Vraag

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik zoek een?
Mediaspeler.

Wat is je budget?
€200,- (liefst minder)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het moet Kodi kunnen draaien en het moet in staat zijn om dts-hd, dolby truehd en dolby atmos via passthrough naar de receiver te sturen. Wat beeld betreft, moet het HDR, HDR10(+) en Dolby Vision ondersteunen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al meerdere mediaspelers gehad, maar geen van allen kon wat ik wilde. De meest recente is de Xiaomi tv Box 's (2nd) en ook al staat er in de pricewatch dat deze aan bovenstaande eisen voldoet, heb ik er nooit dts-hd uitgekregen en loopt het out of sync wanneer ik dolby digital via pass-through will weergeven. Ook hdr werkt niet altijd vlekkeloos en geeft soms of zwart of groen beeld, of groene of paarse tinten. Mogelijk dat de nvidia shield zonder problemen werkt, maar het voelt niet fijn om €220,- neer te tellen voor een apparaat van 6+ jaar oud.

Welke vragen heb je hier nog over?
Heeft iemand een goede suggestie? Liefst uit eigen ervaring, want de pricewatch kan ik zelf ook raadplegen. Ik heb lang geleden ooit een nuc gebruikt en dat werkte vlekkeloos, maar die zijn een heel stuk duurder geworden volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 20-12-2025 21:12 ]

Beste antwoord (via LA-384 op 25-12-2025 12:14)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:02
Tja, blijft een beetje een open deur.

Ik heb hier beide mediaspelers die ik noem, en heb dus met beide uitgebreid ervaring.

Nvidia Shield TV Pro is nog steeds het ding die alles gewoon goed doet, inclusief audio-passthrough, HDR en Dolby Vision.
Geen HDR10+, denk dat je geen mediaspeler gaat vinden die dat doet.
En in de Youtube app geen HDR of Dolby Vision.
Hier is natuurlijk Kodi, Plex, etc beschikbaar.

uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB

Als je audio-passthrough kan laten vallen, dan is de Apple TV 4K ook een aanrader.
Apple zet al sinds jaar en dag de audio om naar lossless PCM / lossless PCM + Atmos.

Die doet wel HDR en Dolby Vision in de Youtube app.
En de interface is een stuk cleaner.
Geen Kodi, dus als je lokale media wil streamen zal je bijvoorbeeld Infuse of Plex moeten gebruiken.

uitvoering: Apple TV 4K (3e gen.) Wi-Fi + Ethernet 128GB

Of zonder ethernet poort:
uitvoering: Apple TV 4K (3e gen.) Wi-Fi 64GB

Dat zijn de opties die gewoon werken, met al het andere heb ik heel wisselende ervaringen.
Deze heb ik beide en die gaan hier ook niet weg.

Andere route kan zijn een Mini PC met Intel N150 cpu, alleen heb je dan in dingen als Netflix waarschijnlijk niet alle audio formaten omdat je geen apps ervoor hebt.
Dolby Vision zou moeten werken, maar zelf niet geprobeerd, bij mij woont de N150 in de meterkast als Plex server.
https://www.amazon.nl/AWO...er-Ethernet/dp/B0DRBZ41FF

[ Voor 16% gewijzigd door RobbieT op 20-12-2025 22:23 ]

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een mediaspeler is een device dat afspeelt. Is een bron, die hoeven geen passthrough te doen ;)
Als jij PT nodig hebt op je mediaplayer heb je vermoedelijk iets niet goed aangesloten en is dat vermoedelijk ook de reden dat het nooit echt vlekkeloos gewerkt heeft.
Denk dat je eerst even moet kijken hoe de boel aangesloten is en waarop dan. Want je huidige mediaplayer doet in principe alles wat je wilt als ik dat zo lees :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LA-384
  • Nu online
@The Eagle En toch is dat zoals ik het altijd gewend ben geweest. Werkte bij de nuc destijds ook zo en dat werkte vlekkeloos. De pass-through optie stel je in in kodi. Met de huidige Xiaomi kan ik dat wel selecteren, maar het doet niets bij dts HD. Met Dolby hoor je wel duidelijk een verschil in audio, maar gaat het dus direct out of sync en blijft alles elke x seconden even haperen. Zonder passtrough wordt het getranscodeerd naar iets (dacht gewoon 5.1), maar hoor je duidelijk dat de audio veel minder dynamisch is. Op die manier heb ik werkelijk niets aan m'n setup. Het speelt al langer, zeker een jaar, misschien zelfs 2,mawr ik ben er klaar mee. Ik wil weer truehd of dts HD op m'n denon schermpje zien en de subs aan het werk horen.

[ Voor 31% gewijzigd door LA-384 op 20-12-2025 22:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• RobbieT
Tja, blijft een beetje een open deur.

Ik heb hier beide mediaspelers die ik noem, en heb dus met beide uitgebreid ervaring.

