Wij hebben ons jaren 30 huis voor 4 jaar geleden volledig verduurzaamd. Dat houdt in dat we deze volledig hebben geïsoleerd, voorzien hebben van een warmtepomp en een WTW installatie (alle kamers in huis voorzien van ventilatieventielen). We overwegen al een aantal jaren een airco omdat we veel glas in de woning hebben waardoor het in de zomer redelijk snel erg warm wordt. In de winter merken wij in de woonkamer dat onder de inblaasventielen (de zitbak staat onder deze twee ventielen) we een koude rug/nek ervaren. Nu zag ik dat er een opzetunit is voor de Zehnder ComfoAir Q600. Namelijk de ComfoClime 36. Deze kan in de zomer koelen en in de winter voorverwarmen. Hierdoor is het in de zomer koeler in huis en in de winter blaast hij niet de koude lucht in je nek. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met dit systeem? Zo ja, werkt het zoals verwacht? Het klinkt voor mij als een ideaal systeem.
Vraag
Alle reacties
Hoi,
Heb je dit nog geïnstalleerd? Ik heb een q600, en was aan het kijken naar de comfoclime. De koel capaciteit is beperkt, maar het gaat mij meer om het ontvochtigen zodat je met een lucht/water warmte pomp harder kan koelen
Heb je dit nog geïnstalleerd? Ik heb een q600, en was aan het kijken naar de comfoclime. De koel capaciteit is beperkt, maar het gaat mij meer om het ontvochtigen zodat je met een lucht/water warmte pomp harder kan koelen
Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren
@xoror wij hebben sinds vorige zomer een ComfoClime. We zijn er blij mee.
Op warme dagen is het echt aangenaam bij ons thuis. Maximaal 25 graden. En door de luchtvochtigheid voelt het ook aangenamer dan als het 25 graden is zonder ComfoClime.
Een paar dingen:
- Het is gewoon geen airco. Dus 18 graden ga je het niet in je huis krijgen. Maar het is wel aangenaam binnen en kunnen zonder problemen thuiswerken of slapen. Vroeger sliepen we met ventilatoren bij warme nachten, nu niet meer nodig gehad (behalve 1 nacht toen het 39 graden was na een week 35+ graden).
- Koelcapaciteit is afhankelijk van je ventilatiestand. Dus op warme dagen ga je je ventilatie wel heel de dag op stand 3 zetten om het maximale eruit te halen. Bij ons hoor je het verschil niet echt, maar er zijn ook huizen waar stand 3 wel echt serieus geluid maakt.
- Verdeling per ruimte kun je niet instellen en is natuurlijk afgestemd op verse lucht. Dus een kleine slaapkamer wordt kouder dan een grote slaapkamer.
- Het effect is groter bij de ruimtes dicht bij de ComfoClime. Bij ons is gek genoeg de zolder vaak kouder dan de woonkamer :-)
- Capaciteit is laag, dus effect natuurlijk het grootst icm 'warmte buiten houden' en lang aanhouden.
- Voor verwarmen wil ik hem deels ook gebruiken. Alleen hij praat natuurlijk niet met je cv-ketel. Dus dat vond ik wat lastiger regelen.
Ervaringen uit een na-geïsoleerd 1939 rijtjeshuis.
Laat maar weten als je nog meer vragen hebt!
Op warme dagen is het echt aangenaam bij ons thuis. Maximaal 25 graden. En door de luchtvochtigheid voelt het ook aangenamer dan als het 25 graden is zonder ComfoClime.
Een paar dingen:
- Het is gewoon geen airco. Dus 18 graden ga je het niet in je huis krijgen. Maar het is wel aangenaam binnen en kunnen zonder problemen thuiswerken of slapen. Vroeger sliepen we met ventilatoren bij warme nachten, nu niet meer nodig gehad (behalve 1 nacht toen het 39 graden was na een week 35+ graden).
- Koelcapaciteit is afhankelijk van je ventilatiestand. Dus op warme dagen ga je je ventilatie wel heel de dag op stand 3 zetten om het maximale eruit te halen. Bij ons hoor je het verschil niet echt, maar er zijn ook huizen waar stand 3 wel echt serieus geluid maakt.
- Verdeling per ruimte kun je niet instellen en is natuurlijk afgestemd op verse lucht. Dus een kleine slaapkamer wordt kouder dan een grote slaapkamer.
- Het effect is groter bij de ruimtes dicht bij de ComfoClime. Bij ons is gek genoeg de zolder vaak kouder dan de woonkamer :-)
- Capaciteit is laag, dus effect natuurlijk het grootst icm 'warmte buiten houden' en lang aanhouden.
- Voor verwarmen wil ik hem deels ook gebruiken. Alleen hij praat natuurlijk niet met je cv-ketel. Dus dat vond ik wat lastiger regelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Joost42 op 08-07-2026 15:59 ]
@Joost42 Dank, Het ging mij voornamelijk om het ontvochtigen. Want koelen doe ik ook via de vloer. Alleen ben ik daar soms beperkt vanwege de hoge lucht vochtigheid op de hele warme dagen.
Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren
Ik lees ook graag mee omdat ik deze unit ook overweeg. Welke versies van de WTW unit en ee Comfoclime heb je? En hoe groot is je huis? En meet je ook hoeveel hij de luchtvochtigheie verlaagt? Zo ja hoeveel?Joost42 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:55:
@xoror wij hebben sinds vorige zomer een ComfoClime. We zijn er blij mee.
Een paar dingen: