Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:57
Vandaag stond volgende in de Gelderlander , hier wordt reden gegeven om juist geen thuisbatterijen aan te schaffen:

Aangezien ik niet weet of iedereen het verhaal kan lezen zonder abonnement hier

*knip Omzeilen van een paywall is niet de bedoeling. Als basis voor discussie mag je wel fair use stukjes quoten en zelf een samenvatting schrijven. Ook hoort er een link bij naar het oorspronkelijke artikel.

[ Voor 89% gewijzigd door Proton_ op 01-12-2025 11:15 ]

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik zou het pas overwegen als je een goede businesscase kan maken voor zo'n ding. Te veel mensen laten zichzelf in de luren leggen met de belofte "eigen stroom 's avonds, 's winters gebruiken" terwijl zaken als slijtage per laadcycli en daadwerkelijk de hoeveelheid energie die je mee kan nemen naar de winter, lees: geen, bewust op de achtergrond komen of niet meegenomen worden.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dit advies is wat mij betreft helemaal correct.

Als je niet geheel zelfstandig de businesscase kunt maken, dan ben je in teveel gevallen beter af zonder accu.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Momenteel zullen batterijen zich inderdaad nog amper terug verdienen. Maar de prijs van de batterijen wordt wel steeds lager. Als ik bij mezelf kijk zou ik voor een batterij van 15kWh zo'n 4 a 5k kwijt zijn en daarmee 9 maanden per jaar volledig los van het net kunnen draaien. Pak daarbij nog 1k voor het aansluiten en je komt rond de 6k uit aan kosten. Daarmee zou ik per jaar zo'n 500 euro besparen en dus op 12 jaar uitkomen voor het terugverdienen. Dan zit je dus al redelijk break-even, dus als die prijzen dus nog zo'n 20% dalen (of de electra prijs stijgen) is het al echt rendabel.

Het punt dat het voor veel mensen echt rendabel wordt is niet zo heel ver weg meer. Zeker als salderen straks wegvalt en de terugleverboetes wel zouden blijven bestaan.

[removed]

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:15
Heerlijk hoe altijd alles alleen maar terugverdiend moet worden voordat het "zin heeft". Voor ons was het grootste punt dat de meeste stroom die we opwekken we niet direct zelf kunnen gebruiken (panelen op zuidoost) en we juist meer van onze eigen stroom wilden gebruiken. We verminderen met een batterij onze teruglevering en we vergroten het gebruik van onze eigen zonnestroom. Of dit ooit geld gaat opleveren? Misschien niet. Ik geef wel vaker geld uit aan dingen die niet direct een nuttige investering zijn, maar waar ik me wel fijn bij voel.

• redwing
  • Nu online
HikariMisako schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:41:
Heerlijk hoe altijd alles alleen maar terugverdiend moet worden voordat het "zin heeft". Voor ons was het grootste punt dat de meeste stroom die we opwekken we niet direct zelf kunnen gebruiken (panelen op zuidoost) en we juist meer van onze eigen stroom wilden gebruiken. We verminderen met een batterij onze teruglevering en we vergroten het gebruik van onze eigen zonnestroom. Of dit ooit geld gaat opleveren? Misschien niet. Ik geef wel vaker geld uit aan dingen die niet direct een nuttige investering zijn, maar waar ik me wel fijn bij voel.
Tja, voor iets wat verder totaal niets toevoegt behalve een goed gevoel geven mensen nu eenmaal niet graag geld uit. Goed dat jij dat natuurlijk wel doet, maar ik ga echt geen cent uitgeven aan iets waar ik in de praktijk geen enkel verschil van heb :+ Want laten we wel wezen, mijn lampjes branden echt niet mooier/beter bij stroom uit een accu.

