Nieuwe PC gaan aan maar doet verder niks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bluelion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22

Intro

Na meer dan 10 jaar vond ik het tijd om eens een nieuwe PC samen te stellen en te bouwen zoals ik dat in het verleden al veel vaker gedaan heb. Ik moest me wel weer op de hoogte stellen van wat nu weer gangbaar is en wat nu weer een goede prijs-performance biedt, dus veel tests en reviews gelezen en componenten vergeleken. Ook wilde ik het compacter, iets zoals de BBG De beste mini-ITX-game-pc met waterkoeling, maar ik game niet en heb geen (dure) video kaart nodig.
Uiteindelijk is het geen 10-liter LianLi A4 met mini ITX MB geworden maar een wat grotere 23-liter Mini-tower van Sharkoon MS-1000 met micro-ATX MB.
Helemaal onderaan staat mijn componenten lijst. De componenten zijn in de black friday week gekocht.
Alleen de voeding is uit een oudere PC, een 380W Antec 80Plus. Omdat deze build geen bijzondere stroomvreters heeft, meen ik, dat die voeding meer dan genoeg is. De CPU is slechts 65W TDP, gelijk aan de oude processor, er zijn geen harde schijven meer. De voeding is zoals ik het begrijp een oudere ATX 2.0. Omdat ik zonder Video kaart draai zou dat goed genoeg moeten zijn.
Het probleem
De PC geeft geen beeld op HDMI of VGA aansluiting.
De powerbutton doet het (PC gaat aan) , de power-on led op front doet het, de fans en de waterpomp draaien. Alle voeding spanningen zijn aanwezig.
Met 10 seconden drukken op de power-button gaat de PC ook weer uit.
Verder doet die het schijnbaar niets.
Het Asus bord heeft geen indicatoren, dus is weinig behulpzaam.
Wat heb ik geprobeerd
  • Alle (voeding-) verbindingen nagelopen.
  • Voeding na gemeten in de PC: 5V, 12V en 3.3V aanwezig. De 3.3V is met 3.25V gemeten wel wat aan de lage kant.
  • De VRM voeding op het bord is een 8-polige socket, maar de voeding heeft slechts de 4-polige 12V plug (ATX v2.0).
  • Andere HDMI bron (laptop) op monitor kabel aangesloten. Idem voor VGA.
  • Al het overbodige loskoppelen, stap voor stap. Dus NVMe-M2 er uit. Alle USB er uit (keyboard, muis, frontpanel USB, frontpaneel AUDIO, Frontpaneel RESET, AIO-H2O).
  • Ook heb ik een 8-ohm luitsprekertje toegevoegd op desbetreffende connector: geen geluid, nooit.
  • Geheugen los/vast, omwisselen, single channel DIMM.
  • Zonder geheugen zou ik verwachten dat het speakertje zou beepen, maar niks van dat.
  • Met alle fans losgekoppeld, voel ik dat na verloop van tijd de radiator en VRM iets warmer worden, dus daar gebeurd wel iets.
  • Bootable USB stick indicator lampje gaat nooit aan. (M2 NVME is nog niet bootable)
  • Voor de compleetheid heb ik ook nog het "Troubleshoottips Help, mijn nieuwe pc gaat niet aan!" artikel gelezen
Wat ik nog niet gedaan heb
De CPU (-koeler) los gehad (ik weet zeker dat die goed georiënteerd zit, en de socket zag er prima uit).
Twijfels
Enige twijfels heb ik over het ASUS moederbord: ASUS PRIME B650M-A. Het is al wat ouder (2022). Volgens de Asus compatibility lijst wordt de AMD 9700X wel ondersteund, maar het exacte type Gskill DDR5 geheugen staan niet in hun lijst (met 6000 Mtps te snel?). Van het bord is ook een 2e versie (B650M-A 2), waar die wel in staat. Misschien is het slechts een kwestie van niet/wel getest zijn.
Bij de selectie van het moederbord had ik mij verkeken op de M2-slot heatspreader die er kennelijk niet bij zit. Of het ook echt nodig is weet ik niet. De gebruikte Samsung 990 EVO plus 2TB heeft slechts 1 geheugen chip. Het stroomverbruik is naar ik verneem zo laag dat koeling niet nodig zou zijn.
Dat het moederbord geen diagnostiek heeft, blijkt nu vooral een gemis.

