Vraag

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:26
Ik zoek een?
Mediaspeler.

Wat is je budget?
€200,- (liefst minder)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het moet Kodi kunnen draaien en het moet in staat zijn om dts-hd, dolby truehd en dolby atmos via passthrough naar de receiver te sturen. Wat beeld betreft, moet het HDR, HDR10(+) en Dolby Vision ondersteunen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al meerdere mediaspelers gehad, maar geen van allen kon wat ik wilde. De meest recente is de Xiaomi tv Box 's (2nd) en ook al staat er in de pricewatch dat deze aan bovenstaande eisen voldoet, heb ik er nooit dts-hd uitgekregen en loopt het out of sync wanneer ik dolby digital via pass-through will weergeven. Ook hdr werkt niet altijd vlekkeloos en geeft soms of zwart of groen beeld, of groene of paarse tinten. Mogelijk dat de nvidia shield zonder problemen werkt, maar het voelt niet fijn om €220,- neer te tellen voor een apparaat van 6+ jaar oud.

Welke vragen heb je hier nog over?
Heeft iemand een goede suggestie? Liefst uit eigen ervaring, want de pricewatch kan ik zelf ook raadplegen. Ik heb lang geleden ooit een nuc gebruikt en dat werkte vlekkeloos, maar die zijn een heel stuk duurder geworden volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 20-12-2025 21:12 ]

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een mediaspeler is een device dat afspeelt. Is een bron, die hoeven geen passthrough te doen ;)
Als jij PT nodig hebt op je mediaplayer heb je vermoedelijk iets niet goed aangesloten en is dat vermoedelijk ook de reden dat het nooit echt vlekkeloos gewerkt heeft.
Denk dat je eerst even moet kijken hoe de boel aangesloten is en waarop dan. Want je huidige mediaplayer doet in principe alles wat je wilt als ik dat zo lees :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LA-384
@The Eagle En toch is dat zoals ik het altijd gewend ben geweest. Werkte bij de nuc destijds ook zo en dat werkte vlekkeloos. De pass-through optie stel je in in kodi. Met de huidige Xiaomi kan ik dat wel selecteren, maar het doet niets bij dts HD. Met Dolby hoor je wel duidelijk een verschil in audio, maar gaat het dus direct out of sync en blijft alles elke x seconden even haperen. Zonder passtrough wordt het getranscodeerd naar iets (dacht gewoon 5.1), maar hoor je duidelijk dat de audio veel minder dynamisch is. Op die manier heb ik werkelijk niets aan m'n setup. Het speelt al langer, zeker een jaar, misschien zelfs 2,mawr ik ben er klaar mee. Ik wil weer truehd of dts HD op m'n denon schermpje zien en de subs aan het werk horen.

[ Voor 31% gewijzigd door LA-384 op 20-12-2025 22:11 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:46
Tja, blijft een beetje een open deur.

Ik heb hier beide mediaspelers die ik noem, en heb dus met beide uitgebreid ervaring.

Nvidia Shield TV Pro is nog steeds het ding die alles gewoon goed doet, inclusief audio-passthrough, HDR en Dolby Vision.
Geen HDR10+, denk dat je geen mediaspeler gaat vinden die dat doet.
En in de Youtube app geen HDR of Dolby Vision.
Hier is natuurlijk Kodi, Plex, etc beschikbaar.

uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB

Als je audio-passthrough kan laten vallen, dan is de Apple TV 4K ook een aanrader.
Apple zet al sinds jaar en dag de audio om naar lossless PCM / lossless PCM + Atmos.

Die doet wel HDR en Dolby Vision in de Youtube app.
En de interface is een stuk cleaner.
Geen Kodi, dus als je lokale media wil streamen zal je bijvoorbeeld Infuse of Plex moeten gebruiken.

uitvoering: Apple TV 4K (3e gen.) Wi-Fi + Ethernet 128GB

Of zonder ethernet poort:
uitvoering: Apple TV 4K (3e gen.) Wi-Fi 64GB

Dat zijn de opties die gewoon werken, met al het andere heb ik heel wisselende ervaringen.
Deze heb ik beide en die gaan hier ook niet weg.

Andere route kan zijn een Mini PC met Intel N150 cpu, alleen heb je dan in dingen als Netflix waarschijnlijk niet alle audio formaten omdat je geen apps ervoor hebt.
Dolby Vision zou moeten werken, maar zelf niet geprobeerd, bij mij woont de N150 in de meterkast als Plex server.
https://www.amazon.nl/AWO...er-Ethernet/dp/B0DRBZ41FF

[ Voor 16% gewijzigd door RobbieT op 20-12-2025 22:23 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe heb je de boel aangesloten dan? Ik zou zeggen mediaplayer naar receiver en dan naar de tv. Wellicht passthrough op de receiver aan in geval van geluid via de TV. Maar sync los je dan ook op je receiver op lijkt me.
Hier wat meer info: https://www.reddit.com/r/hometheater/s/hjOJ4VLPvT

Maar lastig echt te zeggen hoe of wat als we niet weten welke zaken je aangesloten hebt. Dat jij het niet werkend kreeg wil niet zeggen dat het niet kan. Maar nu zijn er nog teveel onbekende factoren om daar iets over te zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RobbieT
The Eagle schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:21:
Hoe heb je de boel aangesloten dan? Ik zou zeggen mediaplayer naar receiver en dan naar de tv. Wellicht passthrough op de receiver aan in geval van geluid via de TV. Maar sync los je dan ook op je receiver op lijkt me.

Maar lastig echt te zeggen hoe of wat als we niet weten welke zaken je aangesloten hebt. Dat jij het niet werkend kreeg wil niet zeggen dat het niet kan. Maar nu zijn er nog teveel onbekende factoren om daar iets over te zeggen :)
Hij bedoelt dat het ding zonder te converteren audio passthrough naar de receiver doet.
Een Apple TV doet dat niet bijvoorbeeld, die converteert alles naar PCM.

Sommige oudere mediaspelers hadden daar moeite mee vanwege de bandbreedte op de HDMI poort.
Wat dus ook aan een verouderde HDMI kabel kan liggen die niet aan de specs van tegenwoordig voldoet.

Dus, HDMI kabel waar high speed op staat gedrukt en dan zou het meestal wel moeten werken.

• LA-384
The Eagle schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:21:

Mediaspeler zit idd aan receiver en dan via hdmi out van receiver naar tv. Alle kabels zijn ultra high speed hdmi kabels (2.1 8k60hz staat er ook bij benoemd). Het is dus niet alleen out of sync, maar ook haperend, alsof de mediaspeler niet krachtig genoeg is.
RobbieT schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:25:
Hij bedoelt dat het ding zonder te converteren audio passthrough naar de receiver doet.
Een Apple TV doet dat niet bijvoorbeeld, die converteert alles naar PCM.

Sommige oudere mediaspelers hadden daar moeite mee vanwege de bandbreedte op de HDMI poort.
Wat dus ook aan een verouderde HDMI kabel kan liggen die niet aan de specs van tegenwoordig voldoet.

Dus, HDMI kabel waar high speed op staat gedrukt en dan zou het meestal wel moeten werken.
Precies dat ja. Mijn oude NUC van 12 jaar geleden (i5 4250) had iig geen moeite met pass-through van dts HD en volgens mij ook true HD. Dan zou ik eigenlijk verwachten dat de hardware van nu geen issue meer zou mogen zijn toch? Mogelijk slechte integratie of software? Wat ik heb begrepen heeft Xiaomi het via een update er uit gehaald, of iig de pass-through mogelijkheid van dts HD.

Misschien dat de receiver ook nog een rol speelt? Dat heb ik nooit echt kunnen testen, omdat ik de tv, receiver en mediaspeler tegelijk vervangen heb en zo de overstap van 1080p sd naar 4k hdr heb gedaan en dat niet met de oude setup kan testen.

