Vraag

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-12 15:06
TL;DR:
Loodgieter adviseerde een tweewegklep te plaatsen tussen mijn Intergas-ketel en de nieuwe vloerverwarming. Later hoorde ik van de monteur die de ketel in 2022 heeft geplaatst dat die klep helemaal niet nodig is en nu ook nog eens op de verkeerde plek zit, waardoor de retour wordt geblokkeerd. Volgens hem had de klep lager tussen de retour van de vloerverwarming gemoeten. Ik vraag me nu af: is de tweewegklep überhaupt nodig, en zo ja, waar hoort hij dan te zitten?

Tijdens de recente verbouwing heb ik beneden vloerverwarming laten aanleggen door hetzelfde bedrijf dat ook mijn PVC-vloer heeft gelegd. De vloerverwarmingsverdeler staat op de plek van de oude cv-verdeler en is een ROBOT Standaard Pro Wilo Para. De cv-ketel zit recht boven de ruimte waar de verdeler staat. Vanaf de ketel gaan twee grote leidingen naar beneden die direct zijn aangesloten op de vloerverwarming.

Omdat we flink aan het verbouwen waren en veel hebben veranderd, heeft de cv-ketel een tijdlang uitgestaan. Daarnaast heb ik een loodgieter laten komen voor het aanleggen en verplaatsen van drinkwaterleidingen. Dit bedrijf doet ook zonnepanelen, vloerverwarming en nog het nodige andere werk.

Toen hij mijn cv-ketel (Intergas 28/24 A) zag, zei hij: “Daar moet een tweewegklep tussen vanwege de vloerverwarming.” Ik ben geen expert, maar na wat googelen (o.a. op Tweakers) zag ik inderdaad dat zo’n combinatie vaker voorkomt, dus ik dacht: prima.

Toen we in het huis trokken, leek het me een goed idee om fris te beginnen en de cv-ketel een onderhoudsbeurt te laten geven. Door het overlijden van de vorige bewoner was dit al een tijd niet meer gedaan. Omdat ik geen vaste partij heb, heb ik het nummer gebeld dat op de sticker van de ketel stond. De monteur die langskwam heeft de ketel in 2022 zelf geplaatst, kent het systeem goed en kwam daarvoor al ruim 20 jaar bij de vorige eigenaar.

Hij vroeg meteen waarom er een tweewegklep tussen zat. Ik vertelde hem het verhaal van de loodgieter. Volgens hem was de tweewegklep onnodig, maar kon het geen kwaad als hij op de juiste plek had gezeten. Hij pakte direct de juiste pagina uit de handleiding en liet zien dat de klep nu de volledige retourleiding blokkeert. Volgens hem had de klep lager in de retourleiding van de vloerverwarming moeten zitten.

Mijn vraag aan jullie: Wie heeft er gelijk?
Is die tweewegklep überhaupt nodig? En als hij nodig is, hoort hij dan ergens anders geplaatst te worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYIjdw2cxeCrA6dblLQ5bOykkPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qViJYSDCocD7tmtiHIKM3GiY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s0DCxeRYbz0pVPrlhECFESNP1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZgSwKerz5YXkxxf9cZzrG56.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dxkr8WzQl98Z54bXF51iIagHuc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8vyU7DHYQhHwNQVifHMHgiM.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via CollisionNL op 03-12-2025 11:55)

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:09

silverball

De wagen voor moderne mensen

CollisionNL schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:36:
[...]

Ik voel me dom dat ik dit niet weet, dus help me even. Is het volgende antwoord op je vraag?

Er komt max 75c door de leidingen en wordt dan op max 35c door de vloerverwarming heen gepompt.
Dus de aanvoer van je vloerverwarming is max 75 graden en de mengverdeler brengt dat omlaag? Dan staat het LTV ventiel op de vloerverwarming dus niet open en moet hij hydraulisch neutraal zijn.

