracht bij.

En elke keer als je de wagen ziet, met ontgrendeld stekker ziet loshalen en op de voorruit leggen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:17
"iets" klopt er niet aan dit verhaal wat het zelfs in mijn beleving 'erger' maakt , mijn laadkabel is namelijk altijd vergrendeld zodra je laad of hebt geladen , en volgens mij is dat ook gewoon de standaard. ( ik heb nooit anders gehoord of gezien )

Dus als de kabel los te halen valt dan heeft er in mijn beleving ook gewoon helemaal geen laadsessie plaatsgevonden en kan een bedrijf als Allego ook geen aankoppel kosten in rekening brengen.

Scenario : ik parkeer mijn auto bij een paal , start met laden , kabel is vergrendeld , na het laden dus auto 100% vol is de kabel nog steeds vergrendeld , er is ook nog steeds een actieve sessie zowel de auto als de provider weten dit , want ik kan nu bij Allego een koppel tarief voor mijn kiezen krijgen , maar ik kan ook mijn auto opdracht geven lekker te koelen of voor te verwarmen 20 minuten voordat ik vertrek en d stroom die daarvoor nodig is komt dan gewoon van de laadpaal en niet uit mijn batterij .

Het bovenstaande scenario mag overigens in de gemeente Rotterdam gewoon , dus ik mag mijn auto om 18:00 neerzetten en hoef dan niet om 00:00 mijn auto weg te halen omdat deze dan vol is , ik mag hem dan gewoon laten staan tot 07:30 wanneer ik normaal vertrek , echter ik vind dit zelf a-sociaal en doe dat dus niet maar ik zie buurtgenoten gewoon vanaf 16:00 tot de volgende dag hun auto aan de paal laten hangen
, ja daar vind ik wat van ... maar het "mag" dus wel overigens geeft de app dan netjes aan dat de plek bezet is .

Scenario aso : Ik parkeer mijn auto bij een paal , plug mijn kabel in en start gewoon nooit een laadsessie , de kabel is dan niet vergrendeld en je loopt het risico van diefstal ( een Type 2 3 fase kabel kost al snel +- 300 euris ) dus dat risico neem je alleen als asociale zakelijke rijder die alleen wil parkeren maar niet wenst te laden .

[ Voor 16% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 24-01-2026 09:23 . Reden: Typo fix ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GeeMoney schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:59:
Gewoon de laadpaal boer bellen dat "de kabel vast zit" en deze laten ontgrendelen om vervolgens je eigen auto dwars voor die van hem aan de lader te zetten met onder je ruit je eigen telefoonnummer. Als hij weg moet belt hij wel (dan even een goed half uur laten wachten) en dan als je aan komt lopen even vragen hoe vervelend hij dit vond.

Als hij het echt aantoonbaar structureel zo doet dan neig ik direct naar bovenstaande.
Wil je dat niet dan blijft het helaas bij gewoon handhaving bellen lijkt mij of de laadpaal boer blijven bellen en de kabel laten ontgrendelen zodat de paal in ieder geval vrij komt als hij vol zit.

Ik begrijp werkelijk niet waarom er nog niet overal een kleeftarief geldt tussen 08:00-21:00 uur als je vol zit en langer dan een half uur toch blijft staan.
In België (Brugge) 2 jaar geleden was dat daar al overal perfect aangegeven en werkte perfect.
Is ook nog eens een prima verdien model voor de laadpaal aanbieders.
Er valt alleen weinig vrij te geven als er géén laadsessie is, zoals in deze casus.

@MPCoreDeveloper ook in jouw scenario dient er dan een laadsessiete zijn, maar die is er dus niet, want de kabel kun je uit de auto halen.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2026 08:01 ]

• Abz87
snip: reactie op verwijderende reactie

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 25-01-2026 06:39 ]

• MPCoreDeveloper
CH4OS schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:58:
[...]

Er valt alleen weinig vrij te geven als er géén laadsessie is, zoals in deze casus.

@MPCoreDeveloper ook in jouw scenario dient er dan een laadsessiete zijn, maar die is er dus niet, want de kabel kun je uit de auto halen.
In mijn niet aso situatie ( die ik beschrijf ) , is de kabel gewoon vergrendeld , ik heb met mijn auto echt nog nooit meegemaakt dat de kabel NIET vergrendeld is op zowel de laadpaal als op de auto na of tijdens een laadsessie , volgens mij kan dat ook alleen maar als je de sessie gewoon helemaal niet start of als je hem afbreekt eruit rekt en hem er daarna dan los weer insteekt .

Dis dit is IMO gewoon moedwillig de boel saboteren , want Allego kan dan ook geen sta tarief in rekening brengen omdat er gewoon geen connectie is volgens het systeem , van mij mogen ze dit soort aso`s dus goed bekeuren of de auto wegslepen .

• MPCoreDeveloper
Thijsmans schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:52:
[...]

Heel apart , mijn ervaringen zijn echt anders juist omgekeerd zowel de auto als de laadpaal hebben een aparte vergrendeling bij de palen die ik tot nu toe heb gebruikt , ik heb eigenlijk alleen nog maar meegemaakt dat een paal juist mijn kabel NIET wilde vrijgeven , grappig dat ook dat zo kan verschillen per aanbieder .

Mijn auto geeft de auto zijde pas vrij nadat ik de auto van slot haal ( of als het laden wordt gestopt en mijn sleutel in de buurt is ) de laadpaal geeft de kabel pas vrij nadat ik de sessie met mijn laad-pas stop .

En nadat het laden 100% is blijft ook gewoon alles intact en da is ook logisch want anders zou ik ook niet 20 minuten voordat ik vertrek mijn auto kunnen koelen / verwarmen met stroom vanaf de laadpaal .

Overigens ..... Is het met mijn auto wel ook mogelijk om het laden XX uren te laten duren want ik kan gewoon de snelheid en schema aanpassen via de app , daarom is een vast tijdstip voor laadkleven ook gewoon veel beter in 8 uur krijg je denk ik wel iedere EV naar 100%

[ Voor 6% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 24-01-2026 09:57 ]

• MPCoreDeveloper
Tweak_ers schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 03:23:
[...]

Hier in de straat is de gemeente zo debiel geweest 2 laadpalen te plaatsen.
Iedereen uit de hele wijk komt in onze straat laden.

Wij hebben privé 2 EV’s, maar ik noem die laadpalen altijd leuk voor mensen met een laadpas van de zaak, privé totaal niet interessant.

Als het weer eens vol is in onze straat. 4 van de 14 plekken ingepikt.
Dan gooi ik toch echt de EV op die plek, gooi de kabel eraan, pas er langs en het laadmaximum op 50%. Daar zit hij bijna altijd boven, dus springt direct op groen.

Het interesseert mijn vrij weinig wat anderen ervan vinden.