Van het DDR5 geheugen, maar ook van andere componenten, heb ik geen vervanging liggen om oorzaak uit te sluiten.
Het DDR5 geheugen heb ik nog voor een redelijk schappelijke prijs (170% minimum prijs, maar 1/2 huidige prijs) met wat levertijd kunnen aanschaffen, maar met huidige schaarste vraag ik mij wel af waar ze vandaan komen en zijn die wel goed? Blister verpakking met hologram stickers lijkt dik in orde.
Vraag
Ziet iemand iets wat ik over het hoofd gezien heb?
Zou een Asus bord piepjes laten horen bij problemen?
Componenten
#CategorieProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed
1MoederbordenASUS PRIME B650M-A
1BehuizingenSharkoon MS-Z1000 Wit
1WaterkoelingDeepCool Mystique 240 WH ARGB
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB

[ Voor 3% gewijzigd door bluelion op 13-12-2025 17:27 . Reden: Add link, kleine aanpassingen ]

Alle reacties

• bluelion
Hier een foto van mijn build:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LioVfPfmAKltroOapPoPt5U8gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KF9Bfqx85Man5e2LT0b950JN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door bluelion op 13-12-2025 17:59 . Reden: Clickable link ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:18
Doe er eerst eens een fatsoenlijke voeding in. Die antieke Antec (ding is >15 jaar oud) is niet geschikt voor moderne hardware en daarnaast ook niet betrouwbaar meer gezien de leeftijd. Kan ook makkelijk zijn dat het moederbord wil dat je alle 8 pinnen voor de cpu aansluit.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:42
-Een 19jarige psu niet gebruiken, condensatoren zijn gewoon op na zo'n lange tijd.
-Bios updaten support van je cpu is pas bij bios 2613, gebruik flash back functie.

• bluelion
Uszka schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:26:
Doe er eerst eens een fatsoenlijke voeding in. Die antieke Antec (ding is >15 jaar oud) is niet geschikt voor moderne hardware en daarnaast ook niet betrouwbaar meer gezien de leeftijd. Kan ook makkelijk zijn dat het moederbord wil dat je alle 8 pinnen voor de cpu aansluit.
Hoe kom je tot die conclusie? Ja hij is oud (~10 jaar), maar nauwelijks gebruikt. De internals (elco's) zien er goed uit. Spanningen zijn stabiel.
Wat is zo speciaal aan "moderne hardware"? Het stroomverbruik is afgenomen of gelijkgebleven.

Op de ongebruikte pinnen van de "12V vrm connector" staat 12V, 3.3V en 2x gnd.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:45
Wel een dure waterkoeling kopen en geen nieuwe PSU.
Da's volgens mij een verkeerde manier van geld proberen te besparen.
En anders leen je ff van een kennis een recente voeding, zul je zien dat het dan wel goed gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Yaksa op 13-12-2025 17:35 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Je kan testen of CAPS lock van het toetsenbord (bedraad) werkt als de PC is gestart.
Als dat werkt is dat een indicatie dat het systeem in ieder geval correct heeft gestart/gepost.

• bluelion
Yaksa schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:33:
Wel een dure waterkoeling kopen en geen nieuwe PSU.
Da's volgens mij een verkeerde manier van geld proberen te besparen.
Ik je geen ongelijk geven, maar wat je nu kan krijgen is 650W en meer, veel te veel voor deze PC.

Ik was nog niet tot een goede voeding keuze gekomen om te kopen, en deze kast stelt wat extra eisen aan het formaat. Daarom meende ik wel even een oudere voeding te kunnen gebruiken.

• Hell-Slave
bluelion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:37:
[...]

Ik je geen ongelijk geven, maar wat je nu kan krijgen is 650W en meer, veel te veel voor deze PC.

Ik was nog niet tot een goede voeding keuze gekomen om te kopen, en deze kast stelt wat extra eisen aan het formaat. Daarom meende ik wel even een oudere voeding te kunnen gebruiken.
Niet waar. categorie: Voedingen

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:18
bluelion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:33:
[...]

Hoe kom je tot die conclusie? Ja hij is oud (~10 jaar), maar nauwelijks gebruikt. De internals (elco's) zien er goed uit. Spanningen zijn stabiel.
Wat is zo speciaal aan "moderne hardware"? Het stroomverbruik is afgenomen of gelijkgebleven.

Op de ongebruikte pinnen van de "12V vrm connector" staat 12V, 3.3V en 2x gnd.
Halverwege 2010 is de voeding EOL gegaan. Minimaal 15 jaar oud dus. Introductie was in 2006, 19 jaar geleden.
Zulke oude voedingen kunnen niet overweg met de verschillende powerstates van recente hardware. Die voedingen willen een evenredige load op 5v en 12v omdat de spanningsregeling anders helemaal mank gaat. Beide lijnen gaan dan buiten ATX specificatie.
Oude voedingen hebben een heel hoge ripple en als iets hardware sloopt dan is dat hoge ripple. Als je dus wat langer van je nieuwe spulletjes wilt genieten dan haal je een nieuwe fatsoenlijke ATX3.1 voeding.
bluelion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:37:
[...]

Maakt weinig uit. Ik heb 750w in een systeem zitten zonder dGPU. ATX3.1 voedingen moeten minimaal 70% efficiënt zijn bij 2%/20w belasting.

[ Voor 21% gewijzigd door Uszka op 13-12-2025 17:46 ]

• bluelion
Hell-Slave schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:27:
-Een 19jarige psu niet gebruiken, condensatoren zijn gewoon op na zo'n lange tijd.
-Bios updaten support van je cpu is pas bij bios 2613, gebruik flash back functie.
De psu wordt steeds ouder :-)

Hoe kan je zien welke BIOS versie er in zit, af fabriek?
De ASUS compatibiliteit lijst geeft support voor deze processor.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:35
De foto die je hebt gedeeld is postzegelformaat, waardoor we daar weinig aan kunnen zien. Heb je een grotere versie?

En met dit soort problemen is het altijd verstandig om alles uit je kast te halen en met een zo'n kaal mogelijk systeem, buiten de kast, te beginnen.

The devil is in the details.

• Hell-Slave
bluelion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:43:
[...]

De psu wordt steeds ouder :-)

Hoe kan je zien welke BIOS versie er in zit, af fabriek?
Zet nieuwste bios op usb stick en gebruik de flashback functie, je hebt dan de nieuwste versie en kan het in ieder geval niet daar meer aan liggen.

• Hell-Slave
bluelion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:43:
[...]

Ja bij bios versie 2613.

Ryzen™ 7 Ryzen 7 9700X 3.8GHz 65W 32MB 8 Yes 2613

https://www.asus.com/nl/m...?model2Name=PRIME-B650M-A

• bluelion
Hahn schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:45:
De foto die je hebt gedeeld is postzegelformaat, waardoor we daar weinig aan kunnen zien. Heb je een grotere versie?

En met dit soort problemen is het altijd verstandig om alles uit je kast te halen en met een zo'n kaal mogelijk systeem, buiten de kast, te beginnen.
Nu wel grotere foto, is complete vorm, zonder nog toe te voegen sata ssd. Hij is nu gestript tot bare-essentials.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De Antec Earthwatts 380W voeding heb ik gemeten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfZuuDlC_hRNNlb2XjBuyDOdvKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xvTIQuPfVFsbS7z3rC0dprwu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9Rm0zRJEZ4_gh4n_rPwvVO9WX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Re6Vz5NdTcM4UwfIHEv7kmu5.png?f=user_large

Die zou je niet meer moeten gebruiken. Onstabiel en onzuinig. Sommige oude voedingen zijn ongeschikt voor "moderne" hardware (Haswell sinds 2013).

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-12 21:53

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou inderdaad toch de voeding verdenken. Enige dat je nog kan proberen is ram en SSD eraf, en ook natuurlijk de fans, en even alle kabeltjes van de moederbord naar de kast goed checken of er niet ergens contact wordt gemaakt of juist ontbreekt. Die kabeltjes er even uit en opnieuw met de handleiding dubbelchecken en terug plaatsen?

Mocht je een goede voeding zoeken voor een systeem dat niet veel nodig heeft, dat begint niet bij 650W: uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 550W

youtube.com/@hisrep

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:09
Is dit niet een kwestie van wachten op de 15 minuten durende ddr5 memory training?
Zeker als dit geheugen niet op de lijst staat zal hij er nog geen timing voor kennen.

• bluelion
jeroen3 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:20:
Is dit niet een kwestie van wachten op de 15 minuten durende ddr5 memory training?
Zeker als dit geheugen niet op de lijst staat zal hij er nog geen timing voor kennen.
Dat is mij onbekend...

Wanneer gebeurt dat dan?
Laat die dan ook wat op scherm zien?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:35
bluelion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:34:
[...]

Dat is mij onbekend...

Wanneer gebeurt dat dan?
Nee, dat is hetgeen wat het tricky maakt. De eerste keer dat je boot en er memory training plaatsvindt heb je meestal geen beeld, maar moet je dus wel even geduld hebben.

Dus dat lijkt me een hele goede om te proberen. Zet je pc aan, laat 'm minimaal 15 minuten met rust, en kijk of er dan meer gebeurd.

The devil is in the details.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:09
bluelion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:34:
[...]