Nvidia Shield TV Pro is nog steeds het ding die alles gewoon goed doet, inclusief audio-passthrough, HDR en Dolby Vision.
Geen HDR10+, denk dat je geen mediaspeler gaat vinden die dat doet.
En in de Youtube app geen HDR of Dolby Vision.
Hier is natuurlijk Kodi, Plex, etc beschikbaar.

uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB

Als je audio-passthrough kan laten vallen, dan is de Apple TV 4K ook een aanrader.
Apple zet al sinds jaar en dag de audio om naar lossless PCM / lossless PCM + Atmos.

Die doet wel HDR en Dolby Vision in de Youtube app.
En de interface is een stuk cleaner.
Geen Kodi, dus als je lokale media wil streamen zal je bijvoorbeeld Infuse of Plex moeten gebruiken.

uitvoering: Apple TV 4K (3e gen.) Wi-Fi + Ethernet 128GB

Of zonder ethernet poort:
uitvoering: Apple TV 4K (3e gen.) Wi-Fi 64GB

Dat zijn de opties die gewoon werken, met al het andere heb ik heel wisselende ervaringen.
Deze heb ik beide en die gaan hier ook niet weg.

Andere route kan zijn een Mini PC met Intel N150 cpu, alleen heb je dan in dingen als Netflix waarschijnlijk niet alle audio formaten omdat je geen apps ervoor hebt.
Dolby Vision zou moeten werken, maar zelf niet geprobeerd, bij mij woont de N150 in de meterkast als Plex server.
https://www.amazon.nl/AWO...er-Ethernet/dp/B0DRBZ41FF

[ Voor 16% gewijzigd door RobbieT op 20-12-2025 22:23 ]

• The Eagle

The Eagle

Hoe heb je de boel aangesloten dan? Ik zou zeggen mediaplayer naar receiver en dan naar de tv. Wellicht passthrough op de receiver aan in geval van geluid via de TV. Maar sync los je dan ook op je receiver op lijkt me.
Hier wat meer info: https://www.reddit.com/r/hometheater/s/hjOJ4VLPvT

Maar lastig echt te zeggen hoe of wat als we niet weten welke zaken je aangesloten hebt. Dat jij het niet werkend kreeg wil niet zeggen dat het niet kan. Maar nu zijn er nog teveel onbekende factoren om daar iets over te zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RobbieT
The Eagle schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:21:
Hoe heb je de boel aangesloten dan? Ik zou zeggen mediaplayer naar receiver en dan naar de tv. Wellicht passthrough op de receiver aan in geval van geluid via de TV. Maar sync los je dan ook op je receiver op lijkt me.

Maar lastig echt te zeggen hoe of wat als we niet weten welke zaken je aangesloten hebt. Dat jij het niet werkend kreeg wil niet zeggen dat het niet kan. Maar nu zijn er nog teveel onbekende factoren om daar iets over te zeggen :)
Hij bedoelt dat het ding zonder te converteren audio passthrough naar de receiver doet.
Een Apple TV doet dat niet bijvoorbeeld, die converteert alles naar PCM.

Sommige oudere mediaspelers hadden daar moeite mee vanwege de bandbreedte op de HDMI poort.
Wat dus ook aan een verouderde HDMI kabel kan liggen die niet aan de specs van tegenwoordig voldoet.

Dus, HDMI kabel waar high speed op staat gedrukt en dan zou het meestal wel moeten werken.

• LA-384
  • Nu online
The Eagle schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:21:

Mediaspeler zit idd aan receiver en dan via hdmi out van receiver naar tv. Alle kabels zijn ultra high speed hdmi kabels (2.1 8k60hz staat er ook bij benoemd). Het is dus niet alleen out of sync, maar ook haperend, alsof de mediaspeler niet krachtig genoeg is.
RobbieT schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:25:
Hij bedoelt dat het ding zonder te converteren audio passthrough naar de receiver doet.
Een Apple TV doet dat niet bijvoorbeeld, die converteert alles naar PCM.

Sommige oudere mediaspelers hadden daar moeite mee vanwege de bandbreedte op de HDMI poort.
Wat dus ook aan een verouderde HDMI kabel kan liggen die niet aan de specs van tegenwoordig voldoet.

Dus, HDMI kabel waar high speed op staat gedrukt en dan zou het meestal wel moeten werken.
Precies dat ja. Mijn oude NUC van 12 jaar geleden (i5 4250) had iig geen moeite met pass-through van dts HD en volgens mij ook true HD. Dan zou ik eigenlijk verwachten dat de hardware van nu geen issue meer zou mogen zijn toch? Mogelijk slechte integratie of software? Wat ik heb begrepen heeft Xiaomi het via een update er uit gehaald, of iig de pass-through mogelijkheid van dts HD.

Misschien dat de receiver ook nog een rol speelt? Dat heb ik nooit echt kunnen testen, omdat ik de tv, receiver en mediaspeler tegelijk vervangen heb en zo de overstap van 1080p sd naar 4k hdr heb gedaan en dat niet met de oude setup kan testen.

