Vraag

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hallo!
Ik wil mijn huurmodem van KPN terugsturen en een eigen modem aanschaffen. De Fritzbox 7590 kost 7.50 per maand en dat is me eigenlijk te gortig. Als ik een eigen modem 2 jaar gebruik, dan kan ik 180 uitgeven en quite spelen. Ik twijfel echter welke geschikt is voor mij.

Ik heb een redelijk bekabeld netwerk met
  • 2 Netgear WAC510 voor WiFi op alle verdiepingen.
  • 1 Zyxel GS1900-24EP
  • Hue Bridge
  • PiHole op oude Android telefoon
  • Wasmachine e.d. apparatuur aan WiFi om ze te kunnen aanzetten als er veel zonnestroom is, gestuurd via Home Assistant
Nu heb ik de wasmachine e.d. wel aan WiFi hangen, maar internet toegang ontzegd, dat leek me een handige manier van het netwerk beveiligen (korte klap). Ik had echter het idee om met VLAN's te starten (voor eigen gebruik (incl. entertainment devices), gasten en IoT-achtige oplossingen). De switch kan dit aan, de router niet (natuurlijk wel guest access). Ik heb echter ook deze topics Thuisnetwerk inrichten en VLAN's in het algemeen gelezen en twijfel of ik het moet willen.

Nu is mijn vraag: welke router moet ik kiezen?

In het kader van Europese tech-soevereiniteit, wil ik graag zo veel mogelijk Europese apparatuur gebruiken. Daarmee vallen bijv. Netgear en Ubiquiti af. Wat wel?

Ik heb gekeken naar
  • ZyXEL USG LITE 60AX, maar dan ben je gebonden aan de cloud (idee was: alleen Zyxel apparatuur, dat is voorlopig in elk geval OK al is het niet Europees)
  • Fritzbox 5690, of de 4060 maar die ondersteunen dus geen VLAN's
  • MikroTiks: L009UiGS-RM en hEX refresh, maar ik ben geen netwerk-engineer en zie op tegen de configuratie van RouterOS
Voordeel Fritz: ik ken de interface, maar ze hebben geen switches en PoE AP's*, voordeel Zyxel: straks 1 merk en interface mogelijk, voordeel MikroTik: straks een merk en interface mogelijk.

* ik krijg moeilijk stroom waar de AP's staan, dus PoE.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:57

lier

MikroTik nerd

Modem lijkt te duiden op xDSL...maar toch voor de zekerheid, welk medium wordt toegepast (xDSL/glas)?
Wat zijn je eisen en wensen, afgezien van VLAN ondersteuning en Europese apparatuur?

Ik ben uiteraard bevooroordeeld, maar met MikroTik (en wat "leergeld") kan je vrij eenvoudig een kneiterstabiel netwerk opbouwen. En dat ook nog eens voor jaren ondersteuning krijgt (als je dat belangrijk vindt?)!

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je kunt ook gewoon in plaats van een Fritzbox te huren de standaard Experiabox van KPN nemen, die hoef je niet te huren maar krijg je gewoon bij je abbo.

Vlan's voor een thuisnetwerk zijn in mijn ogen vrij nutteloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• theredspecial
  • Niet online
lier schreef:
Modem lijkt te duiden op xDSL...maar toch voor de zekerheid, welk medium wordt toegepast (xDSL/glas)?

Sorry, we hebben glasvezel (GPON) met het ONT van KPN.
...met MikroTik (en wat "leergeld") kan je vrij eenvoudig een kneiterstabiel netwerk opbouwen. En dat ook nog eens voor jaren ondersteuning krijgt (als je dat belangrijk vindt?)!
Ja, jarenlange ondersteuning is zeker belangrijk. Mijn Fritz is overigens 4.5 jaar oud en krijg ook nog updates, die WAC's niet meer en dat zit me dwars (moet nog maar eens naar OpenWRT kijken).
e standaard Experiabox van KPN nemen
Ik dacht altijd dat die dingen wat matig werkten met een eigen DNS server (PiHole), vaste IP-adressen voor apparatuur en restricties voor bepaalde apparatuur (lees dat er nu meer mogelijk is). Men klaagde nogal over dat ding, dus vandaar nooit echt over nagedacht.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Experiabox is een prima ding en klagers zijn er altijd meer dan tevreden mensen die laatste schrijven dat nooit op een forum.
Je kunt alleen geen eigen DNS instellen, maar dat los je in jouw geval simpel op door de PiHole ook als dhcp server in te stellen dan kun je daarmee wel een eigen DNS daarmee doorgeven aan je devices.

En vaste IP-adressen is nooit slim, je kunt altijd beter de dhcp server gebruiken en daarin altijd dezelfde IP-adres aan mac adres koppelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• theredspecial
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:08:
En vaste IP-adressen is nooit slim, je kunt altijd beter de dhcp server gebruiken en daarin altijd dezelfde IP-adres aan mac adres koppelen.
Die IP adressen worden ook door de router afgegeven, dat had ik gelukkig wel begrepen.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:04
Met Glas en ONT kan je toch gewoon een router op de ethernet poort prikken. Kijk eens naar opnsense. Zeer tevreden over hier.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:28
Zelf heb ik een aantal apparaten met een vast ip-adres zoals de printers en de NAS-server. Deze liggen allemaal buiten de DHCP-range. De rest via DHCP, die krijgen vaak hetzelfde ip-adres van de DHCP-server.

Een paar maand terug was ik wel blij dat ik de instellingen op het apparaat had gemaakt. Dit omdat KPN het niet goed voor elkaar kreeg om bij de grote update van de Experiabox de instellingen te bewaren. Alles was eruit. Toen was ik blij dat ik alleen de DHCP-range opnieuw hoefde in te stellen. Niet alle MAC-adressen hoefde op te zoeken en weer te koppelen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De L009 is niet snel genoeg voor gigabit symmetrisch met pppoe.
Je zou dan de RB5009 moeten nemen. Werkt verder hetzelfde. Je kunt daar zelfs pihole op draaien als je wilt.