[removed]

• silverball
  • Nu online

silverball

Maar waar doe je het dan voor? Milieupositief zijn die dingen nu ook niet perse. Puur een "lekker puh" gevoel jegens mijn energieleverancier dat ik minder energie hoef in te kopen, maar mezelf wel blauw betalen aan afschrijving is voor mij niet genoeg :P

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
redwing schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:27:
Momenteel zullen batterijen zich inderdaad nog amper terug verdienen. Maar de prijs van de batterijen wordt wel steeds lager. Als ik bij mezelf kijk zou ik voor een batterij van 15kWh zo'n 4 a 5k kwijt zijn en daarmee 9 maanden per jaar volledig los van het net kunnen draaien. Pak daarbij nog 1k voor het aansluiten en je komt rond de 6k uit aan kosten. Daarmee zou ik per jaar zo'n 500 euro besparen en dus op 12 jaar uitkomen voor het terugverdienen. Dan zit je dus al redelijk break-even, dus als die prijzen dus nog zo'n 20% dalen (of de electra prijs stijgen) is het al echt rendabel.

Het punt dat het voor veel mensen echt rendabel wordt is niet zo heel ver weg meer. Zeker als salderen straks wegvalt en de terugleverboetes wel zouden blijven bestaan.
Ik denk dat 6k in een ETF een stuk meer gaat opleveren de aankomende 50 jaar.

• HikariMisako
silverball schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:45:
[...]

Maar waar doe je het dan voor? Milieupositief zijn die dingen nu ook niet perse. Puur een "lekker puh" gevoel jegens mijn energieleverancier dat ik minder energie hoef in te kopen, maar mezelf wel blauw betalen aan afschrijving is voor mij niet genoeg :P
Voor mij voelt het vooral logisch om zoveel mogelijk van mijn eigen zonnestroom zelf te gebruiken indien mogelijk. Aangezien wij toch echt meer stroom gebruiken na de piek van onze opwek, helpt een batterij om dat moment te verschuiven.
Overigens heb ik één batterij van HomeWizard, dus de investering was een kleine €1400.

• hprost
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:55
Mooi. Als je het kunt betalen: doen. Je geeft namelijk ook een signaal af dat je anders wilt. Net als met biologisch voedsel of FairTrade. En het werkt. Er zijn steeds meer van dergelijke producten te vinden in de winkel.

(Reageer gerust met een mening over hoe ook daar weer misbruik en uitbuiting aan de orde van de dag bij komt kijken, maar daar hebben we dan weer de controlerende journaille voor. O wacht, die ziet onze regering liever wegbezuinigd worden :-( Anyhow: niks doen zal ook precies dat opleveren wat het is: niks)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:11
ivo1969 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:50:
Vandaag stond volgende in de Gelderlander , hier wordt reden gegeven om juist geen thuisbatterijen aan te schaffen:

Aangezien ik niet weet of iedereen het verhaal kan lezen zonder abonnement hier het knip en plak werk:
[...]
Het zit niet voor niets achter een abbonnement. Weet je zeker dat je zomaar een heel artikel kan quoten? Iets met auteursrechten?

@HikariMisako niet iedereen is een wereldverbeteraar. Waarom moet 't over mijn portemonee? Dat kan ook een legitieme insteek zijn toch?

De rol van de overheid is sturen op beleid. En dat gebeurd vaak met subsidie. Feit is wel dat de grootste piepers met veel meer panelen dan 't eigen verbruik ook vaak de vroege instappers zijn. Die hebben de panelen al lang en breed terugverdiend.
Maar de installatie van nieuwe zonnepanelen stagneert. Zoerg zelfs dat er een flink aantal bedrijven in de branche zijn omgevallen. De toekomst is onzeker, want de sturende/prikkelende factor is onzeker.
Dat geldt voor zowel zonnepanelen als de thuisbatterij.

Heb je al panelen en ligt je verbruik in de avond, dan kan een accu uitkomst bieden. Verbruik zomer/winter balanceren is een utopie. Een accu die zoveel kan opslaan is onbetaalbaar. Maar ondanks dat, zie ik dat wel soms terug in verkooppraatjes.

Ik zit zelf in een VvE. Ruimte voor 400 panelen, maar de eerste vraag is, wat levert het op. Is dat niet rendabel, dan krijg ik geen 100 woningeigenaren de neus dezelfde kant op. Ook hier speelt onzekerheid over overheid/beleid en marktprijzen voor zonneenergie de hoofdfactor.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
12 jaar is vrij lang, zie ook het overheidsbeleid met zonnepanelen; zelfs als de prijzen laag zijn geen garantie dat het een rendabele methode is.
Het artikel wekt ook de suggestie dat bij grote afname van thuisbatterijen dit de de vraag en c.q de stroomprijs drukt.
Is die investering van 6k over een paar jaar voor de helft te realiseren of veranderd de stroomprijs waardoor break-even naar 15-20 jaar gaat dan schiet je er niet veel mee op om er nu vol voor te gaan.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
redwing schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:27:

De verwachting is echter dat de energieprijzen ook gaan dalen, wat de verwachte daling in aanschafkosten mogelijk (weer een onzekerheid) teniet kan doen. Daarnaast ben je extreem afhankelijk van overheidsbeleid. Als de overheid besluit om een extra belasting op opgeslagen stroom te heffen (ik noem maar een zijpad) dan ben je de sjaak. Dat klinkt misschien gek, maar zo zijn ze ook bezig (en is het in een aantal landen al zo) dat je water wat je zelf oppompt moet meten en betalen, dus een belasting betalen over je eigen opgeslagen stroom is nieteens heel onrealistisch.

Daarnaast verwacht ik binnen vijf jaar een flinke premiestijging voor je Opstal en Inboedelverzekeringen als je bij de aanvraag het vakje "thuisaccu" aanvinkt, zodra de eerste honderd accu's onblusbaar een huis hebben afgefakkeld.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 01-12-2025 10:59 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:21
Helaas zijn de meeste Nederlanders niet in een financiële positie om zo te denken en te handelen.

Als je moet kiezen tussen je eigen zonne-energie opslaan of een gesmeerde boterham in de broodtrommel van de kinderen dan denk ik dat je bepaalde overtuigen als, om maar in de lijn van het topic te blijven, als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• HikariMisako
PROnline schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:56:
[...]

@HikariMisako niet iedereen is een wereldverbeteraar. Waarom moet 't over mijn portemonee? Dat kan ook een legitieme insteek zijn toch?
Dat kan zeker een legitieme insteek zijn! Volgens mij zeg ik ook niet dat iedereen een accu moet nemen, ik probeer alleen toe te lichten waarom wij er wél een gekocht hebben.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:10

FreakNL

Well do ya punk?

Een thuisbatterij moet zichzelf in mijn geval wel gewoon terugverdienen. Want van de stroom uit het net doet mijn koelkast het net zo goed.. Dus zonder terugverdienen heeft een batterij 0 meerwaarde.. Sterker nog, dan neemt het alleen maar nutteloze ruimte in...

Panelen is eigenlijk hetzelfde verhaal, maar zelfs met alleen eigen verbruik en een goedkope installatie (per wp) kan dat nog steeds wel uit.. Grotere en duurdere installaties die volledig leunden op de saldering voor terugverdienen is wel een lastiger verhaal...
hprost schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:55:
[...]

Mooi. Als je het kunt betalen: doen. Je geeft namelijk ook een signaal af dat je anders wilt. Net als met biologisch voedsel of FairTrade. En het werkt. Er zijn steeds meer van dergelijke producten te vinden in de winkel.

(Reageer gerust met een mening over hoe ook daar weer misbruik en uitbuiting aan de orde van de dag bij komt kijken, maar daar hebben we dan weer de controlerende journaille voor. O wacht, die ziet onze regering liever wegbezuinigd worden :-( Anyhow: niks doen zal ook precies dat opleveren wat het is: niks)
Ik wil best meer uitgeven voor een beter milieu. Maar dat is bij een thuisbatterij ook maar de vraag.. Gewoon minder verbruiken (in zijn totaliteit) is natuurlijk het allerbeste voor het milieu...

Ik denk overigens dat een kleine batterij die je minimaal 220-250 keer per jaar vol kunt stouwen zichzelf wel terugverdient.. Maar je moet je afvragen of de winst niet hoger gaat zijn als je dat geld gewoon ergens anders laat renderen...

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 01-12-2025 11:04 ]

• silverball
  • Nu online

silverball

PROnline schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:56:
[...]
Nogmaals, voor het milieu hoef je het, waarschijnlijk, niet te doen. Welke wereld wil je verbeteren met je Chinese accu ?

• Drardollan
pagani schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:57:
[...]

De verwachting is echter dat de energieprijzen ook gaan dalen, wat de verwachte daling in aanschafkosten mogelijk (weer een onzekerheid) teniet kan doen. Daarnaast ben je extreem afhankelijk van overheidsbeleid. Als de overheid besluit om een extra belasting op opgeslagen stroom te heffen (ik noem maar een zijpad) dan ben je de sjaak. Dat klinkt misschien gek, maar zo zijn ze ook bezig (en is het in een aantal landen al zo) dat je water wat je zelf oppompt moet meten en betalen, dus een belasting betalen over je eigen opgeslagen stroom is nieteens heel onrealistisch.
Ik denk niet dat de prijzen van energie ooit nog gaan dalen, als dat al zo zou zijn dan bedenkt de oveheid zoals je zegt wel weer iets.

Er is ook geen enkele reden of aanwijzing dat dit gaat gebeuren wat mij betreft. Ik acht de kans veel groter dat de prijzen stijgen omdat de invoer van zonne-energie vanaf 2027 fors zal gaan dalen. Ik verwacht dat na 2027 mensen massaal overgaan op accu's of teruglever beperkingen in omvormers. Waarom zou je je opgewekte zonne-energie tegen betaling het net in willen duwen, dat is gewoon geld weggooien. Dan kan je de boel desnoods beter uitzetten.

• Drardollan
Ontopic mijn mening over thuisbatterijen, die ik wel vaker geventileerd heb. Je moet er wat mij betreft ver weg van blijven op dit moment omdat:

1) Het nog lang niet zeker is dat de saldering zal verdwijnen cq. op deze manier zal verdwijnen, er komt een nieuwe overheid aan en elke overheid is onbetrouwbaar en onvoorspelbaar. Ook wordt er meer en meer duidelijk dat de impact groot kan zijn
2) Als de impact te groot is er stimuleringsmaatregelen kunnen komen voor thuisaccu's, die loop je mis als je nu aanschaft
3) Het nog lang niet zeker is wat het straks kost of oplevert om je energie het net in te duwen
4) Je dan al meer dan een jaar je accu laat slijten

• pagani
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:02:
[...]

Ik denk niet dat de prijzen van energie ooit nog gaan dalen, als dat al zo zou zijn dan bedenkt de oveheid zoals je zegt wel weer iets.

Er is ook geen enkele reden of aanwijzing dat dit gaat gebeuren wat mij betreft. Ik acht de kans veel groter dat de prijzen stijgen omdat de invoer van zonne-energie vanaf 2027 fors zal gaan dalen. Ik verwacht dat na 2027 mensen massaal overgaan op accu's of teruglever beperkingen in omvormers. Waarom zou je je opgewekte zonne-energie tegen betaling het net in willen duwen, dat is gewoon geld weggooien. Dan kan je de boel desnoods beter uitzetten.
Je hoeft vanaf 2027 niet te betalen voor de teruglevering, je krijgt een vergoeding die praktisch wordt benaderd door de terugleveringskosten. Per saldo bijna nul dus, niet negatief.

• silverball
  • Nu online

silverball

pagani schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:06:
[...]

Je hoeft vanaf 2027 niet te betalen voor de teruglevering, je krijgt een vergoeding die praktisch wordt benaderd door de terugleveringskosten. Per saldo bijna nul dus, niet negatief.
Wil jij mij garanderen dat de ACM ingrijpt als dit in de praktijk niet zo uitvalt, dankzij allemaal ontransparante kosten en constructies (geen welkomstbonus, hoger vastrecht, staffels)

• Drardollan
pagani schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:06:
[...]

Ik denk dat je een te rooskleurig beeld hebt van onze overheid en energieleveranciers.
De eerste energieleveranciers geven openheid van zaken: zonnepaneeleigenaren gaan vanaf 2027 betalen wanneer zij stroom aan het net leveren. Vereniging Eigen Huis waarschuwde eerder al dat het terugleveren van zonnestroom straks weleens geld kan kósten en roept de politiek op zo snel mogelijk in te grijpen.

In 2027 wordt de salderingsregeling voor zonnepanelen afgeschaft . Consumenten mogen de stroom die zij aan het net leveren dan niet meer aftrekken van de stroom die ze afnemen van hun leverancier. In plaats daarvan krijgen zij voor teruggeleverde elektriciteit een zogenoemde ‘terugleververgoeding’. Tegelijkertijd blijven zij terugleverkosten betalen. Vanaf 2027 krijgen klanten van Innova Energie en Gewoon Energie 5,9 cent per kWh voor teruggeleverde stroom, terwijl ze 11,5 cent moeten betalen. Dat betekent dat ze per kWh 5,6 cent moeten bijbetalen.
https://www.duurzaamnieuw...traks-voor-teruglevering/

Zoals je ziet, dat is wel negatief vanaf 2027.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Ik heb sinds maart dit jaar hier in Duitsland een zogenaamd Balkonkraftwerk, met inmiddels een accupakket van 5,9 kWh. Simpel zelf geïnstalleerd, stekker vanaf de accu zo in het stopcontact en klaar. Ik bespaar nu zo'n 30-40% op m'n stroomrekening. Met een investering van €2400 heb ik m'n BKW in 4 a 5 jaar terug verdiend. Ik heb de smartmeter zo ingesteld dat ik niks terug lever, alles voor eigen gebruik of voor het opladen van de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9TKsMSou5x180G36XvS7jYKMHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cDcJZVwdykLaEWvSdCDFNmw.jpg?f=fotoalbum_large

• Drardollan
Analamoebe schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:14:
Ik heb sinds maart dit jaar hier in Duitsland een zogenaamd Balkonkraftwerk, met inmiddels een accupakket van 5,9 kWh. Simpel zelf geïnstalleerd, stekker vanaf de accu zo in het stopcontact en klaar. Ik bespaar nu zo'n 30-40% op m'n stroomrekening. Met een investering van €2400 heb ik m'n BKW in 4 a 5 jaar terug verdiend. Ik heb de smartmeter zo ingesteld dat ik niks terug lever, alles voor eigen gebruik of voor het opladen van de accu.

[Afbeelding]
Duitsland is, op dit moment, alles behalve vergelijkbaar met Nederland. In Duitsland is er geen saldering en heb je te maken met een heel ander kostenplaatje dan in Nederland. Ook zijn er andere regels rondom zonnepanelen en accu's dan in Nederland, al weet ik niet precies wat de financiële impact is daarvan.

Een dergelijke set is trouwens in Nederland niet zomaar toegestaan voor zover ik weet. Deze Anker Solix kan 3600W input/output doen. In Nederland is de max 800W. Tenzij je uiteraard een en ander op een eigen groep zet, maar dan heb je het niet meer over een thuisaccu die je simpel in een stopcontact duwt.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 01-12-2025 11:20 ]

• redwing
  • Nu online
pagani schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:57:
[...]
De verwachting is echter dat de energieprijzen ook gaan dalen, wat de verwachte daling in aanschafkosten mogelijk (weer een onzekerheid) teniet kan doen.
Dat roepen ze alweer een tijdje, maar intussen zou je de prijs alleen maar omhoog gaan. We hebben een piek gehad bij de start van de oorlog in Oekraine, waarna de prijzen weer omlaag gegaan zijn, maar de prijzen zijn nu alsnog ruim hoger dan 10 jaar geleden. Pak daarbij dat we voorlopig veel werk aan het net hebben met bijbehorende kosten en het gaat nog wel wat jaren duren voordat de stroomprijs weer echt zal gaan dalen.
Daarnaast ben je extreem afhankelijk van overheidsbeleid. Als de overheid besluit om een extra belasting op opgeslagen stroom te heffen (ik noem maar een zijpad) dan ben je de sjaak. Dat klinkt misschien gek, maar zo zijn ze ook bezig (en is het in een aantal landen al zo) dat je water wat je zelf oppompt moet meten en betalen, dus een belasting betalen over je eigen opgeslagen stroom is nieteens heel onrealistisch.
Het wordt natuurlijk wel erg lastig om op opgeslagen energie belasting te heffen. En het is nog veel lastiger om dat daadwerkelijk te controleren. Ik zie dat niet zo snel gebeuren, ik verwacht vooral dat de vaste kosten van een aansluiting omhoog zullen gaan.
Daarnaast verwacht ik binnen vijf jaar een flinke premiestijging voor je Opstal en Inboedelverzekeringen als je bij de aanvraag het vakje "thuisaccu" aanvinkt, zodra de eerste honderd accu's onblusbaar een huis hebben afgefakkeld.
Ik niet, hooguit dat er eisen komen voor de plek waar je ze mag plaatsen, maar het brandgevaar een defecte wasdroger of fiets/telefoon-accu zal vele malen hoger blijven.

