Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hallo!
Ik wil mijn huurmodem van KPN terugsturen en een eigen modem aanschaffen. De Fritzbox 7590 kost 7.50 per maand en dat is me eigenlijk te gortig. Als ik een eigen modem 2 jaar gebruik, dan kan ik 180 uitgeven en quite spelen. Ik twijfel echter welke geschikt is voor mij.

Ik heb een redelijk bekabeld netwerk met
  • 2 Netgear WAC510 voor WiFi op alle verdiepingen.
  • 1 Zyxel GS1900-24EP
  • Hue Bridge
  • PiHole op oude Android telefoon
  • Wasmachine e.d. apparatuur aan WiFi om ze te kunnen aanzetten als er veel zonnestroom is, gestuurd via Home Assistant
Nu heb ik de wasmachine e.d. wel aan WiFi hangen, maar internet toegang ontzegd, dat leek me een handige manier van het netwerk beveiligen (korte klap). Ik had echter het idee om met VLAN's te starten (voor eigen gebruik (incl. entertainment devices), gasten en IoT-achtige oplossingen). De switch kan dit aan, de router niet (natuurlijk wel guest access). Ik heb echter ook deze topics Thuisnetwerk inrichten en VLAN's in het algemeen gelezen en twijfel of ik het moet willen.

Nu is mijn vraag: welke router moet ik kiezen?

In het kader van Europese tech-soevereiniteit, wil ik graag zo veel mogelijk Europese apparatuur gebruiken. Daarmee vallen bijv. Netgear en Ubiquiti af. Wat wel?

Ik heb gekeken naar
  • ZyXEL USG LITE 60AX, maar dan ben je gebonden aan de cloud (idee was: alleen Zyxel apparatuur, dat is voorlopig in elk geval OK al is het niet Europees)
  • Fritzbox 5690, of de 4060 maar die ondersteunen dus geen VLAN's
  • MikroTiks: L009UiGS-RM en hEX refresh, maar ik ben geen netwerk-engineer en zie op tegen de configuratie van RouterOS
Voordeel Fritz: ik ken de interface, maar ze hebben geen switches en PoE AP's*, voordeel Zyxel: straks 1 merk en interface mogelijk, voordeel MikroTik: straks een merk en interface mogelijk.

* ik krijg moeilijk stroom waar de AP's staan, dus PoE.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Modem lijkt te duiden op xDSL...maar toch voor de zekerheid, welk medium wordt toegepast (xDSL/glas)?
Wat zijn je eisen en wensen, afgezien van VLAN ondersteuning en Europese apparatuur?

Ik ben uiteraard bevooroordeeld, maar met MikroTik (en wat "leergeld") kan je vrij eenvoudig een kneiterstabiel netwerk opbouwen. En dat ook nog eens voor jaren ondersteuning krijgt (als je dat belangrijk vindt?)!

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:38
Je kunt ook gewoon in plaats van een Fritzbox te huren de standaard Experiabox van KPN nemen, die hoef je niet te huren maar krijg je gewoon bij je abbo.

Vlan's voor een thuisnetwerk zijn in mijn ogen vrij nutteloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
[quote]lier schreef:
Modem lijkt te duiden op xDSL...maar toch voor de zekerheid, welk medium wordt toegepast (xDSL/glas)?

Sorry, we hebben glasvezel (GPON) met het ONT van KPN.
...met MikroTik (en wat "leergeld") kan je vrij eenvoudig een kneiterstabiel netwerk opbouwen. En dat ook nog eens voor jaren ondersteuning krijgt (als je dat belangrijk vindt?)!
Ja, jarenlange ondersteuning is zeker belangrijk. Mijn Fritz is overigens 4.5 jaar oud en krijg ook nog updates, die WAC's niet meer en dat zit me dwars (moet nog maar eens naar OpenWRT kijken).
e standaard Experiabox van KPN nemen
Ik dacht altijd dat die dingen wat matig werkten met een eigen DNS server (PiHole), vaste IP-adressen voor apparatuur en restricties voor bepaalde apparatuur (lees dat er nu meer mogelijk is). Men klaagde nogal over dat ding, dus vandaar nooit echt over nagedacht.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!