Afgelopen vrijdag mijn BMW iX3 gaan ophalen, komende van een BMW 330e Touring.
Eerste indruk is zeer goed! Hij rijd heel vlot en stuurt heerlijk. Looks zijn subjectief maar ik vind hem wel geslaagd, vooral de zij- en achterkant. De 21" wielen zijn zeer indrukwekkend in real life. Achteraf gezien had ik misschien eerder voor Space Silver gegaan maar uiteindelijk nog wel aangenaam verrast door Polarized Grey.
Het interieur is, naar mijn mening, zeer goed. Het panorama display is echt een genot om naar te kijken en ligt precies in je zichtveld (head-up display is daardoor overbodig IMO). Het centrale scherm is scherp en responsief, de menu's zijn duidelijk en overzichtelijk. De gebruikte materialen zijn kwalitatief en zien er goed uit (buiten misschien de lagere delen die je zelden tot nooit aanraakt). Alles voelt solide, niets kraakt of piept. Als ik dat vergelijk met bv een Audi Q6 met zijn high-gloss plastics .. Het geheel klopt naar mijn gevoel, niet over de top zoals een GLC met zijn gigantisch scherm, maar ook niet te kaal.
Kwa technologie is het toch wel even wennen, met mijn vorige wagen was ik volledig zelf in controle waarbij het bij deze iX3 toch meer een samenwerking wordt tussen bestuurder en auto, wat vaak goed werkt maar toch niet altijd. Het adaptief remmen, rekening houdend met voorliggend verkeer of intersecties werkt super, ik heb het gevoel dat ik zelf amper nog moet remmen. Het niet afspringen van de cruise control na stuuringrepen of remacties geeft inderdaad het gevoel alsof het een samenwerking is en niet een of / of verhaal zoals met andere auto's. Lane assist werkt ook zeer goed, wat het rijden op de snelweg een stuk comfortabeler maakt, gewoon hand op het stuur en de auto zelf het werk laten doen. De wat mindere kantjes zijn het vroegtijdig afremmen bij voorliggers, het soms herkennen van verkeerde snelheidslimieten (paar keer gehad dat hij redelijk hard van 120 naar 70 wou afremmen omdat hij de snelheid van een afrit wou overnemen, wat verschieten was voor mezelf en mijn achterligger, of de cruise control meermaals opnieuw instellen op 120 terwijl ik 128 had ingesteld). In de instellingen kan je dit gedrag echter wel aanpassen zodat hij bijvoorbeeld niet standaard nieuwe snelheidslimieten overneemt, of niet afremt voor voorliggers. Ik moet nog wat spelen met de instellingen om te zien wat het best bij mijn rijstijl past.
Wat wel een teleurstelling is, is de Assisted Driving Pro. Enerzijds door de snelheidslimiet, in België kan je met deze modus niet sneller dan 120, waar het bij velen toch de gewoonte is om 128 te rijden (rekening houdend met marges etc). Daarnaast is hij wel heel voorzichtig met het voorstellen, en uitvoeren, van rijstrookwissels. Die voorzichtigheid maakt het systeem nagenoeg onbruikbaar bij drukker verkeer.
Kwa range ben ik ook wel aangenaam verrast, heb dit weekend nagenoeg enkel snelweg gedaan en zit aan een verbruik van 19.8 kWh / 100 km. Mijn eerste keer snelladen liep niet vlekkeloos, begon aan 50kw en steeg na enkele minuten naar max 200kw. Dit ondanks een optimale batterijtemperatuur, een 400kw lader en een accu van 23%. Ik vermoed dat dit aan bepaalde instellingen lag (zo stond battery friendly charging aan dat DC laden beperkt, en stond heating power op balanced en niet op high).
Hierbij een foto: