Het grote BMW iX3 neue klasse 2026 NA5 topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:36
r2504 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Mmm... rood is bij ons niet toegelaten (en al zeker niet met het woord "fire" erbij) :-(

PS. Wit trouwens ook niet maar die hype is ondertussen wel voorbij dacht ik.
Nochtans vind ik hem in t wit mooi zodat t black glossy afsteekt ( ook met t pano dak ). Twijfel ng over de kleur maar kan nog als hij in bestelling zit aangepast worden

Vervolgens wacht ik nog altijd op mijn lease login ... de offerte gaf me 16 proc korting ( fleet F ) . Had gehoopt
Op iets meer, aangezien mercedes er nu los overgaat met zijn 21 proc

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-01 20:20

mdeiman

Projet 45

rolelael schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:13:
[...]

Nochtans vind ik hem in t wit mooi zodat t black glossy afsteekt ( ook met t pano dak ). Twijfel ng over de kleur maar kan nog als hij in bestelling zit aangepast worden

Vervolgens wacht ik nog altijd op mijn lease login ... de offerte gaf me 16 proc korting ( fleet F ) . Had gehoopt
Op iets meer, aangezien mercedes er nu los overgaat met zijn 21 proc
Ik vind het wel mooi om een kleur te kiezen die uniek is voor de iX3 en die je dan ook niet op andere auto's ziet.

Een korting bedrag bij lease is altijd lastig te beoordelen. Mogelijk een hoge korting en een hoge (extra?) afschrijving. Bij koop had ik niet gedacht nog circa 10% korting te krijgen.

Shit happens.

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Door extra toewijzingen aan NL, komt mijn auto al begin juli. Zou eventueel nog eerder kunnen bij de standaard kleuren die er nu zijn. Voor de nieuwe extra kleuren start de productie in juni.

Maar goed, ik moet het allemaal nog zien.

Shit happens.

• V_Andy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:10
Het verschil tussen 20inch / 21inch M bicolor m pakket velgen zou rond een 40km meer range zijn voor de 20 inch velgen. Buiten meer range, nog een keuze om voor de 20inch velgen te kiezen?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
V_Andy schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:52:
Het verschil tussen 20inch / 21inch M bicolor m pakket velgen zou rond een 40km meer range zijn voor de 20 inch velgen. Buiten meer range, nog een keuze om voor de 20inch velgen te kiezen?
Prijs van de velgen en toekomstige banden.
Als je portemonnee het toelaat zou ik voor 21" kiezen en dus voor de looks gaan :) .
Prijsverschil in banden kan fors zijn ook. Dan heb je het niet over €5,- per band.

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

V_Andy schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:52:
Naast prijs, ook normaliter een beter comfort.

Grotere maat lijkt wel mooier, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden. ;)

Shit happens.

• rolelael
Dan lijd ik graag pijn. De 22" komen eronder :/)

• V_Andy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:10
rolelael schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:27:
Dan lijd ik graag pijn. De 22" komen eronder :/)
Gaat de vrouw en de kindjes bij mij niet zo leuk vinden denk ik😂.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:27
Wat irritant dat HK geluid is niet separaat te bestellen is. Nu onderdeel van innovation pack van 2k, incl headup en 3 zone klimaat. Ik snap niet wat harman kardon speakers heeft te maken met innovation maar goed......
*rant*

Life is too short to drive boring cars

• mnuyens
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-01 10:40
SirLct schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:00:
Wat irritant dat HK geluid is niet separaat te bestellen is. Nu onderdeel van innovation pack van 2k, incl headup en 3 zone klimaat. Ik snap niet wat harman kardon speakers heeft te maken met innovation maar goed......
*rant*
...ik deel jammer genoeg uw frustratie, had HK en HUD ook graag afzonderlijk willen zien staan :'(

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:24
Wat mij betreft is die HUD sowieso van weinig toegevoegde waarde, met het 'scherm' zo vlak onder je voorruit.

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

marteltor schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:41:
Wat mij betreft is die HUD sowieso van weinig toegevoegde waarde, met het 'scherm' zo vlak onder je voorruit.
Klopt, daarom ook niet gekozen. Kwam ook in een review aan de orde. Reviewer zou dit als eerste laten vallen. Te veel dezelfde info op verschillende plekken.

HK persoonlijk geen ding. Met meerdere mensen in de auto dan geluid altijd zacht en als ik er alleen in zit altijd een podcast. Standaard zal dan vast wel goed genoeg zijn.

Shit happens.

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:13

Boston

The Cape State

mailman|IA schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:21:
Net bij Ekris in Utrecht geweest waar het showmodel nu staat.
Afgelopen vrijdag heb ik de NA5 bij Ekris Arnhem bekeken en het was gaaf om eindelijk in de auto te kunnen zitten. Als G08 rijder ergerde ik me direct aan de keuze van BMW om veel fysieke knoppen te verwijderen. Ik wilde de stoel instellingen aanpassen en hoewel je dat met het profiel verbonden aan je autosleutel in de praktijk niet zo vaak doet, vond ik het toch irritant dat ik hiervoor mijn weg moest vinden op het aanraakscherm.

Persoonlijk was ik erg gecharmeerd van de BMW Panoramic Vision.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLuetBZ6ktqjiiqy2atA9HPRHK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAH33Wi8O4zQNgL699BbgWOh.jpg?f=fotoalbum_large

Bij onze laatste vakantie in Duitsland merkten we dat de accu van de G08 toch snel leeg gaat als je de maximale snelheid (183km/u) rijdt, dus dan past de 108kWh accu van de NA5 en het laden met 400kW toch beter bij een BMW rijder. De maximale snelheid van de NA5 is met 210km/u en de versnelling van 0 naar 100km/u in 4,9 seconden prima overdag.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Boston schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Afgelopen vrijdag heb ik de NA5 bij Ekris Arnhem bekeken en het was gaaf om eindelijk in de auto te kunnen zitten. Als G08 rijder ergerde ik me direct aan de keuze van BMW om veel fysieke knoppen te verwijderen. Ik wilde de stoel instellingen aanpassen en hoewel je dat met het profiel verbonden aan je autosleutel in de praktijk niet zo vaak doet, vond ik het toch irritant dat ik hiervoor mijn weg moest vinden op het aanraakscherm.

Persoonlijk was ik erg gecharmeerd van de BMW Panoramic Vision.
[Afbeelding]

Bij onze laatste vakantie in Duitsland merkten we dat de accu van de G08 toch snel leeg gaat als je de maximale snelheid (183km/u) rijdt, dus dan past de 108kWh accu van de NA5 en het laden met 400kW toch beter bij een BMW rijder. De maximale snelheid van de NA5 is met 210km/u en de versnelling van 0 naar 100km/u in 4,9 seconden prima overdag.
De meeste stoelinstellingen doe je met de fysieke knoppen in de deur.

Shit happens.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
marteltor schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:41:
Is er geen "klassieke" HUD... op de foto hierboven zie ik toch het typische "gat" voor de HUD projectie ?

Dit weekend ga ik ernaar kijken bij een garage in de buurt hier... nieuwsgierig alvast.

• r2504
  • Nu online
Boston schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:02:
[...]
Serieus... 183km/u... volgens mij ben je dan trager dan iemand die 110 km/u doet en minder moet gaan laden.

Ik rij ook wel eens graag door maar 183 tot 210 km/u is zelden een mogelijkheid laat staan dat je dit lang geconcentreerd kan doen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:31
r2504 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:48:
[...]
Ik rij ook wel eens graag door maar 183 tot 210 km/u is zelden een mogelijkheid laat staan dat je dit lang geconcentreerd kan doen.
Begrijp je reactie, maar ik woon aan de Duitse grens en rijdt regelmatig op hogere snelheden. Helaas voor mij kan ik in mijn huidige auto geen CC gebruiken vanaf 150 km/h, maar in eerdere auto's heb ik regelmatig boven de 200 op de CC gereden. En dat kan prima, als de snelweg verder leeg is en meerbaans. Vooral in Turkije is het erg fijn. Je hebt daar dure snelwegen en wat goedkopere snelwegen. De dure zijn vaak leeg en enorm breed, dus dan kan je heerlijk doorrijden.

Nu met mijn EV baal ik er enorm van dat ik mij moet inhouden, want je hebt gelijk: je accu is zo leeg.

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 21-01-2026 14:54 ]

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:27
r2504 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Serieus... 183km/u... volgens mij ben je dan trager dan iemand die 110 km/u doet en minder moet gaan laden.

In theorie nee, want je laadt veel sneller dan wat je bespaart door langzaam rijden.

Hoe zit de theorie uit? Hierbij een voorbeeld met data van verbruik en laadbeurt van https://ev-database.org/nl/auto/1535/BMW-iX3

Verbruik
- Auto A rijdt 110 km/u en verbruikt ongeveer 200 Wh/km (EVDB-gemiddelde).
- Auto B rijdt 180 km/u en verbruikt ongeveer het dubbele, dus 400 Wh/km (ruwe schatting).

Laadbeurt
- De meest efficiënte laadbeurt is tussen 10-80%, dus 70% van de bruikbare batterij.
- De iX3 heeft 74 kWh bruikbaar, dus 70% = 51,8 kWh (afgerond 52 kWh)

1000km rit berekening
Auto A
- Bereik per laadbeurt: 52 kWh / 0,2 kWh/km = 260 km
- Aantal laadbeurten: 1000 km / 260 km = 3,85 keer
- Totale laadtijd: 3,85 x 31 min = 119 minuten
- Reistijd: 1000 km / 110 km/u = 9,09 uur (545 minuten)
- Totale reistijd: 545 + 119 = 664 minuten = 11,07 uur

Auto B
- Bereik per laadbeurt: 52 kWh / 0,4 kWh/km = 130 km
- Aantal laadbeurten: 1000 km / 130 km = 7,69 keer
- Totale laadtijd: 7,69 x 31 min = 238 minuten
- Reistijd: 1000 km / 180 km/u = 5,56 uur (333 minuten)
- Totale reistijd: 333 + 238 = 571 minuten = 9,52 uur

Verschil = 93 minuten in voordeel van Auto B die doorknaalt met 180km/u. 1.5u tijdswinst is niet niks toch?

Goed, in werkelijkheid kun je nergens 9 uur lang 180 km/u rijden. Het is dus niet realistisch. Bovendien wil niemand 8 keer laden voor een rit van 1000 km. We zitten hier in het iX3-topic, niet in een Nissan Leaf uit 2013. :+

Maar het is nog steeds rendabel om harder te rijden. Zelfs als je bijv meenemen dat je vaak de snelweg af moet etc. Zolang je maar oke bent dat je vaker moet gaan laden. Want als je het netjes doet, ben je alsnog sneller aan je bestemming.

In de praktijk hanteer ik (in DE vooral) vuistregel van 150km/u. Als het echt kan door richting 200 of meer maar alleen als je het ook kan verantwoorden en ook netjes op regeneratie kan remmen. Scheelt ook weer energie!

En dit hebben we over G08 die niet echt de koning der laden is. Ik ben dus benieuwd wat het zou kunnen zijn met betere piek en laadcurve van de neue klasse. Maar dan kan het zomaar dat constant op 210km/u the way to go is! Hoe sneller hij kan laden, hoe meer winst in theorie om harder te rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door SirLct op 21-01-2026 16:44 ]

Life is too short to drive boring cars

• r2504
  • Nu online
SirLct schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:40:
[...]
- Totale laadtijd: 3,85 x 31 min = 119 minuten
Op 31 minuten laden van 10-80%... vergeet dat fabeltje maar. Reken eens de effectieve tijd vanaf je de autostrade afgaat (in het beste geval een laadstation op de autostrade zelf) tot je er terug op bent.

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

r2504 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Is er geen "klassieke" HUD... op de foto hierboven zie ik toch het typische "gat" voor de HUD projectie ?

Dit weekend ga ik ernaar kijken bij een garage in de buurt hier... nieuwsgierig alvast.
Je hebt de panoramic vision. Dat is de zwarte strook van links naar rechts onderin de vooruit waarop de deels zelf te kiezen widgets worden geprojecteerd.
Daarnaast heb je de klassieke HUD die op het glas wordt geprojecteerd, vlak boven de panorama vision strook.

Shit happens.

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NE2_47Ix3FeZd3g0lZa8juZ5obE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxsmcNSV1fSiIcTEqF64g6tY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eM-ipoDhglALVW1635gspZtAJpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRysWNzi6ZNq8w5cp2Rno5Ot.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/005DGItz4o-EhetTBozpQet3D9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezAotmKu1VcWxoroMT8NDoe1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-LG7JqFMulg-2Ft1mG5swBiiQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8lzS439vhIy45sxkIhFAt1h.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag bij Van Laarhoven in Eindhoven een zwarte uitvoering kunnen bekijken, naar mijn mening de minst spannende kleur, wel de meest rustige. Flinke en mooie velgen ook aanwezig, helaas geen M Sportstoelen kunnen zien.

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:57
Ligt het aan mij of wordt er in NL sneller uitgeleverd dan in BE? In NL al vanaf maart en Be pas vanaf april volgens dealer hier in belgie.

• rolelael
net bestelling doorgevoerd, in polarized grau met M Sport Pack pro, 21" 1050 M velgen , zonnewerend glas
had graag harman K gehad, helaas niet los te nemen, en t pack moest ik niet ( heads up is overbodig, omdat ik de bmw navi niet gebruik en de snelheid etc staat toch voor je neus ). en de 3 zone airco ook niet nodig.
Productie slot juni gekregen ( België )

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:57
JustTrying schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag bij Van Laarhoven in Eindhoven een zwarte uitvoering kunnen bekijken, naar mijn mening de minst spannende kleur, wel de meest rustige. Flinke en mooie velgen ook aanwezig, helaas geen M Sportstoelen kunnen zien.
Deze stond maandag in Uden, die gaat de hele van Laarhoven Groep door ;)

Wat vond je van de afwerking?

Wielen stonden prachtig, betere wielen als de pre introductie van vorige maand
Geluid HK, klonk fantastisch, beter als in mijn i4 vond ik.
Interieur zag er ook goed uit. Vroeg me wel af of de bestuurdersstoel na een uur rijden nog steeds lekker zit.

Jammer is de klep van de armsteun. Als die net als een X5 of 5 serie gewoon in het midden open zou gaan, dan is die veel fijner te gebruiken. Ook vond ik de ruimte erin aan de krappe kant.

De kofferafdekplaat. Leuk met die touwtjes (alhoewel, was mooier geweest als deze net als de vorige 5 serie automatisch omhoog ging en ook weer omlaag of in kon rollen) maar als je die niet mee naar boven wilt laten gaan en dus de touwtjes los hebt, dan was het wel mooier geweest als dit in de kofferruimte zouden verdwijnen en niet zo op de afdekplaat bleven liggen. Ben best wel een pietlut wat dat betreft, maar ik vind dat je van premium wel 'iets' meer mag verwachten.

Is niet gezegd dat ik hem niet ga bestellen, maar wacht nog even de volgende typen af

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:05
dencoupe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Deze stond maandag in Uden, die gaat de hele van Laarhoven Groep door ;)

Wat vond je van de afwerking?

Wielen stonden prachtig, betere wielen als de pre introductie van vorige maand
Geluid HK, klonk fantastisch, beter als in mijn i4 vond ik.
Interieur zag er ook goed uit. Vroeg me wel af of de bestuurdersstoel na een uur rijden nog steeds lekker zit.

Jammer is de klep van de armsteun. Als die net als een X5 of 5 serie gewoon in het midden open zou gaan, dan is die veel fijner te gebruiken. Ook vond ik de ruimte erin aan de krappe kant.

De kofferafdekplaat. Leuk met die touwtjes (alhoewel, was mooier geweest als deze net als de vorige 5 serie automatisch omhoog ging en ook weer omlaag of in kon rollen) maar als je die niet mee naar boven wilt laten gaan en dus de touwtjes los hebt, dan was het wel mooier geweest als dit in de kofferruimte zouden verdwijnen en niet zo op de afdekplaat bleven liggen. Ben best wel een pietlut wat dat betreft, maar ik vind dat je van premium wel 'iets' meer mag verwachten.

Is niet gezegd dat ik hem niet ga bestellen, maar wacht nog even de volgende typen af
Ja die touwtjes, daar vind ik ook wel iets van, beetje retro, absoluut geen 'neue klasse' in ieder geval, waarschijnlijk was het R&D budget op.

Ik vond de zwarte kleur de auto het minste staan, heb deze in het zilver in Brussel gezien, en ben vooral geneigd voor groen of blauw te gaan. Vanaf 7 maart kun je ook proefrijden begreep ik.

Interieur is verder wel mijn ding, stukken beter dan de laatste generatie Audi's en veel minder kermis dan Mercedes. EX60 van Volvo ziet er ook erg goed uit, wel een stuk meer ingetogen, en alleen mooi met 22 inch velgen, wat ook wel weer in de papieren gaat lopen qua winterbanden en wat doet met bereik.

Was ook nog benieuwd naar de M sportstoelen, die staan op de prijslijst als losse optie, maar dat zou toch niet mogelijk zijn, alleen op een M uitvoering, en bij de M pro zouden ze inbegrepen zijn. Heb niet geluisterd naar de audio, maar ben wel weer gecharmeerd van de HUD die een mooie horizon projecteert binnen de auto.

• r2504
  • Nu online
JustTrying schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:03:
een zwarte uitvoering kunnen bekijken, naar mijn mening de minst spannende kleur, wel de meest rustige.
Probleem is dat zwart meteen... tja, zwart (lees vuil) is.

• r2504
  • Nu online
rolelael schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:38:
heads up is overbodig, omdat ik de bmw navi niet gebruik
Komen andere navi's zoals Apple Carplay ook niet in de headup display ? (ik dacht van wel op de huidige iX3)
Pagina: 1 2 Laatste