Schimmelsituatie verbeteren met luchtverwarming/airco

Pagina: 1
Acties:

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-02 19:14
Hallo mede-luchtverwarmers, even een probleem wat ik heb (en waar ik weinig tweakers over hoor hier), sinds ik verwarm met airco, tegen jullie aan houden:

Ik heb behoorlijk last van schimmel in de woonkamer, onderaan de muren en in de hoeken van de kamer. Mijn wandmodel (5kw Daikin Stylish) hangt aan de lange zijde van mijn kamer en blaast horizontaal langs het plafond dwars de kamer in. Met dit koude weer is het overdag op mijn CV thermostaat (die ik puur gebruik als thermometer) 18c en 's nachts op zijn koudst 17c. Als ik 's avonds beneden zit, stook ik op tot ongeveer 20 graden. 's Ochtends lucht ik een kwartier en heb alle ventilatieroosters open. Met dit droge winterweer is de luchtvochtigheid ongeveer 50%.

Ik spotte de nodige schimmel en ben met een IR meter de temperatuur van de muur gaan opmeten op die plekken en veel warmer dan 9-12 graden worden die muren niet. Nu heb ik last van een vochtige kruipruimte. Er heeft hier vroeger een sloot langs huis gelopen, en het zal volgens experts nog jaren duren voordat het weer "droog" is. De kruipruimte is volgestort met EPS parels door de vorige bewoonster, omdat zij nog meer last had van vocht dan ik, maar ik denk dat er het volgende aan de hand is:

De EPS parels sluiten alleen de bodem af. Daarboven zit ongeveer 20cm lucht en dan de vloer. Door de ventilatieroosters komt koude buitenlucht naar binnen, en deze houdt de onderkant van de vloer koud en vochtig. Dit vocht trekt omhoog de woning in en zorgt voor schimmel. In mijn optiek zou dit op te lossen zijn door de onderkant van de vloer te isoleren met PUR schuim of beter nog, de hele bodem, funderingsmuren en onderkant vloer te verpakken in bijvoorbeeld een Tonzon systeem. Dit zou dan een einde moeten maken aan de koude muren en schimmel.

Op de eerste verdieping heb ik vrijwel geen last van schimmel, dus dat doet mij nog meer in de richting van de kruipruimte vermoeden.
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn aanname vinden?

[ Voor 3% gewijzigd door f1r3b4ll op 08-01-2026 21:38 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:54

Termy

valt er nog wat te fragge?

f1r3b4ll schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:37:
Hallo mede-luchtverwarmers, even een probleem wat ik heb (en waar ik weinig tweakers over hoor hier), sinds ik verwarm met airco, tegen jullie aan houden:

Ik heb behoorlijk last van schimmel in de woonkamer, onderaan de muren en in de hoeken van de kamer. Mijn wandmodel (5kw Daikin Stylish) hangt aan de lange zijde van mijn kamer en blaast horizontaal langs het plafond dwars de kamer in. Met dit koude weer is het overdag op mijn CV thermostaat (die ik puur gebruik als thermometer) 18c en 's nachts op zijn koudst 17c. Als ik 's avonds beneden zit, stook ik op tot ongeveer 20 graden. 's Ochtends lucht ik een kwartier en heb alle ventilatieroosters open. Met dit droge winterweer is de luchtvochtigheid ongeveer 50%.

Ik spotte de nodige schimmel en ben met een IR meter de temperatuur van de muur gaan opmeten op die plekken en veel warmer dan 9-12 graden worden die muren niet. Nu heb ik last van een vochtige kruipruimte. Er heeft hier vroeger een sloot langs huis gelopen, en het zal volgens experts nog jaren duren voordat het weer "droog" is. De kruipruimte is volgestort met EPS parels door de vorige bewoonster, omdat zij nog meer last had van vocht dan ik, maar ik denk dat er het volgende aan de hand is:

De EPS parels sluiten alleen de bodem af. Daarboven zit ongeveer 20cm lucht en dan de vloer. Door de ventilatieroosters komt koude buitenlucht naar binnen, en deze houdt de onderkant van de vloer koud en vochtig. Dit vocht trekt omhoog de woning in en zorgt voor schimmel. In mijn optiek zou dit op te lossen zijn door de onderkant van de vloer te isoleren met PUR schuim of beter nog, de hele bodem, funderingsmuren en onderkant vloer te verpakken in bijvoorbeeld een Tonzon systeem. Dit zou dan een einde moeten maken aan de koude muren en schimmel.

