• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Had hier van de week de (volwassenen) krantenbezorger aan de deur met 'de beste wensen'. Vind dat altijd best ongemakkelijk, zeker in deze tijden want ze bellen natuurlijk niet voor niks aan en hopen op een extraatje. Ik had oprecht geen contant/klein geld in huis dus moest hem teleurstellen. Toen kreeg ik een synische opmerking 'misschien volgend jaar wel'. Wat moet ik met zo'n opmerking? Ik heb al jaren geen fysiek geld meer in huis.. en je kiest zelf voor deze baan waar je gewoon moet doen wat je functie vraagt. En dit was een betaalde krant, dus ik betaal al voor het abonnement waar bezorging onderdeel van is en bezorgers krijgen daar ook gewoon reguliere bonussen bij goede/foutloze bezorging (kan je dus zien als secundaire arbeidsvoorwaarden) naast het salaris dus waarom zou je dan nog als klant fooi geven? Ik betaal de postbezorger ook niks extra's en monteurs of andere diensten waar ik voor betaal ook niet.

Toch is er altijd een soort ongeschreven morele plicht in onze samenleving dat je verplicht bent fooi te geven voor goede/bijzondere service?

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28

Rhapsody

In Metal We Trust

Je bent nergens toe verplicht. Maar het is, wat mij betreft, wel traditie/morele plicht.
Een QR code zou idd wel helpen anno 2026.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07
Een betaalde krant die 's morgens in alle vroegte door weer en wind bezorgd wordt vind ik nog wat voor te zeggen, maar hier komt ook altijd een hele rits aan andere bezorgers van folders en andersoortige spam aan de deur. Meestal als ik er niet ben, maar die laten idd vaak kaartjes met qr codes achter.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
Tegenwoordig heb ik een nee/nee sticker op de brievenbus zitten, maar daarvoor gaf ik meestal wel. Soms contant en soms een paar euro via QR. Hier zijn het overigens altijd jongeren geweest, nooit volwassen. Zelf heb ik vroeger ook folders gedaan, die je zelf nog moest vouwen, en dat was geen vetpot. De bonus op het einde van het jaar was een leuke extra.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:49

MLLL

Palm Treo 650

Ik heb een tientje gegeven aan de Telegraafbezorgster.
Ik weet uit ervaring dat het takkewerk was 's ochtends door weer en wind een krant te bezorgen .

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:30
Ik doe het ook trouw hoor, mits ik inderdaad geld op zak heb. QR codes scan ik niet. Toch staat het mij inderdaad ook tegen. Als men extra beloning verwacht treedt bij mij het erin geramde "kindjes die vragen worden overgeslagen" protocol in werking waardoor ik altijd een gewetensconflict heb.

Dus dat mitigeer ik door een euro te geven terwijl in een restaurant als ik goed geholpen ben geef ik meer (maar dat is omdat uit eten gaan voor mij altijd een gelegenheid is) en ik men bij goede service erg dankbaar ben.

Maar die bellen niet bij mij aan.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-01 17:33

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik heb een uitstekende krantenbezorger die ervoor zorgt dat er altijd een krant is, dus die krijgt van mij een fooi. Ja, ze worden ervoor betaald, maar ik zie dit als een vaste gewoonte, dus tegen eind december zorg ik ervoor dat het bedrag contant klaar ligt.

Voor pakketbezorgers heb ik in de feestmaand altijd een voorraad lekkers bij de hand, gewoon als aardigheidje. December is voor hen al enorm stressen, met veel klanten die gigantisch uit hun plaat gaan als het pakje ook maar een minuutje later is dan de app aangeeft. Bij hoogzomer zorg ik voor flesjes koud water, kunnen ze ook wel waarderen.

Ik heb zelf bezorgd en in de horeca gewerkt, dus ik weet hoe leuk een extraatje kan zijn. Het ging niet eens echt om het geld, meer om het blijk van waardering.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Hier geef ik wel een fooi als ik thuis ben. We hebben bewust een pot muntgeld staan voor collectes of dit soort dingen (en zakgeld voor de jongens). Zelf de ochtendkrant bezorgd vroeger.
VeertienKaVier schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:27:
Ik heb een uitstekende krantenbezorger die ervoor zorgt dat er altijd een krant is, dus die krijgt van mij een fooi. Ja, ze worden ervoor betaald, maar ik zie dit als een vaste gewoonte, dus tegen eind december zorg ik ervoor dat het bedrag contant klaar ligt.

Voor pakketbezorgers heb ik in de feestmaand altijd een voorraad lekkers bij de hand, gewoon als aardigheidje. December is voor hen al enorm stressen, met veel klanten die gigantisch uit hun plaat gaan als het pakje ook maar een minuutje later is dan de app aangeeft. Bij hoogzomer zorg ik voor flesjes koud water, kunnen ze ook wel waarderen.

Ik heb zelf bezorgd en in de horeca gewerkt, dus ik weet hoe leuk een extraatje kan zijn. Het ging niet eens echt om het geld, meer om het blijk van waardering.
Attent. Al kan ik maar een normale bezorger bedenken hier waarbij ik zoiets zou doen.

Voor de glazenwasser heb ik ook altijd een kop koffie of blikje fris.

In de horeca geef ik juist zelden fooi, tenzij de bediening echt uitzonderlijk goed is - wat zeer zelden het geval is.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:15

FreakNL

Well do ya punk?

Deezers schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:48:
Had hier van de week de (volwassenen) krantenbezorger aan de deur met 'de beste wensen'. Vind dat altijd best ongemakkelijk, zeker in deze tijden want ze bellen natuurlijk niet voor niks aan en hopen op een extraatje. Ik had oprecht geen contant/klein geld in huis dus moest hem teleurstellen. Toen kreeg ik een synische opmerking 'misschien volgend jaar wel'. Wat moet ik met zo'n opmerking? Ik heb al jaren geen fysiek geld meer in huis.. en je kiest zelf voor deze baan waar je gewoon moet doen wat je functie vraagt. En dit was een betaalde krant, dus ik betaal al voor het abonnement waar bezorging onderdeel van is en bezorgers krijgen daar ook gewoon reguliere bonussen bij goede/foutloze bezorging (kan je dus zien als secundaire arbeidsvoorwaarden) naast het salaris dus waarom zou je dan nog als klant fooi geven? Ik betaal de postbezorger ook niks extra's en monteurs of andere diensten waar ik voor betaal ook niet.

Toch is er altijd een soort ongeschreven morele plicht in onze samenleving dat je verplicht bent fooi te geven voor goede/bijzondere service?
Ik zou het wel doen.. Als het tenminste dezelfde persoon zou zijn het hele jaar door. Heb niet het idee dat dat hier zo is en ze hebben überhaupt niet aangebeld…

Geen geld in huis, tja….

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:56
Hier komen ze niet meer langs. Vroeger was dit nog wel eens het geval. Zelf vind ik het altijd wel prettig om wat kleingeld te hebben en als ze langs zouden komen da sta ik niet met niks. Het hangt er bij mij wel vanaf wie er langs komt. Ik heb een Nee Nee bordje bij de brievenbus. Dat zal waarschijnlijk ook helpen (samen met dat ik geen fysieke krant heb).

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:53
Jelle Brolnir schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:11:
Als men extra beloning verwacht treedt bij mij het erin geramde "kindjes die vragen worden overgeslagen" protocol in werking waardoor ik altijd een gewetensconflict heb.
Kunnen we dit advies op één of andere manier uitbannen? Het is echt een matige les voor kinderen. Wat is het alternatief? Netjes blijven zitten met je mond dicht en hopen dat iedereen om je weet kan raden waar jij op hoopt?

Anyway; OT: Bij mij heeft de krantenbezorger dit jaar niet aangebeld, maar anders zou ik hem wel wat geven. Hoewel ik inderdaad vaak geen contact in huis heb, dus ik hoop dat hij een QR-code heeft, of later terug wil komen.

Voor de folders: Daar heb ik vroeger wel een zakcentje mee verdiend. De kerstfooien waren een serieus deel van de jaarinkomsten. Nu heb ik een nee-nee-sticker, dus die komen bij mij niet langs.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:30
Hagdos schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:19:
[...]

Kunnen we dit advies op één of andere manier uitbannen? Het is echt een matige les voor kinderen. Wat is het alternatief? Netjes blijven zitten met je mond dicht en hopen dat iedereen om je weet kan raden waar jij op hoopt?

Anyway; OT: Bij mij heeft de krantenbezorger dit jaar niet aangebeld, maar anders zou ik hem wel wat geven. Hoewel ik inderdaad vaak geen contact in huis heb, dus ik hoop dat hij een QR-code heeft, of later terug wil komen.

Voor de folders: Daar heb ik vroeger wel een zakcentje mee verdiend. De kerstfooien waren een serieus deel van de jaarinkomsten. Nu heb ik een nee-nee-sticker, dus die komen bij mij niet langs.
Helemaal eens. Dit is dan ook exact wat ik mijn kinderen niet meer aanleer. Helaas is dit bij mij op een dusdanige manier aangeleerd dat het helaas altijd een gevoel oproept, vandaar het conflict en het "protocol" :p Dit heeft mij professioneel gezien ook de nodige opwaarderingen gekost, achteraf.

Vandaar dat men wel wat krijgt, mijn pijn hoeft niet die van een ander te zijn. Het is ook wel rukbaan en meestal is er gebrek aan een betere keuze welke net zo ruk is.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:15
FreakNL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:53:
[...]

Ik zou het wel doen.. Als het tenminste dezelfde persoon zou zijn het hele jaar door. Heb niet het idee dat dat hier zo is en ze hebben überhaupt niet aangebeld…

Geen geld in huis, tja….
Wij hebben 2 zaterdag abonnementen (+digitaal de hele week), dus we zien de bezorger niet vaak. Geen idee of het altijd dezelfde is. We zorgen er wel voor dat we papiergeld in huis hebben. Ja, dat is misschien veel per bezorging maar het is natuurlijk niet erg om je waardering te laten blijken.

Ook fijn: collega's op kantoor die nooit cashgeld bij zich hebben wanneer er er een kleine bijdrage wordt gevraagd voor het een of ander..

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:39
Een euro of twee euro voor de kranten of folder bezorger is toch gewoon traditie? Is leuk voor die kinderen.

Zou ik een dagblad hebben dan zou ik de bezorger denk iets van 5 euro geven voor de dagelijkse bezorging.

Verder gaat er trouwens geen enkele euro naar fooien.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-01 17:33

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

VidaR-9 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:49:
We hebben bewust een pot muntgeld staan voor collectes
Dat ook, ja. Hier op het dorp wordt nog veel collecte gelopen (ik loop zelf ook), dus dan zijn muntjes bij de deur wel handig. Al raakt ook hierbij de QR-code ingeburgerd, dat komt de opbrengst hier ten goede.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Hagdos schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:19:
[...]

Dit advies ging bij mij thuis alleen over snoep en koekjes. Gewoon midden op de dag door de weeks om snoep of koek vragen en dan kwam dit antwoord. Dat heeft mij in mijn verdere leven niet tegengehouden om op andere momenten om dingen te vragen.

en fooi, dat krijgt niemand. Iedereen krijgt gewoon loon en ik ontmoet zelden iemand die zijn werk zo goed doet dat daar extra geld voor moet komen. Ik krijg ook geen geld toegestopt als ik mijn werk uitvoer.

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 03-01-2026 09:07 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:20

Managelorian

“This is the workflow.”

Voor 2 euro moet ik ong. 3 minuten werken. Daar ga ik niet moeilijk over doen; [folder|kranten][jongen|meisje] krijgt dat gewoon omdat ik het schattig vind dat ze werken voor hun geld en doorgaans goed hun best doen.

Voor mij een kleine moeite, voor de ander een groot plezier.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:42
Als ik dat witte hier vandaag buiten zie heb ik een beetje te doen met de bezorger. Krijgt van mij 5 euro voor alleen de zaterdag editie.

Dit jaar, wist ik dat ze zou komen en had al ruim op tijd een bankbiljetje moeten wisselen en klaar gelegd. Het hoort er gewoon bij dat je wat geeft voor degene die zo vroeg in weer en wind jouw krant bezorgt.

• W1ck1e
Managelorian schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:12:
Voor 2 euro moet ik ong. 3 minuten werken. Daar ga ik niet moeilijk over doen; [folder|kranten][jongen|meisje] krijgt dat gewoon omdat ik het schattig vind dat ze werken voor hun geld en doorgaans goed hun best doen.

Voor mij een kleine moeite, voor de ander een groot plezier.
Bij mij kan je ook een man op hogere leeftijd zijn, die doet het ook niet voor zijn plezier. Hopelijk wel met plezier. Het gaat om de waardering die je laat blijken.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Rhapsody schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:55:
Je bent nergens toe verplicht. Maar het is, wat mij betreft, wel traditie/morele plicht.
Je bent nergens toe verplicht maar het is wel een morele plicht? Dat staat haaks op elkaar lijkt mij.

Hier een nee - nee sticker en nog belt de folderbezorger aan rond de kerstdagen, en ook personen die normaal helemaal niets brengen. Ik doe niet aan fooi tenzij iets echt uitzonderlijk goed is, bijvoorbeeld in de horeca maar dat is een behoorlijke uitzondering met de slechte bediening van tegenwoordig.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• predmat
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:23
Raar, wordt in België volgens mij totaal niet gedaan?
Ik ben +40 en heb hier nog nooit van gehoord.
Wel geef ik aan de afval ophalers ofzo meestal wat cola ofzo maar geld? Heb ik oprecht nog nooit gehoord dat dat gedaan wordt

• Deezers
  • Nu online
aljooge schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:25:
Als ik dat witte hier vandaag buiten zie heb ik een beetje te doen met de bezorger. Krijgt van mij 5 euro voor alleen de zaterdag editie.

Dit jaar, wist ik dat ze zou komen en had al ruim op tijd een bankbiljetje moeten wisselen en klaar gelegd. Het hoort er gewoon bij dat je wat geeft voor degene die zo vroeg in weer en wind jouw krant bezorgt.
Toch even bewust heel cynisch: je kiest toch zelf je werk/beroep en de omstandigheden die daar bij horen? 'het hoort er bij' is dan nietszeggend. Werken in ploegendienst kan de een voor kiezen vanwege de ploegentoeslag terwijl een ander dit inderdaad niet snel zal kiezen vanwege de beroerde werktijden. Net als werken in de uitvoering of op kantoor. Als we op Curaçao wonen waar het 100% mooi weer is, is het beroep van krantenbezorger dan ineens minder zwaar/zielig? Werken in de horeca kan voor de een de hel zijn en de ander geeft dat juist een kick/uitlaatklep. Niemand in Nederland is verplicht te werken, laat staan werk uit te voeren wat je niet wenst. Je bent vrij te solliciteren op jouw gewenste baan. Ja, om soms een toeslag/uitkering te ontvangen kunnen er verplichtingen worden gesteld maar voor niets gaat de zon op. En dankzij jouw abonnementsgeld kan de uitgever de bezorger gewoon netjes betalen. Volgens mij is stukloon nergens meer toegestaan officieel? Je moet van de wet altijd het minimumloon betalen/ontvangen.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Py2G7i-iHZEEyB7gQ_HTOG8H9SU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/h7ifnOFVhx23R8gVeYmE8RNw.gif?f=user_large

Fooien zijn een oneerlijke ongecontroleerde beloningsmethode. Belonen moet door de werkgever gebeuren.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik geef bijna altijd fooi in de horeca. Uitzonderingen;

-Bediening is slecht
-Alleen wat gedronken
-Oplichting qua prijzen

Ik rond af dus 123 wordt 130, 84 wordt 90, etc..

Als de bediening uitzonderlijk is dan kan er soms zelfs wat meer vanaf…

Ik wist niet dat er zoveel mensen GEEN fooi gaven…

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:53
Heel het jaar is de postnl, dhl, dpd, whatever bezorger al 4 straten verder voor mijn deurbel camera uberhaubt een foto van ze kan maken. In december blijven ze allemaal bij de deur staan tot ik open deed. Dat vond ik al frappant, maar nu weet ik waarom. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-01 11:23
Ik vind het een kleine moeite om de krantenbezorger die in weer en wind de krant komt brengen een fooitje te geven. Ja het is hun werk/bijbaantje, maar wat boeit die paar euro mij nou. Voor de bezorger is het een leuk cadeautje met oud en nieuw. Hier zijn het meestal (oudere) volwassenen die de krant bezorgen.
Folderbezorgers krijgen sowieso niets, want een Nee sticker daarvoor.

Er worden sowieso al veel minder kranten bezorgd dan voorheen, de wijken worden steeds groter. Hier in de straat zie ik de bezorger nog maar in een paar brievenbussen de krant duwen.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik had een tientje in mn kontzak voor de bezorger die op de 31e nog een zware doos kwam leveren. Maar die was al omgedraaid en weg voor ik het kon geven.

Mijn krant is digitaal en als iemand ondanks nee-/nee-sticker aanbelt kan die dus de boom in. Ik verwacht geld van hen voor de keren dat ik toch een folder kreeg.

Wel heb ik standaard euromunten bij de deur liggen, al heb ik het hele jaar geen collectant gezien die cash wilde. Dan houd het al snel op, ik ga aan de deur geen betaalgegevens invullen.
Rhapsody schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:55:
Nee dank je. QR-codes inscannen is weinig anders dan klikken op phishing links. Hooguit direct scannen met de bank-app als ik ontvanger ken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Bor

Bor

FreakNL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:51:
Ik geef bijna altijd fooi in de horeca. Uitzonderingen;

-Bediening is slecht
-Alleen wat gedronken
-Oplichting qua prijzen

Ik rond af dus 123 wordt 130, 84 wordt 90, etc..

Als de bediening uitzonderlijk is dan kan er soms zelfs wat meer vanaf…

Ik wist niet dat er zoveel mensen GEEN fooi gaven…
Flauw maar je geeft dus bijna geen fooi? Goede bediening zie ik amper. Te veel veel te jonge mensen zonder oog voor de klant en met te weinig ervaring.

Veel fooi verdwijnt in de zak van de eigenaar, juist in de horeca zien de medewerkers er vaak niets tot amper wat van terug weet ik uit ervaring.

• Deezers
  • Nu online
Bor schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Flauw maar je geeft dus bijna nooit fooi? Goede bediening zie ik amper. Te veel veel te jonge mensen zonder oog voor de klant en met te weinig ervaring.

Veel fooi verdwijnt in de zak van de eigenaar, juist in de horeca zien de medewerkers er vaak niets tot amper wat van terug weet ik uit ervaring.
Volgens mij is de beste 'fooi' dat je terugkomt? Aan eenmalige klanten verdienen ze vaak niks terwijl je als terugkerende klant/abonnee een belangrijk deel bent van de vaste omzet.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
Deezers schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Toch even bewust heel cynisch: je kiest toch zelf je werk/beroep en de omstandigheden die daar bij horen? 'het hoort er bij' is dan nietszeggend. Werken in ploegendienst kan de een voor kiezen vanwege de ploegentoeslag terwijl een ander dit inderdaad niet snel zal kiezen vanwege de beroerde werktijden. Net als werken in de uitvoering of op kantoor. Als we op Curaçao wonen waar het 100% mooi weer is, is het beroep van krantenbezorger dan ineens minder zwaar/zielig? Werken in de horeca kan voor de een de hel zijn en de ander geeft dat juist een kick/uitlaatklep. Niemand in Nederland is verplicht te werken, laat staan werk uit te voeren wat je niet wenst. Je bent vrij te solliciteren op jouw gewenste baan. Ja, om soms een toeslag/uitkering te ontvangen kunnen er verplichtingen worden gesteld maar voor niets gaat de zon op. En dankzij jouw abonnementsgeld kan de uitgever de bezorger gewoon netjes betalen. Volgens mij is stukloon nergens meer toegestaan officieel? Je moet van de wet altijd het minimumloon betalen/ontvangen.
Hier maak je een misvatting, de bezorgers krijgen geen uurloon maar stukloon. De vergoeding is dacht ik iets van 3 cent per krant plus nog wat vaste vergoedingen, wat ongeveer 200 euro per maand bedraagt voor ongeveer 2 uurtjes bezorgen. In die tijd ben je er nog niet, want je moet ook nog de kranten ophalen bij het depot en met name op zaterdag de bijlages en reclamedrukwerk er tussen vouwen. Al met al ben je wel ongeveer 3 uurtjes bezig, beetje afhankelijk van de grote van de wijk, wanneer het mee zit. Dat is ongeveer om 4 uur half 5 opstaan. Een dag als vandaag met deze sneeuw veel langer, het kost veel moeite om er doorheen te komen en niet te vallen.

Frustrerend is als mensen dan gaan lopen klagen wanneer de krant door omstandigheden te laat is, of niet bezorgd terwijl dat wel zo is. Want het zijn dit soort onterechte klachten bij elkaar opgeteld waardoor de bezorger een bonus mis loopt. Mensen moeten misschien wat blijer zijn dat er nog iemand is die dit werk nog wil doen. Het is een zwaar onderbetaalde hondebaan.

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:13
Ik was vroeger als jonge knaap ochtendkrantbezorger. Ik liep in een redelijk welvarende gemeente en haalde bedragen van € 200 tot € 300 op. Dan voelde ik echt waardering. Er waren mensen die € 20 of soms zelfs € 50 gaven. Hun gezicht en adres onthoud je de rest van het jaar, dus doe je daar automatisch extra je best voor. Ik heb met dat geld destijds gespaard voor een PC.

Soms had ik te weinig kranten bij me en wist ik precies welke adressen 'gewoon' bezorgd moesten worden. Of ik kende adressen die als eerste de krant wilden ivm werk.

Ik zou persoonlijk dus zeker € 10 tippen aan een ochtendkrantbezorger.

• Bor

Bor

Cheezborger schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:22:
Soms had ik te weinig kranten bij me en wist ik precies welke adressen 'gewoon' bezorgd moesten worden. Of ik kende adressen die als eerste de krant wilden ivm werk.
Of ik begrijp je verkeerd (en dan hoor ik het graag) of je paste je dienstverlening aan aan de hand van of mensen wel of geen fooi gaven? Wie geen fooi geeft (om wat voor reden dan ook) krijgt de mindere behandeling? Daar zou ik als werkgever wel iets van vinden.

• Cheezborger
Bor schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:26:
[...]

Of ik begrijp je verkeerd (en dan hoor ik het graag) of je paste je dienstverlening aan aan de hand van of mensen wel of geen fooi gaven? Wie geen fooi geeft (om wat voor reden dan ook) krijgt de mindere behandeling? Daar zou ik als werkgever wel iets van vinden.
Je bent een knaap van 16 die nog naar school gaat. Je hebt gewoon te hoge verwachtingen. :+

• W1ck1e
[...]

Ik lees het anders: hij doet wat extra's bovenop wat hij moet doen. Iedereen krijgt minimaal waar die recht op heeft. Een klant die slechts krijgt waar die recht op heeft zou bij mij geen gehoor krijgen. Als een werkgever niet wil dat een bezorger dit onderscheid maakt dan moet ie maar robots inhuren. En dan hebben die weer ongedocumenteerde algoritmes.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:47
Ik had op het moment dat mijn krantenbezorger langskwam ook geen cash in huis. Dus vriendelijk verzocht om de volgende dag even terug te komen zodat ik hem een tientje toe kon schuiven. Kleine moeite.

Vindt dat ze een fooi verdienen, zeker als de bezorging het hele jaar door vlotjes verloopt.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:26
[...]

U lijkt mij geen fijn en sociaal mens.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:07
De krantenbezorger krijgt van mij altijd iets met oud&nieuw. Ik heb zelf jaren kranten bezorgd en toen vond ik ook altijd leuk om aan het einde van het jaar iets te krijgen. Dus waarom zou ik nu niet hetzelfde doen?

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 17:09

BeyondThunder

Lost Lightning

Bor schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Je bent nergens toe verplicht maar het is wel een morele plicht? Dat staat haaks op elkaar lijkt mij.

Hier een nee - nee sticker en nog belt de folderbezorger aan rond de kerstdagen, en ook personen die normaal helemaal niets brengen. Ik doe niet aan fooi tenzij iets echt uitzonderlijk goed is, bijvoorbeeld in de horeca maar dat is een behoorlijke uitzondering met de slechte bediening van tegenwoordig.
En elke week kijkt de bezorger weer naar jouw brievenbus, leest netjes de nee-nee-sticker, denkt “oké, prima”, en respecteert jouw keuze om géén krant of folder te bezorgen. Dat is toch ook wat waard? :+ ;)

• EiT
  • Laatst online: 20:21

EiT

Betaalde krant zou ik wel tippen. Die gratis meuk niet.

Hier krijgen de vaste pakket bezorgers wel €20. Die dumpen de pakketjes in ieder geval niet voor de deur en hebben meer geduld + scheuren niet door de straat. Helaas is tegenwoordig alleen van de “avond” DHL hetzelfde.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het maakt voor mij verschil of het rechtstreeks bij iemand komt of in een ongecontroleerde financiële stroom via de werkgever via pinnen in de horeca bijvoorbeeld. Op zich een kleine moeite om wat losgeld bij de deur hebben staan voor dit soort momenten.

Ik heb vroeger kranten bezorgd en ik heb met kerst bewust niet aangebeld. Dat vind ik bedelen en dus gênant. Een aantal mensen kwam de dagen daarna naar buiten om mij iets toe te stoppen. Onder de 'buit' zat ook een appel en manderijn.

In de horeca zie je steeds vaker dat er een fooisuggestie ingevuld staat op de terminal. Dan is het voor mij sowieso geen fooi. En anders alleen al de service bovengemiddeld is.

Hier in de straat is er voor de pakketbezorgers trouwens geld ingezameld en met een presentie erbij overhandigd namens de hele straat.

[ Voor 9% gewijzigd door Roenie op 03-01-2026 10:59 ]

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:35

Internet Janny

He does it for free

@Roenie Leuk als het vaste bezorgers zijn maar hier (omgeving Den Haag) is het bij wijze de ene dag Achmed en de andere dag Pavel die aan je deur staan.

Zero compensation

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Internet Janny schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:04:
@Roenie Leuk als het vaste bezorgers zijn maar hier (omgeving Den Haag) is het bij wijze de ene dag Achmed en de andere dag Pavel die aan je deur staan.
Ik woon in een dorp waar de bezorger Valentijn heet ;) Zijn vriendin heet trouwens Anne-Fleur.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-01 18:48
Hebben hier thuis ook een gesprek over gehad. Ik snap de vraag om een fooi wel, echter is een paar euro geven veel te veel. Bezorgers krijgen met de fooien vaan 2 á 3 maandlonen aan fooi. Zo veel krijg je in de horeca ook niet.

Als iedereen dus 10 cent geeft dan hebben ze na een uur alsnog meer als hun uurloon aan fooi. Dat is meer dan waar dan ook.

Toch voelt het geven van 10 cent dan weer zo raar. Daarom al jaren gestopt met het geven van fooi. Pas als iemand iets extra's doet ipv gewoon zijn/haar werk dan geef ik nog fooi.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• BeyondThunder
  • Laatst online: 06-01 17:09

BeyondThunder

Lost Lightning

@MrNOnamE Een goede bezorger die punctueel en betrouwbaar is vind ik een fooitje waard. In weer en wind lopen ze langs de deuren. Daarnaast vind ik het een mooie traditie. Ik denk typisch Nederlands, weet ik echter niet zeker.
Zoveel betaald een krantenwijk niet, het is hard werken voor een paar centen.

