levering week 51? heb je de keuze om hem 2 weken later op kenteken te laten zetten? scheelt je weer een jaarFusuy_23 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:44:
heb een leverdatum van de dealer, 6 jun was de auto besteld. bouwen week 48, levering week 51. hoe ver van te voren wordt er een VIN toegekend? Het is de ix3 40 m sport pro in space silver. wat zijn jullie ervaringen?
Voor prive aanschaf zeker! Maar in mijn geval werkt het me tegen met de bijtelling van 2027 😅. Dus hoop van harte dat de verwachte week 51 niet zal uitlopen naar volgendjaar.dencoupe schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:47:
[...]
levering week 51? heb je de keuze om hem 2 weken later op kenteken te laten zetten? scheelt je weer een jaar
Dealer vertelde mij wel dat ze geen track and trace hebben en de productiedatum verschoven is naar week 47 ipv 48. Ik las laatst hier dat er videos worden gestuurd van de auto in de bmw app (na productie?). Hoe of wat is dat dan? Is dat nadat je de VIN hebt ontvangen je het in de app kan volgen of is het dealer specifiek?
Is de VIN nummer beschikbaar voor de productiedag ? Vanaf wanneer is deze bekend bij de dealer ?
Als het inderdaad een zakelijke auto is, die niet op je eigen zaak staat, dan hoop ik inderdaad dat ie dit jaar nog geleverd wordt. Scheel overigens niet zo heel veel, maar toch jammer als dit uit je portemonnee gaat.Fusuy_23 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:13:
[...]
Voor prive aanschaf zeker! Maar in mijn geval werkt het me tegen met de bijtelling van 2027 😅. Dus hoop van harte dat de verwachte week 51 niet zal uitlopen naar volgendjaar.
Dealer vertelde mij wel dat ze geen track and trace hebben en de productiedatum verschoven is naar week 47 ipv 48. Ik las laatst hier dat er videos worden gestuurd van de auto in de bmw app (na productie?). Hoe of wat is dat dan? Is dat nadat je de VIN hebt ontvangen je het in de app kan volgen of is het dealer specifiek?
Als hij van je eigen zaak zou zijn, dan liet ik hem wel staan. Die 2% bijtelling heb je anders op 1 januari 2027 voor de komende 10 jaar al dubbel en dwars terugverdiend ivm het 'eerste jaar van registratie' op het kenteken.
Ik heb net mijn kenteken gekregen en is ook op te vragen bij RDW. Verzekeraars herkennen het kenteken nog niet. Hoeveel lang duurt dat?
Ik dacht bekend bij RDW is bekend bij de verzekeraars om offertes online op te vragen.
Ik dacht bekend bij RDW is bekend bij de verzekeraars om offertes online op te vragen.
Shit happens.
Ik heb wel het parkeren (denk dat dat bij het pro assist pack zit?) En moet zeggen dat ik toch wel tevreden ben! Kan zelf redelijk goed parkeren maar vind enkel de achteruitrijcamera net wat te weinig (360 heb ik niet). Moest net in Rotterdam toch vrij krap plekje inparkeren, na 2 pogingen dacht ik hey, laten we het eens proberen! Had em toch behoorlijk strak en netjes ingeparkeerd met veel gepiep en rood op het scherm maar staat er wel in! Iets te ver vd stoep naar mijn smaak maar wel netjes!Ik koop de auto overigens in mijn BV, dus geen lease. Dat is eigenlijk helemaal niet interessant qua bijtelling, maar ik hoef ook niet te besparen op een trekhaak, o.i.d om mijn maandbedrag laag te houden. Aan de andere kant. Ik bestel ook geen stuurverwarming of parkeren via de app, omdat ik dat echt nooit gebruik.
Remklauwen had ik liever toch wel blauw gehad, met de lichte velg die ik heb is het wel heel grijs maar soit
Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be
Vraag me al een tijdje af he. Als je de parking assist plus niet neemt (360), heb je dan alsnog wel alle cameras fysiek aanwezig op de auto? Dus onder de spiegels etc. van wat ik hier begrijp, is de parking assist plus naderhand via de app ook aan te schaffen hoewel de dealer mij vertelde dat dat dus niet kon. Hij zei dat de cameras dan fysiek niet aanwezig zijn.Zorg schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:27:
[...]
[...]
Ik heb wel het parkeren (denk dat dat bij het pro assist pack zit?) En moet zeggen dat ik toch wel tevreden ben! Kan zelf redelijk goed parkeren maar vind enkel de achteruitrijcamera net wat te weinig (360 heb ik niet). Moest net in Rotterdam toch vrij krap plekje inparkeren, na 2 pogingen dacht ik hey, laten we het eens proberen! Had em toch behoorlijk strak en netjes ingeparkeerd met veel gepiep en rood op het scherm maar staat er wel in! Iets te ver vd stoep naar mijn smaak maar wel netjes!
Remklauwen had ik liever toch wel blauw gehad, met de lichte velg die ik heb is het wel heel grijs maar soit
Het is eventueel maandelijks aan en uit te zetten, dus de camera’s zijn aanwezig neem ik aan. En nu tot 2 juli nog 15% korting in de app. Ik laat het gaan, aangezien ik toch liever zelf parkeer op een ruime plek….Fusuy_23 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:57:
[...]
Vraag me al een tijdje af he. Als je de parking assist plus niet neemt (360), heb je dan alsnog wel alle cameras fysiek aanwezig op de auto? Dus onder de spiegels etc. van wat ik hier begrijp, is de parking assist plus naderhand via de app ook aan te schaffen hoewel de dealer mij vertelde dat dat dus niet kon. Hij zei dat de cameras dan fysiek niet aanwezig zijn.
Maar dit is de professional. Daarmee kan je hem met je telefoon buiten de auto besturen. De park assist plus is de 360 optie. Bij de professional zou die er al op moeten zitten om te gebruiken toch of mis ik iets.Tokheim schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:49:
[...]
Het is eventueel maandelijks aan en uit te zetten, dus de camera’s zijn aanwezig neem ik aan. En nu tot 2 juli nog 15% korting in de app. Ik laat het gaan, aangezien ik toch liever zelf parkeer op een ruime plek….
[Afbeelding]
Oh, je hebt de parking plus niet genomen, geen idee of die ook als optie los achteraf te kopen in de app.
Nja, dat is het hem juist. Heb hem wel genomen 😅. Juist omdat er zoveel twijfel over was.Tokheim schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:03:
Oh, je hebt de parking plus niet genomen, geen idee of die ook als optie los achteraf te kopen in de app.
Ik zat te puzzelen met de innovation pack en de rest van de opties om hem in mijn leasebudget te krijgen. Heb uiteindelijk de innovation pack laten vallen om o.a. park assist plus, stuurwiel verwarming en m sport pro te pakken. Dus wilde er zeker van zijn dat het de juiste beslissing was. Want het ging mij vooral om het harman kardon geluid systeem. Keuzes moesten gemaakt worden.
Dat zel wel moeten. Ik kan het plus pakket afsluiten en daar staat bij dat ik dan 360 view krijg. Snap alleen niet wat dan de meerwaarde is als het zelf kan inparkerenFusuy_23 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:57:
[...]
Vraag me al een tijdje af he. Als je de parking assist plus niet neemt (360), heb je dan alsnog wel alle cameras fysiek aanwezig op de auto? Dus onder de spiegels etc. van wat ik hier begrijp, is de parking assist plus naderhand via de app ook aan te schaffen hoewel de dealer mij vertelde dat dat dus niet kon. Hij zei dat de cameras dan fysiek niet aanwezig zijn.
Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be
Duurt een paar dagen. Voor voertuig gegevens maken verzekeraars vaak gebruik van Autotelex die naast de standaard RDW gegevens ook data over de specifieke uitvoering heeft.mdeiman schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:30:
Ik heb net mijn kenteken gekregen en is ook op te vragen bij RDW. Verzekeraars herkennen het kenteken nog niet. Hoeveel lang duurt dat?
Ja met de app kan ik de 3D view zien. Je moet in het menu van de auto wel wat 'privacy' zaken bevestigen. Had dit ik mijn X1 al een keer gedaan, en hoefde het bij de iX3 niet opnieuw in te stellen.hedwigvb schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:32:
Heeft er iemand Digitale Premium Remote View aan de praat gekregen? [Afbeelding]
Ik heb dit gemaild bij de dealer. Heb wel wat berichten gevonden op Facebook en motor-talk. Hier een paar foto's en een filmpje.kstja0 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:20:
Helaas heb ik ook last van een snel loslaten bijrijders kunstof paneel. Als je in de bijrijdersstoel naar rechts draait om uit te stappen dan laat het rechterpaneel aan de onderkant van de stoel heel makkelijk los. Heb dat hier of op het Duits fora ook al gelezen. Iemand anders al hetzelfde ervaren?
:strip_exif()/f/image/2PEMxtn2Xq00osq9t2rJMmJR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cBmAJAAq6yEs4SQ67jbpgJO8.jpg?f=fotoalbum_large)
Slecht testwerk van de stoelen. Balen. Zal dat alleen met die uitvoering van de stoelen zijn?
Shit happens.
Wat ik heb gezien, de M Sport stoelen.mdeiman schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:40:
Slecht testwerk van de stoelen. Balen. Zal dat alleen met die uitvoering van de stoelen zijn?
Een paar weken geleden had ik een weekend die ix3 mee. Wil ik instappen ligt dat paneel in het vak van de deur. Mijn auto komt eind augustus. Hopelijk is daar dan een fix voor.kstja0 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:44:
[...]
Ik heb dit gemaild bij de dealer. Heb wel wat berichten gevonden op Facebook en motor-talk. Hier een paar foto's en een filmpje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[YouTube: IX3 Na5 stoelpaneel]
Ik rij sinds woensdag mijn IX3, wat me opvalt ten opzichte van mijn Mustang Mach E RWD, is dat One-pedal-drive veel minder goed werkt, zowel in D als B.
Iemand die hier ook ervaring mee heeft, of misschien een oplossing?
Nope de B rijdt supergoed, veel beter dan de vorige ix3 LCI.jochem_van_raak schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:55:
Ik rij sinds woensdag mijn IX3, wat me opvalt ten opzichte van mijn Mustang Mach E RWD, is dat One-pedal-drive veel minder goed werkt, zowel in D als B.
Iets heb ik wel gemerkt in deze hete dagen. Ik was vergeten de airco vooraf aan te zetten via de app. Ik stap in de wagen en zet hem in achteruit, 360 en achteruit camera slaan aan, en gaan pas uit, als je niet zelf uitzet nadat je even rijdt.
Op dat moment kan je niks aanpassen aan het scherm, ik wilde airco op max zetten, dat ging niet. Dat is vervelend vind ik persoonlijk. Niet goed nagedacht naar users toe en mogelijke scenario’s.
Ik krijg dit ook met geen mogelijkheid voor elkaar… 🤨hedwigvb schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:32:
Heeft er iemand Digitale Premium Remote View aan de praat gekregen? [Afbeelding]
Hier ook niet. Heb digital premium sinds een paar dagen, maar krijg het ook niet aan de praat ik zie volgende statussen:Bashy schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:01:
[...]
Ik krijg dit ook met geen mogelijkheid voor elkaar… 🤨
Als iemand ontdekt waar je deze (en ook de indoor camera) kan activeren hoor ik het graag!
[ Voor 6% gewijzigd door D-dickmann op 30-06-2026 00:30 ]
Ik heb ook lang moeten prutsen: na een lange rit heb ik de specifieke aps drive recorder etc opgestart en toen kon ik alle machtigingen aan zetten
Ik kan ze ook al wel vanuit de auto bedienen en opnames maken. Van buiten lukt helaas nog niet. Toegangsrechten camera door de drive recorder app is geregeld.hedwigvb schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 06:21:
Ik heb ook lang moeten prutsen: na een lange rit heb ik de specifieke aps drive recorder etc opgestart en toen kon ik alle machtigingen aan zetten
je moet in de auto toestemming geven voor de camera toegang.
Het gaat om de privacy settings. Dat moet je bij je BMW id instellen in de auto. Was niet al te moeilijk.
Xbox Live: Miesjh NL
Daarnet voor de eerste keer gaan DC laden, maar zetten jullie dat batterijvriendelijk laden bij het DC laden uit? Ik had de indruk dat hij het vermogen wat dichtkneep aan de DC lader als die optie aanstond.
Net de iX5 gezien, ben toch blij dat ik voor de iX3 ben gegaan. Alles is bijna hetzelfde qua specs, behalve iets meer ruimte binnen. Had meer verwacht gezien de grootte van de batterij…
Dan kijk je niet helemaal goed toch. De IX5 is een klap meer premium qua afwerking binnen en heeft ook opties als zelf openende deuren etc. En ja is een stuk groter en kan meer trekken. Het is toch een ander segment ook qua prijs. Je bent zo 40-50k meer kwijt. Niet echt een lease knaller zoals de IX3. Ik verwacht er ook geen dedicated forum voor hier op tweakers om die reden.yec schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:43:
Net de iX5 gezien, ben toch blij dat ik voor de iX3 ben gegaan. Alles is bijna hetzelfde qua specs, behalve iets meer ruimte binnen. Had meer verwacht gezien de grootte van de batterij…
Ik bedoelde ook meer EV gerelateerde specs. Trekken heb ik gemist, maar laden, range etc is redelijk gelijk. premium afwerking is al niet meer wat het is geweest vergeleken met 10 jaar geleden, dus dat is minder een factor voor mij. Bijzondere opties als Automatisch deuren doen me niet zoveel. Enige optie die ik mis op de iX3 is luchtvering, maar om daarvoor €50k extra voor af te tikken is weer te gortig…Renoo schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:15:
[...]
Dan kijk je niet helemaal goed toch. De IX5 is een klap meer premium qua afwerking binnen en heeft ook opties als zelf openende deuren etc. En ja is een stuk groter en kan meer trekken. Het is toch een ander segment ook qua prijs. Je bent zo 40-50k meer kwijt. Niet echt een lease knaller zoals de IX3. Ik verwacht er ook geen dedicated forum voor hier op tweakers om die reden.
Lucht vering, stoel ventilatie, geluidwerende ramen, er zijn toch meer zaken die ik mis op de iX3.yec schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 05:28:
[...]
Ik bedoelde ook meer EV gerelateerde specs. Trekken heb ik gemist, maar laden, range etc is redelijk gelijk. premium afwerking is al niet meer wat het is geweest vergeleken met 10 jaar geleden, dus dat is minder een factor voor mij. Bijzondere opties als Automatisch deuren doen me niet zoveel. Enige optie die ik mis op de iX3 is luchtvering, maar om daarvoor €50k extra voor af te tikken is weer te gortig…
Maargoed, bestelling is geplaatst, leverdatum 9 februari (besteldatum 2 juni). ix3-50, M sport pro, dakraam, wit interieur, blauw exterieur, 360 graden camera, stuurwiel verwarming; zo dus.
En nu maar afwachten.
[ Voor 4% gewijzigd door knoore op 01-07-2026 11:39 ]
Het is een kwestie van geduld… Na het activeren moeten de opties in het ‘machtiging beheren’ menu even ingeladen worden en dat duurt even, die staan er niet standaard bij.Miesjh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:56:
Het gaat om de privacy settings. Dat moet je bij je BMW id instellen in de auto. Was niet al te moeilijk.
Maar even voor de goede orde, dit gaat dus alleen werken als je een digital premium abonnement hebt?D-dickmann schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:12:
[...]
Het is een kwestie van geduld… Na het activeren moeten de opties in het ‘machtiging beheren’ menu even ingeladen worden en dat duurt even, die staan er niet standaard bij.
2x Marstek 5,12 v151, CT003 v117, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen
Ja, geluidwerende glas en stoelventilatie is een grote gemis. Zelfs een aangeklede Skoda heeft dat tegenwoordig…knoore schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:39:
[...]
Lucht vering, stoel ventilatie, geluidwerende ramen, er zijn toch meer zaken die ik mis op de iX3.
Maargoed, bestelling is geplaatst, leverdatum 9 februari (besteldatum 2 juni). ix3-50, M sport pro, dakraam, wit interieur, blauw exterieur, 360 graden camera, stuurwiel verwarming; zo dus.
En nu maar afwachten.
Ja! En ook voor de goede orde, de hardware zit al in de auto ongeacht je configuratie. Het is puur een abonnement afsluiten (t/m vandaag nog met wat korting trouwens). Dit geldt ook voor parking plus/professional.RvdK schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:44:
[...]
Maar even voor de goede orde, dit gaat dus alleen werken als je een digital premium abonnement hebt?
[ Voor 5% gewijzigd door D-dickmann op 01-07-2026 16:06 ]
Tis ook maar van welke vorig auto je komt. Ik mis beide allerminst. Op een gegeven moment wennje ergens aan en wil je niet meer terug.yec schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:27:
[...]
Ja, geluidwerende glas en stoelventilatie is een grote gemis. Zelfs een aangeklede Skoda heeft dat tegenwoordig…
D-dickmann schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:12:
[...]
Het is een kwestie van geduld… Na het activeren moeten de opties in het ‘machtiging beheren’ menu even ingeladen worden en dat duurt even, die staan er niet standaard bij.
:strip_exif()/f/image/QBYzfXOlvCt7sUjQ1Aorr7co.jpg?f=fotoalbum_large)
In dit menu, dan instellingen. Gegevensbeveiliging. Was bij mij meteen beschikbaar.
Goedenavond allen!
Fijn dat er hier een forum is waar van alles en nog wat te lezen van over onder andere de bmw iX3 neue klasse. Ik heb hier veel aan gehad tijdens de configuratie van de BMW.
Waarvoor dus mijn dank!
Ik lees hier echter van alles over levertijden van zowel de 40 en de 50. Wat mij bevreemd is dat ik vanmiddag een 40 heb besteld bij de dealer deze wordt september 2026 geleverd.
Vreemd genoeg dus veel eerder dus dan wat ik hier lees. (besteld in NL overigens)
Fijn dat er hier een forum is waar van alles en nog wat te lezen van over onder andere de bmw iX3 neue klasse. Ik heb hier veel aan gehad tijdens de configuratie van de BMW.
Waarvoor dus mijn dank!
Ik lees hier echter van alles over levertijden van zowel de 40 en de 50. Wat mij bevreemd is dat ik vanmiddag een 40 heb besteld bij de dealer deze wordt september 2026 geleverd.
Vreemd genoeg dus veel eerder dus dan wat ik hier lees. (besteld in NL overigens)
[ Voor 3% gewijzigd door Tutter op 01-07-2026 19:57 ]
ik denk dat de 40 een veel minder lange order backlog heeft gezien de 50 al te bestellen was ruim voordat de productie gestart was, inhaalslag gaande. Just a guess.Tutter schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:10:
Goedenavond allen!
Waarvoor dus mijn dank!
Nice, ik ben zelf ook op het spoor van de 20" velgen ivm range en comfort, maar zie er nog weinig van, ben benieuwd hoe dat uitpakt IRL.knoore schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:39:
[...]
Lucht vering, stoel ventilatie, geluidwerende ramen, er zijn toch meer zaken die ik mis op de iX3.
En nu maar afwachten.
Inderdaad, gek genoeg zijn er voor de 40 vele vrije productie plekken gereserveerd, terwijl die van de 50 zijn vergeven. Dus de 40 is eerder leverbaar.Tutter schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:10:
Goedenavond allen!
Waarvoor dus mijn dank!
Het verschil is wel groot in mijn ogen, voor de 50 van begin juni naar feb = 8-9 maanden. Voor de 40 dus begin juli naar september = 2-3 maanden.
Beide in NL
Heb een tijdje geleden een IX3 50 besteld met leverdatum juni. (komt via Duitsland) Alleen is de leverdatum nu onbekend. Op Bimmer wordt gesproken over software problemen waarop gewacht moet worden voordat de auto's worden uitgeleverd. Heeft iemand hier dezelfde problemen?
wat zegt de recall status als je je VIN ingeeft ?
mijne zou vorige week in Genk moeten zijn toegekomen, nog geen verder nieuws. Maar wel een open recall ivm software. Dus t kan :-)
mijne zou vorige week in Genk moeten zijn toegekomen, nog geen verder nieuws. Maar wel een open recall ivm software. Dus t kan :-)
Helaas heb ik geen VIN nummer gekregen omdat het over meerdere schijven loopt. Zal dus maar moeten afwachtenrolelael schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:30:
wat zegt de recall status als je je VIN ingeeft ?
Mijn eerste 2.000 kilometer met de BMW iX3 50 (Neue Klasse)
Na ongeveer 2.000 kilometer met mijn BMW iX3 50 wil ik mijn eerste ervaringen delen. Het gaat niet om een review waarbij alles geweldig of juist slecht is, maar om een eerlijke vergelijking met mijn vorige auto: een Tesla Model Y. Beide auto's hebben sterke en zwakke punten en ik probeer die zo objectief mogelijk te beschrijven.Mijn uitvoering
Ik rijd de BMW iX3 50 in Ocean Blue Wave met:- 20 inch wielen
- M Sport Pro-pakket
- Innovation Pack
- Harman Kardon audiosysteem
- Stuurverwarming
- Parkeerassistent
Wat mij positief is opgevallen
Het rijcomfort
Dit is misschien wel de grootste verbetering ten opzichte van mijn Tesla.De vering is veel comfortabeler. Waar de Tesla soms hard over drempels en slecht wegdek ging en je veel klappen in de auto voelde, rijdt de BMW veel rustiger. Oneffenheden worden veel beter weggefilterd waardoor lange ritten een stuk ontspannender zijn.
Ook de stoelen verdienen een compliment. Ze zitten uitstekend en geven veel steun, ook tijdens langere ritten.
De stilte in de cabine
Wat direct opvalt is hoe stil de auto is.Je hoort veel minder windgeruis en nauwelijks rolgeluid. Ook hoor je veel minder gerammel of harde klappen vanuit het onderstel. Daardoor voelt de auto direct luxer aan dan mijn vorige Tesla.
Het maakt lange ritten prettiger en zorgt ervoor dat je veel ontspannener aankomt.
Actieradius en efficiëntie
De actieradius is indrukwekkend.Met mijn gemiddelde verbruik van ongeveer 16 kWh per 100 kilometer is de auto ontzettend efficiënt. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht voor een auto van dit formaat.
Hier scoort BMW voor mij erg goed.
Infotainment en software
Hier merk ik juist dat Tesla voor mij nog steeds de standaard is.Erg veel mogelijkheden
Het BMW-systeem biedt ontzettend veel functies. Dat is op zich positief, maar het zorgt er ook voor dat het soms juist onoverzichtelijk wordt.Vaak weet ik niet of ik iets moet zoeken in:
- Instellingen
- Het BMW Home-scherm
- Eén van de apps
Logischerwijs zou ik verwachten dat dit ergens onder instellingen staat. In werkelijkheid moet je hiervoor via het Home-scherm naar een aparte BMW-app navigeren.
Voor iemand die jarenlang Tesla heeft gereden voelt die logica niet natuurlijk.
Tesla heeft minder menu's en daardoor voelt alles eenvoudiger terug te vinden.
Ook het koppelen van bijvoorbeeld de sleutels, toegang tot de beelden als je niet in de auto zit, de preconditioning is allemaal omslachtiger of beperkter dan wat ik gewend was.
Apple CarPlay
Omdat dit mijn eerste auto met Apple CarPlay is, weet ik niet zeker of alle problemen door BMW worden veroorzaakt.Toch vallen mij een aantal dingen op.
Soms stap ik in, rijd weg en duurt het behoorlijk lang voordat mijn iPhone verbinding maakt met de auto.
Daardoor kan ik niet direct iemand bellen.
Ook Apple CarPlay is dan nog niet beschikbaar.
Daarnaast valt CarPlay tijdens het rijden soms weg. Dat is vooral vervelend wanneer je aan het navigeren bent of muziek luistert.
Ik heb inmiddels gelezen dat meerdere gebruikers dit ervaren, dus ik ben waarschijnlijk niet de enige.
Hopelijk wordt dit met software-updates verbeterd.
Draadloos opladen
Het draadloze laadplateau werkt, maar is behoorlijk gevoelig.Mijn iPhone 16 Pro moet eigenlijk precies goed liggen voordat hij begint met laden.
Tijdens een bocht kan de telefoon net iets verschuiven waardoor het laden weer stopt.
Mogelijk speelt mijn telefoonhoesje hierin ook een rol, maar het systeem voelt in ieder geval minder vergevingsgezind dan ik had verwacht.
Harman Kardon audiosysteem
Het Harman Kardon-systeem klinkt mooi.De muziek is helder, zuiver en netjes in balans.
Toch had ik iets meer verwacht.
Vooral wanneer je graag housemuziek of andere muziek met veel lage tonen luistert, mis ik wat "punch" in de bas.
Zelfs nadat ik de equalizer heb aangepast blijft de bas minder krachtig dan ik gewend was in mijn Tesla.
Nog steeds een goed geluidssysteem, maar niet zo indrukwekkend als ik vooraf had verwacht.
Opbergruimte
Iets wat me dagelijks opvalt is de beperkte opbergruimte.De middenconsole biedt minder praktische plekken om spullen in te leggen. Ook de kofferbak is een stuk kleiner dan ik gewend ben, door het ontbreken van een diepe bak.
Het is zeker niet onbruikbaar, maar ten opzichte van de Tesla mis ik wel wat handige opbergvakken en ruimte in de kofferbak.
Veiligheidssystemen
Ik begrijp dat BMW hier grotendeels de Europese regelgeving volgt.Toch vind ik de hoeveelheid waarschuwingen soms overdreven.
Voorbeelden zijn:
- snelheidswaarschuwingen
- lane departure
- meldingen om op de weg te blijven letten
- diverse piepjes en waarschuwingen
Ik krijg enorm veel waarschuwingen dat ik op de weg moet letten terwijl ik gewoon normaal aan het rijden ben. Deze waarschuwingen gaan op een gegeven moment over zelfs in een melding dat de auto een noodstop wil gaan maken. Dit moet ik dan snel wegklikken.
Ik had gehoopt dat er een routine in te stellen was om de waarschuwingen te reduceren, maar dat kan alleen voor de snelheidswaarschuwing. Iedere rit start ik dus met het naar beneden swipen op het scherm, dan waarschuwing reduceren en dan vinkje aanzetten. Dat lost het probleem wel op, maar moet iedere rit herhaald worden.
Een onverwachte noodstop
De meest vervelende ervaring tot nu toe was een situatie waarbij de auto onverwacht een noodstop maakte terwijl ik midden op een kruising reed en ruim voor een auto van rechts de weg opdraaide. Pas naar meerdere keren op het stroompedaal drukken, ging de auto pas weer in beweging.Dat was behoorlijk schrikken.
Gelukkig liep het goed af, want de auto van rechts reageerde gelukkig goed, maar dit is iets wat absoluut niet zou mogen gebeuren.
Ik hoop dat BMW dit soort situaties via software-updates verder kan verbeteren. Bij inparkeren maakt de auto soms ook een noodstop vanwege een grassprietje, maar dat is minder gevaarlijk (wel irritant).
Laden
Tijdens het laden merk ik nog een paar kleine irritatiepunten.Wanneer ik wil wegrijden duurt het relatief lang voordat de auto de communicatie met de laadpaal heeft afgerond.
Daardoor moet ik wachten voordat de laadkabel vrijkomt.
Daarnaast ontgrendelt de laadpoort niet vanzelf zoals ik zou verwachten en moet ik eerst op een knop drukken voordat ik de kabel kan verwijderen.
Het zijn kleine dingen, maar omdat je ze bijna dagelijks gebruikt vallen ze wel op.
De portieren
Ook de portieren gedragen zich niet altijd hetzelfde.Soms ontgrendelen ze direct en werkt alles zoals verwacht.
Op andere momenten hoor ik eerst meerdere piepsignalen en moet ik uiteindelijk de deur met de mechanische deurhendel openen.
Omdat het niet altijd gebeurt voelt het wat inconsistent.
Profielen en instellingen
Af en toe lijkt het alsof bepaalde instellingen uit mijn gebruikersprofiel verdwijnen.Later zijn dezelfde instellingen ineens weer terug.
Dat maakt het soms lastig om erop te vertrouwen dat de auto mijn voorkeuren altijd goed onthoudt.
Eindconclusie
Ondanks alle kritiek ben ik erg blij met de BMW iX3 50.Sterker nog: als ik vandaag opnieuw zou moeten kiezen, zou ik waarschijnlijk weer voor deze auto gaan.
De grootste pluspunten zijn voor mij:
- het uitstekende rijcomfort;
- de stille cabine;
- de comfortabele stoelen;
- de indrukwekkende efficiëntie;
- de luxe uitstraling en afwerking.
- de soms onlogische softwarestructuur;
- de instabiele CarPlay-verbinding;
- het gevoelige draadloze laden;
- de beperkte opbergruimte;
- de vele veiligheidswaarschuwingen;
- kleine software-onvolkomenheden zoals profielinstellingen die wisselen;
- inconsistent gedrag van de portieren;
- het soms trage ontgrendelen van de laadkabel;
- en vooral de onverwachte noodstop, die voor mij het grootste aandachtspunt blijft.
Als BMW de software verder verfijnt en de kleine irritaties oplost, denk ik dat deze auto voor mij vrijwel perfect zou zijn.
BMW scam or smart marketing.
WARNING: My iX3 was delivered on Hankooks with 4,5 mm profile depth....
Specifically for factory installations BMW specs the Hankook tire with the BMW Star symbol at 4.5 mm. This extreme reduction to 4.5 mm on the factory-floor delivery serves ' critical engineering purposes' for the launch of the new iX EV platform. (read... to support the claimed range of the Neue Klasse. Deeper tread blocks flex under torque, creating friction and heat that drains battery power. Shaving the initial tread depth drastically reduces rolling resistance, helping BMW achieve its maximum advertised WLTP driving range right off the showroom floor.
Also a shallower tread minimizes the "air pumping" noise inside the grooves, making the cabin more quiet—a major requirement for a premium vehicle like the iX3 with is delivered without the possibility to order acoustic glazing.
Retail Hankook iON evo SUV bought at a local tire shop typically ships with 7.0 to 7.5 mm with a 2,5-3 times longer overall lifespan (replacement advised by TÜV 3,0 mm) at the expense of a tiny fraction of EV range.
As a customer I really feel bad about BMW. So make sure you discus this before signing the contract.
Specifically for factory installations BMW specs the Hankook tire with the BMW Star symbol at 4.5 mm. This extreme reduction to 4.5 mm on the factory-floor delivery serves ' critical engineering purposes' for the launch of the new iX EV platform. (read... to support the claimed range of the Neue Klasse. Deeper tread blocks flex under torque, creating friction and heat that drains battery power. Shaving the initial tread depth drastically reduces rolling resistance, helping BMW achieve its maximum advertised WLTP driving range right off the showroom floor.
Also a shallower tread minimizes the "air pumping" noise inside the grooves, making the cabin more quiet—a major requirement for a premium vehicle like the iX3 with is delivered without the possibility to order acoustic glazing.
Retail Hankook iON evo SUV bought at a local tire shop typically ships with 7.0 to 7.5 mm with a 2,5-3 times longer overall lifespan (replacement advised by TÜV 3,0 mm) at the expense of a tiny fraction of EV range.
As a customer I really feel bad about BMW. So make sure you discus this before signing the contract.
Wie accepteert zo'n aflevering? Maar is dit een serieus account?NMG schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:43:
BMW scam or smart marketing.
Net even bij mij gemeten (Vredestein) en meet net 5mm (heb geen exacte meter) na 2.000km
@mailman|IA je kan de laadkabel ontgrendeling instellen naar jouw wensen via het menu. Ik vind het juist fijn dat ik deze moet ontgrendelen.
Het efficiëntie menu kan je ook bereiken door op de auto links te drukken en dan onder op de balk.
Het efficiëntie menu kan je ook bereiken door op de auto links te drukken en dan onder op de balk.
Net een eerste avondritje gemaakt. Is bij de iX3 alleen de linker buitenspiegel dimbaar, niet de rechter?
“The exterior mirror on the driver’s side is dimmed automatically. Photocells in the interior mirror are used to control this function.”Bashy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:40:
Net een eerste avondritje gemaakt. Is bij de iX3 alleen de linker buitenspiegel dimbaar, niet de rechter?
Lijkt dus zo te zijn.
Shit happens.
Ondanks dat ik de verplichte optie van de 22KW-lader moest afnemen in mijn lopende bestelling, is mijn levering twee weken voor de geplande datum alsnog met drie maanden uitgesteld naar oktober. Ik heb de auto in november vorig jaar besteld, met een verwachte en gewenste levering half juli vanwege het aflopen van mijn huidige leasecontract.
Bij navraag bij de dealer (Ekris Arnhem) krijg ik het standaardantwoord dat de levertijden zijn opgelopen door het succes van de iX3 en dat zij niet verwachten dat de auto eerder dan oktober te kunnen leveren.
Ik vind het wel erg teleurstellend dat een uitstel van drie maanden pas twee weken voor de geplande levering wordt gecommuniceerd. Ook vind ik de uitleg over het succes van de iX3 lastig te plaatsen, aangezien de auto al sinds november in bestelling staat.
Bij navraag bij de dealer (Ekris Arnhem) krijg ik het standaardantwoord dat de levertijden zijn opgelopen door het succes van de iX3 en dat zij niet verwachten dat de auto eerder dan oktober te kunnen leveren.
Ik vind het wel erg teleurstellend dat een uitstel van drie maanden pas twee weken voor de geplande levering wordt gecommuniceerd. Ook vind ik de uitleg over het succes van de iX3 lastig te plaatsen, aangezien de auto al sinds november in bestelling staat.
poeh, das heel teleurstellend zeg StephNL
Dat is wel een bijzonder verhaal. Bij bestellingen t/m april was de levertijd rond de 23 weken (Alphabet), dan zou je rond oktober uitkomen, maar voor een bestelling van november vorig jaar, dan was je toch een van de eerste in mijn ogen.StephNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:49:
Ondanks dat ik de verplichte optie van de 22KW-lader moest afnemen in mijn lopende bestelling, is mijn levering twee weken voor de geplande datum alsnog met drie maanden uitgesteld naar oktober. Ik heb de auto in november vorig jaar besteld, met een verwachte en gewenste levering half juli vanwege het aflopen van mijn huidige leasecontract.
Top tips, dank je wel. Heb dit nu zo ingesteld. Laadpaal afmelding is nog steeds traag, maar kan nu wel de kabel direct uit de auto trekken. Zo zie je maar dat de auto echt enorm veel functies heeft, maar kan ze gewoon soms niet vinden.Miesjh schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:27:
@mailman|IA je kan de laadkabel ontgrendeling instellen naar jouw wensen via het menu. Ik vind het juist fijn dat ik deze moet ontgrendelen.
Heb je toevallig ook een oplossing voor de deurgrepen die soms uit blijven steken terwijl de auto wel op slot is?
Ekris Arnhem zou ik ver van blijven. Ben er 11 jaar klant geweest met (inmiddels) twee i3's.StephNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:49:
Bij navraag bij de dealer (Ekris Arnhem)
Mijn auto was afgesleept nadat mijn vrouw lekgereden had op een randje in een parkeergarage. De volgende dag werd ik gebeld dat de andere achterband ook vervangen moest worden want versleten. Ik wist gelijk dat dat niet klopte want er stond nog geen 30kkm op de auto. Moeizaam telefoongesprek, hij ging het nameten, en nouja het kon nog.
Dan, of ze de auto een beurt konden geven want daar was het weer tijd voor. Prima.
Bij het ophalen stond op de factuur de profieldiepte van de niet-vervangen achterband: 3.5mm. APK afkeur is 1.6mm, vervanging wordt aangeraden bij 2.5mm. Een klant met 3.5mm bellen dat ie vervangen moet worden dan ben je de boel aan het belazeren (en 99 van de 100 keer kom je er vast mee weg).
Ik had er niet zo'n geweldig gevoel bij en besloot voor mijn gemoedsrust de auto na te lopen op het gepleegde (gefactureerde) onderhoud. Op internet uitgezocht hoe ik bij de interieurfilters kon komen, de boel gedemonteerd en wat denk je, de orginele filters harstikke smerig en met productiedatum een maand voor productiedatum van de auto.
Hiervoor ben ik op gesprek geweest met de vestigingsmanager en chef werkplaats. Zij konden niet verklaren waarom de filters niet vervangen waren. Voor een beurt wordt namelijk alles klaargelegd en de werkzaamheden en onderdelen worden per stuk afgevinkt. Zelfs als je wat enthousiast je werzaamheden voorafgevinkt hebt houd je aan het einde nog nieuwe witte filters over in plaats van zwartgrijze oude. Maargoed, excuses, en een afspraak om voor openingstijd de auto te brengen en in alle rust het onderhoud nog eens te doen waar ik dan bij kon zijn. De remvloeistof bleek wel vervangen (maar werd alsnog weer gedaan). Was dat niet het geval geweest dan was dat wel wat serieuzer dan die interieurfilters.
BMW-dealers zijn er niet zo veel in Arnhem dus ik bleef erheen gaan. Zo vaak ben je er toch niet met een elekrische auto en ik wil er wel goed voor zorgen.
Dus met APK weer naar Ekris Arnhem. Werd de auto afgekeurd op beschadigde voorband, canvas zichtbaar. Met daarbij een foto van een scheurtje dat met een schroevendraaier met kracht opengehouden wordt, waarbij inderdaad canvas zichtbaar is. Ik kon wel twee nieuwe banden om laten leggen, dan zou de auto goedgekeurd worden. Ik vond het toch wat vreemd om een verder prima band om een scheurtje af te keuren dus opgezocht wat de APK-eisen zijn:
"De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is: Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid."
Ik heb bezwaar gemaakt tegen het afkeuren en om een herkeuring door RWD gevraagd. Nou dat moest ik zelf maar regelen. Eh, nee, de keurmeester (= monteur) moet dat regelen. Nee, je moet zelf RDW bellen. Ik bellen: nee meneer, de keurmeester moet de herkeuring bij ons aanvragen.
Een uur later is de RWD-meneer er, neemt mij, de keurmeester en de chef werkplaats (we kennen elkaar inmiddels) mee naar de auto, legt uit wat hij gaat doen, checkt nog even VIN en kilometerstand om zeker te weten dat het om dezelfde auto gaat, en begint zijn inspectie van de band. Hij vraagt de keurmeester om het plekje aan te wijzen. Inspecteert weer uitgebreid (met lampje), en zegt uiteindelijk: "ik kan het canvas zo niet zien, meneer heeft gelijk".
Dit keer geen excuses, denk dat ze wel doorhadden dat het de laatste keer was
Naar aanleiding van jouw bericht ook maar even contact gezocht met Ekris Arnhem. Ben benieuwd wat ik te horen krijg.StephNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:49:
Gisteren mailtje gehad dat de nummerplaten aangevraagd zijn, voor mijn bestelde ix3-50 eind februari. Levering volgende donderdag 10u30 :-)
Mijn auto is in december 2025 besteld. Ook via leasemij. Overigens nog geen bericht dat deze er is (zou eind juni, begin juli moeten zijn). Ik heb niets gehoord over het verplicht omzetten naar een 22Kw-lader. Ik weet dat dat nu een issue is, maar bij een in november bestelde auto zoals die van jou? Heb je een bijzondere optie o.i.d. waardoor er vertraging is ontstaan? Je zou bijna denken dat de feitelijke bestelling te laat is doorgezet.StephNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:49:
lijkt me een raar verhaal. Oftewel heb je een vastgepinned productieslot of niet. ja en die kan evt wel klein beetje schuiven, maar geen maanden. Bij bestellen van jouw wagen, weet de dealer exact in welk slot de wagen zit.StephNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:49:
Bijzonder verhaal en goed aangepakt! Ik vraag me nu af of alle Ekris vestigingen “zelfstandig” werken en rapporteren…
ookhoi schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:51:
[...]
Ekris Arnhem zou ik ver van blijven. Ben er 11 jaar klant geweest met (inmiddels) twee i3's.
Mijn auto was afgesleept nadat mijn vrouw lekgereden had op een randje in een parkeergarage. De volgende dag werd ik gebeld dat de andere achterband ook vervangen moest worden want versleten. Ik wist gelijk dat dat niet klopte want er stond nog geen 30kkm op de auto. Moeizaam telefoongesprek, hij ging het nameten, en nouja het kon nog.
Dan, of ze de auto een beurt konden geven want daar was het weer tijd voor. Prima.
Bij het ophalen stond op de factuur de profieldiepte van de niet-vervangen achterband: 3.5mm. APK afkeur is 1.6mm, vervanging wordt aangeraden bij 2.5mm. Een klant met 3.5mm bellen dat ie vervangen moet worden dan ben je de boel aan het belazeren (en 99 van de 100 keer kom je er vast mee weg).
Ik had er niet zo'n geweldig gevoel bij en besloot voor mijn gemoedsrust de auto na te lopen op het gepleegde (gefactureerde) onderhoud. Op internet uitgezocht hoe ik bij de interieurfilters kon komen, de boel gedemonteerd en wat denk je, de orginele filters harstikke smerig en met productiedatum een maand voor productiedatum van de auto.
Hiervoor ben ik op gesprek geweest met de vestigingsmanager en chef werkplaats. Zij konden niet verklaren waarom de filters niet vervangen waren. Voor een beurt wordt namelijk alles klaargelegd en de werkzaamheden en onderdelen worden per stuk afgevinkt. Zelfs als je wat enthousiast je werzaamheden voorafgevinkt hebt houd je aan het einde nog nieuwe witte filters over in plaats van zwartgrijze oude. Maargoed, excuses, en een afspraak om voor openingstijd de auto te brengen en in alle rust het onderhoud nog eens te doen waar ik dan bij kon zijn. De remvloeistof bleek wel vervangen (maar werd alsnog weer gedaan). Was dat niet het geval geweest dan was dat wel wat serieuzer dan die interieurfilters.
BMW-dealers zijn er niet zo veel in Arnhem dus ik bleef erheen gaan. Zo vaak ben je er toch niet met een elekrische auto en ik wil er wel goed voor zorgen.
Dus met APK weer naar Ekris Arnhem. Werd de auto afgekeurd op beschadigde voorband, canvas zichtbaar. Met daarbij een foto van een scheurtje dat met een schroevendraaier met kracht opengehouden wordt, waarbij inderdaad canvas zichtbaar is. Ik kon wel twee nieuwe banden om laten leggen, dan zou de auto goedgekeurd worden. Ik vond het toch wat vreemd om een verder prima band om een scheurtje af te keuren dus opgezocht wat de APK-eisen zijn:
"De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is: Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid."
Ik heb bezwaar gemaakt tegen het afkeuren en om een herkeuring door RWD gevraagd. Nou dat moest ik zelf maar regelen. Eh, nee, de keurmeester (= monteur) moet dat regelen. Nee, je moet zelf RDW bellen. Ik bellen: nee meneer, de keurmeester moet de herkeuring bij ons aanvragen.
Een uur later is de RWD-meneer er, neemt mij, de keurmeester en de chef werkplaats (we kennen elkaar inmiddels) mee naar de auto, legt uit wat hij gaat doen, checkt nog even VIN en kilometerstand om zeker te weten dat het om dezelfde auto gaat, en begint zijn inspectie van de band. Hij vraagt de keurmeester om het plekje aan te wijzen. Inspecteert weer uitgebreid (met lampje), en zegt uiteindelijk: "ik kan het canvas zo niet zien, meneer heeft gelijk".
Dit keer geen excuses, denk dat ze wel doorhadden dat het de laatste keer was
Ik kreeg in mei door dat er de 22KW optie op werd gezet en als ik dit niet wilde de auto pas geleverd werd in 2027 met dus daarbij horende hogere bijtelling. Het gaat om een iX3 50 spacesilver M sport pro, innovation pack, verwarmd stuur, parking pro en highway assistant. Volgens mij geen gekke dingen, al is dat volgens mij ook niet echt mogelijk met hoe de opties zijn geregeld met de iX3.Bart Simpson schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:59:
[...]
Mijn auto is in december 2025 besteld. Ook via leasemij. Overigens nog geen bericht dat deze er is (zou eind juni, begin juli moeten zijn). Ik heb niets gehoord over het verplicht omzetten naar een 22Kw-lader. Ik weet dat dat nu een issue is, maar bij een in november bestelde auto zoals die van jou? Heb je een bijzondere optie o.i.d. waardoor er vertraging is ontstaan? Je zou bijna denken dat de feitelijke bestelling te laat is doorgezet.
Ik heb in maart/april nog contact gehad met de dealer, over software optie van highway assistant. Toen was het productieslot levering week nog steeds 13 juli. Met zo'n grote verschuiving zou ik bijna denken dat mijn slot is vergeven aan iemand anders.rolelael schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:20:
[...]
lijkt me een raar verhaal. Oftewel heb je een vastgepinned productieslot of niet. ja en die kan evt wel klein beetje schuiven, maar geen maanden. Bij bestellen van jouw wagen, weet de dealer exact in welk slot de wagen zit.
Gister bericht gehad dat ik volgende week vrijdag de auto kan ophalen, besteld 17 mrt, vast productieslot levering 1e week april dus dat klopt.
BMW iX3 50 M Sport | Daikin Altherma 3 R LT F 6kW | Sigenergy 10kW 36kWh - 11 KW AC charger | Haier Airco 3,5kW | Aux airco 7kW
Heb echt net te horen gekregen dat mijn auto gisteren is gearriveerd (Ekris, andere vestiging). Zoals ik al aangaf, besteld eind december en geen melding over 22Kw-lader.StephNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:28:
[...]
Ik kreeg in mei door dat er de 22KW optie op werd gezet en als ik dit niet wilde de auto pas geleverd werd in 2027 met dus daarbij horende hogere bijtelling. Het gaat om een iX3 50 spacesilver M sport pro, innovation pack, verwarmd stuur, parking pro en highway assistant. Volgens mij geen gekke dingen, al is dat volgens mij ook niet echt mogelijk met hoe de opties zijn geregeld met de iX3.
[...]
Ik heb in maart/april nog contact gehad met de dealer, over software optie van highway assistant. Toen was het productieslot levering week nog steeds 13 juli. Met zo'n grote verschuiving zou ik bijna denken dat mijn slot is vergeven aan iemand anders.
[ Voor 4% gewijzigd door Bart Simpson op 03-07-2026 13:46 ]
Nee, dat heb ik zelf ook wel eens. Maar heel zelden.mailman|IA schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:32:
[...]
Heb je toevallig ook een oplossing voor de deurgrepen die soms uit blijven steken terwijl de auto wel op slot is?
Heb je ook al een software reset van de auto geprobeerd? Kan sowieso geen kwaad.mailman|IA schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:32:
[...]
Top tips, dank je wel. Heb dit nu zo ingesteld. Laadpaal afmelding is nog steeds traag, maar kan nu wel de kabel direct uit de auto trekken. Zo zie je maar dat de auto echt enorm veel functies heeft, maar kan ze gewoon soms niet vinden.
Shit happens.
Fijn dat je de auto binnenkort in ontvangst kun nemen! Lijkt dat er bij mij toch echt iets fout moet zijn gegaan. Ik ga morgen eens bellen wanneer mijn contactpersoon bij Ekris weer aanwezig is. Kijken of hij een verklaring of liever een oplossing heeft.Bart Simpson schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:44:
[...]
Heb echt net te horen gekregen dat mijn auto gisteren is gearriveerd (Ekris, andere vestiging). Zoals ik al aangaf, besteld eind december en geen melding over 22Kw-lader.
Heb van de week mijn iX3 bij Ekris Utrecht in ontvangst genomen, besteld november 2025. Auto heeft vanaf maart een paar weken “langs de band” gestaan door ontbreken onderdeel en ging niet verder in het proces. Heeft daardoor langer geduurd maar dat was onmacht voor Ekris. Verder heel tevreden over de vestiging Utrecht.
Hallo,
Ik lees hier al enkele weken geniepig mee en heb dan maar eens een account aan gemaakt.
Volgende week plaats ik de bestelling van een ix3 40. Allereerst een opmerking ivm de levertijden. Dealer is Davo Sint Truiden Belgie.
Hoe meer EVs de dealer in het verleden verkocht zijn, hoe meer productiesloten ze krijgen. De ix3 40 is nu aan de beurt. Dealer vertelde me idd het verhaal van mensen die een 50 bestelden en de wachttijd ineens werd verschoven naar 2027. Over de niet-22kw optie werd gezegd dat er geen duidelijk heid was wanneer deze kon geleverd worden. (Ik heb dit ook niet nodig met mijn 12 zonnenpaneeltjes 😅)
Verder heb ik nog enkele vragen:
1.Voor privérijders in Belgie: hoeveel percentage korting krijgen jullie op de wagen?
2. De parking assistent: dus standaard zitten sensors en een camera achter. Zit de voorcamera en spiegelscamera er standaard op. Dealer zegt van niet. Dus zou ik voor de plus gaan met alle cameras, voor het parkeren maar ook dashcam en van op afstand bekijken wat er rond de auto gebeurd. Hierover zegt de dealer, ja maar dan moet er nog een contract met looptijd worden afgesloten om die functies te gebruiken. Iemand hier duidelijke info over?
Ik heb woensdag een afspraak bij een andere dealer, en hoop dat het dan uitgeklaard wordt.
Kristof
Ik lees hier al enkele weken geniepig mee en heb dan maar eens een account aan gemaakt.
Volgende week plaats ik de bestelling van een ix3 40. Allereerst een opmerking ivm de levertijden. Dealer is Davo Sint Truiden Belgie.
Hoe meer EVs de dealer in het verleden verkocht zijn, hoe meer productiesloten ze krijgen. De ix3 40 is nu aan de beurt. Dealer vertelde me idd het verhaal van mensen die een 50 bestelden en de wachttijd ineens werd verschoven naar 2027. Over de niet-22kw optie werd gezegd dat er geen duidelijk heid was wanneer deze kon geleverd worden. (Ik heb dit ook niet nodig met mijn 12 zonnenpaneeltjes 😅)
Verder heb ik nog enkele vragen:
1.Voor privérijders in Belgie: hoeveel percentage korting krijgen jullie op de wagen?
2. De parking assistent: dus standaard zitten sensors en een camera achter. Zit de voorcamera en spiegelscamera er standaard op. Dealer zegt van niet. Dus zou ik voor de plus gaan met alle cameras, voor het parkeren maar ook dashcam en van op afstand bekijken wat er rond de auto gebeurd. Hierover zegt de dealer, ja maar dan moet er nog een contract met looptijd worden afgesloten om die functies te gebruiken. Iemand hier duidelijke info over?
Ik heb woensdag een afspraak bij een andere dealer, en hoop dat het dan uitgeklaard wordt.
Kristof
Zie de prijslijst onder optie: "6D5 BMW Digital Premium (looptijd van 4 jaar) biedt diverse digitale functies, waaronder:" pagina 9kristofdze schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 06:44:
Alles van Apple
Gedaan, maar helaas lost het nog niets op.mdeiman schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:33:
[...]
Heb je ook al een software reset van de auto geprobeerd? Kan sowieso geen kwaad.
Stel je wilt op de snelweg een keer alleen de adaptieve cuisecontrol gebruiken en niet tegelijk het zelfstandig rijden. Kan dat zonder dat je iets moet aanpassen via het instellingenmenu?
Shit happens.
Toevallig werd gisteren een filmpje door Carrec Technocenter geplaatst op Youtube. Daar kwam dit ook aan de orde. Ze hadden Hankook banden met BMW-stip besteld voor een BMW X5 met x-drive. Ook 4,5 mm af-fabriek.kstja0 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:03:
[...]
Wie accepteert zo'n aflevering? Maar is dit een serieus account?
Ik heb vanochtend mijn net binnengekomen ix3 bij de dealer bekeken. Deze stond ook op de Hankook-banden en ik had de indruk dat het profiel niet heel diep was.
Instellingen menu denk ik. Maar je kunt er misschien ook een shortcut van maken als je naar beneden swiped op het scherm.mdeiman schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:31:
Stel je wilt op de snelweg een keer alleen de adaptieve cuisecontrol gebruiken en niet tegelijk het zelfstandig rijden. Kan dat zonder dat je iets moet aanpassen via het instellingenmenu?
Weet er al iemand welke soort sneeuw kettingen je kan/mag leggen op de nieuwe iX3 ?
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Ja ik zie het ook her en der als bericht geplaatst. Omdat het Engelstalig was, nieuw account en verder niet echt context geplaatst wordt vond ik het vreemd.Bart Simpson schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:35:
[...]
Toevallig werd gisteren een filmpje door Carrec Technocenter geplaatst op Youtube. Daar kwam dit ook aan de orde. Ze hadden Hankook banden met BMW-stip besteld voor een BMW X5 met x-drive. Ook 4,5 mm af-fabriek.
Ik heb vanochtend mijn net binnengekomen ix3 bij de dealer bekeken. Deze stond ook op de Hankook-banden en ik had de indruk dat het profiel niet heel diep was.
Maar bij navragen ( bij mijn vast adres voor nieuwe banden, niet bmw dealer ) zijn voor EV's speciale type banden, die geoptimaliseerd zijn. Minder profiel betekent niet direct snellere slijtage.
Het zal wel minder weerstand betekenen. Maar we gaan het merken of ze eerder aan het minimum zitten.
17 januari besteld. Mag hem 9 juli bij Ekris in Utrecht ophalen.
Ik ben vandaag bij een BMW dealer geweest om eens kennis te maken met de wagen.
Ik zag in de infotainment dat je de BMW nu ook met een wifi AP kan verbinden (dus niet als hotspot oid). In mijn ondergrondse garage (waar wel wifi is maar geen cellular) zou dat mogelijk een oplossing zijn.
Als hij met wifi verbonden is met mijn home netwerk: kan ik dan de BMW app gebruiken? Dat was met mijn vorige iX3 wel een probleem: voor app/RTTI enkel 3G/4G mogelijk maar dat heeft ie in mijn ondergrondse garage helemaal niet...
Ik zag in de infotainment dat je de BMW nu ook met een wifi AP kan verbinden (dus niet als hotspot oid). In mijn ondergrondse garage (waar wel wifi is maar geen cellular) zou dat mogelijk een oplossing zijn.
Als hij met wifi verbonden is met mijn home netwerk: kan ik dan de BMW app gebruiken? Dat was met mijn vorige iX3 wel een probleem: voor app/RTTI enkel 3G/4G mogelijk maar dat heeft ie in mijn ondergrondse garage helemaal niet...
interessant inderdaad, dat Hankook verhaalBart Simpson schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:35:
[...]
Toevallig werd gisteren een filmpje door Carrec Technocenter geplaatst op Youtube. Daar kwam dit ook aan de orde. Ze hadden Hankook banden met BMW-stip besteld voor een BMW X5 met x-drive. Ook 4,5 mm af-fabriek.
YouTube: Import BMW X5: Eerste Problemen Oplossen & Dealerbezoek
Gisteren zo’n dikke twee uur meegereden op de achterbank en dat voelde toch hard aan… iedere oneffenheid in de weg was zeer duidelijk te voelen.
Nu zit ik zelf in m’n vorige iX3 natuurlijk nooit achteraan maar vraag me af of dat hetzelfde voelt.
Nu zit ik zelf in m’n vorige iX3 natuurlijk nooit achteraan maar vraag me af of dat hetzelfde voelt.
Ik heb direct na ontvangen auto wifi verbonden met mijn thuisnetwerk. Zo kon ik de tunein, pocket cast en audials app downloaden, maar deze werkte uiteindelijk niet. Met de telefoon bij me en android auto actief, lukte het helemaal niet meer om met wifi netwerk te verbinden.Pharos1985 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 00:56:
Ik ben vandaag bij een BMW dealer geweest om eens kennis te maken met de wagen.
Ik heb nu voor 1 jaar digital premium geactiveerd en nu werkt alles. Ik denk dus dat het daarvoor bedoeld is.
edit:
ik weet niet hoe dit in een parkeergarage werkt.
Je kan dus tunein, spotify, Disney etc kijken/luisteren via BMW inclusief data. In dat pakket zit ook de 3D remote view, diefstal/ bots camera etc. Deze moet je nog autoriseren in systeem settings - My BMW machtigingen
ik weet niet hoe dit in een parkeergarage werkt.
Er is een sneltoets om assisted driving pro uit te zetten. Druk op instellingen en dan staat hij midden in je scherm.mdeiman schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:31:
Zijn er al mensen die 2 telefoons gebruiken, bijvoorbeeld die van je partner?
Ik vraag me namelijk af of je een 1e en 2e toestel als sleutel kan gebruiken waarbij bij tegelijk instappen er een telefoon prevaleert..
Ik vraag me namelijk af of je een 1e en 2e toestel als sleutel kan gebruiken waarbij bij tegelijk instappen er een telefoon prevaleert..
Dat is mogelijk. De handleiding beschrijft de rangorde. Volgens mij is dat: 1) de eerste telefoon binnen bereik, 2) overige telefoons, 3) fysieke sleutel.Tutter schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:29:
Zijn er al mensen die 2 telefoons gebruiken, bijvoorbeeld die van je partner?
Alles van Apple
Het gevreesde doch ietwat verwachte 1e probleem: de trekhaak klapt niet meer in.
Afspraak bij de garage: 5/08/26
Afspraak bij de garage: 5/08/26
Thx. Benieuwd of dan alles uit is. Zo even proberen.Miesjh schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:36:
[...]
Er is een sneltoets om assisted driving pro uit te zetten. Druk op instellingen en dan staat hij midden in je scherm.
Aan de linkerkant van het centrale systeem, zie je ook een icoon met een auto tussen gestreepte lijntjes. Ik dacht dat dat het eerst was. Maar dan krijg je een melding of je de side collision warning wilt uitzetten. Weird bij dat icoon. Wanneer zou je dat willen?
Shit happens.
Dit is het uitzetten van de lane assist.mdeiman schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:11:
[...]
Thx. Benieuwd of dan alles uit is. Zo even proberen.
Aan de linkerkant van het centrale systeem, zie je ook een icoon met een auto tussen gestreepte lijntjes. Ik dacht dat dat het eerst was. Maar dan krijg je een melding of je de side collision warning wilt uitzetten. Weird bij dat icoon. Wanneer zou je dat willen?
Dat verwachtte ik ook, maar ik krijg dan de melding of ik de Side Collision Warning wil uitzetten. Ik dacht verkeerde tekst (bug) maar de Lane assist blijft actief.
Via Swipe naar beneden (snelkoppelingen) op het scherm kan ik wil de Stuurassistent Pro uitzetten, maar dan inderdaad alleen pro gaat uit. Niet de volledige Lane assist.
Volledig snel alles uit via een snelkoppeling heb ik nog niet gevonden. Kan wel via de Auto instellingen menu, maar dat zijn dan een aantal 'tikjes'. Via stemcommando kun je wel direct het betreffende instellingenscherm oproepen.
Shit happens.
A = 41,5 cmMenno1234 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:20:
Heeft iemand al een organizer of tas gevonden voor de frunk? De afmetingen kan ik nergens vinden online, zou iemand willen meten wat A (rood) en B (blauw) is in cm?
[Afbeelding]
B = 36
Na mijn eerder review hier boven, nog wat aanvullingen:
- De laadklep ontgrendeld nog steeds niet automatisch, ook al vink ik dit aan zoals @Miesjh adviseerde in het menu
- Deurgrepen doen de meest random acties. Soms blijven ze naar buiten staan na op slot gaan. Soms alleen 1 deurgreep, zoals linksachter gisteren. Openen is nog steeds soms met geluidssignalen en een flinke ruk aan de deurgreep en soms niet. Het lijkt erop dat als je de deur probeert te openen, terwijl de achterklep aan het sluiten is, hij daar nog niet klaar voor is.
- Uitspraak van navigatiesysteem is echt zeer slecht. Heb zelden zulke slecht uitgesproken straatnamen gehoord
- Carplay doet het soms een paar keer op rij wel en dan weer helemaal niet en start sowieso niet altijd op en moet dan handmatig worden aangezet
- Gisterenavond zag ik plots dat stoplichten worden herkend als deze op rood staan. Dan krijg je in de HUD en panoramic vision een rood stoplicht te zien. Anderen dit ook gehad?
- De inschatting van de SoC bij aankomst is vaak pesimistisch. Dat vind ik op zich prettig, want dit geeft veel zekerheid dat je altijd met meer aankomt dan verwacht.
Dit weekend meegereden met iemand (op de achterbank) die de Harman Kardon optie had en dat klonk verschrikkelijk, precies alsof de klank uit een conserven blik kwam. Als ik dat vergelijk met mijn vorige iX3 dan is het een zware teleurstelling... maar misschien was het omdat ik op de achterbank zat of had de persoon z'n audio niet goed ingesteld.mdeiman schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:12:
Ben trouwens enorm verrast door het standaard geluidssysteem wat aanwezig is. Meer dan goed genoeg!
:strip_exif()/f/image/WBpP8ycfmQ2Zu34nzW29MMnS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mATs4klVHP7eXD5AvLLwr0A7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/BOJ0WZjaZuDdhqVbq8Ve5D0b.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZpZFaIS6iH03mAQcQmHojY6x.jpg?f=fotoalbum_large)