Ik neig te zeggen dat de klep niet nodig is, maar ik mis intergas kennis.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Alle reacties

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:52
CollisionNL schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:36:
TL;DR:
Loodgieter adviseerde een tweewegklep te plaatsen tussen mijn Intergas-ketel en de nieuwe vloerverwarming. Later hoorde ik van de monteur die de ketel in 2022 heeft geplaatst dat die klep helemaal niet nodig is en nu ook nog eens op de verkeerde plek zit, waardoor de retour wordt geblokkeerd. Volgens hem had de klep lager tussen de retour van de vloerverwarming gemoeten. Ik vraag me nu af: is de tweewegklep überhaupt nodig, en zo ja, waar hoort hij dan te zitten?

Tijdens de recente verbouwing heb ik beneden vloerverwarming laten aanleggen door hetzelfde bedrijf dat ook mijn PVC-vloer heeft gelegd. De vloerverwarmingsverdeler staat op de plek van de oude cv-verdeler en is een ROBOT Standaard Pro Wilo Para. De cv-ketel zit recht boven de ruimte waar de verdeler staat. Vanaf de ketel gaan twee grote leidingen naar beneden die direct zijn aangesloten op de vloerverwarming.

Omdat we flink aan het verbouwen waren en veel hebben veranderd, heeft de cv-ketel een tijdlang uitgestaan. Daarnaast heb ik een loodgieter laten komen voor het aanleggen en verplaatsen van drinkwaterleidingen. Dit bedrijf doet ook zonnepanelen, vloerverwarming en nog het nodige andere werk.

Toen hij mijn cv-ketel (Intergas 28/24 A) zag, zei hij: “Daar moet een tweewegklep tussen vanwege de vloerverwarming.” Ik ben geen expert, maar na wat googelen (o.a. op Tweakers) zag ik inderdaad dat zo’n combinatie vaker voorkomt, dus ik dacht: prima.

Toen we in het huis trokken, leek het me een goed idee om fris te beginnen en de cv-ketel een onderhoudsbeurt te laten geven. Door het overlijden van de vorige bewoner was dit al een tijd niet meer gedaan. Omdat ik geen vaste partij heb, heb ik het nummer gebeld dat op de sticker van de ketel stond. De monteur die langskwam heeft de ketel in 2022 zelf geplaatst, kent het systeem goed en kwam daarvoor al ruim 20 jaar bij de vorige eigenaar.

Hij vroeg meteen waarom er een tweewegklep tussen zat. Ik vertelde hem het verhaal van de loodgieter. Volgens hem was de tweewegklep onnodig, maar kon het geen kwaad als hij op de juiste plek had gezeten. Hij pakte direct de juiste pagina uit de handleiding en liet zien dat de klep nu de volledige retourleiding blokkeert. Volgens hem had de klep lager in de retourleiding van de vloerverwarming moeten zitten.

Mijn vraag aan jullie: Wie heeft er gelijk?
Is die tweewegklep überhaupt nodig? En als hij nodig is, hoort hij dan ergens anders geplaatst te worden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
van de onbeschermde WCD wordt ik in ieder geval niet blij, zeker als je de plaats net onder een open afvoer ziet. lijkt me zeker niet veilig.

• CollisionNL
Jan-tweak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:40:
[...]

van de onbeschermde WCD wordt ik in ieder geval niet blij, zeker als je de plaats net onder een open afvoer ziet. lijkt me zeker niet veilig.
Eens. Staat op het lijstje voor aanstaande zaterdag om te fixen. Ik heb een wcd met klepje besteld om daar te plaatsen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:52
CollisionNL schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:48:
[...]

Eens. Staat op het lijstje voor aanstaande zaterdag om te fixen. Ik heb een wcd met klepje besteld om daar te plaatsen.
als het mogelijk is zou ik de locatie zelfs verplaatsen, mn meer naar boven (boven de onderkant van je CV, heb je dan een lekkage ben je tenminste veilig. is maar een tip ( WCD met klepje wel graag IP65)

• CollisionNL
Jan-tweak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:59:
[...]

als het mogelijk is zou ik de locatie zelfs verplaatsen, mn meer naar boven (boven de onderkant van je CV, heb je dan een lekkage ben je tenminste veilig. is maar een tip ( WCD met klepje wel graag IP65)
Helaas gebonden aan de plek. Anders moet ik hem verlengen en weg frezen met veel werk.

Eventueel buiten de muur verlengen met een opbouw doosje en in deze WCD een waterdichte koppeling maken…

Ik controleer morgen of het IP65 anders bestel ik de juiste!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-12 00:46
@CollisionNL
Is jouw vloerverwarming verdeler hydraulisch neutraal aangesloten? Normaal zit er een mechanische keerklep in de retour om thermosifonwerking te voorkomen, dat is namelijk van invloed op je warmwater.

Zie ook:
Intergas Xtreme 36, keerklep voldoende of tweeweg?
Tweewegklep Intergas vloerverwarming
https://www.feikencv.nl/v...agen/intergas-2-weg-klep/
https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf

My favorite programming language is solder.

• CollisionNL
Puch-Maxi schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:29:
@CollisionNL
Is jouw vloerverwarming verdeler hydraulisch neutraal aangesloten? Normaal zit er een mechanische keerklep in de retour om thermosifonwerking te voorkomen, dat is namelijk van invloed op je warmwater.

Zie ook:
Intergas Xtreme 36, keerklep voldoende of tweeweg?
Tweewegklep Intergas vloerverwarming
https://www.feikencv.nl/v...agen/intergas-2-weg-klep/
https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf
Ik weet helaas niet of dat zo is. Ik ga het onderzoeken! Dus als dat zo is, hoeft die tweewegklep er niet tussen?

• silverball

silverball

CollisionNL schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:55:
[...]

Ik weet helaas niet of dat zo is. Ik ga het onderzoeken! Dus als dat zo is, hoeft die tweewegklep er niet tussen?
ROBOT Standaard Pro Wilo Para
De verdeelunit wordt hydraulisch neutraal geleverd
Mijns inziens zit hij inderdaad op een hele rare plek overigens.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• CollisionNL
@silverball @Puch-Maxi

Linkje van @silverball 'De verdeelunit wordt hydraulisch neutraal geleverd. In combinatie met deze stalen verdeelunit uitsluitend diffusiedichte buis toepassen, conform DIN 4726. De verdeelunit wordt hydraulisch neutraal geleverd.'

Dit is dus positief, als in die klep is niet nodig?

• silverball

silverball

@CollisionNL Je verdeler is niet als LTV verdeler ingesteld toevallig, he? Weet je daar iets van?

• CollisionNL
silverball schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:28:
@CollisionNL Je verdeler is niet als LTV verdeler ingesteld toevallig, he? Weet je daar iets van?
Ik voel me dom dat ik dit niet weet, dus help me even. Is het volgende antwoord op je vraag?

Er komt max 75c door de leidingen en wordt dan op max 35c door de vloerverwarming heen gepompt.

Acties:
  • Beste antwoord

• silverball

silverball

CollisionNL schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:36:
[...]

Dus de aanvoer van je vloerverwarming is max 75 graden en de mengverdeler brengt dat omlaag? Dan staat het LTV ventiel op de vloerverwarming dus niet open en moet hij hydraulisch neutraal zijn.

• CollisionNL
silverball schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:38:
[...]

Ik ga intergas eens bellen maar dit helpt al heel veel! Dankjewel voor je input en meedenken.

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-12 15:50

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

die tweeweg klep zit er in als vervanger van sifon
in handleiding staat

5.1.2
Vloerverwarming
Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste
circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het CV-circuit.
Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van
een elektrische afsluiter (E)(tweewegklepset) of terugslagklep (D) die doorstroming
door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.
Aansluitschema vloerverwarming
A. Ketel
B. Pomp
C. Thermostatische regelafsluiter
D. Terugslagklep veerbediend
E. Elektrische afsluiter 230 V ~
F.
Radiatoren
G. Ruimte-/klok thermostaat
H. Maximaal thermostaat
Pagina: 1