Ik ben gewend dat het audiosignaal in het schermpje van de receiver komt te staan, dus dts HD en true HD wanneer ik pass-through gebruik. Nu staat er ten alle tijden DDDSur in het schermpje, ongeacht de bron of audiosignaal. Het staat ook niet in het rijtje als ik dat met de afstandsbediening van de receiver probeer te wijzigen (enige andere keuzes zijn stereo en multi channel stereo, of de pure en pure direct opties).

Betreft dus een Denon 2700h.

OK, ik heb wat zitten kloten in de instellingen van kodi en na een ander "doorvoer geluidsuitvoerapparaat" geselecteerd te hebben, doet dts HD het wél en zo snel gezien zonder haperingen, dat komt alleen als ik vooruit skip bij een film.

True HD doet het niet, dat geeft in z'n geheel geen geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 20-12-2025 23:16 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik had eerst een Dune HD Smart H1 mediaplayer die mij toch wat langzaam werd maar altijd wel betrouwbaar gewerkt heeft. Die heb ik voor nu ongeveer 1 jaar geleden vervangen door weer Dune HD maar dan de Dune HD Homatic Box R 4K. Voor zover ik in de specs kan lezen voldoet die qua standaarden aan alle standaarden die je vraagt.

Zelf gebruik ik eigenlijk de mediaplayer vrij basic en handige van deze Dune HD vind ik wel dat je de Dune HD eigen software kan blijven gebruiken. Daarnaast werkt die in de basis gewoon mat Google Android en je dus ook gewoon Android apps kan installeren. En ja verder, alles werkt vlotjes en ook b.v. 4K mkv files laden snel en tot nu toe ook geen stotter gemerkt.

• RobbieT
LA-384 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:58:
[...]

Mediaspeler zit idd aan receiver en dan via hdmi out van receiver naar tv. Alle kabels zijn ultra high speed hdmi kabels (2.1 8k60hz staat er ook bij benoemd). Het is dus niet alleen out of sync, maar ook haperend, alsof de mediaspeler niet krachtig genoeg is.
Die Xiaomi Mibox heb ik ook gehad. Die had alleen wifi en de wifi van dat ding was inderdaad bij lange na niet snel genoeg.
Dus haperingen.
Een usb-ethernet adapter gaf wel wat verbetering, maar ook de cpu van dat ding houd niet over.

Denk dat die speler het probleem is. Youtube zal wel werken, en mkv’s met niet te hoge bitrate/resolutie.
Maar zodra je er een serieus bestand heen drukt gaat het ding door z’n hoeven.

Die Xiaomi is dus een keer weggeven aan vrienden die het ding aan de tv in de keuken gebruiken voor een beetje online streamen op een lage resolutie.

[ Voor 8% gewijzigd door RobbieT op 20-12-2025 23:18 ]

• LA-384
  • Nu online
RobbieT schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:12:
[...]

Die Xiaomi Mibox heb ik ook gehad. Die had alleen wifi en de wifi van dat ding was inderdaad bij lange na niet snel genoeg.
Dus haperingen.
Een usb-ethernet adapter gaf wel wat verbetering, maar ook de cpu van dat ding houd niet over.

Denk dat die speler het probleem is. Youtube zal wel werken, en mkv’s met niet te hoge bitrate/resolutie.
Maar zodra je er een serieus bestand heen drukt gaat het ding door z’n hoeven.

Die Xiaomi is dus een keer weggeven aan vrienden die het ding aan de tv in de keuken gebruiken voor een beetje online streamen op een lage resolutie.
Ik herinner me idd dat ik wel eens problemen heb gehad met bepaalde films. Hele tijd bufferen en de melding dat *iets* niet snel genoeg was om het af te spelen. Maar toch was dat wel zeldzaam. 80+ gb mkv bijvoorbeeld.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@LA-384 Het is met sommige mediaspelers inderdaad hit or miss voor wat betreft er daadwerkelijk afgespeeld of ge-passthrough'd wordt. Ik zit er tegenwoordig wat minder in, maar hopelijk helpt dit je een stuk op weg.

Een goed startpunt waar ik voorheen altijd naar verwees is dit topic op het Kodi-forum. Zie: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916 Kodiforumlid wrxtasy hield een fantastische topicstart bij. Helaas is hij daar in 2021 mee gestopt, maar wellicht biedt het nog wat houvast en/of pointers bij welke merken je kunt kijken. De Kodicommunity op Reddit verwijst overigens ook nog steeds naar dat topic (maar dat kan ook zijn omdat ze hun lijstje niet updaten natuurlijk)

Gelukkig is zijn goede werk opgevolgd door Kodiforumlid ht2tweak die een nieuw topic bijhoudt. De meest recente update is van 19 december, dus nog maar 2 dagen oud. Dat topic zou ik dus zeker ook in de gaten houden en ook hier zit er ontzettend veel goede informatie in de topicstart. Zie https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=376035 Meteen ook de link naar de spreadsheet met uitgebreide vergelijking: https://docs.google.com/s...HX7L6M3I/edit?gid=0#gid=0

Meteen ook een tip: sommige mediaspelers hebben bijv géén ethernet of SD-kaart ondersteuning, of maar 1 USB-poort. Bij bijv de Google Chromecast with GoogleTV kun je dat eenvoudig op lossen door een USB-C-hub aan te sluiten. Mijn GCCWGTV heeft daardoor nu een kaartlezer, ethernetpoort en meerdere usb-aansluitingen. Zo kun je een apparaatje dat bijna aan je eisen voldoet, mogelijk toch helemaal geschikt voor je maken.

Mijn voorkeur is om eigenlijk altijd een Android mediaspeler te kopen, al dan niet draaiend op Android zelf of op Google TV. Dan heb je de breedste ondersteuning qua apps en zit je niet vast aan het ecosysteem of de beperkte appstore van een merk-specifiek OS zoals bij Dune of Zappiti (waarop Kodi lang niet altijd mogelijk is en de ondersteuning meestal korter is). Amazon en Apple zijn natuurlijk ook mogelijk, maar hebben beperkingen qua mogelijkheden van Kodi, waarbij soms sideloaden mogelijk is, maar soms ook dingen (zoals skins en legale add-ons) gewoon niet kunnen. Bij Android/GoogleTV heb je dat niet, vandaar mijn voorkeur voor dat OS.

Ik zou zelf eerst bij de volgende merken kijken v.w.b. ondersteuning en omdat deze door de jaren heen de meeste opties en mogelijkheden hadden: Nvidia (alhoewel ik het geheel met je eens ben dat een oud apparaat voor die prijs nogal scheef voelt); Minix, Ugoos, Vero, Google, Nokia/Thomson.

Bijv hier: Google Mediaspelers Discussietopic -Chromecast/TV/Streamer, of hier Nvidia Shield TV - Ervaringen & Discussie - deel 2 en hier Nokia Streaming Box Ervaringentopic In dat laatste topic staat ook een post met links naar welke klonen er nog meer bij horen: hardware-lover in "Nokia Streaming Box Ervaringentopic"

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 21-12-2025 20:32 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• RobbieT
Nog even over de Nvidia Shield, je moet dus de Nvidia Shield TV Pro hebben, niet de oudere versies, en niet de ronde buis versie.

De oudere versies (2015 en 2017) doen geen Dolby Vision.

De ronde versie heeft maar 8Gb opslag wat erg weinig is voor apps, draait op 32 bits wat een issue is en kan je daarom beter mijden.

De nieuwere zijn allemaal met de toblerone vormige afstandsbediening geleverd.
Die remote is ook los verkocht, dus je kan oudere exemplaren tegenkomen waar wel die remote bij zit.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Roel1966 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:00:
Ik had eerst een Dune HD Smart H1 mediaplayer die mij toch wat langzaam werd maar altijd wel betrouwbaar gewerkt heeft. Die heb ik voor nu ongeveer 1 jaar geleden vervangen door weer Dune HD maar dan de Dune HD Homatic Box R 4K. Voor zover ik in de specs kan lezen voldoet die qua standaarden aan alle standaarden die je vraagt.

Zelf gebruik ik eigenlijk de mediaplayer vrij basic en handige van deze Dune HD vind ik wel dat je de Dune HD eigen software kan blijven gebruiken. Daarnaast werkt die in de basis gewoon mat Google Android en je dus ook gewoon Android apps kan installeren. En ja verder, alles werkt vlotjes en ook b.v. 4K mkv files laden snel en tot nu toe ook geen stotter gemerkt.
Idd, de Dune Homatics R 4K Plus heeft ondersteuning voor alles waar @LA-384 naar vraagt, al zou ik liever nog de Premier versie van de Dune willen adviseren vanwege het degelijke ontwerp van dat apparaat. Voor alle duidelijkheid, het zijn beiden SEI804 apparaten, zoals de originele Homatics R Plus dat ook is.

Voor de Dune's geldt, de ene End of Life (Premier), de andere eigenlijk ook al, maar soms beiden nog te vinden hier en daar.

Probleem voor deze apparaten, hoewel voor de Premier in mindere mate, de huidige V14 firmware met daarin de Play-Fi toevoeging die voor extra CPU belasting zorgt, met mogelijke gevolgen van dien.

Deze apparaten kunnen ook CoreElec als dual boot oplossing draaien en hebben daarmee zelfs Dolby Vision FEL7 ondersteuning (CE-NG varianten).

Geen enkele Shield TV ondersteund HDR10+, tevens ook geen YouTube HDR.

Edit: als het ook een mediaspeler moet zijn die Google Play gecertificeerd is en daardoor ook geschikt is voor de welbekende streaming services (Netflix, Prime, AppleTV, etc.). Zo niet, dan zijn er idd diverse andere alternatieven.

[ Voor 16% gewijzigd door hardware-lover op 21-12-2025 20:13 ]

Testing, one, two ...

• The Eagle

The Eagle

Jouw Denon kent een x aantal instellingen voor het beeld, de bewerking en de doorvoer: https://manuals.denon.com/AVRX2700H/EU/nl/GFNFSYmlxuhedk.php
Staat ie op by-pass of automatisch? :)

Edit: maar wat ik niet snap: waarom niet de mediaplayer rechtstreeks aan de TV, en dan via ARC terug richting receiver? Dat moet gewoon werken en dan heb je niks met passthrough of whatever te maken. Alleen geluid terug naar receiver.

[ Voor 38% gewijzigd door The Eagle op 21-12-2025 21:57 ]

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:49
Is de Vero 5 geen optie.? Ik heb al jaren de Vero 4k+ en is echt een hele steady speler.

• Roel1966
  • Niet online
hardware-lover schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:14:
[...]

Idd, de Dune Homatics R 4K Plus heeft ondersteuning voor alles waar @LA-384 naar vraagt, al zou ik liever nog de Premier versie van de Dune willen adviseren vanwege het degelijke ontwerp van dat apparaat.
Vind dat best wel meevallen qua degelijkheid plus vergeet niet dat de Homatics wel heel compact is en je die bijna onzichtbaar kan wegwerken. Je kan hem zelfs achter een tv hangen omdat er een bluetooth afstandsbediening bij zit die je niet op het apparaat hoeft te richten.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Roel1966 schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:19:
Vind dat best wel meevallen qua degelijkheid plus vergeet niet dat de Homatics wel heel compact is en je die bijna onzichtbaar kan wegwerken. Je kan hem zelfs achter een tv hangen omdat er een bluetooth afstandsbediening bij zit die je niet op het apparaat hoeft te richten.
Geen best ontwerp de originele box, zeker niet met de V14 builds met dat Play-Fi erin. Het zorgt voor teveel extra CPU belasting (30-45%), waardoor gebruikers met een hogere kamertemperatuur in de problemen kunnen komen. Zelfs als die kamertemperatuur nog meevalt, vanaf 70-75⁰ CPU temp begint throttling al in te zetten. Diverse gebruikers hebben daarom extra koeling aangebracht in de box. Daarom haalde ik de Premier versie aan, totaal ander ontwerp, geen probleem met de extra warmte, fijn toestel.

Ik testte zowat 3 jaar met de Homatics versie, voor Sei Robotics (moederbedrijf), en heb er ook een stuk of 10 van in huis gekregen (waarschijnlijk nog een paar meer). Maar ondanks het lakende firmware support op dit moment, is het nog steeds een box met goed potentieel. Mochten ze het Play-Fi gedoe op kunnen lossen, is elk model van die R Plus weer probleemloos bruikbaar 👍

Testing, one, two ...

• Roel1966
  • Niet online
hardware-lover schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:17:
[...]

Geen best ontwerp de originele box, zeker niet met de V14 builds met dat Play-Fi erin. Het zorgt voor teveel extra CPU belasting (30-45%), waardoor gebruikers met een hogere kamertemperatuur in de problemen kunnen komen. Zelfs als die kamertemperatuur nog meevalt, vanaf 70-75⁰ CPU temp begint throttling al in te zetten. Diverse gebruikers hebben daarom extra koeling aangebracht in de box. Daarom haalde ik de Premier versie aan, totaal ander ontwerp, geen probleem met de extra warmte, fijn toestel.

Ik testte zowat 3 jaar met de Homatics versie, voor Sei Robotics (moederbedrijf), en heb er ook een stuk of 10 van in huis gekregen (waarschijnlijk nog een paar meer). Maar ondanks het lakende firmware support op dit moment, is het nog steeds een box met goed potentieel. Mochten ze het Play-Fi gedoe op kunnen lossen, is elk model van die R Plus weer probleemloos bruikbaar 👍
Ik zou eerlijk gezegd even niet helemaal zeker weten welke versie ik heb maar het is volgens mij geen V14 versie, althans laatste firmwareupdate is volgens mij V11. Maar wat Play-Fi betreft, ik gebruik hem heel basic en de video's die ik kijk zijn veelal niet hoger dan Full HD. Audiodeel gebruik ik verder niets van Dolby en puur en alleen zeg maar de speakertjes van de tv zelf met een simpele stereo soundbar. Dus ja qua belasting denk ik dat die bij mij in elk geval nooit te warm zal worden.

O ja en ik gebruik trouwens niet dat Google gedoe maar de eigen Dune HD interface zoals ik gewend was ook op de oudere Dune HD.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik was klaar met alle mediaspelers en ben over naar een AliExpress mini PC met N100 CPU, passief gekoeld en Windows 11 erop. Speelt alles af :D

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Roel1966, de Dune zit origineel nog steeds op Android TV V11 6261 inderdaad, Dune heeft voor hun Android TV spelers nauwelijks firmware updates uitgebracht.

Aangezien de Homatics firmware versies heeft, die ook geschikt voor de Dune, kun je er in principe iedere update zelf op zetten, als men dat zou willen.

In jouw situatie en setup zou ik 'm ook lekker op die V11 versie laten staan, heeft geen Play-Fi dus heeft ook geen last van diens invloed 👍

Testing, one, two ...

• LA-384
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:31:
Jouw Denon kent een x aantal instellingen voor het beeld, de bewerking en de doorvoer: https://manuals.denon.com/AVRX2700H/EU/nl/GFNFSYmlxuhedk.php
Staat ie op by-pass of automatisch? :)

Edit: maar wat ik niet snap: waarom niet de mediaplayer rechtstreeks aan de TV, en dan via ARC terug richting receiver? Dat moet gewoon werken en dan heb je niks met passthrough of whatever te maken. Alleen geluid terug naar receiver.
Ik zie de Denon als hub en de tv enkel als weergever. Ik heb het nooit anders geprobeerd.

Ik heb media die hd audio-sporen bevatten. Ik wil die in volle glorie kunnen afspelen via mijn 5.2 speakeropstelling. Of het een beperking van Kodi is, of van de Xiaomi mediaspeler (of de combinatie van beide), of van de receiver dat weet ik niet, maar zonder passthrough krijg ik geen HD audio uit mijn speakers. Sterker nog, zonder passthrough lijkt het te blijven steken op 2.0 audio wat er binnenkomt (volgens het informatievenster van de receiver).

Zo lang ik geen Dolby TrueHD of DTS HD MA of desnoods Multichannel PCM in mijn receiver venstertje zie verschijnen, ga ik er vanuit dat ik niet naar een HD signaal zit te luisteren. En mijn oren denken dat ook te horen, door het gebrek aan dynamiek en bass.

Ik heb iig voor nu besloten om een Nvidia Shield TV Pro te kopen. Mocht dat geen oplossing bieden, ga ik wel verder kijken. Ik heb ook gewoon geen zin om er zo lang mee te troubleshooten.

• LA-384
  • Nu online
b.o.n.s schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:55:
Is de Vero 5 geen optie.? Ik heb al jaren de Vero 4k+ en is echt een hele steady speler.
Deze hou ik in m'n achterhoofd, thanks.

• RobbieT
Je hebt Kodi zo ingesteld staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNOtEu1hsbG9EjjvfCQNRybmeSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCC3Os8Lb75VFX5wWPdlQ2Rc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukUCN6tLLkCnROh5KDSx7sWg7Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gufTRXcldJbMtc7THBqbB4YU.jpg?f=fotoalbum_large

En de speler instellingen voor Dolby Vision en wat je. Tv verder ondersteund:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAhCpD7kee1o_fSJtDr7mMHk9ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYyzBouDWNTLpl8GV0ibHzWh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-T8xfNkvTufHR_e3jCYaWXlAMMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5X3IbaYCKeJkKLnog4vdk8dw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door RobbieT op 22-12-2025 20:54 ]

• LA-384
  • Nu online
Ik heb iig een ander apparaat bij "doorvoer geluidsuitvoer". Met die recommended instelling werkte passthrough niet. Ik weet dat er vroeger (een deel van) de naam van de reciever tussenstond welke ik dan moest selecteren, maar dat is bij deze Xiaomi niet meer het geval. De overige instellingen weet ik zo niet, zit niet bij de tv. Waarschijnlijk kan ik dat woensdagavond checken.

• RobbieT
En dan in de speler zelf, geld voor de Xiaomi hetzelfde als hier in de Nvidia Shield TV:

In de instellingen, geavanceerde geluidsinstellingen, indelingen selecteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3_LPh4zqLJrXx54k4tXz6HyFSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8N3jHc4SrLQ1hNQ6LIrFluhs.jpg?f=fotoalbum_large

Soms helpt het om met de hand de juiste indelingen te selecteren, soms meld een receiver niet goed wat hij kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QntCgxvF_i5W2yh7NOUoyh6z4vQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdelI6lQm4sCC6hbTrwAav9f.jpg?f=fotoalbum_large

En voor video:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mBGZMG7un_dKY0EStvnEaAzZ5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kVB5Kb2vfdghoWsTBwjM0rM.jpg?f=fotoalbum_large

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En als je een en ander aansluit zodat de ARC gewoon zijn werk kan doen, heb je dan geen surround geluid? :? Dat zou ik wel gek vinden, eigenlijk. Het voelt nu alsof een en ander houwtje touwtje in elkaar zit. Volgens mij is het intussen ook wel redelijk ouderwets om ervan uit te gaan dat de receiver het middelpunt is van een dergelijke TV setup. Ik zou die gewoon lekker doen waar 'ie voor bedoelt is, enkel het geluid. :) Ik heb in elk geval het gevoel, zolang je dat niet oplost, een andere mediaspeler je ook niet gaat helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 22-12-2025 21:12 ]

• RobbieT
CH4OS schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:12:
En als je een en ander aansluit zodat de ARC gewoon zijn werk kan doen, heb je dan geen surround geluid? :? Dat zou ik wel gek vinden, eigenlijk. Het voelt nu alsof een en ander houwtje touwtje in elkaar zit. Volgens mij is het intussen ook wel redelijk ouderwets om ervan uit te gaan dat de receiver het middelpunt is van een dergelijke TV setup. Ik zou die gewoon lekker doen waar 'ie voor bedoelt is, enkel het geluid. :) Ik heb in elk geval het gevoel, zolang je dat niet oplost, een andere mediaspeler je ook niet gaat helpen.
ARC is Audio Return Channel en is een manier om geluid vanaf je TV terug te krijgen naar een receiver of soundbar.

Hier niet van toepassing omdat de mediaspeler aan de receiver is aansloten, die haalt het geluid eruit en van daar gaat het signaal naar de TV.

Via de TV aansluiten en ARC gebruiken is geen optie, dan werken je DTS-HD, DTS-X, Dolby TrueHD niet.
Die vragen meer bandbreedte dan ARC biedt.

• Roel1966
  • Niet online
hardware-lover schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:53:
@Roel1966, de Dune zit origineel nog steeds op Android TV V11 6261 inderdaad, Dune heeft voor hun Android TV spelers nauwelijks firmware updates uitgebracht.

Aangezien de Homatics firmware versies heeft, die ook geschikt voor de Dune, kun je er in principe iedere update zelf op zetten, als men dat zou willen.

In jouw situatie en setup zou ik 'm ook lekker op die V11 versie laten staan, heeft geen Play-Fi dus heeft ook geen last van diens invloed 👍
Voor Android hebben ze inderdaad nauwelijks updates uitgebracht maar net eens gekeken en nu dan wel Android 12 beschikbaar is. Wel zijn er ondertussen voor de Dune app al diverse updates geweest die ik dan wel altijd installeer.

Maar inderdaad, net zoals je zegt, hij werkt soepel op V11 en iets als Play-Fi gebruik toch al niet dus stoort het ook niet dat ik die mis.

• LA-384
  • Nu online
RobbieT schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:32:
Via de TV aansluiten en ARC gebruiken is geen optie, dan werken je DTS-HD, DTS-X, Dolby TrueHD niet.
Volgens mij zou dat wel moeten kunnen met eARC, maar dan nog twijfel ik of het op deze manier werkt.

Ik dacht namelijk dat eARC vooral bedoeld is om geluid van tv (bijvoorbeeld uit een app als Netflix) naar de receiver te sturen via dezelfde kabel als dat je beeld van je receiver (bijvoorbeeld van een aangesloten BluRay speler) naar de tv gaat. Dat werkt bij mijn weten niet gegarandeerd ook met geluidssignalen van een andere hdmi-ingang.
CH4OS schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:12:
Noem me ouderwets, maar mijn gevoel zegt dat een receiver betere opties heeft voor geluidssignalen dan een tv. Daarbij kan mijn tv volgens mij niet overweg met DTS codecs, dus zou ik er niets mee opschieten.

Bovendien heb je dan nóg een apparaat tussen de bron die de audio aanlevert en het apparaat wat de audio moet afspelen. Als de bron het al niet onbewerkt kan uitsturen (passthrough) en de tv het niet kan verwerken (geen DTS codec), dan weet ik helemaal niet meer wat er uit de speakers gaat komen (waarschijnlijk stilte of static noise).

Ik wil het best eens proberen, heb binnenkort een paar dagen vrij.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobbieT schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:32:
ARC is Audio Return Channel en is een manier om geluid vanaf je TV terug te krijgen naar een receiver of soundbar.

Hier niet van toepassing omdat de mediaspeler aan de receiver is aansloten, die haalt het geluid eruit en van daar gaat het signaal naar de TV.

Via ARC idd niet mogelijk, maar via eARC wel, indien de TV zelf ook passthrough van die audio codecs ook ondersteund. En in die opstelling gebruik ik dat zelf hier. De LG G4 ondersteund gelukkig nog alle HD audio codecs in passthrough mode en ik heb een goede redenen om de TV daar ook voor te gebruiken.

1) het wijzigen naar de juiste refreshrate/resolutie/HDR mode gaat zo rapper door de receiver te omzeilen omdat deze zich daarop in moet stellen en de TV het signaal van de receiver ook dan nog moet verwerken.

2) indien je een mediaspeler en TV met QMS ondersteuning gebruikt, dan werkt QMS enkel indien die speler rechtstreeks op de TV is aangesloten.
Door een fout in de HDMI specificatie voor receivers, is er op dit moment nog geen enkele die QMS daadwerkelijk ondersteund, ook al vermelden fabrikanten dat wel (onterecht) in de specificaties.
Zo ook bij mijn Marantz Cinema receiver, op papier zou ie het moeten kunnen, in de praktijk dus niet.

Vandaar, mijn keuze voor de TV als doorvoer apparaat, en dat doet ie keurig mag ik wel opmerken.

Ik zou nu geen Shield TV 2019 Pro meer hebben gekocht als mediaspeler, hoewel deze wel als energiezuinige SMB en Plex server kan draaien (wat er ook eentje doet hier in huis) 👍

Testing, one, two ...

• LA-384
  • Nu online
Gisteren de Nvidia Shield TV Pro opgehaald en geïnstalleerd. Het ding doet precies wat ik wilde en is een stuk sneller dan de Xiaomi tv box die ik hiervoor had.

Bedankt voor alle suggesties, ik hou de vero V in mn achterhoofd voor als ik toch tegen nadelen aanloop.

Tevens bedankt voor de suggesties qua instellingen, het gaf me meer inzicht in wat er precies fout ging al die tijd, en hoe fout dat ging (kennelijk al die tijd naar upscaled 2.0 zitten luisteren...). Maar desondanks deed de Xiaomi niet wat het bij aankoop beloofde.

• RobbieT
hardware-lover schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:20:
[...]

Ik zou nu geen Shield TV 2019 Pro meer hebben gekocht als mediaspeler, hoewel deze wel als energiezuinige SMB en Plex server kan draaien (wat er ook eentje doet hier in huis) 👍
Dat is een sentiment wat je hier vaker hoort, maar vrijwel altijd alleen gebaseerd is op het feit dat het ding uit 2019 is.

Probleem is alleen, sindsdien is er niets beters op de markt gekomen en het ding doet nog steeds alles wat je nodig hebt het beste.

Ze hebben toen in vergelijking met iedere andere mediaspeler zulke belachelijk snelle hardware gekozen, dat er eigenlijk nog niks erna is gekomen wat beter werkt.

En het ding krijgt nog steeds regelmatig software updates.
Dus op dat vlak is er ook niks te klagen.

Wat mij betreft mis je wat als je het ding afwijst met als enige reden dat het ding uit 2019 komt.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobbieT schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:22:
[...]

Dat is een sentiment wat je hier vaker hoort, maar vrijwel altijd alleen gebaseerd is op het feit dat het ding uit 2019 is.

Probleem is alleen, sindsdien is er niets beters op de markt gekomen en het ding doet nog steeds alles wat je nodig hebt het beste.

Ze hebben toen in vergelijking met iedere andere mediaspeler zulke belachelijk snelle hardware gekozen, dat er eigenlijk nog niks erna is gekomen wat beter werkt.

En het ding krijgt nog steeds regelmatig software updates.
Dus op dat vlak is er ook niks te klagen.

Wat mij betreft mis je wat als je het ding afwijst met als enige reden dat het ding uit 2019 komt.
Nope (op zijn boers), ik heb er zelf nog 2 in het bezit op dit moment, dus ik kan aardig vergelijken durf ik wel te stellen, en heb dat vanzelfsprekend ook gedaan. Puur kijkend naar de mogelijkheden als mediaspeler zijn er inmiddels gewoon betere alternatieven. En ik ben niet de enige die daar dezelfde mening over heeft.

Dat wil helemaal niet zeggen dat ik het een waardeloos of verouderd apparaat vind (al is ie dat wel inmiddels m.b.t. enkele niet ondersteunde codecs), en de Shield 2019 Pro heeft mogelijkheden die andere apparaten moeten ontberen, maar als mediaspeler is ie simpelweg niet meer de beste keuze (in mijn beleving). Bij mij draait er nu eentje als SMB en Plex server, de andere staat oneerbiedig stof te verzamelen (ja, ik weet het, maar ik ben heel slecht in dingen opruimen) ;)

Testing, one, two ...

• RobbieT
Interessante lijst.

Als ik die lijst zo even vlug bekijk dan zijn er wel veel spelers die niet alle online streaming diensten (officieel) ondersteunen.
Er staan weinig alternatieven in die alles goed doen, alles heeft voor- en nadelen
Hoe de balans dan uitpakt is erg afhankelijk van wat je ermee wil.

Maar goed, ik kan moeilijk iets aanraden waar ik zelf geen ervaring mee heb.
(Heb teveel tegenvallende mediaspelers gehad om me daar aan te wagen)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@RobbieT, idd, dat zijn er nog niet zo heel veel na al die jaren dat de Shield TV al beschikbaar is. Degenen er direct boven krijgen van mij de voorkeur, en dan met name dat "Premier" model, maar die is inmiddels EOL geworden.

Testing, one, two ...

• RobbieT
Een probleem is denk ik dat tegenwoordig die functionaliteit (hoe brak ook) in de meeste TV’s zit ingebouwd.

Daardoor is er geen hele grote markt meer voor een goede mediaspeler.

De meesten hebben niet meer dan een soundbar, en vinden het al prima als Youtube en Netflix werken, waardoor de behoefte aan een goede mediaspeler er gewoon niet zo is.

We zijn hier op het forum natuurlijk niet bepaald het gemiddelde, en lokaal enorme 4K bestanden streamen met DTS-X, Dolby TrueHD + Atmos naar een AV receiver is gewoon niet waar de troep in TV’s op ingericht is.

Gevolg daarvan is dat er gewoon niet heel veel goede nieuwe spelers op de markt zijn gekomen de afgelopen jaren, en dat zal waarschijnlijk ook niet zo snel veranderen helaas.
Pagina: 1