Instalatie Windows op een andere SSD lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Arno1999
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:49
Goedenavond!

Ik heb een nieuwe computer gekocht (Dell Pro QCM1250) en wil de originele SSD van 500 g vervangen door een grotere SSD (Samsung 990 pro). Na een schone Windows installatie loop ik er tegen aan dat het me niet lukt om op te starten vanaf de nieuwe SSD.

Ik heb het volgende gedaan:
Nadat de
  • computer binnen was heb ik hem opgestart om te checken of alles goed werkt.
  • Daarna heb ik de originele SSD hardware matig vervangen door de Samsung SSD.
  • In de BIOS heb ik SATA/NVME operations naar AHCI/NVMe gezet.
  • De computer opgestart vanaf een Windows installatie USB.
  • Voor de zekerheid vanaf de installatie USB de SSD opgeschoond en juist geformatteerd: shift + f10, “diskpart -> clean en convert gpt”
  • De juiste schijf geselecteerd en Windows installatie gestart.
  • Nadat de installatie klaar is, start hij de PC opnieuw op, hij blijft echter opstarten vanaf de installatie USB, ik zie dan de melding: “Het lijkt alsof een upgrade is gestarte en u hebt opgestart vanaf een installatiemedium. Als u de upgrade wilt voortzetten, verwijdert u het medium uit uw pc en klikt u op Ja. Als u liever een schone installatie wilt uitvoeren, klikt up op Nee.”
  • Daarna heb ik de USB eruit g
ehaald en op Ja geklikt, de computer komt dan in een “boot from network” optie.

Verdere info:
  • De SSD komt niet naar voren als ik het bootmenu (f12) open.
  • In de BIOS, onder storage, zie ik de SSD staan. Hij komt echter niet als boot optie naar voren bij de Boot Sequence instellingen.
  • De USB heb ik gemaakt met zowel RUFUS als met de default Windows USB creation tool.
  • Het uitzetten van “Secure Boot” maakte geen verschil.
  • Ik ben inmiddels behoorlijk gefrustreerd…
Heeft iemand van jullie enig idee of ik ergens wat over het hoofd zie?

Foto's van bios:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KQgQsfXHhRs5exnEs0XTdSrPg0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo1JhDOZ597zTktNoAudG503.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOwaNkPRq96-FIwHCZR5wioQbyg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/on0oOb2wKPvuwkJ4Jo0vVf8l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjSud5KoLsnFBbnIMTVvE2koYJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05TDwD9heeaC9BHN0hUmjltz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QU35ItuqeiEwcWgPTfVNCqWeF2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kk5XqhTA1keNEoGRrnGvBn8c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YO12ny_yDN832t-PETyzgvwKdLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlhHihLKQipsGWb7Yk9GwmYd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5e9OV1YvqwPmXP_IfyTx1CXKiY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxIHnNqjYfiyOf0hE8kpIfEj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 59% gewijzigd door Arno1999 op 09-12-2025 18:07 . Reden: Foto's toegevoegd ]

Alle reacties

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Qua UEFI lijkt het allemaal wel goed te staan, maar je actie van CLEANDISK en dan CONVERT GPT zou ik niet aan hebben gezeten. Dus ik denk dat je BOOT volume nu niet klopt, daarom wordt die boot optie ook niet getoond.

Wat gebeurt er wanneer je bij herinstallatie van Windows (gewoon even opnieuw beginnen) vanuit de installatiewizard alle volumes verwijderd, gewoon de disk kiest en Windows zelf de volumes laat aanmaken?

• BBRemi
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-12 21:11
zijn de drivers voor de storage wel meegenomen in de windows USB stick? Ik had laatst een laptop van een kennis en daarbij moest ik eerst de drivers van de fabricant downloaden en op het stickje zetten voordat ik windows kon instaleren op de SSD

• akimosan
  • Niet online
NVME operation mode staat op AHCI dus verwacht niet dat dat nodig is. Ook is de installatie van Windows eerder al gedaan dus de disk wordt gevonden tijdens installatie. Ook diskpart zag de disk, gezien de handelingen die @Arno1999 deed.

• Arno1999
akimosan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:05:
Wat gebeurt er wanneer je bij herinstallatie van Windows (gewoon even opnieuw beginnen) vanuit de installatiewizard alle volumes verwijderd, gewoon de disk kiest en Windows zelf de volumes laat aanmaken?
Dan worden de partities aangemaakt en wordt de schijf uiteindelijk weer niet herkent, hetzelfde resultaat...
BBRemi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:09:
zijn de drivers voor de storage wel meegenomen in de windows USB stick?
Welke drivers zou ik in het geval van een 990 pro nodig hebben?
Voor zover ik weet heb jr alleen drivers nodig als de sata setting in de Bios op RAID staat.

• BBRemi
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-12 21:11
Voor de storage chipset. Het zijn vaak Raid drivers die ook invloed hebben op sata aansluitingen. En niet alle merk drivers zijn standaard in windows installs. Dus vandaar mijn tip.

ik zou hier even kijken voor de Intel Rapid Storage Technology (driver en applicatie)

[ Voor 12% gewijzigd door BBRemi op 09-12-2025 21:11 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:10
Die add boot option werkt niet? Zie nu alleen maar netwerk opties. AFAIK moet je altijd een storage device als boot option kunnen kiezen ook al werkt je OS (nog) niet. Dan krijg je daarna simpelweg dat het niet werkt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:44
Arno1999 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:51:
Welke drivers zou ik in het geval van een 990 pro nodig hebben?
Voor zover ik weet heb jr alleen drivers nodig als de sata setting in de Bios op RAID staat.
Inderdaad, zonder RAID/RST mode zou je geen extra drivers nodig moeten hebben:

Samsung 9100 pro upgrade z790-i
The_Doman schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:03:
Met zowel RAID als RST mode uit zou de SSD standaard door Windows installatie herkend moeten worden.
Anders heb je inderdaad de RST/RAID drivers nodig.
Windows 11 installatie - harde schijf niet zichtbaar (Dell Optiplex)
Als de SSD helemaal niet wordt gezien in bios kom je natuurlijk niet verder.

Bij nieuwe systemen staat het ook wel onder de benaming Intel VMD/Volume Management Device

Acer Nitro AN515-58 geen HDD in W11 setup
sdk1985 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:40:
Die add boot option werkt niet? Zie nu alleen maar netwerk opties. AFAIK moet je altijd een storage device als boot option kunnen kiezen ook al werkt je OS (nog) niet. Dan krijg je daarna simpelweg dat het niet werkt.
Als een HDD/SSD geen UEFI boot info/layout heeft zal deze normaal gesproken ook niet bij de (UEFI) boot opties verschijnen.
Wel bij de bios opslag informatie natuurlijk.
Die netwerk boot opties kan je dan ook wel uitschakelen.

• akimosan
  • Niet online
Is het een aangepaste stick? Bijvoorbeeld rufus gemaakt en partitie-indeling op MBR gezet?. Dan werkt het niet.
Of heb je de stick gemaakt met de Microsoft Media Creation tool?

[ Voor 23% gewijzigd door akimosan op 10-12-2025 07:35 ]

• Arno1999
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Nope, ik kom in dit menu: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ATE17MD0N9oSJx8hOw5UWbet9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kaEZwhyzqxunJSEW1WO8wwa.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik dan op "Browse for file..." klik komt er niks naar voren.

Stel, dit is het geval:
[b]The_Doman schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:48:[/
Als een HDD/SSD geen UEFI boot info/layout heeft zal deze normaal gesproken ook niet bij de (UEFI) boot opties verschijnen.
Hoe kan ik dat controleren?
akimosan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:34:
Is het een aangepaste stick? Bijvoorbeeld Rufus gemaakt en partitie-indeling op MBR gezet?. Dan werkt het niet.
Of heb je de stick gemaakt met de Microsoft Media Creation tool?
Ik heb hem eerst met Rufus gemaakt, toen dat niet werkte met de Microsoft Media Creation tool.

Ik zou eventueel de Dell OS Recovery Tool kunnen proberen.

Of een keer Ubuntu installeren.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:32

m-vw

Dus?

Als je de bestaande SSD nog hebt dan kan je deze eventueel klonen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:44
Arno1999 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:19:
Stel, dit is het geval:
"Als een HDD/SSD geen UEFI boot info/layout heeft zal deze normaal gesproken ook niet bij de (UEFI) boot opties verschijnen."
Hoe kan ik dat controleren?
Via de Windows USB setup of een andere WinPE omgeving?
Maar dat maakt nu verder niet uit.
Blijkbaar gaat er steeds iets mis na de eerste herstart bij de Windows installatie waardoor de SSD niet opstartbaar of leeg is?
De procedure is normaal gewoon alles partities verwijderen en Windows zelf de juiste partitie indeling aan laten maken.

W11Pro installatie loopt fout op EFI systeempartitie
The_Doman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:18:
Je kan vanuit de Windows setup gewoon alle partities verwijderen en dan doorgaan.
De Windows installatie zal dan zelf de juiste partities voor de UEFI indeling aanmaken.
Waarom dit nu steeds fout gaat is vreemd, misschien een probleem met de SSD?
Pagina: 1