• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
sypie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:55:
...
Aanvulling: Bij monteurs of klussers over de vloer is de eerste vraag "Koffie?". Zelf monteur geweest en het werkt gewoon iets prettiger allemaal.
Mijn ervaring is dat handwerkers eigenlijk altijd wel hun eigen koffie bij hebben. Dat beschermt ze tegen extremen als thee incognito of gitzwart stuitersap.
Zeker als ik ze wat langer over de vloer heb (ik ben erg content met mijn veranda) maak ik meteen duidelijk dat de wc er ook voor hun is. De vaste bezorgers weten dat ook. Ze hoeven van mij niet achter in de bus met een emmer te klooien.

KPN is een drieletterwoord

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
ID-College schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Ik kocht er altijd veel vuurwerk van :P hield zelfs op een lijstje bij wie allemaal gegeven had zodat ik geen 1 woning miste.. wat een tijd 😇
Bedoel je nou dat je met die vuurpijlen schoot op de woningen van zij die niks gegeven hadden ?

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-01 18:12
Vandaag eten besteld; het sneeuwde/regende, dus ik dacht: die komen vast met een auto, fatbike of scooter bezorgen. Maar nee hoor, iemand op de fiets, in een regenpak! Gelijk €5 fooi gegeven.

Een krant heb ik niet, maar de PostNL-bezorger krijgt ook fooi, aangezien ik al meer dan een jaar dezelfde bezorger heb. Die snapt dat ik niet naast de voordeur leef. Ik moet zeggen dat, sinds ik vorig jaar een fooi heb gegeven, zijn geduld ook langer is geworden. Blijkbaar dus een win-win­situatie.

Fooi is niet verplicht maar een kerstpakket ook niet en hoe zou het vinden als je die niet krijgt, precies.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:08
Jiangtao.L schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:30:
Vandaag eten besteld; het sneeuwde/regende, dus ik dacht: die komen vast met een auto, fatbike of scooter bezorgen. Maar nee hoor, iemand op de fiets, in een regenpak! Gelijk €5 fooi gegeven.

Een krant heb ik niet, maar de PostNL-bezorger krijgt ook fooi, aangezien ik al meer dan een jaar dezelfde bezorger heb. Die snapt dat ik niet naast de voordeur leef. Ik moet zeggen dat, sinds ik vorig jaar een fooi heb gegeven, zijn geduld ook langer is geworden. Blijkbaar dus een win-win­situatie.

Fooi is niet verplicht maar een kerstpakket ook niet en hoe zou het vinden als je die niet krijgt, precies.
Ik hoorde pas een mooi verhaal over Royal Mail in de UK. Die hadden allemaal dingen doorgevoerd waardoor de bezorgtijden korter werden maar de klanttevredenheid werd niet beter. Niemand snapte het. Toen kwam er iemand die eens ging kijken bij mensen die positief waren over Royal Mail: dat kwam door de vaste bezorgers die de buurt kende, die wist dat als mensen niet thuis waren waar hij het pakket op een veilige plek kon zettenetc. Een goede bezorger is uiteindelijk goud waard voor zo'n bedrijf, dus ik snap helemaal dat als je een goede hebt verdient die een fooi.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik krijg ook geen fooi met nieuwjaar, ik krijg ook geen fooi als ik eens uitzonderlijk goed werk aflever. Ik wordt gewoon elke maand hetzelfde betaald. We leven daarnaast in een land waar we regels hebben rondom minimale verloning.

Het kan en mag niet de bedoeling zijn dat we hier een cultuur gaan ontwikkelen zoals in de VS, waarbij mensen in de dienstensector minder betaald mogen worden dan het wettelijke minimum simpelweg omdat fooien de rest moeten goedmaken. Dat is geen wereld waaraan ik wil meewerken.

Ik vind het al helemaal verwerpelijk dat er hier blijkbaar mensen zijn die vinden dat omdat men geen fooi krijgt, dat het dan toegestaan is dat er met opzet een slechte of zelfs geen dienst wordt verleend. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• W1ck1e
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:50:
Ik krijg ook geen fooi met nieuwjaar, ik krijg ook geen fooi als ik eens uitzonderlijk goed werk aflever. Ik wordt gewoon elke maand hetzelfde betaald. ...
Mijn laatste werkgever had budget om medewerkers die zeer goed gepresteerd hebben een bonus te geven. Geen fooi, wel meer. Mijn werkgever was daar volgens mij niet uniek in.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Het kan en mag niet de bedoeling zijn dat we hier een cultuur gaan ontwikkelen zoals in de VS
Een fooi voor de krantenbezorger is al decennia lang een Nederlandse gewoonte, heeft verder niks met de fooiencultuur in de VS te maken.

• W1ck1e
  • Nu online
VeertienKaVier schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Een fooi voor de krantenbezorger is al decennia lang een Nederlandse gewoonte, heeft verder niks met de fooiencultuur in de VS te maken.
Klopt. Daar is het in gebruik om medewerkers hun inkomen te laten aanvullen als de werkgever te beroerd is om genoeg te betalen.

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

W1ck1e schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:57:
[...]

Iedereen die bij ons in of rond het huis komt klussen krijgt van alles aan geboden. Koffie, fris. Koekjes en dergelijke. Eigenlijk meteen bij binnenkomst.
Tijdens een grote klus bleek ik de enige in het hele pand te zijn die dat deed, dat verbaasde me enorm. Ik had het toen niet breed en kon alleen maar supergoedkope koffie met dito koekjes aanbieden, maar het werd zeker gewaardeerd.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:56
Los van dat ik bij een restaurant vaak afrond… geef ik nooit fooi (in NL). Ik krijg ook geen fooi… áls ik het al aangeboden zou krijgen, dan mag ik dat niet aannemen.

Wat een ander doet moet hij/ zij zelf weten… maar dat sommige hier het een morele plicht noemen ontgaat mij echt volledig.

Ik heb ook klotewerk gedaan op onnozele uren en ook op feestdagen. Ook toen geen fooi. Weliswaar geen direct contact met klanten maar evengoed… die ga ik ook geen tikkie sturen bij wijze van.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Pushedspore
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:54
Blokker_1999 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:50:Ik vind het al helemaal verwerpelijk dat er hier blijkbaar mensen zijn die vinden dat omdat men geen fooi krijgt, dat het dan toegestaan is dat er met opzet een slechte of zelfs geen dienst wordt verleend. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk?
Stel je hebt een krant te kort als bezorger zul je toch iemand moeten uitkiezen die die ochtend maar geen krant krijgt. Maar dat is meestal een van de laatste huizen die je hebt in je vaste looproute, want dan pas kom je erachter dat je er een tekort komt. Ik heb er nooit moeite in gestoken om iemand te "straffen" voor het niet geven van fooi. Heb ik een natte krant gaat die gewoon naar de eerst volgende brievenbus, ik wil ook zsm weer naar huis en het is behoorlijk kleinzielig en zinloos om hier tijd in te stoppen.

Toen ik nog bezorgde kreeg ik bij nagenoeg iedereen wel kerstfooi. Ik bezorgde wel altijd bijna foutloos. Je bent natuurlijk niet verplicht te geven, maar je krijgt als bezorger echt een te lage vergoeding. Iets van 220 euro voor gemiddeld 26x per maand de deur uit voor 70 minuten werk doordeweeks en op zaterdag 100 minuten (veel zaterdag abonnees). Haal je met kerst drie maandlonen op krik je zo voor het hele jaar je uurloon wat omhoog.
Verder is de baan an sich wel oké, ik kon mooi ondertussen een podcast luisteren, meeste mensen zijn honkvast met hun krant dus weinig veranderingen. Helaas ben je wel overgeleverd aan de grieven van de depothouder (DPG laat je aan hun lot over), vaak het laagste soort op de sociale ladder met een powertrip.

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:32
Ik krijg ook geen fooi met nieuwjaar, ik krijg ook geen fooi als ik eens uitzonderlijk goed werk aflever. Ik wordt gewoon elke maand hetzelfde betaald. We leven daarnaast in een land waar we regels hebben rondom minimale verloning.

Het kan en mag niet de bedoeling zijn dat we hier een cultuur gaan ontwikkelen zoals in de VS, waarbij mensen in de dienstensector minder betaald mogen worden dan het wettelijke minimum simpelweg omdat fooien de rest moeten goedmaken. Dat is geen wereld waaraan ik wil meewerken.

Ik vind het al helemaal verwerpelijk dat er hier blijkbaar mensen zijn die vinden dat omdat men geen fooi krijgt, dat het dan toegestaan is dat er met opzet een slechte of zelfs geen dienst wordt verleend. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk?
Zag laatst voor het eerst wat ze in de VS ook bij afrekenen hebben, een voorgestelde fooi van 10%, die je kon aantikken.

Ik ben gestopt met fooi geven. Heb de lokale pakketbezorger wel een attentie gegeven. Maar dat is meer omdat hij, in tegenstelling tot de knakker van PostNL die hier rondloopt, fantastische service heeft. Hele aardige kerel, geduldig en altijd enthousiast richting de kinderen.

Maar in de horeca? Met hoe duur het daar inmiddels is? Ik pas ervoor. Eigenlijk betaal je meestal al meer dan wat het waard is. Daar ga ik niet een toelage bovenop gooien voor wat meestal gewoon matige service is.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Kist schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:37:
[...]

Zag laatst voor het eerst wat ze in de VS ook bij afrekenen hebben, een voorgestelde fooi van 10%, die je kon aantikken.

Ik ben gestopt met fooi geven. Heb de lokale pakketbezorger wel een attentie gegeven. Maar dat is meer omdat hij, in tegenstelling tot de knakker van PostNL die hier rondloopt, fantastische service heeft. Hele aardige kerel, geduldig en altijd enthousiast richting de kinderen.

Maar in de horeca? Met hoe duur het daar inmiddels is? Ik pas ervoor. Eigenlijk betaal je meestal al meer dan wat het waard is. Daar ga ik niet een toelage bovenop gooien voor wat meestal gewoon matige service is.
Fooi is een extra. In principe moet elke ondernemer de prijs vragen waarmee winst gemaakt kan worden dus ja, in de horeca betaal je gewoon al genoeg want het is geen liefdadigheid. Een dagelijks fysieke abonnement op de Telegraaf kost 56 euro per maand. In een dorp of stad kan dit al snel om tientallen of honderden abonnees zijn. Grote stad wellicht duizenden. Geen idee hoeveel de bezorger daarvan omgerekend ziet per krant, maar doordat tegenwoordig alle landelijke en regiokranten èèn bezorgpartij hebben zullen ze er als uitgevers uiteindelijk ook nog wel uitkomen met de bezorging door schaalvoordeel, en bij digitale abonnementen zijn er geen bezorg, druk en papierkosten. Zo niet, dan moeten ze stoppen met thuisbezorging. Uiteraard verplicht niemand je om fooi te geven want je betaald immers al voor de dienst of het product, dat moet zoals hiervoor genoemd al kostendekkend zijn, voor alle partijen. Anders doe je structureel wat fout in je bedrijfsvoering.

[ Voor 5% gewijzigd door Deezers op 03-01-2026 22:51 ]

• Thalaron
Pushedspore schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:28:
[...]
Toen ik nog bezorgde kreeg ik bij nagenoeg iedereen wel kerstfooi. Ik bezorgde wel altijd bijna foutloos. Je bent natuurlijk niet verplicht te geven, maar je krijgt als bezorger echt een te lage vergoeding. Iets van 220 euro voor gemiddeld 26x per maand de deur uit voor 70 minuten werk doordeweeks en op zaterdag 100 minuten (veel zaterdag abonnees). Haal je met kerst drie maandlonen op krik je zo voor het hele jaar je uurloon wat omhoog.
Wellicht dat het tijd wordt dat klanten die hun krant willen dan opzeggen met als reden niet mee te willen werken aan onderbetaalde arbeid. Of aanbieden meer te willen betalen voor goed werk. Of bezorgers moeten het werk neerleggen voor beter betaald werk.

Ik snap het vanuit de ontvangende kant ergens wel, maar fooi cultuur mag/ moet IMHO gemeden worden. Anders blijft men het maar normaal vinden. Waarom postbezorgers goed belonen? Ze krijgen toch fooi!!!

Je zal maar eens een keer goed ziek zijn rond oud en nieuw… ik heb als weekendbaantje als tiener toen mijn “baas” zei voortaan 1 uurloon per x aantal verricht werk te gaan betalen ipv per uur (volgens hem kon je dan makkelijk 1,5x zoveel verdienen als je door werkte). In de praktijk kon je MAX 0,75 verdienen. Ik ben na het uitrekenen na circa 15 min. Aangelopen (waarna binnen 5 minuten de andere 7 jongelui ook buiten stonden).

Niet betalen naar rato? Dan zoek maar een ander.

Ik snap.. dat dit niet zomaar voor iedereen opgaat. Als je klem zit met skills en niet meer kunt dan ondergewaardeerd werk doen, lastig… maar des te meer redenen om niet afhankelijk te zijn van fooi(!).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Manage by objectives en KPIs zijn in het werkveld ook niet zo uitzonderlijk meer, die zijn ook prima te koppelen aan deelbeloningen of persoonlijke bonussen. Dat het niet standaard is, maakt het zeer zeker niet onmogelijk.

edit: beetje spuit11 zie ik nu.

[ Voor 32% gewijzigd door True op 04-01-2026 00:14 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:41
We leven daarnaast in een land waar we regels hebben rondom minimale verloning.
Niet helemaal waar, voor 13 en 14 jarigen is er helaas geen in NL geen minimumloon. Laat dat nu de leeftijd zijn waarop het bezorgen van folders en weekbladen zo'n beetje het enige werk is wat je kunt doen. Ook 15-17 jarigen hebben weliswaar een minimumloon maar dit is eigenlijk veel te laag, ruim minder dan de helft als voor volwassenen. In België waar jij volgens je profiel woont komt zijn de jeugdlonen gelukkig behoorlijk wat hoger dan in NL wat ik zo kan vinden.
Het kan en mag niet de bedoeling zijn dat we hier een cultuur gaan ontwikkelen zoals in de VS, waarbij mensen in de dienstensector minder betaald mogen worden dan het wettelijke minimum simpelweg omdat fooien de rest moeten goedmaken.
Werkt dat echt zo in de VS ja? Ik weet wel dat het minimumloon voor volwassen er absurd laag is, namelijk $7.25 per uur en ook al sinds 2009(!) nooit meer gecorrigeerd voor inflatie waardoor het effectief dus elk jaar alleen maar minder wordt. Maar mogen ze daar dus ook minder dan die $7.25 betalen zolang ze er met fooien erbij maar aan komen?
Ik lees hier niet dat er bewust geen dienst (=werkweigering) geleverd wordt, maar meer dat er bij onvoorziene omstandigheden dan gekozen wordt voor mensen die wel iets gegeven hebben.

Wat @Pushedspore beschrijft gebeurde mij met het weekblad destijds ook af en toe, ik had ~500 adressen maar soms werden er bij mij thuis bijv. maar zeg 400 geleverd. Dan maakte ik daar netjes melding van en soms werden ze dan alsnog geleverd, maar soms ook niet en werd er iets gezegd in de trend van: 'Bezorg de kranten die je wel hebt maar en geef daarna even aan ons door welke adressen je niet hebt kunnen doen zodat je er geen klacht over ontvangt'. Er zullen dan ongetwijfeld bezorgers zijn wie dan de prioriteit gaan geven aan adressen waar ze eerder een leuk extraatje hebben ontvangen zegmaar.

Persoonlijk deed ik dat overigens nooit op die manier, ik koos dan gewoon de weg van het minste werk door hetgeen wel geleverd was zo snel mogelijk weg te krijgen. Dus straten met een lage brievenbusdichtheid of diepe opritten zonder brievenbus aan de straatkant werden dan overgeslagen en bezorgde de rijtjeshuizen en appartementen als eerste :+
Kist schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:37:
[...]
Nu rond ik normaliter altijd wel naar boven af in de horeca zolang de bediening niet slecht is, maar op zo'n opdringerige manier dan zou je bij mij ook geen cent extra meer krijgen en zul je me bij die zaak niet snel meer terugzien.

• Pushedspore
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:54
Thalaron schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:54:
[...]Wellicht dat het tijd wordt dat klanten die hun krant willen dan opzeggen met als reden niet mee te willen werken aan onderbetaalde arbeid. Of aanbieden meer te willen betalen voor goed werk. Of bezorgers moeten het werk neerleggen voor beter betaald werk.
Eens, voor betaalde dagbladen kan dat ook prima, bij zo'n abonnement van +600 euro per jaar kun je prima vijf euro bijleggen voor beter betaalde bezorging. Maar een uitgever gaat dat niet doen. Scholieren en studenten doen nog nauwelijks dagbladen bezorgen, die kunnen makkelijk in de horeca of supermarkt aan de slag. De meeste bezorgers zijn vijftigplussers die niet meer aan ander werk komen (afgekeurde vrachtwagenchauffeur), het naast andere parttime banen doen (postbezorger) of zijn gepensioneerden met een te klein pensioen (zelfs iemand van 80).
En ja, er is een tekort aan bezorgers, maar het loon wordt niet verhoogd. Wel wordt er gestrooid met startbonussen en wordt aan bezorgers gevraagd om meerdere wijken te gaan bezorgen.

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Pushedspore schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:37:
[...]
gepensioneerden met een te klein pensioen (zelfs iemand van 80).
Onze bezorger is ook niet meer piepjong en vult er zijn AOW mee aan. Door een tekort aan bezorgers doet hij inmiddels drie dorpen en alle kranten van DPG en Mediahuis, dus zeker veel abonnees, maar een erg lange route. Als je het zou omrekenen naar uurloon zal het geen vetpot zijn.

Ik weet niet of het door de fooi komt, maar als onze krant er een keertje niet bij zit, krijgen we een andere uit zijn collectie, met een handgeschreven excuus op de voorpagina. Is toch leuker dan geen krant.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:29
evilution schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:13:
Hij moet een krant in de fucking brievenbus doen. Hoe doe je daar wat extra's bovenop :?
Ik had daar twee duidelijke voorbeelden van:

1)krant moet voor 07:00 bezorgd zijn maar ik had een meneer aan het einde van m'n wijk die om 06:45 naar zijn werk moest. Ik wist dat en als ik aan de late kant was paste ik de volgorde van mijn route aan om hem op tijd zijn krant te geven. Ik kreeg ieder jaar €25 van hem.

2)een klant met een pad/oprijlaan van zo'n 100m en een brievenbus aan de weg waar ik de moeite nam de krant in de brievenbus aan huis te bezorgen.