• W1ck1e
MrNOnamE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:25:
Hebben hier thuis ook een gesprek over gehad. Ik snap de vraag om een fooi wel, echter is een paar euro geven veel te veel. Bezorgers krijgen met de fooien vaan 2 á 3 maandlonen aan fooi. Zo veel krijg je in de horeca ook niet.
...
Het is een fooi. Niet een verplichting (het is hier de Verenigde Staten). Geef wat er voor over hebt. Niet meer, niet minder. Ik geef wat ik wil.
Mischien moet horeca personeel (die werken ook hard) dan maar kranten gaan bezorgen ;)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:09
[...]

Andere kant: (ik weet niet of je hem krijgt) maar dan je 13e maand ook maar stoppen :? Je krijgt toch gewoon betaald voor je baan om die x uren per week je werk te doen :? Kerstpakket, weg. Sinterklaasletter: weg enz enz.
Denk dat de pleuris uitbreekt op kantoor/werkplaats als een werkgever zoiets zou voorstellen :X :P
Of als je bouwvakkers thuis aan t werk hebt: koffie :? Hoezo, ze krijgen toch betaald voor hun werk?

Hier laatst onze vaste postbezorger 20 euro in zn handen gedrukt. Ongevraagd altijd de pakketten op een vaste plek als we niet thuis zijn, altijd vriendelijk/goedgemutst. Scheelt me veel tijd om iedere keer naar het ophaalpunt te gaan. Kerel stond vreemd te kijken, komt blijkbaar niet al te vaak voor.

• Deezers
  • Nu online
Zie dit trouwens staan op de bezorgsite:
Gemiddeld verdien je € 100,00 per week. Hoeveel geld je precies ontvangt ligt aan het aantal dagen dat je werkt. Ook hangt het af van hoe groot de wijk is waar je het nieuws thuisbezorgt. Het geld dat je verdient storten we iedere 4 weken op je rekening. Ook krijg je:

een winter- en zomerbonus tot € 100,00 (week 1 t/m 9 en week 27 t/m 35).
meer geld door nieuwjaarskaartjes af te geven bij jouw bezorgadressen.
exclusieve acties waarmee je boodschappen- of cadeaubonnen kan winnen.
Dat is mij inziens verkeerd want geeft dan gewoon meer salaris. En het staat onder ook krijg je. Dat is dus helemaal geen garantie en ga je dus letterlijk bedelend langs de deur. Ik betaal mijn collega salarisadministratie ook niet elke maand een fooi voor het tijdig overmaken van de loon toch?

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:08
Wij zorgen er in december voor dat we wat cash in huis hebben, juist om deze reden. Onze vaste krantenbezorger heeft overdag nog een andere baan, dus wij plakken altijd een envelopje met wat geld aan de brievenbus (kan hier in het dorp nog gewoon). Wordt altijd erg gewaardeerd.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:26
Deezers schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:38:
Zie dit trouwens staan op de bezorgsite:

[...]

Dat is mij inziens verkeerd want geeft dan gewoon meer salaris. En het staat onder ook krijg je. Dat is dus helemaal geen garantie en ga je dus letterlijk bedelend langs de deur. Ik betaal mijn collega salarisadministratie ook niet elke maand een fooi voor het tijdig overmaken van de loon toch?
Het is ook een bijbaantje he :)
Ik geef altijd een fooi btw ook aan bezorgers die eten komen brengen ( dan hoop ik maar dat ze niet in mijn eten spugen :+ )

• Tacow
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 21:13
Mijn krantenbezorger krijgt het voor elkaar altijd aan te bellen als ik niet thuis of in de buurt ben. Mijn vriendin leest die krant niet en heeft dus ook geen reden om hem geld te geven.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07

Rmg

[...]

Ik zou dat eigen initiatief en nadenken idd ook aanmoedigen. Altijd fijn als medewerkers de goeie klanten te vriend houden :(:)

• Deezers
  • Nu online
ybos schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:33:
[...]

Andere kant: (ik weet niet of je hem krijgt) maar dan je 13e maand ook maar stoppen :? Je krijgt toch gewoon betaald voor je baan om die x uren per week je werk te doen :? Kerstpakket, weg. Sinterklaasletter: weg enz enz.
Denk dat de pleuris uitbreekt op kantoor/werkplaats als een werkgever zoiets zou voorstellen :X :P
Of als je bouwvakkers thuis aan t werk hebt: koffie :? Hoezo, ze krijgen toch betaald voor hun werk?

Hier laatst onze vaste postbezorger 20 euro in zn handen gedrukt. Ongevraagd altijd de pakketten op een vaste plek als we niet thuis zijn, altijd vriendelijk/goedgemutst. Scheelt me veel tijd om iedere keer naar het ophaalpunt te gaan. Kerel stond vreemd te kijken, komt blijkbaar niet al te vaak voor.
Een eventuele 13e maand maakt onderdeel uit van je (aanvullende) arbeidsvoorwaarden, daar heb je mee ingestemd. Afhankelijk van de voorwaarden krijg je deze uitbetaald. Als dit belangrijk voor je is moet je inderdaad een werkgever uitkiezen die dit heeft. Anders is alles wat je extra krijgt zonder vooraf afgesproken, een mooie extra maar kan je op voorhand geen aanspraak op maken. Beetje zoals de fooi dus. Maar zoals ik hierboven laat zien is het dus ook een manier om het als werkgever zelf dan maar niet standaard uit te keren. Dat is de verkeerde manier. Maar een slimme bezorger kan natuurlijk ook in januari weer stoppen zodra de eindejaarsbonus binnen is.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dit jaar zeer zeker niet. Ik heb alleen de zaterdagkrant en dit jaar bizar veel zaterdagen dat ik geen krant had. Soms kwam deze nog einde van de middag, prima, maar vaker ook gewoon helemaal niet. Dan verdien je je fooi niet wat mij betreft.

Ik kreeg ook niet de bezorger zelf aan de deur maar een kaartje in de bus met een QR code dat je via daar wat kan doneren. Prima oplossing!

I have stability. The ability to stab.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

snip, HK is een paar deuren verder :)

[ Voor 75% gewijzigd door We Are Borg op 04-01-2026 19:27 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:54
Ik heb zelf jaren geleden een aantal jaar de plaatselijke huis-aan-huis krant bezorgd en daar was de eindejaarsfooi die ik van mensen kreeg echt wel een leuke aanvulling van het inkomen (leuk voor een bijbaantje maar echt niet om over naar huis te schrijven) en ook de moeite om aan te bellen. Ik zag het zelf wel als extraatje en had ook genoeg adressen waar ik wist dat ik niet aan hoefde te bellen omdat er toch niet open gedaan werd of ze nooit kleingeld hadden. Ik bleef wel altijd vriendelijk, ook als ik niets kreeg.

Het scheelde ook wel dat een groot deel van mijn wijk buitengebied van een dorp was, daar waren/zijn mensen volgens mij toch iets meer van het fooien geven, ook omdat je als bezorger meer zichtbaar bent en niet ergens onder in een flat 100 brievenbussen in 1x af gaat.

Als iedereen dus 10 cent geeft dan hebben ze na een uur alsnog meer als hun uurloon aan fooi. Dat is meer dan waar dan ook.

Toch voelt het geven van 10 cent dan weer zo raar. Daarom al jaren gestopt met het geven van fooi. Pas als iemand iets extra's doet ipv gewoon zijn/haar werk dan geef ik nog fooi.
Alleen komt die bezorger dus wel iedere dag/week langs om jouw krant te bezorgen. Als je iedere dag/week in hetzelfde restaurant zou zitten kom je qua fooi ook wel aan een paar uurlonen in een jaar, zelfs als je alleen maar omhoog afrond naar een geheel bedrag.

En ik weet niet hoe snel jij bij de deur bent, maar als bezorgers 30 huizen in een uur weten te bezoeken tijdens de nieuwjaarswensen is het al veel en is die 10 cent per huis absoluut geen uurloon, zelfs de hele wijk komt niet in de buurt van een uurloon dan.

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Dit jaar niets gegeven (oh, ik moet zeggen: vorig jaar), want de zaterdagbezorging was niet goed. De eerstvolgende zaterdag had ik prompt geen krant… Vandaag was ie er wel.

• Bor

Bor

Rmg schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Ik zou dat eigen initiatief en nadenken idd ook aanmoedigen. Altijd fijn als medewerkers de goeie klanten te vriend houden :(:)
Goede klanten zijn de betalende klanten die soms jaren lid zijn. Of iemand een fooi geeft staat daar voor de werkgever los van. Die schiet daar niets mee op.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:19
In mijn tijd kon je al streekblad-bezorger binnen een week of 2 meer binnenharken in de vorm van "fooien" dan de rest van het jaar samen. Het is gewoon een brak systeem. Het is geen fooi, het is een compensatie van een achterlijk laag uurtarief (ja, ook als bijbaantje voor een scholier).

Traditie of niet, ik zou er (ook achteraf gezien) liever een hoger uurloon erop nahouden zonder jaarlijkse fooi. En zeker de gratis bladen boden kerst-groeten aan uit naam van een organisatie die niemand kent, mag je bij iedere deur uitleggen welk blad je wekelijks brengt.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb geen betaald dagblad, voor de PostNL postbode hadden we een kerstkaart met een chocolade-kerst-presentje op de brievenbus geplakt die is meegenomen door de postbode die bij ons altijd netjes en dagelijks op de PostNL werkdagen de post bezorgd.
Geen geld, totale waarde zal denk ik 6€ zijn, gaat mij meer om het gebaar. Als ik een dagblad zou ontvangen zou ik het ook niet erg vinden om daarvoor wat over te hebben, immers staat die persoon, weer of geen weer wel altijd op om mij dan mijn dagblad 's ochtends bij mijn koffie geleverd te hebben. Wat is €10 op een abonnement van €600 tot €800 per jaar (zonder kortingen). En ook dan zou ik dat 's avonds op de brievenbus plakken voor de bezorger de volgende ochtend, de waardering mag ook getoond worden zonder een vraag.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

W1ck1e schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Ik lees het anders: hij doet wat extra's bovenop wat hij moet doen.
Hij moet een krant in de fucking brievenbus doen. Hoe doe je daar wat extra's bovenop :?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• desmond
  • Niet online
@Deezers je kunt er iets van vinden, maar het rondgaan met een nieuwjaarskaartje van krantenbezorgers is al decennia een gewoonte. Het is een onderbetaalde hondenbaan en krantenbezorgers verdienen wat mij betreft extra waardering. Een beetje generositeit brengt je verder in het leven.

• W1ck1e
evilution schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:13:
[...]

Hij moet een krant in de fucking brievenbus doen. Hoe doe je daar wat extra's bovenop :?
Bezorgfiets niet in de heg stallen.
Zorgen dat de krant droog blijft door hem geheel in de brievenbus te doen, ook wanneer het (nog) niet regent.
Niet door de voortuin lopen maar over het stoepje.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

W1ck1e schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Zorgen dat de krant droog blijft door hem geheel in de brievenbus te doen, ook wanneer het (nog) niet regent.
Eentje die ook wel belangrijk is:
  • krant door de deur, de rest (folders, post) in de brievenbus, hoef je niet in de pyjama de deur te openen en naar buiten te stappen

• Cheezborger
Bor schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Goede klanten zijn de betalende klanten die soms jaren lid zijn. Of iemand een fooi geeft staat daar voor de werkgever los van. Die schiet daar niets mee op.
Goede klanten zijn net zo goed afhankelijk van goede bezorgers. Bezorgers die bovendien schaars zijn, omdat niet iedereen daar zin in heeft. Vaak jonge scholieren die 6 dagen per week om 05.30 of 06.00 hun bed uitkruipen om de krant in regen, sneeuw en wind te bezorgen.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:47
Tylen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:57:
Maareee lezen jullie nog kranten dan?
Zeker. Zit nu lekker achter het papieren AD met goede kop koffie :) . Lees ook liever echte boeken dan dat ik dat op een e-reader doe. Ik prefereer nou eenmaal iets tastbaars.

Dus, dank vriendelijke bezorger dat je vanochtend wederom door dit pokkeweer bent gegaan om mijn dikke zaterdag krant te bezorgen.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchOwnage op 03-01-2026 12:54 ]

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:32
In mn jeugd als pompbediende gewerkt bij een bemand Esso benzinestation. Daar was de fooi vaak hoger dan mn loon. Daar heb ik een tik aan overgehouden voor het geven van fooi. De kapper krijgt fooi, de folder-bezorg-gehandicapte, het restaurant, de garage , de krantenbezorger, de buschauffeur tijdens vakantie tripjes, de taxichauffeur, alleen de kassière van de supermarkt niet.

Enige bedenking die ik tegenwoordig heb is bij het geven van fooi in restaurants. De lonen zijn flink gestegen en digitale fooien gaan nu vaak naar de eigenaar. Bij het teppanyaki restaurant gaat de bestelling tegenwoordig via tablets en dat roept bij mij een zelfde gevoel op als bij de zelfscan van Appie.

• Bor

Bor

Cheezborger schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Goede klanten zijn net zo goed afhankelijk van goede bezorgers.
Dat klopt helemaal maar ik zie de relatie met fooi niet helemaal hier.

• W1ck1e
DutchOwnage schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Zeker. Zit nu lekker achter het papieren AD met goede kop koffie :) . Lees ook liever echte boeken dan dat ik dat op een e-reader doe. Ik prefereer nou eenmaal iets tastbaars.

Dus, dank vriendelijke bezorger dat je vanochtend wederom door dit pokkeweer bent gegaan om mijn dikke zaterdag krant te bezorgen.
Mijn bezorger is voor mij niet zo goed het nieuwe jaar begonnen: wel het complete AD en magazine, daarnaast alleen maar het Volkskrant magazine en niet de krant. Een "klacht" ingediend, we worden gecompenseerd.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

W1ck1e schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Dat is allemaal geen extra maar het absolute minimum.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Cheezborger
Bor schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Dat klopt helemaal maar ik zie de relatie met fooi niet helemaal hier.
Het zijn mensen die weinig verdienen met een hondenbaan. Je kunt je verschuilen achter het argument dat de bezorger gewoon zijn werk doet ''het absoluut minimum'' maar dat zegt misschien meer over jouw moraal dan over de bezorger.

Een fooi voor een ochtendkrantbezorger is simpelweg een teken van waardering voor iemand die vroeg opstaat en in weer en wind jouw krant dagelijks komt brengen. Niets meer, niets minder. Het is geen verplichting, maar een klein gebaar dat veel kan betekenen.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
W1ck1e schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Bij mij kan je ook een man op hogere leeftijd zijn, die doet het ook niet voor zijn plezier. Hopelijk wel met plezier. Het gaat om de waardering die je laat blijken.
Helemaal mee eens. (Ookal verdien ik wat minder :p)
Als ze niet aanbellen geef ik het soms ook wel uit mij zelf... (als ik ze toevallig zie)

• Deezers
  • Nu online
Cheezborger schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:15:
[...]

Het zijn mensen die weinig verdienen met een hondenbaan. Je kunt je verschuilen achter het argument dat de bezorger gewoon zijn werk doet ''het absoluut minimum'' maar dat zegt misschien meer over jouw moraal dan over de bezorger.

Een fooi voor een ochtendkrantbezorger is simpelweg een teken van waardering voor iemand die vroeg opstaat en in weer en wind jouw krant dagelijks komt brengen. Niets meer, niets minder. Het is geen verplichting, maar een klein gebaar dat veel kan betekenen.
Maar ze hebben toch zelf voor die 'hondenbaan' gekozen? Niemand staat met een pistool bij je deur om elke ochtend kranten te gaan bezorgen.

• W1ck1e
Deezers schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Maar ze hebben toch zelf voor die 'hondenbaan' gekozen? Niemand staat met een pistool bij je deur om elke ochtend kranten te gaan bezorgen.
Kiezen voor een baan is vaak een afweging van voor- en na-delen. leuke banen zijn waarschijnlijk schaars (als in beperkt beschikbaar, niet voor elke werkzoekende) Soms is kranten bezorgen datgene waar je goed in bent.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-01 14:11
snip, HK is paar deuren verder ;)

Een goede bezorger heeft een QR-code, want wie heeft er nog cash in huis.

[ Voor 66% gewijzigd door We Are Borg op 04-01-2026 19:28 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:45

SomerenV

It's something!

Als bezorger (wel van boodschappen, dus lekker droog in de wagen) vind ik het altijd wel lief als men fooi geeft, maar het hoeft van mij niet. Je, we bezorgen door weer en wind, vanaf vroeg tot laat, maar uiteindelijk kies ik daar zelf min of meer voor, en ons loon is in mijn ogen niet slecht voor wat we doen. Ik merk wel altijd dat er rond feestdagen wat meer fooi gegeven wordt dan anders. Normaal krijg je het echt maar sporadisch 1 of 2 keer in de maand, en dan vaak 1 of 2 euro. Nu heb ik in de decembermaand iets vaker fooi gekregen en ook een aantal keer wat grotere bedragen zoals 5 of 10 euro. Daarnaast ook een keer kerstkransjes gekregen, en een keer een doosje enorm lekkere chocoladetruffels.

Maar het geld gaat allemaal naar m'n zoontje toe, want die vindt het leuk om muntjes in z'n spaarpotje te doen :D

Ik zal nooit om fooi vragen en ik zal ook nooit fooi verwachten. Het gebeurt ook wel 's dat iemand zegt dat ze normaal fooi geven maar nu niks hebben liggen, waarop ik dan altijd zeg dat het niet erg is, en dat ze iemand een volgende keer maar blij moeten maken. Daarom vind ik het bij de krantenbezorger (nu hebben we geen krant meer overigens) altijd wat ongemakkelijk. Die spreek je het hele jaar niet en zie je ook nauwelijks, en dan die ene keer in het jaar bellen ze aan met de verwachting dat ze een extra krijgen. Prima als je wél een goede band met zo iemand hebt, of met je postbezorger ofzo, maar in veel gevallen is dat denk ik niet echt aan de orde. Fooi moet je niet om gaan vragen, dat moet je spontaan krijgen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Deezers
  • Nu online
Bij een dienst als HelloFresh betaal je ook al gewoon 6 euro bezorgkosten per box en is het een zeldzaamheid als je 2 weken dezelfde bezorger hebt, dus nee die krijgen geen fooi.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
[...]

De bakker staat ook vroeg op en die staat in de bloedhitte mijn brood te bakken.
De man die de rioolputten leegzuigt staat ook de hele dag in de regen aan die stinkende slang te trekken
Loop je naar buiten om hem even 4 euro toe te stoppen rond de kerst?
Iedereen moet het lekker zelf weten of er fooi wordt gegeven maar krantenbezorger is gewoon een baan met een daarbij horend salaris en soms is het klote weer en de hele zomer geniet je van de zon die opkomt.
Werk je in een supermarkt heb je ook die leuke dame die elke dag vriendelijk is of die klant die uit zijn bek stinkt en maar door blijft praten. Geef je fooi in de supermarkt? Daar kan je gebaar ook veel betekenen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Bor

Bor

[...]

Ik heb geen idee waarom je het persoonlijk denkt te moeten maken. Dat is echt niet nodig. Daarbij vind ik het ook nog eens een zwak argument. Er zijn zo veel mensen met "een hondenbaan" zoals je dat stelt; waarom de krantenbezorger wel maar de caissière niet? Of de bakker / medewerker in de koeling etc. Bij verschillende banen horen verschillende omstandigheden. Je weegt de voor- en nadelen af wanneer je een baan begint toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 03-01-2026 14:31 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:23
Niet een soort topic wat ik hier op Tweakers snel had verwacht, maar wel een interessante gezien ik dit werk nog behoorlijk lang ben blijven doen na mijn tienerjaren voor een paar uurtjes in de week. Was dan wel het gratis lokale weekblad waar je vanaf aflevering aan huis 2 dagen voor had en geen weekkrant welke elke dag voor 7:00 in de bus moest liggen. Buiten de gladheid in de winter dus nooit door het meest vervelende hondenweer gehoeven, anders was ik er al veel eerder klaar mee geweest denk ik :+

Aanbellen rond de eindejaar periode ook altijd wel gedaan, verhouding daarbij vaak altijd 33/33/33: 33% is niet thuis, 33% krijg je niets, 33% krijg je een fooi. Nu zal ik zeker niet gaan ontkennen dat geld gewoon de rede is dat je aanbelt, maar als mensen verder vriendelijk de beste wensen terug gaven zonder iets te geven vond ik dat ook begrijpelijk.
Waar ik echter altijd wel een hekel aan had waren mensen die chagrijnig de deur open doen, kaartje aannemen, en zonder iets te zeggen de deur weer dicht gooien, nare opmerkingen maken of de deur niet open doen terwijl ze duidelijk thuis zijn en ze je zien. Hoeveel moeite is het nu om even te bedanken en de beste wensen terug te doen vraag je je dan af...
Volgens mij is stukloon nergens meer toegestaan officieel? Je moet van de wet altijd het minimumloon betalen/ontvangen.
Opzich waar, de meeste bezorgers worden nu betaald met een door de organisatie vast gestelde tijd voor een folder/krantenwijk vermenigvuldigd met het (minimum)uurloon. Maar vaak zijn die tijden in de praktijk helemaal niet haalbaar, hooguit als je zwaarder gaat tillen dan de normen voorschrijven of rennen. Het is daarnaast ook niet zo dat een 15 of 16 jarige de baantjes waar hij/zij mag werken voor het uitkiezen heeft en dus veel keuze heeft als ie iets bij wilt verdienen.
En zeker de gratis bladen boden kerst-groeten aan uit naam van een organisatie die niemand kent, mag je bij iedere deur uitleggen welk blad je wekelijks brengt.
Helaas gaan er de laatste jaren ook oplichters rond die aanbellen namens een krant of iets maar helemaal geen bezorger zijn ervan...
Voor de gratis weekbladen is het het beste dat ze aanbellen tijdens het bezorgen ervan, hoeft de bezorger niks uit te leggen en weet de bewoner ook meteen dat het om de echte bezorger ervan gaat. Wordt met ochtendkranten lastig natuurlijk.
eric.1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:11:
In mijn tijd kon je al streekblad-bezorger binnen een week of 2 meer binnenharken in de vorm van "fooien" dan de rest van het jaar samen. Het is gewoon een brak systeem. Het is geen fooi, het is een compensatie van een achterlijk laag uurtarief (ja, ook als bijbaantje voor een scholier).
Traditie of niet, ik zou er (ook achteraf gezien) liever een hoger uurloon erop nahouden zonder jaarlijkse fooi.
Uitgaande dat dit relatief lang geleden is dan zijn er al wel wat stappen gezet zo te lezen, de laatste jaren dat ik het deed kwam ik qua fooi altijd zo ongeveer op 6-8 weken aan betaling, maar door het aanbellen bij alle adressen was ik dan minimaal 3x zolang bezig met de bezorgronde.

Want principieel ben ik het met je eens dat de beloning voor werk vanuit de werkgever moet komen en niet dat deze zo weinig betaald dat je afhankelijk bent van fooien voor een enigszins normaal loon. Nu had ik zelf best mazzel dat de tijd die voor mijn wijk stond (en op basis waarvan ik dus betaald kreeg) aller sinds redelijk was, en het in de praktijk zelfs een stuk sneller ging dan dat. Maar wat ik vaak begreep van anderen is het vaker andersom en zijn de tijden gewoon niet te halen.
Ik denk dat je dan wel een beetje onderschat hoeveel tijd het aanbellen kost, reken maar rustig met een goede 2 minuten per adres. Aanbellen, wachten tot mensen open doen (of een tijdje wachten om er achter te komen dat mensen niet thuis zijn, te vroeg weglopen komt wat gehaast over enzo...), dan als je een fooi kreeg vaak weer even wachten omdat ze hun portemonnee gaan pakken etc.

Met 0,10 per woning zou je in theorie at best ~3 euro per uur overhouden. Lees: Als iedereen daadwerkelijk thuis is en die 10 cent ook geeft, wat nooit gaat gebeuren. Zelfs dan zit je ook voor een 15 jarige al ruim onder het minimumuurloon van €4,41 (per 1-1-2026), voor een 19 jarige met minimumuurloon van €8,83 al helemaal.
Toch voelt het geven van 10 cent dan weer zo raar. Daarom al jaren gestopt met het geven van fooi.
Dan kun je inderdaad beter niks geven, minder geven dan zeg 50 cent komt toch wel een beetje over als 'Ik geef iets omdat het verwacht wordt maar doe het eigenlijk liever niet'.

---

Aan de andere kant van het verhaal heb ik zelf een Nee/Ja sticker dus krijg eigenlijk alleen het lokale weekkrantje welke hier aanbelt (dezelfde als ik zelf bezorgt heb destijds :+ ), die krijgt normaal iets van 3 euro van mij, dit jaar éénmalig 5 omdat ik niks kleiners had en niet niks wou geven. Wel op voorwaarde dat het netjes bezorgd wordt en niet zeiknat half uit de bus hangt. Een papieren ochtendkrant heb ik niet maar daar zou ik denk ik iets van 10-15 euro voor doen als ik die wel zou hebben. De postbode heb ik nog 5 euro en een kaartje voor liggen ook, maar die heb ik tot nu toe steeds net gemist, is altijd dezelfde die het werk keurig uitvoert hier.

In de horeca rond ik bedragen vaak af op een heel bedrag naar boven, en bij hogere rekeningen met veel personen wilt der nog wel eens een wat meer bij komen, maar ga er zeker geen Amerikaanse praktijken op nahouden.

Fooien welke digitaal via de werkgever zelf lopen zoals bij een Thuisbezorgd ofzo doe ik dan weer niet aan, noem me achterdochtig maar ik vertrouw de wat grotere bedrijven simpelweg niet genoeg dat dit geld ook volledig terecht komt waar het moet wezen. Net als doneren aan goede doelen via een commercieel bedrijf (Domino's vraagt er wel eens om om de rekening af te ronden bij het betalen daarvoor), als ik dat wil doe ik dat wel via het goede doel zelf.

• Bor

Bor

SomerenV schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:59:
Fooi moet je niet om gaan vragen, dat moet je spontaan krijgen.
Dit vind ik een hele goede toevoeging.

Hoeveel bezorgers krijgen jullie aan de deur eigenlijk? Ik heb een nee-nee sticker maar bij buren zie ik o.a.
- De krantenbezorger(s) (meerdere soms)
- De bezorger van het huis aan huis blad
- De reclame bezorger

En dan varieert de samenstelling; het is lang niet altijd jeugd.
Maken jullie daar nog onderscheid?

[ Voor 42% gewijzigd door Bor op 03-01-2026 14:49 ]

• ID-College
  • Laatst online: 22:21
Ik geef alrijd royaal, tis toch wisselgeld? Waar maak je je druk om.
Ik heb jaren kranten gelopen als tiener en dit was echt het hoogtepunt van het jaar: veel verdienen bovenop je reguliere uitbetaling. Ik doe niet moeilijk.

Ik wist precies wie royaal was en niet. Dat tellen bij kranten ging altijd mis (of andere jatte van mijn stapel) waardoor ik regelmatig kranten tekort kwam aan het eind vd wijk. Als je gul geeft, kreeg je gegarandeerd een krant. Was je gierig, dan viel jij buiten de boot.. zo werkt t nu eenmaal..

• Deezers
  • Nu online
ID-College schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:36:
Ik heb jaren kranten gelopen als tiener en dit was echt het hoogtepunt van het jaar: veel verdienen bovenop je reguliere uitbetaling. Ik doe niet moeilijk.

Ik wist precies wie royaal was en niet. Dat tellen bij kranten ging altijd mis (of andere jatte van mijn stapel) waardoor ik regelmatig kranten tekort kwam aan het eind vd wijk. Als je gul geeft, kreeg je gegarandeerd een krant. Was je gierig, dan viel jij buiten de boot.. zo werkt t nu eenmaal..
Maar vervolgens krijg je dus een bezorgklacht aan je broek en loop je mogelijk je klachtvrije bezorgbonus mis, dus wie had nou wie met deze tactiek?

• W1ck1e
Fooi moet je niet om gaan vragen, dat moet je spontaan krijgen.
Bor schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:33:
Dit vind ik een hele goede toevoeging.

...
Ik heb een 2 tal zaterdag abonnementen op kranten. Die worden bezorgd voordat ik op sta. Ik kom in principe de bezorger niet tegen als hij zijn bezorgronde maakt. Dan mag hij best een "beste wensen" ronde voor lopen. Aanbellen met die wensen levert bij mij wel die fooi op (want dat begrijp ik ook wel). Het kaartje met de wensen komt ook van de krant zelf. Huisaanhuis blad bezorgers krijgen even vriendelijke wensen retour. Is aanbellen in een extra ronde spontaan ?. Moet dat ? Beide: neen.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 12:38
aljooge schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:25:

Maar daar kies je toch zelf voor? Je weet wat voor baan je neemt en wat daar onderdeel van is.
Geef je ook altijd fooi aan serveerders/serveersters vanwege het harde werk?
Of fooi aan de kok in een restaurant die ook bij 30 graden buiten (dus nog heter in de keuken) hard moet werken?
Fooi aan de zorgmedewerkers die dag en nacht klaar staan voor ons?

Het hoort gewoon bij je werk.

• ID-College
Deezers schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:40:
[...]

Maar vervolgens krijg je dus een bezorgklacht aan je broek en loop je mogelijk je klachtvrije bezorgbonus mis, dus wie had nou wie met deze tactiek?
Ja boeie, had je toch wel iedere week dus lag er niet wakker van..

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:28
Hier stond de bezorger (kind, bijbaantje) ook ineens aan de deur. Eerste keer in de 12 jaar dat ik er woon. Had het reclame pakket bij en daarbij een kaartje met kerstgroeten (van spotta).

Ik stond er helemaal niet bij stil dat dit gedaan wordt om een bijdrage te ontvangen. Werd ook niets van gezegd en op het kaartje stond ook niets. Ik heb em maar bedankt en fijne feestdagen gewenst.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:49

MLLL

Palm Treo 650

Orangelights23 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:59:
[...]

Ik geef graag een tientje om die sensatiezoekende prutskrant niet te mogen ontvangen ;)
Precies de reactie waarvan ik wist dat die zou komen, duurde nog relatief lang..... :)

Zoveel mensen zoveel wensen.

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:15
geen enkele euro contant in huis...... waar gaat het heen

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:15
Deezers schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:53:
[...]

ongelofelijk kortzichtig :X

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Scorpio861 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:35:
geen enkele euro contant in huis...... waar gaat het heen
Dat verbaast me ook ja, zeker na de ‘wees voorbereid’-acties van de overheid.

De enige reden dat ik m’n portemonnee buitenshuis meeneem is wegens m’n rijbewijs. Al lang geen cash meer gebruikt. Maar zeker cash in huis, vooral voor die incidentele keer dat de betaal- en pinautomaten het niet doen.

Het naar boven afronden in een restaurant was voorheen deels om het gedoe van wisselgeld kwijt te zijn. Nu puur (kleine) fooi.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SomerenV schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:59:
Als bezorger (wel van boodschappen, dus lekker droog in de wagen) vind ik het altijd wel lief als men fooi geeft, maar het hoeft van mij niet. Je, we bezorgen door weer en wind, vanaf vroeg tot laat, maar uiteindelijk kies ik daar zelf min of meer voor, en ons loon is in mijn ogen niet slecht voor wat we doen. Ik merk wel altijd dat er rond feestdagen wat meer fooi gegeven wordt dan anders. Normaal krijg je het echt maar sporadisch 1 of 2 keer in de maand, en dan vaak 1 of 2 euro. Nu heb ik in de decembermaand iets vaker fooi gekregen en ook een aantal keer wat grotere bedragen zoals 5 of 10 euro. Daarnaast ook een keer kerstkransjes gekregen, en een keer een doosje enorm lekkere chocoladetruffels.

Maar het geld gaat allemaal naar m'n zoontje toe, want die vindt het leuk om muntjes in z'n spaarpotje te doen :D

Ik zal nooit om fooi vragen en ik zal ook nooit fooi verwachten. Het gebeurt ook wel 's dat iemand zegt dat ze normaal fooi geven maar nu niks hebben liggen, waarop ik dan altijd zeg dat het niet erg is, en dat ze iemand een volgende keer maar blij moeten maken. Daarom vind ik het bij de krantenbezorger (nu hebben we geen krant meer overigens) altijd wat ongemakkelijk. Die spreek je het hele jaar niet en zie je ook nauwelijks, en dan die ene keer in het jaar bellen ze aan met de verwachting dat ze een extra krijgen. Prima als je wél een goede band met zo iemand hebt, of met je postbezorger ofzo, maar in veel gevallen is dat denk ik niet echt aan de orde. Fooi moet je niet om gaan vragen, dat moet je spontaan krijgen.
Een bezorger van boodschappen, pakketjes of vergelijkbare service beroepen (ik noem dit even dienstenbezorgers) vind ik toch al echt anders dan een krantenbezorger. Ja uiteindelijk kies je er zelf voor, maar het bezorgen van kranten wordt veelal gedaan samen met andere parttime baantjes óf i.c.m. fulltime of parttime studie/school. Een pakketje een dag later hebben we allemaal wel eens en als ik er op zou rekenen is dat vervelend.

De ochtendkrant reken je elke ochtend op die moet er zijn voordat jij de koffie hebt gezet anders is het nut weg, een bezorger die dat altijd tussen 05.00u en 06.00u bij je doet of het nu goed of slecht weer is, is gewoon erg waardevol als dagbladlezer. Een postbode voor brievenbuspost mag zelf de dag indelen mits het die dag geleverd wordt, die heeft al veel meer flexibiliteit. Die ruimte is er voor een krantenbezorger niet, daarbij is een krantenbezorger elke dag, dag in dag uit met zijn/haar wijk in de weer 6 dagen per week. Een dienstenbezorger kan veel flexibeler met zijn geplande diensten omgaan, liever dagdiensten of weekenddiensten of avonddiensten, dit moet in overleg mogelijk zijn.
En ook daar zit verschil, in een vorige woning zaten wij op 3 hoog (met een lift), daar was een dienstenbezorger die altijd aan de voordeur leverde dat was voor mij gewoon echt veel prettiger. Een andere van een concurrent deed dat tot aan het voorportaal terwijl die volgens hun servicevoorwaarden tot aan de voordeur moest leveren. Dat verschil is mij wel een tientje per jaar waard, want er op aanspreken heeft toch geen nut (vanuit mij of de werkgever) gebaseerd op mijn ervaring.
No Hands schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:18:
[...]

De bakker staat ook vroeg op en die staat in de bloedhitte mijn brood te bakken.
De man die de rioolputten leegzuigt staat ook de hele dag in de regen aan die stinkende slang te trekken
Loop je naar buiten om hem even 4 euro toe te stoppen rond de kerst?
Iedereen moet het lekker zelf weten of er fooi wordt gegeven maar krantenbezorger is gewoon een baan met een daarbij horend salaris en soms is het klote weer en de hele zomer geniet je van de zon die opkomt.
Werk je in een supermarkt heb je ook die leuke dame die elke dag vriendelijk is of die klant die uit zijn bek stinkt en maar door blijft praten. Geef je fooi in de supermarkt? Daar kan je gebaar ook veel betekenen.
Ik loop niet naar buiten om ze een paar euro toe te stoppen, maar toen ze van 't zomer het trottoir in de straat er opnieuw inlegde heb ik ze meermaals gegroet en gevraagd of ze wat wilden drinken waarna ik ze een koud blikje drinken bracht. Maar ook hier, stratenmakers werken in de winter minder, anders of niet. In de zomer zeker als ze vanuit de gemeente werken hebben ze ook andere roosters, beginnen ze eerder hebben ze meer pauze en werken ze korter voor hetzelfde loon of krijgen zelfs meer betaald.

Een krantenbezorger krijgt een stuksprijs of het nu lekker een rondje is met een opkomende zon en 18°C in de zomer of dat het pisweer is in de herfst en hij/zij het toch voor elkaar krijgt de krant door bij je in de deur-brievenbus te bezorgen voordat de koffie klaar is om 06.00u. Dit is voor mij toch echt wel een andere orde van grootte.

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:45
Ik woon nu ongeveer 10 jaar op mezelf, maar deze kerst eigenlijk pas voor het eerst iemand aan de deur gehad nu ik er over nadenk. Woonde overigens de eerste jaren in een appartement, daar kreeg je ook nooit collectes of verkopers ofzo. Moest daar serieus aan wennen in m'n huidige rijtjeshuis. We hebben geen krant ofzo, dus het was dit jaar ook maar 1 iemand, een jochie van een jaar of 12 van de folders. Die heb ik 50 cent gegeven. Als we 1 keer per week post krijgen is het al hoog ingeschat, dus aan de (overigens vaste) postbode geven we niets. De pakketbezorger van PostNL hier is ook vast en een hele goede, maar laatste tijd geen pakket van PostNL gekregen en hij heeft nu ook vakantie. Van andere pakketbezorgers hebben we geen vaste dus die zouden sowieso niks krijgen.
Toen ik nog thuis woonde wist m'n broertje overigens niks van deze traditie, dus toen een keer de krantenbezorger kwam toen onze ouders niet thuis waren zei hij "bedankt, jij ook fijne dagen" en deed de deur weer dicht _O-

Collectes heb ik nu dus ook ineens mee te maken. Dat zijn meestal gewoon vrijwilligers uit het dorp, dus die geef ik altijd wel rond de 2 euro. Is ook een beetje afhankelijk van het doel. Heb zelf astma dus bijvoorbeeld het longfonds geef ik wat meer. Professionele verkopers die een maandelijkse donatie willen krijgen niets.

In de horeca geef ik meestal wel fooi, maar dan gewoon om de rekening makkelijk te kunnen splitten. Een rekening van 28,50 euro met 3 man wordt 30, maar met 4 man 32 euro. Wel op een niet lullig manier, dus 29,80 met 3 man zou 33 worden en niet 30.
Als ik alleen met m'n vrouw ben dan ook een beetje mooi afronden en soms ook niets.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:26
Ach lieve mensen als je niks wil geven geef je niks als je het wel doet prima
(gezeik om niks)

• trabant
  • Laatst online: 01:48
ID-College schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:36:

Hier dito. Soms was op de aflegplaats een aannemersbusje je voor en dan had je zo zes, acht kranten te kort.
Het is dan wel 40 tot 45 jaar geleden dat ik die ochtendkrant liep, maar ik weet nog steeds welk huis me toen ƒ25,- gaf. Of waar ik geen fooi, maar een warme wafel kreeg en ik wist dat die mensen het niet breed hadden. Bij het huis waar ik werd afgebekt struikelde ik daarna wel eens als het regende en oeps, dan viel de krant in het natte gras. Ach, da's nou jammer.

Het jaar dat mijn krant dacht op de visitekaartjes voor de bezorgers te kunnen bezuinigen door die in een hoek van de voorpagina af te drukken heb ik de zaterdagbijlage later op de dag rondgebracht. Dat loonde wel met dik 200 abonnees, die toen blijkbaar beter dan nu beseften dat ik ook bij -25ºC had bezorgd.

KPN is een drieletterwoord

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bor schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Flauw maar je geeft dus bijna geen fooi? Goede bediening zie ik amper. Te veel veel te jonge mensen zonder oog voor de klant en met te weinig ervaring.

Ik was vlak voor oud-en-nieuw nog bij een nieuw lunch-zaakje in Deflt met vrouw en kind. Die kregen best een aardige fooi want gingen echt superleuk om met dochter.

Van mijn laatste 20 restaurant-ervaringen in NL zijn zitten daar misschien 2 of 3 slechte bedienings-ervaringen bij... De laatste keer bij Beren (sowieso niet best natuurlijk) Markthal Rotterdam, dat was echt dramatisch...

• E-PaiN
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-01 14:41
SCIxX schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:39:
[Afbeelding]

Fooien zijn een oneerlijke ongecontroleerde beloningsmethode. Belonen moet door de werkgever gebeuren.
Ten eerste ^ die film is geweldig.
Ten tweede, er prijkt een grote Nee-Nee sticker op mijn deur, ik krijg geen krant of blad, maar dat gezegd hebbende wist ik oprecht niet dat dit een ding was.. dus bij een "'de beste wensen'" aan mijn deur zou ik de bezorger in kwestie schaapachtig hetzelfde wensen en nog een fijne dag ook.

Dus dank voor deze thread, weet ik dat dit een ding is... langskomen met je rapport maar dan voor bezorgers :P

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:04
VidaR-9 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:49:
Hier geef ik wel een fooi als ik thuis ben. We hebben bewust een pot muntgeld staan voor collectes of dit soort dingen (en zakgeld voor de jongens). Zelf de ochtendkrant bezorgd vroeger.

[...]

Attent. Al kan ik maar een normale bezorger bedenken hier waarbij ik zoiets zou doen.

Voor de glazenwasser heb ik ook altijd een kop koffie of blikje fris.

In de horeca geef ik juist zelden fooi, tenzij de bediening echt uitzonderlijk goed is - wat zeer zelden het geval is.
Ikzelf werk als electricien. En de enkele keer dat ik bij een klant een kop koffie krijg of zoals hier gewoonte is een gebakken kaneelbroodje en daarmee gewdongen wordt tot een kleine pauze. Die klanten zijn veel waard in drukke weken. Bellen ze mij in de toekomst dan doe ik mijn best hen zo snel mogelijk te helpen!

Was een klant die had hulp nodig met een badkamer ventilator dat was 2 min bluetooh/telefoon en het ding werkte weer. Toen was het tijd voor koffie en appeltaart en de glazenwasser moest ook zitten.

Die staat me nog altijd bij.

• W1ck1e
Basilange schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Ikzelf werk als electricien. En de enkele keer dat ik bij een klant een kop koffie krijg of zoals hier gewoonte is een gebakken kaneelbroodje en daarmee gewdongen wordt tot een kleine pauze. Die klanten zijn veel waard in drukke weken. Bellen ze mij in de toekomst dan doe ik mijn best hen zo snel mogelijk te helpen!

Was een klant die had hulp nodig met een badkamer ventilator dat was 2 min bluetooh/telefoon en het ding werkte weer. Toen was het tijd voor koffie en appeltaart en de glazenwasser moest ook zitten.

Die staat me nog altijd bij.
Iedereen die bij ons in of rond het huis komt klussen krijgt van alles aan geboden. Koffie, fris. Koekjes en dergelijke. Eigenlijk meteen bij binnenkomst. Bij passende temperatuur ook ijsjes en dergelijke. Kost allemaal geen drol, is leuk voor de betreffende en kan wat extra service opleveren. Ja, hij wordt betaald, maar werken mag ook leuk zijn.

• ID-College
trabant schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:00:
[...]
Hier dito. Soms was op de aflegplaats een aannemersbusje je voor en dan had je zo zes, acht kranten te kort.
Het is dan wel 40 tot 45 jaar geleden dat ik die ochtendkrant liep, maar ik weet nog steeds welk huis me toen ƒ25,- gaf. Of waar ik geen fooi, maar een warme wafel kreeg en ik wist dat die mensen het niet breed hadden. Bij het huis waar ik werd afgebekt struikelde ik daarna wel eens als het regende en oeps, dan viel de krant in het natte gras. Ach, da's nou jammer.

Het jaar dat mijn krant dacht op de visitekaartjes voor de bezorgers te kunnen bezuinigen door die in een hoek van de voorpagina af te drukken heb ik de zaterdagbijlage later op de dag rondgebracht. Dat loonde wel met dik 200 abonnees, die toen blijkbaar beter dan nu beseften dat ik ook bij -25ºC had bezorgd.
Haha ja, zeiknatte kranten.. deed ik ook 😂 of beschadigde kranten.. het is nou eenmaal zo: als je zelf goed bent voor de bezorger, is die goed voor jou. Zo werkt t nou eenmaal, maar keuze aan jezelf..

Ik kocht er altijd veel vuurwerk van :P hield zelfs op een lijstje bij wie allemaal gegeven had zodat ik geen 1 woning miste.. wat een tijd 😇

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Destijds, half jaren 90-begin 2000's, deed ik eerst folders en later een betaalde krant. Met folders belde ik niet aan, veel te veel adressen waar ik bij langs moest plus dat ik daar als een malle bij langs stormde. Hoe sneller je de boel rond had hoe hoger je uurloon was.

Op het moment dat ik een betaalde krant rondbracht, in de middag na schooltijd, groette ik altijd de mensen. Ik had een kleine wijk (±45 kranten) wat ik in een 20 minuten (met NOFX op de MP3 of MD speler) kon fietsen. Altijd waar mogelijk de krant geheel in de brievenbus, zorgen voor een droge krant uit de fietstas, altijd groeten en bij mooi weer soms ook een kort praatje maken. Dit leverde bij de jaarwisseling altijd wat moois op.

Jaren later werd één van mijn abonnees de partner van mijn moeder. Ik krijg nog geregeld te horen op verjaardagen dat ik vroeger de krantenjongen was en altijd groette... Dus ja, het blijft mensen wel bij.

Wat mij betreft: voor de betaalde krant/dienst wel, voor de gratis kranten en folders niet. Pakketbezorgers help ik door voor de buren een soort afhaalpunt te zijn wanneer ze niet thuis zijn en wij wel.

Aanvulling: Bij monteurs of klussers over de vloer is de eerste vraag "Koffie?". Zelf monteur geweest en het werkt gewoon iets prettiger allemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 03-01-2026 19:57 ]

Pagina: 1 2 Laatste