Intergas Xtreme 36, keerklep voldoende of tweeweg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04 21:11
Hallo lezers,

Ik wil binnekort een Intergas Xtreme 36 laten installeren ter vervanging van de 15 jaar oude Nefit Proline HRE 25 (kromme wisselaar).

Wij wonen in een vrijstaande woning met op de beganegrond vloerverwarming en op de eerste en tweede verdieping radiatoren.

De vloerverwarmingsverdeler is een 6-groeps Robot LTVC met Wilo Para pomp. Er is ook een Bypass geïnstalleerd.

Nu heb ik verschillende offertes aangevraagd voor de installatie van de Intergas Xtreme36, zo gaf iemand aan dat een keerklep en/of twee weg klep onnodig zijn omdat wij geen warmwater vraag hebben beneden vanwege de Quooker Combi.

Een ander bedrijf geeft aan dat er altijd een elektronische twee weg moet worden geïnstalleerd bij een Intergas ketel als er vloerverwarming is geïnstalleerd.

Verder lees ik online dat mensen zeggen dat zo'n elektronische twee-weg storingsgevoelig is en dat een simpele keerklep voldoende is en minder storingsgevoelig.

Wie heeft er advies voordat ik deze keus maak?

De reden dat ik voor een Intergas wil gaan is omdat het de meest verkochte ketel fabrikant is in Nederland met weinig poespas (als ik internet mag geloven) op korte termijn <2 jaar willen wij een Intergas Xtend hybride warmtepomp laten plaatsen.

Wie o wie kan mij adviseren in deze situatie?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Die vloerverwarming heeft een pomp, dat lijkt me dan een mengverdeler waar hoge temperatuur (meer dan 40 graden) CV water in gaat?
Dan is een aparte zone voor LT vs HT niet nodig.
Je kan overwegen om de verdeler aan te passen door de pomp te verwijderen en de ketel het werk te laten doen, maar dan heb je een zoneklep nodig, en een temperatuursensor op de leiding, dan kan de ketel ingesteld worden om max 40 graden rechtstreeks de vloer in te pompen.
Bij warmtevraag voor boven is hogere temperatuur nodig, de ketel moet dan de klep richting vloerverwarming sluiten om schade aan de vloer te voorkomen.
Boven en beneden kunnen dan apart geregeld worden, 2 thermostaten zijn nodig.

Maar mi kan je de ketel gewoon 1:1 vervangen en alles laten zoals het is. De Intergas is uiteindelijk ook gewoon een combiketel net als je huidige.

Of die HT//LT regeling zuiniger is hangt van je gebruik af, wil je boven altijd meeverwarmen of wil je dat afzonderlijk kunnen doen, dus zonder ook de vloer beneden noodgedwongen mee opwarmen als je het boven warmer wilt krijgen (en dan kun je mogelijk flink besparen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Over die keerklep mbt warmwatervraag weet ik trouwens niet, misschien heb ik je vraag verkeerd begrepen.
Hier wordt volgende week een Xtreme geplaatst en mij is niks over zo’n keerklep verteld.

Zou kunnen dat je problemen kan krijgen als je vloerverwarming niet “hydraulisch neutraal” is aangesloten. Dat wil zeggen dat de pomp van je vloerverwaming niet alleen het water door je vloer pompt, maar ook “helpt” om het water door de rest van het circuit, inclusief je ketel, heen te pompen.
Dan krijg je de onwenselijke situatie dat je cv water je douchewater gaat koelen in de gecombineerde warmtewisselaar (uniek voor Intergas).

[ Voor 53% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-01-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:26
Ik heb die specifieke ketel. Er zit af fabriek een keerklepje in. Het klepje kost als vervangingaonderdeel 15 euro oid. Ik heb lt-vvw en geen gestuurde klep er tussen .

Hier draaide het drie jaar als primaire verwarming en nu in een hybride opstelling met een Atag warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
tcw82 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:02:
Ik heb die specifieke ketel. Er zit af fabriek een keerklepje in. Het klepje kost als vervangingaonderdeel 15 euro oid. Ik heb lt-vvw en geen gestuurde klep er tussen .