Op de eerste verdieping heb ik vrijwel geen last van schimmel, dus dat doet mij nog meer in de richting van de kruipruimte vermoeden.
Klinkt plausibel maar dit is niet helemaal het topic voor je vraag lijkt me.

Ik zou in jouw geval iig 24/7 stoken. Schimmel is niet ok.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:18

50% luchtvochtigheid is bijzonder met dit weer. Meer ventileren dus, en warmer stoken :)

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-02 17:26
Enig idee of je daar last hebt van een koude brug? Of is het misschien een enkel of volsteensmuur zonder spouw? Dan krijg je inderdaad een koude plek waar condens op neerslaat en schimmel een kans krijgt.

Meet anders op die plek eens de RV. Neem aan dat je zon klein sensortje hebt. Vochtigheid is relatief aan de temperatuur, dus daar zou je best een flink hogere RV kunnen hebben.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:22
@f1r3b4ll Schimmel kan verschillende oorzaken hebben, wellicht je spouwmuur eens laten controleren.

Tonzon helpt inderdaad, de bodemfolie voorkomt optrekkend vocht.
Maar je hebt ook zaken dat ze spouwmuur ventilatie toepassen.
Soms komt het ook doordat men de spouw heeft laten naisoleren en dat niet helemaal goed is gegaan.

Wat we vaak zien is dat men gaat isoleren maar niet nadenkt over de ventilatie zoals ventilatie C of D toepassen nadat alles geisolleerd is.

Toen ik nog verwarmde met lucht/lucht warmtepomp was het boven 14 graden, niks geen schimmel, wel heeft(had) dit huis ventilatie C.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2026 10:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-02 02:02
ThinkPad schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:06:
Toch meer ventileren denk ik. Heb zelf juist een luchtbevochtiger geplaatst omdat de lucht in huis erg droog wordt met 24/7 airco stoken en een ventilatierooster open (ik wissel tussen voor en achtergevel om idd niet in de tocht te zitten) om CO2 acceptabel te houden. Vorig jaar februari met -5°C was het 25% luchtvochtigheid bij mij binnen, dat was echt niet comfortabel.

Goed geïsoleerde tussenwoning uit 1998, ventilatie type C.
heeft niks te maken lijkt me met nieuwere woning etc
Hier nu zn 35% en zakkende
Geen isolatie jaren 40 woning met alleen ac verwarming

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De EPS parels sluiten alleen de bodem af. Daarboven zit ongeveer 20cm lucht en dan de vloer. Door de ventilatieroosters komt koude buitenlucht naar binnen, en deze houdt de onderkant van de vloer koud en vochtig. Dit vocht trekt omhoog de woning in en zorgt voor schimmel.
Hier zit afaik een denkfout in:
De buitenlucht is wel koud, de RLV is wel hoog, maar de hoeveelheid water (in grammen) is laag.
SituatieTemperatuur (°C)Absolute vochtigheid (g/m³)Max. bij 100% RLV (g/m³)RLV (%) / Toestand
Referentie-53,33,3100%
Zelfde vocht03,34,869%
Zelfde vocht103,39,435%
Zelfde vocht183,315,421%
Referentie187,715,450%
Afkoelen107,79,482%
Dauwpunt77,77,7100% (condens)
Tabel even in elkaar gezet met ChatGPT, maar je ziet dat de vrieskoude lucht eigenlijk super droog is. Ze noemen het niet voor niets vriesdroog.
Met 50% RLV raak je net het dauwpunt/condens punt, dus meer ventileren tot ~40% RLV of iets verder verwarmen/muren isoleren om weg te komen van het dauwpunt.

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:37
De vorige eigenaar heeft een badkamer/slaapkamercombi gemaakt in mijn appartement meter, met een gigantische raampartij. Ziet er erg leuk uit, maar geeft altijd condens. Ik gebruik eigenlijk altijd een luchtontvochtiger met als target 40% RLV (we slapen er niet, het is voor ons een washok). Een stuk goedkoper dan die kamer altijd stoken en ventileren, en helpt in ons geval genoeg.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ochtends lucht ik een kwartier en heb alle ventilatieroosters open.
Een kwartier per dag wat ventilatieroosters open, en verder totaal niet ventileren lijkt een grote oorzaak van je hoge luchtvochtigheid. Dat vocht condenseert op je koude buitenmuren met schimmel tot gevolg...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• f1r3b4ll
Question Mark schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Een kwartier per dag wat ventilatieroosters open, en verder totaal niet ventileren lijkt een grote oorzaak van je hoge luchtvochtigheid. Dat vocht condenseert op je koude buitenmuren met schimmel tot gevolg...
Ik bedoelde dat ik iedere ochtend een kwartier lang alle ramen open zet, en verder altijd alle roosters open heb, behalve als de wind er vol op staat (tegen de tocht).

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

• f1r3b4ll
TereZz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:13:
[...]

50% luchtvochtigheid is bijzonder met dit weer. Meer ventileren dus, en warmer stoken :)
Zoals ik al aangaf lucht ik elke ochtend een kwartier, en heb de hele dag alle ventilatieroosters open. Hoe moet ik nog meer ventileren? Volgens mij is het een bouwfysisch probleem zoals een koudebrug (vanuit buiten of kruipruimte). Ik snap niet hoe mijn buitenmuren anders zo verrekte koud kunnen blijven. Denk dat ik er een expert bij laat komen die echt grondig naar de situatie gaat kijken.

• f1r3b4ll
Doesnotcompute schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:23:
Enig idee of je daar last hebt van een koude brug? Of is het misschien een enkel of volsteensmuur zonder spouw? Dan krijg je inderdaad een koude plek waar condens op neerslaat en schimmel een kans krijgt.

Meet anders op die plek eens de RV. Neem aan dat je zon klein sensortje hebt. Vochtigheid is relatief aan de temperatuur, dus daar zou je best een flink hogere RV kunnen hebben.
Even wat metingen gedaan. As we speak:

- google nest thermostaat midden kamer geeft 21.5c aan
- hygrometer geeft RV 56% aan
- vloertemp midden kamer 17c
- plafond midden kamer 21c
- koude hoek temp vlak boven vloer 10-11c bij 71% RV

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:18
f1r3b4ll schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:32:
[...]

Zoals ik al aangaf lucht ik elke ochtend een kwartier, en heb de hele dag alle ventilatieroosters open. Hoe moet ik nog meer ventileren? Volgens mij is het een bouwfysisch probleem zoals een koudebrug (vanuit buiten of kruipruimte). Ik snap niet hoe mijn buitenmuren anders zo verrekte koud kunnen blijven. Denk dat ik er een expert bij laat komen die echt grondig naar de situatie gaat kijken.
56% rv met dit weer en 21.5 graden binnengekomen. Dat zegt genoeg om te concluderen dat je ofwel een stroom aan vocht je woning binnen moet zien komen, ofwel te weinig ventileert.
- het effect van luchten is maar van korte duur.
- ventilatieroosters zonder actieve mechanische afzuiging kan te weinig doen.

Meten is weten. Zet er eens een co2 sensor neer

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-02 14:13
Hoe is de situatie aan de buitenkant? Als in, de buitenmuur op de plekken waar je problemen hebt? Is het geen doorslaand vocht vanuit je tuin?

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-02 22:25
Trefwoord; dauwpunt..

Bij een temperatuur van 21,5 °C en een relatieve luchtvochtigheid van 56% ligt het dauwpunt op ongeveer 12,3 °C.

👉 Dat betekent:
Alle oppervlakken die kouder zijn dan ±12 °C zullen condens gaan vormen.

Met andere woorden;
Het vocht uit de lucht condenseert op je muur.

Oplossing;
Zorgen dat je muur minder koud is(stoken/isoleren).
Zorgen dat je RLV omlaag gaat.

Tip; google stossluften

2050vandaag, waarom wachten?

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-02 19:20
airco gebruiken tijdens de nacht om te drogen, dat kost weinig energie en je huis voelt bij lagere vochtgehaltes minder kil/koud

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:32
Ipv 17C hele dag 20C stoken en iets bij ventileren en poef opgelost.
Pagina: 1