Ik ben gewend dat het audiosignaal in het schermpje van de receiver komt te staan, dus dts HD en true HD wanneer ik pass-through gebruik. Nu staat er ten alle tijden DDDSur in het schermpje, ongeacht de bron of audiosignaal. Het staat ook niet in het rijtje als ik dat met de afstandsbediening van de receiver probeer te wijzigen (enige andere keuzes zijn stereo en multi channel stereo, of de pure en pure direct opties).

Betreft dus een Denon 2700h.

OK, ik heb wat zitten kloten in de instellingen van kodi en na een ander "doorvoer geluidsuitvoerapparaat" geselecteerd te hebben, doet dts HD het wél en zo snel gezien zonder haperingen, dat komt alleen als ik vooruit skip bij een film.

True HD doet het niet, dat geeft in z'n geheel geen geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 20-12-2025 23:16 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik had eerst een Dune HD Smart H1 mediaplayer die mij toch wat langzaam werd maar altijd wel betrouwbaar gewerkt heeft. Die heb ik voor nu ongeveer 1 jaar geleden vervangen door weer Dune HD maar dan de Dune HD Homatic Box R 4K. Voor zover ik in de specs kan lezen voldoet die qua standaarden aan alle standaarden die je vraagt.

Zelf gebruik ik eigenlijk de mediaplayer vrij basic en handige van deze Dune HD vind ik wel dat je de Dune HD eigen software kan blijven gebruiken. Daarnaast werkt die in de basis gewoon mat Google Android en je dus ook gewoon Android apps kan installeren. En ja verder, alles werkt vlotjes en ook b.v. 4K mkv files laden snel en tot nu toe ook geen stotter gemerkt.

• RobbieT
LA-384 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:58:
[...]

Mediaspeler zit idd aan receiver en dan via hdmi out van receiver naar tv. Alle kabels zijn ultra high speed hdmi kabels (2.1 8k60hz staat er ook bij benoemd). Het is dus niet alleen out of sync, maar ook haperend, alsof de mediaspeler niet krachtig genoeg is.
Die Xiaomi Mibox heb ik ook gehad. Die had alleen wifi en de wifi van dat ding was inderdaad bij lange na niet snel genoeg.
Dus haperingen.
Een usb-ethernet adapter gaf wel wat verbetering, maar ook de cpu van dat ding houd niet over.

Denk dat die speler het probleem is. Youtube zal wel werken, en mkv’s met niet te hoge bitrate/resolutie.
Maar zodra je er een serieus bestand heen drukt gaat het ding door z’n hoeven.

Die Xiaomi is dus een keer weggeven aan vrienden die het ding aan de tv in de keuken gebruiken voor een beetje online streamen op een lage resolutie.

[ Voor 8% gewijzigd door RobbieT op 20-12-2025 23:18 ]

• LA-384
RobbieT schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:12:
[...]

Die Xiaomi Mibox heb ik ook gehad. Die had alleen wifi en de wifi van dat ding was inderdaad bij lange na niet snel genoeg.
Dus haperingen.
Een usb-ethernet adapter gaf wel wat verbetering, maar ook de cpu van dat ding houd niet over.

Denk dat die speler het probleem is. Youtube zal wel werken, en mkv’s met niet te hoge bitrate/resolutie.
Maar zodra je er een serieus bestand heen drukt gaat het ding door z’n hoeven.

Die Xiaomi is dus een keer weggeven aan vrienden die het ding aan de tv in de keuken gebruiken voor een beetje online streamen op een lage resolutie.
Ik herinner me idd dat ik wel eens problemen heb gehad met bepaalde films. Hele tijd bufferen en de melding dat *iets* niet snel genoeg was om het af te spelen. Maar toch was dat wel zeldzaam. 80+ gb mkv bijvoorbeeld.
Pagina: 1