Intro
Na meer dan 10 jaar vond ik het tijd om eens een nieuwe PC samen te stellen en te bouwen zoals ik dat in het verleden al veel vaker gedaan heb. Ik moest me wel weer op de hoogte stellen van wat nu weer gangbaar is en wat nu weer een goede prijs-performance biedt, dus veel tests en reviews gelezen en componenten vergeleken. Ook wilde ik het compacter, iets zoals de BBG De beste mini-ITX-game-pc met waterkoeling, maar ik game niet en heb geen (dure) video kaart nodig.Uiteindelijk is het geen 10-liter LianLi A4 met mini ITX MB geworden maar een wat grotere 23-liter Mini-tower van Sharkoon MS-1000 met micro-ATX MB.
Helemaal onderaan staat mijn componenten lijst. De componenten zijn in de black friday week gekocht.
Alleen de voeding is uit een oudere PC, een 380W Antec 80Plus. Omdat deze build geen bijzondere stroomvreters heeft, meen ik, dat die voeding meer dan genoeg is. De CPU is slechts 65W TDP, gelijk aan de oude processor, er zijn geen harde schijven meer. De voeding is zoals ik het begrijp een oudere ATX 2.0. Omdat ik zonder Video kaart draai zou dat goed genoeg moeten zijn.
Het probleem
De PC geeft geen beeld op HDMI of VGA aansluiting.De powerbutton doet het (PC gaat aan) , de power-on led op front doet het, de fans en de waterpomp draaien. Alle voeding spanningen zijn aanwezig.
Met 10 seconden drukken op de power-button gaat de PC ook weer uit.
Verder doet die het schijnbaar niets.
Het Asus bord heeft geen indicatoren, dus is weinig behulpzaam.
Wat heb ik geprobeerd
- Alle (voeding-) verbindingen nagelopen.
- Voeding na gemeten in de PC: 5V, 12V en 3.3V aanwezig. De 3.3V is met 3.25V gemeten wel wat aan de lage kant.
- De VRM voeding op het bord is een 8-polige socket, maar de voeding heeft slechts de 4-polige 12V plug (ATX v2.0).
- Andere HDMI bron (laptop) op monitor kabel aangesloten. Idem voor VGA.
- Al het overbodige loskoppelen, stap voor stap. Dus NVMe-M2 er uit. Alle USB er uit (keyboard, muis, frontpanel USB, frontpaneel AUDIO, Frontpaneel RESET, AIO-H2O).
- Ook heb ik een 8-ohm luitsprekertje toegevoegd op desbetreffende connector: geen geluid, nooit.
- Geheugen los/vast, omwisselen, single channel DIMM.
- Zonder geheugen zou ik verwachten dat het speakertje zou beepen, maar niks van dat.
- Met alle fans losgekoppeld, voel ik dat na verloop van tijd de radiator en VRM iets warmer worden, dus daar gebeurd wel iets.
- Bootable USB stick indicator lampje gaat nooit aan. (M2 NVME is nog niet bootable)
- Voor de compleetheid heb ik ook nog het "Troubleshoottips Help, mijn nieuwe pc gaat niet aan!" artikel gelezen
Wat ik nog niet gedaan heb
De CPU (-koeler) los gehad (ik weet zeker dat die goed georiënteerd zit, en de socket zag er prima uit).Twijfels
Enige twijfels heb ik over het ASUS moederbord: ASUS PRIME B650M-A. Het is al wat ouder (2022). Volgens de Asus compatibility lijst wordt de AMD 9700X wel ondersteund, maar het exacte type Gskill DDR5 geheugen staan niet in hun lijst (met 6000 Mtps te snel?). Van het bord is ook een 2e versie (B650M-A 2), waar die wel in staat. Misschien is het slechts een kwestie van niet/wel getest zijn.Bij de selectie van het moederbord had ik mij verkeken op de M2-slot heatspreader die er kennelijk niet bij zit. Of het ook echt nodig is weet ik niet. De gebruikte Samsung 990 EVO plus 2TB heeft slechts 1 geheugen chip. Het stroomverbruik is naar ik verneem zo laag dat koeling niet nodig zou zijn.
Dat het moederbord geen diagnostiek heeft, blijkt nu vooral een gemis.
Van het DDR5 geheugen, maar ook van andere componenten, heb ik geen vervanging liggen om oorzaak uit te sluiten.
Het DDR5 geheugen heb ik nog voor een redelijk schappelijke prijs (170% minimum prijs, maar 1/2 huidige prijs) met wat levertijd kunnen aanschaffen, maar met huidige schaarste vraag ik mij wel af waar ze vandaan komen en zijn die wel goed? Blister verpakking met hologram stickers lijkt dik in orde.
Vraag
Ziet iemand iets wat ik over het hoofd gezien heb?Zou een Asus bord piepjes laten horen bij problemen?
Componenten
| # | Categorie | Product |
|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Boxed |
| 1 | Moederborden | ASUS PRIME B650M-A |
| 1 | Behuizingen | Sharkoon MS-Z1000 Wit |
| 1 | Waterkoeling | DeepCool Mystique 240 WH ARGB |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 |
| 1 | Interne SSD's | Samsung 990 EVO Plus 2TB |
[ Voor 3% gewijzigd door bluelion op 13-12-2025 17:27 . Reden: Add link, kleine aanpassingen ]
:strip_exif()/f/image/KF9Bfqx85Man5e2LT0b950JN.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/xvTIQuPfVFsbS7z3rC0dprwu.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Re6Vz5NdTcM4UwfIHEv7kmu5.png?f=user_large)
/f/image/YirYvpkylQqEPq6AIzqCWA0E.png?f=fotoalbum_large)