Laadpaal geplaatst maar niet zonder problemen

Pagina: 1
Acties:

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 17:13
Beste Tweakers,

Ik heb een Ratio Laadpaal laten plaatsen maar deze werkt niet zonder problemen. De installatie was door een erkend bedrijf die ook geregistreerd staat dus ik had goede hoop. Wij hebben onze meterkast van te voren laten uitbreiden naar 3 fasen. Het is een slimme laadpaal met load-balancing.

De eerste keer laden ging goed, de tweede keer niet. Bij de 2e keer starten ging het direct naar een pauze en na 10 minuten op pauze staan werd het onderbroken met een foutmelding. Ik heb het gestopt, de kabel opnieuw aangesloten en weer gestart met laden. Het ging met 2-3kW en weer met veel pauzes, tot het op een gegeven moment wel goed ging, met ongeveer 10kW.
De oven was toevallig in gebruik en na het uitschakelen ging het ineens goed. Ik heb getest wat er gebeurde als ik de oven weer aanzette. De lading stond op 10kW en pauzeerde direct toen ik de oven aanzette, vervolgens gaat het laden verder met nauwelijks 3kW. Ik heb zelf helemaal geen verstand van electronica, maar weet dat dit niet hoort te gebeuren. Waarom? Ik heb geen idee, daarvoor zou ik graag jullie gedachtes horen, zodat ik het gesprek met de monteur toch een beetje voorbereid in kan gaan. Ik heb nog even goed gekeken naar de aansluiting en ben daar ook niet helemaal tevreden over.

Het is maar de vraag hoe alles hieronder aangesloten is. Fotos zijn van de uitbreiding van de groepenkast, waar de kabels ertussen toch wel vreemd zijn aangesloten. Het kleine beetje wat je ziet, ziet er naar mijn mening niet netjes uit. De groepenkast staat zelf ook een beetje scheef. De toegevoegde groep is de zwarte onderste groep. Voorheen zat de bovenste zwarte groep in een andere uitbreiding maar was, voor het zicht, netjes aangesloten.

Het kleine zwarte kastje is van de laadpaal en deze heeft volgens mij een netwerkkabel die zo is aangesloten dat iemand maar hoeft uit te schieten met zijn hand en een van de kabeltjes ligt los.
Graag hoor ik van mensen met ervaring of de kabels en installatie normaal aangesloten zijn. Ook of het normaal is dat het laden tijdens gebruik van bijvoorbeeld de oven pauzeert en de Wattage dan drastisch keldert. Volgens mij zou dat door het load-balancing niet mogen gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pxqSi61ugIlBS9whY-L1Qq78kc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/BNoBFLf92oodDw5qPH7ZifTy.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNj83LCs_IoTXbTMstOssiBt3eQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zRkPtVCy3uQ6QvwOUzwFSc4Q.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOWQUKXpeT14vJJofKL-hV9Ga_s=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/IWK22JOkZQMJ4AIPWpHZYSb6.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOU7zNecFeiHL8Jua9qBTLuJaac=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/PVNY8Tl3mOth3Jqdo1lvAsA2.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnfDqLoHVjJa4jBW9drsX0w_PQY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ofoO6lbWOuaPeaDGopq4xgup.gif?f=fotoalbum_large

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe wil je anders dat die draden (géén kabels!) tussen die twee kastjes gaan? Netjes horizontaal langs elkaar van de ene naar de andere kast? Geen monteur die dat gaat doen voor je. Dat het zwarte kastje scheef zit is niet netjes maar niet per definitie een afkeurpunt. Dat je de installatiedraad ziet tussen de beide kastjes door is gewoonweg niet netjes, het zou een veiligheidsrisico kunnen opleveren wanneer je met een scherp voorwerp tussen de beide kastjes zit te pielen.

Die netwerkkabel zou korter moeten zijn, zeker wanneer die ook echt als netwerkkabel wordt gebruikt en niet als signaalkabel voor iets anders. Dit lijkt mij wel iets om even duidelijk te hebben: netwerkkabel of signaalkabel.

Hoe wordt de load balancing gedaan van zo'n laadpaal? Ik ben er (nog) niet zo in thuis maar ik kan me voorstellen dat er op de fasedraden gemeten wordt wat er verbruikt wordt en dat er in de laadpaal ingesteld staat wat het maximale opgenomen vermogen mag zijn. De laadpaal past zich dan aan zodat de boel er niet uitklapt door overbelasting.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Check even in de app bij de geavanceerde instellingen welke amperages er zijn ingesteld voor de maximale laadstromen.

• GF187um
Minimale laadstroom 6ampere.
Maximaal 16ampere.
Bij smart laden, waarop het is ingesteld.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:51
@GF187um
Van welk merk is de onderste auto maat helemaal links? Want ik zie een ABB kast, een hager automaat en nog een 3e ander merk. Ook tussen de twee kasten zijn de draden zichtbaar. Komt een beetje over of ze met allerlei restjes de laadpaal in elkaar gebeund hebben. En je geeft aan dat de draden van de load-balancer los zitten. Toch wel wat puntjes.

• GF187um
sypie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:47:
Hoe wil je anders dat die draden (géén kabels!) tussen die twee kastjes gaan? Netjes horizontaal langs elkaar van de ene naar de andere kast? Geen monteur die dat gaat doen voor je. Dat het zwarte kastje scheef zit is niet netjes maar niet per definitie een afkeurpunt. Dat je de installatiedraad ziet tussen de beide kastjes door is gewoonweg niet netjes, het zou een veiligheidsrisico kunnen opleveren wanneer je met een scherp voorwerp tussen de beide kastjes zit te pielen.

Die netwerkkabel zou korter moeten zijn, zeker wanneer die ook echt als netwerkkabel wordt gebruikt en niet als signaalkabel voor iets anders. Dit lijkt mij wel iets om even duidelijk te hebben: netwerkkabel of signaalkabel.

Hoe wordt de load balancing gedaan van zo'n laadpaal? Ik ben er (nog) niet zo in thuis maar ik kan me voorstellen dat er op de fasedraden gemeten wordt wat er verbruikt wordt en dat er in de laadpaal ingesteld staat wat het maximale opgenomen vermogen mag zijn. De laadpaal past zich dan aan zodat de boel er niet uitklapt door overbelasting.
De bedrading en de groepenkast ga ik wel terugkoppelen aan de monteur. Dank voor de uitleg.

Over load balancing heb ik al wat gelezen, theoretisch zou het moeten doorladen, misschien iets lager maar niet veel minder. Zoveel verbruikt een oven niet.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:00
Dat de lader terug gaat in vermogen als er andere verbruiker wordt ingeschakeld is precies de bedoeling van load-balancing. In de laadpaal kan je ongetwijfeld instellen bij welk vermogen dat moet gebeuren.
De installatie zelf verdient geen schoonheidsprijs. De datakabel zou ik met wat ty-raps vastzetten aan de pijp.

• eLScha
  • Niet online
GF187um schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:55:
Minimale laadstroom 6ampere.
Maximaal 16ampere.
Bij smart laden, waarop het is ingesteld.
Je moet iets dieper. Als het goed is staat op die pagina onderaan een knopje “geavanceerde instellingen”. Daar staat dan “maximale stroom huisaansluiting” en “maximale stroom laadpaal groep”.

• GF187um
eLScha schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:54:
[...]

Je moet iets dieper. Als het goed is staat op die pagina onderaan een knopje “geavanceerde instellingen”. Daar staat dan “maximale stroom huisaansluiting” en “maximale stroom laadpaal groep”.
Max stroom huisaansluiting 16a
Max stroom Laadpaal groep 16a

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar DEI

• GF187um
chrisborst schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:06:
@GF187um
Van welk merk is de onderste auto maat helemaal links? Want ik zie een ABB kast, een hager automaat en nog een 3e ander merk. Ook tussen de twee kasten zijn de draden zichtbaar. Komt een beetje over of ze met allerlei restjes de laadpaal in elkaar gebeund hebben. En je geeft aan dat de draden van de load-balancer los zitten. Toch wel wat puntjes.
De zwarte kasten zijn beide nieuw, maar de bovenste schakel automaat was er voorheen al. De nieuwe is van hun eigen merk (elektricien louwmans) en is de onderste automaat.

Als ik het goed begrijp is dat kleine zwarte kastje dus de load balancer?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:32

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Load balancing werkt dus perfect.. Een oven is een grote verbruiker. Die van mij neemt 3,5kW. Als dan de laadpaal ook staat te laden met 11kW dan heb je op de fase van de oven overbelasting. Daarom moet de laadpaal terug in vermogen.
Hij gaat wel wat ver terug. Komt omdat de parameter 'max stroom huis aansluiting' op 16A staat. Dit moet (waarschijnlijk) 25A zijn.

En denk erom: load balancing gaat per fase. Je hebt dus per fase een max load van 25A. Een auto kan niet op de ene fase met 16A en op de andere met 6Aladen. Dus gaat de hele auto terug.

• eLScha
  • Niet online
GF187um schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Max stroom huisaansluiting 16a
Max stroom Laadpaal groep 16a
De huisaansluiting mag waarschijnlijk naar 25a als je een 3x25 aansluiting hebt.

Je minimale laadstroom staat op 6a. Dat is per fase. Je maximale stroom van de huisaansluiting staat nu op 16a. Dat betekent dat als er een verbruiker van 10a op 1 groep zit, dat je paal uitschakelt. Dat is maar 2300 watt.

Als je hem op 25a zet, dan begint het loadbalancen pas wanneer er 6a gebruikt wordt op een groep. Pas bij 19a aan verbruik op een fase (4370 watt) gaat de paal uit.

[ Voor 42% gewijzigd door eLScha op 01-01-2026 19:16 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:35
@GF187um
3000W = 3000W/230V = 13A voor de oven.
11kW is =11000kW/230V/3F = 16A
Dus samen 13A + 16A = 29A
Huisaansluiting is 25A, staat ingesteld op 16A is dat vanwege een automaat?
Wil je dus, zonder loadbalance, moet je 3x35A aanvragen > 100 €/mnd extra.
Ik zou je adviseren je electricien wat laten optimaliseren en het accepteren.

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-01 19:51
De netwerkkabel is wel flink gestript. Dit had een stuk minder gestript kunnen worden. Tevens lijkt het dat er aders bloot liggen. De wit/oranje lijkt op de foto ingesneden.

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• GF187um
steven2 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:41:
De netwerkkabel is wel flink gestript. Dit had een stuk minder gestript kunnen worden. Tevens lijkt het dat er aders bloot liggen. De wit/oranje lijkt op de foto ingesneden.
Ik ga alles meenemen en met de elektricien overleggen, hopen dat ze een goede monteur sturen nu.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb de handleiding van de Ratio Solid bekeken, daar staat de 'netwerk' kabel in (datakabel) waar een rj10 op zit (telefoonstekker).
Slordig werk met de diverse kastjes die eigenlijk te breed zijn maar toevallig net passen.
Er staat in dat de huisaansluiting op 25A ingesteld kan worden, waarom dat niet is gedaan is vaag.
Verder krijg je blijkbaar 0 uitleg of het is niet bekeken wat er geleverd is want de Tweakers AI lost het wel o :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:02

paQ

Heb je nog meer grote (winter) verbruikers staan op dezelfde fase als de oven?
Ergo: als bijv heel de keuken op die fase zit, dan komt er van laden weinig terecht met oven aan, de kookplaat, vaatwasser aan het opwarmen. Dan ben je al gauw 'vol' zo tegen etenstijd.
Als dat zo is: groepen herverdelen over de fasen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Even een feitenstelling en wat bevindingen op dit late uur:
  1. als je ergens iets moet doen en je treft een volle kast moet er een nieuw kastje naast
  2. een nieuw kastje kan soms mooi strak aansluiten, maar dit ligt er ook aan hoe netjes de rest al was
  3. meestal is het een kwestie van goed plaatsen op de plek waar je het wilt hebben, kort voorboren, los halen, stappenboor op de huidige kast en het nieuwe kastje, nieuwe kast weer plaatsen en tegen de groepenkast drukken, vast schroeven en het zit strak tegen elkaar - als dit om wat voor reden tegen zit zie je wat ruimte tussen de twee kastje, niet onoverkomelijk, misschien ietwat slordig, maar als ik het thuis zo zou hebben zou ik er niet van wakker liggen.
  4. de loadbalancer lijkt deze te zijn: https://www.laadkabeldiscounter.nl/sense-3-fase-kit.html die kan met CT klemmen of met een P1-meter, in dit geval is een P1-meter gebruikt, persoonlijk heeft dit wel mijn voorkeur, gemakkelijker aan te sluiten, beter te vervangen en het werkt prima.
  5. de UTP kabel is duidelijk niet netjes, geen trekontlasting en er kan gewoon een RJ10 (meen ik, het is laat) op gekrimptdt gekrompen worden elke onverlaat met een krimptang heeft die er óók op zitten en als je deze Ratio Sense 3 fase P1 kit gaat installeren zorg je er gewoon voor dat je dat ook kunt doen.
  6. dit is overigens makkelijk op te lossen, iets verder terug strippen, krimpen en aansluiten als de kabel te kort is kan dit kastje wat lager opgehangen worden, wellicht niet wenselijk, maar wederom niet onoverkomelijk.
  7. gezien @GF187um niet echt heel veel info geeft (bijv. goede foto's van de gehele groepenkast, foto's van de EVSE en modelnummer van de EVSE) is het een beetje gokken, maar dit lijkt mij een Ratio EVSE van 11 kW (mogelijk 22 kW?).
  8. aangenomen dat het inderdaad een 11 kW model is zie ik enkele problemen
  9. let op dit huismerk aardlekautomaat 'DGB3LE-63' is zo white label Chinees als het maar kan zijn, mijn absolute advies, direct vervangen geen prut wat je leven kan kosten enige achtergrond en bronnen vind je hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 je hebt een hele groepenkast van Hager wat een hoogwaardig A-merk is en dan wordt er een puist in gezet van een Chinees white label merk, gebruik hierin gerust als argument dat Ratio EVSEs hoogwaardige laadoplossingen uit Nederland zijn, want bij de EVSE mag Nederland als kwaliteitsoogmerk gebruikt worden maar als het om de stroombeveiliging gaat drukken we er een Chinees wankelwigje tussen slaan we drie kruisjes en rennen we naar de bus voordat we de brandweer horen.
  10. je wilt je automaat niet continu voor meer dan 80% belasten van de nominale stroom i.v.m. warmteontwikkeling en dat gaat hier mis, de afzekering is met 16A Chineze aardlekautomaat, maar een 11 kW paal vraagt ook 16A continu je wilt de paal hierom instellen op 8,8 kW zodat je die 80% belasting pakt tussen EVSE en je beveiliging, of je wilt waar voor je geld en je wilt een 20A aardlekautomaat i.p.v. een 16A zodat je gewoon op 11 kW kunt laden (en ik zou dat tweede willen, 11 kW laden met een 20A aardlekautomaat).
  11. hoe de loadbalancing van deze EVSE hoort te werken, hoe deze is ingesteld en wat die doet is voor ons koffiedik kijken met de huidige informatie.
  12. ik twijfel aan de juiste dikte van de aders tussen de groepenkast en het bijgeplaatste kastje, maar dat is niet goed te zien zo, hiervoor moeten beide deksels van de kast, @GF187um dit kun je doen, maar doe dit ALLEEN als je hier vertrouwd in bent.
  13. waarom is die aardlekautomaat van Hager (linksboven) naar die aanbouwkast verplaats? dit kan pas duidelijk worden als de deksels van de kasten komen.
  14. gezien dit alles, weet je wat voor kabel er gebruikt is tussen je groepenkast en de EVSE en hoe lang is die kabel ongeveer? (ik doel hier niet op kleur, smaak of geur, maar op een stuk tekst op de kabel die online ook terugkomt met iets vergelijkbaars, bijv. ymvk 4mm2)
fouten voorbehouden door gebrek aan caffeine en slaap.
Als je reageert op specifieke regels, geven even met de letters aan op welke je reageert.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• GF187um
True schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 03:43:
  1. als je ergens iets moet doen en je treft een volle kast moet er een nieuw kastje naast
  2. een nieuw kastje kan soms mooi strak aansluiten, maar dit ligt er ook aan hoe netjes de rest al was
  3. meestal is het een kwestie van goed plaatsen op de plek waar je het wilt hebben, kort voorboren, los halen, stappenboor op de huidige kast en het nieuwe kastje, nieuwe kast weer plaatsen en tegen de groepenkast drukken, vast schroeven en het zit strak tegen elkaar - als dit om wat voor reden tegen zit zie je wat ruimte tussen de twee kastje, niet onoverkomelijk, misschien ietwat slordig, maar als ik het thuis zo zou hebben zou ik er niet van wakker liggen.
  4. de loadbalancer lijkt deze te zijn: https://www.laadkabeldiscounter.nl/sense-3-fase-kit.html die kan met CT klemmen of met een P1-meter, in dit geval is een P1-meter gebruikt, persoonlijk heeft dit wel mijn voorkeur, gemakkelijker aan te sluiten, beter te vervangen en het werkt prima.
  5. de UTP kabel is duidelijk niet netjes, geen trekontlasting en er kan gewoon een RJ10 (meen ik, het is laat) op gekrimptdt gekrompen worden elke onverlaat met een krimptang heeft die er óók op zitten en als je deze Ratio Sense 3 fase P1 kit gaat installeren zorg je er gewoon voor dat je dat ook kunt doen.
  6. dit is overigens makkelijk op te lossen, iets verder terug strippen, krimpen en aansluiten als de kabel te kort is kan dit kastje wat lager opgehangen worden, wellicht niet wenselijk, maar wederom niet onoverkomelijk.
  7. gezien @GF187um niet echt heel veel info geeft (bijv. goede foto's van de gehele groepenkast, foto's van de EVSE en modelnummer van de EVSE) is het een beetje gokken, maar dit lijkt mij een Ratio EVSE van 11 kW (mogelijk 22 kW?).
  9. let op dit huismerk aardlekautomaat 'DGB3LE-63' is zo white label Chinees als het maar kan zijn, mijn absolute advies, direct vervangen geen prut wat je leven kan kosten enige achtergrond en bronnen vind je hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 je hebt een hele groepenkast van Hager wat een hoogwaardig A-merk is en dan wordt er een puist in gezet van een Chinees white label merk, gebruik hierin gerust als argument dat Ratio EVSEs hoogwaardige laadoplossingen uit Nederland zijn, want bij de EVSE mag Nederland als kwaliteitsoogmerk gebruikt worden maar als het om de stroombeveiliging gaat drukken we er een Chinees wankelwigje tussen slaan we drie kruisjes en rennen we naar de bus voordat we de brandweer horen.
  10. je wilt je automaat niet continu voor meer dan 80% belasten van de nominale stroom i.v.m. warmteontwikkeling en dat gaat hier mis, de afzekering is met 16A Chineze aardlekautomaat, maar een 11 kW paal vraagt ook 16A continu je wilt de paal hierom instellen op 8,8 kW zodat je die 80% belasting pakt tussen EVSE en je beveiliging, of je wilt waar voor je geld en je wilt een 20A aardlekautomaat i.p.v. een 16A zodat je gewoon op 11 kW kunt laden (en ik zou dat tweede willen, 11 kW laden met een 20A aardlekautomaat).
  11. hoe de loadbalancing van deze EVSE hoort te werken, hoe deze is ingesteld en wat die doet is voor ons koffiedik kijken met de huidige informatie.
  12. ik twijfel aan de juiste dikte van de aders tussen de groepenkast en het bijgeplaatste kastje, maar dat is niet goed te zien zo, hiervoor moeten beide deksels van de kast, @GF187um dit kun je doen, maar doe dit ALLEEN als je hier vertrouwd in bent.
  13. waarom is die aardlekautomaat van Hager (linksboven) naar die aanbouwkast verplaats? dit kan pas duidelijk worden als de deksels van de kasten komen.
  14. gezien dit alles, weet je wat voor kabel er gebruikt is tussen je groepenkast en de EVSE en hoe lang is die kabel ongeveer? (ik doel hier niet op kleur, smaak of geur, maar op een stuk tekst op de kabel die online ook terugkomt met iets vergelijkbaars, bijv. ymvk 4mm2)
Als je reageert op specifieke regels, geven even met de letters aan op welke je reageert.
Dank voor je uitgebreide, al wat moeilijk te lezen, verhaal.

Ik zal later nog wat fotos plaatsen, zodat jullie ook het volledige verhaal hebben. Daarnaast ook even bekijken welke kabel er is gebruikt. Zelf ga ik geen kabels vervangen of kastjes loshalen. Ik heb totaal geen verstand van elektra, daarnaast wil ik gewoon een nette installatie. De eerste laadsessies zijn niet goed gegaan dus ik verwacht dat hier ook meer problemen verstopt zijn. Dat mag het bedrijf komen oplossen.
Ik zal ook gelijk aankaarten dat ik een nieuwe aardlekautomaat wil.

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:29
Ik ben redelijk bekend met het type laadpaal maar dan de variant met een schermpje op de laadpaal. Heeft deze dat ook? Hierop kun je de belasting per fase aflezen wat al snel een indicatie kan geven waarom de laadpaal stopt of minder snel laadt. De nieuwe variant heeft een app zo ver ik weet en dit zou dan via de app ook afgelezen kunnen worden.

Aangezien ik ook de meterkast heb laten aanpassen van 1 fase naar 3 fase kwam ik al snel op hetzelfde probleem uit. Aangezien de meterkast niet vervangen is maar aangepast is had ik ook een aantal groot verbruikers die op fase 1 waren aangesloten die bij het vervangen van de meterkast waarschijnlijk netjes waren verdeeld over de fases. Wanneer er maar 6a of minder beschikbaar is gaat de laadpaal uit i.v.m. de loadbalancing die is toegepast. En gelukkig werkt die naar behoren anders had je al wellicht een keer zonder stroom gezeten.

• GF187um
Hieronder nog de foto's van de volledige meterkast, laadpaal en quick install guide. Er is geen handleiding, maar de app is simpel genoeg. Er is keuze om handmatig te starten met laden of om tijden in te stellen wanneer de lader start.
waarom is die aardlekautomaat van Hager (linksboven) naar die aanbouwkast verplaats? dit kan pas duidelijk worden als de deksels van de kasten komen.
Deze was voorheen al links geplaatst in een andere kast. Dit had te maken met de uitbouw naar 3fasen. Deze is nu vervangen door de zwarte kast en zit iets hoger. Het gaat hier om de kookplaat, die ook een grootverbruiker is.
gezien dit alles, weet je wat voor kabel er gebruikt is tussen je groepenkast en de EVSE en hoe lang is die kabel ongeveer? (ik doel hier niet op kleur, smaak of geur, maar op een stuk tekst op de kabel die online ook terugkomt met iets vergelijkbaars, bijv. ymvk 4mm2)
Op het contract staan Voedingskabel 1 e 7 meter. Ik kan helaas niet zien wat voor kabel dit is aangezien ze hier een huls omheen gedaan hebben.
Ik ben redelijk bekend met het type laadpaal maar dan de variant met een schermpje op de laadpaal. Heeft deze dat ook?
Nee, deze heeft geen scherm. Ook kan ik in de app dus weinig informatie halen. Ik kan de laadgeschiedenis zien. Maar daar staan geen foutmeldingen bij. Als de laadpaal stopt door een foutmelding eindigt die sessie.
Wanneer er maar 6a of minder beschikbaar is gaat de laadpaal uit i.v.m. de loadbalancing die is toegepast. En gelukkig werkt die naar behoren anders had je al wellicht een keer zonder stroom gezeten.
Wat is nou de toegevoegde waarde van loadbalancing als ik altijd in de gaten moet houden wanneer ik een apparaat gebruik? Ik zou dus alleen kunnen laden wanneer al mijn grootverbruikers uitstaan. De lader geeft anders na 10-15 minuten een foutmelding en stopt volledig. Een volledige lading duurt 3 uur minimaal. Dat zou betekenen dat elke keer dat ik overdag laad, de loadbalancer dan zorgt voor een foutmelding als ik de quooker/oven/kookplaat langer dan 10 minuten gebruik. Ik snap niet waarom deze niet in standby blijft staan totdat de lading gebruikt kan worden.

Ik heb ondertussen ook reactie van de elektricien ontvangen:
Wij begrijpen dat u vragen en zorgen heeft over de afwerking en werking van de installatie. Graag willen wij hierbij het volgende verduidelijken:

• De installatie is uitgevoerd conform de offerte en geldende NEN-1010 / InstallQ-normen door een gecertificeerde monteur.
• De gebruikte beveiliging is geschikt in combinatie met de Ratio-laadpaal, die zelf is voorzien van 6 mA DC-detectie. Daarmee is de installatie geschikt voor EV-laden.
• Loadbalancing kan bij gelijktijdig gebruik van andere grote verbruikers het laden tijdelijk pauzeren; dit is normaal systeemgedrag.

Ondanks dat wij de installatie technisch correct achten, vinden wij het belangrijk dat u zich er ook goed bij voelt. Daarom bieden wij aan om éénmalig kosteloos langs te komen om:

• de afwerking waar gewenst netter te maken;
• de installatie samen met u door te nemen;
• de werking van de loadbalancing te controleren en toe te lichten.
Ze geven hier aan dat de installatie is zoals het hoort conform de norm. Voor "mijn gevoel" hoef ik ze absoluut niet nogmaals in huis te hebben. Dus ik denk dat het aanbod afwijs en een nieuw voorstel doe om een inspecteur te laten controleren of deze de installatie ook technisch correct acht. Het kost misschien wat meer maar dan weet ik het 100% zeker.

Ook nog een overzicht van de groepen:

Q1
Groep F1: Woonkamer/WC
Groep F2: Vaatwasser
Groep F3: Keuken
Groep F4: Boiler

Q2
Groep F5: Wasmachine
Groep F6: Magnetron
Groep F7: Oven
Groep F8:

Q3
Groep F9: Zolder
Groep F10: 1e Verdieping Voor
Groep F11: 1e Verdieping Achter
Groep F12: Reserve

Linksboven
K1: Kookplaat

LinksOnder:
Laadpaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NWavAdV9L1jvbBMSuTEnZj4_Uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9GOIUWMypFZo2OG6QMqQ0TG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlN1yecoEw7-T2lg10CoReE0SOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z816Cn5sVwYfuHQSlm1AGHIo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TFlTQ6pi7_QxJ7VzTNVmHvbuEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaFClr77nZqet3ip15pWtehr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6KrH2-Elh9ypP2olNWd068d2NU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ludCDLJa9C8b9FbO4JPRzCgY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rSAU3HVcHCYSx_nIkhMAr68lmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0jCTGcGoNN04SHw1royOXQX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7WldSPYEAo6esKuOEMnVhMnoSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpqSfhBKgtgZ2TcLU3CaVppe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vFoqBbFgbuuKUDGrhiqLgGHgH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ik7BpvKGvzq9IXRxrrI4Uzsb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door GF187um op 06-01-2026 00:20 ]

• paQ

paQ

misschien even je foto's met gevoelige info weglaten? ;)

• GF187um
paQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:09:
misschien even je foto's met gevoelige info weglaten? ;)
Thanks! Helemaal over het hoofd gezien

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:05

mjl

Ugh

Op zich weinig mis met de installatie denk ik:

De automaat van de laadpaal is een B16, B20 zou beter zijn omdat 16 volledig belast na een tijdje toch te warm kan worden er er uit kan klappen of beschadigen. Op zich zou de laadpaal t/m 32A kunnen worden aangestuurd als ik het stickertje op de paal zie (22kWh) als dat zo is dan moet er en 40A automaat in ipv 20A het maximum zou ik dan wel op 24A of iets lager instellen zonder zonnepanelen. Maar mocht je ooit zonnepanelen er bij hangen kan in zo’n geval nog wat sneller geladen worden, let wel dat de interne bedrading van de meterkast dan ook voldoende dikte moet hebben.

Dikte van de kabel tussen de meterkast en de laadpaal is onbekend, op de grijze mantel staat altijd bedrukt wat er in de kabel zit. Die zal minimaal een 4x4 YMVK-as moeten zijn als deze ergens onder de grond door gaat of mag een 5x4 YMVK zijn. Is het verder weg of wil je meer dan 16A kunnen laden dan zou 6mm2 zelfs nodig zijn.

Dan het loadbalancing stuk:

Het lijkt dat de aansturing van de paal wel werkt, de instelling moet wel worden aangepast naar max 25A huis aansluiting. Doe je dat niet zal de load balancing te snel ingrijpen (eigenlijk al bij het aanzetten van een TV, je trekt al 16A en een paar honderd watt extra zorgt er al voor dat je dan dus terug moet schakelen omdat je boven de 16A zit) en blijft het een jojo sessie.

De error die je krijgt kan op 3 punten zitten:

1 er gaat iets in de laadpaal niet goed, bijv er wordt een lekstroom gedetecteerd die er niet is en dat kan komen door defecte hardware in de laadpaal, laadpaal laten omwisselen is het makkelijkste. Is nagenoeg geen werk, gewoon wat schroeven of een diagnose door Ratio/installateur laten doen.

2 De aansturing vanuit de loadbalancing communiceert niet compatible/goed met de laadpaal, wellicht een signaal dat de laadpaal niet snapt (niet compatibel of een kabel breuk of andere storing) en uit veiligheid in error schiet. Ik neem aan dat de loadbalancing van ratio is? Dan mogen zij een diagnose doen (ook voor punt 1)

3 Als laatste: de auto kan niet overweg met dynamisch laden via deze thuis laadpaal, de auto snapt het signaal niet goed en geeft een error naar de laadpaal toe, op te lossen door bij je garage te vragen of er een software update is en of de auto dit überhaupt aan moet kunnen. Mij lijkt me dit de meest voorkomende, mijn PHEV bijv wil ook niet altijd laden en start pas nadat de laadpaal van spanning af is geweest,. Onze EV heeft daar weer geen moeite mee (maar wil dan weer niet laden bij een Tesla charger …)

Nog even opgezocht, dit zijn de mogelijk laadsterktes tot 32A, geen idee wat de stappen zijn die jou laadpaal heeft (mijn handmatig instelbare ratio heeft 6, 10, 16, 25 en 32).

Ampère Gebruik Opmerking
6A Minimaal Zeer traag
8A Mobiele laders Tussenstap
10A Stopcontact Noodladen
12A Mobiele laders Tussenstap
13A Mobiele laders Niet overal toegestaan
16A 1/3fase laadpunt 3,7/11 kW
20A 3‑fase installaties 13,8 kW
24A Load balancing Minder gebruikelijk
25A 3×25 A aansluiting Theoretisch 17 kW
32A 1‑fase/3‑fase 7,4 kW / 22 kW

[ Voor 17% gewijzigd door mjl op 06-01-2026 01:54 ]

-------

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
steven2 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:41:
Het gaat bij de datakabel zo te zien om een serieelaansluiting (full duplex RS485?), geen twisted pair ethernet. Ik zie geen insnijding, bedoel je misschien de koperkleur? Dat is de kleurcode bij wit/oranje.

Ethernetkabels moeten niet zo gekoppeld worden, de twist moet doorlopen en meestal is de verbinding via RSA.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

GF187um schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:06:

Wat is nou de toegevoegde waarde van loadbalancing als ik altijd in de gaten moet houden wanneer ik een apparaat gebruik? Ik zou dus alleen kunnen laden wanneer al mijn grootverbruikers uitstaan. De lader geeft anders na 10-15 minuten een foutmelding en stopt volledig. Een volledige lading duurt 3 uur minimaal. Dat zou betekenen dat elke keer dat ik overdag laad, de loadbalancer dan zorgt voor een foutmelding als ik de quooker/oven/kookplaat langer dan 10 minuten gebruik. Ik snap niet waarom deze niet in standby blijft staan totdat de lading gebruikt kan worden.
Dat is precies de bedoeling van loadbalancing: dat je niet in de gaten hoeft te houden dat je een andere apparaat gebruikt. Als je anders de kookplaat op vol vermogen hebt en daarnaast nog een grote verbruiker op dezelfde fase, dan knalt de hoofdzekering er uit.

Even voor mijn beeld: je laadpaal gaat inderdaad niet terug naar laden als de load in het huis weer gedaald is?

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• prein2

prein2

Alles kan altijd beter, maar ik zie niet helemaal waarom dit niet conform de norm is. Ik zie daarom ook niet waarom je het bedrijf niet meer langs wil hebben. Punt is vaak dat de gemiddelde consument kiest op prijs en als je dan enkel de duurste componenten aanbiedt, krijg je geen klanten. Dus helaas is het in deze wereld zo, dat als je dure componenten wilt, dat je dit specifiek moet vragen, dan krijg je een duurdere offerte. Achteraf klagen werkt niet, want je hebt gewoon gekregen wat je hebt gevraagd.