[removed]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb niet eens een ROI berekening gemaakt, ( A ) het is hobby en dat mag wat kosten en ( B ) het zorgt voor weerbaarheid. Als je kijkt naar hoge pieken in de (dynamische) tarieven, nieuwe belastingmaatregelen van de overheid en stroomvoorziening bij (langdurige) calamiteiten.

Altijd maar die eenzijdige focus op de terugverdientijd, het is zo plat. |:(

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 01-12-2025 11:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Drardollan schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:16:
[...]

Duitsland is, op dit moment, alles behalve vergelijkbaar met Nederland. In Duitsland is er geen saldering en heb je te maken met een heel ander kostenplaatje dan in Nederland. Ook zijn er andere regels rondom zonnepanelen en accu's dan in Nederland, al weet ik niet precies wat de financiële impact is daarvan.

Een dergelijke set is trouwens in Nederland niet zomaar toegestaan voor zover ik weet. Deze Anker Solix kan 3600W input/output doen. In Nederland is de max 800W. Tenzij je uiteraard een en ander op een eigen groep zet, maar dan heb je het niet meer over een thuisaccu die je simpel in een stopcontact duwt.
Ook hier in Duitsland mag je met een BKW max 800W terug leveren. Deze Anker Solix 2 kan dan ook maar max 800W leveren aan het net, hoe jij bij 3600W komt is mij een raadsel.

• pagani
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:11:
[...]

Ik denk dat je een te rooskleurig beeld hebt van onze overheid en energieleveranciers.

[...]

https://www.duurzaamnieuw...traks-voor-teruglevering/

Zoals je ziet, dat is wel negatief vanaf 2027.
Gelukkig weet ik mijn berekening bij Eneco al:

Terugleververgoeding

Lever je tot 1-1-2027 meer stroom terug dan je totale stroomverbruik? Dan ontvang je een terugleververgoeding per kWh (exclusief overheidsheffingen en btw). Vanaf 1-1-2027 ontvang je de terugleververgoeding over al je teruggeleverde stroom.

Je terugleververgoeding
Tot 1-1-2027 € 0,15590 per kWh
Vanaf 1-1-2027 € 0,05479 per kWh

Je terugleverkosten

Tot 1-1-2027 € 0,14590 per kWh
Vanaf 1-1-2027 € 0,05228 per kWh

Dat is dus een positief getal. Uiteraard kunnen ze nog sjoemelen met de vaste leveringskosten e.d. maar hoe dan ook, on topic, de enige "besparing/winst" die je vanaf 2027 kan hebben is eigen gebruik en onbalanshandel.

Ik zie simpelweg niet genoeg zekerheid om een accu financieel te rechtvaardigen. Milieutechnisch is het ook twijfelachtig. Met onbalanshandel belast je eerder het net dan dat je het ontlast. Dan blijft eigenlijk (met een flinke extra investeringen in je meterkast) bedrijfszekerheid over, maar dan moet je wel een pakket hebben wat afdoende groot is en ook het benodigd vermogen voor je huis kan leveren. Ons huis verbruikt op koude dagen meer dan de gemiddelde accu kan ontladen.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 01-12-2025 11:31 ]

Pagina: 1