Wij hebben ons jaren 30 huis voor 4 jaar geleden volledig verduurzaamd. Dat houdt in dat we deze volledig hebben geïsoleerd, voorzien hebben van een warmtepomp en een WTW installatie (alle kamers in huis voorzien van ventilatieventielen). We overwegen al een aantal jaren een airco omdat we veel glas in de woning hebben waardoor het in de zomer redelijk snel erg warm wordt. In de winter merken wij in de woonkamer dat onder de inblaasventielen (de zitbak staat onder deze twee ventielen) we een koude rug/nek ervaren. Nu zag ik dat er een opzetunit is voor de Zehnder ComfoAir Q600. Namelijk de ComfoClime 36. Deze kan in de zomer koelen en in de winter voorverwarmen. Hierdoor is het in de zomer koeler in huis en in de winter blaast hij niet de koude lucht in je nek. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met dit systeem? Zo ja, werkt het zoals verwacht? Het klinkt voor mij als een ideaal systeem.
Vraag
Alle reacties
Hoi,
Heb je dit nog geïnstalleerd? Ik heb een q600, en was aan het kijken naar de comfoclime. De koel capaciteit is beperkt, maar het gaat mij meer om het ontvochtigen zodat je met een lucht/water warmte pomp harder kan koelen
Heb je dit nog geïnstalleerd? Ik heb een q600, en was aan het kijken naar de comfoclime. De koel capaciteit is beperkt, maar het gaat mij meer om het ontvochtigen zodat je met een lucht/water warmte pomp harder kan koelen
Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren
@xoror wij hebben sinds vorige zomer een ComfoClime. We zijn er blij mee.
Op warme dagen is het echt aangenaam bij ons thuis. Maximaal 25 graden. En door de luchtvochtigheid voelt het ook aangenamer dan als het 25 graden is zonder ComfoClime.
Een paar dingen:
- Het is gewoon geen airco. Dus 18 graden ga je het niet in je huis krijgen. Maar het is wel aangenaam binnen en kunnen zonder problemen thuiswerken of slapen. Vroeger sliepen we met ventilatoren bij warme nachten, nu niet meer nodig gehad (behalve 1 nacht toen het 39 graden was na een week 35+ graden).
- Koelcapaciteit is afhankelijk van je ventilatiestand. Dus op warme dagen ga je je ventilatie wel heel de dag op stand 3 zetten om het maximale eruit te halen. Bij ons hoor je het verschil niet echt, maar er zijn ook huizen waar stand 3 wel echt serieus geluid maakt.
- Verdeling per ruimte kun je niet instellen en is natuurlijk afgestemd op verse lucht. Dus een kleine slaapkamer wordt kouder dan een grote slaapkamer.
- Het effect is groter bij de ruimtes dicht bij de ComfoClime. Bij ons is gek genoeg de zolder vaak kouder dan de woonkamer :-)
- Capaciteit is laag, dus effect natuurlijk het grootst icm 'warmte buiten houden' en lang aanhouden.
- Voor verwarmen wil ik hem deels ook gebruiken. Alleen hij praat natuurlijk niet met je cv-ketel. Dus dat vond ik wat lastiger regelen.
Ervaringen uit een na-geïsoleerd 1939 rijtjeshuis.
Laat maar weten als je nog meer vragen hebt!
Op warme dagen is het echt aangenaam bij ons thuis. Maximaal 25 graden. En door de luchtvochtigheid voelt het ook aangenamer dan als het 25 graden is zonder ComfoClime.
Een paar dingen:
- Het is gewoon geen airco. Dus 18 graden ga je het niet in je huis krijgen. Maar het is wel aangenaam binnen en kunnen zonder problemen thuiswerken of slapen. Vroeger sliepen we met ventilatoren bij warme nachten, nu niet meer nodig gehad (behalve 1 nacht toen het 39 graden was na een week 35+ graden).
- Koelcapaciteit is afhankelijk van je ventilatiestand. Dus op warme dagen ga je je ventilatie wel heel de dag op stand 3 zetten om het maximale eruit te halen. Bij ons hoor je het verschil niet echt, maar er zijn ook huizen waar stand 3 wel echt serieus geluid maakt.
- Verdeling per ruimte kun je niet instellen en is natuurlijk afgestemd op verse lucht. Dus een kleine slaapkamer wordt kouder dan een grote slaapkamer.
- Het effect is groter bij de ruimtes dicht bij de ComfoClime. Bij ons is gek genoeg de zolder vaak kouder dan de woonkamer :-)
- Capaciteit is laag, dus effect natuurlijk het grootst icm 'warmte buiten houden' en lang aanhouden.
- Voor verwarmen wil ik hem deels ook gebruiken. Alleen hij praat natuurlijk niet met je cv-ketel. Dus dat vond ik wat lastiger regelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Joost42 op 08-07-2026 15:59 ]
@Joost42 Dank, Het ging mij voornamelijk om het ontvochtigen. Want koelen doe ik ook via de vloer. Alleen ben ik daar soms beperkt vanwege de hoge lucht vochtigheid op de hele warme dagen.
Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren
Ik lees ook graag mee omdat ik deze unit ook overweeg. Welke versies van de WTW unit en ee Comfoclime heb je? En hoe groot is je huis? En meet je ook hoeveel hij de luchtvochtigheie verlaagt? Zo ja hoeveel?Joost42 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:55:
@xoror wij hebben sinds vorige zomer een ComfoClime. We zijn er blij mee.
Een paar dingen:
Dat hangt er vanaf of je een enthalpiewisselaar in de Q hebt. Want wat er niet in het huis gaat hoeft er ook niet uit, bij mij staat de bypass dan ook 24/7 uit omdat er 's avonds en snachts buiten een enorm hoge luchtvochtigheid heerst ga ik die luchtvochtigheid niet naar binnen blazen. In het bijzonder de regio waar ik zit is het krankzinnig gesteld qua luchtvochtigheid, regelmatig de hoogste van het land, ook op het moment van schrijven.
Als je aan de ComfoClime wil moet je minimaal geïsoleerde aanvoerbuizen hebben binnenshuis anders heeft het weinig zin in, het is dus niet zomaar even erop zetten en klaar.
18 graden bij een lage luchtvochtigheid wil je sowieso niet, dat is vrieskistenwerk. Je zit in een auto toch ook niet met een airconditioning van 18 graden?
Ik liep van de week met een trui rond in huis (eind jaren zeventig) terwijl het buiten 34 graden was
binnentemperatuur blijft keurig vlak 22 graden bij een luchtvochtigheid van 60%. In de winter/lente meet ik (nouja HomeAssistant) een afname van gasverbruik van 40 a 50%. Dat is met name zo heftig omdat ik vorige winter nog met een WHR930 zat natuurlijk.
Beiden thuiswerkers. Huis is vrijstaand, 150m2 woonoppervlak met gemak (denk na de uitbouw nog wel iets meer). ComfoClime24 is ruim voldoende voor ons twee. Bij meer volk wordt het wel slim om ruimtes te gaan regelen (vraaggestuurde regeling). Verder nul trucs, geen vloerverwarming/koeling, geen vloerisolatie. ComfoClime24 & Daalderop Cube 24/35 16L is alles wat nodig is hier om het jaar door te komen.
Als je twijfelt ga je voor eeuwig twijfelen.
Overigens. Wat voor luchtvochtigheid geldt, geldt ook voor de zon. Wat niet in het huis gaat hoeft er ook niet uit, je moet met andere woorden wel goede zonwering hebben (screens hier) anders ben je op meerdere fronten water naar de zee aan het dragen!
/f/image/JO1UtKLRm1gDhdlnFuqtRHGh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2Uq2bF0gGKFXI7jx8F5CbCgu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9IGVQmqaRaTEYIvmzuDTFoM9.png?f=fotoalbum_large)
*ja, de laatste grafiek geeft 15-13 graden aan maar dat zijn de woonruimtes zelf niet natuurlijk, dat is de aanblaastemperatuur
. De ComfoClime schakelt af als er 22.5 graden wordt afgezogen, dat heb ik zo ingesteld. Soms zet ik 'm op 23 als we het echt te koud krijgen. De afzuigtemperatuurgrafiek zit hier niet bij want die zegt niet zoveel, ik zuig ook warme lucht af van ruimtes die geen directe koeling genieten daardoor ijlt de boel een beetje na; gekoelde ruimtes zijn koeler dan die 22.5 (21.8 volgens Netatmo).
Als je aan de ComfoClime wil moet je minimaal geïsoleerde aanvoerbuizen hebben binnenshuis anders heeft het weinig zin in, het is dus niet zomaar even erop zetten en klaar.
18 graden bij een lage luchtvochtigheid wil je sowieso niet, dat is vrieskistenwerk. Je zit in een auto toch ook niet met een airconditioning van 18 graden?
Ik liep van de week met een trui rond in huis (eind jaren zeventig) terwijl het buiten 34 graden was
binnentemperatuur blijft keurig vlak 22 graden bij een luchtvochtigheid van 60%. In de winter/lente meet ik (nouja HomeAssistant) een afname van gasverbruik van 40 a 50%. Dat is met name zo heftig omdat ik vorige winter nog met een WHR930 zat natuurlijk.
Beiden thuiswerkers. Huis is vrijstaand, 150m2 woonoppervlak met gemak (denk na de uitbouw nog wel iets meer). ComfoClime24 is ruim voldoende voor ons twee. Bij meer volk wordt het wel slim om ruimtes te gaan regelen (vraaggestuurde regeling). Verder nul trucs, geen vloerverwarming/koeling, geen vloerisolatie. ComfoClime24 & Daalderop Cube 24/35 16L is alles wat nodig is hier om het jaar door te komen.
Als je twijfelt ga je voor eeuwig twijfelen.
Overigens. Wat voor luchtvochtigheid geldt, geldt ook voor de zon. Wat niet in het huis gaat hoeft er ook niet uit, je moet met andere woorden wel goede zonwering hebben (screens hier) anders ben je op meerdere fronten water naar de zee aan het dragen!
/f/image/JO1UtKLRm1gDhdlnFuqtRHGh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2Uq2bF0gGKFXI7jx8F5CbCgu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9IGVQmqaRaTEYIvmzuDTFoM9.png?f=fotoalbum_large)
*ja, de laatste grafiek geeft 15-13 graden aan maar dat zijn de woonruimtes zelf niet natuurlijk, dat is de aanblaastemperatuur
[ Voor 14% gewijzigd door nl2dav op 04-08-2026 01:41 ]
Q350 ERV+Svenar controller Wifi+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex
Pagina: 1