Niet helemaal waar, voor 13 en 14 jarigen is er helaas geen
in NL geen minimumloon. Laat dat nu de leeftijd zijn waarop het bezorgen van folders en weekbladen zo'n beetje het enige werk is wat je kunt doen. Ook 15-17 jarigen hebben weliswaar een minimumloon maar dit is eigenlijk veel te laag, ruim minder dan de helft als voor volwassenen. In België waar jij volgens je profiel woont komt zijn de jeugdlonen gelukkig behoorlijk wat hoger dan in NL wat ik zo kan vinden.
Het kan en mag niet de bedoeling zijn dat we hier een cultuur gaan ontwikkelen zoals in de VS, waarbij mensen in de dienstensector minder betaald mogen worden dan het wettelijke minimum simpelweg omdat fooien de rest moeten goedmaken.
Werkt dat echt zo in de VS ja? Ik weet wel dat het minimumloon voor volwassen er absurd laag is, namelijk $7.25 per uur en ook al sinds 2009(!) nooit meer gecorrigeerd voor inflatie waardoor het effectief dus elk jaar alleen maar minder wordt. Maar mogen ze daar dus ook minder dan die $7.25 betalen zolang ze er met fooien erbij maar aan komen?
Ik vind het al helemaal verwerpelijk dat er hier blijkbaar mensen zijn die vinden dat omdat men geen fooi krijgt, dat het dan toegestaan is dat er met opzet een slechte of zelfs geen dienst wordt verleend. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk?
Ik lees hier niet dat er bewust geen dienst (=werkweigering) geleverd wordt, maar meer dat er bij onvoorziene omstandigheden dan gekozen wordt voor mensen die wel iets gegeven hebben.
Wat @
Pushedspore beschrijft gebeurde mij met het weekblad destijds ook af en toe, ik had ~500 adressen maar soms werden er bij mij thuis bijv. maar zeg 400 geleverd. Dan maakte ik daar netjes melding van en soms werden ze dan alsnog geleverd, maar soms ook niet en werd er iets gezegd in de trend van: 'Bezorg de kranten die je wel hebt maar en geef daarna even aan ons door welke adressen je niet hebt kunnen doen zodat je er geen klacht over ontvangt'. Er zullen dan ongetwijfeld bezorgers zijn wie dan de prioriteit gaan geven aan adressen waar ze eerder een leuk extraatje hebben ontvangen zegmaar.
Persoonlijk deed ik dat overigens nooit op die manier, ik koos dan gewoon de weg van het minste werk door hetgeen wel geleverd was zo snel mogelijk weg te krijgen. Dus straten met een lage brievenbusdichtheid of diepe opritten zonder brievenbus aan de straatkant werden dan overgeslagen en bezorgde de rijtjeshuizen en appartementen als eerste

Nu rond ik normaliter altijd wel naar boven af in de horeca zolang de bediening niet slecht is, maar op zo'n opdringerige manier dan zou je bij mij ook geen cent extra meer krijgen en zul je me bij die zaak niet snel meer terugzien.