Intergas Xtreme 36, keerklep voldoende of tweeweg?

Pagina: 1
Acties:

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
Vloerverwarmingspomp kan direct op een Intergas Xtreme ketel aangesloten worden, heb ik hier ook gedaan. Navraag gedaan en bevestigd door Intergas zelf.

Het kan middels de X4 aansluiting pin 1 (L1) en 3 (N) van de Ketel. Daarvoor dienen de volgende waarden in de ketel als volgt ingesteld te worden:

P081 op 2 (aan tijdens verwarmingsvraag + standby)

P090 op 0 (output afhankelijk van instelling P081).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KilmEVzLtnTs5BfGBIYLGBC9OE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FwBAGIIbLOyIlrCM5DEjyUAi.png?f=fotoalbum_large

P081 is te bereiken via installateursmenu C015

P090 is te bereiken via expert isstellingen C020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzaGPGY1D42d_bR2G7o8hzZXUlQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M5Mghy3O06vPzuJ2RkWw8dTx.png?f=user_large

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-04 18:28
arpeggio schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:44:
Er komen hier wat hele en halve waarheden voorbij. Ik wil een poging wagen om wat duidelijkheid te scheppen.

[...]

De keerklep of tweeweg klep waar hier over wordt gesproken, is bedoeld voor het volgende:

[...]

Dit is een advies van Intergas alleen in die gevallen wanneer de vvw-verdeler niet hydraulisch neutraal is aangesloten, of anders gezegd hydraulisch actief is aangesloten.
Je hebt een Robot LTV verdeler en die kan hydraulisch actief worden ingesteld wanneer je met lage aanvoertemperaturen vanaf de cv-ketel (<50°C) jouw verdeler wil voeden.
Dat kan met een instelschroef aan de rechterkant van de bovenste buis. Als je deze helemaal indraait, wordt de verdeler hydraulisch actief. Intern wordt er dan een opening in de mengkamer dichtgedraaid.
Als deze instelschroef een aantal slagen uitgedraaid is, is deze opening open en is de verdeler hydraulisch neutraal. In dat geval is het bovenstaande advies van Intergas niet van toepassing. En dat zal bij de meeste mensen ook het geval zijn.

Het keerklepje af fabriek, dat @tcw82 noemde, is een keerklepje bij de ventilator in de ketel. Die is bedoeld om in uitzonderlijke gevallen eventule aanzuig van rookgassen (bij CLV-systemen) te voorkomen.

De tweeweg klep waar @tcw82 het over had, gaat over een zonesysteem:

[...]

De Intergas-ketel kan een 2-zonesysteem aansturen. Dat is wel beperkt, zoals hij aangeeft, tot een LT en een HT-zone. Dit is een leuke extra toepassing, maar heeft met de werking van de ketel als zodanig niets te maken. De ketel werkt ook gewoon wanneer je geen gebruik maakt van deze feature.

Het aansturen van de verdelerpomp vanuit de cv-ketel, zoals @Terrz aangaf, is niet echt nodig. De Robot verdeler met de Wilo-pomp kan zich prima zelf redden. Dat is nu ook het geval.
Deze mogelijkheid van aansturing vanuit de ketel is wel eens geadviseerd in bepaalde gevallen bij een niet goed werkende zoneregeling. Hier op Tweakers zijn een aantal keren problemen gemeld wanneer een Honeywell zoneregeling HCE80 werd toegepast in combinatie met een Evohome Touch. De vvw-pomp werd daarbij aangestuurd vanuit de HCE80, terwijl de ketel werd aangestuurd door Evohome. Dat werkte naar het begrip van een aantal mensen niet echt fijn.
Maar ik ga ervan uit dat dat hier niet het geval is.

En nog een bijzondere tip: je kunt een Xtreme 36 laten werken als een Xtreme 30. Het verschil tussen die twee is het SWW-vermogen om CW5 resp. CW4 te produceren.
Op de Xtreme 36 zit een setting (parameter P070) waarmee het SWW-vermogen kan worden ingesteld.
Ik heb zelf een Xtreme 36 en deze ingesteld op 75%. Het SWW-vermogen is daarmee ongeveer gelijk aan dat van een Xtreme 30. Als je geen bad hebt, kan dat prima. Bij mijn regendouche heb ik geen verschil in comfort gevoeld.
Halve waarheden inderdaad.
Deze terugslagklep mag jij van mij in het rookgas proberen te proppen.

https://www.warmteservice...GqIugoqIxSDkaArZREALw_wcB

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/cdn-cgi/image/h=328,f=webp/medias/product_images_zoom/1_M_Intergas_13953420_0_jpg_zoom_9a7ff126466ba37c9902303decc54469.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218MTM3MTF8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oNzcvaGJiLzkwNzM0NTY3NzUxOTguanBnfDkwMDMxZDZkMTI0MzgzMDM5MDBkYTBiYjEzNTU5ZjIwMzZkMTliZjIwNDBlN2I5M2I4OWJiZmZkZmExNzY4Mjc

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 26-01-2025 18:59 ]

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-04 22:14

ViezeVis

Sample Text

arpeggio schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:44:
Er komen hier wat hele en halve waarheden voorbij. Ik wil een poging wagen om wat duidelijkheid te scheppen.

