Hoi allemaal,
We zijn bezig met het opknappen van een monumentaal voormalig pakhuis (houten constructie, dikke muren, enkel glas, matig dak geïsoleerd). Het glas wordt vervangen door dun monumentaal dubbelglas, maar dat gebeurt pas volgend jaar. De kap isoleren onderzoeken we, maar is vanwege verschillende redenen erg ingewikkeld. Ik snap volledig dat isoleren het beste is, maar ken ook de realiteit van werken aan beschermde gebouwen, dus zou graag eerst opwekking + afgifte verbeteren. Maar ik doorgrond het systeem nog niet helemaal - dus zou jullie reflectie erg waarderen!
🏠 Installatie
CV: Intergas Compact Solo HRE 48 A (2016).
Boiler: Inventum CV 120 L indirect voor SWS
Vloerverwarming: JARO GSSTL gescheiden systeem met platenwisselaar voor woonkamer, keuken (beide v1) en badkamer (v2)
Zonnepanelen: 6× Winaico 400 Wp + Enphase IQ8+. Dit is de max op ons dak.
🔥 Probleem: hoog basisverbruik
Omdat we er nog niet wonen staat de thermostaat op Auto / 14°C. Toch gaat er nu al ~8 m³ gas per dag doorheen. Dat voelt veel te hoog voor een basislast — we wisten dat het geen passiefhuis is, maar hier schrikken we wel echt van..
❓ Waar ik advies over zoek
1) CV-instellingen & quick wins
Schets situatie:
Heeft een hybride WP zin, als we dat combineren met de L/L warmtepomp voor alleen het woondeel?
Werkt dit goed in combinatie met een gescheiden vloerverwarming en de boiler?
Alle adviezen zijn welkom — van instellingen tot meer structurele ingrepen in het systeem.
Dank voor het meedenken!
Groet,
JorH
We zijn bezig met het opknappen van een monumentaal voormalig pakhuis (houten constructie, dikke muren, enkel glas, matig dak geïsoleerd). Het glas wordt vervangen door dun monumentaal dubbelglas, maar dat gebeurt pas volgend jaar. De kap isoleren onderzoeken we, maar is vanwege verschillende redenen erg ingewikkeld. Ik snap volledig dat isoleren het beste is, maar ken ook de realiteit van werken aan beschermde gebouwen, dus zou graag eerst opwekking + afgifte verbeteren. Maar ik doorgrond het systeem nog niet helemaal - dus zou jullie reflectie erg waarderen!
🏠 Installatie
CV: Intergas Compact Solo HRE 48 A (2016).
Boiler: Inventum CV 120 L indirect voor SWS
Vloerverwarming: JARO GSSTL gescheiden systeem met platenwisselaar voor woonkamer, keuken (beide v1) en badkamer (v2)
Zonnepanelen: 6× Winaico 400 Wp + Enphase IQ8+. Dit is de max op ons dak.
🔥 Probleem: hoog basisverbruik
Omdat we er nog niet wonen staat de thermostaat op Auto / 14°C. Toch gaat er nu al ~8 m³ gas per dag doorheen. Dat voelt veel te hoog voor een basislast — we wisten dat het geen passiefhuis is, maar hier schrikken we wel echt van..
❓ Waar ik advies over zoek
1) CV-instellingen & quick wins
- Zit er nog winst in de aansturing van de ketel?
- Helpt een (slimmere) thermostaat voor betere controle bij lage temperaturen? Huidige is: Honeywell CM927 draadloos - viltstift tekst niet van mij 😅.
- Met welke setting haal ik het meeste rendement uit de JARO GSSTL?
Schets situatie:
- V1: Woonkamer: 150 m³
- met de vloerverwarming.
- V2: Slaapkamers 1 & 2: beide 75 m³, puntdak, matig geïsoleerd
- V2:Buitenunit kan op het dakterras; leidingroutes zijn relatief eenvoudig via vliering.
- Realistische verwachtingen voor verwarmen bij matige isolatie?
- Geschikt als hoofdverwarming voor slaapkamers?
Heeft een hybride WP zin, als we dat combineren met de L/L warmtepomp voor alleen het woondeel?
Werkt dit goed in combinatie met een gescheiden vloerverwarming en de boiler?
Alle adviezen zijn welkom — van instellingen tot meer structurele ingrepen in het systeem.
Dank voor het meedenken!
Groet,
JorH
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
:strip_exif()/f/image/wPiPeruEcOphZfl38l7hgYUr.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eMmyoaJARHlvy8xpih6cBzyg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KnkecBfYotNBkKobYhqial1o.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IUNDwzeqlTPv6LPYIFHTkMYG.jpg?f=fotoalbum_tile)