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 28-11-2025 20:44 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-12 21:38

pistole

Frutter

Experiabox is een prima ding en klagers zijn er altijd meer dan tevreden mensen die laatste schrijven dat nooit op een forum.
Je kunt alleen geen eigen DNS instellen, maar dat los je in jouw geval simpel op door de PiHole ook als dhcp server in te stellen dan kun je daarmee wel een eigen DNS daarmee doorgeven aan je devices.

Ik ben al jarenlang een tevreden gebruiker van de Experiabox. Heb thuis geen behoefte aan allerlei VLANs en constructies die alles lastiger maken - dat doe ik wel op mijn werk. De Experiabox is stabiel en snel genoeg; in combinatie met een 'DMZ'-server is het ook makkelijk om inbound verkeer nog een beetje slim af te handelen.

Ik frut, dus ik epibreer

• theredspecial
  • Niet online
Dat maakt 'm wel mooi futureproof: mocht die oude Android-telefoon straks echt geen updates meer krijgen of de batterij de geest geven, dan hoef ik geen vervangend apparaat te kopen voor de pihole (RPi met case en voeding komt ook al snel op € 100 uit)
pistole schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:54:
[...]
Heb thuis geen behoefte aan allerlei VLANs en constructies die alles lastiger maken - dat doe ik wel op mijn werk. De Experiabox is stabiel en snel genoeg;
Ik werk dan ook niet in de IT en kan het misschien wel thuis doen :*)
RonnieKo schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:38:
[...]
Dit omdat KPN het niet goed voor elkaar kreeg om bij de grote update van de Experiabox de instellingen te bewaren. Alles was eruit. Toen was ik blij dat ik alleen de DHCP-range opnieuw hoefde in te stellen. Niet alle MAC-adressen hoefde op te zoeken en weer te koppelen.
Mooie van die Fritz (en vele andere) is dat je gewoon je instellingen kunt exporteren. Doe ik dan ook netjes.

[ Voor 46% gewijzigd door theredspecial op 29-11-2025 09:36 ]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:28
theredspecial schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:40:
[...]
Mooie van die Fritz (en vele andere) is dat je gewoon je instellingen kunt exporteren. Doe ik dan ook netjes.
Dan zou ik gewoon voor de Fritz gaan. Niet te moeilijk doen. Het moet niet altijd te moeilijk zijn. Sommige mensen denken dat de IT-omgeving thuis minimaal hetzelfde moet zijn als een groot bedrijf. Voor wat PC's, een NAS-server, Telefoons, tablets en een printer hoef je niet echt uitgebreid te hebben. Belangrijkste is dat de boel stabiel is. Dus eigenlijk veel bekabeld doen. Alleen draadloos als het echt niet kan. Dat vergeten mensen nog wel eens.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zyxel is mooi maar voor prive toch wel duur, gebruik het zakelijk. Prive gebruik ik Fritzbox zeer tevreden maar kent zijn beperkingen. Bedenk wel dat voor prive vlan's niet zo handig is. In de Fritzbox kan je volgens mij IoT apparaten gewoon internet toegang blokken want dat is wat je uiteindelijk wil. Unifi hebben we bij onze scouting vind ik super fijn werken en draait prima zonder Cloud.
Zexel Nebula is wel 100% cloud afhankelijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:57
ik zou voor de fritzbox gaan. die heeft meer configuratie mogelijkheden dan de experiabox. Voldoende met wat je er in een thuisnetwerk mee wil.

• theredspecial
  • Niet online
Ik denk dat ik toch voor een (andere) Fritzbox ga.

Het werkt op zich goed en instellingen overnemen zou een fluitje van een cent moeten zijn. MikroTik gaat me veel tijd kosten en ik weet niet of ik die heb (ook om iets te fixen als het verkeerd gaat in het begin).

De Experiabox valt ook af, omdat ik de vrijheid wil hebben over te stappen naar een andere provider zonder het hele netwerk weer in te moeten richten.

De tekortkoming die ik van Fritz zag (geen VLANs bijvoorbeeld) denk ik te ondervangen door de APs een apart netwerk te laten zenden waar ik ze mee verbind en daar dan beperkingen aan op te hangen, naast een access profile op de Fritz zonder internet toegang bijvoorbeeld. Dat ik verschillende merken in huis heb, het zij zo.

Dank allen!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:16
Ik gebruik een Fritz 5590 direct op t glas (in mijn geval AON netwerk maar XGS-PON en G.PON kunnen ook. Ik gebruik dus GEEN ONT, dat scheelt weer een stopcontact. Speedcheck (Cat5 kabel vanaf PC) haalt max 980-990Mb, ik doe t ermee.

O ja, ook provider switchen is geen issue geweest: van KPN naar Odido was het omzetten van de provider in de interface.

Alleen als je > 1Gb wilt zul je iets anders moeten aanschaffen. NB: Niet alle Fritzen kunnen rechtstreeks XGS.PON. Overigens, als je inderdaad GPON hebt kun je de goedkopere versie zonder XGS.PON aanschaffen, module kun je altijd later nog bijkopen. https://fritzshop.nl/frit...tzbox-5590-fiber-aon.html Bij mij zat er zowel een AON als GPON module in de doos dus even checken en anders net over de grens kijken zoals hier: https://www.amazon.de/dp/B09ZD4LFR3

• theredspecial
  • Niet online
Heb (nog) geen 1gbps verbinding en blijkbaar een GPON aansluiting. Box is besteld, nog niet geleverd.

Pagina: 1