Benadeeld door hypotheek adviseur

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:13
jadjong schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Klinkt alsof TS zelf een bedrijfje is gestart en zich daarmee ingekocht heeft of facturen stuurt voor geleverde diensten. Bedrijf van ouders is klant van bedrijf van TS. Het heeft geen nut om de bedrijfsresultaten van je klanten mee te nemen, zelfs niet als het familie is. :D
TS geeft aan dat het een VOF is. Daarmee is hij IB-ondernemer. Waarschijnlijk heeft hij pas 1 of 2 keer IB-aangifte gedaan sinds hij mede-eigenaar is. Met (bijvoorbeeld) een B.V. was het misschien makkelijker geweest, omdat het bedrijf dan een apart rechtspersoon is.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ah, daar had ik overheen gelezen en maakt het nog ingewikkelder.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:24
Banken doen nu eenmaal lastiger als je lage rente mee wil nemen....en dan is maatwerk ineens heel lastig/onmogelijk. Maar scheelt het echt zoveel? Als je versnelt aflost..scheelt het je ook veel geld...iets om in je achterhoofd te houden en niet je woonplezier door te laten vergallen toch:-). Wellicht levert je oude woning ook meer op met verkoop...kun je dat ook weer meteen aflossen om zo je lasten sneller oaag te lrijgen

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:18
Orkaan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 04:55:
Banken doen nu eenmaal lastiger als je lage rente mee wil nemen....en dan is maatwerk ineens heel lastig/onmogelijk. Maar scheelt het echt zoveel? Als je versnelt aflost..scheelt het je ook veel geld...iets om in je achterhoofd te houden en niet je woonplezier door te laten vergallen toch:-). Wellicht levert je oude woning ook meer op met verkoop...kun je dat ook weer meteen aflossen om zo je lasten sneller oaag te lrijgen
Nou dat was in mijn geval toch een appel en een eitje

Ze deden daar helemaal niet moeilijk over zelfs dan ligt het toch aan de bank waar je zit niet aan de banken

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
rtownz251 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 07:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is wat ik ChatGPT erover heb gevraagd en de uitkomst. Zo krijgen jullie een wat beter beeld van de situatie.
Dit klopt niet. Dat is niet zozeer de schuld van ChatGPT, maar je prompt is niet duidelijk genoeg.
ChatGPT heeft bij scenario 1 24 jaar lang met de 1,84% rente gerekend, terwijl die nog maar 14 jaar vast staat. Je moet aangeven met welke rente er na het aflopen van de rentevasteperiode moet worden gerekend.

Als je na de 14 jaar 1.84% rente doorrekent met 3.84% kom je uit op een verschil van iets minder dan €38.000. Niet €69.000.

Bij scenario 2 ga je trouwens het recht op hypotheekrenteaftrek (deels) verliezen. Die €155k die nu nog openstaat op je oude hypotheek moet je binnen 24 jaar annuïtair aflossen; je kan dus niet voor dat deel een nieuwe hypotheek van 30 jaar afsluiten en de rente daarvan volledig aftrekken.
Ook is het niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat je de looptijd oprekt; de extra rente die je betaalt komt dus niet alleen door de hogere rente, maar ook doordat je voor een langere looptijd kiest.

• rtownz251
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:51
Tom-Z schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:42:
[...]

Dit klopt niet. Dat is niet zozeer de schuld van ChatGPT, maar je prompt is niet duidelijk genoeg.
ChatGPT heeft bij scenario 1 24 jaar lang met de 1,84% rente gerekend, terwijl die nog maar 14 jaar vast staat. Je moet aangeven met welke rente er na het aflopen van de rentevasteperiode moet worden gerekend.

Als je na de 14 jaar 1.84% rente doorrekent met 3.84% kom je uit op een verschil van iets minder dan €38.000. Niet €69.000.

Bij scenario 2 ga je trouwens het recht op hypotheekrenteaftrek (deels) verliezen. Die €155k die nu nog openstaat op je oude hypotheek moet je binnen 24 jaar annuïtair aflossen; je kan dus niet voor dat deel een nieuwe hypotheek van 30 jaar afsluiten en de rente daarvan volledig aftrekken.
Ook is het niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat je de looptijd oprekt; de extra rente die je betaalt komt dus niet alleen door de hogere rente, maar ook doordat je voor een langere looptijd kiest.
Als je goed kijkt heb ik ook aangegeven dat de rentevaste periode 14 jaar is en resterende looptijd 24 jaar. Dus dat klopt wel.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik heb het topic gevolgd en gelezen en de meeste berichten focussen zich op de geleden schade en mogelijke oplossingen. Volgens mij prima, maar niet echt een antwoord op je vraag.

Ik denk dat je de adviseur niet verantwoordelijk kan maken voor de vervolgschade van het niet kunnen behouden van je lage rente. Die keuze is van jou geweest en ik vermoed ook dat deze aansprakelijkheid is uitgesloten in de overeenkomt die je hebt. Wel kan je stellen dat zijn advies nagenoeg waardeloos is geweest. Hoewel hij de aanvraag begeleid (en dat is íets waard) heb je niet de service gekregen die je mag verwachten. Ik zou dat dus nú al aangeven en na afronding van het proces ook (een deel van) de betaling betwisten.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
rtownz251 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:04:
[...]

Als je goed kijkt heb ik ook aangegeven dat de rentevaste periode 14 jaar is en resterende looptijd 24 jaar. Dus dat klopt wel.
ChatGPT heeft daar niets mee gedaan. Je hebt niet aangegeven met welke rente er na die 14 jaar moest worden gerekend. ChatGPT heeft ook na het aflopen van de rentevaste periode doorgerekend met 1.84%.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:34
Wat je adviseur je vertelde in eerste instantie is helemaal niet gek, met zo'n lange historie (14 jaar loondienst) een bedrijf wat al 50 jaar bestaat, aannemende dat de jaarcijfers van de laatste 3-5 jaar goed zijn en het bedrijf in een prima markt opereert hadden de meeste banken je aanvraag gewoon gehonoreerd. Er lijkt mij geen sprake van een groter risico dan in loondienst bij een ander bedrijf.
Nou zou de bank een aantal dingen kunnen doen, inkomensverzekering eisen, arbeidsongeschiktheid, een lagere LTV waarde vragen etc etc.
Hiervoor heb je echter wel een hypotheekadviseur nodig voor ondernemers/DGA die kennen binnen de banken ook weer de juiste personen. Mijn advies, bel er 3 op, en vraag of ze ervaring hebben met hypotrust. Leg je verhaal kort uit.
Ik zie dat hypotrust ook specifieke producten voor ondernemers heeft, dit helpt je echter niet want zou ook een nieuwe hypotheek betekenen.
Mocht het niet lukken de hypotheek mee te nemen, dan zou ik ook voor een andere partij gaan die waarschijnlijk een beter rente aanbod hebben. Zoals eerder gezegd, hypotrust heb je er niet mee, die zien je graag gaan. Die lenen het geld liever tegen huidige rentes uit. Overigens omdat je flink bij gaat lenen tegen huidige rentes hadden ze wellicht wat beter hun best kunnen doen.

Ik vroeg het eerder ook maar ga je geen antwoord op, is je adviseur er een voor ondernemers? Dat is echt even een andere tak met andere contactpersonen bij de aanbieders, dus dat is echt belangrijk in jouw geval. Het zou zo maar kunnen zijn dat een van je ouders binnenkort uittreed, dat soort zaken gaat hij niet begrijpen noch kunnen overleggen aan hypotrust.

Doet hypotrust gewoon niets (of nauwelijks iets) voor ondernemers, dan zit je gewoon bij de verkeerde aanbieder en dan is de rest eigenlijk niet meer zo van belang. Jij hebt een mooie move gemaakt maar dat heeft nou eenmaal hier en daar consequenties, timing... is everything!
Pagina: 1 2 Laatste