President schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:32:
[...]
Maar, geef je de schoonmaker van je werk(plek) ook een fooi voor het werk? De supermarkt medewerker die hard vult of je vriendelijk bij de kassa helpt? De cv man je die cv komt controleren en/of repareren? De meester of juf van je kind?
Voor sommige zaken wel. Sommige zaken mogen reglementair niet.
Het laatste voorbeeld bijvoorbeeld, is op de school van mijn kinderen tegen de reglementen. Een cadeau van de kinderen met primair immateriële waarde is toegestaan, denk een tekening, knutselwerk, etc. Maar primair materiële goederen of contanten, zijn niet toegestaan.
De schoonmaker van onze werkplekken op werk, deze krijgt van ons als groep zo nu en dan wel wat extra's. Ter waardering voor hetgeen zij in deze doet.
Kassa is zelfscan, dus daar zijn we snel klaar. Veel zelfwaardering

. Daarnaast, mocht het ook daarvoor in Nederland ook eigenlijk al niet vaak. Houd het wisselgeld maar, werd vaak bij aangegeven dat dit binnen het bedrijf niet mocht.
Pakketbezorgers die incidenteel voor fooi hier wel eens langs de deur kwamen met een nieuwjaarsgroet, geef ik nooit wat. Fooi moet je verdienen. Pakketbezorging alhier is, ongeacht partij, in toenemende mate een drama. Dus ook daar ben ik snel klaar.
Tijdens uit eten gaan heb ik niet echt een standaard wat ik als fooi geef. Ik laat het altijd afhangen van kwaliteit versus prijs, kwaliteit van bediening, bereidwilligheid van de keuken en leeftijd van de persoon naar wie de fooi primair gaat.
Zo ooit ergens nog eens wat later ergens binnengestapt met een collega na een uitgelopen vergadering tijdens een congres. Keuken bleek eigenlijk net gesloten, en de chef-kok stond op het punt te vertrekken, rest in de keuken was reeds weg, bediening was bijna klaar. Maar de chef-kok stemde toch nog in te blijven indien hij naar wens wat kon klaar maken voor ons en er iemand was, die vanuit de bediening wenste te blijven om een handje te helpen. Niet alleen was het al goede service door ons überhaupt nog wat te willen voorschotelen laat op de avond, maar was vervolgens ook binnen die week de beste ervaring.
En ondanks het tijdstip, en keuze door de chef, was het ook niet direct een snelle hap geworden. Dit was above-en-beyond. En qua fooi daarin dan ook ruimhartig geweest. De chef-kok was ook een prima kerel. Alles mocht naar de jongedame welk vanuit de bediening besloten had te blijven. Omgerekend hebben we haar toen circa 200 EUR fooi gegeven. Naast haar studie was dat ongeveer wat ze aldaar netto met een half maand werken overhield, dus zij was meer dan blij.
Zo sta ik er zelf ook een beetje in. Indien iemand wat extra's brengt. Dan heb ik daar zelf geen bezwaar tegen om hier wat tegenover te zetten als blijk van waardering, indien je het zelf prima kan missen. En alhier verdien ik prima.
Zo nu en dan wat (ruim) geven, heb ik zelf in ieder geval nul issues mee.
Bijvoorbeeld richting jonge horeca medewerkers. Indien iemand rond 15-jarige leeftijd als vakantiebaantje tegen een slavenloon je nog altijd met veel plezier en bevlogenheid helpt, dan kan dit bij mij toch altijd wel op een ruime fooi rekenen. Maar gaat tegelijkertijd ook weer niet standaard op. Bij desinteresse, verdere so-so kwaliteit, dan reken ik gewoon kostprijs af.