Ik heb vanaf groep 8 (12 jaar, op naam van mijn broer waarvan ik de wijk overnam) tot ongeveer mijn 18e de ochtendkrant gedaan. Allereerst was voor mij in buitengebied de beloning echt niet slecht; per uur ongeveer 2x hoger dan wat ik met mijn eerste bijbaantje verdiende (>€5/uur en eerste bijbaantje op mijn 15e €2,27/uur). Even jaaropgave nagekeken, in 2003 €169/maand; voor een 15 jarige gewoon veel geld :+

Met oud en nieuw haalde ik echt veel geld op (relatief). Eén klant waar ik een keer €50 kreeg, twee waar ik €25 kreeg en verder veel €1/€2/€5/€10. Niets krijgen waren uitzonderingen, gemiddeld toch wel richting de €3-€5 per adres denk ik.

Dit is inmiddels ruim 20 jaar geleden dus in termen van toen nog wat meer geld. Ik weet nu nog de adressen die €25 gaven.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 04-01-2026 10:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• W1ck1e
  • Nu online
VeertienKaVier schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:24:
[...]

Onze bezorger is ook niet meer piepjong en vult er zijn AOW mee aan. Door een tekort aan bezorgers doet hij inmiddels drie dorpen en alle kranten van DPG en Mediahuis, dus zeker veel abonnees, maar een erg lange route. Als je het zou omrekenen naar uurloon zal het geen vetpot zijn.

Ik weet niet of het door de fooi komt, maar als onze krant er een keertje niet bij zit, krijgen we een andere uit zijn collectie, met een handgeschreven excuus op de voorpagina. Is toch leuker dan geen krant.
Dat is toch mooi.

• Thalaron
assje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:03:
[...]

Ik had daar twee duidelijke voorbeelden van:

1)krant moet voor 07:00 bezorgd zijn maar ik had een meneer aan het einde van m'n wijk die om 06:45 naar zijn werk moest. Ik wist dat en als ik aan de late kant was paste ik de volgorde van mijn route aan om hem op tijd zijn krant te geven. Ik kreeg ieder jaar €25 van hem.

2)een klant met een pad/oprijlaan van zo'n 100m en een brievenbus aan de weg waar ik de moeite nam de krant in de brievenbus aan huis te bezorgen.

Ik heb vanaf groep 8 (12 jaar, op naam van mijn broer waarvan ik de wijk overnam) tot ongeveer mijn 18e de ochtendkrant gedaan. Allereerst was voor mij in buitengebied de beloning echt niet slecht; per uur ongeveer 2x hoger dan wat ik met mijn eerste bijbaantje verdiende (>€5/uur en eerste bijbaantje op mijn 15e €2,27/uur). Even jaaropgave nagekeken, in 2003 €169/maand; voor een 15 jarige gewoon veel geld :+

Met oud en nieuw haalde ik echt veel geld op (relatief). Eén klant waar ik een keer €50 kreeg, twee waar ik €25 kreeg en verder veel €1/€2/€5/€10. Niets krijgen waren uitzonderingen, gemiddeld toch wel richting de €3-€5 per adres denk ik.

Dit is inmiddels ruim 20 jaar geleden dus in termen van toen nog wat meer geld. Ik weet nu nog de adressen die €25 gaven.
De grap is hier natuurlijk wel, dat je illegaal kranten aan het rondbrengen was. Daarbij een royaal salaris kreeg gelet op het verschil voor loon in leeftijd.

Ik heb vroeger ook een krantenwijk gehad. Natuurlijk deed ik toen ook gewoon aanbellen, want gratis geld, maar ondanks dat ik altijd alles perfect afleverde, kreeg ik hooguit een knaak. Dus €25-50 zijn denk ik echt wel uitzonderlijke uitzonderingen in de betere wijken. Dan komt er dus nog een issue om de hoek; lever je kranten in het Gooi? Dan krijg je €1.257 bonus fooi. Lever je bij een bijstandswijk, dan krijg je €32. Dat geeft ook weer ongelijkheid.

• assje
Thalaron schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:33:
Ik heb vroeger ook een krantenwijk gehad. Natuurlijk deed ik toen ook gewoon aanbellen, want gratis geld, maar ondanks dat ik altijd alles perfect afleverde, kreeg ik hooguit een knaak. Dus €25-50 zijn denk ik echt wel uitzonderlijke uitzonderingen in de betere wijken. Dan komt er dus nog een issue om de hoek; lever je kranten in het Gooi? Dan krijg je €1.257 bonus fooi. Lever je bij een bijstandswijk, dan krijg je €32. Dat geeft ook weer ongelijkheid.
Was bij mij een buitengebied in de randstad, gewoon een willekeurig dorp.

Onderdeel van mijn route was ook een villawijk met allemaal vrijstaande woningen aan het water. Daar kreeg ik grappig genoeg juist het minst (met uitzondering van één van de €25 gevallen)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• W1ck1e
  • Nu online
assje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:35:

Was bij mij een buitengebied in de randstad, gewoon een willekeurig dorp.

Onderdeel van mijn route was ook een villawijk met allemaal vrijstaande woningen aan het water. Daar kreeg ik grappig genoeg juist het minst (met uitzondering van één van de €25 gevallen)
Dat is niet grappig, maar de trieste werkelijkheid.

• assje
Thalaron schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:33:
De grap is hier natuurlijk wel, dat je illegaal kranten aan het rondbrengen was. Daarbij een royaal salaris kreeg gelet op het verschil voor loon in leeftijd.
De vergelijking die ik maakte was bij 15 jaar, het eerste jaar waarbij de wijk op mijn naam stond. Dat was het jaar waar ik ook begon met bijbaantje voor €2,25/uur (ook nog 850 uur in een jaar, ik was een rijke 15 jarige).

In groep 8 begon ik met 2 dagen per week van de wijk van mijn broer. Dat is gaandeweg over gegaan naar alle doordeweekse dagen en toen volledig. De zaterdag was de eerste jaren simpelweg nog geen optie want aanhanger achter de fiets kreeg ik nog niet van zijn plek :>

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 04-01-2026 10:46 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Toen ik als jonkie nog kranten bezorgde kwam het niet in me op om een fooi te vragen. Dat bedelen aan de deur vond ik echt uitermate beschamend. Kranten bezorgen was mijn eigen keuze en daar kreeg ik goed voor betaald (tenminste, dat vond ik toen :P ), ik vond niet dat ik de abonnementshouders ook nog eens lastig moest vallen met bedelen om geld.

Andersom zou ik, als ik uberhaubt een fysiek krantenabonnement had gehad, best een fooi willen geven als ik een goeie bezorger zou hebben, is immers best wat waard als iemand daar elke dag een beetje z'n best voor zou doen om die krant bij je te bezorgen. Maar nog beter zou zijn als die hele fooi-cultuur zou verdwijnen.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 12:12

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Betreffende nieuwjaarswensen: ik heb jaren krantenwijken (weekkrantjes en dagelijkse kranten) en folderwijken gelopen door weer en wind (ziek of ook extra als invalkracht) voor een habbekrats. Dagelijks na school anderhalf tot twee uur voor 100 tot 120 gulden per maand. Dan was het steeds een fijn en onvergetelijk moment als dit eind van het jaar met wat extra beloond werd vanwege de goede bezorging gedurende het jaar.
Dus nu ook waardeer ik de bezorgers - ook die besteld eten bezorgen - altijd met een fooi van een paar euro.

De eierenjongen die wekelijks verse eieren bezorgt (ook als we niet thuis zijn zet hij ze goed beschut ergens neer) kreeg 15 euro. Was hij echt blij mee en week later vertelde hij dat hij daar een LP voor zijn verzameling van had gekocht. Leuk toch?

Als wij uit eten gaan dan is de fooi altijd 5 tot 10 procent. Als de bediening echt slecht is dan niets maar als het echt bijzonder is dan wel eens meer dan 10 procent. Vind ik gewoon normaal.

Ik ga wel eens als vrijwilliger collecteren. Als je dan ziet hoe best veel zich in allerlei bochten wringen om vooral niets te geven. Geen klein geld in huis… begrijp ik. Maar kan ook met QR code…. Geen telefoon….. Okee, pinnen kan ook hoor! Nee ik pin niet want….. Zeg dan gewoon simpel: nee dank je, succes verder!

Maar goed, iets extra’s geven als fooi de bezorger of bij afrekenen is kennelijk te sociaal, je zou eens aardig gevonden worden he! Eng hoor! Maar diegenen weten met mooie egoïstische argumenten hun asociale gedrag goed te praten…….

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
PeepPeepPeep schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:19:
Betreffende nieuwjaarswensen: ik heb jaren krantenwijken (weekkrantjes en dagelijkse kranten) en folderwijken gelopen door weer en wind (ziek of ook extra als invalkracht) voor een habbekrats. Dagelijks na school anderhalf tot twee uur voor 100 tot 120 gulden per maand. Dan was het steeds een fijn en onvergetelijk moment als dit eind van het jaar met wat extra beloond werd vanwege de goede bezorging gedurende het jaar.
Dus nu ook waardeer ik de bezorgers - ook die besteld eten bezorgen - altijd met een fooi van een paar euro.

De eierenjongen die wekelijks verse eieren bezorgt (ook als we niet thuis zijn zet hij ze goed beschut ergens neer) kreeg 15 euro. Was hij echt blij mee en week later vertelde hij dat hij daar een LP voor zijn verzameling van had gekocht. Leuk toch?

Als wij uit eten gaan dan is de fooi altijd 5 tot 10 procent. Als de bediening echt slecht is dan niets maar als het echt bijzonder is dan wel eens meer dan 10 procent. Vind ik gewoon normaal.

Ik ga wel eens als vrijwilliger collecteren. Als je dan ziet hoe best veel zich in allerlei bochten wringen om vooral niets te geven. Geen klein geld in huis… begrijp ik. Maar kan ook met QR code…. Geen telefoon….. Okee, pinnen kan ook hoor! Nee ik pin niet want….. Zeg dan gewoon simpel: nee dank je, succes verder!

Maar goed, iets extra’s geven als fooi de bezorger of bij afrekenen is kennelijk te sociaal, je zou eens aardig gevonden worden he! Eng hoor! Maar diegenen weten met mooie egoïstische argumenten hun asociale gedrag goed te praten…….
Waarom is fooi geven in de horeca normaal? Je betaald toch al standaard meer doordat je daar zit? Een cola voor 4 euro terwijl je daar thuis 2 flessen van kan halen, een hoofdgerecht voor 50 euro terwijl je het thuis voor 10 euro kan maken.. ja, gemak, ingrediënten en tijd. Ik vind een nette bediening, niet te lang moeten wachten op je bestelling en niet overdreven zeuren om meer te bestellen juist de absolute basis van horeca/gastvrijheid. En altijd roepen dat personeel en inkoop ook niet gratis is gaat niet op want de horeca heeft het over het algemeen nog altijd goed als je ziet hoe druk het op een willekeurige dag is en de prijzen die ze (blijven) vragen.

En de maaltijdbezorger fooi geven omdat ie door de regen komt. Dat is toch juist de hele dienst? Jij besteld eten omdat je geen zin hebt om te koken/de deur uit te gaan. De bezorger doet zijn werk en levert je eten af. En ja balen dat het dan regent/sneeuwt. Maar anders had je waarschijnlijk niet besteld of ging je zelf wel afhalen. Niets meer, niets minder. Het is ook niet zo dat ze de maaltijden bewust lager prijzen om een hogere fooi te vangen.

Laat staan op de bestelwebsite al bij het afrekenen om fooi vragen/aangevinkt staan ..uh...je hebt nog helemaal niks ontvangen. En geen fooi geven mag ook niet zorgen voor dat je 2 uur moet wachten op bezorging in plaats van 15 minuten.

[ Voor 12% gewijzigd door Deezers op 04-01-2026 11:48 ]

• W1ck1e
  • Nu online
Deezers schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Waarom is fooi geven in de horeca normaal? Je betaalt toch al standaard meer doordat je daar zit? Een cola voor 4 euro terwijl je daar thuis 2 flessen van kan halen, een hoofdgerecht voor 50 euro terwijl je het thuis voor 10 euro kan maken.. ja, gemak, ingrediënten en tijd. Ik vind een nette bediening, niet te lang moeten wachten op je bestelling en niet overdreven zeuren om meer te bestellen juist de absolute basis van horeca/gastvrijheid. En altijd roepen dat personeel en inkoop ook niet gratis is gaat niet op want de horeca heeft het over het algemeen nog altijd goed als je ziet hoe druk het op een willekeurige dag is en de prijzen die ze (blijven) vragen.

...
Mijn/ons uit gaan eten is vaak bij de griek of de chinees. Dat is niet zo duur als jij schrijft. Als het eten lekker was en de bediening goed, en de prijs valt mee dan is er ruimte voor een fooi. Gewoon omdat het kan. In de horeca wordt hard gewerkt. Het is een luxe product. Goedkoop eten doe ik wel thuis, of halen we af. Laten bezorgen doen we niet aan. Uit eten doen we ongeveer elke maand.

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Maar goed, iets extra’s geven als fooi de bezorger of bij afrekenen is kennelijk te sociaal, je zou eens aardig gevonden worden he! Eng hoor!
Iets aardigs doen lijkt tegenwoordig inderdaad eng. Soms ben ik de enige die de buschauffeur groet of de jonge moeder helpt die worstelt om haar kinderwagen de trein in te krijgen. Kost niks, alleen een paar tellen van mijn tijd.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:34
VeertienKaVier schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:15:
[...]

Iets aardigs doen lijkt tegenwoordig inderdaad eng. Soms ben ik de enige die de buschauffeur groet of de jonge moeder helpt die worstelt om haar kinderwagen de trein in te krijgen. Kost niks, alleen een paar tellen van mijn tijd.
Kost niks.. dat is dus iets anders dan fooien, makkelijker weg te geven.
De Horeca rekent al genoeg en een percentage fooi geven heb ik al nooit gesnapt. Het is net zo veel moeite om een cola van €4,00 naar de tafel te brengen als een dure wijn van €40. Waarom zou de een dan 40 cent waard zijn voor de arbeid en de andere 4 euro?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
LordSinclair schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:59:
[...]

De Horeca rekent al genoeg en een percentage fooi geven heb ik al nooit gesnapt. Het is net zo veel moeite om een cola van €4,00 naar de tafel te brengen als een dure wijn van €40. Waarom zou de een dan 40 cent waard zijn voor de arbeid en de andere 4 euro?
Makelaars, anyone?

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

[...]

Ook dat is een gewoonte die erin is gesleten, het hoeft niet. En vergeet niet: soms krijgt de bediening de fooi, soms steekt de baas het geld in eigen zak, soms wordt het gedeeld.

Ik ben afwasser in de horeca geweest en had bazen die alles in één pot deden. Van dat geld hadden we een paar keer per jaar een uitje met de hele ploeg, dus ook de voor de gast onzichtbare medewerkers zoals ik en de koks. Was een prima oplossing, goed voor de sfeer, en veel vaste gasten wisten ervan, dus die gaven soms zelf een fooi met 'voor jullie dagje uit!' Als ze het niet deden, ook prima. Werden ze echt niet slechter door bediend.

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:10
Kranten bezorgen is zo goed als de enige bijbaan die je kan krijgen als je 13-14 bent. Supermarkten willen je pas hebben rond je 16e. Tot zover keuze vrijheid in beroep op die leeftijd.

Het was van goed fatsoen geweest als je rond de kerstdagen contant in huis had gehad.

Idempotent.

• Thalaron
Het probleem is IMHO, dat niets geven dus als asociaal gezien wordt door een deel van de bevolking. Dat is dan ook weer de reden voor gedrag zoals;
Verder heb ik jarenlang een sticker naast de bel gehad met het vriendelijke verzoek niet voor goede doelen en geloof aan te bellen. Ik ben de tel kwijt hoe vaak ik wel niet alsnog wakker werd gebeld na een nachtdienst. Want die zielige (vul maar wat in) daar stond ik toch wel voor open?…

Ik geef wel aan bepaalde goede doelen overigens, maar val mij daar niet mee aan de deur of bij de ingang van de supermarkt mee lastig.

Zoals je aangeeft is iets extra doen niet slecht. Iemand groeten of wat aanbieden ook niet. Maar ga dan niet moreel superieur lopen doen met “ik geef gul”. Als ik niet(s) geef, maakt mij dat geen asociaal iemand. Als ik de deur ik je gezicht dichtsla o.i.d. dan weer wel. Maar een vriendelijke ‘nee bedankt’ is voor sommige goede doel vrijwilligers ook een soort van ach, komop! Doordat u geen geld geeft sterft er een hongerig meisje… dát (emotionele chantage toepassen) is mijns inziens asocialer dan niets geven.

Ik zeg niet dat jij je hier schuldig aan maakt, maar ik heb het vaak genoeg meegemaakt. Eentje maakte het zelfs zo bond dat ik mijn contributie aan dat betreffende doel heb stopgezet met die man aan de deur als reden. Nooit wat over gehoord.

Ik ben persoonlijk meer van een goede daad doen. Iemand helpen met iets ipv geld geven.
[...]

Circa een jaar geleden stond er een vrouw allemaal mensen proberen aan te spreken voor haar huis. Iedereen liep haar voorbij alsof het een spook was. Ik doe mijn oortjes uit; bleek haar zieke man een kwartier geleden uit bed gevallen te zijn en niet op kon staan. Dit was tijdens COVID overigens. Of ik kon helpen hem omhoog te krijgen. 15 min. Mee bezig geweest. Net toen ik klaar was kwam de thuishulp (was bekend maar kon ook veel langer duren nog). Ergo; €5 fooi geven was minder gedoe geweest. Dus ergens moeite voor doen is zeker niet altijd moeilijker/ makkelijker.

[ Voor 15% gewijzigd door Thalaron op 06-01-2026 00:07 ]

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:58

Felyrion

goodgoan!

Hier zijn het zo goed als altijd jonge mensen (zeg 13-15). Zeker als ik ze met weer zoals nu door de sneeuw zie ploeteren om de boel bezorgd te krijgen vind ik dat het feit dat ze de moeite hebben genomen dit baantje aan te nemen wat extra beloond mag worden.

Aanbellers krijgen hier altijd een tientje. Ik krijg wel alleen een krant en een regio krantje. Wat mij betreft kleine moeite, en ik weet dat het op die leeftijd aardig wat kan worden als je zo'n hele ronde doet.
Heb zelf 20 jaar geleden ook bezorgd en deze dagen maakten het wel de moeite waard (zowel financieel als de waardering waar het voor staat).

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Thalaron schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:58:
[...]
Verder heb ik jarenlang een sticker naast de bel gehad met het vriendelijke verzoek niet voor goede doelen en geloof aan te bellen. Ik ben de tel kwijt hoe vaak ik wel niet alsnog wakker werd gebeld na een nachtdienst. Want die zielige (vul maar wat in) daar stond ik toch wel voor open?…
Dat is van de zotte, iemand wakker bellen. Ik loop ook collecte, altijd dezelfde straat, en ik weet welke huizen ik kan overslaan. Kleine moeite om dat te onthouden of te noteren.

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:42

krietjur

Where am I?

Ik krijg wekelijks eieren aan huis bezorgd, de scholiere die dat door weer en wind langs brengt heb ik een kerstkaartje met 20 euro gegeven. Bezorger van Picnic ook een kerstkaartje met 20 euro. Verder komt er niets aan de deur.

• champion16
  • Laatst online: 00:41
Zal vast iets van de wat kleinere gemeentes zijn? Ik woon in een vrij grote stad, groot appartementencomplex waar uberhaupt alleen de pakketbezorger aan de deur komt.
Brieven en folders worden een paar verdiepingen lager in de bus gestopt.
Heb geen betaalde krant en komt hier dus ook niemand aan het eind aan het jaar voor de deur staan voor fooi.

Dat terzijde, als het zomer is en ik heb wat pakketjes besteld dan krijgt de postnl/dhl/etc.. bezorger vaak wel een koud blikje/flesje drinken. En tegen het eind van het jaar geef ik vaak bezorgers van eten ook een relatief hoge fooi (denk aan 10E op een bestelling van 15E).

• Thalaron
VeertienKaVier schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Dat is van de zotte, iemand wakker bellen. Ik loop ook collecte, altijd dezelfde straat, en ik weet welke huizen ik kan overslaan. Kleine moeite om dat te onthouden of te noteren.
Mijn punt was een beetje: die sticker gaf vooraf al ‘nee’ aan, en dan nog bellen mensen aan. Maar dan met ja, dat zal toch niet voor kinderen, dieren, geloof in nood zijn etc. Hier kreeg je juist meer discussie door de sticker, dus maar weer verwijderd.

Kijk de fooi waar dit topic over gaat is natuurlijk wat anders. Het is niet de beste wensen afleveren, maar simpelweg een vraag om geld/fooi.

Ik had voorheen zo’n 500 adressen voor mijn krantenwijk denk ik. Stel dat iedereen €20 zou geven zoals sommigen hier doodnormaal zouden vinden. Dat is €10.000 wat je potentieel aan fooi krijgt. Natuurlijk geeft lang niet iedereen wat, maar mijn punt is: we moeten er maatschappelijk voor zorgen dat het aanbellen voor fooi niet nodig zou moeten zijn om gewaardeerd te worden. Gewoon een eerlijk uurloon geven. Mijns inziens zou de overheid zich daar over moeten buigen.

Geen eerlijke beloning? Dan stop maar met bezorgen. Scheelt ook weer Co2 uitstoot…

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-01 20:47

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Het zijn tradities.

Sommige zijn nog vrij actueel, zoals in de horeca. Ik denk dat deze zijn ontstaan, omdat als je goed voor je bediende zorgt hij/zij ook goed voor jou is. Als je er vaak komt, dan zal de bediende je herkennen en krijg je een betere behandeling, waardoor jij je weer op je gemak voelt of misschien wel speciaal? Simmige gaan daar goed op. Ik begrijp wel dat dit niet voor iedereen zo werkt, en dat het waarschijnlijk gebaseert is op een hele oude traditie. En met de massa's mensen die we tegenwoordig hebben, zijn er nog wel zoveel vaste klanten als dat er vroeger waren? Toen deze ongeschreven regel nog echt iets waard was.

Ik ben zelf ook niet zo van het fooi geven, of aan de deur iets geven. Maar nu ik wat ouder ben, zie ik ook dat die kleine dingetjes soms best wel wat waard kunnen zijn, ik ben alleen selectief "waar wil ik dat het iets waard is"... Bijvoorbeeld: laatst had een PostNL bezorger schade gereden aan mijn auto, en hebben omwonende en werklui de PostNL bezorger tegengehouden. Ik heb voor iedereen gebak gehaald. Waardering dus. De vraag is waar wil jij dat de mensen zich door jou gewaardeerd voelen?

Zoals ik jou reacties lees, ben je vrij zwart/wit. Dat mag en is je goed recht, maar soms moet je jezelf ook afvragen of je dit echt verder helpt in het leven. Als je wat compassie hebt voor de ander, in het geen wat hij/zij voor je doet. Het zou je misschien een leuk contact kunnen opleveren of betere service dan voorheen. Mensen zijn geen producten, en zo kijk je er wel een beetje naar heb ik het idee. Je zal verstelt staan, als je dit consequent doet, welke deuren er openen.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:43
Mijn dochter brengt het lokale krantje rond in een paar straten (ik denk 130 huizen) en dat is zo'n uur werk voor 11 euro. Prima loon voor een kind van 13.
Ik ben met haar samen langs de deuren geweest aan het einde van het jaar. Bij de meeste huizen die thuis waren kreeg ze wel wat, meestal een euro, soms 2 met een paar uitschieters van 5 euro.
Totaal heeft ze 200 euro opgehaald en dat is voor haar echt ontzettend veel geld natuurlijk.

Louzy#2475

• W1ck1e
  • Nu online
louzy82 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:07:
Mijn dochter brengt het lokale krantje rond in een paar straten (ik denk 130 huizen) en dat is zo'n uur werk voor 11 euro. Prima loon voor een kind van 13.
Ik ben met haar samen langs de deuren geweest aan het einde van het jaar. Bij de meeste huizen die thuis waren kreeg ze wel wat, meestal een euro, soms 2 met een paar uitschieters van 5 euro.
Totaal heeft ze 200 euro opgehaald en dat is voor haar echt ontzettend veel geld natuurlijk.
Ging je mee om de klanten te motiveren, iets of iets meer te geven ? ;)
Of voor de beveiliging ? (lijkt mij wel vestandig).
En ja, dat is veel geld, en niet alleen voor meisjes van 13 jaar.

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:43
W1ck1e schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Ging je mee om de klanten te motiveren, iets of iets meer te geven ? ;)
Of voor de beveiliging ? (lijkt mij wel vestandig).
En ja, dat is veel geld, en niet alleen voor meisjes van 13 jaar.
Voor de gezelligheid / om een handje te helpen door de kranten aan te geven en te dragen

Haar zusje heeft ook delen meegeholpen en dan werd er wel meer gegeven :P

Louzy#2475

• W1ck1e
  • Nu online
louzy82 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Voor de gezelligheid / om een handje te helpen door de kranten aan te geven en te dragen

Haar zusje heeft ook delen meegeholpen en dan werd er wel meer gegeven :P
Goed bezig !

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:22
Deezers schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Waarom is fooi geven in de horeca normaal? Je betaald toch al standaard meer doordat je daar zit? Een cola voor 4 euro terwijl je daar thuis 2 flessen van kan halen, een hoofdgerecht voor 50 euro terwijl je het thuis voor 10 euro kan maken.. ja, gemak, ingrediënten en tijd. Ik vind een nette bediening, niet te lang moeten wachten op je bestelling en niet overdreven zeuren om meer te bestellen juist de absolute basis van horeca/gastvrijheid. En altijd roepen dat personeel en inkoop ook niet gratis is gaat niet op want de horeca heeft het over het algemeen nog altijd goed als je ziet hoe druk het op een willekeurige dag is en de prijzen die ze (blijven) vragen.

En de maaltijdbezorger fooi geven omdat ie door de regen komt. Dat is toch juist de hele dienst? Jij besteld eten omdat je geen zin hebt om te koken/de deur uit te gaan. De bezorger doet zijn werk en levert je eten af. En ja balen dat het dan regent/sneeuwt. Maar anders had je waarschijnlijk niet besteld of ging je zelf wel afhalen. Niets meer, niets minder. Het is ook niet zo dat ze de maaltijden bewust lager prijzen om een hogere fooi te vangen.

Laat staan op de bestelwebsite al bij het afrekenen om fooi vragen/aangevinkt staan ..uh...je hebt nog helemaal niks ontvangen. En geen fooi geven mag ook niet zorgen voor dat je 2 uur moet wachten op bezorging in plaats van 15 minuten.
Nou, waar werk je? Dan kan ik even aan geven dat die bonus en/of eindejaarsuiterking ook niet meer nodig is, jij doet toch gewoon je werk?

Mocht je die beide niet hebben, dan kunnen we misschien afspreken dat het vakantiegeld naar mij kan. Jij doet immers gewoon je werk en krijgt daar betaald voor. Dat vakantiegeld heb je heel niet nodig natuurlijk :Y)

• LordSinclair
ID-College schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Nou, waar werk je? Dan kan ik even aan geven dat die bonus en/of eindejaarsuiterking ook niet meer nodig is, jij doet toch gewoon je werk?

Mocht je die beide niet hebben, dan kunnen we misschien afspreken dat het vakantiegeld naar mij kan. Jij doet immers gewoon je werk en krijgt daar betaald voor. Dat vakantiegeld heb je heel niet nodig natuurlijk :Y)
Al die dingen worden door de werkgever betaald.. Niet als extraatje van de klant..

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:22

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ID-College schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Dat is echt een compleet onnavolgbare vergelijking, als je echt denkt dat deze zaken vergelijkbaar zijn dan ben je te dom om te poepen.

Een fooi is niet iets is wat vooraf is afgesproken of iets waarop iemand recht heeft. Het staat je vrij om te geven, maar zodra je daarover iets afspreekt en er dus een recht (en betalingsplicht) ontstaat is het per definitie geen fooi meer.

De dingen die jij omschrijft zijn vooraf overeengekomen beloningen voor het uitgevoerde werk. Daar heb je dus recht op, en dat is af te dwingen. Bij een fooi kan dat helemaal niet.

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:39
MrNOnamE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:25:
Hebben hier thuis ook een gesprek over gehad. Ik snap de vraag om een fooi wel, echter is een paar euro geven veel te veel. Bezorgers krijgen met de fooien vaan 2 á 3 maandlonen aan fooi. Zo veel krijg je in de
Ik spring nog steeds af en toe bij in een café. Wel zeker dat wij op jaarbasis 2 a 3 maandlonen aan fooi binnenhalen...

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:44
Deezers schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:48:
Ik heb al jaren geen fysiek geld meer in huis.. en je kiest zelf voor deze baan waar je gewoon moet doen wat je functie vraagt. En dit was een betaalde krant, dus ik betaal al voor het abonnement waar bezorging onderdeel van is en bezorgers krijgen daar ook gewoon reguliere bonussen bij goede/foutloze bezorging (kan je dus zien als secundaire arbeidsvoorwaarden) naast het salaris dus waarom zou je dan nog als klant fooi geven? Ik betaal de postbezorger ook niks extra's en monteurs of andere diensten waar ik voor betaal ook niet.
Je had ook kunnen zeggen, goh, kan ik via tikkie betalen, die paar euro ga je waarschijnlijk niet missen.

Persoonlijk geef ik wel vaker fooi, maar gaat dan om een paar euro. Laats had ik wel de tuinman die en regen en wind wat klusjes voor me had gedaan in de tuin. Hij heeft de hele dag staan buffelen, toch €50,- in zijn handen geduwd als bedankje en ja daar heb ik ook gewoon een factuur van gekregen.

Als ik de lid was van een krant en ik kreeg elke dag netjes mijn krant geleverd gaf ik die beste bezorger ook 'n fooi.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:44
Ik krijg ook geen fooi met nieuwjaar, ik krijg ook geen fooi als ik eens uitzonderlijk goed werk aflever. Ik wordt gewoon elke maand hetzelfde betaald.
Elke december krijg ik netjes mijn 13e maand gestort.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:12
Ik heb alleen het FD als krant (alleen weekend de papieren versie) en de bezorgster heeft van mij 15 euro gekregen.

• LordSinclair
targaryanwolf schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:55:
[...]

Elke december krijg ik netjes mijn 13e maand gestort.
Krijg je die contractueel van je werkgever? Of als extraatje van een klant?
Ik gok de eerste, dus dat is geen fooi.

Niks houdt werkgevers in de HoReCa of van bezorgers tegen hun personeel een 13 maand uit te keren.

[ Voor 14% gewijzigd door LordSinclair op 06-01-2026 12:13 ]

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Krijg je die contractueel van je werkgever? Of als extraatje van een klant?
Ik gok de eerste, dus dat is geen fooi.

Niks houdt werkgevers in de HoReCa of van bezorgers tegen hun personeel een 13 maand uit te keren.
Die 13de maand is ook gewoon ingecalculeerd in je 12 maanden loon.
12 maanden of 13 maanden maakt uiteindelijk niks uit of je nou 100 euro meer per maand hebt of aan het einde van het jaar 1200 euro 'extra' krijgt zit weinig verschil in.
Pagina: 1 2 Laatste