- chinese aardlekautomaat: is gewoon conform de norm. dat je hem liever niet wilt zou kunnen, maar daar kun je het bedrijf niet op aanspreken. Want hij is in NL gewoon goedgekeurd.
- draaddikte: kabel mag zelfs met 2,5mm2 aangesloten worden op zo'n korte afstand. Dat je liever meer wilt snap ik, maar de norm keurt gewoon 2,5 goed.
- 22kW laden met meer zon: absolute onzin, 9 vd 10 laders in de auto gaan maar tot 11kW.

verbeterpunten:
- de laagspanningskabel is wat ver afgestript. die willen ze verbeteren. nette service.

Dan blijft als enige over dat er geen storing mag ontstaan na loadbalancing. Hij zou gewoon door moeten gaan. Daar willen ze dus naar kijken met je. nette service.

laatste vraag: welke auto heb je?

• GF187um
Even voor mijn beeld: je laadpaal gaat inderdaad niet terug naar laden als de load in het huis weer gedaald is?
Nee, de laadpaal gaat telkens op pauze, na een kwartier proberen in storing.
- chinese aardlekautomaat: is gewoon conform de norm. dat je hem liever niet wilt zou kunnen, maar daar kun je het bedrijf niet op aanspreken. Want hij is in NL gewoon goedgekeurd.
Als ik het goed heb is dit een AC type automaat. De slordige bekabeling en scheve aanleg is voor mij geen punt tot zorgen meer, zeker niet als zij willen langskomen om de boel netjes te maken. Maar als dit daadwerkelijk een AC automaat is, is dat het punt waar ik nu tegenaan loop. Zij zeggen dat alles in orde is en willen hier niets aan doen, maar overal lees ik dat AC niet geschikt voor EV laden is.
laatste vraag: welke auto heb je?
Mercedes C300e 2025

• mjl

mjl

Ugh

GF187um schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:58:
[...]

[...]

Als ik het goed heb is dit een AC type automaat. De slordige bekabeling en scheve aanleg is voor mij geen punt tot zorgen meer, zeker niet als zij willen langskomen om de boel netjes te maken. Maar als dit daadwerkelijk een AC automaat is, is dat het punt waar ik nu tegenaan loop. Zij zeggen dat alles in orde is en willen hier niets aan doen, maar overal lees ik dat AC niet geschikt voor EV laden is.

[...]

Mercedes C300e 2025
Op zich is de ac aardlekatomaat prima aangezien er ook een DC aardlek functie in de laadpaal zelf zit.

-------

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mjl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 01:32:
Dikte van de kabel tussen de meterkast en de laadpaal is onbekend, op de grijze mantel staat altijd bedrukt wat er in de kabel zit. Die zal minimaal een 4x4 YMVK-as moeten zijn als deze ergens onder de grond door gaat of mag een 5x4 YMVK zijn. Is het verder weg of wil je meer dan 16A kunnen laden dan zou 6mm2 zelfs nodig zijn.
2,5mm mag gewoon tot 20 meter met 16A in de grond. Tot 15 meter zelfs met 20A.

Beste is om het bij dit soort topics gewoon bij feiten te houden. Meningen zijn alleen maar verwarrend voor de TS. Met een mening van een tweaker die vind dat iets niet goed is ga je niet ver komen bij een installatiebedrijf.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• GF187um
Glashelder schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Beste is om het bij dit soort topics gewoon bij feiten te houden. Meningen zijn alleen maar verwarrend voor de TS. Met een mening van een tweaker die vind dat iets niet goed is ga je niet ver komen bij een installatiebedrijf.
De kabel gaat door de muur en komt direct bij de laadpaal uit. Helaas weet ik nog steeds niets over de dikte van de kabel.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GF187um schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:37:
[...]

De kabel gaat door de muur en komt direct bij de laadpaal uit. Helaas weet ik nog steeds niets over de dikte van de kabel.
Dan is het al helemaal irrelevant. De installateur zal heus geen 1,5mm gebruikt hebben :) Geen enkele elektricien heeft dat in de toolbox :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hieronder nog de foto's van de volledige meterkast, laadpaal en quick install guide. Er is geen handleiding, maar de app is simpel genoeg. Er is keuze om handmatig te starten met laden of om tijden in te stellen wanneer de lader start.

[...]

Deze was voorheen al links geplaatst in een andere kast. Dit had te maken met de uitbouw naar 3fasen. Deze is nu vervangen door de zwarte kast en zit iets hoger. Het gaat hier om de kookplaat, die ook een grootverbruiker is.

[...]

Op het contract staan Voedingskabel 1 e 7 meter. Ik kan helaas niet zien wat voor kabel dit is aangezien ze hier een huls omheen gedaan hebben.

[...]

Nee, deze heeft geen scherm. Ook kan ik in de app dus weinig informatie halen. Ik kan de laadgeschiedenis zien. Maar daar staan geen foutmeldingen bij. Als de laadpaal stopt door een foutmelding eindigt die sessie.

[...]

Ik heb ondertussen ook reactie van de elektricien ontvangen:

[...]

Ze geven hier aan dat de installatie is zoals het hoort conform de norm. Voor "mijn gevoel" hoef ik ze absoluut niet nogmaals in huis te hebben. Dus ik denk dat het aanbod afwijs en een nieuw voorstel doe om een inspecteur te laten controleren of deze de installatie ook technisch correct acht. Het kost misschien wat meer maar dan weet ik het 100% zeker.

Ook nog een overzicht van de groepen:

Q1

Q2
Groep F8:

Q3

Linksboven

LinksOnder:
Laadpaal

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
WTF is die die loshangende flex buis onder de aanbouwkast, laat mij raden dat is voor de laadpaal?
Veeg mij maar op hoor.

• mjl

mjl

Ugh

Glashelder schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Klopt. Het is maar een meter of 7 als ik het zo lees, dus prima :) op langere afstanden heb je met dunnere kabels meer spanningsverlies wat het functioneren van de laadpaal kan beïnvloeden, maar is hier inderdaad niet relevant.

We zijn ook een stel perfectionisten hier op tweakers natuurlijk :)

Maar goed, de installateur komt netjes kijken, vraag bij Mercedes nog wel even na of er nog iets bekend is qua compatibiliteit of een software update voor je auto / laadsysteem, dan heb je wat dat betreft alles wel gecoverd.

Oja, de laadkabel kan het ook nog zijn natuurlijk. Ik weet niet of je er 1 van iemand kunt lenen om dat te testen als bovenstaande niks uithaalt.

[ Voor 32% gewijzigd door mjl op 06-01-2026 11:53 ]

-------

• prein2

prein2

GF187um schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Dit is niet de bedoeling en mogen ze voor terugkomen. In principe zou de lader door moeten gaan zodra de andere gebruiker stopt met gebruiken. Dat is de functie van loadbalancing: dat de auto dus eventjes minder hard laad of pauzeert als het niet kan, maar daarna wel weer door gaat.
[...]

Een A type automaat is goed. De laadpaal heeft zelf ingebouwde DC Beveiliging. Overigens heeft 99% van de moderne laadpalen dit. Vroeger (als in: 3 jaar geleden) kwam je nog wel eens laadpalen tegen die geen eigen DC Beveiliging hadden, dan moest je inderdaad een ander type automaat in je meterkast plaatsen.
[...]

Mercedes C300e 2025
Geen problemen bekend met dit type auto.

• GF187um
prein2 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:57:
[...]
Een AC type automaat is goed. De laadpaal heeft zelf ingebouwde DC Beveiliging. Overigens heeft 99% van de moderne laadpalen dit. Vroeger (als in: 3 jaar geleden) kwam je nog wel eens laadpalen tegen die geen eigen DC Beveiliging hadden, dan moest je inderdaad een ander type automaat in je meterkast plaatsen.
Ik lees hier iets anders:

IEC standards define the (maximum) DC offset used to test the correct functioning of the different types of RCDs:

10 mA for type F,
6 mA for type A
and 0 mA for type AC.
That is to say that, considering characteristics of RCDs as defined by IEC standards:

RCDs type AC cannot be installed upstream of any EV charging station, regardless of the EV RCD option (type B, or type A + RDC-DD)
RCDs Type A or F can be installed upstream of a maximum of one EV charging station, and only if this EV charging station is protected by an RCD type A (or F) + 6mA RCD-DD
The RCD type A/F + 6mA RDC-DD solution has less impact (less blinging effect) when selecting other RCDs, nevertheless it is also very limited in practice, as shown in Fig

https://www.electrical-in...gn?utm_source=chatgpt.com

• prein2

prein2

Edit: voor de duidelijkheid mijn posts aangepast: je hebt een type A RCD, en die zijn goedgekeurd.
type AC worden in NL Niet gebruikt in residientiele situaties.. excuses voor de verwarring..

@GF187um uit je eigen bron:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXw7dV4ISxway0etSlOUuNfrCHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcJEhuQMPWAc1wadgf7Th0jR.jpg?f=fotoalbum_large

De omcirkelde situatie heb jij en is toegestaan.

Hieronder de quote van je eigen tekst:
RCDs Type A or F can be installed upstream of a maximum of one EV charging station, and only if this EV charging station is protected by an RCD type A (or F) + 6mA RCD-DD
The RCD type A/F + 6mA RDC-DD solution has less impact (less blinging effect) when selecting other RCDs, nevertheless it is also very limited in practice, as shown in Fig

[ Voor 41% gewijzigd door prein2 op 06-01-2026 13:41 ]

• GF187um
prein2 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:24:
@GF187um uit je eigen bron:
[Afbeelding]

De omcirkelde situatie heb jij en is toegestaan.

Hieronder de quote van je eigen tekst:

[...]
Ik snap er niets meer van. Net gaf je aan dat AC goed is. Nu omcirkel je dat ik type A heb. Volgens mij staat er duidelijk: “no AC” en volgens mij heb ik dat type. Ik hoor het graag als ik fout zit en hoe ik dan zie welk type ik heb.

• prein2

prein2

@GF187um helder en begrijpelijk, zoals in de edit geschreven heb ik het ook aangepast:

In NL passen we altijd type A toe. Ik dacht dat je met type AC bedoelde dat je enkel op AC (wisselstroom) schakelende RCD hebt. In normen staan ook andere types vermeld voor de volledigheid. In NL is een type AC al sinds 1996 verboden (voor alle nieuwe installaties), en dus had ik niet in de gaten dat je daadwerkelijk dacht dat het een type AC was..

Ik weet jouw type niet uit mijn hoofd, maar ik acht de kans 99% dat het gewoon een type A is, dat is namelijk de standaard in NL.

dat was de reden van mijn edit en (blijkbaar dus te korte) uitleg.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-01 12:32

OmeJoyo

This is me

True schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:41:
[...]

WTF is die die loshangende flex buis onder de aanbouwkast, laat mij raden dat is voor de laadpaal?
Veeg mij maar op hoor.
Jup, ben ook verbaasd dat niemand hier wat van lijkt te vinden. Dat we geen vaste beugelafstanden meer hebben betekend niet dat je alles maar los mag hangen.

Alles schreeuwt slordig werk, of het ook van binnen niet netjes of niet volgens de norm zit kunnen we enkel zien met de kappen eraf. Maar gezien de oplevering zo op het zicht, kan ik wel een voorspelling doen.

Het lijkt op de foto ook zo dat de onderkant niet uit een uitvoer komt maar gewoon een groot gat, dat mag sowieso niet als het zo is.

[ Voor 10% gewijzigd door OmeJoyo op 06-01-2026 15:34 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• GF187um
OmeJoyo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:33:
[...]

Jup, ben ook verbaasd dat niemand hier wat van lijkt te vinden. Dat we geen vaste beugelafstanden meer hebben betekend niet dat je alles maar los mag hangen.

Alles schreeuwt slordig werk, of het ook van binnen niet netjes of niet volgens de norm zit kunnen we enkel zien met de kappen eraf. Maar gezien de oplevering zo op het zicht, kan ik wel een voorspelling doen.

Het lijkt op de foto ook zo dat de onderkant niet uit een uitvoer komt maar gewoon een groot gat, dat mag sowieso niet als het zo is.
Voor mij is dit alles nieuw, ik heb mij nooit in elektra verdiept dus weet ook niet waarop ik allemaal moet letten. Ik ga een inspectie laten doen door een expert. De tegenpartij zegt dat alles conform de norm is na het zien van de foto’s en de bevindingen. Dus dat laat ik dan controleren. Ik heb al wat foto’s gestuurd naar een bedrijf.

Maar een extra foto kan geen kwaad, volgens mij komt de draad gewoon door een gat inderdaad. Ik zal later nog even een foto plaatsen.

• eLScha
  • Niet online
@GF187um heb je setting al van 16 naar 25 gezet?

• mjl

mjl

Ugh

GF187um schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Voor mij is dit alles nieuw, ik heb mij nooit in elektra verdiept dus weet ook niet waarop ik allemaal moet letten. Ik ga een inspectie laten doen door een expert. De tegenpartij zegt dat alles conform de norm is na het zien van de foto’s en de bevindingen. Dus dat laat ik dan controleren. Ik heb al wat foto’s gestuurd naar een bedrijf.

Maar een extra foto kan geen kwaad, volgens mij komt de draad gewoon door een gat inderdaad. Ik zal later nog even een foto plaatsen.
Niet een beetje overdreven om meteen een ‘expert’ in te schakelen? Geef de installateur de kans om het op te lossen, wellicht dat ze even wat software updates doen en de instelling aanpassen en is het opgelost, die ribbel buis is inderdaad niet heel fraai, maar is ook een kwestie van vast zetten, ze gingen toch ook de rest wat opkuisen?

-------

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
True schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 03:43:
Die utp kabel kan niet netjes, of zelfs met trekontlasting zoals jij wil ;) dat is geen rj11 maar gewoon zon aansluitblokje, had dus ook niet gekrimpt kunnen worden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:19
Q1

Q2
Groep F8:

Q3

Linksboven

LinksOnder:
Laadpaal
Je zou Q2 nog eens kunnen laten aanpassen, wasmachine of magnetron naar Q3 afhankelijk welke het meeste aan staat tijdens gebruik van de oven.
En de drie fase kookplaat gebruikt waarschijnlijk ook maar twee fases voor koken, de derde fase is vaak voor de electronica of afzuiging als die er in zit. Goed om te kijken of die niet ook juist fase 2 het meest belast...

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:42
Ik heb zelf zo'n 200 a 250 laadpalen geinstalleerd. Weliswaar niet in Nederland maar wel met 3 fase systeem.

11kw laaden (3x16A) is goed mogelijk maar je hebt maar een totale afzekering voor 3x16A.
Daar gaat de loadbalancer dus een kleine marge op houden. Ik ken je merk niet maar verwacht een 1 a 2 ampere.

Als je dan een EV laadt op max 11 kw 3x16 en je oven en nog wat anders gaat aan en met een beetje pech zit die op dezelfde fase dan heb je op fase nog maar (3kw = 13 A ) 3 over en dat is te weinig voor 400 volt 3 fase lading. Dus dan heb je laadboxen die kunnen switchen naar 16 A 230 V oftewel 3,7kw enkelfase lading.

Met andere woorden alles doet zijn ding. Ik zeg tegen mijn klanten dat thuisladen is een marathon zeker met de hier geldende effektarieven, ofwel geen sprint. Is je auto rijklaar de volgende dag dan is het goed zo.

Wil je meer dan moet je thuiszekering omhoog naar bijvoorbeeld 20 of 25. Al bij 20A krijg je meer marge.

3 fase laden houdt in dat die 3 fases gelijk belast worden. Dus iets dat veel gebruikt op een fase remt alle 3 voor de laadpaal. En dan loop je al gauw tegen die minimum 6 A aan.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
dus je auto pas laden als je klaar bent met koken en de afwas doen. opgelost.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Makrolon schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:47:
[...]

Die utp kabel kan niet netjes, of zelfs met trekontlasting zoals jij wil ;) dat is geen rj11 maar gewoon zon aansluitblokje, had dus ook niet gekrimpt kunnen worden.
Kijk eens naar de handleiding, dat kan gewoon RJ11 er is een RJ11 stekkerblokje met aangekoppeld aansluitblokje opgezet waarschijnlijk om dat de installateur niet weet hoe hij moet krimpen - ook al is het maar RJ11.

Daarbij trekontlasting kun je gewoon toepassen 5 centimeter onder de loadbalancer, dan heb je trekontlasting prima voor elkaar, daar is hier ook niet voor gekozen.

Alles wat ik zie ademt een installateur met weinig zin of gebrek aan technische achtergrond, beide wil je niet aan het werk hebben.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Basilange schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:19:
Ik heb zelf zo'n 200 a 250 laadpalen geinstalleerd. Weliswaar niet in Nederland maar wel met 3 fase systeem.

11kw laaden (3x16A) is goed mogelijk maar je hebt maar een totale afzekering voor 3x16A.
Daar gaat de loadbalancer dus een kleine marge op houden. Ik ken je merk niet maar verwacht een 1 a 2 ampere.

Als je dan een EV laadt op max 11 kw 3x16 en je oven en nog wat anders gaat aan en met een beetje pech zit die op dezelfde fase dan heb je op fase nog maar (3kw = 13 A ) 3 over en dat is te weinig voor 400 volt 3 fase lading. Dus dan heb je laadboxen die kunnen switchen naar 16 A 230 V oftewel 3,7kw enkelfase lading.

Met andere woorden alles doet zijn ding. Ik zeg tegen mijn klanten dat thuisladen is een marathon zeker met de hier geldende effektarieven, ofwel geen sprint. Is je auto rijklaar de volgende dag dan is het goed zo.

Wil je meer dan moet je thuiszekering omhoog naar bijvoorbeeld 20 of 25. Al bij 20A krijg je meer marge.

3 fase laden houdt in dat die 3 fases gelijk belast worden. Dus iets dat veel gebruikt op een fase remt alle 3 voor de laadpaal. En dan loop je al gauw tegen die minimum 6 A aan.
NFI, maar in NL heb vrijwel geen krachtstroom EVSEs, dit is ook een relatief simpele 3x 230V EVSE. Ik gok dat jij in België aansluit?

Huisaansluiting is in NL bij 3-fasen standard 3x 25A daar zit wel wat marge tussen met 3x 16A automaten, loadbalancing. Maar een punt blijft met loadbalancing ga je niet 3x 16A op je EVSE instellen en dan loadbalancen instellen op bijv. 3x 20A. Dan moet je gewoon zoals het hoort (het meest praktische zonder her beste jongetje van de klas te zijn) 3x 16A EVSE instellen met een 3x 20A beveiliging en met een 3x 25A hoofdzekering ga je ook op 3x 25A loadbalancen. Dat ding kan snel genoeg reageren dat je hoofdzekeringen er niet doorheen gaan.
Wil je eens stapje veiliger, ga je zitten op het instellen van de EVSE op 3x 12A met nog steeds een 3x 20A beveiliging of een 3x 16A beveiliging met loadbalancing op 3x 20A (maar waarom, dat moet gewoon werken) dus die kan ook gewoon op 3x 25A.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:11
GF187um schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Bedenk je ook even hoeveel energie en ergernis je hierin wilt steken. Je gaat toch geen perfect afgewerkt plaatje krijgen want ze weten niet hoe dat moet.
Ik kijk totaal niet op van de schoonheidsfoutjes bij jou. Echte vakmannen zijn zeldzaam tegenwoordig. Zoek een vaste elektricien op ipv een laadpaalcowboy.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:18
True schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:11:
[...]

Kijk eens naar de handleiding, dat kan gewoon RJ11 er is een RJ11 stekkerblokje met aangekoppeld aansluitblokje opgezet waarschijnlijk om dat de installateur niet weet hoe hij moet krimpen - ook al is het maar RJ11.
Dat is niet waar. De handleidingen online kloppen niet. Deze load balancers worden al zeker twee jaar geleverd met schroefklemmen. Ook hebben de laders geen rj11 socket meer maar schroefklemmen. De papieren handleiding klopt wel gewoon. Daar zit dit briefje bij gestoken: https://www.ratio.nl/medi..._Sensorbox_leaflet_NL.pdf

De draad is wel wat ver afgestript en niet deugdelijk bevestigd.
GF187um schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:44:
[...]
Ik hoor het graag als ik fout zit en hoe ik dan zie welk type ik heb.
Op de aardlekautomaat staat een vierkantje met twee golfjes erin (rechts van 50/60Hz). Dat is het icoon voor aardleks type A.

Dat is dus goed. Blijft twijfelachtig dat ze een herlabeld Chinees ding erin hebben gestopt waarvan je niet kan vaststellen of deze aan geldende normen voldoet.

[ Voor 7% gewijzigd door jordje op 07-01-2026 00:02 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jordje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:43:
[...]

Dat is niet waar. De handleidingen online kloppen niet. Deze load balancers worden al zeker een jaar geleverd met schroefklemmen. Ook hebben de laders geen rj11 socket meer maar schroefklemmen. De papieren handleiding klopt wel gewoon.

De draad is wel wat ver afgestript en niet deugdelijk bevestigd.
Oké dat wist ik niet, maar in alle gevallen geen reden om even snel, maar deugdelijk trekontlasting toe te passen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
True schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:11:
[...]

Daarbij trekontlasting kun je gewoon toepassen 5 centimeter onder de loadbalancer, dan heb je trekontlasting prima voor elkaar, daar is hier ook niet voor gekozen.

Alles wat ik zie ademt een installateur met weinig zin of gebrek aan technische achtergrond, beide wil je niet aan het werk hebben.
Nav de reactie van @jordje zit ik even te denken, ze hebben die sensorboxen veranderd. Vroeger was dit idd met 2x rj stekkers zowel in de lader als in de sensorbox, dit hebben ze aangepast naar de terminals met schroefverbindingen.