Hier draaide het drie jaar als primaire verwarming en nu in een hybride opstelling met een Atag warmtepomp.
Dankjewel voor je advies.
Je zou dus zeggen laat die elektrische twee weg klep achterwege en hou gewoon de klep die vanaf de fabriek er al in zit?

Waarom heb je een ATAG op de Xtreme gemonteerd ipv een Xtend Intergas?

Ik zit nu ook te overwegen om namelijk beiden tegelijk te plaatsen, dus de Xtend warmtepomp en de Xtreme 36.
Bevalt de ATAG warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
CyBeRSPiN schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:31:
Over die keerklep mbt warmwatervraag weet ik trouwens niet, misschien heb ik je vraag verkeerd begrepen.
Hier wordt volgende week een Xtreme geplaatst en mij is niks over zo’n keerklep verteld.

Zou kunnen dat je problemen kan krijgen als je vloerverwarming niet “hydraulisch neutraal” is aangesloten. Dat wil zeggen dat de pomp van je vloerverwaming niet alleen het water door je vloer pompt, maar ook “helpt” om het water door de rest van het circuit, inclusief je ketel, heen te pompen.
Dan krijg je de onwenselijke situatie dat je cv water je douchewater gaat koelen in de gecombineerde warmtewisselaar (uniek voor Intergas).
Dankjewel voor je advies! Welke intergas ketel krijg je geplaatst en heb jij ook vloerverwarming met een pomp?

Zelf denk ik dat het geen kwaad kan om er geen elektronische twee weg klep in te laten zetten, ik denk zelf hoe minder onderdelen hoe minder er kapot kan gaan, daarnaast bespaart het ook nog eens €120 om die twee weg klep niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

De Xtreme 30, want we hebben maar 1 badkamer en een waterbesparende douchekop. De CW5 hebben we niet nodig.
En hier ook (nog) een ouderwetse mengverdeler, binnenkort gaan we de vloer vervangen en komt er een laag temperatuur systeem in zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:50
Vloerverwarmingspomp kan direct op een Intergas Xtreme ketel aangesloten worden, heb ik hier ook gedaan. Navraag gedaan en bevestigd door Intergas zelf.

Het kan middels de X4 aansluiting pin 1 (L1) en 3 (N) van de Ketel. Daarvoor dienen de volgende waarden in de ketel als volgt ingesteld te worden:

P081 op 2 (aan tijdens verwarmingsvraag + standby)

P090 op 0 (output afhankelijk van instelling P081).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KilmEVzLtnTs5BfGBIYLGBC9OE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FwBAGIIbLOyIlrCM5DEjyUAi.png?f=fotoalbum_large

P081 is te bereiken via installateursmenu C015

P090 is te bereiken via expert isstellingen C020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzaGPGY1D42d_bR2G7o8hzZXUlQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M5Mghy3O06vPzuJ2RkWw8dTx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Tempestus schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Dankjewel voor je advies.
Je zou dus zeggen laat die elektrische twee weg klep achterwege en hou gewoon de klep die vanaf de fabriek er al in zit?

Waarom heb je een ATAG op de Xtreme gemonteerd ipv een Xtend Intergas?

Ik zit nu ook te overwegen om namelijk beiden tegelijk te plaatsen, dus de Xtend warmtepomp en de Xtreme 36.
Bevalt de ATAG warmtepomp?
We hebben ons laten adviseren en met name doorgevraagd op geluid. De Intergas kwam maar niet op de markt en begon de specs te verschuiven, minder efficiënt, meer dB's. Wij hebben de unit gekocht in de tijd dat er geen units te krijgen waren, en zelfs na lang uitstellen aan onze kant bleef Intergas maar uitstellen met de lancering van de xtend.

Dus toen kwam deze energion in het vizier.

Qua klep, wij hebben een tijde de twee wegklep gehad. (Tweeweg is gewoon een afsluiter die de aanvoer of retour van een deel blokkeerde). We hadden toen een hoge en lage temperatuur zone, ivm radiator op zolder in een werkkamer en badkamer. Dat werkte na installatie van de warmtepomp niet meer. Ik stel daar vrij stelling dat de installateur er geen zin in had, maar goed we hebben nu ook bijna overal de radiatoren vervangen door 10cm hoh vloerverwarming en daarmee is de HT behoefte nagenoeg niet meer bestaand.

