Toon posts:

Tweewegklep Intergas vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dennisvinkie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-03 15:27
Gisteren is er bij ons een Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24A geplaatst. Nu moest er een elektronische tweewegklep tussen, omdat we beneden vloerverwarming hebben.

Klopt het dat deze op de aanvoerleiding geplaatst is? Als ik namelijk dingen opzoek op internet, wordt er gesproken over retour. Er staat echter nergens duidelijk waar deze klep geplaatst dient te worden.

Iemand kennis met deze klep/contsructie?

Alle reacties

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Wat ik terug kan vinden, is: https://www.vloerverwarmingen.nl/producten/tweewegklep

Maar ook:
"Locatie van de zonekleppen
Een zoneventiel kan zich direct achter de ketel en de circulator (hete kant) of aan het einde van het zonecircuit (koude kant) bevinden. Als het mogelijk is, is het aan te raden om de klep aan de koude kant te plaatsen, omdat dit minder schadelijk is voor de klep en het de levensduur zal verlengen."
(bron: https://tameson.nl/centrale-verwarming.html)

Maar ik zou de installateur ook vragen om de rookgasafvoer nog even netjes te beugelen.
Ook snap ik de plaats van de overdrukbeveiliging/overstort niet helemaal; indien er water geloosd wordt, moet het eerst omhoog. Zal vast wel werken, maar doordacht is het niet.
Ander dingetje: de vulslang mag eigenlijk niet aangesloten blijven aan de vulkraan en de wasmachinekraan. (Ik snap dat het handig is.)

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

• dennisvinkie
Dankjewel voor je antwoord! Dus de werking van de tweewegklep is in ieder geval zoals hij hoort, echter niet de meest gewenste plek begrijp ik uit jouw artikel.
Misschien heeft de installateur die plek gekozen, omdat er ook al een vuilafscheider op de retour zit, zou dat ook nog kunnen?

Heb net nog even gekeken naar de oude situatie m.b.t. het overstortventiel. Die hing een stuk lager. Als ik het goed begrijp, moet ik dus even checken of geen water op de grond terecht komt onder dat ventiel?

De vulslang heb ik zelf weer erop gedraaid nadat de installateur weg was, i.d.d. ondat ik dat handig vind. Wat is eigenlijk de reden dat dit officieel niet mag dan?

Betreft de rookgasavoer, hoort er eigenlijk nog een soort hangbeugel omheen die dab weer aan het plafond geschroefd zit? Dit ia de situatie aan de bovenkant:

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 13:15
Zit die klep nou direct ná de ketel? Dat lijkt me niet kloppen.

Het idee is dat die klep een deel van je circuit afsluit (namelijk de zone die niet aan is); je zou hem dus verwachten na een splitsing/t-stuk.

Ik zie ook niet wat die klep precies aanstuurt. Is dat een eigen thermostaat ergens?

• dennisvinkie
Klopt, hij zit direct na de ketel op de aanvoer. Hij schijnt ertussen te moeten omdat we beneden vloerverwarming met een eigen pomp hebben. Bij een Intergasketel heb je dan deze klep nodig, om ongewenste stroming te voorkomen, daar een Intergasketel met een warmtewissrlelaar werkt en geen driewegklep zoals de meeste andere ketels.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:33
Er hoeft geen zoneklep tussen. Er moet wel een keerklep tussen.

Dat betreft deze bij intergas:
https://www.warmteservice...ergas-keerklep/p/O0005504
Je moet misschien even checken voor jou type ketel welke je nodig heb.

Mijn inziens ben je genaaid met die zoneklep. Dit is zoals @Xiphalon al zegt om een "deel" van het circuit af te sluiten. Niet je hele circuit.

En als toevoeging, ligt het ook nog aan je vloerverwarming verdeler of je überhaupt een keer klep nodig heb.

[Voor 11% gewijzigd door g00gle op 28-12-2021 11:49]

• dennisvinkie
Hier een foto van de verdeler vloerverwarming beneden:

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-03 21:11
Niets mis met de manier van aansluiten.

Intergas zelf geeft aan:
Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het cv-circuit. Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter of terugslagklep die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.

Die klep zit er dus om geen problemen te veroorzaken met de warmwatervoorziening en heeft niets te maken met een zone regeling.

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:03
Een zonneklep is prima.

Echter monteerde ik gewoon een keerklep in de retour buis, Intergas levert deze gewoon.

De kosten zijn iets van 15 euro en minder storingsgevoelig dan zo'n zonneklep.

RGA en LTV horen wel gebeugeld te zijn.

Lijkt een snel klusje geweest te zijn.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 13:15
Als ik de handleiding van die ketel lees, moet die klep in de retour van de vloerverwarmingseenheid.

Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het CV-circuit.
Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter (E)(tweewegklepset) of terugslagklep (D) die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.
Klopt ook wel, hiermee zet je de vloerverwarming op z'n eigen circuit.

(ik zie trouwens een pompschakelaar voor de vloerverwarming, die zou ik eruit slopen)

[Voor 93% gewijzigd door Xiphalon op 28-12-2021 13:06]

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-03 21:11
Ik ben van mening dat je altijd voorzichtig moet zijn met het geven van bepaalde informatie. Dit kan het beeld geven dat er iets mis is terwijl dit helemaal niet zo is.

Ik heb zelf een Intergas Extreme met WEL een 2 zone systeem. Dat hoeft @dennisvinkie helemaal niet te hebben natuurlijk. Dan zou er ook ergens in huis een 2e thermostaat moeten hangen.