Dat is mij onbekend...

Wanneer gebeurt dat dan?
Eerste powerup met een aangepaste memory configuratie die het moederbord niet af fabriek kent.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
bluelion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:10:
De powerbutton doet het (PC gaat aan) , de power-on led op front doet het, de fans en de waterpomp draaien. Alle voeding spanningen zijn aanwezig.
Met 10 seconden drukken op de power-button gaat de PC ook weer uit.
De basis moederbord logica blijkt dan in ieder geval te functioneren.
bluelion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:10:
Ook heb ik een 8-ohm luidsprekertje toegevoegd op desbetreffende connector: geen geluid, nooit.[/li]
Aangenomen het speakertje werkt en is goed aangesloten:
Asus: [Motherboard] How to use buzzer to troubleshoot monitor display issues
Hahn schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:38:
Nee, dat is hetgeen wat het tricky maakt. De eerste keer dat je boot en er memory training plaatsvindt heb je meestal geen beeld, maar moet je dus wel even geduld hebben.
Dat kan bij dat type boards inderdaad wel eens erg lang duren.
Zie ook dit reddit topic met nog wat dingen om te checken:
Reddit: Asus Prime B650M A AX II will not turn on.
This mobo just literally takes like 5 mins to post for the 1st time just turn it on and wait my gpu didnt even light up then after about 5 mins or so it came to life. After initial setup it boots normally.

• bluelion
Even wat tussen resultaten.

Die Antec voeding is inderdaat ouder dan ik verwachtte; die is kennelijk niet bij de laatste rebuild vervangen geworden. De productie datum op de trafos is 0837, oftewel 2008 week 37.
Die voeding eens gemeten met oscilloscoop: 3.3V en 5V hebben een ripple van 30-40mVpp, 12V op 24-polige connector ook zoiets maar op 4-polige 12V ongeveer 60mVpp (Op de PC waar ik nu op werk, met een be-quiet straight-power voeding is zelfs wat meer maar wel vergelijkbaar).
Verbruik aan de netstekker is zo'n 43 Watt, wat ik eigenlijk best wel veel vindt, maar dat kan je kennelijk verwachten van een AMD Ryzen 7 (mijn huidige (2014) Intel i7 3770k doet ongeveer 12 Watt idle). Dit is geen goed vergelijk, want ik weet niet wat de processor aan het doen is.

De BIOS flashBack button (met USB stick in BIOS FB USB port) doet niks; de USB stick led gaat niet aan en de FlashBack LED op mainboard ook niet.

Ik ga mijn werk PC voeding eruit slopen en proberen. Daar ben ik wel even zoet mee.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

handleiding gelezen hoe de bios fb functie werkt?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tja ja ik sluit mij ook bij de anderen aan en snap even niet waarom je in een nieuwe build een oude voeding gaat zetten, zeker al omdat je build er verder heel netjes uit ziet. Maar even al een opmerking bij dat de voeding weinig gebruikt is, dat zegt helemaal niets want condensatoren kunnen ook bij niet/weinig gebruik na verloop van tijd gaan lekken. Daarnaast, bedenk ook dat een voeding van 15 jaar geleden met dan 380 watt lang niet zo zuinig is dan b.v. een hedendaagse voeding van b.v. 650 watt. Neem aan dat je toch wel weet dat een voeding van 650 watt alleen datgene verbruikt wat er gevraagd word en echt geen 650 watt constant wegslurpt.

Dus ja ik zou zeker die voeding eruit kieperen en een nieuwe voeding erin zetten, beste ook een modulaire voeding zeker in een kleine kast. Onnodige kabels hoef je dan niet aan te sluiten en dat er ook al een stuk netter uit ziet, geen lelijke kabelbos zoals nu.

• Hell-Slave
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuxISptgWwn-UcfB2jYPc0NWpdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YirYvpkylQqEPq6AIzqCWA0E.png?f=fotoalbum_large

Rename the BIOS file as ASUS.CAP or PB650MA.CAP and copy the renamed BIOS
file to a USB flash drive (FAT32).

https://www.asus.com/nl/support/faq/1038568/

[ Voor 53% gewijzigd door Hell-Slave op 13-12-2025 23:59 ]

• ChrisL1971
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:44
Je moet wel alle 8 polen van de 12V connector aansluiten volgens de handleiding. Dus minimaal een verdeel kabeltje er tussen. mocht dat niet werken dan is het moederboard niet helemaal goed ingebouwd en is er ergens contact met de kast. alles uitbouwen en op een werkbank de componenten nog eens testen.
Pagina: 1