Vraag

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:27
Laadpaal + zonnepanelen --> Direct laden vanuit overschot panelen

Zojuist met de laadpaal leverancier afgesproken dat het de Zaptec Go 2 gaat worden. Deze zal op de 3 fase meterkast aangesloten worden.

Daarnaast heb ik 20 zonnepanelen liggen (*300kwh) met een 1-fase SE omvormer (op fase 2 uit mijn hoofd).

Zijn er al tweakers die overschot (wat vooral interessant is vanaf 2027) gebruiken om hun auto te laden?

[ Voor 101% gewijzigd door Road-runner83 op 27-11-2025 13:50 ]

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

TFE>>DEI

Dit is in ieder geval standaardfunctionaliteit van SmartEVSE. Die is populair in forumtopic: Zelfbouw Laadpaal ervaringen en daar wordt het regelmatig zo gebruikt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:27
De Go 2 wordt geadverteerd met opladen op zonnestroom overschot. Deze functie is echter nog steeds niet beschikbaar. Dit is een software functie die later komt. Verwacht wordt "eerste kwartaal van 2026" (status 7-2025)

Dit is dan de Go 2 icm hun eigen Zaptec Sense met hun app. Ik heb ze begin dit jaar de vraag gesteld hoe dit zat. In eerste instantie was het nog niet mogelijk met de Sense, er nog aan de software gewerkt wordt en dat dit nu wel mogelijk is met derde partij intergratie. Toen vroeg ik welk product ze dan adviseren. Ze moesten eerst derde partijen in kaart brengen.

Een paar maanden later kreeg ik een opvolging. Het advies van Zaptec zelf was in Juli om een "Tibber pulse" te koppelen en die de maximale laadstroom te laten sturen.

Bron: mijn werkgever (installatiebedrijf) is Zaptec partner en ik bereid 90% van de installatie configuraties voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Ricko1 op 27-11-2025 18:57 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ga dan voor een peblar. Samen met hun p1 kit, of die van homewizard kan je precies doen wat jij zoekt.

Wise enough to play the fool

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:21
In Thuisladen van je EV deel 2 wordt dit uitgebreid besproken, een nieuw topic zoals dit zorgt enkel voor versnippering van informatie.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je 3kW aan enkelfase PV in een driefase auto wilt stoppen moet deze auto met 9kW laden. Daarnaast gaat het laden van de auto niet traploos, maar bijvoorbeeld in stappen van 500W per fase. Controleer de specs van de auto of je plan zin heeft.

• guido66
@jadjong ? Is dit een beperking van de Zaptec Go 2? Met andere laadpalen (bv. Zappi of Peblar) heb je geen enkel probleem met alles wat je beschrijft.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• jadjong
  • Niet online
Kan jouw auto, als het een driefase model is, laden van enkel fase twee waar PV op zit?

• Ricko1
@jadjong @guido66 De Zaptec Go 2 ondersteund net zoals Peblar schakelen tussen 1 en 3 fase

• Ricko1
jadjong schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:13:
Kan jouw auto, als het een driefase model is, laden van enkel fase twee waar PV op zit?
Dan moet je de fase rotatie van de lader zo zetten dat L1 van de lader overeen komt met de fase waar de PV op zit.

• guido66
jadjong schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:13:
Niet nodig, salderen over fasen maakt dit overbodig.

En stappen van 500W? Nog nooit gezien op dit forum. Hier gaat het echt traploos.

Nogmaals, alles is hier te vinden of te vragen: Thuisladen van je EV deel 2

[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 27-11-2025 19:20 ]

• jadjong
  • Niet online
Je hebt gelijk, het was niet laden instapjes van een vast vermogen maar een minimaal vermogen van 1400W. 6A bij 230V. Iets met klok en klepel.... Administratief stroom verrekenen tussen de fases vindt ik niet netjes, maar de Zaptec kan ook enkelfase aanbieden zoals @Ricko1 vermeldt en dan gaat alles netjes de auto in.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:27
Thans voor de reacties allemaal!

Goed dat ik sowieso de upgrade naar de Go 2 heb gedaan, volgend jaar maakt het allemaal nog weinig uit maar het jaar erop wel.

De auto gaat een Xpeng G6 (LR) worden, even kijken wat die ook allemaal aan kan. Maar het doel is dus om in 2027 het zo in te stellen dat ik (soms) alleen wil laden met overschot.

Aangezien er al aardig wat andere topics zijn mag hier een slotje op.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Klik

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.