Het kromme is dat we gesprekken met de wethouder hebben gehad, betere locaties hebben geopperd, daar was hij het compleet mee eens,. Vervolgens wethouder weg, paal geplaatst en nu gaat de gemeente opeens niets meer veranderen.

Wij laden uitsluitend thuis, met kabelmat over de stoep. Ivm terugleverkosten, zonnepanelen en 50% van de prijs bij de laadpaal.
Laat ik nu in een appartementen complex wonen en prive een EV rijden , dus door uw soort mensen word het EV rijden dus gesaboteerd , zolang je onder de 0,48 cent kunt laden op straat ben je overigens gewoon goedkoper uit , in heel Zuid Holland is dat bij SGZH1 Palen prima mogelijk want daar betaal je met de Zuid Holland pas maar 0,36 cent inclusief op dit moment

Dus ja mensen ( ik ook ) zoeken actief naar deze veel goedkopere palen en gaan daar gerust een blokje verder voor parkeren in mijn straat staan alleen SGZH2 palen en die kosten al gauw 50 cent of meer en inderdaad dan is een brandstofauto (hybride) goedkoper .

Dus misschien dat u met deze informatie wat meer begrip kunt opbrengen voor mensen die in UW straat parkeren ( alsof ik geen wegenbelasting betaal, voor die straat ) LOL

• Tweak_ers
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Laat ik nu in een appartementen complex wonen en prive een EV rijden , dus door uw soort mensen word het EV rijden dus gesaboteerd , zolang je onder de 0,48 cent kunt laden op straat ben je overigens gewoon goedkoper uit , in heel Zuid Holland is dat bij SGZH1 Palen prima mogelijk want daar betaal je met de Zuid Holland pas maar 0,36 cent inclusief op dit moment

Dus ja mensen ( ik ook ) zoeken actief naar deze veel goedkopere palen en gaan daar gerust een blokje verder voor parkeren in mijn straat staan alleen SGZH2 palen en die kosten al gauw 50 cent of meer en inderdaad dan is een brandstofauto (hybride) goedkoper .

Dus misschien dat u met deze informatie wat meer begrip kunt opbrengen voor mensen die in UW straat parkeren ( alsof ik geen wegenbelasting betaal, voor die straat ) LOL
Het zijn allemaal SGZH2 palen hier.

Er zijn gewoon prima alternatieven, met de wethouder besproken, die ging het direct opnemen met de afdeling.

Er zijn allemaal parkeerplekken die “over” zijn. En daar kun je wel 8 palen plaatsen.

Maar nu kiest de gemeente ervoor om bij mensen voor hun deur die plekken de confisqueren.

Sta je dan in de stromende regen met maxi cosi in je hand, of boodschappentas, omdat de gemeente te lui is om even 2 minuten hun hersenen te gebruiken.

Heel de straat is hier pissig over, omdat niemand in onze straat er gebruik van maakt.
Alle 4 de EV’s in onze straat gebruiken eigen stroom via de stoep. Wij 2 en nog 2 buren.

Ik spreek de mensen die laden nog wel eens, die geven ook aan, plaats dan in iedere straat 1 paal, dat hebben zij ook liever in hun eigen straat.

Nu creëer je een soort laadplein in een straat. Echt compleet kansloos.
Over 10 jaar is onze hele straat laadpaal geworden?

Hiervoor ben ik niet in een Vinex wijk gaan wonen, in een binnenstad kun je dit verwachten, nieuwbouwwijk mogen ze iets langer nadenken dan 2 seconden.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:01
WP_Pj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:44:
@Question Mark
In mijn geval heb ik expliciet navraag gedaan bij de gemeente. Zij geven aan dat er überhaupt geen vastgesteld beleid is, dus ook niet dat “aangesloten zijn” automatisch voldoende maakt. Daarmee ontbreekt ook een basis om structureel bezet houden zonder actieve laadsessie als toegestaan te beschouwen.
Dat je expliciet navraag hebt gedaan, betekent niet dat je het juiste antwoord hebt gekregen. Ik zou zeker eens in de APV van je gemeente zoeken of er wat over staat.

• WP_Pj
@celshof daar wordt met geen woord gerept over laadpalen of laadkabels. Maar dat is ook niet zo gek omdat deze casus ook voornamelijk gaat over iemand die parkeert in strijd met het RVV. De APV kan die niet overrulen.

• MPCoreDeveloper
Tweak_ers schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:19:
[...]

Het zijn allemaal SGZH2 palen hier.

Er zijn gewoon prima alternatieven, met de wethouder besproken, die ging het direct opnemen met de afdeling.

Er zijn allemaal parkeerplekken die “over” zijn. En daar kun je wel 8 palen plaatsen.

Maar nu kiest de gemeente ervoor om bij mensen voor hun deur die plekken de confisqueren.

Sta je dan in de stromende regen met maxi cosi in je hand, of boodschappentas, omdat de gemeente te lui is om even 2 minuten hun hersenen te gebruiken.

Heel de straat is hier pissig over, omdat niemand in onze straat er gebruik van maakt.
Alle 4 de EV’s in onze straat gebruiken eigen stroom via de stoep. Wij 2 en nog 2 buren.

Ik spreek de mensen die laden nog wel eens, die geven ook aan, plaats dan in iedere straat 1 paal, dat hebben zij ook liever in hun eigen straat.

Nu creëer je een soort laadplein in een straat. Echt compleet kansloos.
Over 10 jaar is onze hele straat laadpaal geworden?

Hiervoor ben ik niet in een Vinex wijk gaan wonen, in een binnenstad kun je dit verwachten, nieuwbouwwijk mogen ze iets langer nadenken dan 2 seconden.
Helder , de volgende stap vanuit de gemeente zal dan wel gaan worden dat de kabels e.d. niet meer mogen dat is hier in Rotterdam ook al zo ,die palen zijn dan waarschijnlijk voor de toekomst geplaatst . Dus dat ze dat gaan verbieden, met de SGZH2 tarieven is elektrisch rijden gewoon niet rendabel om break even te zijn mag de laadprijs niet boven de 0,48 ct incl per kwh komen alleen met SGZH1 red je dat momenteel als je NIET uit eigen bron kunt laden . (heel apart dat ze dat zo verzieken met die woekertarieven)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:28:
In mijn niet aso situatie ( die ik beschrijf ) , is de kabel gewoon vergrendeld , ik heb met mijn auto echt nog nooit meegemaakt dat de kabel NIET vergrendeld is op zowel de laadpaal als op de auto na of tijdens een laadsessie , volgens mij kan dat ook alleen maar als je de sessie gewoon helemaal niet start of als je hem afbreekt eruit rekt en hem er daarna dan los weer insteekt .

Dis dit is IMO gewoon moedwillig de boel saboteren , want Allego kan dan ook geen sta tarief in rekening brengen omdat er gewoon geen connectie is volgens het systeem , van mij mogen ze dit soort aso`s dus goed bekeuren of de auto wegslepen .
Tja, in deze casus, zoals @WP_Pj ook in de topic start aangeeft, lijkt de kabel alleen visueel aangesloten te zijn, er wordt helemaal geen laadsessie gestart, want dan rekent Allego na X tijd Y per uur. ;) Wat je dus ook in jouw tweede paragraaf schrijft.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:39:
Overigens ..... Is het met mijn auto wel ook mogelijk om het laden XX uren te laten duren want ik kan gewoon de snelheid en schema aanpassen via de app , daarom is een vast tijdstip voor laadkleven ook gewoon veel beter in 8 uur krijg je denk ik wel iedere EV naar 100%
Andere (tussen)oplossing is ook wel als mensen minder lang laden en niet altijd naar 100% laden (wat overigens in sommige gevallen ook nog eens slecht is voor de accu). Als je de auto laadt, hoeft het niet per se naar 100%, net zoals dat wanneer je een ICE auto tankt, ook niet altijd per se tot vol hoeft te tanken, zolang je maar voldoende peut hebt om door te kunnen, toch?

Ik begrijp daarom in dat licht ook echt niet waarom men alleen maar lijkt te willen opladen tot 100%. Als je met een 60% lading weer thuis komt en je thuis verder kunt laden, lijkt me dat ook prima, toch? :) Als meer mensen met een dergelijke gedachte zouden gaan laden en ook (publieke) laadpalen gebruikt, dan hoeft niemand per se een plekje vast te houden, ook de rijder uit deze casus niet, of hij zijn auto oplaadt of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2026 11:46 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:11
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:39:
... in 8 uur krijg je denk ik wel iedere EV naar 100%
Zeker niet per definitie. Denk aan een Nissan Leaf die een 1-fase 32A boordlader heeft. Hang die aan een 16A paal en hij laadt met afgerond 3,7kW (ken toevallig iemand met zo'n ding). Met een 40kWh accu duurt het dus zo'n 10 uur voordat ie vol is als de accu bijna helemaal leeg is.

Edit: de Leaf is ook geleverd met een 62kWh batterij en dezelfde lader. Tel uit je winst :)

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 24-01-2026 11:57 ]

UNOX: The worst operating system

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Major_ton schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:07:
Een oplaadplek is hetzelfde als een tank plek bij de benzinepomp. Ben je klaar, dan ga je weer weg. Een oplaadplek is geen parkeerplaats, ook niet voor elektrische auto's. Het ene probleem (parkeerdruk) moet geen excuus zijn om een nieuw probleem te creëren en daarmee anderen te hinderen. Met deze mentaliteit kom je geen steek verder.
Is ook wel erg kort door de bocht. Bij mijn ouders in de straat is er sowieso al weinig parkeerruimte en de vraag is hoog (lijkt wel alsof minimaal 80% van de bewoners in de straat 2 auto's meent te moeten hebben of zo). In de straat is welgeteld 1 laadpaal met dus 2 laadplekken. Die zijn, ook vanwege de vraag, constant bezet, maar ergens anders parkeren is dus ook niet gemakkelijk omdat nagenoeg alles altijd gewoon vol staat in die straat, hoe graag men ook zou willen dat men de auto bijvoorbeeld voor de deur, half op de stoep kan zetten (smalle straat).

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Korvaag schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:56:
Zeker niet per definitie. Denk aan een Nissan Leaf die een 1-fase 32A boordlader heeft. Hang die aan een 16A paal en hij laadt met afgerond 3,7kW (ken toevallig iemand met zo'n ding). Met een 40kWh accu duurt het dus zo'n 10 uur voordat ie vol is als de accu bijna helemaal leeg is.

Edit: de Leaf is ook geleverd met een 62kWh batterij en dezelfde lader. Tel uit je winst :)
Maar een auto hoef je toch ook niet per se tot 100% op te laden? Je laadt dan toch totdat je voldoende hebt om bij een volgende parkeerplek of paal te komen? Ik tank soms ook wel eens de tank niet vol, maar gooi dan wel voldoende benzine in de auto zodat ik komen kan waar ik zijn moet, zodat ik daar weer kan tanken. waarom kunnen EV rijders dat niet? :?

• Korvaag
CH4OS schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:11:
[...]
Maar een auto hoef je toch ook niet per se tot 100% op te laden? Je laadt dan toch totdat je voldoende hebt om bij een volgende parkeerplek of paal te komen? Ik tank soms ook wel eens de tank niet vol, maar gooi dan wel voldoende benzine in de auto zodat ik komen kan waar ik zijn moet, zodat ik daar weer kan tanken. waarom kunnen EV rijders dat niet? :?
Als je range in het geval van een Nissan Leaf krap 200km is dan wil je wel tot 100% laden, anders kom je helemaal nergens. Zeker als je zoals die kennis een baan hebt op een uur rijden en je zonder volle accu niet eens heen en weer komt.

Edit: en daarnaast. Een volgende parkeerplek of paal klinkt leuk maar je auto laadt maar met 3,7kW. Dat betekent nog steeds dat je heel erg lang bezig bent om maar een beetje bij te laden. Als je dus tijd hebt om hem vol te laden gaat ie ook vol.

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 24-01-2026 12:24 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Korvaag schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:22:
Als je range in het geval van een Nissan Leaf krap 200km is dan wil je wel tot 100% laden, anders kom je helemaal nergens. Zeker als je zoals die kennis een baan hebt op een uur rijden en je zonder volle accu niet eens heen en weer komt.
Dat ligt er maar aan waar je naar toe moet, toch? Een Leaf is dus een mooie stadsauto, niet om lange ritten te maken. Met een lading van 50% / 100km kun je toch ook prima de stad waar je bent op en neer rijden (als je bijvoorbeeld in dezelfde stad woont). Die baan op een uur rijden is dan dus zeg, 80km rijden? Lijkt me niet echt handig om dan met een Leaf te moeten gaan doen, dan moet de auto elke dag opladen, lijkt me ook weer niet heel praktisch, zal ik maar zeggen.
Edit: en daarnaast. Een volgende parkeerplek of paal klinkt leuk maar je auto laadt maar met 3,7kW. Dat betekent nog steeds dat je heel erg lang bezig bent om maar een beetje bij te laden. Als je dus tijd hebt om hem vol te laden gaat ie ook vol.
Maar je hebt ook geen 100% of 10 uur laden nodig om thuis te kunnen komen (als je bijvoorbeeld in dezelfde stad woont). Nogmaals, een Leaf is niet gemaakt om lange ritjes te maken. Dat is gewoon een stadsauto.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2026 14:18 ]

• Korvaag
CH4OS schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:27:
Maar je hebt ook geen 100% of 10 uur laden nodig om thuis te kunnen komen (als je bijvoorbeeld in dezelfde stad woont). Nogmaals, een Leaf is niet gemaakt om lange ritjes te maken. Dat is gewoon een stadsauto.
Dat klinkt allemaal prachtig, maar je gaat hier volledig voorbij aan het feit dat mensen wellicht geen geld hebben om een auto te kopen met meer bereik maar wel wat aan hun CO2 uitstoot willen doen.

Feit is: mensen hebben dit soort auto's en rijden er lange stukken mee. Dat dat niet in jouw laad-straatje past is erg vervelend maar maakt het niet minder een realiteit.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:39

Major_ton

Shoot!

CH4OS schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:09:
[...]
Is ook wel erg kort door de bocht. Bij mijn ouders in de straat is er sowieso al weinig parkeerruimte en de vraag is hoog (lijkt wel alsof minimaal 80% van de bewoners in de straat 2 auto's meent te moeten hebben of zo). In de straat is welgeteld 1 laadpaal met dus 2 laadplekken. Die zijn, ook vanwege de vraag, constant bezet, maar ergens anders parkeren is dus ook niet gemakkelijk omdat nagenoeg alles altijd gewoon vol staat in die straat, hoe graag men ook zou willen dat men de auto bijvoorbeeld voor de deur, half op de stoep kan zetten (smalle straat).
En dus gaat het eigen gemak boven de mobiliteit van een ander? Lekker dan als je moet laden om de volgende dag ergens naartoe te kunnen gaan, maar het gaat niet omdat iemand anders het vervelend vindt om een parkeerplaats te zoeken. Het is gewoon een asociale manier van doen en denken.

Some infinities are bigger than others.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Major_ton schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:39:
En dus gaat het eigen gemak boven de mobiliteit van een ander? Lekker dan als je moet laden om de volgende dag ergens naartoe te kunnen gaan, maar het gaat niet omdat iemand anders het vervelend vindt om een parkeerplaats te zoeken. Het is gewoon een asociale manier van doen en denken.
Eigen gemak heeft er weinig mee van doen, kan ik je verzekeren. Iemad die op een van die twee laadplekken staat, wordt gevraagd om van plek te ruilen, dat is het probleem helemaal niet (gelukkig).

Het punt is meer dat er ook situaties zijn waar de vraag om parkeerplekken groter is dat ook die laadplekken wel gebruikt moeten worden om ook te parkeren, omdat er anders onvoldoende parkeerruimte is. Straat is daarnaast ook vrij nauw.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2026 12:51 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:03
CH4OS schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:47:
[...]
Eigen gemak heeft er weinig mee van doen, kan ik je verzekeren. Iemad die op een van die twee laadplekken staat, wordt gevraagd om van plek te ruilen, dat is het probleem helemaal niet (gelukkig).

Het punt is meer dat er ook situaties zijn waar de vraag om parkeerplekken groter is dat ook die laadplekken wel gebruikt moeten worden om ook te parkeren, omdat er anders onvoldoende parkeerruimte is. Straat is daarnaast ook vrij nauw.
Verder weg parkeren is natuurlijk ook altijd een optie ;)

• jadjong
  • Niet online
CH4OS schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:11:
[...]
Brandstof tanken doe ik altijd tot 100% vol, tenzij het een pomp langs de snelweg is die twee nieren per liter rekent. Laden ook tot de auto vol is of dat je weer weg rijdt, net welke er eerst komt(mits de prijzen een beetje normaal zijn). Die tank helemaal vol gooien met brandstof is een minuut extra, dus dat is de moeite niet, en met laden liever nu ik toch stil sta zo veel mogelijk er in want je weet nooit of je op de volgende bestemming wel een paal beschikbaar hebt.
Ritjes waar je 45% van de accu op de heenweg gebruikt en 45% op de terugweg ook altijd tussentijds laden als de auto op bestemming een paar uur stil staat, niet omdat ik zenuwachtig wordt van die 10% resterend maar omdat je dan bij thuiskomst een auto hebt die helemaal leeg is en je in geval van nood niet eens het dorp uit kan. :+

Groeten van iemand die ook elke avond zijn telefoon aan het infuus hangt.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:18
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:08:
"iets" klopt er niet aan dit verhaal wat het zelfs in mijn beleving 'erger' maakt , mijn laadkabel is namelijk altijd vergrendeld zodra je laad of hebt geladen , en volgens mij is dat ook gewoon de standaard. ( ik heb nooit anders gehoord of gezien )

Dus als de kabel los te halen valt dan heeft er in mijn beleving ook gewoon helemaal geen laadsessie plaatsgevonden en kan een bedrijf als Allego ook geen aankoppel kosten in rekening brengen.

Scenario : ik parkeer mijn auto bij een paal , start met laden , kabel is vergrendeld , na het laden dus auto 100% vol is de kabel nog steeds vergrendeld , er is ook nog steeds een actieve sessie zowel de auto als de provider weten dit , want ik kan nu bij Allego een koppel tarief voor mijn kiezen krijgen , maar ik kan ook mijn auto opdracht geven lekker te koelen of voor te verwarmen 20 minuten voordat ik vertrek en d stroom die daarvoor nodig is komt dan gewoon van de laadpaal en niet uit mijn batterij .

Het bovenstaande scenario mag overigens in de gemeente Rotterdam gewoon , dus ik mag mijn auto om 18:00 neerzetten en hoef dan niet om 00:00 mijn auto weg te halen omdat deze dan vol is , ik mag hem dan gewoon laten staan tot 07:30 wanneer ik normaal vertrek , echter ik vind dit zelf a-sociaal en doe dat dus niet maar ik zie buurtgenoten gewoon vanaf 16:00 tot de volgende dag hun auto aan de paal laten hangen
, ja daar vind ik wat van ... maar het "mag" dus wel overigens geeft de app dan netjes aan dat de plek bezet is .

Scenario aso : Ik parkeer mijn auto bij een paal , plug mijn kabel in en start gewoon nooit een laadsessie , de kabel is dan niet vergrendeld en je loopt het risico van diefstal ( een Type 2 3 fase kabel kost al snel +- 300 euris ) dus dat risico neem je alleen als asociale zakelijke rijder die alleen wil parkeren maar niet wenst te laden .
Of je auto wel of niet loskoppeld als het laden klaar is, is in sommige auto's een knopje/instelling, zoals in mijn e-Niro uit 22.

Thuis is dat best handig als je snel weg wil. Bij een openbare laadpaal wat minder, want dan zou een onverlaat zo maar de kabel kunnen meenemen en daar vind ik ze net wat kostbaar voor. Het is een kwestie van een keertje (extra) op de ontgrendelen van de auto te drukken...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Korvaag schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:38:
Dat klinkt allemaal prachtig, maar je gaat hier volledig voorbij aan het feit dat mensen wellicht geen geld hebben om een auto te kopen met meer bereik maar wel wat aan hun CO2 uitstoot willen doen.

Feit is: mensen hebben dit soort auto's en rijden er lange stukken mee. Dat dat niet in jouw laad-straatje past is erg vervelend maar maakt het niet minder een realiteit.
Maar dat maakt of betekend ook niet dat iedereen een Leaf koopt, omdat het zo'n auto is waar je gemakkelijk lange ritten mee maakt of moet maken, toch? Er kunnen ook gewoon andere redenen om een bepaalde auto (zoals de Leaf) te rijden, bijvoorbeeld om enkel en alleen in de stad ermee rond te tuffen. Het een sluit het ander niet uit, maar hier op Tweakers zoekt men wel graag naar de extremen...

Een Leaf is simpelweg niet de (perfecte) auto om lange afstanden mee te rijden op 1 dag, daar is het bereik ook niet naar, immers, maar wel voor in de stad. Dat het wel kan door extra stoppen te maken om op te laden maakt nog niet direct dat de auto geschikt is (zeker als het opladen 10 uur duurt) voor dergelijke ritten, dat is het enige dat ik wil aangeven. Dus stel dat je een Leaf gebruikt om in de stad ermee rond te rijden, hoef je ook niet elke keer 10 uur aan de oplader te hangen omdat je de auto naar 100% wilt opladen, omdat je anders niet thuis komt (terwijl je aan de andere kant van dezelfde stad woont...).

Maar schijnbaar moeten dergelijke voorbeelden hier op Tweakers tegenwoordig verdedigd worden en overal rekening mee worden gehouden, want wellicht is er iemand die niet het geld heeft om een goede EV te kopen, maar wel CO2 uitstoot wilt verminderen, wat ook een behoorlijke edge case / uitzondering is, wat mij betreft. De ene uitzondering of voorbeeld, maakt de andere niet opeens meer of minder waar of beter of zo. En ik ga ook zeker niet met alle mogelijke (edge of use) cases rekening houden, het was maar een voorbeeld, mensen.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2026 14:45 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jadjong schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:35:
Brandstof tanken doe ik altijd tot 100% vol, tenzij het een pomp langs de snelweg is die twee nieren per liter rekent. Laden ook tot de auto vol is of dat je weer weg rijdt, net welke er eerst komt(mits de prijzen een beetje normaal zijn). Die tank helemaal vol gooien met brandstof is een minuut extra, dus dat is de moeite niet, en met laden liever nu ik toch stil sta zo veel mogelijk er in want je weet nooit of je op de volgende bestemming wel een paal beschikbaar hebt.
Tja, dat weet je bij tanken ook niet, of daar een benzinepomp in de buurt is of dat je er nog wat kilometers mee moet rijden, daar hou je dan altijd wel rekening mee, ongeacht wat je rijdt. Het hoeft daarnaast ook niet om de tijd van het tanken zelf te zijn. Ik tank wel eens wat extra, zodat ik zeker weet dat ik met mijn auto naar het werk en huis kan tot het einde van de maand wanneer ik mijn salaris krijg, bijvoorbeeld. Daar hoef ik dan niet mijn tank helemaal voor vol te gooien, zeg maar. ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

squashedraven schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:10:
Verder weg parkeren is natuurlijk ook altijd een optie ;)
Verder weg parkeren van de straat waar ik het in mijn andere reactie over heb, is ook niet echt een optie, want in de omliggende straten van die straat is het vaak ook nog eens eenrichtingsverkeer plus dus dezelfde parkeerproblematiek. En schijnbaar is verder weg parkeren wel een ding, getuige de EV rijder uit de casus van de topic start.

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2026 14:43 ]

• MPCoreDeveloper
janne_nl schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:19:
[...]

Of je auto wel of niet loskoppeld als het laden klaar is, is in sommige auto's een knopje/instelling, zoals in mijn e-Niro uit 22.

Thuis is dat best handig als je snel weg wil. Bij een openbare laadpaal wat minder, want dan zou een onverlaat zo maar de kabel kunnen meenemen en daar vind ik ze net wat kostbaar voor. Het is een kwestie van een keertje (extra) op de ontgrendelen van de auto te drukken...
Okay ... nooit geweten dat er Auto`s zijn die dat toestaan , bij mijn auto werkt dat dus niet zo en staat het zelfs in de handleiding als een security feature , je moet expliciet de auto unlocken en sterker nog als je dan binnen 30 secondes de kabel niet verwijderd dan lockt hij hem alsnog opnieuw zolang hij nog aangesloten is op de laadpaal .

Daarom beëindig ik altijd eerst mijn sessie op de laadpaal , trek hem dan uit de auto (nadat ik de auto unlock) en dan uit het laadpunt dat is ook wat ik overal lees als 'de' juiste procedure .

Maar dan alsnog zou de laadpaal bij een sessie die je niet hebt afgebroken toch nog steeds de kabel vast moeten houden? ik heb dat echt nog niet anders als dat gezien en ik laad regelmatig op straat bij Equans Vattenfall , Agrisnellaad ( dus de normale palen die niet zo snellaad zijn lol ) en Shell recharge

Ook in Frankrijk en Spanje zag ik dat gedrag .... dus echt nieuw voor mij ... dat er palen en auto`s zijn waar de kabel lost na 100% lading .

[ Voor 0% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 24-01-2026 14:48 . Reden: Typo fix ]

• MPCoreDeveloper
CH4OS schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:43:
[...]
Andere (tussen)oplossing is ook wel als mensen minder lang laden en niet altijd naar 100% laden (wat overigens in sommige gevallen ook nog eens slecht is voor de accu). Als je de auto laadt, hoeft het niet per se naar 100%, net zoals dat wanneer je een ICE auto tankt, ook niet altijd per se tot vol hoeft te tanken, zolang je maar voldoende peut hebt om door te kunnen, toch?

Ik begrijp daarom in dat licht ook echt niet waarom men alleen maar lijkt te willen opladen tot 100%. Als je met een 60% lading weer thuis komt en je thuis verder kunt laden, lijkt me dat ook prima, toch? :) Als meer mensen met een dergelijke gedachte zouden gaan laden en ook (publieke) laadpalen gebruikt, dan hoeft niemand per se een plekje vast te houden, ook de rijder uit deze casus niet, of hij zijn auto oplaadt of niet.
Ik laad normaal 1x per week 100% op mijn werk ( lekker goedkoop ) ik rij daarna naar huis en kom dan in de 9N % thuis , als ik mijn auto tussentijds ergens aansluit ( vaak voor de parkeerplaats , bij bijv. winkelcentra )
dan mag hij ook gewoon naar 100% er zijn auto`s zoals die van mij ( volgens sommige van jullie super slechte auto echter mijn praktijk ervaring zegt anders ) die mag je gewoon op AC altijd 100% laden en op DC slechts sporadisch , deze auto heeft een ingebouwde marge in de batterij ...

• Korvaag
CH4OS schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:22:
En ik ga ook zeker niet met alle mogelijke (edge of use) cases rekening houden, het was maar een voorbeeld, mensen.
Het was een reactie op je uitspraak dat elke auto binnen 8 uur wel vol is, en dat is simpelweg niet waar. De Leaf is daar niet de enige in.

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-01 15:41
Abz87 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:15:
[...]

Ik snap jouw reactie wel; gezien het feit dat de gemiddelde persoon in Nederland weinig actie durft te ondernemen maar wel online een toetsenbord held probeert te zijn. Nu we 1-1 staan met op de man te spelen stel ik voor om deze topic niet te vervuilen :)
Ik denk dat het normaal is om, als er problemen zijn, dit uit te spreken met mensen en niet om zomaar aan iemands spullen te zitten. Met opzet supermarkt saus op iemands auto smeren om iemand te “treiteren”, zoals je het zelf schrijft, vind ik persoonlijk bizar tot zielig gedrag.

Ik ben het wel met je eens dat de discussie kan stoppen, want onze morele compassen liggen duidelijk niet op één lijn.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Korvaag schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:12:
Het was een reactie op je uitspraak dat elke auto binnen 8 uur wel vol is, en dat is simpelweg niet waar. De Leaf is daar niet de enige in.
Maar dat heb ik nergens gezegd? In het geval dat je een Leaf rijdt en aan de andere kant van dezelfde stad woont, heb je toch geen 100% lading (200km blijkbaar) nodig om weer thuis te kunnen komen? Dus hoef je ook niet 10 uur te laden, maar kan je wellicht met een uur of 2-3 ook af (4-6km dus), zolang je maar voldoende prik hebt om thuis te komen toch?

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2026 17:50 ]

• Abz87
Jiangtao.L schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:40:
[...]

Ik denk dat het normaal is om
Normaal zou zijn als je mijn post wellicht 8 a 9 had gelezen voordat je iets zou schrijven; nu wordt je op je plek gezet :)
als er problemen zijn, dit uit te spreken met mensen en niet om zomaar aan iemands spullen te zitten.
Als je de moeite nam om te lezen ipv een persoonlijk aanval neer te zetten dan had je dit kunnen voorkomen. Ik vat het nogmaals samen voor je:

1: buurman van 5 deuren verderop parkeerde altijd bij, ook al was er genoeg plek. Irri zoals ik zei, maar het mag;
2: de beste man veroorzaakte schade bij mijn auto en reed weg;
3: buurman gaf een grote mond en ontkende totdat ik camerabeelden liet zien. Beloofde dat hij zijn auto gewoon voor zijn deur zet waar altijd plek is.

Zoals je wederom had kunnen lezen was er al een gesprek gevoerd NADAT er schade was gereden, inclusief het ontkennen hiervan.
Met opzet supermarkt saus op iemands auto smeren om iemand te “treiteren”, zoals je het zelf schrijft, vind ik persoonlijk bizar tot zielig gedrag.
Mag je vinden, het was effectief, zonder schade en bood aan om mee te helpen. Soms zijn dit soort acties nodig helaas.
Ik ben het wel met je eens dat de discussie kan stoppen, want onze morele compassen liggen duidelijk niet op één lijn.
Dit was geen discussie, dit was iemand op zijn plek zetten die selectief leest en uit pure emotie reageert. Wellicht de volgende keer 9 maal iets lezen voordat je reageert :)

• MPCoreDeveloper
Korvaag schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Die uitspraak was van mij , ik heb dat ergens terug gezegd en baseerde dat meer op het feit dat ik een zogenaamde super slecht ladende auto zou hebben die maar met 1 fase kan laden maar die toch altijd met 50% makkelijk in een uur of 3,5 a 4 weer vol is, ik zet hem om 7:45 neer en om 11:00 is hij meestal al op 100%

Nu is het inderdaad wel zo dat mijn auto wel max 7,2 KW kan laden ( in de praktijk zie ik 6,9 KW ) op die 1e fase..... oh en ik heb met mijn auto een Roadtrip van 4000KM achter de rug door Belgie, Frankrijk en Spanje en weer terug de keren dat je dan AC laad zijn er hooguit 3 geweest ofzo ....

Dus IMO is goed en snel DC laden in zo`n geval van langere afstanden veel belangrijker ( en dat ging in mijn beleving prima )

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@WP_Pj ik lees dat je wel al contact met de exploitant van de laadpaal gehad hebt, maar hun reactie verbaasd mij enorm. In feite lopen zij inkomsten mis door zijn gedrag. Als ik een stenen muur bouw voor hun laadpaal zullen ze daar toch wel tegen in actie komen. De huidige situatie niet veel anders imho. Misschien loont het wel om daar toch nog een keer te drukken, ook met wat feiten (data, tijden etc).

[ Voor 5% gewijzigd door SirLenncelot op 24-01-2026 19:21 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:01
WP_Pj schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:53:
@celshof daar wordt met geen woord gerept over laadpalen of laadkabels. Maar dat is ook niet zo gek omdat deze casus ook voornamelijk gaat over iemand die parkeert in strijd met het RVV. De APV kan die niet overrulen.
En toch zijn er gemeenten die het expliciet opgenomen hebben, of er iets over gezegd hebben. Zie https://laadpaalwijs.nl/w...elding-van-laadpaalkleven bijvoorbeeld. En als ze er echt nooit iets over hebben gepubliceerd, probeer anders eens een handhavingsverzoek.

• Korvaag
CH4OS schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:47:
[...]
Maar dat heb ik nergens gezegd? In het geval dat je een Leaf rijdt en aan de andere kant van dezelfde stad woont, heb je toch geen 100% lading (200km blijkbaar) nodig om weer thuis te kunnen komen? Dus hoef je ook niet 10 uur te laden, maar kan je wellicht met een uur of 2-3 ook af (4-6km dus), zolang je maar voldoende prik hebt om thuis te komen toch?
Excuus dat was iemand anders waar jij vervolgens weer op reageerde....

• Tweak_ers
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Helder , de volgende stap vanuit de gemeente zal dan wel gaan worden dat de kabels e.d. niet meer mogen dat is hier in Rotterdam ook al zo ,die palen zijn dan waarschijnlijk voor de toekomst geplaatst . Dus dat ze dat gaan verbieden, met de SGZH2 tarieven is elektrisch rijden gewoon niet rendabel om break even te zijn mag de laadprijs niet boven de 0,48 ct incl per kwh komen alleen met SGZH1 red je dat momenteel als je NIET uit eigen bron kunt laden . (heel apart dat ze dat zo verzieken met die woekertarieven)
Het is hier juist vanaf 1-1-26 officieel toegestaan.

• MPCoreDeveloper
Tweak_ers schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:31:
[...]

Het is hier juist vanaf 1-1-26 officieel toegestaan.
Super!! Ik ben een beetje vooringenomen omdat ik sterk het vermoeden heb dat er een verdienmodel achter zit om het te weigeren ,,, waarom mag ik wel met een haspel mijn auto stofzuigen maar krijg ik meteen een boete als ik met diezelfde haspel mijn auto oplaad?

Dat voelt gewoon nogal krom en alsof er een andere agenda is (je moet en zal de publieke extra dure laadpaal gebruiken!! )

Zo is het dus in de gemeente Roterdam ....

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:54
MPCoreDeveloper schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Super!! Ik ben een beetje vooringenomen omdat ik sterk het vermoeden heb dat er een verdienmodel achter zit om het te weigeren ,,, waarom mag ik wel met een haspel mijn auto stofzuigen maar krijg ik meteen een boete als ik met diezelfde haspel mijn auto oplaad?

Dat voelt gewoon nogal krom en alsof er een andere agenda is (je moet en zal de publieke extra dure laadpaal gebruiken!! )

Met een kabel over de straat/stoep lopen voorbijgangers die bijv slecht ter been zijn, slechtziend of blind enz het risico dat ze blijven hangen / struikelen over jouw kabel. Denk ook aan rolstoelen, rollators, kinderwagens enz.

Stofzuigen met een kabel over de straat / stoep mag in de meeste gemeenten ook niet vanwege hetzelfde risico maar daarvan kun je nog zeggen dat je in de buurt bent en anderen kunt waarschuwen en/of helpen.

Edit:
Mocht een kabel over de stoep niet toegestaan zijn en iemand erover struikelen ben jij aansprakelijk voor eventuele letselschade.

[ Voor 6% gewijzigd door ninjazx9r98 op 25-01-2026 16:44 ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Er is een verschil tussen een laadkabel, dik en stug en blijft dus niet plat liggen. en daardoor hoger dan 3cm is op veel / sommige plaatsen. -en- een soepel verlengsnoer dat wel plat blijft liggen en nog geen 2cm hoog is op het hoogste punt.
De verzekering van de gemeente heeft verantwoordelijkheid afgewezen voor iets dat volgens hen minder dan 3cm hoog was. En die 3cm stond ergens in de regels. Met maximaal 3cm hoogte verschil moet je volgens die regel rekening houden...
Ik kan niet garanderen dat dit ook voor een verlengsnoer op gaat, maar wat mij betreft is het wel een goed argument. Er zijn genoeg scheef liggende tegels...
[/ot]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Tweak_ers
MPCoreDeveloper schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Dat is zeker het geval.
Rotterdam en alle gemeenten die meedoen aan de SGZH consessie, daar verdienen de gemeenten geld per gelaadde kWh.
Dat maakt het voor de gemeente lucratiever een publieke laadpaal te plaatsen, dan thuisladen toe te staan.

Overigens vind ik een kabelgoottegel een betere optie en ben ik ook bereid daar geld voor te betalen. Ware het niet dat onze gemeente de legekosten op €1400 wilde vaststellen exclusief aanleg en meteriaal.

Dat werd een heel gedoe in de gemeenteraad:
https://www.streekbladzoe...en-voor-kabelgoot-te-hoog

En dat is uiteindelijk de reden geweest dat de raad moties heeft ingebracht om de kabelmat toe te staan.

Dus de gemeente heeft zichzelf in eigen voet geschoten, door veel te hoog in te zetten.

Mocht ik voor Max €500 een kabelgoottegel kunnen aanvragen, had ik het vandaag nog gedaan.
ninjazx9r98 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Met een kabel over de straat/stoep lopen voorbijgangers die bijv slecht ter been zijn, slechtziend of blind enz het risico dat ze blijven hangen / struikelen over jouw kabel. Denk ook aan rolstoelen, rollators, kinderwagens enz.

Stofzuigen met een kabel over de straat / stoep mag in de meeste gemeenten ook niet vanwege hetzelfde risico maar daarvan kun je nog zeggen dat je in de buurt bent en anderen kunt waarschuwen en/of helpen.

Edit:
Mocht een kabel over de stoep niet toegestaan zijn en iemand erover struikelen ben jij aansprakelijk voor eventuele letselschade.
Ik ben bereid dat risico te nemen.
Je kunt niet aan de ene kant alle kosten verhogen, terugleveren zonnepanelen invoeren, kabelgoottegel buitensporig duur te maken en dan geen tegenreactie verwachten.

Al was het verboden, gezien het bovenstaande en de tegenwerking op ieder vlak, maakt dat mij als inwoner redelijk egoïstisch.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:01
Leuk zo'n kabelgoottegel. Maar dat werkt alleen als je een vaste parkeerplaats hebt.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Marcel Br Nee hoor, het gaat erom dat het voetpad wordt overbrugd.
dat de kabel verder in de goot ligt maakt niet echt uit.
Dus ja, je bent wel gebonden aan een klein aantal plaatsen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Tweak_ers
Marcel Br schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:19:
Leuk zo'n kabelgoottegel. Maar dat werkt alleen als je een vaste parkeerplaats hebt.
Waarom? Als ieder huis er gewoon standaard één heeft.

Bij het publieke laadpunt heb ik ook geen gereserveerde plek.
Met kabelmat heb ik ook geen gereserveerde plek, toch werkt dit al sinds 2019 zonder enig probleem.
Heel af en toe moet ik onze tweede auto even weghalen, maar meestal is dat niet nodig.

Zo lang je het niet in de binnenstad van een grote stad toepast is het prima te doen.

• Tweak_ers
onetime schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:55:
@Marcel Br Nee hoor, het gaat erom dat het voetpad wordt overbrugd.
dat de kabel verder in de goot ligt maakt niet echt uit.
Dus ja, je bent wel gebonden aan een klein aantal plaatsen.
Met mijn opstelling kan ik op 6 verschillende plekken staan voor de deur. Scheelt wel per auto, de Skoda heeft de laadpoort rechts, de Tesla links.
Dus de ene kan een plekje extra de ene kant op, ander nét niet.

• The Wizard
  • Laatst online: 12:06

The Wizard

Moderator Mobile
FooLsKi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Hahahahahaha, dat zal dan aan de wijk liggen. Hier (Laak) staat regelmatig een of andere hufter met een verlengde PostNL-bus van vrijdag t/m zondag een laadplek in beslag te houden *en* de stoep erachter te blokkeren (achterkant staat letterlijk in de bosjes). Maar misschien idd eens eisen dat de BOA's gaan handhaven.
Hier hebben we ook zo'n zeer vervelende PostNL verlengde bus die bijna een week ingeplugd staat. Weet je zo wat de lengte is van deze bussen? Hier in de APV staat dat je langer dan 6 meter niet langer dan 24 uur mag parkeren binnen de bebouwde kom.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:45

Aganim

I have a cunning plan..

The Wizard schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:08:
[...]

Hier hebben we ook zo'n zeer vervelende PostNL verlengde bus die bijna een week ingeplugd staat. Weet je zo wat de lengte is van deze bussen? Hier in de APV staat dat je langer dan 6 meter niet langer dan 24 uur mag parkeren binnen de bebouwde kom.
Ligt aan het type bus en de ene verlenging is de andere niet. Onze vereniging heeft bijv. een verlengde bestelbus die niet aan die 6 meter komt. Als je niet met een meetlint of lasermeter aan de slag wilt kan je het kenteken opzoeken op https://ovi.rdw.nl en kijken naar de wielbasis, dan zou je al een aardige schatting moeten kunnen maken.

• The Wizard
  • Laatst online: 12:06

The Wizard

Moderator Mobile
Aganim schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:15:
[...]

Ligt aan het type bus en de ene verlenging is de andere niet. Onze vereniging heeft bijv. een verlengde bestelbus die niet aan die 6 meter komt. Als je niet met een meetlint of lasermeter aan de slag wilt kan je het kenteken opzoeken op https://ovi.rdw.nl en kijken naar de wielbasis, dan zou je al een aardige schatting moeten kunnen maken.
Ah ja, lengte staat er normaal niet in, dus daarom daar niet gekeken, maar hier staat wel de lengte bij, 6,70m. Dus ik stuur handhaving er op af.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

The Wizard schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:08:
[...]

Van wat ik kan vinden is dat kreng 6,7m lang (2025-model elektrische verlengde Ford Transit). Ik had gehoopt dat mijn meldingen afgelopen weekend een vlot resultaat hadden opgeleverd, aangezien 'ie er maandag zowaar niet stond (er stonden een kleiner personenbusje en een personenwagen aan die lader) maar gister stond 'ie er weer op dezelfde aso-manier.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:36
Zijn er eigenlijk al concrete ontwikkelingen in deze zaak? Een briefje op de voorruit waarin je vriendelijk vraagt de auto even te verplaatsen (hoeft niet midden in de nacht) al geprobeerd? Heeft dat geholpen? Lijkt me toch dat dat bij 90%+ van de mensen wel helpt?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

FooLsKi schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Van wat ik kan vinden is dat kreng 6,7m lang (2025-model elektrische verlengde Ford Transit). Ik had gehoopt dat mijn meldingen afgelopen weekend een vlot resultaat hadden opgeleverd, aangezien 'ie er maandag zowaar niet stond (er stonden een kleiner personenbusje en een personenwagen aan die lader) maar gister stond 'ie er weer op dezelfde aso-manier.
Als je wil dat de gemeente handhavend optreedt en er parkeerbelasting geheven wordt kan je nog overwegen iets voor het kenteken te zetten met het verzoek tot handhaven. Als het kenteken niet leesbaar is zal er in ieder geval een BOA naar kijken. Het is natuurlijk heel onhandig dat je je boodschappentas voor het kenteken laat staan de hele tijd met daarin een verzoek om te handhaven op grote voertuig.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ten eerste ben je dan strafbaar bezig en ten tweede kan een BOA hier niets mee omdat het om een misdrijf gaat.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:06
Wat ik nog even niet zo goed begrijp:

1. Hij laadt soms en zet dan zijn auto niet weg
2. Hij zet soms de auto er neer, doet de kabel er in, maar haalt zijn RFID tag niet langs de paal. Dan doet hij zijn auto op slot en gaat naar binnen en kijkt er niet meer naar om. Dan vergrendelt de kabel aan de auto, maar niet aan de paal. Dat meen ik gelezen te hebben.

Als 2 het geval is, kun je dan zelf niet op de 1 of andere manier je auto zo neerzetten dat je zelf wel kunt laden, maar je zijn auto niet beschadigt oid, maar dat het hem wel erg duidelijk is dat het erg vervelend is dat hij daar niet staat te laden?

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

CremersDH schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:12:
Needtocharge is wel een mooi initiatief, en zal eigenlijk in de oplaadapps geintegreerd moeten worden
Sympathiek initiatief inderdaad! Leek me ook wel wat! Alleen nu lees ik op die site dat ze er per 20 februari mee gaan stoppen :|

• Edje44magnum
KaiseRRuby schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:09:
Wat ik nog even niet zo goed begrijp:

1. Hij laadt soms en zet dan zijn auto niet weg
2. Hij zet soms de auto er neer, doet de kabel er in, maar haalt zijn RFID tag niet langs de paal. Dan doet hij zijn auto op slot en gaat naar binnen en kijkt er niet meer naar om. Dan vergrendelt de kabel aan de auto, maar niet aan de paal. Dat meen ik gelezen te hebben.

Als 2 het geval is, kun je dan zelf niet op de 1 of andere manier je auto zo neerzetten dat je zelf wel kunt laden, maar je zijn auto niet beschadigt oid, maar dat het hem wel erg duidelijk is dat het erg vervelend is dat hij daar niet staat te laden?
Je kan natuurlijk zijn kabel op slot zetten door een laadpas tegen de paal aan te houden of je pinpas dit kost het paar euro's maar het is wel lachen misschien

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Edje44magnum schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Je kan natuurlijk zijn kabel op slot zetten door een laadpas tegen de paal aan te houden of je pinpas dit kost het paar euro's maar het is wel lachen misschien
Lees anders het topic gewoon eens door vanaf het begin.

• WP_Pj
radeoxx schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:13:
Zijn er eigenlijk al concrete ontwikkelingen in deze zaak? Een briefje op de voorruit waarin je vriendelijk vraagt de auto even te verplaatsen (hoeft niet midden in de nacht) al geprobeerd? Heeft dat geholpen? Lijkt me toch dat dat bij 90%+ van de mensen wel helpt?
Er zijn wel wat ontwikkelingen ja. Het briefje dat ik voor de zoveelste keer had neergelegd heeft niets geholpen. Echter, de werkgever van deze persoon heeft blijkbaar wel diegene hierop aangesproken, want inmiddels is de auto niet meer te vinden bij de openbare laadpaal. Die staat er nu tegenover geparkeerd naast een woning die een Tesla wall charger gebruikt om een Tesla op een openbaar parkeervak op te laden. Het lijkt me niet de woning van die persoon, anders zou er wel via die Tesla lader worden geladen lijkt me.

De gemeente heeft nog steeds niets van zich laten horen en de wijkagenten zijn ook niet bereid om eens een praatje te maken.

• Cid Highwind
  • Laatst online: 13:50
Ik geloof dat ik in zo een geval de stekker er uit had gehaald en onder de ruitenwisser had gedaan samen met het briefje.

Voor zelf laden, goed strak er tegenaan parkeren zodat je het redt met je kabel, desnoods over z’n dak heen en op een manier dat instappen via de bestuurderszijde geen optie is. Dan is het signaal wel duidelijk.

Blij te horen dat het via de werkgever het gewenste resultaat heeft gebracht. Jammer dat zo een hork zoveel moeite vereist terwijl anderen, die dit ook op hadden kunnen lossen, aan werkweigering doen.
Pagina: 1 2 Laatste