• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:43
Hi Tweakers,
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag (anders word ik graag doorverwezen waar ik zijn moet).
De laatste tijd twijfel ik aan mijn carriere en verveel ik me op werk, ik ben aan het kijken of werk in de IT iets voor mij kan zijn. Ik hou van problemen oplossen, mezelf uitdagen en dingen automatiseren, slimme oplossingen vinden voor complexe problemen. Ik werk op dit moment in de grafische vormgeving/motion graphics, ik ben dus creatief aangelegd.
Mijn vraag is, hoe kom ik er achter of IT iets voor mij is? Ik denk er op dit moment aan om een python cursus te volgen (op mijn vrije vrijdag) omdat ik zie dat dat eigenlijk een veel voorkomende skill is in dit vakgebied. Heeft iemand tips voor een goede cursus of andere tips om mij verder op weg te helpen in deze zoektocht?
Alle hulp word gewaardeerd, ik loop op dit moment een beetje vast in mijn hoofd, ik denk dat ik gewoon ergens mee moet beginnen, maar ik weet niet hoe of wat.

Sorry als dit niet de juiste plek is, corrigeer me gerust als ik dit ergens anders moet vragen. Ik kon geen beter topic vinden.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-01 16:06

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Jobius schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:20:
Hi Tweakers,
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag (anders word ik graag doorverwezen waar ik zijn moet).
De laatste tijd twijfel ik aan mijn carriere en verveel ik me op werk, ik ben aan het kijken of werk in de IT iets voor mij kan zijn. Ik hou van problemen oplossen, mezelf uitdagen en dingen automatiseren, slimme oplossingen vinden voor complexe problemen. Ik werk op dit moment in de grafische vormgeving/motion graphics, ik ben dus creatief aangelegd.
Mijn vraag is, hoe kom ik er achter of IT iets voor mij is? Ik denk er op dit moment aan om een python cursus te volgen (op mijn vrije vrijdag) omdat ik zie dat dat eigenlijk een veel voorkomende skill is in dit vakgebied. Heeft iemand tips voor een goede cursus of andere tips om mij verder op weg te helpen in deze zoektocht?
Alle hulp word gewaardeerd, ik loop op dit moment een beetje vast in mijn hoofd, ik denk dat ik gewoon ergens mee moet beginnen, maar ik weet niet hoe of wat.

Sorry als dit niet de juiste plek is, corrigeer me gerust als ik dit ergens anders moet vragen. Ik kon geen beter topic vinden.
Laat ik beginnen met dat dit waarschijnlijk een eigen topic verdient en dat de DevSchuur meer is voor developers om hun geklaag te uiten.

Allereerst, IT is niet Software Development. IT is alles waar informatie en technologie bij elkaar komt.
Dat betekent ook dat de kans groot is dat er een baan (of werkplek) is die goed bij jou aansluit.

Wat betreft je zoektocht, er zijn bedrijven in Nederland die compleet beginners aannemen en een interne opleiding hebben. Ze gaan er echter wel van uit dat je committent hebt omdat het voor hun lange termijn investering is (een breakeven point is vaak rond het derde jaar, tot die tijd ben je vaak verliesgevend voor ze).

Ten tweede, Python is een programmeer taal. Echter als je eenmaal wat ervaring hebt dan maakt de taal niet zoveel uit los van hoe makkelijk je het gebruikt. De vaardigheid die je na 5~10 jaar vooral gebruikt is vooral analyse, logica en de vaardigheid om het te "codificeren". Als beginnende software ontwikkelaar, maakt het eigenlijk niet zoveel uit in welke taal je beigint.

Ten derde, ik zou vooral op zoek gaan naar een loopbaan coach. Die zijn beter in staat om jou persoonlijk te helpen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Jobius
@DevWouter Dankje, ik ben ondertussen iets verder met mijn zoektocht. (Bedankt ook naar de mod voor het verplaatsen van mijn comment naar een eigen topic).

Ik heb een maandje DataCamp genomen om wat verschillende courses te kunnen volgen om er zo achter te komen of dit iets voor mij is, en als dat zo is, welke richting.

Volg nu het Data Analyst 'pad' (omdat ik denk dat dit het best aansluit bij mijn grafische/design achtergrond) en heb dit weekend een basis in python en een basis in SQL afgerond. Tot nu toe prima, maar ik mis nog een beetje de toepassingen, dat zal in de toekomstige lessen wel gaan komen.

Een eventuele loopbaan coach ga ik nog even naar kijken.

• mike6383
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-12-2025
Mijn tip is om te proberen iets met data analytics te doen bij je huidige werkgever. Dat is vaak makkelijker dan met 0 ervaring ergens binnen te komen, en als je het uiteindelijk toch niets vindt dan heb je in ieder geval je baan nog en kun je je verder orienteren.

Overigens wordt de rol 'data analist' overal anders ingevuld. Niet overal kun je je creatieve ei kwijt, om het zo maar eens te zeggen. Je zou het eventueel ook kunnen zoeken in de data visualisatie hoek, waar een goede basis in analytics ook van pas komt.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Jobius schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:24:
@DevWouter Ik heb een maandje DataCamp genomen om wat verschillende courses te kunnen volgen om er zo achter te komen of dit iets voor mij is, en als dat zo is, welke richting.
In mijn ervaring is een cursus niet een hulpmiddel om te kijken of dat vak(gebied) iets voor je is. Het is er om je te leren.
Als je wilt kijken of het iets voor je is, kan je beter op zoek gaan naar een projectje in je omgeving. Ik noem maar iets; bouw thuis een mini domotica systeempje in Python met een temp en hygro sensor, sla die data op in een SQL database en bouw een display om die data in grafieken te tonen in een dashboard ofzo.
Zoiets leert je m.i. veel meer dan een cursus kan. En helpt je dus ook met uitzoeken wat je wel en niet leuk vindt.

Alles kan stuk.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-01 16:06

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Jobius zie de opmerking van remco_k in "Overstap naar software development maken...", ik sluit me als opleider van software developers volledig bij aan.

Zo'n cursus is ontzettend leuk, maar de kennis en kunde gaan vaak snel verloren tenzij je er iets (professioneel of privé) mee gaat doen.

Bedenk ook welke probleem je probeer op te lossen: Verveling op je werk en twijfels over jouw huidige carrière. Een baan in IT kan een mogelijk antwoord zijn, maar misschien zijn er ook andere antwoorden die beter bij jou passen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• MarzSP
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07:19
Herkenbaar. Ik kom zelf ook uit een andere richting en werk nu als software developer. Wat mij toen hielp: praat met mensen die het werk al doen. Developers, systeembeheerders, testers ect. Een goed gesprek hielp meer dan eindeloos googlen.
Wat je beschrijft (problemen oplossen, automatiseren, puzzelen) zou inhoudelijk goed bij softwareontwikkeling kunnen passen. Creatief zijn is bij frontend dev ook een grote plus.
Om te ontdekken of het echt iets voor je is? vooral doen. Voor mij was FreeCodeCamp een fijne eerste stap. Je merkt snel of je er energie van krijgt.
Python is prima om mee te beginnen, maar de taal is minder belangrijk dan of je het denkproces leuk vindt.
Ook mijn ervaring: een (goede) traineeship vinden lukte bij mij pas nadat ik een HBO ICT Software Development diploma behaalde. Het kan vast ook anders, maar het pad is minder simpel dan online wordt geschetst.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:49
In lijn met het advies van @remco_k en @DevWouter zou ik ook vooral kijken naar of software development kant iets voor je is, primair door in eerste instantie gewoonweg in de privé sfeer te kijken of het je een beetje blijft bevallen.

Als resources zijn bijvoorbeeld:
- https://www.freecodecamp.org/
- https://roadmap.sh/roadmaps
- https://gamedev.tv/ (indien game development interesse heeft)

Handig om je een beetje op weg te helpen. De vraag is enigszins wat hierin uiteindelijk echt je voorkeur heeft. En wat je dus uiteindelijk met de vaardigheden wenst te gaan doen.

Maar indien je na een maand of 3 à 6 op de vrijdagen thuis besluit, leuk en aardig, maar code schrijven vind ik geen geluk in, dan weet je natuurlijk ook waar je op dat moment staat.

En thuis zijn er natuurlijk best wat zaken waarvoor je zelf code kan schrijven. Het voorbeeld van @remco_k is er één. Maar anderszins beginner friendly projecten is bijvoorbeeld het schrijven van een boodschappen lijst tool, eventueel gekoppeld aan een inventaris management systeem. Persoonlijke trackers, denk fitness, finances, vakanties, etc.

Het maakt eigenlijk niet zozeer uit waar je voor kiest om minstens te zien of je het development deel leuk vind. Alhoewel het natuurlijk helpt indien het eindresultaat iets is dat ook een beetje je interesse heeft. Maakt het voor jezelf zinvoller.

Binnen alles kun je jezelf toenemend uitdagen, frontend, backend, testing, database, Git, CI/CD pipelines, etc. En ook binnen dit soort kleinschalige projecten kun je aandacht behouden voor best practices, security en leesbaarheid.

De stap van de ene taal naar de andere taal is zelfs indien je besluit op termijn hier niet professioneel mee door te gaan, ook privé prima te doen. Meeste talen zijn hedendaags toch een soort directe verwanten van elkaar, met C++ en/of PERL als gemeenschappelijke (groot)ouder. En veel belangrijker is uiteindelijk voor jezelf om via een bepaalde logica te gaan denken.

Zelf beperk ik mij qua development overigens grotendeels tot privé. En zakelijk, is het zeer zeker niet mijn core business maar meer ondersteunend bij bepaalde taken.

• Jobius
remco_k schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:07:
[...]

In mijn ervaring is een cursus niet een hulpmiddel om te kijken of dat vak(gebied) iets voor je is. Het is er om je te leren.
Als je wilt kijken of het iets voor je is, kan je beter op zoek gaan naar een projectje in je omgeving. Ik noem maar iets; bouw thuis een mini domotica systeempje in Python met een temp en hygro sensor, sla die data op in een SQL database en bouw een display om die data in grafieken te tonen in een dashboard ofzo.
Zoiets leert je m.i. veel meer dan een cursus kan. En helpt je dus ook met uitzoeken wat je wel en niet leuk vindt.
Dankje voor het meedenken. Goed idee inderdaad om een projectje te doen, ik vind het altijd lastig om uit mijzelf een projectje te bedenken, al helemaal als ik het 'niet echt nodig' heb vind ik het lastig om er in op te gaan. Maar misschien is jou voorbeeld wel een mooi startpunt. Heb ondertussen aardig wat lessen SQL achter de rug wat me wel bevalt, dus iets van een database bouwen is dan wel een toevoeging daarop.

• remco_k

remco_k

Jobius schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:04:
[...]
...
ik vind het altijd lastig om uit mijzelf een projectje te bedenken, al helemaal als ik het 'niet echt nodig' heb vind ik het lastig om er in op te gaan.
...
Ik zie dat je actief was in Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 , is dat nog actueel voor je?
Bouw b.v. iets wat één of meer indexen en/of aandelen koersen of de waardes ervan in je SQL database stopt, waarmee je wat grafiekjes kan tekenen, filteren, dat soort dingen.

Het beste is als je iets weet te vinden waar je zelf ook iets mee hebt. Misschien is dit iets.

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Of deze, was je ook in actief: [Nintendo Switch 2] Algemene ervaring topic - Deel 1

Bouw een database met games en gameconsole(s) die je hebt, met een frontend waar je dat kan weergeven en filteren.

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

^^ toevoeging op bovenstaande. Begin klein, als PoC voor jezelf; alleen even een tabel met game consoles met kolom 'name' en als 2e een tabel met games waarin je een 'name' kolom maakt voor al je games. Beide tabellen natuurlijk ook een id, auto increment.
Geef die 2 lijstjes weer op je frontend. En pas als dat gelukt is uitbreiden met weergave filters en/of meer velden, zoals merkk, beschrijving, een image (van de game of console), aanschafdatum, ... Bedenk het maar.

Later kan je ook functionaliteit toevoegen zoals:
- een game koppelen aan een console (hint: iets met een foreign key in de games tabel)
- functionaliteit in je frontend om nieuwe entries in te voeren, bewerken en te verwijderen
- een tekstveld voor een korte review (tekst mét opmaak).

[ Voor 23% gewijzigd door remco_k op 04-01-2026 21:23 ]

Alles kan stuk.

• Jobius
@remco_k
Dankje voor het meedenken, leuke suggesties.
Ik maak vaak al Excel lijstje van dit soort dingen, games, budgets, etc.
Maar dat kan natuurlijk veel handiger en uitgebreider als je het zelf bouwt.
Ik ga de komende 2 weken eens kijken wat voor projectje ik op kan zetten, en of dat me voldoening/plezier geeft. Tot die tijd maak ik een paar DataCamp cursusjes af, daar heb ik toch al voor betaald en heb ik ook nog wel plezier in tot nu toe.
Pagina: 1