Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samenstellen thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:19
Mijn huidige server is nu ruim 7 jaar oud (in een meterkast die met een deur naar de buitenlucht) en voordat hij overlijdt wil ik hem gaan vervangen. Op de nieuwe wil ik ook Linux gaan draaien en dient voornamelijk als dataopslag en Plex server. Dat draait nu allemaal prima en ik wil niet per se zwaardere zaken er op gaan draaien. Wat betreft budget zit ik rond de 500 a 600 euro.

Op dit moment zit ik aan de volgende build te denken. Zijn dat de juiste onderdelen? Kan ik ergens met iets goedkopers toe, dat net zo goed of beter werkt? Of een (iets) duurder onderdeel?

edit: kleinere behuizing, case ventilator verwijderd
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 123,78€ 123,78
1Interne harde schijvenToshiba N300 (Bulk, 512MB cache, MN10ADA10TS), 10TB€ 229,90€ 229,90
1BehuizingenSharkoon QB One€ 47,99€ 47,99
1Computer accessoiresLogiLink Notebook power supply, 90 W€ 20,29€ 20,29
1VentilatorsNoctua NF-A4x10 PWM, 40mm€ 14,99€ 14,99
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22D8/16 (retail)€ 69,99€ 69,99
1Interne SSD'sWD Green SN350 (TLC) 500GB€ 41,52€ 41,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 548,46
Mijn huidige build staat hieronder. Zijn er zaken waarvan je zegt "kun je prima hergebruiken, dat gaat makkelijk meer dan 7 jaar probleemloos mee"?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 79,99€ 79,99
1MoederbordenASRock H110M-ITX€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 3TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFD8213€ 29,95€ 29,95
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sOrigin Storage CT240BX500SSD1-OS 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 109,94

[ Voor 4% gewijzigd door celshof op 19-11-2025 16:51 ]

Beste antwoord (via celshof op 21-11-2025 15:16)

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:00
celshof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:36:
[...]
Ik wil eigenlijk geen NAS. Zelf in elkaar zetten is veel leuker en ik wil de vrijheid hebben om ook andere dingen te draaien. Zo draait er nu bijvoorbeeld een script om elke 5 minuten mijn zonnepanelen uit te lezen en te uploaden naar PVoutput. Dat soort zaken wil ik graag kunnen blijven doen.
Nogmaals, kijk eens naar die dingen want dat heb je dus nog niet gedaan lees ik uit je reactie af ;)

Fair, als je echt zelfbouw wil dan is het niet voor jou. Maar definieer 'NAS', deze apparaten zijn gewoon een N100 machine waarbij je alle vrijheid hebt qua OS-en, laag stroomverbruik en compacte form factor. Wat jij zelf wil bouwen kun je ook als NAS beschouwen, en zeker gezien je keuze behuizing (5 HD's).

Ik zelf een DXP4800 met daarop:
- TrueNAS
- JellyFin, maar Plex kan ook
- Home Assistant
- HomeBridge
- Linux VM

Meer info: UGREEN NASync - Discussie & Ervaringen

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 19-11-2025 14:14 ]

Alle reacties

• renegrunn
Kijk eens naar een UGreen DXP2800 of DXP4800 wel of niet plus uitvoering.

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 19-11-2025 11:25 ]

• celshof
renegrunn schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:25:
Kijk eens naar een UGreen DXP2800 of DXP4800 wel of niet plus uitvoering.
Ik wil eigenlijk geen NAS. Zelf in elkaar zetten is veel leuker en ik wil de vrijheid hebben om ook andere dingen te draaien. Zo draait er nu bijvoorbeeld een script om elke 5 minuten mijn zonnepanelen uit te lezen en te uploaden naar PVoutput. Dat soort zaken wil ik graag kunnen blijven doen.

Acties:
  • Beste antwoord

• renegrunn
celshof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:36:
[...]
Nogmaals, kijk eens naar die dingen want dat heb je dus nog niet gedaan lees ik uit je reactie af ;)

Fair, als je echt zelfbouw wil dan is het niet voor jou. Maar definieer 'NAS', deze apparaten zijn gewoon een N100 machine waarbij je alle vrijheid hebt qua OS-en, laag stroomverbruik en compacte form factor. Wat jij zelf wil bouwen kun je ook als NAS beschouwen, en zeker gezien je keuze behuizing (5 HD's).

Ik zelf een DXP4800 met daarop:
- TrueNAS
- JellyFin, maar Plex kan ook
- Home Assistant
- HomeBridge
- Linux VM

Meer info: UGREEN NASync - Discussie & Ervaringen

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 19-11-2025 14:14 ]

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:20
Opzich prima build. Maar je hebt geen redundancy. Waarom niet twee HDDs?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• celshof
renegrunn schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:13:
[...]
Ik had wel even snel gekeken, maar was me niet duidelijk dat ik veel vrijheid heb in oa OS. Mijn ervaring met NAS is vnl Synology geweest en het Synology OS (althans, 15 jaar geleden). Dat is/was me net iets te beperkt.
Ik ga nog eens goed kijken.

Wb. behuizing mag het wel wat kleiner, mits het niet hoger, breder of langer wordt dan deze behuizing en ik er minimaal 2 schijven in kwijt kan.
Dekar schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:27:
Opzich prima build. Maar je hebt geen redundancy. Waarom niet twee HDDs?
Ik heb niet echt behoefte aan redundancy. Als het crasht heb ik nog een cloud backup en het is geen probleem als ik het een week zonder moet doen.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:54
Je hebt inderdaad een nog best grote kast, alles past ook in een klein kastje als de Sharkoon QB One, deze wordt met een ventilator geleverd, met deze hardware is die ene voldoende, twee stuks is niet nodig.

• celshof
martyw schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:37:
Je hebt inderdaad een nog best grote kast, alles past ook in een klein kastje als de Sharkoon QB One, deze wordt met een ventilator geleverd, met deze hardware is die ene voldoende, twee stuks is niet nodig.
Dat is wel een goede. Scheelt ook weer een paar Euro.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Redundantie in storage verhoogt het verbruik, 1x 3.5" disk is beter dan meerdere disks. Een disk verbruikt ergens tussen 3 en 10W draaiend. Je kan de oude hard disks voor backup hergebruiken in een externe USB3 behuizing. Je hebt sowieso backup nodig voor belangrijke data.

Odroid is een van de bekende merken die weten hoe ze een zuinige server (zoals de N100/300 serie) kunnen bouwen. Met de wat oudere H3/H3+ is het verbruik zelfs in de buurt van 2W in idle (zonder hard disk). N100/N300 bevat E cores. Het moederbord is vooral bepalend voor het idle verbruik. Mainstream merken zoals hier ASRock laten daar wel eens wat steken vallen.

https://www.odroid.nl/odroid-h4-series
https://www.sossolutions.nl/odroid-h4

Zie verder Het grote zuinige server topic - deel 3 (gepinde berichten)

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:20
celshof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:36:
.
[...]
Ik heb niet echt behoefte aan redundancy. Als het crasht heb ik nog een cloud backup en het is geen probleem als ik het een week zonder moet doen.
Maar waarom wil je dan upgraden? Dan kan je net zo goed de oude nog even blijven gebruiken.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• celshof
Dekar schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:05:
[...]
Maar waarom wil je dan upgraden? Dan kan je net zo goed de oude nog even blijven gebruiken.
Het is geen drama als er iets crasht en ik geen redundancy heb, maar ik hoef het ook niet op te zoeken.
En dan is het de risico afweging. Want de kans op een crash is heel klein, maar met schijven die al ruim 7 jaar continue draaien, wordt die kans wel steeds groter. Zeker omdat ik ook niet vaak in mijn stoppenkast kom en dus zelden de computer schoon maak.
Daarbij, als mijn huidige systeem overlijdt, ga ik niet alleen een schijf vervangen, dus moet ik naar alles kijken. Als bij een nieuwer systeem een schijf crasht, vervang ik alleen dat deel (maximaal) en is het alleen een kwestie van opnieuw installeren.

edit:
Algemene toevoeging: ik draai op dit moment Code42/Crashplan als backup. Dat gaat prima op Linux, maar ik begrijp dat het op verschillende NASsen dat minder goed werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door celshof op 20-11-2025 01:04 ]

• celshof
Kogel is door de kerk: het wordt een UGREEN DXP2800. Zelfde CPU, sneller geheugen, vrijheid van OS. Dat het minder geheugen is neem ik op de koop toe. Kan altijd een keer een 16GB er inprikken, als de prijzen wat gedaald zijn.
Pagina: 1