Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS Advies

Pagina: 1
Acties:

• Scarafax
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-11 08:42
Al geruime tijd wil ik graag een eigen NAS server hebben voor mijn media. Ik ben er echter totaal niet in thuis. Wel wat over ingelezen maar zie zoveel tegenstrijdige verhalen over wat je nodig hebt, of welk merk/samenstelling... dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat ik eigenlijk wil is:

- Een NAS server met 4 of 6 bays. Hiervan wil ik de helft standaard als opslag gebruiken, en de andere helft continu als backup (dus via dagelijkse synchronisatie moet er een exacte kopie gemaakt worden van de eerste helft). Welk merk is goed, vooral qua processorsnelheden (van belang bij veel gebruikers tegelijk toch?)

- Qua software wil ik Plex Media Server erop zetten zodat ik een 'streamingsdienst-interface' heb, waar ik accounts voor aan kan maken (ook voor vrienden/familie die niet bij ons in huis wonen).

- Qua opslag twijfel ik ook nog tussen HDD en SSD. HDD is natuurlijk goedkoper (prijs/storage) maar altijd gevoeliger voor crashen, langzamer, maakt meer geluid tijdens gebruik (ook belangrijk). Maar weet niet hoe de snelheid van HDD is zodra je met 2, 3 of meer televisies tegelijk gaat streamen. Wij zijn een gezin van 5 die nu al best dagelijks veel streamen... dus komt vaak voor dat er meerdere tegelijk 'in zitten'. Vooral als we ook nog eens inlogaccounts aan vrienden/familie geven.

Het budget waar ik aan zat te denken is ergens tussen de 1000 en 1500 euro totaal. Let wel, ik hoef nog niet gelijk alle bays te vullen met opslag... als ik er met 2 begin (1 voor data, 1 voor backup) dan is dat ook goed. En dan met maand of twee a drie nog een setje kopen en dan nog eens bijvoorbeeld...

Daarnaast even een vraagje over Plex Media Server, want ik lees tegenstrijdige dingen... kan je bepaalde mappen daar ook afsluiten voor bepaalde inlogaccounts die je aanmaakt? Dus mijn account kan alle mappen (films, fotos, muziek) in en andere inlogaccounts die ik deel met vrienden bijvoorbeeld alleen de films?

Ik hoop dat mensen mee kunnen denken en mij een goed advies voor een (uitbreidbaar) systeem kunnen aanbieden in die prijsklasse. Ik sta open voor alle soorten oplossingen/aanbevelingen.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:43

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Normaal zou ik zeggen Synology. maar ook mijn volgende gaat Ugreen worden..

bv de: https://tweakers.net/pric...-nasync-dxp4800-plus.html

of als je meer power wilt:

https://tweakers.net/pric...xp6800-pro/specificaties/

duidelijk os, mogelijkheid tot Plex server etc. uitbreidbaar kwa ram ook. veel positieve reviews gezien.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Scarafax
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-11 08:42
Hubert schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:02:
Normaal zou ik zeggen Synology. maar ook mijn volgende gaat Ugreen worden..

bv de: https://tweakers.net/pric...-nasync-dxp4800-plus.html

of als je meer power wilt:

https://tweakers.net/pric...xp6800-pro/specificaties/

duidelijk os, mogelijkheid tot Plex server etc. uitbreidbaar kwa ram ook. veel positieve reviews gezien.
En hoe zit dat daar met backup? Kan je in de software gewoon kiezen bay 1, 2 en 3 zijn voor storages, en bay 4, 5 en 6 zijn voor (automatische) backup?

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:43

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Scarafax schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:33:
[...]

En hoe zit dat daar met backup? Kan je in de software gewoon kiezen bay 1, 2 en 3 zijn voor storages, en bay 4, 5 en 6 zijn voor (automatische) backup?
Ja al werkt het niet zo.. ik zou je aanraden even wat YouTube reviews etc op te zoeken.. veel informatie is daar te vinden.
bv https://youtu.be/95iYd20tEs4?si=AAn7HOg1Bu-_LJPI

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:22
Scarafax schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:56:
- Een NAS server met 4 of 6 bays. Hiervan wil ik de helft standaard als opslag gebruiken, en de andere helft continu als backup (dus via dagelijkse synchronisatie moet er een exacte kopie gemaakt worden van de eerste helft). Welk merk is goed, vooral qua processorsnelheden (van belang bij veel gebruikers tegelijk toch?)
Een kopie op fysiek dezelfde plek is geen backup. Bestand weg op pool1 > kopie naar pool2 en het is definief weg (kort door de bocht). Gebeurt er iets met je nas (brand, kortsluiting ed) dan ben je alles kwijt.
- Qua opslag twijfel ik ook nog tussen HDD en SSD. HDD is natuurlijk goedkoper (prijs/storage) maar altijd gevoeliger voor crashen, langzamer, maakt meer geluid tijdens gebruik (ook belangrijk). Maar weet niet hoe de snelheid van HDD is zodra je met 2, 3 of meer televisies tegelijk gaat streamen. Wij zijn een gezin van 5 die nu al best dagelijks veel streamen... dus komt vaak voor dat er meerdere tegelijk 'in zitten'. Vooral als we ook nog eens inlogaccounts aan vrienden/familie geven.
Hier staat nog een oude synology met hdd's, trekt met gemak 4 streams. Eea in wel afhankelijk hoe je plex zijn werk laat doen (geen encoding!) maar dat is meer iets voor het plex topic
Daarnaast even een vraagje over Plex Media Server, want ik lees tegenstrijdige dingen... kan je bepaalde mappen daar ook afsluiten voor bepaalde inlogaccounts die je aanmaakt? Dus mijn account kan alle mappen (films, fotos, muziek) in en andere inlogaccounts die ik deel met vrienden bijvoorbeeld alleen de films?
Geen enkel probleem, maar wederom meer iets voor het plex topic.

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:57
Je zit in de verkeerde forum deel, dit hoort in opslag en media.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/21

Hier heb je meerdere vragen specifiek over Nas.

Zelf dit jaar met Ugreen begonnen en die hebben ook een topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2312976

Qua prijs en hardware, staan die momenteel bovenaan en laten overige fabrikanten ver achter zich. Zeker omdat je Plex noemt erg goede video hardware ondersteuning.

[ Voor 31% gewijzigd door Dagarkin op 19-11-2025 13:54 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar het juiste subforum.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:59
Scarafax schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:56:
Al geruime tijd wil ik graag een eigen NAS server hebben voor mijn media. Ik ben er echter totaal niet in thuis. Wel wat over ingelezen maar zie zoveel tegenstrijdige verhalen over wat je nodig hebt, of welk merk/samenstelling... dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat ik eigenlijk wil is:

Is zelfbouw niks voor je? Ik heb vorig jaar een eigen server gemaakt op basis van een Core i3 12100. Daarop heb ik TrueNAS geïnstalleerd op een oude SATA ssd die ik nog had, een pool gemaakt van twee redundante ssd's waarop ik mijn apps heb geïnstalleerd (Plex, AdGuard, WireGuard, Nginx, Immich, Home Assistant, Vaultwarden, Nextcloud, etc etc) en een tweede pool gemaakt voor de grote bulk storage met alleen maar hdd's, hierop dus films, series, muziek, foto's en allerlei andere bestanden en zooi. Alles in een Fractal Design Define R5 gestopt vanwege de grote storagemogelijkheden tot 10 hdd's. Totale kosten minus de hdd's: ~500 euro.
- Qua software wil ik Plex Media Server erop zetten zodat ik een 'streamingsdienst-interface' heb, waar ik accounts voor aan kan maken (ook voor vrienden/familie die niet bij ons in huis wonen).
In TrueNAS kan dat perfect!
Hdd's zijn nog steeds meer dan snel genoeg voor streamen. Sterker nog, waarschijnlijk is je gigabit internetverbinding (als je die hebt) de bottleneck.
Het budget waar ik aan zat te denken is ergens tussen de 1000 en 1500 euro totaal. Let wel, ik hoef nog niet gelijk alle bays te vullen met opslag... als ik er met 2 begin (1 voor data, 1 voor backup) dan is dat ook goed. En dan met maand of twee a drie nog een setje kopen en dan nog eens bijvoorbeeld...
Reken ~500 euro voor de server, dan heb je nog 500-1000 euro over voor storage. Met 100 euro voor 4TB kun je een aardig eind komen.
Ja, je kunt per Plex-account aangeven welke library ze mogen zien. Zelf heb ik bijvoorbeeld Movies, TV Shows, Cabaret, Family, Music, Theatre etc als libraries. Je bent compleet vrij in het bedenken van libraries en wie daar toegang tot moet hebben.
Pagina: 1