Ik ben redelijk tevreden. Ik denk dat het toen ook gelijk full electric had gekund, dat is iets om echt even goed uit te vogelen. En ook dingen als locatie buiten unit, leiding trace etc. goed over nadenken.

Wat ook een puntje is, als je dynamische tarieven hebt, kijken of die wp aansturing daar makkelijk mee om kan gaan. Bij Atag is dat wel mogelijk, maar niet zonder diverse externe hulpmiddelen (home assistant bijvoorbeeld, waarbij je dan niet direct op de tarieven kan sturen maar de prijs instellingen in de warmtepomp per uur moet corrigeren, op dat uur dat het plaats vindt, kan je het nog volgen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Terrz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:21:
Vloerverwarmingspomp kan direct op een Intergas Xtreme ketel aangesloten worden, heb ik hier ook gedaan. Navraag gedaan en bevestigd door Intergas zelf.
Doet die de pomp dan het hele jaar, ook in de zomer, af en toe even aan zodat deze minder risico op vastlopen heeft?
Heb nu een pompschakelaar er tussen die op basis van aanvoertemperatuur de pomp inschakelt.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-01-2025 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tempestus
Terrz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:21:

Het kan middels de X4 aansluiting pin 1 (L1) en 3 (N) van de Ketel. Daarvoor dienen de volgende waarden in de ketel als volgt ingesteld te worden:

P081 op 2 (aan tijdens verwarmingsvraag + standby)

P090 op 0 (output afhankelijk van instelling P081).

[Afbeelding]

P081 is te bereiken via installateursmenu C015

P090 is te bereiken via expert isstellingen C020

[Afbeelding]
Bedankt wat een informatie!

Helaas zit onze Wilo Para pomp van de vloerverwarmingsverdeler op de begane grond in de voorraadkast onder de trap. De CV ketel zit helemaal op zolder. denk dus dat het niet gaat lukken ivm kabel trekken.

Dacht dat de keerklep van de intergas voldoende is ivm een elektrische twee-wegklep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Er komen hier wat hele en halve waarheden voorbij. Ik wil een poging wagen om wat duidelijkheid te scheppen.
Tempestus schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:09:
...
Nu heb ik verschillende offertes aangevraagd voor de installatie van de Intergas Xtreme36, zo gaf iemand aan dat een keerklep en/of twee weg klep onnodig zijn omdat wij geen warmwater vraag hebben beneden vanwege de Quooker Combi.

Een ander bedrijf geeft aan dat er altijd een elektronische twee weg moet worden geïnstalleerd bij een Intergas ketel als er vloerverwarming is geïnstalleerd.

Verder lees ik online dat mensen zeggen dat zo'n elektronische twee-weg storingsgevoelig is en dat een simpele keerklep voldoende is en minder storingsgevoelig.
...
De keerklep of tweeweg klep waar hier over wordt gesproken, is bedoeld voor het volgende:
Vloerverwarming met pomp
Indien een vloerverwarmingssysteem niet hydraulisch neutraal is kan de vloerverwarmingspomp ongewenste waterstroming veroorzaken. Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het CV-circuit.
Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter (tweewegklepset) die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.
Dit is een advies van Intergas alleen in die gevallen wanneer de vvw-verdeler niet hydraulisch neutraal is aangesloten, of anders gezegd hydraulisch actief is aangesloten.
Je hebt een Robot LTV verdeler en die kan hydraulisch actief worden ingesteld wanneer je met lage aanvoertemperaturen vanaf de cv-ketel (<50°C) jouw verdeler wil voeden.
Dat kan met een instelschroef aan de rechterkant van de bovenste buis. Als je deze helemaal indraait, wordt de verdeler hydraulisch actief. Intern wordt er dan een opening in de mengkamer dichtgedraaid.
Als deze instelschroef een aantal slagen uitgedraaid is, is deze opening open en is de verdeler hydraulisch neutraal. In dat geval is het bovenstaande advies van Intergas niet van toepassing. En dat zal bij de meeste mensen ook het geval zijn.

