Niet een soort topic wat ik hier op Tweakers snel had verwacht, maar wel een interessante gezien ik dit werk nog behoorlijk lang ben blijven doen na mijn tienerjaren voor een paar uurtjes in de week. Was dan wel het gratis lokale weekblad waar je vanaf aflevering aan huis 2 dagen voor had en geen weekkrant welke elke dag voor 7:00 in de bus moest liggen. Buiten de gladheid in de winter dus nooit door het meest vervelende hondenweer gehoeven, anders was ik er al veel eerder klaar mee geweest denk ik
Aanbellen rond de eindejaar periode ook altijd wel gedaan, verhouding daarbij vaak altijd 33/33/33: 33% is niet thuis, 33% krijg je niets, 33% krijg je een fooi. Nu zal ik zeker niet gaan ontkennen dat geld gewoon de rede is dat je aanbelt, maar als mensen verder vriendelijk de beste wensen terug gaven zonder iets te geven vond ik dat ook begrijpelijk.
Waar ik echter altijd wel een hekel aan had waren mensen die chagrijnig de deur open doen, kaartje aannemen, en zonder iets te zeggen de deur weer dicht gooien, nare opmerkingen maken of de deur niet open doen terwijl ze duidelijk thuis zijn en ze je zien. Hoeveel moeite is het nu om even te bedanken en de beste wensen terug te doen vraag je je dan af...
Opzich waar, de meeste bezorgers worden nu betaald met een door de organisatie vast gestelde tijd voor een folder/krantenwijk vermenigvuldigd met het (minimum)uurloon. Maar vaak zijn die tijden in de praktijk helemaal niet haalbaar, hooguit als je zwaarder gaat tillen dan de normen voorschrijven of rennen. Het is daarnaast ook niet zo dat een 15 of 16 jarige de baantjes waar hij/zij mag werken voor het uitkiezen heeft en dus veel keuze heeft als ie iets bij wilt verdienen.
En zeker de gratis bladen boden kerst-groeten aan uit naam van een organisatie die niemand kent, mag je bij iedere deur uitleggen welk blad je wekelijks brengt.
Helaas gaan er de laatste jaren ook oplichters rond die aanbellen namens een krant of iets maar helemaal geen bezorger zijn ervan...
Voor de gratis weekbladen is het het beste dat ze aanbellen tijdens het bezorgen ervan, hoeft de bezorger niks uit te leggen en weet de bewoner ook meteen dat het om de echte bezorger ervan gaat. Wordt met ochtendkranten lastig natuurlijk.
eric.1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:11:
In mijn tijd kon je al streekblad-bezorger binnen een week of 2 meer binnenharken in de vorm van "fooien" dan de rest van het jaar samen. Het is gewoon een brak systeem. Het is geen fooi, het is een compensatie van een achterlijk laag uurtarief (ja, ook als bijbaantje voor een scholier).
Traditie of niet, ik zou er (ook achteraf gezien) liever een hoger uurloon erop nahouden zonder jaarlijkse fooi.
Uitgaande dat dit relatief lang geleden is dan zijn er al wel wat stappen gezet zo te lezen, de laatste jaren dat ik het deed kwam ik qua fooi altijd zo ongeveer op 6-8 weken aan betaling, maar door het aanbellen bij alle adressen was ik dan minimaal 3x zolang bezig met de bezorgronde.
Want principieel ben ik het met je eens dat de beloning voor werk vanuit de werkgever moet komen en niet dat deze zo weinig betaald dat je afhankelijk bent van fooien voor een enigszins normaal loon. Nu had ik zelf best mazzel dat de tijd die voor mijn wijk stond (en op basis waarvan ik dus betaald kreeg) aller sinds redelijk was, en het in de praktijk zelfs een stuk sneller ging dan dat. Maar wat ik vaak begreep van anderen is het vaker andersom en zijn de tijden gewoon niet te halen.
Ik denk dat je dan wel een beetje onderschat hoeveel tijd het aanbellen kost, reken maar rustig met een goede 2 minuten per adres. Aanbellen, wachten tot mensen open doen (of een tijdje wachten om er achter te komen dat mensen niet thuis zijn, te vroeg weglopen komt wat gehaast over enzo...), dan als je een fooi kreeg vaak weer even wachten omdat ze hun portemonnee gaan pakken etc.
Met 0,10 per woning zou je in theorie at best ~3 euro per uur overhouden. Lees: Als iedereen daadwerkelijk thuis is en die 10 cent ook geeft, wat nooit gaat gebeuren. Zelfs dan zit je ook voor een 15 jarige al ruim onder het minimumuurloon van €4,41 (per 1-1-2026), voor een 19 jarige met minimumuurloon van €8,83 al helemaal.
Toch voelt het geven van 10 cent dan weer zo raar. Daarom al jaren gestopt met het geven van fooi.
Dan kun je inderdaad beter niks geven, minder geven dan zeg 50 cent komt toch wel een beetje over als 'Ik geef iets omdat het verwacht wordt maar doe het eigenlijk liever niet'.
---
Aan de andere kant van het verhaal heb ik zelf een Nee/Ja sticker dus krijg eigenlijk alleen het lokale weekkrantje welke hier aanbelt (dezelfde als ik zelf bezorgt heb destijds

), die krijgt normaal iets van 3 euro van mij, dit jaar éénmalig 5 omdat ik niks kleiners had en niet niks wou geven. Wel op voorwaarde dat het netjes bezorgd wordt en niet zeiknat half uit de bus hangt. Een papieren ochtendkrant heb ik niet maar daar zou ik denk ik iets van 10-15 euro voor doen als ik die wel zou hebben. De postbode heb ik nog 5 euro en een kaartje voor liggen ook, maar die heb ik tot nu toe steeds net gemist, is altijd dezelfde die het werk keurig uitvoert hier.
In de horeca rond ik bedragen vaak af op een heel bedrag naar boven, en bij hogere rekeningen met veel personen wilt der nog wel eens een wat meer bij komen, maar ga er zeker geen Amerikaanse praktijken op nahouden.
Fooien welke digitaal via de werkgever zelf lopen zoals bij een Thuisbezorgd ofzo doe ik dan weer niet aan, noem me achterdochtig maar ik vertrouw de wat grotere bedrijven simpelweg niet genoeg dat dit geld ook volledig terecht komt waar het moet wezen. Net als doneren aan goede doelen via een commercieel bedrijf (Domino's vraagt er wel eens om om de rekening af te ronden bij het betalen daarvoor), als ik dat wil doe ik dat wel via het goede doel zelf.