ivo1969 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:50:
Vandaag stond volgende in de Gelderlander , hier wordt reden gegeven om juist geen thuisbatterijen aan te schaffen:
Aangezien ik niet weet of iedereen het verhaal kan lezen zonder abonnement hier het knip en plak werk:
[...]
Het zit niet voor niets achter een abbonnement. Weet je zeker dat je zomaar een heel artikel kan quoten? Iets met auteursrechten?
@
HikariMisako niet iedereen is een wereldverbeteraar. Waarom moet 't over mijn portemonee? Dat kan ook een legitieme insteek zijn toch?
De rol van de overheid is sturen op beleid. En dat gebeurd vaak met subsidie. Feit is wel dat de grootste piepers met veel meer panelen dan 't eigen verbruik ook vaak de vroege instappers zijn. Die hebben de panelen al lang en breed terugverdiend.
Maar de installatie van nieuwe zonnepanelen stagneert. Zoerg zelfs dat er een flink aantal bedrijven in de branche zijn omgevallen. De toekomst is onzeker, want de sturende/prikkelende factor is onzeker.
Dat geldt voor zowel zonnepanelen als de thuisbatterij.
Heb je al panelen en ligt je verbruik in de avond, dan kan een accu uitkomst bieden. Verbruik zomer/winter balanceren is een utopie. Een accu die zoveel kan opslaan is onbetaalbaar. Maar ondanks dat, zie ik dat wel soms terug in verkooppraatjes.
Ik zit zelf in een VvE. Ruimte voor 400 panelen, maar de eerste vraag is, wat levert het op. Is dat niet rendabel, dan krijg ik geen 100 woningeigenaren de neus dezelfde kant op. Ook hier speelt onzekerheid over overheid/beleid en marktprijzen voor zonneenergie de hoofdfactor.