Ze hadden hem inderdaad een tywrap kunnen geven, en de draden wat korter aan kunnen strippen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:15

FreakNL

Well do ya punk?

Als ik je meterkast zo zie dan zou ik als monteur ook niet echt een incentive hebben om netjes te werken. Wat een bende.

Alsnog moet het netjes opgelost worden, begrijp me niet verkeerd… Maar practice what you preach…

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 07-01-2026 07:23 ]

• GF187um
@GF187um heb je setting al van 16 naar 25 gezet?
Ik wacht hier nog even mee, ik vertrouw de installatie niet zoals het is op het moment, ik wil toch eerst weten wat een expert hierover zegt. Meningen zijn verschillend over wat nou wel en niet goed is, daarnaast krijg ik toch elke keer storingen bij het laden.
Niet een beetje overdreven om meteen een ‘expert’ in te schakelen? Geef de installateur de kans om het op te lossen, wellicht dat ze even wat software updates doen en de instelling aanpassen en is het opgelost, die ribbel buis is inderdaad niet heel fraai, maar is ook een kwestie van vast zetten, ze gingen toch ook de rest wat opkuisen?
Vanaf het begin hebben ze mooie praatjes gehad. Eerste keer niet op komen dagen, tweede keer zou iemand mij dan persoonlijk op de hoogte houden. Dan bel je waarom hoor ik niets? Dan zeggen ze dat die persoon op vakantie is.
Daarnaast heb ik alles met die man doorgenomen voor het tekenen van het contract, 2 keer 10-15 minuten aan de lijn gehangen en kom je op de dag van installatie achter dat de groepenkast moet uitgebreid worden voor 115 euro extra en dat er geen kabel bij de lader zit. Hoe kan je dit soort dingen nou niet vermelden? Ik heb dit soort dingen niet gevraagd omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat er een kabel bij zat, en de groepenkast uitbreiden is niet eens in mij opgekomen. Zoals ik eerder al zei ik ben een leek, maar nu ik terugdenk aan de gesprekken was het gewoon een verkoper die alles zegt wat je wilt horen.

Nu mail ik dat bepaalde dingen niet conform de norm zijn, zij zeggen van wel maar dat ze best willen langskomen om mijn gevoel te sussen, uitleg over de app te geven en de boel eventueel wat netter te maken. Het komt bij mij over als erg denigrerend. Het werkt niet naar behoren, anders had ik niet eens naar de installatie gekeken. Als zij zeggen dat het conform de norm is dan laat ik liever een expert dat bepalen want ik vertrouw ze niet meer. Als zij het netter maken is het ook alleen voor het zicht en weet ik nog steeds niet hoe de rest eruit ziet. Maar als het er van buiten niet netjes uitziet dan zal het van binnen niet veel beter zijn.

• GF187um
Volgens mij is dat ook het geval hier. Ik kan helaas niet zien wat er achter de houten plaat zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj31DZSjS5s6wKymlZXKy6tPBTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTTloxE5OwnWOzmope0VbFCa.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GF187um schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:43:
[...]

Volgens mij is dat ook het geval hier. Ik kan helaas niet zien wat er achter de houten plaat zit.

[Afbeelding]
Hij bedoel onder je bijzetkastje van de groepenkast.

• GF187um
True schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Hij bedoel onder je bijzetkastje van de groepenkast.
Ok, beetje lastige plek om een foto te maken maar het ziet er ook open uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugjvdGZM6y1glQ1ch_MHH4nYHVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zqs7xWWa4UUXvRXPpbudfaXj.jpg?f=fotoalbum_large

• mjl

mjl

Ugh

GF187um schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Ok, beetje lastige plek om een foto te maken maar het ziet er ook open uit.

[Afbeelding]
Ok, dat is zeker niet netjes, daar aan de onderkant gaf een afdekplaat met nette doorvoer moeten zitten en daar de ‘muur’ in is ook niet netjes. Direct daar achter zit de buitenmuur naar buiten toe?

Ik had eerst de indruk dat ze langs zouden komen om eea nog te verbeteren maar als ze je het gevoel geven dat je ‘niet moet zeuren’ geef ik je wel gelijk.

-------

• GF187um
mjl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:02:
[...]

Ok, dat is zeker niet netjes, daar aan de onderkant gaf een afdekplaat met nette doorvoer moeten zitten en daar de ‘muur’ in is ook niet netjes. Direct daar achter zit de buitenmuur naar buiten toe?

Ik had eerst de indruk dat ze langs zouden komen om eea nog te verbeteren maar als ze je het gevoel geven dat je ‘niet moet zeuren’ geef ik je wel gelijk.
Ja, hierachter zit direct de buitenmuur. Het was de buitenmuur doorboren en de plaat die erachter zit.Het zal iets van 30cm zijn naar de lader vanuit dit punt.

• mjl

mjl

Ugh

GF187um schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Ja, hierachter zit direct de buitenmuur. Het was de buitenmuur doorboren en de plaat die erachter zit.Het zal iets van 30cm zijn naar de lader vanuit dit punt.
Helder, dan had een mantelbuis strikt genomen niet gehoeven aangezien er een x/ymvk kabel in zit (ik hoop geen xmvk…) maar ze hebben het wel erg ‘karig afgeknipt’ . Een halve meter extra en ze hadden het netjes kunnen vastklemmen.

-------

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-01 19:48
GF187um schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Ik wacht hier nog even mee, ik vertrouw de installatie niet zoals het is op het moment, ik wil toch eerst weten wat een expert hierover zegt. Meningen zijn verschillend over wat nou wel en niet goed is, daarnaast krijg ik toch elke keer storingen bij het laden.
Ik zou het wel even proberen. Hij staat nu op 16A huis aansluiting ingesteld, dus als de oven 10A+ trekt komt het onder de ondergrens van 6A. Dat maakt het vrij logisch dat de laadpaal dan zelf zegt: er is minder dan 6A capaciteit voor mij beschikbaar, ik mag niet meer laden, dus pauzeer.

Of het normaal is dat hij dan na een kwartier proberen in error gaat, weet ik niet. Geen ervaring mee. Zou best kunnen, dat hij na een kwartier checken of er weer meer dan 6A beschikbaar is gewoonweg denkt: al een kwartier niet genoeg capaciteit, dus ik ga hoef het voorlopig niet meer proberen en error.

Maar als je de waarde voor de huis aansluiting in de app van 16A naar 25A aanpast, zou je dus kunnen testen of hij dan wel blijft laden. Als je oven dan 10A trekt, blijft er 15A over, en dat is binnen de range van 6A (ondergrens) en 16A (laadgroep).

Zoals @prein2 al uitlegde (en ik probeer te jip-en-janneken) werkt het loadbalancen prima, behalve dan dat de verkeerde waarde voor de huisaansluiting is ingesteld. Storing en niet kunnen laden is allemaal prima te herleiden naar deze verkeerde instelling.

Ik snap dat je voorzichtig bent, maar even deze instelling wijzigen zal er waarschijnlijk voor zorgen dat je het in elk geval kan gebruiken. Neemt niet weg dat installatie netter had gemoeten.

[ Voor 1% gewijzigd door Raling op 08-01-2026 16:34 . Reden: Aangepast/verduidelijkt n.a.v. de onderstaande reactie. ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Raling schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Maar als je de 16A huis aansluiting naar 25A aanpast, zou je dus kunnen testen of hij dan wel blijft laden. Als je oven dan 10A trekt, blijft er 15A over, en dat is binnen de range van 6A (ondergrens) en 16A (laadgroep).
[...]
Volgens mij woont TS in Nederland, die zal echt geen 3x 16A huisaansluiting hebben maar gewoon 3x 25A of misschien 3x 35A (onwaarschijnlijk).
Ik denk dat jij wat anders bedoelt dan je nu beschrijft, maar dat helpt niet bij daar waar TS niet zeer bekend is met elektra.

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-01 19:48
True schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Volgens mij woont TS in Nederland, die zal echt geen 3x 16A huisaansluiting hebben maar gewoon 3x 25A of misschien 3x 35A (onwaarschijnlijk).
Ik denk dat jij wat anders bedoelt dan je nu beschrijft, maar dat helpt niet bij daar waar TS niet zeer bekend is met elektra.
Mijn bericht gaat over de instellingen in de app van de laadpaal. Die instellingen en waarden had hij zelf al gevonden, dus ik ging er vanuit dat mijn bericht duidelijk was.

Zonder die context dat het over de app gaat, kan het bericht inderdaad onduidelijk zijn.

Bedankt voor je opmerking. Toch even aangepast in het originele bericht.

[ Voor 6% gewijzigd door Raling op 08-01-2026 16:38 ]

• GF187um
Update:
Ik heb contact gehad met een inspecteur die via beeldbellen wel even wilde meekijken. Over de meeste dingen gaf hij aan dat het erg slordig was maar wilde geen uitspraken doen. De onderkant van de groepenkast was hij zeker van, die mag niet open zijn. Zeker niet als je je vingers er zelfs in kan steken.

Hierop volgend opnieuw een mail gestuurd naar het bedrijf en ze willen nu de installatie opnieuw beoordelen en verbeteren, maar nemen geen verantwoordelijkheid en geven aan dat het nog steeds conform de norm is totdat zij zelf ter plaatse zijn voor inspectie. Ik zal ze toch nog de kans geven om alles te herstellen en ga ze ook vragen de kappen eraf te halen zodat ik daar nog even fotos van kan maken.

Ik heb waarschijnlijk ook al een elektricien gevonden die wat meer thuis is in laadpaal installaties. Dus wellicht dat ik die hierna laat langskomen om de gehele boel in orde te maken.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Qua loshangende kabel, gezien de ruimte wil je dit eigenlijk uit de muur omhoog werken, bovenlangs en dan netjes weer in de linker kast laten zakken. Dan hoeft er geen kabel rond de onderkant/gasinstallatie waar je eigenlijk niet wat wilt hebben. Kost wat moeite, maar je hebt het er hangen voor 20 - 30 jaar dus mag ook gewoon netjes weggewerkt worden.

Niet vergeten, een installateur kan een of twee installatie per dag doen (als het qua planning een beetje in de buurt is en niet echt ingewikkelde installaties zijn). Die kan dan ook wel de tijd nemen om het netjes weg te werken, punt is, hij is gewoon eerder thuis en klaar als hij het snel doet voor hetzelfde geld, dat maakt het ook vervelend voor de consument.

[ Voor 34% gewijzigd door True op 08-01-2026 22:44 ]

• GF187um
True schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:38:
Qua loshangende kabel, gezien de ruimte wil je dit eigenlijk uit de muur omhoog werken, bovenlangs en dan netjes weer in de linker kast laten zakken. Dan hoeft er geen kabel rond de onderkant/gasinstallatie waar je eigenlijk niet wat wilt hebben. Kost wat moeite, maar je hebt het er hangen voor 20 - 30 jaar dus mag ook gewoon netjes weggewerkt worden.

Niet vergeten, een installateur kan een of twee installatie per dag doen (als het qua planning een beetje in de buurt is en niet echt ingewikkelde installaties zijn). Die kan dan ook wel de tijd nemen om het netjes weg te werken, punt is, hij is gewoon eerder thuis en klaar als hij het snel doet voor hetzelfde geld, dat maakt het ook vervelend voor de consument.
Ik hoop dat de monteur een andere is die het wel netjes oplost. De 2 kwakzalvers waren bij mij in 1,5 uur weg, ze zullen een lekker korte werkdag gehad hebben.

Ik zit ook eraan te denken om zelf zo een automaat te kopen zodat het goedkope automaatje uit China de prullenbak in kan. Iemand enig idee wat een goede aanrader zou zijn?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GF187um schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:19:
Update:
Ik heb contact gehad met een inspecteur die via beeldbellen wel even wilde meekijken. Over de meeste dingen gaf hij aan dat het erg slordig was maar wilde geen uitspraken doen. De onderkant van de groepenkast was hij zeker van, die mag niet open zijn. Zeker niet als je je vingers er zelfs in kan steken.

Hierop volgend opnieuw een mail gestuurd naar het bedrijf en ze willen nu de installatie opnieuw beoordelen en verbeteren, maar nemen geen verantwoordelijkheid en geven aan dat het nog steeds conform de norm is totdat zij zelf ter plaatse zijn voor inspectie. Ik zal ze toch nog de kans geven om alles te herstellen en ga ze ook vragen de kappen eraf te halen zodat ik daar nog even fotos van kan maken.

Ik heb waarschijnlijk ook al een elektricien gevonden die wat meer thuis is in laadpaal installaties. Dus wellicht dat ik die hierna laat langskomen om de gehele boel in orde te maken.
Ik zal gewoon heel duidelijke eisen stellen, anders blijf je aan het hannesen. Jij wilt een degelijk merk aardlekautomaat gezien je de kast al van een A-merk hebt, als ze dat niet willen vraag ze maar wat de meerkosten zijn. €80 is redelijk en moet je maar doen.
Trekontlasting op je loadbalancer kabeltje en netter wegwerken, ook die hangt er voor 20 - 40 jaar. Tweede kastje onderkant netjes dicht. Kabel tussen zijmuur en tweede kastje gewoon netjes via de muren laten lopen. Eventueel achter je gasinstallatie langs, zou ik zelf niet doen, maar is acceptabel. Nadeel is dat ze hiervoor gewoon een nieuwe kabel moeten gaan trekken gezien ze nu gewoon een te korte hebben.

Dan heb je nog met wat onbekende zaken te maken zoals afwerking van aders in de automaat en verdere aansluitingen in de tweede kast, dit is voor jou nu lastig te beoordelen. Maar je kunt er wel vanuit gaan dat ze het niet op het juist moment aangedraaid hebben.
Nadeel is hierin wel het vertrouwen is nu al weg, jij kunt niet beoordelen of ze die dingen goed gedaan hebben óf gaan doen daar wil je eigenlijk contra-expertise voor hebben of het vertrouwen in terugkrijgen, gebaseerd op hun lauwe reacties tot nu toe heb ik geen vertrouwen in ze.

Ik zou de duidelijke afspraken maken, kijken wat ze willen doen. Als ze het niet willen oplossen rechtsbijstandsverzekering informeren of verlies nemen met een review. Punt blijft je weet als consument niet wat voor kwaliteit ze geleverd hebben, die chinees white label automaat wil je sowieso niet, nette afwerking wil je ook niet.
Met een beetje burgerlijk lullen krijg je die automaat wel vervangen voor een A-merk met wat bijbetalen die afwerking is ook echt wel te behalen, je mag als simpele consument wel verwachtingen hebben namelijk.

• GF187um
Ik ga een lijstje maken met wensen, het is een beetje de vraag of ze zich daaraan houden. Ik kan ook wel zeggen dat ik een kabel netjes weggewerkt wil hebben maar als ze dat niet doen dan heb ik volgens mij geen poot om op te staan. De inspecteur zei via beeldbellen alleen dat de onderkant van de groepenkast een afkeurpunt was. Hij had het over "deugdelijk" en "veilig" als termen het kwam op mij over dat je daar dus niet altijd duidelijke uitspraken over kan doen. Ik vond dat toch wel een beetje vreemd, ik was eigenlijk onder de indruk dat die NEN1010 normen allemaal duidelijke regels waren. Blijkbaar is dat open ter interpretatie.

Iemand anders had het eerder over een vaste elektricien nemen en dat lijkt mij een hele goede. Dat scheelt mij een hoop narigheid aangezien die gewoon betaald wordt per uur en niet per klus. Die heeft geen reden om het werk niet netjes op te lossen. Uiteindelijk kan ik wel via een inspecteur eisen dat het hersteld moet worden als het niet conform de norm is, maar dan zou ik daarna weer de inspecteur moeten laten komen ter controle of dat goed is uitgevoerd.

Ik laat ze nu nog eenmaal langskomen en dan geef ik al mijn wensen door. Maar daarna laat ik toch de elektricien opnieuw controleren. Ik heb er gewoon geen vertrouwen in, het zijn praatjesmakers zonder verantwoordelijkheidsgevoel. Ze proberen mij nog steeds over te halen dat zij uit coulance komen. Ik ben ook helemaal klaar om te communiceren met dit bedrijf. Ze gaan uiteraard van mij een hele mooie review krijgen als dit erop zit.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GF187um schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:51:
[...]

Ik hoop dat de monteur een andere is die het wel netjes oplost. De 2 kwakzalvers waren bij mij in 1,5 uur weg, ze zullen een lekker korte werkdag gehad hebben.

Ik zit ook eraan te denken om zelf zo een automaat te kopen zodat het goedkope automaatje uit China de prullenbak in kan. Iemand enig idee wat een goede aanrader zou zijn?
Hager, ABB, Eaton (let op geen Emat) of SE.
In jouw geval zal ik er gewoon een Hager B20A in zetten mooi, goed, veilig en in lijn met het merk wat je al hebt. Kost misschien een paar tientjes meer dan een ABB of Eaton die vergelijkbaar is, dat zijn m.i. de kosten niet - maar ik zal de leverancier vragen dit te plaatsen.
Let op punt J: True in "Laadpaal geplaatst maar niet zonder problemen" dat je dus een B20A en niet een B16A neemt.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 08-01-2026 23:46 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GF187um schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:45:
Ik ga een lijstje maken met wensen, het is een beetje de vraag of ze zich daaraan houden. Ik kan ook wel zeggen dat ik een kabel netjes weggewerkt wil hebben maar als ze dat niet doen dan heb ik volgens mij geen poot om op te staan. De inspecteur zei via beeldbellen alleen dat de onderkant van de groepenkast een afkeurpunt was. Hij had het over "deugdelijk" en "veilig" als termen het kwam op mij over dat je daar dus niet altijd duidelijke uitspraken over kan doen. Ik vond dat toch wel een beetje vreemd, ik was eigenlijk onder de indruk dat die NEN1010 normen allemaal duidelijke regels waren. Blijkbaar is dat open ter interpretatie.

Iemand anders had het eerder over een vaste elektricien nemen en dat lijkt mij een hele goede. Dat scheelt mij een hoop narigheid aangezien die gewoon betaald wordt per uur en niet per klus. Die heeft geen reden om het werk niet netjes op te lossen. Uiteindelijk kan ik wel via een inspecteur eisen dat het hersteld moet worden als het niet conform de norm is, maar dan zou ik daarna weer de inspecteur moeten laten komen ter controle of dat goed is uitgevoerd.

Ik laat ze nu nog eenmaal langskomen en dan geef ik al mijn wensen door. Maar daarna laat ik toch de elektricien opnieuw controleren. Ik heb er gewoon geen vertrouwen in, het zijn praatjesmakers zonder verantwoordelijkheidsgevoel. Ze proberen mij nog steeds over te halen dat zij uit coulance komen. Ik ben ook helemaal klaar om te communiceren met dit bedrijf. Ze gaan uiteraard van mij een hele mooie review krijgen als dit erop zit.
Je hebt ook nog een stukje consumentenbescherming in de wetgeving. Jij mag verwachten dat ze het netjes aanleggen. Als 99% van Nederland de kabels netjes aan de muur heeft dan mag jij ook verwachten dat ze dat bij jou doen, een kabel door je hele groepenkast van rechts naar links trekken is echt niet conform je verwachting.
De bakker verkoopt je ook geen brood van gisteren, de schilder zorgt ook dat je de vorige kleur niet meer door de verf kunt zien. De automonteur lost ook een rateltje op. Jij mag verwachten dat ze het netjes doen, dit is niet netjes daarvoor hoeven we niet te verwijzen naar wat in keuringsboeken staat.

• jordje
GF187um schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:45:
Er zijn wellicht meerdere relevante regels toepasbaar, maar dit zijn volgens mij de meest voor de hand liggende eisen uit de NEN 1010 die een beetje installateur ook wel uit zijn hoofd zou moeten weten.

Betreffende het gat aan de onderkant van de verdeler. Als je je vingers erin kunt steken is het al geen IP2X meer.
412.2.2.1 Van gebruiksklaar elektrisch materieel moeten alle geleidende delen die slechts door
fundamentele isolatie zijn gescheiden van actieve delen, zijn omgeven door een isolerend omhulsel
met ten minste een beschermingsgraad IPXXB of IP2X.
N.B. Er staat veel in de norm over isolatie, omhulsels, dubbele isolatie en beschermingsgraden. Volgens mij was dit de juiste voor toepassing op groepenkasten/verdelers die dubbel geïsoleerd zijn, zoals de ABB HNL kast bij jou.

Betreffende de loshangende kabel:
Volgens NEN 3530 is de maximale afstand tussen twee bevestigingsmiddelen van een flexibele buis 40cm voor verticale aanleg, en 30cm voor niet-verticale aanleg. NEN 1010 verwijst overigens naar dit soort andere normen voor voor 'deugdelijke aanleg'.

Verder zegt de NPR 5310 hierover in hoofdstuk 4.4.1:
Aan weerszijden van hulpstukken (lasdozen e.d.) behoort op een afstand van 0,1 m of minder een bevestigingsmiddel te zijn aangebracht.
Dus dat geldt ook waar een kabel de groepenkast verlaat.

Mocht je dus wat beslagener ten ijs willen komen in je volgende communicatie met deze lui, heb je hierbij dus wat handvatten.

• GF187um
jordje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Er zijn wellicht meerdere relevante regels toepasbaar, maar dit zijn volgens mij de meest voor de hand liggende eisen uit de NEN 1010 die een beetje installateur ook wel uit zijn hoofd zou moeten weten.

Betreffende het gat aan de onderkant van de verdeler. Als je je vingers erin kunt steken is het al geen IP2X meer.

[...]

N.B. Er staat veel in de norm over isolatie, omhulsels, dubbele isolatie en beschermingsgraden. Volgens mij was dit de juiste voor toepassing op groepenkasten/verdelers die dubbel geïsoleerd zijn, zoals de ABB HNL kast bij jou.

Betreffende de loshangende kabel:
Volgens NEN 3530 is de maximale afstand tussen twee bevestigingsmiddelen van een flexibele buis 40cm voor verticale aanleg, en 30cm voor niet-verticale aanleg. NEN 1010 verwijst overigens naar dit soort andere normen voor voor 'deugdelijke aanleg'.

Verder zegt de NPR 5310 hierover in hoofdstuk 4.4.1:

[...]

Dus dat geldt ook waar een kabel de groepenkast verlaat.

Mocht je dus wat beslagener ten ijs willen komen in je volgende communicatie met deze lui, heb je hierbij dus wat handvatten.
Dank! Hier kan ik zeker wat mee.

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:42
True schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:18:
[...]

NFI, maar in NL heb vrijwel geen krachtstroom EVSEs, dit is ook een relatief simpele 3x 230V EVSE. Ik gok dat jij in België aansluit?

Huisaansluiting is in NL bij 3-fasen standard 3x 25A daar zit wel wat marge tussen met 3x 16A automaten, loadbalancing. Maar een punt blijft met loadbalancing ga je niet 3x 16A op je EVSE instellen en dan loadbalancen instellen op bijv. 3x 20A. Dan moet je gewoon zoals het hoort (het meest praktische zonder her beste jongetje van de klas te zijn) 3x 16A EVSE instellen met een 3x 20A beveiliging en met een 3x 25A hoofdzekering ga je ook op 3x 25A loadbalancen. Dat ding kan snel genoeg reageren dat je hoofdzekeringen er niet doorheen gaan.
Wil je eens stapje veiliger, ga je zitten op het instellen van de EVSE op 3x 12A met nog steeds een 3x 20A beveiliging of een 3x 16A beveiliging met loadbalancing op 3x 20A (maar waarom, dat moet gewoon werken) dus die kan ook gewoon op 3x 25A.
Ik installeer in Zweden waar 3 fase 400v de standaard is. Nooit elektricien geweest in NL.

In Nederlands als je het hebt over 3x 230v dan gaat het allemaal op dezelfde timing waar het bij een huis binnenkomt? Alles in dezelfde fase/stap? Maar verdeeld over 3 hoofdzekering en (sorry praat normaal enkel elektriciteit in het Zweeds)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Basilange schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 07:52:
[...]

Ik installeer in Zweden waar 3 fase 400v de standaard is. Nooit elektricien geweest in NL.

In Nederlands als je het hebt over 3x 230v dan gaat het allemaal op dezelfde timing waar het bij een huis binnenkomt? Alles in dezelfde fase/stap? Maar verdeeld over 3 hoofdzekering en (sorry praat normaal enkel elektriciteit in het Zweeds)
offtopic:
3 fasen in Nederland is gewoon met faseverschuiving (want draaistroom), maar de 11 kW of 22 kW 3-fase EVSEs zijn vrijwel nooit 400V krachtstroom, maar 3x een 16A lader met een nul.

• jordje
Basilange schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 07:52:
[...]

Nee, gewoon 3x 230v fase-nul, met 120° faseverschil en 400v tussen de fasen.

• GF187um
Update: morgen komt de installateur om de installatie te verbeteren en de automaat te vervangen voor een ABB
https://www.abbconnect.nl...=nl&relatedProdCountry=nl. Ik neem aan dat dit een goede optie is. Meerprijs is wel 200 euro, maar dan ben ik in ieder geval van die Chinese automaat af.

Ik ga dit keer over de schouder meekijken en wil ook heel graag zien hoe het er onder de kappen uitziet. Ik zal morgen nog wel wat foto’s plaatsen en laten weten hoe het verlopen is.

• paQ

paQ

GF187um schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:53:
Update: morgen komt de installateur om de installatie te verbeteren en de automaat te vervangen voor een ABB
https://www.abbconnect.nl...=nl&relatedProdCountry=nl. Ik neem aan dat dit een goede optie is. Meerprijs is wel 200 euro, maar dan ben ik in ieder geval van die Chinese automaat af.

Ik ga dit keer over de schouder meekijken en wil ook heel graag zien hoe het er onder de kappen uitziet. Ik zal morgen nog wel wat foto’s plaatsen en laten weten hoe het verlopen is.
https://www.sandervunderi...16-ds-203nc-b16-0-03.html
Het bezoekje zelf betaal je ook gewoon ;)

edit:
Zeker trouwens dat het een 16A alamat wordt?

alamat te warm met 70+?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 14-01-2026 13:00 ]

• GF187um
Zeker trouwens dat het een 16A alamat wordt?
Beter voor 20A kiezen misschien?

• paQ

paQ

GF187um schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:13:
[...]

Sja zie topic dat ik aanhaal.
Uiteindelijk heb ik foutstroom en overstroom uiteen gehaald en het loopt nu helemaal niet warm. En kostentechnisch iets voordeliger zelfs.
Maar op zich (als je ruimtegebrek hebt) moet een 20A alamat ook gaan. (Dan zal je meerprijs ook wel stijgen)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 14-01-2026 13:22 ]

• GF187um
Uiteindelijk heb ik foutstroom en overstroom uiteen gehaald en het loopt nu helemaal niet warm.
Ik ken beide termen niet dus kan hier ook geen uitspraak over doen. Maar als het goed geïnstalleerd is, zou de 16A goed moeten werken? Als in geen hoge temperaturen.
Edit: of is dit een speciale techniek?

Daarnaast kan ik moeilijk overleggen over de prijs van een automaat. Maar de oude automaat gaan ze in ieder geval niet mee terug nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door GF187um op 14-01-2026 13:22 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GF187um schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:13:
[...]

Ja, zie ook mijn eerdere posts in dit topic hierover.

• GF187um
True schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Ja, zie ook mijn eerdere posts in dit topic hierover.
270 euro voor een 20A en ze willen de huidige automaat niet crediteren.
Maar het verbaast me dan eerlijk gezegd niet van dit bedrijf. Ik ga het maar gewoon doen, het is een noodzakelijke investering.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GF187um schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:27:
[...]

270 euro voor een 20A en ze willen de huidige automaat niet crediteren.
Maar het verbaast me dan eerlijk gezegd niet van dit bedrijf. Ik ga het maar gewoon doen, het is een noodzakelijke investering.
Een Hager (waar je de rest van de componenten hebt) is zo'n €160 dat houdt €110 voor installatie over. Waarom laat je de installateur niet de zaken oplossen die echt zonder twijfel zonder meerwerk moeten zoals het verleggen van de kabel en de onderkant van de bijgeplaatste groepenkast. En laat je dit door iemand anders doen óf koop de automaat zelf en laat hen die dan voor je installeren als ze er toch zijn.

(welke regio woon je?)

• GF187um
True schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:32:
[...]

Een Hager (waar je de rest van de componenten hebt) is zo'n €160 dat houdt €110 voor installatie over. Waarom laat je de installateur niet de zaken oplossen die echt zonder twijfel zonder meerwerk moeten zoals het verleggen van de kabel en de onderkant van de bijgeplaatste groepenkast. En laat je dit door iemand anders doen óf koop de automaat zelf en laat hen die dan voor je installeren als ze er toch zijn.
(welke regio woon je?)
Goed idee. Ik was toch al van plan om iemand in te schakelen om de installatie voor mij te controleren en eventueel de meterkast ook netter te maken.

Ik woon in Wassenaar, Zuid-Holland.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GF187um schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:38:
Ik woon in Wassenaar, Zuid-Holland.
offtopic:
Andere kant van het land voor mij, anders had ik 'm er voor je ingezet en op moment vastgedraaid.

• GF187um
True schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:40:
[...]
offtopic:
Andere kant van het land voor mij, anders had ik 'm er voor je ingezet en op moment vastgedraaid.
Bedankt voor het aanbod in ieder geval.
Ik heb waarschijnlijk wel iemand gevonden die ook nog eens verstand heeft van laadpalen. Als de installateur morgen geweest is dan laat ik hem de boel controleren en netter maken.

• GF187um
Update: Ze zijn niet gekomen...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Laat mij raden, je hebt zeker al wel de gehele factuur voldaan? (wat ik overigens snap, daar niet van)

• GF187um
True schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:15:
[...]
Laat mij raden, je hebt zeker al wel de gehele factuur voldaan? (wat ik overigens snap, daar niet van)
Gelukkig niet! De pin automaat blokkeerde en ik heb een factuur ontvangen. Ik heb nog niets overgemaakt. Ze hebben net een reactie gestuurd dat het niet hun intentie was om niet op te komen dagen maar dat ze geen aansprakelijkheid nemen voor eventuele kosten of vervolgmaatregelen. Ik ga de communicatie stoppen en rechtsbijstand erop afsturen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Misschien maar beter zo.
Het klinkt niet alsof ze echt serieus iets op wilden lossen (al voor de no-show). Dat je zelf de juiste automaat wilde aanleveren lijkt me erg redelijk.
Heb je de laadpaal nu wel op 3x25A hoofdaansluiting ingesteld?

[ Voor 17% gewijzigd door Jim423 op 16-01-2026 11:36 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• paQ

paQ

GF187um schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Gelukkig niet! De pin automaat blokkeerde en ik heb een factuur ontvangen. Ik heb nog niets overgemaakt. Ze hebben net een reactie gestuurd dat het niet hun intentie was om niet op te komen dagen maar dat ze geen aansprakelijkheid nemen voor eventuele kosten of vervolgmaatregelen. Ik ga de communicatie stoppen en rechtsbijstand erop afsturen.
Bestel op sandervunderink je automaat en laat hem iemand vervangen die het niet eng vindt een component in een groepenkast te vervangen. Het is echt niet moeilijk, maar ik denk ook niet dat het kwaad kan dat iemand het sowieso even technisch beoordeelt en naloopt.

• GF187um
Jim423 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:34:
Misschien maar beter zo.
Het klinkt niet alsof ze echt serieus iets op wilden lossen (al voor de no-show). Dat je zelf de juiste automaat wilde aanleveren lijkt me erg redelijk.
Heb je de laadpaal nu wel op 3x25A hoofdaansluiting ingesteld?
Ik heb afgesproken met mijn vrouw om geen aanpassingen zelf te doen. Ook geen instellingen, feit blijft dat ik zelf ook niet de details ervan af weet. Dus we wachten tot de elektricien aanwezig is om alles in orde te maken. Inclusief instellingen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GF187um schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Ik heb afgesproken met mijn vrouw om geen aanpassingen zelf te doen. Ook geen instellingen, feit blijft dat ik zelf ook niet de details ervan af weet. Dus we wachten tot de elektricien aanwezig is om alles in orde te maken. Inclusief instellingen.
Juridisch gezien is dat waarschijnlijk ook slim. Je moet ze de kans geven het op te lossen en als ze dat niet kunnen/doen/willen in redelijke termijn kun je een andere partij inhuren het te laten oplossen en breng je die kosten in mindering op de factuur. Dat is even kort door de bocht samengevat waar je RBV naar toe gaat werken.

Pagina: 1