Im mijn optiek:

Er kan nu geen ongewenste stroming veroorzaakt worden door de pomp van de vloerverwarming en dat is de functie van de 2weg klep in dit geval. Een terugslag had ook volstaan. Kan ook verstop raken, en ook de flow van het circuit verminderen.

De pompschakelaar ook zeker niet verwijderen. Dit is geen Lage Temperatuur Verdeler. Deze heeft een hoge aanvoer temperatuur nodig. Alleen met een DVR ventiel kan deze verdeler geschikt gemaakt worden voor lage temperatuur.

De bovenstaande afbeelding is dus voor een gescheiden LT en HT systeem. En indien je het hier niet met de installateur over gehad hebt is dit niet van toepassing.
Dat heeft deze ketel niet. Mijn excuses.

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

dennisvinkie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:23:
Dankjewel voor je antwoord! Dus de werking van de tweewegklep is in ieder geval zoals hij hoort, echter niet de meest gewenste plek begrijp ik uit jouw artikel.
Misschien heeft de installateur die plek gekozen, omdat er ook al een vuilafscheider op de retour zit, zou dat ook nog kunnen?
De bronnen zijn wat tegenstrijdig zoals je zelf ook al had teruggevonden.
Geen idee wat de overwegingen van de installateur zijn geweest.
Heb net nog even gekeken naar de oude situatie m.b.t. het overstortventiel. Die hing een stuk lager. Als ik het goed begrijp, moet ik dus even checken of geen water op de grond terecht komt onder dat ventiel?
Dat ie nog lager heeft gehangen is geen probleem. Wel wil je dat als er water geloosd wordt vanwege een te hoge druk (> 3 Bar), dat dit water in een afvoer terecht komt en niet vrij de ruimte instroomt.
Een T- of een Y-stuk recht onder de overstort met een open verbinding had heel makkelijk gerealiseerd kunnen worden op de aanwezige afvoerbuis.
Ook had de afvoerbuis wel even gebeugeld kunnen worden.
De vulslang heb ik zelf weer erop gedraaid nadat de installateur weg was, i.d.d. omdat ik dat handig vind. Wat is eigenlijk de reden dat dit officieel niet mag dan?
Sommigen hebben soms ook nog eens een of beide kranen openstaan als de slang er tussen zit. Je kunt wel nagaan wat er gebeurt indien de slang lekt raakt doordat ie poreus is geworden door de hitte van de retourleiding van de cv. Rubber en kunststof zijn daar maar beperkte tijd tegen bestand.

Een andere reden is: als er bijv. een sterke drukdaling in de waterleiding optreedt (een lek) en de slang aangesloten is tussen de vulkraan en de wasmachinekraan èn beide kranen zijn geopend, het drinkwater vervuild kan raken doordat er water uit het CV systeem in de drinkwaterleiding stroomt door het drukverschil.
Betreft de rookgasafvoer, hoort er eigenlijk nog een soort hangbeugel omheen die dan weer aan het plafond geschroefd zit? Dit is de situatie aan de bovenkant:

[Afbeelding]
Ja, hiervoor zijn vrij uitvoerige voorschriften opgesteld welke terug te vinden zijn via een download (zie button onderaan).

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 11:40
[quote]
Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het cv-circuit. Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter of terugslagklep die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.
[quote]

een vloerverwarmingsverdeler met pomp op deze manier aangesloten is hydraulisch neutraal.

die pomp kàn zo geen stroming in je ketel veroorzaken....

conclusie: klep niet nodig

gang is alles

• dennisvinkie
Dankjewel voor alle reacties!

Het zijn wat wisselende reacties, maar ik ga zeker nog even met de installateur overleggen over het eventueel verplaatsen van de elektronische klep naar de retourleiding. Wat ik daar nu over heb kunnen vinden, is dat die constructie toch de voorkeur geniet. Op de aanvoer heeft zo'n onderdeel veel meer de lijden vanwege de hogere temperatuur, wat waarschijnlijk de levensduur van dat klepje niet ten goede komt.

Of de klep wel of niet nodig is laten we dan in het midden. Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Het wordt zoals eerder door Intergas in iedere situatie aanbevolen.

Nogmaals dank voor alle feedback!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:53
Xiphalon schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:53:
Als ik de handleiding van die ketel lees, moet die klep in de retour van de vloerverwarmingseenheid.

[Afbeelding]

[...]

Klopt ook wel, hiermee zet je de vloerverwarming op z'n eigen circuit.

(ik zie trouwens een pompschakelaar voor de vloerverwarming, die zou ik eruit slopen)
Hier thuis ben ik tegen een vergelijkbare situatie aangelopen. na o.a. hier gelezen en geleerd te hebben ook contact met Intergas zelf opgenomen. Die gaf een derde oplossing en interessante oplossing. IPV kleppen enzo, neem de uitgang van de kleppen (X4, voor de meeschrijver) en knoop de 1 en de 3 aan de pomp van de verdeler. Dan stuurt de CV ketel direct de pomp van de vloerverwarming aan. Zo ga ik het initieel aansluiten morgen, kabel lag er toevallig al, vandaag een 3 ader door de buis getrokken.
Als de pompsturing niet werkt, doen we als nog de klep, daar zijn 3 draadjes voor nodig. De X4 kan tot 120 watt aansturen. (Zeg ik even uit mijn hoofd) pompje is 43 watt max.

Kleine opmerking: ik heb een Xtreme cw5 ketel, dat is niet helemaal dezelfde als de ketel hier.

[Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 04-01-2022 20:36]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee