Goedenavond!
Ik heb een nieuwe computer gekocht (Dell Pro QCM1250) en wil de originele SSD van 500 g vervangen door een grotere SSD (Samsung 990 pro). Na een schone Windows installatie loop ik er tegen aan dat het me niet lukt om op te starten vanaf de nieuwe SSD.
Ik heb het volgende gedaan:
Nadat de
Verdere info:
Foto's van bios:
Ik heb een nieuwe computer gekocht (Dell Pro QCM1250) en wil de originele SSD van 500 g vervangen door een grotere SSD (Samsung 990 pro). Na een schone Windows installatie loop ik er tegen aan dat het me niet lukt om op te starten vanaf de nieuwe SSD.
Ik heb het volgende gedaan:
Nadat de
- computer binnen was heb ik hem opgestart om te checken of alles goed werkt.
- Daarna heb ik de originele SSD hardware matig vervangen door de Samsung SSD.
- In de BIOS heb ik SATA/NVME operations naar AHCI/NVMe gezet.
- De computer opgestart vanaf een Windows installatie USB.
- Voor de zekerheid vanaf de installatie USB de SSD opgeschoond en juist geformatteerd: shift + f10, “diskpart -> clean en convert gpt”
- De juiste schijf geselecteerd en Windows installatie gestart.
- Nadat de installatie klaar is, start hij de PC opnieuw op, hij blijft echter opstarten vanaf de installatie USB, ik zie dan de melding: “Het lijkt alsof een upgrade is gestarte en u hebt opgestart vanaf een installatiemedium. Als u de upgrade wilt voortzetten, verwijdert u het medium uit uw pc en klikt u op Ja. Als u liever een schone installatie wilt uitvoeren, klikt up op Nee.”
- Daarna heb ik de USB eruit g
Verdere info:
- De SSD komt niet naar voren als ik het bootmenu (f12) open.
- In de BIOS, onder storage, zie ik de SSD staan. Hij komt echter niet als boot optie naar voren bij de Boot Sequence instellingen.
- De USB heb ik gemaakt met zowel RUFUS als met de default Windows USB creation tool.
- Het uitzetten van “Secure Boot” maakte geen verschil.
- Ik ben inmiddels behoorlijk gefrustreerd…
Foto's van bios:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 59% gewijzigd door Arno1999 op 09-12-2025 18:07 . Reden: Foto's toegevoegd ]
:strip_exif()/f/image/Fo1JhDOZ597zTktNoAudG503.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/on0oOb2wKPvuwkJ4Jo0vVf8l.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/05TDwD9heeaC9BHN0hUmjltz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Kk5XqhTA1keNEoGRrnGvBn8c.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QlhHihLKQipsGWb7Yk9GwmYd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IxIHnNqjYfiyOf0hE8kpIfEj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6kaEZwhyzqxunJSEW1WO8wwa.jpg?f=fotoalbum_large)