[...]

De keerklep of tweeweg klep waar hier over wordt gesproken, is bedoeld voor het volgende:

[...]

Dit is een advies van Intergas alleen in die gevallen wanneer de vvw-verdeler niet hydraulisch neutraal is aangesloten, of anders gezegd hydraulisch actief is aangesloten.
Je hebt een Robot LTV verdeler en die kan hydraulisch actief worden ingesteld wanneer je met lage aanvoertemperaturen vanaf de cv-ketel (<50°C) jouw verdeler wil voeden.
Dat kan met een instelschroef aan de rechterkant van de bovenste buis. Als je deze helemaal indraait, wordt de verdeler hydraulisch actief. Intern wordt er dan een opening in de mengkamer dichtgedraaid.
Als deze instelschroef een aantal slagen uitgedraaid is, is deze opening open en is de verdeler hydraulisch neutraal. In dat geval is het bovenstaande advies van Intergas niet van toepassing. En dat zal bij de meeste mensen ook het geval zijn.

Het keerklepje af fabriek, dat @tcw82 noemde, is een keerklepje bij de ventilator in de ketel. Die is bedoeld om in uitzonderlijke gevallen eventule aanzuig van rookgassen (bij CLV-systemen) te voorkomen.

De tweeweg klep waar @tcw82 het over had, gaat over een zonesysteem:

[...]

De Intergas-ketel kan een 2-zonesysteem aansturen. Dat is wel beperkt, zoals hij aangeeft, tot een LT en een HT-zone. Dit is een leuke extra toepassing, maar heeft met de werking van de ketel als zodanig niets te maken. De ketel werkt ook gewoon wanneer je geen gebruik maakt van deze feature.

Het aansturen van de verdelerpomp vanuit de cv-ketel, zoals @Terrz aangaf, is niet echt nodig. De Robot verdeler met de Wilo-pomp kan zich prima zelf redden. Dat is nu ook het geval.
Deze mogelijkheid van aansturing vanuit de ketel is wel eens geadviseerd in bepaalde gevallen bij een niet goed werkende zoneregeling. Hier op Tweakers zijn een aantal keren problemen gemeld wanneer een Honeywell zoneregeling HCE80 werd toegepast in combinatie met een Evohome Touch. De vvw-pomp werd daarbij aangestuurd vanuit de HCE80, terwijl de ketel werd aangestuurd door Evohome. Dat werkte naar het begrip van een aantal mensen niet echt fijn.
Maar ik ga ervan uit dat dat hier niet het geval is.

En nog een bijzondere tip: je kunt een Xtreme 36 laten werken als een Xtreme 30. Het verschil tussen die twee is het SWW-vermogen om CW5 resp. CW4 te produceren.
Op de Xtreme 36 zit een setting (parameter P070) waarmee het SWW-vermogen kan worden ingesteld.
Ik heb zelf een Xtreme 36 en deze ingesteld op 75%. Het SWW-vermogen is daarmee ongeveer gelijk aan dat van een Xtreme 30. Als je geen bad hebt, kan dat prima. Bij mijn regendouche heb ik geen verschil in comfort gevoeld.
Ik zit eigenlijk met een soortgelijke vraag waarbij ik nu niet precies weet wat klopt. Onze installateurs zeggen: ja een tweewegklep is nodig en moet aangesloten worden op de retour. Ook de vloerverwarmingsleverancier heeft het op een separate offerte laten opnemen voor het aansluiten (monteren keerklep bij intergas ketels).

Kijk ik naar diezelfde brochure van die vloerverwarmingsleverancier dan spreken ze van een 'standaard neutrale afmontage' en dat als deze helemaal dichtgedraaid wordt, het systeem hydraulisch actief wordt. Dus ik zit een beetje in een dubio wat nu wel en niet klopt. Op basis van @arpeggio zijn bericht schat ik in dat de installatie met pomp hydraulisch neutraal is.

Klopt mijn stelling? Op Tweakers en Reddit verschillen de berichten nogal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRztXqM2ax4YtYaSLcxXTN47uyQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/62Rjzcl7zWskth7EsWHYbcAG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7MNS3ZxnpKhAf52vc45NrckXWI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3BHS1UluRR86KgBpBkFOIqMz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMKJc1cgP8pHMrZGG7tew6e5Fjg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/32p8UVIW7InBBKLnkeObYlml.png?f=fotoalbum_tile

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Pagina: 1