windows ging terug va 11 naar 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dthomas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
Mijn vraag
.Ik startte mijn computer op, en kreeg het blauwe scherm , met de keuze melding , opstarten windows 10, .problemenoplosser, herstelpunt zoeken etc. Terwijl ik al jaren op windows 11 werk

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Gaat voornamelijk om windows, rest lijkt mij niet zo belangrijk

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
welke optie ik ook probeerde, de computer bleef hangen in de blauwe schermen, heb alle opties geprobeerd die ik vanuit de blauwe schermen kon vinden., niets werkte, kwam steeds terug in dezelfde blauwe scherm
Uiteindelijk heb ik in de BIOS een andere opstartschijf volgorde gekozen, en toen werkte windows 11 wel weer gewoon.
Mijn opstelling: 2 harde schijven, de eerste met 1 gigb, de 2de schijf met 500 mb
! ste schjf (in sschijfbeheer schijf 0 genoemd)is in 3 partities gedeeld, de C D en E schijf.
De C schijf is de Windows schijf, daar doe ik zo min mogelijk op, zodat windows daar de ruimte heeft, 570 van 930 gb is beschikbaar
De D schijf is de boot schijf , 55 gb van de 57 gb is beschikbaar
E heet bij mij opslag, daar installeer ik alle proggies en bewaar ik mijn bestanden op , 760 van 870 beschikbaar.
de 2de schijf had ik over van vorige computer, gebruik ik niet op het ogenblik.

NU merk ik wel dat de compuer wat langzamer is, dus er opstarten van andere shijf is niet de oplossing.

Iemand een idee, waar ik wat kan zoeken, voordat ik de Bios weer induik ?

Alle reacties

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-01 16:44

SambalBij

We're all MAD here

Goede kans dat er op die tweede schijf, die uit je vorige computer kwam, nog een Windows 10 bootloader/EFI partitie staat. Om een of andere reden heeft de PC ineens besloten om van die schijf te gaan opstarten ipv de eerste schijf waar je Windows 11 bootloader op staat. Na aanpassen in de BIOS settings pakt hij nu weer de juiste, en start hij weer gewoon op.

Waarom hij ineens die tweede schijf pakte, en waarom hij nu trager is (of lijkt?) dan eerst is een goede vraag.
Mogelijk heeft de eerste schijf wat issues? Lijkt me verstandig om daar in ieder geval een goede backup van te maken (hoewel dat sowieso belangrijk is natuurlijk) en eens te onderzoeken of die schijf nog wel OK is...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• dthomas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
SambalBij schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:09:
Goede kans dat er op die tweede schijf, die uit je vorige computer kwam, nog een Windows 10 bootloader/EFI partitie staat. Om een of andere reden heeft de PC ineens besloten om van die schijf te gaan opstarten ipv de eerste schijf waar je Windows 11 bootloader op staat. Na aanpassen in de BIOS settings pakt hij nu weer de juiste, en start hij weer gewoon op.

Waarom hij ineens die tweede schijf pakte, en waarom hij nu trager is (of lijkt?) dan eerst is een goede vraag.
Mogelijk heeft de eerste schijf wat issues? Lijkt me verstandig om daar in ieder geval een goede backup van te maken (hoewel dat sowieso belangrijk is natuurlijk) en eens te onderzoeken of die schijf nog wel OK is...
thx, ik heb de oude schijf inderdaad nog niet geformatteerd, maar voordat ik dat doe, zal k dus eerst de normale schijf moeten onderzoeken. Schijfbeheer geeft geen fouten, nog een ander programma wat ik kan proberen om te kijken of de schijf oke is ?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CrystalDiskInfo om de smart status uit te lezen.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:55

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Volgens mij niets aan de hand. Je BIOS was even in de war (of gereset) waardoor hij de standaard instelling (1e schijf/partitie gebruiken voor opstarten) pakte.

Maar goed, beetje vreemd vage indeling van jouw schijven….. kan mijn voorstellen dat dat vertragend werkt! Deel van programmatuur komt in Windows systeemmap, deel op andere schijf. Heel vaag en totaal onnodig allemaal!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:56
dthomas schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:07:
ik heb de oude schijf inderdaad nog niet geformatteerd, maar voordat ik dat doe, zal k dus eerst de normale schijf moeten onderzoeken. Schijfbeheer geeft geen fouten, nog een ander programma wat ik kan proberen om te kijken of de schijf oke is ?
Externe hdd bewogen tijdens opstarten
The_Doman schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:33:
Wil je het echt zeker weten dan kan je een zogenaamde "bad sector test" op de schijf uitvoeren.
Daar zijn diverse tooltjes voor zoals het bekende HD Tune
Ook wel prima is deze zo te zien:
Macrorit Disk Scanner (Free Portable)
Voordat je de schijf formatteert zou ik deze eerst even loskoppelen en testen of Windows nog normaal start.
Soms staat de Windows boot loader/informatie op de 2e schijf.
dthomas schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:02:
NU merk ik wel dat de computer wat langzamer is, dus er opstarten van andere schijf is niet de oplossing.
Je gebruikt toch wel een SSD in je systeem?
Zonder (opstart) SSD zijn de recente Windows 10/11 eigenlijk altijd onwerkbaar traag.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:08
dthomas schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:02:

Mijn opstelling: 2 harde schijven, de eerste met 1 gigb, de 2de schijf met 500 mb
! ste schjf (in sschijfbeheer schijf 0 genoemd)is in 3 partities gedeeld, de C D en E schijf.
De C schijf is de Windows schijf, daar doe ik zo min mogelijk op, zodat windows daar de ruimte heeft, 570 van 930 gb is beschikbaar
De D schijf is de boot schijf , 55 gb van de 57 gb is beschikbaar
E heet bij mij opslag, daar installeer ik alle proggies en bewaar ik mijn bestanden op , 760 van 870 beschikbaar.
de 2de schijf had ik over van vorige computer, gebruik ik niet op het ogenblik.
Je haalt volgens mij ook redelijk wat door elkaar.
Je zegt eerst 2 schijven te hebben van 1 GigaBit en 500 MegaBit? Dan spreek je over 930 GigaBit en 57 GigaBit?
Je bedoelt waarschijnlijke ander groottes van volumes?

De C schijf, daar staat altijd Windows op. Maar dan spreek je over een bootschijf?
Maar de bootschijf (of partitie) is waarop je Windows staat geïnstalleerd.
Wat doet de bootschijf dan bij jou?

Vermoedelijk zal er dus zoals gezegd zijnde nog iets op de "bootschijf" staan waarop staat dat er ooit Windows 10 is geweest.

Om het kort uit te leggen, als je Windows installeert maakt hij altijd extra partities aan.
Een onzichtbare partitie waarop staat hoe Windows moet gestart worden. Een partitie waarop Windows staat (C:\ schijf)
Als jij dan niet de gehele schijf formatteert blijft daar iets op staan. En dat zal de reden zijn waarom hij plots wil opstarten vanop die 2e schijf.

Misschien is het ook handig om een screenshot te nemen van het programma Schijfbeheer.
Dan gaan wij al een veel duidelijker zicht hebben wat er precies gebeurd zal zijn. Daarop kunnen we al redelijk wat informatie halen.
Pagina: 1