Vraag

• janemmers
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-12 22:32
Mijn vraag
We hebben een dubbele woning met 2 badkamers (2 douches en 1 bad) en in totaal 5 personen.
Voor het SWW hebben we een warmtepompboiler van 270 liter.
In 90% van de tijd voldoet deze goed zonder afspraken te maken over wie wanneer gebruik maakt van de douche.
In 10% van de tijd heeft iemand te koud water om nog te kunnen douchen. Dit wordt erger op het moment dat iemand het bad heeft gebruikt.

Ik wil nu als backup voor die 10% een Clage doorstromer plaatsen van 18 KW. We hebben 3x 63A aansluiting.Deze heeft een debiet van 8 l/min. Dit is volgens mij voldoende voor 2 douchepunten.
De warmtepomp staat ingesteld op 55 graden Ik wil de doorstromer instellen op 45 graden
Mijn inschatting is dat de doorstromer niet vaak inschakelt. Wel hebben we op deze manier altijd de beschikking over voldoende warm water.

Is dit een goede oplossing of zijn er nog ander mogelijkheden.

...

Jan

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kan ook het element in de boiler gebruiken om sneller op te warmen. Of de temp op 60c zetten.

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-12 22:58
Ja inderdaad, probeer de temp eens eerst te verhogen van je huidige setup voor je echte kosten maakt. Weet niet of je dat al geprobeerd hebt. En in alle douches zitten spaar douche koppen in? Eventueel ook al een. Besparing.

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-12 21:35
Kun je niet instellen dat gedurende de dag de temperatuur op 40-45 graden gehouden kan worden en rond de drukke tijden op iets van 60-65?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:31
Je kunt eens beginnen met een 3kw unit of max 6. Die kunnen dan ook meehelpen wanneer er nog slechts 42C uit t vat komt. 18 kw lijkt me totaal overdreven en niet toekomstbestendig.

Verdere tip: kijk eens heel goed of je echt 3x63A nodig hebt voor 2 huishoudens. Hier in de buurt kost dat ruim 3500 euro/jaar aan vastrecht alleen al :-0 en de netbeheerkosten gaan stijgen stijgen stijgen de komende jaren.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Fr33z schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:06:
Je kunt eens beginnen met een 3kw unit of max 6. Die kunnen dan ook meehelpen wanneer er nog slechts 42C uit t vat komt. 18 kw lijkt me totaal overdreven en niet toekomstbestendig.

Verdere tip: kijk eens heel goed of je echt 3x63A nodig hebt voor 2 huishoudens. Hier in de buurt kost dat ruim 3500 euro/jaar aan vastrecht alleen al :-0 en de netbeheerkosten gaan stijgen stijgen stijgen de komende jaren.
Terugverdienen van een hele dikke peakshavende accu omvormer gaat erg kort zijn als zoveel nodig is op de aansluiting 🤣

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@janemmers Je woont waarschijnlijk niet in NL - 3 x 63A is geen standaard in NL.
Ik ken zoiets alleen uit Duitsland als normale huisaansluiting van vroeger
en toen hadden we ook een 24 kW doorstromer.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 10-12-2025 23:45 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:53
Ik zou dan eerder de WPB vervangen voor een veel grotere. Tis toch 2 huizen en 2 badkamers
zou denk ik een 400L plaatsen op een monoblocje met BUH.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:31
DoucheWTW overwogen? Nog wat duurzamer ;)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met 11kW kom je ook een eind, de doorstroomverwarmer hoeft niet vanaf koud te beginnen. Maar inderdaad experimenteer eens met een hogere temperatuur in je vat, dat is zo ingesteld en voor hetzelfde geld is dat net voldoende om die laatste 10% te dekken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Ik zou de boiler niet hoger zetten dan 55 graden. Waarschijnlijk springt er dan een element aan. Welk model gaat het om?
Hou er rekening mee dat 18kW maar voldoende is voor 1 (handdouche) niet 2 tegelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op zich is het een aardige oplossing die je ook wel bij zonneboilers ziet - zuinig als het kan, brute kracht als het moet.
Eén en ander hangt wel af van of je spaardouches hebt, maar echt koud wordt het dan niet meer (evt kan je de kraan minder ver open zetten om warmer water te krijgen).

De tip van een douche-wtw snijdt aan twee kanten: de boiler is sneller weer heet (want hij krijgt voorverwarmd water) en er wordt minder uit de boiler bijgemengd (want het 'koudwater' is al warmer) dus je kunt langer douchen met dezelfde boiler. Dit scheelt bij mij zo'n 30-50% (zie Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? )
Helaas heeft het nauwelijks meerwaarde bij het vullen of legen van een bad door de ontbrekende gelijktijdigheid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1