Het keerklepje af fabriek, dat @tcw82 noemde, is een keerklepje bij de ventilator in de ketel. Die is bedoeld om in uitzonderlijke gevallen eventule aanzuig van rookgassen (bij CLV-systemen) te voorkomen.

De tweeweg klep waar @tcw82 het over had, gaat over een zonesysteem:
Qua klep, wij hebben een tijde de twee wegklep gehad. (Tweeweg is gewoon een afsluiter die de aanvoer of retour van een deel blokkeerde). We hadden toen een hoge en lage temperatuur zone, ivm radiator op zolder in een werkkamer en badkamer. Dat werkte na installatie van de warmtepomp niet meer. Ik stel daar vrij stelling dat de installateur er geen zin in had, maar goed we hebben nu ook bijna overal de radiatoren vervangen door 10cm hoh vloerverwarming en daarmee is de HT behoefte nagenoeg niet meer bestaand.
De Intergas-ketel kan een 2-zonesysteem aansturen. Dat is wel beperkt, zoals hij aangeeft, tot een LT en een HT-zone. Dit is een leuke extra toepassing, maar heeft met de werking van de ketel als zodanig niets te maken. De ketel werkt ook gewoon wanneer je geen gebruik maakt van deze feature.

Het aansturen van de verdelerpomp vanuit de cv-ketel, zoals @Terrz aangaf, is niet echt nodig. De Robot verdeler met de Wilo-pomp kan zich prima zelf redden. Dat is nu ook het geval.
Deze mogelijkheid van aansturing vanuit de ketel is wel eens geadviseerd in bepaalde gevallen bij een niet goed werkende zoneregeling. Hier op Tweakers zijn een aantal keren problemen gemeld wanneer een Honeywell zoneregeling HCE80 werd toegepast in combinatie met een Evohome Touch. De vvw-pomp werd daarbij aangestuurd vanuit de HCE80, terwijl de ketel werd aangestuurd door Evohome. Dat werkte naar het begrip van een aantal mensen niet echt fijn.
Maar ik ga ervan uit dat dat hier niet het geval is.

En nog een bijzondere tip: je kunt een Xtreme 36 laten werken als een Xtreme 30. Het verschil tussen die twee is het SWW-vermogen om CW5 resp. CW4 te produceren.
Op de Xtreme 36 zit een setting (parameter P070) waarmee het SWW-vermogen kan worden ingesteld.
Ik heb zelf een Xtreme 36 en deze ingesteld op 75%. Het SWW-vermogen is daarmee ongeveer gelijk aan dat van een Xtreme 30. Als je geen bad hebt, kan dat prima. Bij mijn regendouche heb ik geen verschil in comfort gevoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Tempestus schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Bedankt wat een informatie!

Helaas zit onze Wilo Para pomp van de vloerverwarmingsverdeler op de begane grond in de voorraadkast onder de trap. De CV ketel zit helemaal op zolder. denk dus dat het niet gaat lukken ivm kabel trekken.

Dacht dat de keerklep van de intergas voldoende is ivm een elektrische twee-wegklep
Draadloos relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
arpeggio schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:44:
Er komen hier wat hele en halve waarheden voorbij. Ik wil een poging wagen om wat duidelijkheid te scheppen.

[...]

De keerklep of tweeweg klep waar hier over wordt gesproken, is bedoeld voor het volgende:

[...]

Dit is een advies van Intergas alleen in die gevallen wanneer de vvw-verdeler niet hydraulisch neutraal is aangesloten, of anders gezegd hydraulisch actief is aangesloten.
Je hebt een Robot LTV verdeler en die kan hydraulisch actief worden ingesteld wanneer je met lage aanvoertemperaturen vanaf de cv-ketel (<50°C) jouw verdeler wil voeden.
Dat kan met een instelschroef aan de rechterkant van de bovenste buis. Als je deze helemaal indraait, wordt de verdeler hydraulisch actief. Intern wordt er dan een opening in de mengkamer dichtgedraaid.
Als deze instelschroef een aantal slagen uitgedraaid is, is deze opening open en is de verdeler hydraulisch neutraal. In dat geval is het bovenstaande advies van Intergas niet van toepassing. En dat zal bij de meeste mensen ook het geval zijn.

Het keerklepje af fabriek, dat @tcw82 noemde, is een keerklepje bij de ventilator in de ketel. Die is bedoeld om in uitzonderlijke gevallen eventule aanzuig van rookgassen (bij CLV-systemen) te voorkomen.

[...]

De Intergas-ketel kan een 2-zonesysteem aansturen. Dat is wel beperkt, zoals hij aangeeft, tot een LT en een HT-zone. Dit is een leuke extra toepassing, maar heeft met de werking van de ketel als zodanig niets te maken. De ketel werkt ook gewoon wanneer je geen gebruik maakt van deze feature.

Het aansturen van de verdelerpomp vanuit de cv-ketel, zoals @Terrz aangaf, is niet echt nodig. De Robot verdeler met de Wilo-pomp kan zich prima zelf redden. Dat is nu ook het geval.
Deze mogelijkheid van aansturing vanuit de ketel is wel eens geadviseerd in bepaalde gevallen bij een niet goed werkende zoneregeling. Hier op Tweakers zijn een aantal keren problemen gemeld wanneer een Honeywell zoneregeling HCE80 werd toegepast in combinatie met een Evohome Touch. De vvw-pomp werd daarbij aangestuurd vanuit de HCE80, terwijl de ketel werd aangestuurd door Evohome. Dat werkte naar het begrip van een aantal mensen niet echt fijn.

En nog een bijzondere tip: je kunt een Xtreme 36 laten werken als een Xtreme 30. Het verschil tussen die twee is het SWW-vermogen om CW5 resp. CW4 te produceren.
Op de Xtreme 36 zit een setting (parameter P070) waarmee het SWW-vermogen kan worden ingesteld.
Ik heb zelf een Xtreme 36 en deze ingesteld op 75%. Het SWW-vermogen is daarmee ongeveer gelijk aan dat van een Xtreme 30. Als je geen bad hebt, kan dat prima. Bij mijn regendouche heb ik geen verschil in comfort gevoeld.
Halve waarheden inderdaad.
Deze terugslagklep mag jij van mij in het rookgas proberen te proppen.

https://www.warmteservice...GqIugoqIxSDkaArZREALw_wcB

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/cdn-cgi/image/h=328,f=webp/medias/product_images_zoom/1_M_Intergas_13953420_0_jpg_zoom_9a7ff126466ba37c9902303decc54469.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218MTM3MTF8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oNzcvaGJiLzkwNzM0NTY3NzUxOTguanBnfDkwMDMxZDZkMTI0MzgzMDM5MDBkYTBiYjEzNTU5ZjIwMzZkMTliZjIwNDBlN2I5M2I4OWJiZmZkZmExNzY4Mjc

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 26-01-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
tcw82 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Halve waarheden inderdaad.
Deze terugslagklep mag jij van mij in het rookgas proberen te proppen.

https://www.warmteservice...GqIugoqIxSDkaArZREALw_wcB

[Afbeelding]
Je hebt gelijk.
Maar bij mij is er achteraf (mijn ketel is 5 jaar oud) bij een onderhoudsbeurt een keerklep ingezet bij de ventilator. De monteur vertelde mij dat dit nu standaard op de nieuwere ketels zit.
Dat blijken dan 2 verschillende dingen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-04 23:16
Exact, de nieuwe modellen (vanaf begin 2023 als ik het me goed herinner) zijn voorzien van een terugslagklep in de retourleiding en een rookgasklep (= "keerklep bij de ventilator").

[ Voor 17% gewijzigd door Masimo op 26-01-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
Masimo schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:29:
Exact, de nieuwe modellen (vanaf begin 2023 als ik het me goed herinner) zijn voorzien van een terugslagklep en een rookgasklep.
Als die retourbuis-keerklep (waar @tcw82 naar verwees) nu standaard in de ketel zit, dan is het hele verhaal over de keerklep/elektronische klep waarmee @Tempestus dit topic begon, toch niet meer relevant? Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door arpeggio op 26-01-2025 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-04 23:16
Ben geen CV-monteur, maar het installatievoorschrift zegt daarover het volgende:

Vloerverwarming met pomp
Als een vloerverwarmingssysteem niet hydraulisch neutraal is kan de vloerverwarmingspomp ongewenste waterstroming veroorzaken. Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het CV-circuit.
Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter (D) (tweewegklepset) die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.
Zorg voor een minimale watercirculatie, zie §7.4.

OPMERKING
► De positie van de elektrische afsluiter moet zodanig gekozen worden dat het veiligheidsventiel en expansievat niet geïsoleerd kunnen raken van het toestel. Houdt er hierbij rekening mee dat het toestel ook is voorzien van een interne terugslagklep in de retourbuis. Bij toepassing van een tweewegklep moet de interne terugslagklep verwijderd worden.

Installatievoorschrift --> hier (zie pagina 18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
@Masimo Prima aanvulling met die OPMERKING !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04 16:01
Ik heb n Intergas 36 maar geen extreme.
We hadden eerder een andere ketel.
De Intergas reageert alleen op de woonkamerthermostaat en kan niet overweg met een vraag van de vloerverwarming van de aanbouw. De vorige ketel, thermomaster, lustte wel 2 thermostaatvragen
Voor het warmwater ontbreekt een driewegklep.
Dat maak niet uit, hij verwamt de douche en het bad goed. Maakt alleen maar minder herrie , bij andere ketels hoorde je de klep. Ook scheelt het dat als bij de Intergas ergens een warmwateekraan niet helemal dicht is dat niet uitmaakt, veel ketels schieten dan in de stress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-04 22:02

ViezeVis

Sample Text

arpeggio schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:44:

[...]

[...]

[...]

Ik zit eigenlijk met een soortgelijke vraag waarbij ik nu niet precies weet wat klopt. Onze installateurs zeggen: ja een tweewegklep is nodig en moet aangesloten worden op de retour. Ook de vloerverwarmingsleverancier heeft het op een separate offerte laten opnemen voor het aansluiten (monteren keerklep bij intergas ketels).

Kijk ik naar diezelfde brochure van die vloerverwarmingsleverancier dan spreken ze van een 'standaard neutrale afmontage' en dat als deze helemaal dichtgedraaid wordt, het systeem hydraulisch actief wordt. Dus ik zit een beetje in een dubio wat nu wel en niet klopt. Op basis van @arpeggio zijn bericht schat ik in dat de installatie met pomp hydraulisch neutraal is.

Klopt mijn stelling? Op Tweakers en Reddit verschillen de berichten nogal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRztXqM2ax4YtYaSLcxXTN47uyQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/62Rjzcl7zWskth7EsWHYbcAG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7MNS3ZxnpKhAf52vc45NrckXWI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3BHS1UluRR86KgBpBkFOIqMz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMKJc1cgP8pHMrZGG7tew6e5Fjg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/32p8UVIW7InBBKLnkeObYlml.png?f=fotoalbum_tile

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
ViezeVis schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:34:
...
Kijk ik naar diezelfde brochure van die vloerverwarmingsleverancier dan spreken ze van een 'standaard neutrale afmontage' en dat als deze helemaal dichtgedraaid wordt, het systeem hydraulisch actief wordt. Dus ik zit een beetje in een dubio wat nu wel en niet klopt. Op basis van @arpeggio zijn bericht schat ik in dat de installatie met pomp hydraulisch neutraal is.

Klopt mijn stelling? Op Tweakers en Reddit verschillen de berichten nogal.
In jouw stelling focus je op de pomp in de mengverdeler. Maar die bepaalt niet of een mengverdeler hydraulisch neutraal of actief is. Dat wordt bepaald door de stand van het inregelventiel: volledig open is neutraal en ingedraaid (of zelfs volledig dicht) is hydraulisch actief. Zo staat het toch ook in de beschrijving van de mengverdeler waar je naar verwijst?

Als de pomp in de mengverdeler ongehinderd water kan rondpompen in de vvw, dan heeft hij geen invloed op het circuit van de warmtewisselaar in de cv-ketel. Dan is de vloerverwarmingsinstallatie hydraulisch neutraal.
Zodra je met het inregelventiel de flow en de mengverhouding in de mengverdeler gaat wijzigen, heeft de vvw-pomp invloed op de retour die naar de cv-ketel gaat. Dan is er sprake van een hydraulisch actieve mengverdeler.
In die situatie is bij een Intergas ketel een 2-weg klep noodzakelijk. Dat wordt veroorzaakt door de specifieke opbouw van de warmtewisselaar in een Intergas-ketel. Voor andere ketels is dit geen probleem.

Bij een pomploze verdeler speelt deze hele problematiek niet omdat er dan maar één pomp in het systeem zit: de ketelpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:06

K1p

Ik heb de elektronische klep wel laten plaatsen. Ik heb vloerverwarming met eigen pomp. Ik kreeg het euvel dat wanneer ik lang stond te douchen de vloerverwarming warm werd. Na installatie van klep probleem verholpen. Zo duur is hij niet.

In de handleiding stond ook dat bij gebruik van vloerverwarming de elektronische klep nodig was om ongewenste stromingen te voorkomen.

Succes!

[ Voor 24% gewijzigd door K1p op 14-03-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

arpeggio schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:29:
[...]

In jouw stelling focus je op de pomp in de mengverdeler. Maar die bepaalt niet of een mengverdeler hydraulisch neutraal of actief is. Dat wordt bepaald door de stand van het inregelventiel: volledig open is neutraal en ingedraaid (of zelfs volledig dicht) is hydraulisch actief. Zo staat het toch ook in de beschrijving van de mengverdeler waar je naar verwijst?

Als de pomp in de mengverdeler ongehinderd water kan rondpompen in de vvw, dan heeft hij geen invloed op het circuit van de warmtewisselaar in de cv-ketel. Dan is de vloerverwarmingsinstallatie hydraulisch neutraal.
Zodra je met het inregelventiel de flow en de mengverhouding in de mengverdeler gaat wijzigen, heeft de vvw-pomp invloed op de retour die naar de cv-ketel gaat. Dan is er sprake van een hydraulisch actieve mengverdeler.
In die situatie is bij een Intergas ketel een 2-weg klep noodzakelijk. Dat wordt veroorzaakt door de specifieke opbouw van de warmtewisselaar in een Intergas-ketel. Voor andere ketels is dit geen probleem.

Bij een pomploze verdeler speelt deze hele problematiek niet omdat er dan maar één pomp in het systeem zit: de ketelpomp.
Aha... dus als uiteindelijk blijkt dat ik met het inregelventiel de mengverhoudingen wil aanpassen bijvoorbeeld voor optimalisatie/inregelen installatie, dan zou het dus maar zo kunnen zijn dat daardoor het circuit geraakt wordt.

Ik ging er namelijk vanuit dat het regelventiel sowieso altijd open staat zodat het retourwater vermengd wordt met aanvoerwater. En dat je dus in principe het inregelventiel dan ook niet dichtdraait. Draai je het inregelventiel wel dicht, dan wordt 'ie hydraulisch actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

K1p schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:12:
Ik heb de elektronische klep wel laten plaatsen. Ik heb vloerverwarming met eigen pomp. Ik kreeg het euvel dat wanneer ik lang stond te douchen de vloerverwarming warm werd. Na installatie van klep probleem verholpen. Zo duur is hij niet.

In de handleiding stond ook dat bij gebruik van vloerverwarming de elektronische klep nodig was om ongewenste stromingen te voorkomen.

Succes!
Het zijn de kosten niet idd alleen was ik vooral op zoek naar de verklaring 'waarom' ik hem wel nodig heb. Met de post van @arpeggio begrijp ik nu ook dat het inregelventiel bepalend is of deze hydraulisch actief is of niet. En ik ging er eigenlijk vanuit dat het inregelventiel volledig open zou staan en dus hydraulisch neutraal zou zijn.

Ik probeer het een beetje te begrijpen hoe dat werkt :). Ik las dus idd ook dat intergas één warmtewisselaar heeft voor zowel warm water als verwarmen.

Pagina: 1