Vraag

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
De cv-ketel slaat heel erg veel aan. Bijna elke 5min. Hoe hoog moet ik de temperatuur instellen? Ik zie 2 icoontjes en ze staan beide op 60.

In de woonkamer staan 2 radiatoren open en in de keuken eentje. Beide slaapkamers en in de gang staan ze uit.

CV Ketel: Intergas HRE

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Gegoogled op 'cv pendelt'
- Temperatuur beide op 60 gezet (te laag?)

Schopje naar DEI. Meer uitleg over wat er geprobeerd is en wat er dan gebeurd, exacte type CV en thermostaat etc

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 11-01-2026 14:48 ]

i500 & chill (@IBKR)

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:11

franssie

Save the albatross

Eén van de temperaturen is je sanitair warm water (SWW) temperatuur. De andere je radiator Temperatuur.
Je ketel moduleert, dus gaat minder stoken als ie erg warm water terug krijgt.
Maar hier wordt het tot uit ten treure besproken, behandeld etc
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:57
franssie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:05:
Eén van de temperaturen is je sanitair warm water (SWW) temperatuur. De andere je radiator Temperatuur.
Je ketel moduleert, dus gaat minder stoken als ie erg warm water terug krijgt.
Maar hier wordt het tot uit ten treure besproken, behandeld etc
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
De ketel moduleert niet, hij pendelt.

Pendelen CV ketel; iets meer uitleg gevraagd (achtergrond)
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 7% gewijzigd door BennieWolters op 10-01-2026 19:13 ]

Joe

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De vraag is of dat ding überhaupt wel een probleem heeft. Als de eco stand voor het tapwater aan staat vertoont ie ook dit gedrag.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:26
Intergas staat standaard de comfort modus aan, iig bij onze nieuwe extreme 36 en hiervoor de 36hr ook. Deze uitzetten scheelt je centjes, alleen zal je iets langer moeten wachten op warm water.

Zelf zou ik de CV warmte lager zetten, ik heb deze op 50gr met een modulerende ketel en voorverwarmen aan vind ik het een fijne temp afgeven.

kraantare zeker niet onder de 60 ipv legionela

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Unknown Alien schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:40:
Intergas staat standaard de comfort modus aan, iig bij onze nieuwe extreme 36 en hiervoor de 36hr ook. Deze uitzetten scheelt je centjes, alleen zal je iets langer moeten wachten op warm water.

Zelf zou ik de CV warmte lager zetten, ik heb deze op 50gr met een modulerende ketel en voorverwarmen aan vind ik het een fijne temp afgeven.

kraantare zeker niet onder de 60 ipv legionela
Beter dat topic ook doornemen.

Even op 50 zetten, dan moet je ook de delta uitrekenen en je pomp misschien sneller of langzamer zetten.

:-)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je ketel inschakelt, hoe lang blijft deze dan stoken, en is je kamer dan al op temperatuur? Gaat de ketel uit met een 1 op de display?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:05
@NMMNG
Probeer eens de radiatoren waterzijdig in te regelen. Heel simpel gezegd, draai de knoppen van de radiatoren bijna helemaal dicht en zet ze een klein beetje open. Als het goed is worden ze nog steeds warm aan de bovenkant maar aan de onderkant een stuk minder. Liefst moet er 20 graden verschil zitten tussen boven en onder. Dat kan je meten, maar zo'n verschil voel je ook wel.
Dan zal het water wat retour komt veel kouder zijn en zal de CV niet zo snel meer gaan pendelen.

PS; zet eventueel ook de andere radiatoren en heel klein beetje open.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:56
NMMNG schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:55:
De cv-ketel slaat heel erg veel aan.
Dat doen ze meestal op verzoek van je thermostaat.

Hangt die toevallig in de buurt van de radiator in een ruimte die relatief snel afkoelt?

Spel en typfouten voorbehouden

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Unknown Alien schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:40:
Deze uitzetten scheelt je centjes, alleen zal je iets langer moeten wachten op warm water.
offtopic:
Op te lossen door een half minuutje voordat je warm water nodig hebt een trigger naar de cv ketel te sturen door je warm water kraan even 1 a 2 seconden open en dicht te doen. Dan heb je even later zo goed als instant warm water. De meeste ketels snappen dit.

Alles kan stuk.

• _JGC_
  • Nu online
chrisborst schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:53:
@NMMNG
Probeer eens de radiatoren waterzijdig in te regelen. Heel simpel gezegd, draai de knoppen van de radiatoren bijna helemaal dicht en zet ze een klein beetje open. Als het goed is worden ze nog steeds warm aan de bovenkant maar aan de onderkant een stuk minder. Liefst moet er 20 graden verschil zitten tussen boven en onder. Dat kan je meten, maar zo'n verschil voel je ook wel.
Dan zal het water wat retour komt veel kouder zijn en zal de CV niet zo snel meer gaan pendelen.

PS; zet eventueel ook de andere radiatoren en heel klein beetje open.
Slecht advies. Dat moet andersom, zoveel mogelijk open. Je wilt warmte uit je ketel het huis in, dat werkt niet met dichte kranen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:05
_JGC_ schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Slecht advies. Dat moet andersom, zoveel mogelijk open. Je wilt warmte uit je ketel het huis in, dat werkt niet met dichte kranen.
Sorry, maar jou advies klopt ook gewoon niet. Een radiator moet om optimaal te werken een delta T van 20 graden hebben en dat kan soms niet als de kraan maximaal open staat.
Goed filmpje dit dat uitlegt:
YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!

• _JGC_
  • Nu online
chrisborst schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Sorry, maar jou advies klopt ook gewoon niet. Een radiator moet om optimaal te werken een delta T van 20 graden hebben en dat kan soms niet als de kraan maximaal open staat.
Goed filmpje dit dat uitlegt:
YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!
DeltaT is niet het doel. Gelijke doorstroming is het doel.

Je ketel moet minstens 6KW kwijt, als jij alle kranen zo ver dicht gaat draaien voor die mooie deltaT blijft die 6KW grotendeels in de ketel zitten en slaat ie af omdat de temperatuur oploopt.

Ik stook hier met een deltaT van 3-6 graden, aanvoer tussen 30 en 45, retour tussen 27 en 39. Daarmee kunnen zowel mijn 5KW warmtepomp als mijn op 6.5KW beperkte ketel de warmte prima kwijt.

• Ronald
  • Nu online
Maximale afgifte bereik je toch echt door de hoogste gemiddelde delta.
"Optimaal werken van een radiator" bereik je dus met stroming oneindig en delta 0.

Met de boel hard knijpen beperk je de afgifte, en gaat de ketel nog sneller pendelen.

Aangezien het een ketel is van waarschijnlijk 7,2kW minimaal (De 24 wordt zelden geplaatst).. betwijfel ik of de 3 radiatoren dat bij 60-40 weg kunnen zetten. Een 60x180 T22 is maar 1500W bij dit stookregime.

Pendelen is dus absoluut het enige wat deze, zoals gebruikelijk, veel te krachtige ketel kan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1