Het einde van het jaar is er, ik was eigenlijk niet van plan om mijn workstation uit 2018 te upgraden na mijn aankoop van vorig jaar, maar door de snel stijgende prijzen en de KIA regeling wil het toch onderzoeken.
Achtergrond
Ik werk als architect (eenmanszaak) en gebruik de PC’s semi-dagelijks voor het ontwerpen, engineeren en visualiseren van gebouwen. Een PC is naast mijn iPad Pro mijn belangrijkste tool, deze moet dus ‘perfect’ zijn zodat ik zo optimaal mogelijk kan werken. Ik werk 50% thuis en 50% op kantoor, ik heb hierdoor twee workstations 'nodig'. De monitor(en) worden (op kantoor) een dubbele Dell UltraSharp U2715H (2560 x 1440 QHD) of (thuis) een enkele Dell UltraSharp U3415W (3440 x 1440).
Huidige workstations
Op kantoor heb ik deze (2023), thuis deze (2018). Die van 2018 zou ik gaan vervangen met deze nieuwe build. Beide samengesteld met behulp van dergelijke topcis
Wat doe je met je systeem?
Werken in ArchiCAD en Enscape (ca. 80% van de tijd), Adobe Photoshop, officetaken, mailen, af en toe een filmpje monteren, etc. Reken op zware modellen, pointclouds, etc.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval een Intel / nVidia combi, omdat dit in mijn geval een bewezen combi is en raytracing in Enscape mogelijk / noodzakelijk is.
Ga je overklokken?
Nope.
Systeemvoorstel
Op basis van mijn nieuwste build en dit topic heb ik de volgende lijst samengesteld. Hier komt nog ca. € 160,- aan Azery assemblagekosten bij. De build komt hiermee op ca. € 2950,- incl. BTW en misschien wel iets meer doordat ik alles bij Azerty zou willen bestellen. Dit is meer dan ik eigenlijk uit wil geven (ca. € 2500,- zou lekkerder zijn), maar als ik er een toekomstbestendig systeem mee bouw kan ik het tegen mezelf verantwoorden.....
Wat verwacht je van ons?
Achtergrond
Ik werk als architect (eenmanszaak) en gebruik de PC’s semi-dagelijks voor het ontwerpen, engineeren en visualiseren van gebouwen. Een PC is naast mijn iPad Pro mijn belangrijkste tool, deze moet dus ‘perfect’ zijn zodat ik zo optimaal mogelijk kan werken. Ik werk 50% thuis en 50% op kantoor, ik heb hierdoor twee workstations 'nodig'. De monitor(en) worden (op kantoor) een dubbele Dell UltraSharp U2715H (2560 x 1440 QHD) of (thuis) een enkele Dell UltraSharp U3415W (3440 x 1440).
Huidige workstations
Op kantoor heb ik deze (2023), thuis deze (2018). Die van 2018 zou ik gaan vervangen met deze nieuwe build. Beide samengesteld met behulp van dergelijke topcis
Wat doe je met je systeem?
Werken in ArchiCAD en Enscape (ca. 80% van de tijd), Adobe Photoshop, officetaken, mailen, af en toe een filmpje monteren, etc. Reken op zware modellen, pointclouds, etc.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval een Intel / nVidia combi, omdat dit in mijn geval een bewezen combi is en raytracing in Enscape mogelijk / noodzakelijk is.
Ga je overklokken?
Nope.
Systeemvoorstel
Op basis van mijn nieuwste build en dit topic heb ik de volgende lijst samengesteld. Hier komt nog ca. € 160,- aan Azery assemblagekosten bij. De build komt hiermee op ca. € 2950,- incl. BTW en misschien wel iets meer doordat ik alles bij Azerty zou willen bestellen. Dit is meer dan ik eigenlijk uit wil geven (ca. € 2500,- zou lekkerder zijn), maar als ik er een toekomstbestendig systeem mee bouw kan ik het tegen mezelf verantwoorden.....
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core Ultra 7 265K Boxed | € 287,99 | € 287,99 |
| 1 | Moederborden | ASRock Phantom Gaming Z890 Lightning WiFi | € 219,- | € 219,- |
| 1 | Videokaarten | INNO3D GeForce RTX 5070 Ti X3 | € 789,- | € 789,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact Zwart | € 113,41 | € 113,41 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 132,95 | € 132,95 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 39,90 | € 39,90 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Pro Overclocking CP2K32G64C40U5B | € 710,75 | € 710,75 |
| 1 | Voedingen | MSI MPG A850G PCIE5 | € 126,62 | € 126,62 |
| 1 | Interne SSD's | Kingston KC3000 1TB | € 142,25 | € 142,25 |
| 1 | Interne SSD's | Kingston KC3000 2TB | € 215,57 | € 215,57 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.777,44 | ||
- Een sanity check op de componenten. Kan er iets optimaler (gelijke prestatie, betere prijsstelling)?
- Vooral het geheugen en de GPU zijn pijnlijk duur in deze build, van deze componenten zijn in mijn ogen ook 1001 soortgelijke varianten beschikbaar, daar kan ik wat hulp bij gebruiken!